Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 573
ХуЛитери: 1
Всичко: 574

Онлайн сега:
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаУличната лампа
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Борба страшна беше за тия лампи! Като рекоха всички: “Искаме да ни е видело, та видело”. Добре, ама три улични лампи дадоха за цялото село. Едната сложиха на площада, та Събчовата крава редовно се чешеше на нея. Другата туриха в Звонковата махала, щото най-младият от Звонковите – Танас – беше електротехник. Истината е, че той, завалията, най-много път направи до града, та да отпуснат лампите. От друга страна обаче и училището беше там, та бая деца щяха да минават покрай светлинката – и в мъгла, и зиме. А и - да не забравя – кметът и той беше от Звонковите...

За третата лампа настана бой. Епопея! Изредиха се от всички махали право при кмета – всеки с дерта си и убеждението, че третата лампа в селото е нужна баш там. И ние се събрахме – от Дренóвци. Тука бяхме все родá. Кой на кого беше син или внук, кое коляно братовчеди бяхме – малко се пообърквахме, но знаехме, че сме си свои. Първо мъжете бистрихме как и що да сторим – догде правихме покрива на Цековия плевник. После жените умуваха на прощъпалника на Грозданиното момче. И тъй го мислихме, и инак – работата беше лоша.

Запънката идеше от туй, че в нашата махала нямаше никаква забележителност. Старата кръчма само беше тук, обаче то мъжете в нея бяха забележителност, не кръчмата. Фратьовица по едно време имаше котка с едно синьо и едно жълто око, ама то беше отдавна. Огромна тиква се е раждала на бунището в края на махалата – цяло село се изреди да я гледа, но и то беше лани. Пък и тиквата една нощ изчезна – набедиха катунарите до съседното село, че са я отмъкнали.

Но Дренóвци имаше обща цел – уличната лампа.

И таман се бяхме отказали, дойде Станчо, на бай Руси момчето, от града. Умно момче беше – учеше за фелдшер. Казал баща му дерта ни, а Станчо се засмял: “Може ли – рекъл – кръчма да не е забележителност? Че в черквата хората ходят само по празници и в неделя, а в кръчмата са ката ден.” “Та що – отвърнал баща му – какво е общото тука с лампата?” “Е, тате – продължил да се хили Станчо – къде замръкват хората най-често? А? А като замръкнат и не са съвсем на себе си? Не е ли добре да излязат, да ги лъхне хладен въздух, па да се огледат на светло и да видят накъде да тръгнат. А и лампата ще им покаже всички благоприятни и неблагоприятни обстоятелства в близката околност”.

Туй купешко изречение, последното, изуми толкоз бай Руси, че вечерта в кръчмата ни събра мъжете от махалата и накара сина си да го повтори. Толкоз пъти го повтори, че го научихме наизуст, áко и да ни се завързваха езиците. И на друго ни научи Станчо: “Писмена просба трябва да напишете, недейте само с голи приказки ходи при кмета”.

Речено – сторено. На другия ден на ранина – пак в кръчмата – седнахме със Станчо и той написа просбата. После я отнесохме в кметството – бяхме цяла делегация: бай Руси, Цеко, Венко кръчмаря и моя милост, като най-уметен в приказката. Кметът се сащиса като извадихме просбата на книга, написана с четливия почерк на Станчо. Щото от другите махали ей тъй, безкнижно го бяха карали. Чете, чете, па по едно време спря и ни стрелна с поглед. После си свали очилата, та ги изтърка с кърпата си. Ама ние си знаехме – до туй, купешкото изречение беше стигнал, та се припоти. Не му бяха хич виновни очилата.

“И – какви са тези ... благо... хм... и прочие обстоятелства, а?” – рече кметът накрая. Види се беше не само притеснен, но и ядосан, че му залагаме неизвестности в четивото. Тъй както се бяхме наредили, бай Руси изгледа Цеко, Цеко изгледа Венко кръчмаря, той се почеса, почеса по голото теме, па погледна мен. Аз не само, че не погледнах следващия, дето всъщност го нямаше, ами се прокашлях и издумах по-издълбоко:

– Благоприятно обстоятелство е, хм... ако излезеш в тъмното и си намериш твоята улица или порта. Неблагоприятно, в смисъл... обстоятелство е, ако отвън в тъмното стои някой елемент, в смисъл... кметицата... и както си попийнал, да не я видиш...

Види се, кметът образно си представи що го чака, че жена му хич не беше от кротките, пък той си обичаше да поседне на маса. Тъй само след ден Танас електротехникът донесе лампата и я закрепи на дирека срещу кръчмата, точно до къщата на баба Трепена. Цялата махала се събрахме вечерта да гледаме като светне и беше една радост, едно веселие... И песни попяхме, и хорце друснахме, мъжете се почерпихме, а после, таквоз, и булките уважихме...

Една радост, едно веселие... С тях си и останахме.

След ден, най-много два, Дренóвци имаше общ враг – уличната лампа.

Първа изрева баба Трепена, щото две нощи не беше мигнала. Старата жена цял живот беше спала на тъмно и туй видело баш пред прозореца й я обърка всячески. Не стига това – оплакаха се и от съседните къщи – ами под лампата се събираха кучетата на махалата, виеха и се давеха, щото все някоя от женските беше разгонена. Мъжете изпърво се радваха, че наистина лампата им оправяше ориентацията в несвястно положение. Но бързо разбраха, че да излязат, такова... с извинение... абе – да се облекчат, с две думи, край кръчмата – ми тя зяпнала тая ми ти лампа и ги туря в притеснение. То човек трябва сам по себе си да е, когато... нали?

Събрахме се пак мъжете, но тоя път жените не ни дочакаха, ами излязоха и те из вратниците, да си кажат. И тъй го мислихме, и инак... Каквото и да сторехме, щяхме да станем за смях на цялото село. Зор, зор за лампа... нá ви сега лампа! Пратиха ме да подпитам Танас електротехника като кога тая пущина ще се повреди ли, що ли... “Вечна е! – рече ми той доволен – Хич не й се притеснявайте, ами й се радвайте, че в нея е прогресът!”

Прогрес, прогрес, ала новината ни взе всичката надежда. И тъкмо да се докара махалата до отчаяние – след осем нощи мъки – лампата се счупи. Аз подозирам, че някое от хлапетата я е умерило с прашка, ама си мълча.

Никой не направи разследване за счупената лампа. Нито за нея, нито за другите две, които също спряха да светят. По какви причини – и до днес не е ясно. Оттогава си караме както си знаем и чакаме другите чудеса на прогреса да ни се стоварят на главите.

Само Танас електротехникът ходи оттогава като отнесен из село. Но той от малък си беше такъв, та никой и не си го туря на сърце.


----
21 февруари, 1920 г.: Електрифициране на с.Дървеница - първото електрифицирано село в България, следвано от с.Бяла и с.Чепеларе.


Публикувано от alfa_c на 10.06.2009 @ 11:56:59 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 24048
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Уличната лампа" | Вход | 17 коментара (43 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Уличната лампа
от Omaia на 12.06.2009 @ 22:07:37
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, ангелче!
Успяла си да влезеш във времето на случката
и да ни я разкажеш много, много свежо.


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 12.06.2009 @ 22:14:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за думите, Омайнице!
Поздрави и усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от persian на 11.06.2009 @ 10:59:25
(Профил | Изпрати бележка) http://persiangb.blogspot.com/
Е па убаво брей.Те това е живото,таков,каков си е!Поздрави.


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 16:44:11
(Профил | Изпрати бележка)
Сполай ти за арната приказка!
Поздрави и на теб :)))

]


Re: Уличната лампа
от mariq-desislava на 11.06.2009 @ 09:26:04
(Профил | Изпрати бележка)
Това е и алегория на живота - тъмнината е по-обичана от светлината, защото някои неща просто не могат да излязат на светло никога.;)


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 16:43:17
(Профил | Изпрати бележка)
Точно така, Деси!
Благодаря, че си тук! Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 10.06.2009 @ 22:22:07
(Профил | Изпрати бележка)
Прозата уж нямала муза (или муз), но и без такива явно изкушението никак не е малко. ;)
Здравей, Джой! :)


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 15:52:05
(Профил | Изпрати бележка)
Щом така мислиш...
Благодаря, че си тук, Танцуващи!
Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от jezabel на 10.06.2009 @ 21:22:06
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Много ми хареса, Джой, посмях се с глас. :) :) :)


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 15:51:17
(Профил | Изпрати бележка)
Чух те, Джез! Благодаря за прочита!
Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от kasiana на 10.06.2009 @ 20:37:14
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, Джой!!!

Бъди благословена!!!

Касиана


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 13:21:43
(Профил | Изпрати бележка)
Прегръдка от мен, Каси!
Благодаря, че си тук :)))

]


Re: Уличната лампа
от dimension на 10.06.2009 @ 20:31:22
(Профил | Изпрати бележка)
Може да не повярваш, но преди две седмици ми се случи следната случка:
Бях на рожден ден. Около 30 човека бяхме. Едни си отиват, други идват.
Домакинът, рожденикът, има камери в къщата, компютърът му включен и на монитора постоянно се вижда коя камера какво хваща.
Късно вечерта, по тъмно, идва поредният гост, бизнесмен известен. Представи си конфуза, всички гости виждаме как гостът, преди да позвъни на външната порта /щото е порта на къща/, се облекчава по малка нужда на метър от нея, че и си светна с телефона, за да се закопчае, незнаейки че го гледат толкова хора.
Голям смях падна. А като влезе филмовият герой, да не ти разказвам..
Пък аз, нали съм си зевзек, казвам на рожденика: "М., с този запис бая пари изкара!"...
Та, какво ли не прави цивилизацията за нас, ама не може да е все в плюс...
Поздравления за разказа, Радост, чета те!


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 13:20:44
(Профил | Изпрати бележка)
Историята ти е готов разказ, Петя! :)))
Много ти се радвам, че четеш! Благодаря!
Усмивки от мен :)))

]


Re: Уличната лампа
от 4itatel4e на 10.06.2009 @ 19:28:16
(Профил | Изпрати бележка)
"Смърт на уличните лампи! Да живеят облекчаващите се хора!" - след този лозунг си представих, че са тръгнали селяните на бой.
Че то тъмнината си е тъмнина, в нея човек и естествените си нужди може да задоволи спокойно. Добре, че хората дето светят тук не са улични лампи, та да им праснат един камък, нали. ;-)
Много усмивки и от мен. ))))


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 20:13:46
(Профил | Изпрати бележка)
ЛозУнга си го бива, Читателче :)
Благодаря ти за усмивките и за прочита!
Хубаво да ти е (и с лампа, и без лампа)! :)))

]


Re: Уличната лампа
от Silver Wolfess на 10.06.2009 @ 18:05:16
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Браво, Джой! Голямо удоволствие беше да прочета.


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 20:16:22
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че те усмихнах, Сребърна, щото на мен талантът ми е да разревавам (и в прекия, и в преносния смисъл).
Благодаря ти, че спря тук! Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от anonimapokrifoff на 10.06.2009 @ 16:28:59
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравления!


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 20:44:09
(Профил | Изпрати бележка)
Присъствието ти ме радва, Аноним! Благодаря :)))

]


Re: Уличната лампа
от voda на 10.06.2009 @ 16:24:57
(Профил | Изпрати бележка)
И хумор.
И дълбок психологизъм.
И ярки образи...
Поздравления, Ангелче!


















Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 20:45:36
(Профил | Изпрати бележка)
Ми - така си се получават някак си, Водице. Аз само си пиша... (не е скромност една, дорде не речеш ...)
Благодаря, че си тук! Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 20:45:39
(Профил | Изпрати бележка)
Ми - така си се получават някак си, Водице. Аз само си пиша... (не е скромност една, дорде не речеш ...)
Благодаря, че си тук! Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от varq2 (valissa@abv.bg) на 10.06.2009 @ 16:03:38
(Профил | Изпрати бележка)
Браво! Всеки стил ти е близък. Дори мисля, че хуморът е неразорана нива все още. Очаквам с нетърпение следващия разказ. Поздрави. Варя


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 22:05:23
(Профил | Изпрати бележка)
Пред вид на факта, че системно разревавам народа, Варенце, съм в дълг към висчки ви с хумора. Но разсмиването, казват, било по-трудно от разплакването...
Благодаря, че си тук и коментира! Поздрави и усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от regina на 10.06.2009 @ 15:18:50
(Профил | Изпрати бележка)
браво, адаш! - с глас се смях!...същински Чудомир!


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 13:19:38
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Рег! За смеха ти - също :))) Поздрав!

]


Re: Уличната лампа
от apostolicia на 10.06.2009 @ 15:10:46
(Профил | Изпрати бележка)
Е те тоя разказ веке ми направИ деня! Много си сладкодумна, Джой, казвала съм ти го неведнъж. Поздравления!


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 11.06.2009 @ 13:18:29
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Ели! Поздрави и на теб :)))
И усмивки!

]


Re: Уличната лампа
от nichija на 10.06.2009 @ 13:11:21
(Профил | Изпрати бележка)
!!!, Каквото и да кажа, все ще е малко... и за този и за всички твои разкази!!! Тихо чакам следващите:)! n,


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 22:01:17
(Профил | Изпрати бележка)
Ама не е тихо очакване, Ничия, щом се обади!
Благодаря, че си тук! Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от seso-sms-o на 10.06.2009 @ 13:40:57
(Профил | Изпрати бележка)
голема работа жицата е!:)


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 10.06.2009 @ 22:00:22
(Профил | Изпрати бележка)
Хеви метъл, а?
Благодаря, че прочете, Цецо! Усмивки :)))

]


Re: Уличната лампа
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 16.06.2009 @ 20:36:37
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Развесели ме ,както когато за пръв път четох Чудомир...
Хубаво е ,като неговия разказ за електриката.
Радвам се , че попаднах на този сайт! Заслужава си ,дори само заради това удоволствие.


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 16.06.2009 @ 20:59:37
(Профил | Изпрати бележка)
Да, определено стилът е Чудомировски - не че го търся, но след драматизмът на Йовков и Хайтов и изящния хумор и сатира (но не само и при тях има драматични разкази) на Елин Пелин и Чудомир - какво ново?
Всеки ще попадне (и попада) в тази стилистика, ако реши да пише за "онова" време "по правилата".
Много можем да си говорим за това.
Благодаря ти, че прочете и коментира!
Поздрави :)))

]


Re: Уличната лампа
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 16.06.2009 @ 21:15:01
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Аз благодаря! Няколко пъти препрочитам , и ми харесва все -повече!

]


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 16.06.2009 @ 21:18:05
(Профил | Изпрати бележка)
Очаквай следващите :)))

]


Re: Уличната лампа
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 16.06.2009 @ 21:24:00
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Очаквам, разбира се!

]


Re: Уличната лампа
от joy_angels на 16.06.2009 @ 21:30:18
(Профил | Изпрати бележка)
Пак ще бъдат в тази стилистика, но не толкова смешни ... мъничко тъжни :)))

]