Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 868
ХуЛитери: 1
Всичко: 869

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКравата
раздел: Разкази
автор: joy_angels

    На Михаил Милчев - jelyaznovski

Кравата умря точно край Юнузовите колиби. Бяха му казали да внимава да не замръкне покрай тая махала, щото помаците там бяха известни разбойници. Всъщност, те не бяха чак толкоз различни. Не работеха в празничните дни, когато камбаната в християнската махала биеше тържествено, играеха хоро, правеха си по старому сватбите. Само имената им бяха други и нямаха църква. Знаеха обаче, че са по-горе от българите и с чиста съвест ги грабеха по пътищата край селото.

Но кравата умря тук, не издържа. Нямаше начин да не преспи на открито и се чудеше какво да стори. Беше на 6 часа път от неговото село и на час от църквата. Утре – в същност вече днес, защото месечината показваше, че полунощ премина – беше Успение Богородично. Не се боеше, че ще му откраднат кравата, тя си беше сиромашко добиче, кожа и кости. Но какво щяха да заколят утре, като беше умряла насред път? Стара и слаба беше, ребрата ѝ приличаха на акордеон, ала вместо звуци от муцуната ѝ от месеци излизаше само шепот, само останки от мучене. Ала това беше, което Богдан имаше. Само това.

И само него можеше да принесе дар на Бога, та да оцелее жена му.

Почна се още по горещниците, на връх Света Марина, огнената. Роди се третото им дете и жена му я хвана треската. Не минаваше от нищо. Седмици вече тя се мъчеше от висока температура, бабите в селото я церяха, но файда нямаше. Все се молеше да запалят печката да се стопли, а навън от жега не се траеше. От седмица обаче, дори и при свяст, спря да пита за бебето. Стана на вощеница. Кравата им даже изглеждаше дебела в сравнение с тялото, сгърчено под ризата и три ката черги.

Тогава баба Костадинка го викна настрани и му рече: “Богдане, курбан трябва да дадеш на света Богородица, иначе лошо...” Тя го подучи за празника в църквата през няколко села, оттатък реката. Там на всеки празник Успение Богородично колеха крава и раздаваха на всички мъже и жени за здраве. И той поведе кравата още същия ден, за да стигне навреме за утрешния празник.

Седеше безсилен в лунната нощ до трупа на добичето. Жена да беше, щеше да опява, да заплаче поне. А той какво? Беше подвил крак на тая открита поляна, на която спряха преди часове. Кравата просто легна от умора, а Богдан я молú, плашú, пак я молú – тъй си замина насред мащерката. И жена му щеше тъй да си отиде...

Махна с ръка да прогони дявола от мислите си. И тогава чу шумоленето в храстите, което приближаваше. Беше нещо голямо. “Само мечка липсва сега, да ме изяде, та да се свърши из един път...” – рече си Богдан и усети как стомаха му се сви.

Ала от храстите изскочи силует на мъж, който водеше след себе си крава. В първия момент той не видя Богдан, а като го видя – викна:
- Стой, че те гърмя!
- Давай – рече Богдан и както се беше изправил – седна до трупа.

Другият приближи с кравата си по-скоро любопитен, отколкото иначе, и така се случи що имаше да се случва. Богдан извади тютюн, та запушиха двамата. Бяха странна гледка – двама мъже на лунната светлина до мъртвата и живата крави. И Богдан разправи на непознатия цялата си мъка.
- Колко са ти децата? – попита другият.
- Три.
- И моите толкоз – рече странникът и продължи да пуши.

Докато Богдан разказа орисията си, другият нищо не рече за себе си. А и какво да рече – беше от Юнузовите колиби, кравата дето водеше беше крадена, та се прибираше нощта, да го не срещне човек. Не го срещна човек, а мъка. Голяма мъка. И сега се чудеше що да стори – каквото сърцето му редеше или каквото стомахът го учеше.

Запалиха мълком по още една цигара и към средата й странникът рече:
- Аз тая крава съм я повел да я продавам, ако я искаш – вземай я. Тъй ще стигнеш до заранта с крава за курбан.
- Че пари откъде, братко? – отвърна Богдан. – Гол съм като пушка.
- Нещо нямаш ли? – настоя странника – В колана ти това нож ли е?
- Аха – рече Богдан и попипа дръжката.
- Дай ми го. Ще ти продам кравата за тоя нож.
- Ти луд ли си? – Богдан гледаше невярващ – Цяла крава за един нож?
- Нещо трябва да ми дадеш за кравата, щото само така ще стане твоя. Ако ти я дам ей-така, няма да е твоя и не можеш я принесе курбан. С чужда пита не може помен да правиш – нали тъй викате по вашему.
- Не се шегувай, братко – сърцето на Богдан се беше свило в шепа – хем не му се вярваше, хем страшно му се искаше да е истина.
- Не се шегувам, брате – дай ножа и взимай кравата!

Богдан извади ножа, а ръката му трепереше. Странникът го взе, па бръкна издълбоко в неговия си пояс и извади монета.
- Малко е, ама за нож се плаща... Адетът е такъв.
- Че защо? Той не ти е дар, крава ми даваш за него... – Богдан вече хептен нищо не разбираше, но се беше оставил на течението – после щеше да го мисли.
- Вземай, вземай, да си не слагам и аз още грехове на душата – настоя непознатият и стана.
- Ей оттук, през тая просека ще вървиш все по коларския път и след час път ще стигнеш до селото. Оттам църквата се вижда – горе на хълма, оттатък реката. И... – странникът се позамисли сякаш, но продължи - дано чуе вашия Бог да ти се поправи булката... Айде!

И тръгна в мрака.

Богдан понечи да попита още нещо – барем името да разбере на човека, но наоколо вече беше само гората. Изправи се, прекрачи трупа на кравата си и отиде при другата, която се беше излегнала в тревата. Дръпна я за каиша, който беше преметнат през врата й, па погледна небето. Луната още беше високо и щеше да му сочи пътя. За пръв път Богдан като да я съзря – тъмните петна по лика ѝ му заприличаха на очите на жена му. Сведе поглед надолу, подръпна кравата и закрачи с леко сърце от това що беше видял.

Очите се усмихваха.


Публикувано от viatarna на 26.05.2010 @ 22:30:26 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 07:06:55 часа

добави твой текст
"Кравата" | Вход | 20 коментара (47 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кравата
от rajsun на 26.05.2010 @ 22:49:46
(Профил | Изпрати бележка)
Това е история за кръчма, когато вън е зима.
Когато животът сам се разказва

Бъди!


Re: Кравата
от joy_angels на 26.05.2010 @ 22:54:49
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Райчо!
И с риск да те разочаровам - историята е напълно измислена. Но идеята за кръчмата е чудесна :)))

]


Re: Кравата
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 26.05.2010 @ 23:00:04
(Профил | Изпрати бележка)
Човещината е най-ценното достойнство на твоити разкази,
Радостче. Защото всеки, който ги прочете, се усеща после
повече човек или му се иска да бъде.

Прегръщам те с обич, Ангелче!


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 12:40:26
(Профил | Изпрати бележка)
Дано са верни думите ти, Мими. Благодаря ти, че прочете, повече дори заради ДЖ, отколкото за себе си.
Прегръдка и от мен! :)))

]


Re: Кравата
от kristi на 26.05.2010 @ 23:46:57
(Профил | Изпрати бележка)
Много е мило, че тази ми ти измислена, ама все то, че животът разказва я, история си я посветила на дяд Желяз.

Браво ти! И за писането, и за жеста!


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 17:03:36
(Профил | Изпрати бележка)
Тя е дълга история тази с посвещението, по-важното е, че разказът много му отива на ДЖ! Да е жив и здрав!
А на теб - искрена благодарност, Кате :)))

]


Re: Кравата
от Musketar на 26.05.2010 @ 23:41:37
(Профил | Изпрати бележка)
Напълно в духа на българската хуманистична традиция, Джой. И да - нож винаги се заплаща. Иначе с тоя нож разката мамата на Чехов. На стената има пушка, но тя не гръмва:)))
Но е класно написан разказ и е чудесно посвещение на човека, когото познавам единствено от текстовете му, но с тях ме е накарал да повярвам и в таланта му на творец, и в широката му човешка душа. Хубав подарък е това и сте си лика-прилика - както казваше Славейков-син: "певец певеца само проумява...":))))


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 23:00:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за анализа и топлотата на думите ти, Мускетар!
Ще си призная, че и аз не познавам лично ДЖ, но това няма значение. Рядко слагам посвещения на текстовете си, но в случая не се сдържах... :))) ДЖ заслужава топлота заради топлотата на текстовете си, които споделя с нас.
Благодаря! :)))

]


Re: Кравата
от voda на 27.05.2010 @ 05:31:52
(Профил | Изпрати бележка)
Образът на странника доказва тезата, че във всеки човек е заложено и доброто, и злото. В него доброто надделява.
Откраднал - подарил... Напомня Серафим на Йовков.

А на Богдан му олеква не от Месечинката, а от светлината,която
излъчва душата на странника.

Мога смо да те поздравя, Радост! :)


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 20:25:09
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за отделеното време за този коментар, Ели. Думите ти ме радват. Хубава вечер :)))

]


Re: Кравата
от diva_voda на 27.05.2010 @ 05:32:03
(Профил | Изпрати бележка)
:) Радост е!


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 17:04:24
(Профил | Изпрати бележка)
Радост съм :)
Благодаря ти за усмивката, Дива! Поздрави :)))

]


Re: Кравата
от Alisa (kremenska@abv.bg) на 27.05.2010 @ 08:31:12
(Профил | Изпрати бележка)
Светлина си, Джой! Думите ти и те такива.....


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 20:26:21
(Профил | Изпрати бележка)
Завъртам се един път от радост. Благодаря ти, Алиса! :)))

]


Re: Кравата
от GINKO_PRIM на 27.05.2010 @ 10:59:53
(Профил | Изпрати бележка)
!!!


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 21:25:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Гинко! :)))

]


Re: Кравата
от angar на 27.05.2010 @ 11:27:50
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Ех, че тъжен разказ!
Хубаво, мило, но изкуствено. Като за малки деца, като за конкурса-приказки без лош герой.
Чудна фантазия имаш, и чудесна разказвачка си! И за случая подхожда, курбан-"Подавка".

Но си икономисала продължението: как на празника на църквата го хващат тези, от които е открадната кравата!

И че всичко е било напразно - Господ е искал да вземе жената и не е кандисал на крава!


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 12:47:41
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за погледа "отвъд", Ангар. Думите ти не ме обиждат, защото да пишеш за малки деца е доста сложно. Аз, например, не мога - не мога да вляза в простотата на мислите и думите им. А ти можеш и го правиш.
Но няма да се съглася, че в живота няма приказки без лош герой. Има и докато го вярвам - ще има смисъл всичкото ми живеене.
А краят е отворен колкото си искаш. Ако искаш - виж умрялата жена, пребития за крадената крава Богдан, умрялото без майка си бебе, сиротните деца. Ако искаш - виж чудото на оздравяването и двойнствения смисъл на една кражба. Аз повече от това, което съм казала, не мога да кажа.
Радвам се, че прочете и ти благодаря за "чудните" неща! :)))

]


Re: Кравата
от ketinko на 27.05.2010 @ 15:03:11
(Профил | Изпрати бележка)
трогващо и противоречиво какъвто е човека и какъвто е самия живот! много хубаво разказано!


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 23:01:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Кети! Радваш ме :)))

]


Re: Кравата
от Hulia на 27.05.2010 @ 17:12:02
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Много, много хубав разказ, Радостче...В крайна сметка, тази крава (по точно и двете крави) са и свещени, освен всичко друго...;)))


Re: Кравата
от joy_angels на 27.05.2010 @ 23:02:36
(Профил | Изпрати бележка)
Е, тук ги похапваме кравите, за разлика от местата, за които говориш, Ули ;)
Благодаря ти, че прочете! Хубава вечер :)))

]


Re: Кравата
от jezabel на 28.05.2010 @ 22:28:35
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
И добър разказвач си, Джой! :)


Re: Кравата
от joy_angels на 29.05.2010 @ 11:26:10
(Профил | Изпрати бележка)
И съм Джой, Джез :)))
Благодаря ти, че прочете!

]


Re: Кравата
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 29.05.2010 @ 11:10:57
(Профил | Изпрати бележка)
!!!
Поздрави, Радост!


Re: Кравата
от joy_angels на 29.05.2010 @ 11:51:31
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Владо! Хубави почивни дни! :)))

]


Re: Кравата
от mariniki на 29.05.2010 @ 20:08:06
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
много топло, много мило и трогателно...
очите на луната ми се усмихнаха...


Re: Кравата
от joy_angels на 29.05.2010 @ 23:03:37
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Мариники! Поздрави на луната :)))

]


Re: Кравата
от shtura_maimunka на 30.05.2010 @ 08:29:15
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
За неоспоримият ти талант, няма да казвам нищо, той е факт.Във всички твои произведения има човещинка и обич.
Иска ми се да те познавам наистина.:-)


Re: Кравата
от joy_angels на 31.05.2010 @ 17:04:33
(Профил | Изпрати бележка)
Не е късно да се запознаем - що е време - все пред нас е, Щураче. :)))
Благодаря ти, че прочете! Поздрави :)))

]


Re: Кравата
от dimension на 30.05.2010 @ 17:35:55
(Профил | Изпрати бележка)
Като обърнах внимание на всяка! дума, имам моя си прочит на разказа, който е доста навътре от това, което се чете в думите на пръв поглед.
И мисля, че знам точно за какво говориш, Джой
(бях добра в лит.анализи едно време, не гледай какво съм поместила днес :-))))))), пък и що да не се похваля).
Преди доста време написах един разказ, тук поместен е, ще ти пратя линк в лични (хвалби може, ама реклама не), в който идеята е точно такава, каквато подозирам в "Кравата".
Ние сме си бъбрили за сходствата ни, знаеш.
А за умението ти на разказвач - безспорно е, поздрави!
Чета те с удоволствие!
(откъс от мое стихотворение:
"не ми казвай обичам те с крава")
Ти си на ход за тълкувание - в лични!


Re: Кравата
от joy_angels на 31.05.2010 @ 21:52:34
(Профил | Изпрати бележка)
Аз не знам какво да ти кажа, Петя, защото мен пък хич ме нямаше в литературните анализи. Можех да напиша каквото поискат, само да не ме питат какво съм искала да кажа :)))

И сега сериозно. Ето линка към разказа ти
http://hulite.net/modules.php?name=News&file=article&thold=-1&mode=flat&order=1&sid=77591#1069305

Зещото е по-добър от Кравата. Не е куртоазия, много дълбоко сигурна съм.

Помагай с тълкуването обаче. Благодарността ми за обаждането ти е специална! :)))

]


Re: Кравата
от dimension на 03.06.2010 @ 22:37:30
(Профил | Изпрати бележка)
Еххх, и ти, амаааа...
Обещавам да ти пиша в лични моя си поглед за "Кравата", само че - утре, утре...

]


Re: Кравата
от joy_angels на 05.06.2010 @ 08:45:14
(Профил | Изпрати бележка)
Добре си ми дошла. Ще чакам :)

]


Re: Кравата
от mariq-desislava на 31.05.2010 @ 08:16:25
(Профил | Изпрати бележка)
Нека си кажа честно - доста дни го четох този разказ, но разказите ти са такива, че хващат човек за гърлото и не го пускат дълго време. Има любов към човека при теб и това си личи от всеки твой текст, има и безпределна мъка, която успяваш да прогониш по свой начин. Иска ми се и в живот да се случва така - когато не очакваш съдбата да ти сипне неочакван дар...
Разприказвах се.:)


Re: Кравата
от joy_angels на 31.05.2010 @ 17:07:22
(Профил | Изпрати бележка)
И в живота се случва така, Деси, вярвай ми. Просто в живота няма размени - танто за танто. Затова често не виждаме даровете му. Губиш работата си и си нещастен, искаш веднага да получиш нова работа, а междувременно животът ти е подарил ново приятелство, но нямаш сетивата да го видиш. Чудесата се случват непрекъснато. Дори усмивката на непознат е малко чудо.
Благодаря ти, че прочете. И - вярвай ми :)))

]


Re: Кравата
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 31.05.2010 @ 10:49:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
С ЧИСТА СЪВЕСТ - Маестро, Джой -благодаря!
Класа си, Джой!
Винаги ми трябва време да изживея творбите ти ...тази тук не прави изключение - прецизен, изчистен и лаконичен по йовковски ...и така земен и топъл разказ ...
Браво!


Re: Кравата
от joy_angels на 31.05.2010 @ 21:38:53
(Профил | Изпрати бележка)
Имам доста път до класата, Миа, но ти благодаря за щедростта :)))
Радвам се, че се обади! Поздрави :)

]


Re: Кравата
от dumite (malisia@mail.bg) на 31.05.2010 @ 14:53:45
(Профил | Изпрати бележка)
Настина ти се възхищавам как пишеш и на начина, по който осмисляш света.


Re: Кравата
от joy_angels на 31.05.2010 @ 21:40:20
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Думите :)))
И аз се възхищавам на света ;)

]


Re: Кравата
от sia на 06.06.2010 @ 11:42:02
(Профил | Изпрати бележка)
Какво да коментирам - вече съм казвала,
че съм пристрастена към разказите ти,
радостта е моя :)


Re: Кравата
от joy_angels на 08.06.2010 @ 12:12:14
(Профил | Изпрати бележка)
Какво да отговарям? Радост си ми.
И благодаря! :)))

]


Re: Кравата
от sia на 27.06.2010 @ 14:14:07
(Профил | Изпрати бележка)
Правописните и пр. грешки нямат значение,
здравей, Радост! :)

]


Re: Кравата
от joy_angels на 27.06.2010 @ 14:27:33
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Сия! :)))
Това с правописните грешки не го разбрах нещо...

]


Re: Кравата
от sia на 27.06.2010 @ 14:31:17
(Профил | Изпрати бележка)
Няма значение, важна е радоста ми :),
отивам да видя творбите ти.

]


Re: Кравата
от joy_angels на 27.06.2010 @ 15:08:31
(Профил | Изпрати бележка)
Добре си ми дошла!
И дано си добре :)))

]