Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 866
ХуЛитери: 5
Всичко: 871

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Lombardi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаАкордеонът
раздел: Разкази
автор: Danielita

Посвещавам на майка ми

Купиха ми го когато бях в първи клас – нов, оригинален Велтмайстер, сребристо сив с 40 баса и 4 регистъра, последна дума на германската музикална индустрия от 50-те години.
Бях слабичко дете и не можех да го повдигна. Добре че имах амбициозна майка, готова на всякакви жертви за децата си. И тръгнахме на уроци - аз напред с школите под мишница, майка ми – с акордеона и брат ми на ръце.
Живеехме в половината втори етаж на иззетата от народната власт къща на професионалната пианистка Жоржета. Тя - в другата половина, с майка си и пианото, зад стената, точно до главите на моите родители.
Като чу пъвите звуци на акордеона, изпълнени от начинаещата 7 годишна музикантка, Жоржета изпадна в нервна криза и заходи бързо, бързо пред нашата врата. И като започна едно надсвирване – аз сутрин: до ре ми фа сол фа ми ре, тя в полунощ: та-та-та-та-а ... Бетовен, или кляпити-клипити ... Моцарт.
На втория ден всички луднаха и започна още-по голям терор. Баща ми намери стари телефонни жици в стената и започна да и звъни по всяко време. Тя в отговор сутрин сипваше вода в обувките ни.
Добре, че получихме най-после самостоятелно жилище, където можех да си свиря на воля. Така завърших музикалната школа с отличие и учителката препоръча на нашите да мина на пиано. Ама не би. Баща ми веднага викна: „На мен втора Жоржета в къщи не ми трябва!” Но сигурно вече знаеше, че като военен му предстои местене от град на град и само пиано ни липсваше. Майка ми се примири и кротко рече: „Е, и акордеонът е инструмент.”
Местенето не закъсня. В градчето, където се преместихме имаше само един учител по акордеон. Той ненавиждаше военните и реши да ме откаже от акордеона. Даваше ми да свиря само най трудните народни хора с неправилни тактове и многобройни синкопи. И нищо за разнообразие. Почна да ми писва, но си обичах акордеона и свирех мои си работи, до следващото местене - в Габрово.
Повече уроци не взех, порастнах, имах и други интереси, но продължих да свиря самостоятелно - на училищни празници, пионерски лагери, домашни сбирки. Не винаги го правех с удоволствие. Особено на лагерите – децата се скъсваха от игра, а аз – на ведрина свиря, на репетиция свиря, на танците вечер - пак аз. А обичах и да танцувам.
В Априловската гимназия беше прието всички момичета да пеят в хора. Само аз – не, та не. Учител по музика ни беше бащата на Ружка Чаракчиева, много добър музикант и педагог. Той нямаше време да ме агитира, просто не ми пишеше отличен по пеене. Коригира се, когато за един Трети Март трябваше бързо да спретнем празнична програма. Аз донесох акордеона и изсвирих всички революционни песни по слух. После дойде при мен и каза: „И да не разчиташ само на инструмента, пеене трябва”. Но ми писа шест.
Последва една дълга раздяла с любимия ми акордеон. Дадох го на братовчедка ми да учи за детска учителка в Русе. След това аз се запилях да уча в Русия и така , близо 10 години акордеонът се лашка по пътищата на страната , но оцеля. И пак се върна при мен, в София.
Научих нови неща. Често идваха приятели от Русия. Свирехме руски романси и естествено частушки. Весело беше
Последното пътешествие на моя любимец в България беше до Пловдив и там остана като тръгнахме за Америка, като остарял родител. За щастие мъжът ми предвидливо го беше прибрал на сухо и топло.
Накрая, това лято, красавецът на зряла възраст пристигна в Америка, здрав, читав и свирещ. Посрещнах го като скъп гост, като част от семейството. Решихме да му дадем име.
Синът ми каза: ”Аз вече съм голям, наричайте ме с истинското ми име- Ангел, а нека той да бъде Аньо, както ми викахте до сега”. Какво по хубаво от името на порасналото ти дете? Аньо. Сега пак се уча да свиря.


Публикувано от aurora на 05.08.2009 @ 10:17:38 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Danielita

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
319 четения | оценка няма

показвания 25364
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Акордеонът" | Вход | 4 коментара (7 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Акордеонът
от dedenze на 08.08.2009 @ 13:53:15
(Профил | Изпрати бележка) http://dedenze.blog.bg/
Браво ,набираш сила!


Re: Акордеонът
от igeo на 06.08.2009 @ 08:44:51
(Профил | Изпрати бележка) http://iv0georgiev.blogspot.bg/
Живи и здрави да сте и вие и акордеонът!
И аз имам една акордеонна версия и се изкушавам да ти подам връзка към нея - може би двете истории ще намерят общ език и ще си разказват патилата:

http://glosi.bgland.net/forum/index.php?topic=3438.0 И посвирвай от време на време, все пак, дори и да е само "Тих, бял Дунав" :)


Re: Акордеонът
от Danielita на 06.08.2009 @ 22:13:24
(Профил | Изпрати бележка)
Падам! Не вярвах някой друг на света да се е вдъхновил от някакъв стар акордеон! Веднага прочетох твоето произведение. Явно ти си професионалист - и в писането и в свиренето. Аз съм само любител, но го правя от сърце. Надявам се някога да свирим дует, може и "Тих бял Дунав".
Много ме зарадва, Иво, и много благодаря! Дани

]


Re: Акордеонът
от iar на 06.08.2009 @ 00:43:05
(Профил | Изпрати бележка)
Хубаво разказана история на един акордеон и всъщото време - човешка история. Хареса ми това, че тези истории така са свързани, че накрая и акордеонът си има име! Също и финалът, не само връща към началото, но
говори и със своя подтескт!

Поздрави!


Re: Акордеонът
от Danielita на 06.08.2009 @ 01:00:43
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Тома. Много правилно си ме разбрал, нали си сродна душа.
Животът продължава, по спирала. Тази история ми е много скъпа, защото не е измислена.

]


Re: Акордеонът
от sineva на 06.08.2009 @ 00:31:14
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова много ми хареса Дани!
С много голямо удоволствие прочетох.
Умееш да докосваш и то съвсем непринудено!
Благодаря ти за изживяването!
А на Аньо и на притежателката му да бъдат винаги заедно, защото вие Дани, и акордеона, не можете един без друг!
С обич!:))))))))


Re: Акордеонът
от Danielita на 06.08.2009 @ 01:08:57
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Синева. Докато пишех, няколко пъти плаках и си виках "Боже, остарявам". Но това си е истинска история от моя живот и слава богу има кой да я продължи.
С обич и благодарност, Дани

]