Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 753
ХуЛитери: 3
Всичко: 756

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКвачката
раздел: Разкази
автор: milcho

И изведнъж чувам: - Кът-кът, кът-кът-кът, кът-кът… Квачка! Яяяяя каква е тая квачка, в самотния двор на образцовия ни дом, казвам си.
Не може да бъде – квачка, и гледам да чуя от къде идва това „Кът-Кът”… Идва долу, от дюлята. Нали никой не се грижи за нея и са избуяли филизи, като храст. Там сигурно е снесла яйцето. А може би и да мъти там, трепва ми някъде под лъжичката. А и пиленца може да има. И пристъпвам и се чува едно супер тревожно Кърррррр! И я виждам тогава – разперила крила – майка закрилница и под крилата си се стрелкат няколко пиленца.
Подават чофчици, а квачката се завърта в кръг и продължава са ме заплашва … Къррррр! Хей… от къде се появи ти пък тук. Яя по далече стой. Това е моя територия. Тук аз си отглеждам пиленцата. Аз пък се усмихвам, почти напълно щастлив. Боже ама това е жива квачка. В двора на тате и мама. Колко пъти накрая все обещавах на мама:
-Ще си дойдем с тебе тук само двамата и ще си завъдим кокошки. Ей там, до гаража на Петко има място до мрежата. И един петел, да ми пее сутрин . Да ме буди. Не че другите петли на комшиите не се обаждат, но е друго своя си петел да ти каже: Кугуригууу … Време е да си лягаш, казва ти първия път. Полунощ мина. Ееее, възразявам аз, на първото кукуригу-подканване. Ама тъкмо сега току що всички си легнаха и сега ми е най-кеф да си пиша нещо. Кукуригуу повтаря той два три пъти, и млъква, съгласен. Аз продължавам. Толкова задачи са ми останали през деня и се захващам да ги отмятам една по една. Утре ще се събудя по-спокоен и раз-два, като скоча рано и стойте та гледайте. Но в края на краищата около 2 часА сънят ме оборва и задрямвам. И тогава петелът ми, моя си ми петел ме сепва: Кукуригу, Кукуригууууу, Кугуригу. Аз отварям очи. Да бе да, лесно ти е на теб, Петльо. Само това ти е в ума…куку-ригу. Тихо де, по тихо де, ще събудиш кокошките, а и пиленцата. Той кряква два три пъти още и си наляга парцалите. Но аз вече пак съм буден. Е тогава, започвам да пиша разни глупости. Какво ли не ми минава през главата. Моля, само да не ме питате. Аз като се прежалих, това де, с писането, бях решил - ще пиша и ще публикувам всичко дето ми хрумне. Така няма да ви заблудя, че съм „велик” и ще съм си такъв какъвто съм си. В нищо аз не съм еднакъв. Така и написах тогава. И сега пак така продължавам да си мисля, но и понеже-защото не съм еднакъв във всичко т.е. и в това не съм. Т.е. вече не публикувам всичко това което пиша.

И в тая посока си продължавам да си търкалям мисловната дъвка. Меля ги, меля ги едни … и така до трети петли. Т.е. докато чуя пак: -Кукуригууу, ама от всякъде. Нашия нали, си е наш най-силно крещи: Ставааааййййй!
Тогава аз именно заспивам. Затварям очи и почвам да дишам дълбоко. Така казваше майка, ще станеш по-лек и въздушен и ще дойде Сънчо и ще те отнесе в неговото приказно царство на съня. И факт, почвам да олеквам и заспивам. А като се събудя, вече сутринта, слънцето е вече е високо. Тогава ми се дочува: -Хайде Милчооо, ставай, -Хайде, ето и Петко отиде, е и Стоянчо отиде. Отишли са на училище. Отмина ли са нашия прозорец. А аз тъкмо тогава най-ми се спи. Стига, бабоооооо, още малко. Но това май ми се причува. Днес е неделя, и никой не вика. И трябва да ставам. Тогава аз се обаждам, Бабооо, защо не ме викаш…сега ме буди да тръгвам, на училище. Тогава най-сладко се спи, бабо, като ми викаш, -Ставай, ставай, Милче, ще закъснееш…

Но най-накрая отварям очи и наистина. Едно игриво слънчево зайче, ми лази по бузата. Значи съм буден, но баба я няма, а и отдавна, ама много отдавна аз не ходя на училище. А май, нямаше да е лошо, да мина един курс по БЕЛ, сега. И се разсмивам с глас – виждам се как около мен са децата, като пиленца, и аз сред тях и учителя ни по български Цветанов, ме отрязва: Вижте го Милчо, не само, че не знае що е то цитат, ами нито нов ред спазва, и ги е нацвъкал едни запетайки, и грешки, грешки, само за тях може да му шибна една дебела цвайка, ама от мен да мине, понеже пише занимателно, три!
Това вече е в състояние да ме вдигне и от смъртно ложе. С три няма да влезна в Университета, поне четири да ми пишете. Така и става. Едно четри, ще ти пиша, но обещай да не пипаш молив и писалка 50 години!-Обещавам, другарю Цветанов, твърдо.
И сега ако ме сбара и ми прочете нещата, с тия куп грешки ще ми каже…
-Май трябваше поне 60 години да на бараш молив и лист. Така е казвам, но тогава, и вас нямаше да ви има г-н Цветанов, а и за мен не е сигурно. А кой вместо мен да ги напише тия неща. И внуците ми, как ще прочетат тогава тая история за
Квачката…

Аз гледам да не я изплаша. И се правя, че не съм много впечатлен от нея. Дано да не и хрумне да ги изведе от двора ни и да отидат в башчата на братовчеда. Отивам небрежно до къщата, и виждам как тя в индийска нишка, покрай мрежата ги извежда към задната част на двора зад къщата и от там през дупката в оградата, чао. Ех, сам ще съм си, нищо, си мисля и вкарвам колата и я разтоварвам. Хапвам, малко салата и туй-онуй.
На сутринта се събуждам в моя „Образцов ДОМ” и се захващам с това онова. Къщата е зинала за работа. Оправям набързо бъркотията и почвам да мия колата. Идва Цането, с кофата тиквички, селски чушки и домати. Обяда-мишмаша ми е осигурен. Платила ми е и тока и водата. Оправяме си сметките и прехвърляме пак всички комшии, кой къде е, кой-внук закъде е запрашил. Кой за Гърция, кой за Англия, кой за Канада, кой за Люксембург…

А тая квачка на кой е, питам Цането? На Спаска, усмихва се Цането. Седем пиленца и извела и тук и е най-спокойно, у Вас. Тогава чувам пак това кът-кът. Промъква се с цялото домочадие до мрежата и прави една пълна обиколка на двора ни. Аз примирам от умиление и радост. Решавам да скъся дистанцията и натрошавам една филия хляб, и им я хвърлям, ама надалеч. Чува е едно, Къррррррр, но после усетила трохите, клъвва една и казва: Може! - това се яде - „абакълъм”! И пиленцата, се втурват едно през друго да кълват трохите. Тя само им посочва, къде има забутана по някоя друга троха, скрила се сред тревите, клъвва и разкъсва коричката, но не я яде, а гледа как те кълват лакомо. И си мисли, - Е , щом ни троши трохи, няма да е лош тоя човек. И си остават в двора ни. Аз натрошавам още една филия и я хвърлям наблизо, пред вратата на плочника. Тя лека полека ги довежда и седемте самурайчета. Пускам фото камерата. Те позират като на ТВ предаване. И вече от тук натам, сме на Ти. Където аз, там и Тя - наблизо: кът-кът-кът и така до края на света.
По скоро докато се стъмни и ги отведе някъде да спят.
И утре пак.

Нани-на, Лими,
Това е историята за Квачката в Обрацзовия ни ДОМ :). Утре пак ще ги доведе 7-те пиленца: 3-чернички, три като яребичата и едно сиво-беличко. По някой път ми се струва, че са шест все едното се щурва някъде. Но ако не вярваш виж avi-клипчето – там личи, че са 7. Иначе на снимката се вижда квачката и около нея челядта и. Не е спокойна, като всяка квачка. А на клипчето се чува как квачката им говори кът-кът! Кут –кут-кут! Тук-тук! Яяя,яяяя пи-пи-пи, ей тук има, още една трошица. Тия тук стопани, ни обичат и утре пак ще дойдем, пак. Не, не е той, като Тошко Африкански да ви навърже всичките, да не бягате та да ви отнесе сите на куп сокола.
Кът-кът-кът!


КИ

Караслако, 2009-08-26, 02:11 ЕЕТ

PS. А който има търпение да изтегли и ави-клипа, ще чуе и хóра на птиците.
На моменти ми се струва, че заглушават това кът-кът-кът на квачката.
Птиците в двора на бащиния ми дом, на село. Където квачката води седемте си пиленца.


Публикувано от alfa_c на 26.08.2009 @ 08:05:19 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   milcho

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 20:20:39 часа

добави твой текст
"Квачката" | Вход | 8 коментара (23 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Квачката
от Liulina на 26.08.2009 @ 09:34:07
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Прочетох го Милчо КИ и послушах пиленцата.
биографично е.
Поздрав и много квачки още да имаш в двора.


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 21:43:59
(Профил | Изпрати бележка)
Зарадва ме Деси.
Спомените са нещо най-сладко, Деси.
Може да звучи тривиално, но е така.
А пиленцата са най-мили, като всички
малки деца на света.
Поздрав, и ти благодаря,
Люли!

]


Re: Квачката
от kasiana на 26.08.2009 @ 10:02:37
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, владетелю на небесни и земни звезди и съзвездия (квачката)!!!

Всяка една думичка от великолепния ти разказ премина през сърцето ми!!! Не можеш да си представииш колко сходни по преживявания са детските ни години!!! Боже, върна ме в най-светлото и святото време от живота ми!!!

Да си ни жив и здрав, Милчо КИ, за твое удоволствие да пишеш каквото ти хрумне, и за наше - да четем вълнуващите ти словесни хрумки!!!

10х

Каси


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 21:34:44
(Профил | Изпрати бележка)
Касиана!
Винаги намираш точния пасаж за да го коментираш.
Това за кокошките и Петела и виртуалния кокошарник,
ми е голям грях. Като на Благолажа,
Кас.
Но това е живота. Докато гледкат очите все се лъжем с по нещо,
Касиана!
10х!

]


Re: Квачката
от kasiana на 27.08.2009 @ 20:50:55
(Профил | Изпрати бележка)
Нали нашият народ нарича Плеядите
Квачката с пиленцата. Това го учихме
в Университета по Фолклор... Дано
не греша, Звездоброецо.

Поздрави!:)))

Каси

]


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 27.08.2009 @ 22:14:59
(Профил | Изпрати бележка)
Така е Каси!
100% в целта!

Плеядите е една от най-любимите ми области за изследване.
Сравнително млад звезден куп на разстояние 140 парсека от нас.
Или на 460 светлинни години!!! Разстояние. Това означава, че е толкова
далече, че светлината която има константна скорост 300 000 км/сек
пътува от там до нас 460 години...
Т.е. това което виждаме сега тези здезди е състояниато им преди
близо половин хилядолетие, Кас!
За нея-него правим база данни на наблюденията от 1873 г насам!
Там са открити и първите нови избухващи звезди регистрирани в НАО Рожен от 1979 г. :))) с БГ номер.
Поздрав,
Каси!


Квачката - Главната звезда на Плеядите, се нарича АЛЦИОНА!

]


Re: Квачката
от kasiana на 28.08.2009 @ 14:09:56
(Профил | Изпрати бележка)
Това ми беше много интересно!!!
!:)))

Милчо!

]


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 28.08.2009 @ 22:24:05
(Профил | Изпрати бележка)
:)

]


Re: Квачката
от galina (diana610@abv.bg) на 26.08.2009 @ 10:56:26
(Профил | Изпрати бележка) http://galina10.blog.bg
Ех, приятелю, умили ме и ми припомни за един наш боен петел, по-звяр и от куче.Чужд човек не можеше да припари в двора, хвърля се насреща му и кълве до кръв, голям боец беше, ама и той горкият отиде под ножа...


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 12:40:27
(Профил | Изпрати бележка)
А Райсъна,
често ми рецитира, за Петела на Валери Петров!
Голяма работа е тоя Райсъна!
Поздрав,
Галина!

]


Re: Квачката
от zinka на 26.08.2009 @ 12:02:06
(Профил | Изпрати бележка)
Да, Милчо! ПРочетохме го с Воденичаря и паузите бяха едниствено от смеха ни стигащ до сълзи - от възторг, умиление и от възхищение към умението ти да усещаш и най-незначителните прояви на живота като послания към човешката природа.
Браво, Милчо!

Тази квачка, подсети Воденичаря за една друга квачка, чиято история съвсем кратко ще изложа тук:

Положили под квачката пачи яйца и тя ги излюпила.
Всичко хубаво до момента в който патенцата кривнали от майчините напътствия и запрашили към реката.
Квачката хукнала след тях.Тя квачи на брега, а те - до едно във водата. Паднала квачката и на брега и на станала повече.
Когато я разрязали- установили спукана жлъчка. И решили - от мъка е, от притеснение за децата си.
Тази история се случила с кокошката на фамилия Дудуви от с. Рила.
И досега там се носи като народна мъдрост посланието:
"Не се ядосвай, че ще ти се пукне жлъчката като на Дудувата квачка."

Пиши, Милчо!
Твоето перо, твоето тънко усещане за нещата, е само твое и затова е неповторимо!!!

СГНР!!!



Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 12:38:27
(Профил | Изпрати бележка)
Благадаря Зин!
Това с хора на птиците - радвам се си го чула.
Той в същвост е хор на пиланцата и птичките.
На два гласа пеят.
Пиланцата пеят пи-пи-пи-пи и вси така.
А птичките цвър-цвър-чик-чурулик!
И затова ми се ходи на село.
За да послушам тая кантата!
И да се опра на земята. Си.
Поздрав,
и поздрав за Воденичаря,
Ката го видиш!
Пак.
Зин.

]


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 23:15:53
(Профил | Изпрати бележка)
Така е по добре...
Нещо много ситни станаха тия пусти букви:))))

Благодаря Зин!
Това с хора на птиците - радвам се, че си го чула.
Той в същност е хор на пиленцата и птичките.
На два гласа пеят те!.
Пиленцата пеят: пи-пи-пи-пи и все така.
А птичките: цвър-цвър-чик-чурулик!
И затова ми се ходи на село.
За да послушам тая кантата!
И да се опра на земята. Си.
Поздрав,
и поздрав за Воденичаря,
Като го видиш!
Пак.
Зин.
:))))
Лек да ти е новия ден!

]


Re: Квачката
от dandan на 26.08.2009 @ 14:08:11
(Профил | Изпрати бележка)
Уют има в разказа ти, Милчо...както някога в двора на баба и дядо.


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 22:58:07
(Профил | Изпрати бележка)
Дани!
Двор, трева, лоза, пейка
пътека води до стара врата!
спомени текът като от лейка,
Кой беше казал Дани, че
времето така бързо тече,
"Стари, стари дядо и баба...
в малка къща на край света"!

Поздрав Дани!
и благодаря!

]


Re: Квачката
от dandan на 26.08.2009 @ 23:03:59
(Профил | Изпрати бележка)
Накрая на селото, да! и началото на света, оня детския...който все още е в нас:))))

]


Re: Квачката
от Limonka (danist@abv.bg) на 26.08.2009 @ 18:09:08
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
Благодаря за този разказ! Може би, по-добре е да го наречем мултимедиен спомен от мястото на събитието :)
Разказът трябваше да е за квачката и пиленцета, а ти все за петли ни говориш. Навярно аз съм ти внушила колко важен е петелът :)
Докато я има квачката на Спаска и ние имаме шанса да се спасим от обезличаване.
Тъжно е, но децата вместо да се радват на живи пиленца ги отглеждат във виртуални ферми.
Още веднъж, благодаря!


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 21:22:42
(Профил | Изпрати бележка)
Нали Лим!
Кстати, Лимонкова се е казвала една учителка на Тате.
По Биология беше май - в пернишката гимназия.
Ама с каква обич той говореше за нея.
Нещо от твоя ник ми напомня за нея.
Поздрав,
Лим,
радвам се че ти хареса, "Квачката" ,
а благодарността е от мен!
Лими!

]


Re: Квачката
от mariniki на 26.08.2009 @ 21:40:13
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
думите ти, Милчо като сладък вятър преминаха през мен...
помилваха ме с топлинка... благодаря ти...Сър...


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 26.08.2009 @ 21:46:44
(Профил | Изпрати бележка)
Привет,
драга ми Мариники,
и радостно да ти е.
Мар!
Благодаря ти мноогооо!
Маранаки-Боровиники:)

]


Re: Квачката
от harizma на 29.08.2009 @ 12:33:40
(Профил | Изпрати бележка)
!

Бравос!


Re: Квачката
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 29.08.2009 @ 12:44:11
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Харизма!
Знаеш, че ценя твоите прочитания и оценки.
Поздрав!

]