Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 698
ХуЛитери: 4
Всичко: 702

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЕзи-тура
раздел: Разкази
автор: joy_angels

     Има нещо призрачно в огромното фоайе на спешната помощ. Нещо, което спешно се нуждае от помощ, за да бъде обяснено. Неоновите лампи намигват толкова бързо и така внимателно, че си изглеждат непрестанно облещени. Таванът обаче е толкова високо, че долу – край металните столчета със ситни дупки по седалките – е почти тъмно.
     Хората, доколкото ги има в този ранен час, седят тихи, все едно са на помен или в галерия. Трясък на врата разтваря във въздуха смеха на три сестри, които тътрят към асансьора сабата си, страшните (ама те са златни, миличко!) обеци на едната, виждала съм те с този пуловер на другата и двете банки с нещо прозрачно в ръцете на третата. Облечени са в нюанси на синьо и зелено, къде ли отидоха белите престилки, болниците се модернизират, сестрите открай време са си моделки, но сега са хем в униформа, хем различни една от друга, кеф...
     След тях въздухът не оредява, даже напротив. Усещам се още по чужда, като човек, попаднал случайно на семейната сбирка на съвсем непознати хора. Сестрите, лекарите, дори чичкото в защитна униформа на входа са си у дома, в хола, пийват си кафенце, обсъждат проблема в шокова зала и вчерашното меню в стола (дано днес се справят по-добре – не в шокова, в стола...). Ау, това детенце е много сладко, къде те боли, леля? Хеморагичен шок или инсулт е било – шок казаха, стига си викала Младенова, всички разбрахме. Кой още е за ЕКГ? И един чай ми вземи, но ако имат зелен...
     Мъжът е ... не знам от къде е. С успех може да е от село или от краен столичен квартал. Панталонът му е със странни светли петна откъм десния джоб, все едно е залят с пръски кисело мляко. Пуловерът – кафяв, якето – кожено, тежко, като на шофьор от градския транспорт, обувките – удобни вероятно, щом ги носи толкова години. Личи им. И вие ли чакате за доцента, пита. И аз – отвръщам. Дано да ме пусне за операция – сякаш не ме чува – че лоша работа казват докторите, бързо трябвало... Аз затова... гледай колко хартии, от снощи се въртя тук, дупчиха ме, гледаха ме, но доцентът трябвало да разреши за операция...
     Не искам да знам каква му е операцията. Не искам да слушам къде го боли – и мен ме боли. Не точно там сигурно, където него, даже моето хич не се вижда, че боли, пък и минава с драскулиците по хартията поне за няколко часа. Не искам да чувам диагнозата му, сигурно е рак, какво ли друго може да е щом ще умира, пък ей го – ходи още сам, гледа, държи цяла папка с листове, не е СПИН, човек с такова кожено яке не се разболява от СПИН, той си има жена, още спят заедно след 30 години брак, дори отвръща очи от разголените плакати на фолк певици по улиците, но веднъж тайно разгледа едно списание в бръснарницата, жена му никога, ама никога не е изглеждала така.
     Може ли да изключиш тая пущина, нова е... Мъжът протяга ръка към прошарения интелигент от другата му страна – влизам на операция, да не се раззвъни баш тогава. Интелигентът намества очилата си, върти телефона в ръце, поглежда го откъм късата страна (явно има Нокиа – мисля си), натиска, натиска пак, натиска вече съвсем безуспешно бутона, който всъщност не е там и го връща обратно. Имам Нокиа – казва отсечено – а това е Самсунг, не знам как точно да го...
     Дайте на мен – казвам – дайте да помогна... Мъжът не вярва, жена съм, той и на жена си не вярва за нищо, но не защото не я обича, не, обича си я той, ама акълът им... той женски им е акълът, не ги разбират тия неща... Показвам му бутона на клавиатурата, обяснявам – натискате дълго, дъъъъъъълго и вижте – изключи се. После пак този бутон, пак дълго и ще тръгне.
     3193 ми е кодът – казва и го взема. Няма нужда да ми благодари, нали е под стрес човека. Но за всеки случай ми повтаря кода – едвам го е запомнил, щото телефонът му е нов, съвсем нов, на сина е, стария, като не съм му свикнал и тоя код, как го е измислил, дано го помня след упойката, ама той доцентът да разреши, че иначе лошо, ще се мре...
     В дъното на фоайето автоматът свети приветливо – “Нескафе 3 в 1”, най-добрата комбинация, не татко, “Maggi” го измисли, с крилца е, точно от крилца имам нужда на това място... И ресто връща автоматът. Кафето е ужасно по принцип и просто прекрасно за чакащ в спешно отделение (затова сестрите пият зелен чай, ама те си знаят, нали са си у дома). Връщам се на пейката – мъжът го няма. И интелигентът е изчезнал, добре, че е чашката в ръката ми, за компания. Пък и тя не е болна, топла е и мълчи. Ако и светеше – цена нямаше да има, тъмно е в това фоайе. Но човек не може да има всичко. Не може. Иначе ще се помисли за богоравен.
     Вратата зад гърба ми се отваря и пропуска глас. Не знам как звучат гласовете на доцентите, но този определено прилича на такъв – плътен и спокоен като добре опечен крем карамел без нито една шупла. Не мога да подпиша, никой няма да ти подпише, защото ще те убием, бе човек. Ама аз и така си умирам, докторе. Ти си умираш, ама може и да не умреш, знаеш ли колко хора живеят с тая болест, а с това сърце и диабет, и кръвно, и като ти сложат горе упойката – и си до там. Няма събуждане. Първо ще оправим тези неща и тогава операцията. Че то все едно от какво ще умра, докторе, дай поне да опитат хората. Бягай, казах, написал съм ти рецептата, ще говоря с хирурзите, няма после по затворите да ходим.
     Мъжът се провира през вратата настрани, тръгва нанякъде, само за да върви... и се връща. Сяда на празния стол до мен, свива глава към коленете и я хваща с ръце. Нищо не казва. И аз си мълча. Усещам, че започва да ме боли, но нямам лист и молив, за да ми олекне от драскулиците ми. Нищо нямам. И е все едно дали някой доцент ще сложи подписа си под моята диагноза.

     Изпускам монетата от рестото на пода и хазартното ми аз се обажда – ези или тура... И разбирам, че не смея да си помисля желание.


Публикувано от viatarna на 28.02.2010 @ 19:33:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 23:31:49 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Ези-тура" | Вход | 14 коментара (38 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Ези-тура
от joy_angels на 28.02.2010 @ 20:05:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Тишо!
Бъди здрав и ти! И честита баба Марта :)))


Re: Ези-тура
от HANS на 28.02.2010 @ 20:26:51
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Джой! Ези - поезия, тура - проза...Ха де?!


Re: Ези-тура
от joy_angels на 28.02.2010 @ 21:07:47
(Профил | Изпрати бележка)
Ами ще чакам калъч :)))
Благодаря ти, че прочете, Ханс! Хубава вечер :)))

]


Re: Ези-тура
от mariq-desislava на 28.02.2010 @ 21:10:00
(Профил | Изпрати бележка)
Такааа, че как да си намислиш желание - я гледай колко несбъднати желания се разхождат наоколо.:) Ако даден текст тушира определена болка, значи има смисъл от надрасканите ни, понякога доста набързо, истории и емоционални излияния.


Re: Ези-тура
от joy_angels на 28.02.2010 @ 21:15:53
(Профил | Изпрати бележка)
Така е. Но все пак когато текстът излезе от личното ни тефтерче или файл, поемаме и отговорност. Пред четящия, който се пита - за какво ми казват всичко това.
Но е факт, че заниманието със (съ)творяване се използва отдавна като лечебен метод в психиатрията.
Благодаря ти, че прочете, Деси! Хубава вечер :)))

]


Re: Ези-тура
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 28.02.2010 @ 22:16:02
(Профил | Изпрати бележка)
Умееш да увличаш читателя, хващаш го за ръка и го повеждаш, без да се усети, уж ей така, неангажиращо, но го заболява и краката му се подкосяват, и се умълчава...


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 08:03:49
(Профил | Изпрати бележка)
Имаш сетивата да усетиш, Ида! Това е.
Благодаря ти, че прочете!
И честита Баба Марта! :)))

]


Re: Ези-тура
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 01.03.2010 @ 08:42:40
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Великолепно разказано!
Със всичките му нюанси...
Брависимо,Джой!!!
Б.


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 18:53:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Борис! Не знаеш колко навреме ми идват думите ти...
Честита Баба Марта! :)))

]


Re: Ези-тура
от ASTERI на 01.03.2010 @ 09:00:18
(Профил | Изпрати бележка)
Така е Джой, така е!
Имам моменти, когато времето спира и ти си уловита точно този...
Поздрави!


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 19:54:19
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво си го казала, Астери - в такива моменти времето спира.
Благодаря ти, че прочете!
Честита Баба Марта! :)))

]


Re: Ези-тура
от varq2 (valissa@abv.bg) на 01.03.2010 @ 09:22:28
(Профил | Изпрати бележка)
Лекарят трябва да бъде лечител. Голяма част от тях - не са, защото се правят на по-велики от Бог. Какво ни остава, освен да заложим живота си на хазарт!
Браво, Ангелче!
Мартеничка за героите ти - за здраве!
Варя


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 21:03:41
(Профил | Изпрати бележка)
Боя се, че тук историята не е за некадърни или кадърни лекари, а за ситуации, които се измерват с човешки живот. Нито могат да го оперират, нито могат да го отложат. И тогава какво прави човекът? И какво правят тези около него, близките му?
Благодаря ти, че прочете, Варя!
И честита Баба Марта! :)))

]


Re: Ези-тура
от esennolisto на 01.03.2010 @ 10:58:07
(Профил | Изпрати бележка)
Развълнува ме този разказ. Майсторски на писан и човешки поднасен.


Re: Ези-тура
от esennolisto на 01.03.2010 @ 10:59:28
(Профил | Изпрати бележка)
извинявам се за грешките..написан и поднесен :)

]


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 21:05:10
(Профил | Изпрати бележка)
:)))
И аз бъркам непрекъснато - от бързане... Споко.

]


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 21:04:27
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Листенце! Честита баба Марта! :)))

]


Re: Ези-тура
от sia на 01.03.2010 @ 21:11:26
(Профил | Изпрати бележка)
joy, може би докато съм жива, ще търся този отговор
как хората, които... как свикват с болката... имам някакви
отговори, предположения...

Как да помогнеш на болката, ако не можеш да я гледаш?!

Моля се да мога, какво друго!?
Както винаги, докосна ме - когато видя някой, който е
сам и болен /каквото и да значи това/ винаги си мисля, чакам,
надявам се, че не е... изглежда, може би е егоистично...


Re: Ези-тура
от joy_angels на 01.03.2010 @ 21:23:10
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Сиа!
Аз съм от тези, които не могат да гледат болката. И знаеш ли - първия път припаднах. Излезе ми име - тя не може да гледа болката. После - след доста лета болката дойде пак. И после пак. Не свикнах. После се оказа, че или трябва да свикна, или да умра. Виждаш - жива съм, но още не съм свикнала. Само се научих да не припадам...
Винаги по някакъв начин експонираме собствените си страхове върху другите. И това обяснява естетвеното отдръпване от хора хроми, самотни или нещастни.
Дълго можем да си говорим, но сега само ще ти честита Баба Марта!
И ще те прегърна :)))

]


Re: Ези-тура
от sia на 01.03.2010 @ 21:50:46
(Профил | Изпрати бележка)
joy, ако има хора, които обичат истината и ооткровенията,
аз съм един от тях /още се колебая дали това е ценно... но
още настоявам за тях.../
Благодаря ти!
Нещастието отблъсква! Затова изпитвам искрено, дълбоко,
истинко възхищение и почит към хората, които могат да
момагат, които нещастието не отблъсква!
Много хора са или могат да се начат да са умни, интересни,
силни, богати и пр.

Няма училище за милосърдие!

Благодаря ти, зная че ще можеш...

]


Re: Ези-тура
от joy_angels на 02.03.2010 @ 21:01:45
(Профил | Изпрати бележка)
Болногледачката

възпита децата си
като орлица и вълчица лунна -
да не приличат на нея
един ден – дори за секунда

роди само мъже
да няма никой нейната орис
да живее сред стонове
и да сменя подлоги

изгледа старите
изми и оплака чужди и свои
но все някъде имаше болка
и не получи покой

така остаря
самота и болест я скърши
защото всичките й подобия
просто се бяха свършили


Писано е преди време по реален повод (не е пускано тук, нито никъде, затова си позволявам да...). Днес бих казала, че това е милосърден човек.
Благодаря ти, че идваш, Сиа!

]


Re: Ези-тура
от sia на 03.03.2010 @ 09:39:13
(Профил | Изпрати бележка)
Покъртителен текст, joy, поне за мен, дълга тема...
/Защо не си го пуснала!/

]


Re: Ези-тура
от joy_angels на 03.03.2010 @ 09:55:02
(Профил | Изпрати бележка)
Защото... дълга тема, като твоята дълга...
Освен това съмнението дали текст като този би развълнувал, много е личен, за мен е личен...
Благодаря ти за думите!

]


Re: Ези-тура
от sia на 03.03.2010 @ 10:19:21
(Профил | Изпрати бележка)
Аз нямам съмненията ти, joy - дълбок, въздействащ,
замислящ стих - един от най-докосващите за мен!

]


Re: Ези-тура
от joy_angels на 03.03.2010 @ 11:23:12
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти! Винаги ме подкрепяш :)))

]


Re: Ези-тура
от shtura_maimunka на 02.03.2010 @ 06:40:28
(Профил | Изпрати бележка) http://smile999.blog.bg/
Добро утро Джой!
Хубав разказ!


Re: Ези-тура
от joy_angels на 02.03.2010 @ 13:53:39
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че прочете, Щураче!
Хубав ден и Честита Баба Марта! :)))

]


Re: Ези-тура
от Mia2442 (mia2442@gmail.com) на 02.03.2010 @ 21:57:04
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/watch?v=NxBTchwLQ3g
Майстор си, Джой-нищо и никаква история-ежедневие почти, а ти си направила от нея брилянтен разказ!
Комплименти, Джой!


Re: Ези-тура
от joy_angels на 03.03.2010 @ 12:29:15
(Профил | Изпрати бележка)
Точно на теб ти вярвам, Миа... И се радвам, че не те дразни болничната атмосфера (тук значи съм успяла) - на краставичар краставици не е лесно да продаваш ;)
Благодаря ти за добрите думи!
Честита Баба Марта :)))

]


Re: Ези-тура
от kristi на 03.03.2010 @ 10:07:51
(Профил | Изпрати бележка)
До болка ми е познато, джой! Затова и трудно ми се откъртват думи за коментар /прочетох още когато го пусна/. Като в забавен каданс сменят местата си настроенията в този омразен коридор, но чувството за надживяване остава...
ЕЗИ, джой, ЕЗИ !!

Поздравления за умението ти да опъваш нишката до скъсване! Можеш го!


Re: Ези-тура
от joy_angels на 03.03.2010 @ 12:34:37
(Профил | Изпрати бележка)
Нека е ези, щом искаш, Кристи! Нека.
Както някъде обяснявах вече, това е разказ за ръба. Гийом Аполинер го беше казал удивително точно: граничната линия с безграничното. Хората, които помагат за оцеляването ни (защото аз не съм лекар) - трябва да издържат физически и психически и онова, което за мен или теб е ад, за тях е ежедневие. А пациентът... всички сме пациенти и е добре да мислим как живеем, защото рано или късно стигаме до "спешното".
Но какво ти обяснявам и аз... Ти знаеш.
Благодаря ти, че си тук, Кристи!

]


Re: Ези-тура
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 03.03.2010 @ 20:25:44
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, Радост!
Умееш да изграждаш образи и характери, но дори когато пишеш разказ, поетичното не те напуска нито за миг. И затова текстовете ти са страхотни - от плът и кръв! Този - включително.
Умишлено не пипам болката...

Вл.




Re: Ези-тура
от joy_angels на 04.03.2010 @ 12:46:33
(Профил | Изпрати бележка)
Много мили са думите ти, Владо. Ще ми се да е точно така, както си написал. Ще приема (за удобство), че думите ти не са куртоазия.
Благодаря ти, искрено! :)))

]


Re: Ези-тура
от vladun (valdividenov@abv.bg) на 04.03.2010 @ 17:31:57
(Профил | Изпрати бележка)
Ако исках да куртоазнича, можех, вместо да се занимавам с текста, съвсем безболезнено да въздъхна за болката;) Но не се налага...Ти си човеколюбива, наистина пишеш хубаво и темите ти са значими!

Вл.



]


Re: Ези-тура
от joy_angels на 04.03.2010 @ 19:24:15
(Профил | Изпрати бележка)
:)))

]


Re: Ези-тура
от zinka на 05.03.2010 @ 07:42:56
(Профил | Изпрати бележка)
Бях там - гледах и слушах и... те поздравявам, Джой!!!

Спря на ези - да знаеш, макар, че е все едно... :(



Re: Ези-тура
от joy_angels на 05.03.2010 @ 08:25:15
(Профил | Изпрати бележка)
Не е все едно, Зинка... Благодаря ти, че ми казваш, но аз наистина не знаех какво желание по-напред да си намисля. За кого...
Благодаря ти, че прочете! Хубав ден :)))

]