Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 0
Вчера: 1
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 579
ХуЛитери: 3
Всичко: 582

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: Markoni55

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПотомство
раздел: Разкази
автор: joy_angels

- Не е на хубаво това, не е... – измърмори баба Софрония и плю в пазвата вместо да се прекръсти.

Слънцето беше високо, там, дето дюлята пред кметството докосваше лъчите му и крадеше злато за децата си. Отнякъде идеше миризма на печени чушки – хубав беше денят за варене на лютеница. Август. Дни само още му оставаха и ей го септември щеше да събуе кални галоши пред прага на къщите. А щъркелът на стълба отсреща тракаше с клюн, тракаше, сякаш теменуги цъфтяха под плетищата. Булката му все тъй си лежеше в ниското, главата й белееше над ръба на гнездото като лански сняг по северния скат на планината. Но не се топеше. Цяло лято не беше мръднала оттам. А и да беше, мъжкият лягаше върху яйцата, та дори и селяните объркваха кой кога вардеше потомството.

Старото метално канче с капаче и дървена дръжка беше пълно с мляко. Баба Софрония чакаше кметицата да излезе от сградата, да заключи за обед и да иде да нахрани внучките, че още малко и щяха да си отидат в града. За тях беше понесла млякото старицата –на гражданчетата им се беше дояло крем-карамел. Седеше тя на новата пейка насред пустия площад и слушаше с притворени очи. Нямаше защо да го гледа щъркела, тяхната мъка беше ясна на цялото село. Но туй си знаеше – затрака ли щъркел наесен, зима тежка и мор по човеци и добитък идеше.

Вратата на кметството изскърца, щракна ключ и кметицата изникна иззад пейката.
- Брей, Софронийо, дано си тръгнат хайванчетата, че как ще изкарат зимата, ако се подлъжат по тия пусти яйца и останат...

Щъркът, сякаш стреснат от човешкия глас врътна врат надолу, пък почеса гърдите си с клюна и рече нещо на жена си. После размаха няколко пъти криле, сякаш се чудеше само да се разтъпче или да литне и като видя, че никой няма и да го спре – полетя към реката. Вдигна се тежко, като кахърен човек, който знае, че го чака път: нито от добро, нито за добро. Ланският сняг в гнездото не помръдна.

- Да не им е лесно, Стояно... Тежка е тяхната... Ама и нашата май ще излезе крива, зима иде лоша, да знаеш!
- Я, много мляко си донесла, че има ли още кравата ти по толкоз? То за един крем колко трябва...– Стояна надигна капачето да види мазното жълто на каймака отгоре и остана доволна.

Нямаше по-хубаво мляко в село от това... всъщност то вече нямаше друга крава. Втората беше в горната махала, но като умря синът й, Милка продаде добичето и отиде при дъщеря си в града. Тъй че стотината души, останали по къщите или трябваше да купуват мляко от кутии, дето и без хладилник не се разваля, или да чакат на кравата на баба Софрония.

- Нищо, ти утре едни мекици като им направиш, да им сипнеш и мляко на децата, че да видят те как дъха истинско мляко...
- А, мекици! Лалка е сушила юфка за нейните и одеве ми донесе, та утре сутрин да видиш каква юфка ще им спретна... и с твоето млекце ще стане леле-мале!

И двете жени се засмяха с глас, но всяка си представи очичките на нейните си внуци... Само дето тези на Софрония бяха чак в “Минеаплис” (дълго и сложно беше името, хич и не можеше да го запомни като хората).

- Брей, не мръдна тази... – тъгата по далечните внуци върна старата жена при болката на щъркелите.
- Не мръдна, право си е – отвърна Стояна, и засенчи очи да огледа гнездото. Колко пъти това лято беше вдигала поглед нагоре - нито ги броеше, нито ги мислеше. – Женско тегло е това, да знаеш...
- Бе той и мъжкият се стопи, ей го, от вчера трака... – баба Софрония стана от пейката. – Време им е да си ходят, а той на песни го е подкарал. Жални ще да са тия песни, ама като не му разбираме...
- Не им е лесно – да тръгнат, ама то ги тегли да си мътят яйцата... Те календар нямат, но сигурно пък другото ги тегли да излитат на юг и виж ги! Да не си на тяхно място...
- Пък дето викаш, да си ходят по-добре, че тук как зимата ще я карат, а?
- Оох, дай да не ги мислим хайванчетата, Софронийо, ми да бягам, че дорде сложа обяда на моите да ядат и кое-що да свърша и пак трябва да дойда да отключа кметството... Че знам ли кой може да се обади от общината...
- Ти, гледай, нахрани децата, пък за друго не бери грижа, раззвънели се те, ами... Айде със здраве, пък на седмо число съм тук за пенсията!

И едната пое наляво, другата – надясно, всяка с мислите и грижите си.

И никоя не видя как щъркелката изви шия назад и отвореният й към небето клюн остави кървава резка върху синьото.


Публикувано от viatarna на 23.04.2010 @ 17:42:22 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 00:38:43 часа

добави твой текст
"Потомство" | Вход | 20 коментара (46 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Потомство
от shtura_maimunka на 02.05.2010 @ 08:14:06
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Живот, какъвто и да е си го живеем.И хубаво и лошо...и мъка и щастие.
Обичам разказите ти, на вид съвсем обикновени, а в тях мъдрост и човещинка.


Re: Потомство
от joy_angels на 02.05.2010 @ 08:49:40
(Профил | Изпрати бележка)
Мъдростта е Божа работа, Щураче, не се бъркам в нея. Но виж - човещинката е нещо, което май от нас си зависи :)))
Благодаря ти, че се обади - и това е част от човещинката! Ден да ти е! :)))

]


Re: Потомство
от sonnic на 30.04.2010 @ 20:14:51
(Профил | Изпрати бележка)
Красиво и мъдро, поражда толкова размисли за живота изобщо и за нашия собствен... Добре премислено и още по-добре пресъздадено!
Поздрави!


Re: Потомство
от joy_angels на 30.04.2010 @ 21:14:35
(Профил | Изпрати бележка)
Приятно ми е да разбера, че съм провокирала расмисли, sonnic.
Благодаря ти, че прочете! Поздрави :)))

]


Re: Потомство
от joy_angels на 30.04.2010 @ 21:14:36
(Профил | Изпрати бележка)
Приятно ми е да разбера, че съм провокирала расмисли, sonnic.
Благодаря ти, че прочете! Поздрави :)))

]


Re: Потомство
от florans (florans_x@mail.bg) на 30.04.2010 @ 19:25:11
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво, докосващо, завладяващо повествовани!

Флоранс


Re: Потомство
от joy_angels на 30.04.2010 @ 19:42:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Фло! Радваш ме :)))

]


Re: Потомство
от ketinko на 04.05.2010 @ 14:03:31
(Профил | Изпрати бележка)
благодаря ти! днес е празник за мен с твоите думи. харесва ми начина, по който те се леят и ме докосват. невероятно нещо е живота-тъга и радост едновременно и ти умееш да го нарисуваш.


Re: Потомство
от joy_angels на 05.05.2010 @ 13:59:16
(Профил | Изпрати бележка)
Думите ти са повече от комплимент, Кети!
Благодаря ти!
Защото без теб и другите, които четат текстовете ми, моето писане няма смисъл, нали?
Поздрави! :)))

]


Re: Потомство
от ketinko на 07.05.2010 @ 08:59:23
(Профил | Изпрати бележка)
аз съм само един скромен читател, но твоите текстове ме трогват и много, ама много ми харесват. Поздрави и от мен, Радост. И ти благодаря, че ми носиш Радост!

]


Re: Потомство
от joy_angels на 07.05.2010 @ 10:43:36
(Профил | Изпрати бележка)
Аз ти благодаря, Кети! Трогваш ме!

]


Re: Потомство
от ASTERI на 23.04.2010 @ 18:07:25
(Профил | Изпрати бележка)
Джой...
Не мога сега...
Поздрави!


Re: Потомство
от ASTERI на 23.04.2010 @ 18:34:05
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей Джой!
Такова преживяване не ми се беше случвало...
По особен начин докосна нещо в душата ми!
И пак не ми стигат думите...
Поздравявам те!

]


Re: Потомство
от joy_angels на 23.04.2010 @ 18:39:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Астери! Казваш ми достатъчно.
Сърдечен поздрав и от мен! :)))

]


Re: Потомство
от joy_angels на 23.04.2010 @ 18:43:04
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря...

]


Re: Потомство
от mariq-desislava на 23.04.2010 @ 18:41:18
(Профил | Изпрати бележка)
сега тук ми иде да стоваря само едно звучно и емоционално "ебаси", ако позволиш


никога не е късно за излюпване, нали, Радост?

никога не е


и нека е с колкото се може по-малко кървави резки


Re: Потомство
от joy_angels на 23.04.2010 @ 18:46:21
(Профил | Изпрати бележка)
Не, Деси - и го знаеш. Никога не е късно. И има много начини.
На следващата година в гнездото имаше две - може би момченце и момиченце :))) Историята си заслужава да кажа истинското й продължение. Дочакаха щъркелите...
Благодаря ти, че прочете! :)))

]


Re: Потомство
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 23.04.2010 @ 19:27:02
(Профил | Изпрати бележка)
Друго, освен че много ми хареса, не мога да кажа, тъй като не бих могъл да опиша с думи как точно ме докосна разказът ти, Радост!!!


Re: Потомство
от joy_angels на 23.04.2010 @ 22:07:46
(Профил | Изпрати бележка)
Важни са ми думите ти, Владо! Благодаря ти! :)))

]


Re: Потомство
от ASTERI на 23.04.2010 @ 20:14:02
(Профил | Изпрати бележка)
Пак съм тук!
Още го живея!


Re: Потомство
от joy_angels на 25.04.2010 @ 21:37:14
(Профил | Изпрати бележка)
Твоята реакция, Астери ми стига, наистина.
Благодаря ти, че сподели с мен! Благодаря.

]


Re: Потомство
от HANS на 23.04.2010 @ 20:42:10
(Профил | Изпрати бележка)
Майсторско отвсякъде! Ангелско... Браво!


Re: Потомство
от joy_angels на 24.04.2010 @ 18:25:07
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, че прочете, Ханс! Поздрави :)))

]


Re: Потомство
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 23.04.2010 @ 21:07:23
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Още съм в селото ти,Радост...
Б.


Re: Потомство
от joy_angels на 24.04.2010 @ 18:25:54
(Профил | Изпрати бележка)
Добре дошъл, Борис! Благодаря ти, че прочете! :)))

]


Re: Потомство
от voda на 23.04.2010 @ 21:11:35
(Профил | Изпрати бележка)
След прочита остава една мъка...
И защо тя е по-трайна от радостта, Джой?!



Re: Потомство
от joy_angels на 24.04.2010 @ 22:04:58
(Профил | Изпрати бележка)
Като че ли катарзисът е свързан само с мъка, може би затова, Ели.
Багодаря ти, че прочете! :)))
ПС Разказът не е само за щъркелите...

]


Re: Потомство
от Liulina на 23.04.2010 @ 21:56:28
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Интересен разказ.


Re: Потомство
от joy_angels на 24.04.2010 @ 22:05:30
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Люлина! Радваш ме :)))

]


Re: Потомство
от varq2 (valissa@abv.bg) на 24.04.2010 @ 00:31:26
(Профил | Изпрати бележка)
Всяко страдание се възнаграждава...Ние чакаме щъркелите да ни донесат потомство, а те, милите на кого да се надват?
Ех, как искам да не мръдна от село. При баба е винаги топло и уютно.
Благодаря ти за преживяването, Ангелче.
Поздрави. Варя


Re: Потомство
от joy_angels на 25.04.2010 @ 09:38:39
(Профил | Изпрати бележка)
Лошото е, че и потомството, донесено от щъркелите се попилява. А това с щъркелите (и не смо с тях) наистина се случва.
Благодаря ти, че прочете, Варя! Май всички искаме да бягаме на село :)))

]


Re: Потомство
от diva_voda на 24.04.2010 @ 08:26:58
(Профил | Изпрати бележка)
Досега не съм знаел, че и по щъркелите може да ходи подобна мъка; размисли ме разказът ти, Радост. Ей този момент "но сигурно пък другото ги тегли "...мира ми не дава:) До скоро! И браво! Браво!


Re: Потомство
от joy_angels на 25.04.2010 @ 21:36:04
(Профил | Изпрати бележка)
Ходи. И аз не знах, докато не ги видях, но бях гледала филм за чапли и се сетих какво е станало - прегряти или преохладени яйца. На следващата година в гнездото се появиха щъркелчета - радвахме им се като на деца.
Но дали бабата ще дочака внуците от Минеаполис... И какво става със селата, в които цяло село гледа две внучета...
Благодаря ти, че прочете, Дива! Благодаря.

]


Re: Потомство
от mamasha на 26.04.2010 @ 09:35:31
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова много остави в мен твоят разказ, Ангелче! И финалът... Този финал, написан с кървав клюн върху синевата!

Поздравления за майсторството, за всичко онова, което си вместила между редовете!



Re: Потомство
от joy_angels на 26.04.2010 @ 18:58:21
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Мами! Наистина се радвам, ако и онова между редовете е ясно.
Поздрави на теб и морето! :)))

]


Re: Потомство
от kristi на 28.04.2010 @ 11:41:26
(Профил | Изпрати бележка)
И никоя не видя как щъркелката изви шия назад и отвореният й към небето клюн остави кървава резка върху синьото.
...............................

Жигосано село. Жигосано безлюдие. Жигосано спряло време. Жигосано очакване...

Умееш, радост, умееш!
П!!


Re: Потомство
от joy_angels на 28.04.2010 @ 20:31:11
(Профил | Изпрати бележка)
Жигосани... Красива и тежка дума си намерила за ситуацията, Кристи!
Благодаря ти, че прочете! :)))

]


Re: Потомство
от mariniki на 28.04.2010 @ 22:07:05
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
заболя ме душата...


Re: Потомство
от joy_angels на 29.04.2010 @ 21:57:53
(Профил | Изпрати бележка)
Защото усещаш... Благодаря ти, Мариники!

]


Re: Потомство
от prrob на 09.05.2010 @ 11:25:09
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, Ангелче, докосната си свише да докосваш сърца и да ги преобръщаш с няколко думи само. Колко е красиво, че те има. Рядко съм срещала толкова чист израз на Любов и Вдъхновение. Бъди благословена и продължавай да се грижиш за сърцата ни!


Re: Потомство
от joy_angels на 12.05.2010 @ 10:32:36
(Профил | Изпрати бележка)
Много силни думи си ми написала, prrob! Боя се, че не съм на висотата им...
Благодаря ти за това, че четеш и имаш сетивността да видиш отвъд думите в този текст. Благодаря!

]


Re: Потомство
от pastirka (prestizh@abv.bg) на 14.05.2010 @ 21:30:33
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина има много между редоветв и думите в този разказ!
А последното изречение е направо като знамение...
Винаги успяваш да ме развълнуваш, майсторица си и всеки
ше го подтвърди, Радостче!


Re: Потомство
от joy_angels на 15.05.2010 @ 11:38:19
(Профил | Изпрати бележка)
Думите ти ме радват и трогват, Мими! Особено се радвам , че са точно под този разказ.
Благодаря ти!
Ден да ти е :)))

]


Re: Потомство
от d_alora_di на 16.05.2010 @ 22:40:54
(Профил | Изпрати бележка)
не знам как го правиш, но като чета твой разказ все едно че съм участник в събитието за което разказваш, все едно съм вътре в разказа, така го чувствам...
много ми хареса
поздрав
диди


Re: Потомство
от joy_angels на 17.05.2010 @ 21:07:26
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Диди! Липсват ми и твоите разкази, идвай по-често :)))

]