Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 431
ХуЛитери: 3
Всичко: 434

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: Boryana
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДай ми време да умра
раздел: Разкази
автор: marcusjunius

Нямам време да умра. Така казваше баба, докато сваляше от котлона тенджерата със сърмите и изключваше фурната, в която се печеше бабината питка.
После баба се вмъкваше в изгладената бяла престилка, обличаше върху нея домашна, плетена бяла вълнена жилетка и излизаше за работа. Баба беше лекарка, акушер-гинеколог в болницата в град Х.

Излизаше в седем вечерта и се връщаше в девет сутринта. По това време сутрин дядо тъкмо се приготвяше да излиза и щом баба влизаше и трясваше вратата след себе си, дядо промърморваше под нос:
- Колко?
- Амидá роди близнаци! – например, казваше баба, и се захващаше да бърка тутманик.
- Аааа, златната циганка Амидá! Ами-да – ами-не! – шегуваше се дядо и след това излизаше за работа.

Той беше дипломиран счетоводител, но всъщност правеше компоти в консервената фабрика, защото след „Победата” беше лежал в Дирекция на милицията. Дядо все закъсняваше вечер и беше голям приятел с леля Краса, която лепеше етикети на компотите.
- Коя е Амидá? – питах аз, а после отивах да си играя в „спалнята” -- отделена със завеса по средата на единствената стая в малката квартира.

След закуска с баба се качвахме на междуселския автобус и отивахме на село. Баба хранеше с лъжичка майка си, баба Кина, която само лежеше. После обикаляхме бременните жени в селото – баба посещаваше всички, галеше големите им странни кореми и им биеше инжекции. Баба имаше толкова много неща за правене – да се грижи за мен, за дядо, за жените и бебетата, за баба Кина. Искаше ми се да мога да и помогна по някакъв начин, но бях съвсем малък.

Една сутрин баба си дойде, след като дядо, за пръв път, беше излязъл без да я дочака и аз бях прекарал сам повече от час в квартирата, преди тя да се прибере.
- Бабо! – извиках аз, щом тя отвори входната врата.
- Здравей, миличък! – целуна ме баба по бузата и се захвана да меси мекици за закуска.
- Бабо, дядо излезе по-рано! Отиде някъде! Бях сам! – разплаках се аз чак в този момент и сълзите потекоха в устата ми заедно със сополи от вечната ми хрема.
- Нищо, миличък. Баба вече е тук! – рече баба и продължи да бърка яйцата и брашното.
- А къде е дядо? – попитах аз по детски.
- Тръгнал е на работа по-рано. Но по пътя се блъснал с мотора. В едно дърво. Дядо ти е умрял – каза баба и заостъргва с лъжица полепналото по пръстите и тесто.

Мекиците онази сутрин бяха страхотни – баба ги беше направила с домашни яйца и сирене, а за десерт извади локум от стария бюфет.

На погребението на дядо бяхме само аз, баба и братовчед му Коци, който се надяваше да получи половината от къщата на село.
- Бабо - попитах аз – кога ще се върне дядо?
- Когато цъфнат налъмите! – рече баба и преля ракия и вино върху прясно зарития гроб.

И досега имам чувството, че баба имаше нещо да ми каже тогава, но не го направи, защото мислеше, че съм малък. Иначе тя нямаше проблеми да ми обясни защо живея с нея, а не с мама и татко. „И те умряха като дядо ти”, сподели ми простичко тя, когато я попитах. „Сега татко ти живее в София, а майка ти – в Стара Загора.”

Като малък много се чудех защо баба все повтаряше, че няма време да умре – умирането ми звучеше като нещо много важно, а за важните неща хората винаги трябва да намират време, нали? Баба умря преди три години -- двайсет години след дядо. Точно два месеца, след като се роди синът ми, и точно три дни, след като баба го видя за първи и единствен път. В деня, в който тя умря, ú бяхме на гости – не бяхме ходили от няколко месеца и я заварихме отново да обикаля къщите и да бие инжекции на бременните, въпреки че отдавна се беше пенсионирала.

Още усещам някакво пристягане в гърдите, като се сетя за внезапната смърт на баба. В онзи ден с жена ми решихме да притъпим чувството за вина от това, че не бяхме ходили от толкова време да я навестим. Жена ми ú наготви сърми, а аз изчистих къщата и двора от стари боклуци.

Чудя се дали баба не умря, защото ú освободихме малко време. Умря точно когато за първи път от толкова години се почувствах достатъчно голям, за да мога да и помогна.


Публикувано от viatarna на 13.08.2009 @ 16:57:37 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   marcusjunius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 19:41:04 часа

добави твой текст
"Дай ми време да умра" | Вход | 7 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Дай ми време да умра
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 21.08.2009 @ 14:16:09
(Профил | Изпрати бележка)
"Умря точно когато за първи път от толкова години се почувствах достатъчно голям, за да мога да и помогна."
Изпълнила е дълга си, а и ти своя... Поздрави, Мarcusjunius.


Re: Дай ми време да умра
от viatarna (viatarna@abv.bg) на 13.08.2009 @ 17:13:19
(Профил | Изпрати бележка)
Незнам какво да кажа, а ми се иска нещо да кажа...
Те си отиват, когатое време да порастнем.
Поздрави!


Re: Дай ми време да умра
от marcusjunius на 13.08.2009 @ 17:22:18
(Профил | Изпрати бележка) http://marcusjunius.blogspot.com/
Благодаря, че каза.

Отиването е неизбежно. Май не трябва да търсим в него отговори. Те са били някъде преди това.

]


Re: Дай ми време да умра
от sia на 13.08.2009 @ 19:02:41
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, ако можеше да видиш настръхването ми, докато
четях... Има такива хора - нямат време да умрат,
защото то е за другите.
Ние, които сме ги видяли сме щастливи - че ги видяхме...
Надявам се от цялото си сърце да са добре там.
Поздравявам те.


Re: Дай ми време да умра
от anonimapokrifoff на 13.08.2009 @ 19:53:51
(Профил | Изпрати бележка)
Майсторски текст,от който те заболява душата.


Re: Дай ми време да умра
от prrob на 13.08.2009 @ 21:23:59
(Профил | Изпрати бележка)
разтърси ме!
И моята баба, Бог да я прости, казваше, че няма много време да умре. И тя си замина неочаквано. Или може би само аз си мисля така. Била е наобиколила близки и познати, с които отдавна не се е виждала. След това кротко е починала... свършила си е работата...


Re: Дай ми време да умра
от marcusjunius на 17.08.2009 @ 14:58:50
(Профил | Изпрати бележка) http://marcusjunius.blogspot.com/
Сиа, Аноним, Проб -

Радвам се, че ви е харесал текстът. Много ви благодаря за хубавите отзиви.


Re: Дай ми време да умра
от evenfall на 03.10.2009 @ 22:28:45
(Профил | Изпрати бележка)
Тъжно ми стана...