Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 863
ХуЛитери: 1
Всичко: 864

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСледобедни впечатления
раздел: Разкази
автор: traveller

Everything is predictable. Except time.


Казвам се Рихард и живея в жилищен блок. Преди броени дни навърших 40. Намирам го за доста изненадващо и не вярвам да ми се случи отново. Колекционирам впечатления, но не се прехранвам с това. Би било истинско чудо, ако го правех. А аз не вярвам в чудеса, а и госпожа Хилда от апартамент 777 не вярва. Поне така си мисля. Но за това по-късно.
Имам куче. То не колекционира впечатления, или го прави тайно, докато съм на работа. Но пък хърка добре и се храни също толкова добре, колкото и хърка. Два пъти в годината се разгонва, понеже е женско. През останалото време си е пак женско, но не се лепва за всеки изпречил се мъжки помияр, за разлика от мен. Все пак аз не съм куче. Или поне не винаги. Оплешивявам, но не вярвам да е от възрастта. По-скоро е от ниското качество на шампоаните или от озоновата дупка... не че ако един ден я запушат, отново ще ми поникне коса. Пък и за какво ли ми е, след като постоянно я стрижа? Косата де, не дупката. Май много се разприказвах. Сигурно се чудите какви впечатления колекционирам и защо не се прехранвам с тях. Първо, защото се намират трудно. Второ, защото никога не са ми по вкуса – или ще са прекалено блудкави, или пък съвсем жилави и не успявам да ги сдъвча. Може би ако успея да ги направя годни за прехранване, най-сетне ще спра да колекционирам. Не ми беше хрумвало досега...
Та госпожа Хилда. Тя е възслаба дама с боядисана в ярко оранжево чуплива коса и зелени като кожата на дървесна жаба очи. Тези нейни очи винаги са ме учудвали, защото незнайно как винаги ме карат да си представям света през тях, с цялата му абсурдна изумруденост и натрапчиво позеленяващи нюанси, с отблъскващо блатисти сенки по краищата и гъбесто шуплива сърцевина, като полуузряла гигантска пърхутка, спукана под обувката на някой разсеян гъбар. И винаги, когато госпожа Хилда нахълта запъхтяно в стаята ми с ококорени от възбуда очи и щръкнали изпод десетките фиби оранжеви кичури, аз забивам поглед в забързаното й дишане или в свистенето на ярко червените й нокти, с които разсича въздуха, ръкомахайки, или където и да е, освен в тези оцъклени налудничави очи, които боядисват пространството в абсурдното й зелено и ме карат да се задавям с плътното усещане за тонове трева, нахлуващи на талази през ноздрите ми. После се престрашавам и поглеждам към хранопровода й, за да проследя, усмихвайки се, бавното слизане на полусдъвкания телешки котлет към стомаха, после нагоре, където двете й издути от напрежение сливици се давят в потоците слюнка, отделяна при забързаното й говорене, и накрая към рошавата й глава, където като бесни катерици се гонят разбърканите й мисли. Госпожа Хилда спира за момент объркано и след като изобщо не изслушва обяснението ми за това „какво толкова смешно намирате в думите ми, господин Рихард”, продължава още по-самоотвержено да защитава поредната обсебила я идея. „Естествено, не очаквам от вас да разберете, г-н Рихард, Боже мой, какво говоря, дори собственият ми син не ме разбира, представяте ли си, и тази негова ужасна жена, която го замъкна, да именно замъкна, аз не знам как по друг начин да го нарека, но вие естествено няма как да знаете всичко това, освен ако не съм го споменавала преди и сега не си спомням...“ В този момент тя се тръсва невъзмутимо на дивана срещу мен и придърпва с кльощавите си пръсти пепелника заедно с димящата ми цигара, при което пепелта от нейната се отчупва и пада върху плота на масата. Г-жа Хилда изобщо не забелязва този дребен детайл, тя рядко забелязва каквото и да било, когато е съсредоточена в мислите си и подходящото им изливане в поредния абсурден монолог: „Всъщност, г-н Рихард, аз изобщо не съм дошла да ви говоря за сина си или, не дай си Боже за смахнатата му жена, но преди да продължа, дали нямате случайно приготвен чай, мисля, че точно от това имам нужда, да, именно от чаша горещ ободряващ чай и моля ви, без захар.
Чаят разбира се е готов, тъй като сцената се повтаря неизменно всеки ден, макар г-жа Хилда да не го осъзнава. Или поне не си дава вид.
„Както вече споменах, г-н Рихард, нямам намерение да ви занимавам със сина си, но повярвайте, много бих искала да ви разкажа за тази негова непоносима жена и този отвратителен далечен град, където тя го замъкна, нали разбрате колко недопустимо е всичко това, но сега нямам никакво време, защото горкият Едуард най-вероятно ще изгуби търпение и ще се наложи да го успокоявам именно сега, когато ми се налага да изляза за няколко часа и съм дошла да ви помоля за услуга...“
Наблюдавам с интерес как хаотичните и мисли, оцветени във всички нюанси на прозрачното, се подреждат в правилни снопчета и потъват последователно във вътрешността на зиналата в мозъка й фуния; как се плъзват през стеснението до тракащата й като конвейрна гилотина уста, оплитат се около езика й, блъскат се като полудели в керамичните й зъби, провират се през невидимите пространства между тях и възпалените й венци и се измъкват, повличайки със себе си микроскопични късчета от телешкия котлет, примесени със също толкова микроскопични парчета от буквите, които се заклещват там, когато г-жа Хилда произнася ‘тва’ вместо „това” или когато притисне с език „з”-то около кучешкия си зъб и го превърне в едно осакатено „с”, изплюто набързо върху купчината от ненужни думи на пода, нарастваща с учудваща бързина пред погледа ми.
След няколко минути диванът е вече празен, а по ръба на чашата за чай е останал накъсан венец яркочервени отпечатъци от червилото на госпожа Хилда. Самата тя уверено крачи към входната врата, а аз с любопитство наблюдавам как бедрената кост на десния й крак, с изтъркан почти до кокала хрущял, предизвиква едно характерно поклащане на таза, което, ако не я познавах добре, бих нарекъл предизвикателно. Сигурен съм, че ако не беше шумът на домашния й халат, щях да чуя отчайващото виене на костите й.
Използвам отсъствието на госпожа Хилда, за да наритам небрежно купчината думи под дивана, където вече трябва да се е събрало достатъчно количество за покриване нуждите на няколко поколения графомани и бързам да заведа кучето в спалнята, преди да се е появил Едуард. А той не просто се появява, а се изстрелва директно върху дивана и то точно на мястото, където само преди няколко минути се е забивал кльощавият задник на стопанката му. Сяда на задните си лапи и втренчва в мен безизразните си очи, които, излишно е да споменавам, имат същите зеленикави багри като тези на госпожа Хилда, но незнайно защо не ми причиняват същите мъчителни усещания. Може би защото Едуард е достатъчно черен или достатъчно космат, или достатъчно скопен, за да не е възможно да изрази нещо друго, освен апатия, което и прави, поне в паузите между остренето на ноктите в дамаската на дивана и ритуалните обиколки из стаята, съпроводени с протяжно мяукане. Винаги е неспокоен, когато госпожа Хилда го оставя при мен за да иде на пазар, или до гробищата, а понякога и на фризьор, което лично за мен винаги е било доста чудно предвид състоянието на косата й през по-голямата част от времето. Изчаквам токчетата на госпожа Хилда да изтракат по стълбището, а след тях да изтекат и последните петна зеленина. Запалвам циагара и се отпускам уморено в креслото. Опитвам се да възстановя прозрачността на света, такъв, какъвто го познавам. Споменах ли, че очите ми са прозрачни? Май не. Но това не е толкова важно предвид факта, че колекционирам впечатления...


Публикувано от viatarna на 17.10.2009 @ 13:46:14 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   traveller

Рейтинг за текст

Средна оценка: 3.14
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:35:10 часа

добави твой текст
"Следобедни впечатления" | Вход | 6 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Следобедни впечатления
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 17.10.2009 @ 14:00:37
(Профил | Изпрати бележка)
Колекционирането на впечатления е изключително приятно занимание! :-)
Поздрави!


Re: Следобедни впечатления
от traveller на 17.10.2009 @ 14:17:37
(Профил | Изпрати бележка) http://karandash.blog.bg/
Имаш ли идея как се съхраняват? ;) Моите са толкова разхвърляни, че не ми остава време да ги сгъвам и лежат по паркета, а това създава хаос, ще се съгласиш...

]


Re: Следобедни впечатления
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 17.10.2009 @ 15:10:20
(Профил | Изпрати бележка)
Това не е хаос, а творчески безпорядък :-)
Така, че позволи ми да не се съглася...

]


Re: Следобедни впечатления
от rainbow на 17.10.2009 @ 14:07:50
(Профил | Изпрати бележка)
извинете, а Вие от ап.666 ли сте?

Това в рамките на шегата.

Доста добър текст.


Re: Следобедни впечатления
от traveller на 17.10.2009 @ 14:21:25
(Профил | Изпрати бележка) http://karandash.blog.bg/
Благодаря. Като дебют ми харесва. Не че не съм пристрАстен. Сигурно когато изпитваш лудостта ти се отдава и да я опишеш :)

]


Re: Следобедни впечатления
от Princesssa на 17.10.2009 @ 14:11:17
(Профил | Изпрати бележка)
Прекрасен език, невероятна образност, запомнящи се метафори и приятна за четене история, която наистина впечатлява :) Благодаря за всичко това :)


Re: Следобедни впечатления
от traveller на 17.10.2009 @ 14:42:34
(Профил | Изпрати бележка) http://karandash.blog.bg/
Благодаря. Не съм по похвалите, тия, превъзнасящите. Имам си самооценка, и знам какво съм написал. Дали ще ми ръкопляскат е приоритет на други. За мен е нужно да покажа написаното. Осъзнавайки, че далеч не е съвършено. Бидейки част от този свят аз разплитам хилядите възли на ума си, за да сплета поносими за вас послания. Ще ми е трудно, но аз обичам трудностите.

]


Re: Следобедни впечатления
от apostolicia на 17.10.2009 @ 14:28:13
(Профил | Изпрати бележка)
Обожавам този стил, но ако някой ме попита защо и какво му е различното, та точно него, навярно ще кажа, че съм биметалистка - :)
Много ми хареса онази част с ненужите думи под дивана - идеята е страхотна - когато ти потрябва някоя дума, просто бъркаш отдолу и хоп! току-виж намерил точно тази, която ти трябва!
Чудесно! Впрочем и аз никога не съм си представяла как виждат хората със светли очи - дали им е по-светло?!


Re: Следобедни впечатления
от traveller на 17.10.2009 @ 14:49:34
(Профил | Изпрати бележка) http://karandash.blog.bg/
Не, по-зелено им е :) А на ония с кафевите им е по кафяво. Как ли би изглеждал света, ако имаше и оранжеви очи? Или виолетови? Или строго замислени, в оня непомръдващ цвят на мисълта, който приклещва очите ти в пейката, и те кара да се спънеш в листото, защото е част от дървото над главата ти...

]


Re: Следобедни впечатления
от petsto (petarstoi@abv.bg) на 08.11.2009 @ 19:10:52
(Профил | Изпрати бележка)
Оказва се, че и ти допускаш печатни грешки. Пише се цигара, а не циагара. Бъди здрав !


Re: Следобедни впечатления
от doriana-doriana на 04.12.2009 @ 10:34:08
(Профил | Изпрати бележка) http://doriana129.wordpress.com/
Господарят на колекционерите! Хубав разказ! А, те - прозрачните очи, са си необходими в случая, като се замислиш!
Поздрави!