Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 679
ХуЛитери: 2
Всичко: 681

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМостЕто
раздел: Разкази
автор: milcho

или "Не турай пръст къде врата скърца"!


Дядо ми се казваше Борис. Той имаше двама по-големи братя и две сестри и поне 10 племенници, първи братовчеди на майка ми. Всички те по един или по друг начин са живели тогава чат пат и за по дълго у дядо ми в София. Докато си стъпят на краката.
Баба се казваше Донка. Вечерно време след работа около масата се събирали всички и баба ги гощавала с постна манджа и хляб. Нахранени и доволни след това започвали разговори, шеги и подмятания. Вуйчо ми Владо(ЛадЕ) – най-големия син на брат му Йордан, подхващал любимата тема… -Нане, я, я кажи оная за „мостЕто”…Кажи как беше, кажи Нане…И всички се заливали от смях. Ставало дума да разкаже отново и отново как дядо се е женил. Баба се изчервявала и го смъмряла: Море, ЛАде…. Стига, ЛАде… Но дядо пак и пак разказвал с радост как се е женил и как баба е избягала с него. Затова и казвали „бежАнката”. На галено, а после била най-почитаната и работна снаха.

Било след войните. Дядо се върнал жив, подпоручик, макар и без едно ухо, но жив.
Ергени малко тогава и бил на почит. Бедност-мъка, но той як и ерген. И тръгнал да си търси невеста. Тук питал, там питал и от дума на дума узнал, че в село Житуша има мома – много работна и убава – Донка. И слага дядо белите беневреци (май единствените вкъщи) и право в Житуша в дома на Малиновци–Митовци. Така и така имали сте мома за женене. Дядо – висок, стегнат, със сини очи, стои пред бащата и майката на баба ми Донка. Още на мегдана на селото, като питал за къщата на момата Донка, местните ергени го предупредели: „Не турай пръст къде врата скърца”.
Тоест момата е заета. Но дядо не се боял от нищо. И стоял той пред бъдещите си сватове и направо: -Чух че имате мома за женене – Донка. Дошъл съм да Ви питам дали ще я дадете на мен за жена. -Имаме мома, казал баща я, но тя не е за женене, ще ходи тя в друго село. Годена е вече за еди кой си шивач от Фуча. Е щом е така, казал дядо, сполай Ви и довиждане.
Майка й обаче се опънала, видимо харесала дядо и извикала щерка си.
Не може така Коте, казала, да питаме и Донето. Влязла баба на прага погледнала дядо право в сините очи и излязла. Не разбрал нищо дядо, а и тя не казала нищо и той си тръгнал. Селото на баба – Житуша, е на склона на планината и имало 17 воденици и пътя обратно минавал само през едно мостче. „МостЕто”. Крачи дядо обратно и наближава това заветно мостче. Там обаче на средата на мостчето, гледа стои човек. Стегнал се дядо, спомнил си за предупреждението – да внимава и да не туря пръст къде врата скърца…свило се сърцето му, но не било това от което се страхувал. По съдбовно се оказало. Доближил се, за да мине, понеже имало място само за един да мине на това малко „мостЕ” – единия трябвало да отстъпи. Изведнъж, стоящия на моста човек, се изпънал и с едно движение отхвърлил глава и се развяли, руси коси. Била баба. Харесала го тя от пръв поглед и разбрала, това е той. Нейният Борис. – Ти за какво си дошел, тук? -запитала го направо тя. Да се шалиш или наистина? Дядо се видял на тясно. Не очаквал той такава засада. -Кажи, кажи после Нане, повтаря и се смее вуйчо ми Ладе, а и цялата честна компания се залива от смях – Май, какво ти каза Донето, тогава? Имаше ли целивка? Хахахаха!
-Не бе, опъва се дядо, -Ако не ме вземеш, казА, ще те бутна от мостето у реката. И аз си викам по-добре тя да ме отнесе, а не реката. Иначе язък за белите беневреци и после Нанко (брат му), няма со що да излезе у неделя на орото. И хахахаха, -Ама тая река Донка е била по-буйна и старшна, Нане…дума Ладе, и сите се смеят весело.
Баба маха с ръка и се качва на галерията да оправя леглата. И какво стана после, Нане? После дума дядо на Донка: -Ти ми аресваш и съм дошел да те искам за жена – за цел живот. -Тогава, казала баба, пращай други ден - в неделя сватове. Ако има нещо ще те чакам, утре пак тук. Не дойдеш ли, ясно. Ако си тук, ще съм с тебе.
Така му казала баба и го стрелнала със своите зелени очи. И толкоз.
Върнал се дядо при баща си – при дядо Мине, и му казал – Тате, намерих си невеста, тя ме сака, но е годена. В неделя с мама, да одите да я искате. У Житужа. -Ама, как така годена мома, Боре, грех е това, продумала баба Ната, майка му. Голем е грех. Попа нема да ви венчее. -Аз я сакам и тя ме сака. Другия – шивача от Фучите, бил куц и не и е бил по сърце. Мене иска тя мамо, дума дядо. До утре ми каза да и отговоря.

Върнала се и Донка у дома: и там същото- баща и Коте не дава дума да се издума.
Шивача, фучанеца е имотен, с професия и вече и шие сая за сватбата, след жътвата.
Но майка и била на нейна страна. Щом Изворчето (от село Извор, дядовото село) й е по-сърце - да ходи с него.

Следващата вечер, пак среща на мостЕто: -Не са съгласни у нас, Боре, казва баба. И у нас мама казва, че попът нема да ни венче, Донке. Освен, ако ти побегнеш с мене.
Хайде тогава, води ме у вас, Боре. С тебе през море!

И влиза дядо в село и казва на приятелите си, че си води невеста, „бежанка” и всички се натрупали и с песни и викове право у дядови. Изправила се баба на прага, както си е в сая. Видял я дедо Мине – и я въвел в къщи. Жена му се обърнала нещо, но той смъмрил – не мой така Нато, може тя да те гледа….така и станало.

После всички се чукват за здравето на дядо и баба и си лягат и до утре, пак същата любовна история за мостЕто.

И аз питах дядо ми Борис като се зажених, -Кажи, дядо, какво стана после, как се венчахте после. И ги гледам на една сватбена снимката - тя със сая и пафти, той с военна униформа, с ботуши с големи кръпки. Той с фуражка, тя с един бял чадър – сигурно антураж на фотографа, за такива случаи.
После, казва дядо Боре, цоп, цоп у неделя тате Мине, ойде у Житуша при баща и Коте да го извести, че черка му е „бежАнка” и е на добро място и да се разберат за сватбата. Пийнали по ракия, прегърнали се, при свършен факт и така баба си останала при дядо.
После и сватбата станала, само дето дядо се поскъпил за музиката – Поискали му повече пари за тупана (тъпана). А сватба без тъпан и кларне(кларнет) не е сватба, само на кемене и песни, и хора минала дунанмата. Но после баба цял живот му натяквала само за едно: че я е оставил без тъпан ни сватбата.
-Кешким, да бях ги отгладувал тия 50 лева, а то цел живот ми бие тоя тъпан на главата, смееше се дядо. И подхващаше: -Доне, Донке, душо, изгорех по тебе… и я прегръщаше. А баба се усмихваше доволно, и се дърпраше – Немой да се шалиш Боре….
Не турай пръст къде врата скърца!

Милчо Кирилов

София, 2010, юни, 08, 02:09 ЕЕТ


Публикувано от alfa_c на 08.06.2010 @ 08:43:48 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 22:03:41 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"МостЕто" | Вход | 13 коментара (28 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: МостЕто
от Ray (bdoych@abv.bg) на 10.01.2011 @ 18:35:25
(Профил | Изпрати бележка)
И моят дядо се казваше Борис, ама от Кленовик :)
Приятно ми беше да прочета. Едно носталгично по времето, когато дядо ни разказваше истории за минали времена.


Re: МостЕто
от milcho на 11.01.2011 @ 13:00:45
(Профил | Изпрати бележка)
Виж Ray,
Кленовик казваш. Та това си е чиста роднинска връзка.
Рода на Баба ми която е от Житуша е от Митовци и Малиновци.
Преплетени - между Житуша и Кленовик!
Ще взема да ти разкажа за Мито, и за баба.
Да знаеш как я обичам...
Тя беше моя свят. Тя ме научи да говоря по житушки - беше неграмотна
милата. Това е дълга сага Ray!

Радвам се, че намина.
До нови срещи!
Ray!

Пък и ти я разкажи нещо от сказките на твоя дядо...
Хубав е нашия край - Кленовик - от клен и Житуша от Житно-село
Там е нямало турци Рай! Идвали само да съберат данъци.
Товае и една от историите ми Рай - "Митоооо, Митооооооо! Госкье идат"!!!
Рай:)

]


Re: МостЕто
от dandan на 08.06.2010 @ 09:39:37
(Профил | Изпрати бележка)
Липсваха ми твоите истории, Милчо, четох на един дъх, и е мило, мило това обичане.


Re: МостЕто
от milcho на 08.06.2010 @ 10:21:35
(Профил | Изпрати бележка)
Всички, всички те Дани са вече там и пак си
разказват тая история за МостЕто.
Дани.
Ех,
Дани - благодаря че си тук.



]


Re: МостЕто
от ANG на 08.06.2010 @ 09:40:10
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
браво Мильча
най убавото което съм чел от тебе


Re: МостЕто
от milcho на 08.06.2010 @ 10:22:26
(Профил | Изпрати бележка)
На един дъх,
Ангеле.
Благодаря ти.

]


Re: МостЕто
от galina (diana610@abv.bg) на 08.06.2010 @ 11:45:20
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Милчо ле, разказвачо ле...напълни ми душата, човеко!
Само това беневреци като какво ще да е, а?
Поздрави най-сърдечни! :)


Re: МостЕто
от milcho на 08.06.2010 @ 18:08:48
(Профил | Изпрати бележка)
Виж Галина-Мина:)
Майчиният ми език е шопския -
радомирски и граовски шопски.
И колко повече време минава, толкова повече ми домилява.
Та:

беневреци- Тесни шопски панталони от бял шаяк.
Шаяк — груб вълнен плат; тънка аба.
аба- Груб домашно тъкан вълнен плат (бало, шаяк)
Поздрави,
Мина!
10х!!!

]


Re: МостЕто
от galina (diana610@abv.bg) на 08.06.2010 @ 18:18:14
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Ей, добре че попитах, че иначе щях да си живея със заблуждението, че е нещо като навуща, па то било направо гащи...:)))
Бе туй шопския си е башка език, македонския ряпа да яде пред него! :)))

]


Re: МостЕто
от milcho на 09.06.2010 @ 01:04:13
(Профил | Изпрати бележка)
Виж Мина,
То това е друга история или продължиние.
Много бедни са били тогава дядови.
5 деца... имот малък, глад.

Та другия брат на дядо ми: Йордан, беше песнопоец.
Пеешие едни шопски песни за Крали Марко и Дете
Голомеше.:)

А и една песен за беневреците пееше...
За едни, които били толкова бедни, че имали
мъжете само един чифт беневреци в къщи.
Та ако някой - който умре първи, той ще ги отнесе.
Зер умрелия не могли да го погребът гол или неглиже...
а пременен като за празник.
И смях през сълзи,
Мина!


]


Re: МостЕто
от zebaitel на 09.06.2010 @ 16:40:11
(Профил | Изпрати бележка)
Браво ти за хубавия разказ, Милчо!Освен беневреците, се сетих, че и моята баба употребяваше "кешким", макар че беше от Заарите!


Re: МостЕто
от milcho на 10.06.2010 @ 11:39:23
(Профил | Изпрати бележка)
Ех и Ти Zebaitel,
с твойте Райски ябълки... :)
Заара казваш...
интересно!
Zebaitel.
10x!!

]


Re: МостЕто
от zinka на 10.06.2010 @ 09:55:06
(Профил | Изпрати бележка)
Опитах се да си припомня от кой момент ми текнаха сълзите - и не можах -
всичко вече беше едно - цялата нашенска си, близка ми до сърцето история...

Браво за разказа, Милчо!!!

СГНР!


Re: МостЕто
от milcho на 10.06.2010 @ 21:21:54
(Профил | Изпрати бележка)
Зинка!
Така е Зинка -

Щом не са ми бели стъклата...
не става..
...
Също така не мога да пиша,
наляво на дясно, просто за употреба,
стих който от кръвта ми не диша,
тури му пепел, туй не е стих, Зинка, туй е амеба.

СГНР!

Зинка

]


Re: МостЕто
от Omaia на 12.06.2010 @ 15:38:19
(Профил | Изпрати бележка)
Минах по "мостЕто" и бях вътре в историята ти,
защото си намагнетизирал думите и човек не може да мине покрай тях просто така.
Пиши по- често!
Поздрави! :)


Re: МостЕто
от milcho на 14.06.2010 @ 10:57:31
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Омая!
радвам се, че се отби при мен.
Тази история е като фрактал, има още продължения,
и искам да ги опиша, но кога ще стане не знам.
:)
Омая!
10х!

]


Re: МостЕто
от shtura_maimunka на 17.06.2010 @ 10:51:36
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Значи, на дядоси си се метнал по сладкодумност.
Много ти се радвам и чета с най-голям интерес.
Нека ти е светличко на душата винаги, да ни радваш с твоите разкази!!!:-)))


Re: МостЕто
от milcho на 18.06.2010 @ 08:46:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!
Май-муун-Че!
Радвам се че се отби:)))
МyМoon-Че!

]


Re: МостЕто
от Hely на 24.07.2010 @ 00:09:13
(Профил | Изпрати бележка) http://hel.blog.bg/
Еее, при тебе винаги си е намагнетизирано!
:))))


Re: МостЕто
от milcho на 09.08.2010 @ 09:53:27
(Профил | Изпрати бележка)
:)

]


Re: МостЕто
от nironi (nironi@mail.bg) на 10.04.2011 @ 07:44:10
(Профил | Изпрати бележка)
"И аз си викам по-добре тя да ме отнесе, а не реката. Иначе язък за белите беневреци..." Усмихва тая сладкодумна история, обичам да слушам приказките на хора от онези времена, хубаво е, че си я "запазил"!


Re: МостЕто
от milcho на 18.04.2011 @ 00:00:27
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Нирони!
Радвам се, че прочете това за Мостето.
Това е една стара история, която многократно се разказваше
вечер, около масата.
Вучо ми Сандо, разказваше небивали ловджиски истории,
за лов на зайци и лисици и тук таме някой вълк.
Баба, мълчеше и са усмихваше скришом. Останалите кой вярваше кой-не,
а на мен ми беше страшно интересно.
Само историята за Мостето, не можех да разбера защо токова ги
развеселяваше всички.
Е сега май се сещам,
Нали Нирони!
:)

]


Re: МостЕто
от anonimapokrifoff на 18.04.2011 @ 00:24:47
(Профил | Изпрати бележка)
Отлично разказана история, Милчо!


Re: МостЕто
от milcho на 24.04.2011 @ 00:42:37
(Профил | Изпрати бележка)
Виж Ано!
Пак ме трогна, като прчете тия мои наща.
Е, казвам си, поне още един ще носи част от това Мосте,
Ано.
Христос Воскесе!

]


Re: МостЕто
от angar на 24.04.2011 @ 10:30:55
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Със Боре - през Море!
Сега разбрах откъде са синьо-зелените ти очи!
Само как са го преживели изворските моми - това че е избрал другоселка - не разбрах!


Re: МостЕто
от milcho на 25.04.2011 @ 11:36:27
(Профил | Изпрати бележка)
Ангаре!
Брате!

]


Re: МостЕто
от LATINKA-ZLATNA на 24.04.2011 @ 10:44:59
(Профил | Изпрати бележка)
Милчо, ти не разказваш, а показваш и това е майсторството, което всички автори биха мечтали.
Чакам с нетърпение новата ти книга!:)

Христос Воскресе, Сладкодумецо!