Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 855
ХуЛитери: 0
Всичко: 855

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЧовекът, който никого не мразеше
раздел: Разкази
автор: Danaya

Нито скоро, нито отдавна, в един град, който не беше нито близо, нито далече от центъра на света живееше един човек...

Странен беше той – ризите и костюмите му бяха с няколко номера по-големи от неговия размер, носеше стари кафеви кожени обувки, а черният му къдрав перчем – винаги малко по-дълъг от необходимото – всеки път летеше на различна страна, небрежно захвърлен след палавата игра на вятъра в него. Странен беше този човек. Но най-странното в него беше усмивката му – усмивка топла, добра, усмивка толкова щастлива, по детски чиста и невинна, че когато се появеше на лицето му, то обливаше със своята топлина всичко наоколо и ставаше още по-хубаво. И когато го видеха да върви по улиците, пъхнал ръце в джобовете на якето си и с щастлива усмивка на лицето, хората не го разбираха, чуден им беше и те си обясняваха неговата радост по най-простия възможен начин – “Вижте го, казваха си те, върви, щастлив като глупак.” И те го мразеха, не защото беше глупак, а защото беше щастлив. А той – той никого не мразеше. Не мразеше облаците, които се струпваха и изливаха пороен дъжд, точно когато се канеше да отиде в гората, не мразеше хората, които го пререждаха на опашките в магазините, защото си мислеше, колко ли са страдали тези хора, за да се борят така, със зъби и нокти за една коричка хляб. Не мразеше хората, които убиваха, защото си мислеше, че не те самите, а светът ги е направил такива. Не мразеше хората, които крадяха, мислейки си, че родителите на тези хора не са успели да им подарят хубаво и щастливо детство и те сега търсят поне мъничко лесно щастие, макар и постигнато на чужд гръб. Но и за родителите им се намираха хиляди и хиляди оправдания. Не мразеше колегите си, които по подли и нечестни начини го изместиха в професията, докато накрая остана без работа. Не ги винеше, опитвайки се да разбере, какво ли зло беше сторил светът на тези хора, за да си помислят, че оцеляват само най-силните и да ги накара като животни да тъпчат и убиват по-слабите от тях, за да не станат самите те един ден слаби, за да оцелеят.
Не мразеше и хората , които една вечер подпалиха къщата му и тя изгоря до основи. И когато остана сам, без приятели, без работа, без дом, той не мразеше никой. И мислеше само за това – КАКВО бе накарало хората да стаят в себе си толкова омраза? Какво ги бе накарало да мислят, че някой, който е различен от тях е заплаха? И дори когато му се наложи да обикаля улиците и с протегната ръка да моли за милостиня, той не мразеше никой. И си мислеше, че разбира хората , чиито сърца може би се късаха, но отминаваха с ледено равнодушие . Той не ги мразеше. Не ги мразеше, защото НЕЩО ги бе накарало да мислят, че ако покажат доброта няма да оцелеят. А това беше най-важното – да ОЦЕЛЕЯТ. Той никога не допусна, че самите хора могат да бъдат зли. Никога не помисли, че може би самите те бяха ИЗБРАЛИ да бъдат такива, каквито са. Постоянно размишляваше за причините, които ги бяха накарали да са такива и се въртеше в един огромен омагьосан кръг, защото в основата на всяка причина за злото, стояха самите те – хората. И не можеше да намери началото, не можеше да види и края. Защото отчаяно вярваше, че хората са добри. И само временно са се оковали, за да не загинат от добротата, стаена в гърдите им. Вярваше, че светът ги бе накарал да нахлузят тези брони, но той не мразеше и този свят. Не, не го мразеше, въпреки, че предизвскваше толкова ярост,омраза и превръщаше хората в буци лед. Не го мразеше, защото в този свят го имаше вятърът, който небрежно играеше в косите му, защото на този свят го имаше и слънцето, което с топлите си лъчи караше сините му очи да блестят още по-силно. И той се усмихваше сияйно и разбиращо на хората, които отминаваха равнодушно протегнатата му ръка и сякаш им казваше – “Знам какво ви е. Знам какво чувствате. Знам, че вие също носите топлинка и сте добри също така, както и аз, но не можете да го покажете. Но не се безпокойте. Някой ден ще бъде пд-добре.” Но хората не разбираха неговата усмивка, те дори не искаха да знаят за нея. Само с ледено-присмехулен тон си подхвърляха: ”Вижте го – щастлив е като глупак!” И отминаваха.
А вечер, когато той си лягаше в своя кашон под един стар дървен навес, гледаше звездното небе и си мислеше, защо ли само глупците в този свят можеха да са щастливи. Защото не можеха да видят света? Но кой всъщност беше ИСТИНСКИЯТ свят? Този, който другите виждаха през вледенените си погледи, или този, който той виждаше през сърцето си, пълно с обич?Защото глупците не се бяха оплели толкова в мрежите на предметите, които притежаваха? Но притежаваха ли “нормалните” изобщо нещо или сами се бяха превърнали в нечие притежание? Дали защото само глупците можеха да обичат?
“Може би наистина съм глупак.” - мислеше си Човекът Който Никого Не Мразеше. “Но поне съм щастлив”.
Такъв е той – Човекът Който Никого Не Мразеше. Ще ми се да кажа, че той ми беше приятел. Но това не е така. Той не ми беше приятел, и аз не бях, но искам да можех да се върна назад, да го срещна и да му кажа:
-Дай ми частичка от твоята добрина! Дай ми от твоята усмивка! Научи ме да бъда щастлива като теб!
А той да ме погледне с големите си блестящи очи и да ми каже:
-Ти нямаш нужда от моята добрина. В теб също има много добрина, но тя спи, както спи мъничко зрънце през ледената зима, но напролет то ще се събуди и от него ще израстне прекрасно цвете. А дали твоето цвете ще е кокичето, което първо пробива с главичката си зимния сняг и известява, че пролетта е близо, или пък есенният минзухар, който се разтваря след като другите цветя вече разцъфнат, зависи само от теб!
Така че, приятелю, ако някога срещнеш Човека Който Никого Не Мразеше, ако видиш блестящите му очи и протегнатата му ръка, не я отминавай, а сложи нещо в нея – най добре своята собствена ръка, за да бъде той слънцето, което ще раззелени мъничното семенце на доброто в теб.


Публикувано от BlackCat на 10.09.2004 @ 00:00:38 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Danaya

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 01:46:34 часа

добави твой текст
"Човекът, който никого не мразеше" | Вход | 4 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Човекът, който никого не мразеше
от Merian на 10.09.2004 @ 00:17:16
(Профил | Изпрати бележка) http://lightfull.hit.bg
Благодаря ти за този разказ.....трябва наистина да носиш много в себе си за да го напишеш.... докато го четях виждах пред очите си един подобен човек...от тези, които наричаме просяци. Всяка сутрин като излизам от метрото е на изхода му. Сравтително млад спретнат мъж. Стои с протегната ръка. Не винаги имам какво да му дам.... но той винаги ми се усмихва...направо грейва като ме види и ми пожелава приятен ден. Искаше ми се някой да го споделя.... ти ще го разбереш...


Re: Човекът, който никого не мразеше
от Danaya (slavena_d@abv.bg) на 10.09.2004 @ 00:34:42
(Профил | Изпрати бележка)
"Усмивката не струва нищо на този, който я дава, но означава неизмеримо много за този, който я получава"... Светът заслужава повече усмивки! Живей и Обичай!

p.s. Благодаря ти за топлотата

]


Re: Човекът, който никого не мразеше
от Marta (marta@all.bg) на 10.09.2004 @ 08:54:23
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Хубаво, Даная, има такива хора, зная го :)


Re: Човекът, който никого не мразеше
от sradev (sradev@wp.pl) на 01.01.2005 @ 20:31:33
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
Ne, kazah mu, njama da ti se usmihna, za6toto sxm zxl, no 6te ti dam pari, za6toto ne ti trjabvat. I tolkova, 4e da ne ti stignat, za6toto tolkova poiska. I mu dadoh 1lv.

21.07.2000

Pozdravi.


Re: Човекът, който никого не мразеше
от Danaya (slavena_d@abv.bg) на 01.01.2005 @ 23:20:14
(Профил | Изпрати бележка)
Щом това те прави щастлив....

]


Re: Човекът, който никого не мразеше
от libra на 02.01.2005 @ 08:38:11
(Профил | Изпрати бележка)
човекът, който никого не мразеше вече не е човек, когато стигнеш до онова ниво на познание и се разтвориш в любов, то вече е нечовешко, тогава вече си близо до Бог или по точно казано тръгнал си...
ще ми се да кажа, че съм като този човек, защото наистина няма омраза в мен, но все още човешката ми същност е силна...
а аз го казвам така...вярвам че у всеки човек има добро, у някои то просто не е докоснато...с този си разказ ти се опитваш да докоснеш това добро, поздравявам те за това..