Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 752
ХуЛитери: 5
Всичко: 757

Онлайн сега:
:: Elling
:: Boryana
:: mitkoeapostolov
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаMахали
раздел: Разкази
автор: joy_angels

От самия вход го удари в носа миризмата на напечен от слънцето чимшир. Остави тежката дървена порта зад себе си, мина покрай побелялата от некролози стена и продължи по пътеката. Вървеше бавно, подпираше се на бастуна и беше сигурен, че в тишината долавя дори скърцането на коленете си.

Мина покрай Шалавардините. Край тях винаги беше бяло. И къщите им бяха
бели, светли едни, та и тук – всичките плочи бяха бели, коя от бял мрамор, коя от камък с изтекли от времето букви. Последният от тях, останал в селото, се беше пропил окончателно – изгоря една нощ в обора. Как се беше подпалил – не стана ясно. Но и неговият паметник беше бял... Явно някой от родата, от преселилите се, се беше погрижил.

До тях бяха Кализмаровите. Точно в краката на баба Стойна Шалавардина беше главата на дедо Рошé. Никак не се имаха двата рода от време оно, че Кализмаровите бяха буйни, но бедни. Дедо Рошé обаче измислил хитрост, като харесал богаташката щерка Стойна – пратил хабери за сватба на неговата и нейната рода, без да пита ни нейните, ни неговите родители. Дали Стойна е знаела, така и не се разбрало. Но когато се събрали далечните роднини на сватба, а в селото нямало и помен за сватовство между двата рода, хитрината на Рошé излязла наяве. Разбира се, не ги оженили, но срамът на Шалавардините бил голям, та чак след две лета успели да оженят момата си и то през няколко села. Оттам й тръгна късметът на Стойна наопъки, търкули се все надолу и надолу. Накрая се спомина съвсем сама, вдовица от години, в бащината си къща. На рода на Рошé пък от онази несъстояла се сватба им излезе името Кализмарови.

Пътеката минаваше пряко през нечии гробове, но той не знаеше чии. Каменните кръстове бяха килнати на една страна, пепеляви като костите под тях. Отляво беше къпинак, а отдясно на пътеката беше орасло в кандамун. Никак не идеше да върви напреко, но друг начин нямаше.

Внезапна скатия изпърха изпод клонака, види се, стъпките му я бяха стреснали. Кацна на базалта – единствената в цялото гробище черна плоча. Беше на най-старият от Мърковците, дето живееха под тяхната махала. Всичките чернички бяха, че даже и като се оагнеха овцете им, черните агънца бяха най-много из техните дворове. А да речеш – златни им бяха и ръцете, и душите. Овчарлъкът им беше в кръвта, а и целият им род и хубаво пееха, и хубаво свиреха я на кавал, я на окарина. Като събраха овцете в стопанството обаче младите се попиляха. Само старият Мърко остана, мустакът му избуя и побеля, но и децата, и внуците често го наглеждаха. Когато се спомина и мина година време, всички читави в селото се извървяха през гробищата да видят плочата на гроба му, че такова чудо, такава красота беше новост за селото. Черно слънце с бели букви беше изгряло между кръстовете, а най-отдолу се виеше роза.

Пътят нататък беше затворен от избуял канеш и коприва. Наложи се да поудря с бастуна, та да си проправи просека към Лушнаковци. От усилието по слепоочията му се спуснаха ручейчета и той извади една омачкана кърпа от панталона, та се избърса. Дотук не беше стигал никой тази пролет, но и кой би дошъл, като той беше последният от Лушнаковците в селото. Изруга, както си е редно, но за негов късмет по-нататък беше проходимо. Само от намачканите стръкове зеленаж се беше надигнал рояк комари - отглеждаха потомство в ниското, където влагата беше най-голяма.

Идеше при своите, а нищо не носеше. От малък знаеше, че на гробища и в болница с празни ръце не се ходи, но на кой ли можеше да раздаде за Бог да прости? Дори и кучетата, които преди честичко обикаляха гробовете след помен бяха изчезнали. Не носеше и свещи. Църквата в селото отдавна нямаше свещеник, камо ли свещи, та и да искаше – не можеше да запали дори мижава светлинка за покойниците си. У дома си имаше едно старо кандило, него палеше по Задушница, но само ако се сетеше кой ден е.

Седна на пейката в долната част на гроба на майка си и се загледа в керамичната й снимка. До нея беше снимката на баща му – съвсем млад. Двамата лежаха заедно, а до тях беше общият гроб на баба му и дядо му. Нататък се редяха чичо му, двама братовчеди и още народ, които помнеше. Все още можеше да изрече трите имена на всички – пък и Лушнаковците не бяха много голям род. Бяха преселници, та къщата им беше най-отгоре на всички махали. Прадядо му беше насадил орехово дърво, което бе избуяло и се бе разклонило така, че бе станало най-известното в селото. Това беше Лушнакът. Така им излезе и името, а понеже пък и баба му беше знахарка, та много хора получаваха ляковете си заедно с няколко клонки орехови листа, това дърво се бе прочуло и като целебно.

Поседя, поседя, пък въздъхна. Скоро щеше и той да дойде тук, даже вече му беше омръзнало да чака Онази. Тия дето трябваше да му носят ковчега не само, че се бяха вече родили, ами народиха и деца и взеха, че умряха, та не те него, а той тях изпроводи. Като тръгнеше по улицата към бащината си къща тъй и минаваше – покрай Шалавардините, Кализмаровите и Мърковците, за да стигне до неговата си махала. Тъй – по родове и махали – се бяха подредили и тук, Лушнаковите бяха най-накрая. Така като дойдеше да нагледа своите, виждаше и съседите, как са, що са. Понякога, когато му домилееше, разправяше на своите какво става по село, но вече му беше трудно. Бързо му избиваха сълзите на лицето, а сърцето му почваше да бие на пресекулки.

Преди години лушнакът се скърши при една буря. Отдавна ги нямаше черночките Мърковци с ваклите им агънца. Никой в село вече не помнеше любовта на един Кализмар, която беше разлюляла седенките за години напред. Белите къщи и богатите, цветни и шумни дворове на Шалавардините бяха обрасли в коприва и бучениш. Какво имаше да разправя... Пък и на кого? Стана бавно, време беше да си ходи. Отиде до снимката на майка си – доста помътняла от времето, издърпа ръкава на ризата изпод плетената жилетка, бръсна снимката и се наведе, та я целуна. Прекръсти се набързо - не беше свикнал много да го прави, но откак остаря почна да се плаши от невидимото - и рече на глас:

- Айде...

Не погледна наляво, но знаеше, че там го чака неговото местенце. Всичко си беше приготвил за умирачка в синята ракла – от новите гащи и чорапите до ризата и бомбето, което на младини поносваше понякога. В плевника стоеше паметника, който преди десетина години си беше поръчал, с хубава керамична снимка. Датата на раждането му беше издълбана, липсваше само другата. Така белким се намереше човек да оправи един ден гроба му както е редно, защото той беше последният жив от рода им. Ако трябваше да чака на някой непознат да му направи паметник гробът му щеше да се загуби за година време, ако не и по-бързо. Та затуй искаше всичко да е по-лесно...

Стигна до входа на гробището по същия път и видя пресните цветя и черната пръст върху един от гробовете вдясно от портата. Беше на Стефан, сигурно бяха станали четирейсе дена откак се спомина. Стефан беше зет в селото, но и той беше останал самин на стари години. Не успя да го зачете на погребението му, че онзи ден беше дъждовен и студен и коленете му съвсем се бяха сковали.

Понечи да отиде нататък, но бастунът му – изморен и той от годините си – се беше побил в пръстта и не помръдваше. Пък и какво щеше да види там. Нищо. Една шарена хавлиена кърпа беше преметната по селски обичай върху черният кръст, та криеше кратката автобиография, която остава от човека на грешната земя – име, роден, умрял...

Беше излишно да проверява възрастта на починалия – в това село нямаше по-стар от последния Лушнак. Само църквата беше по-стара, но тя отдавна не можеше да ходи.


Публикувано от alfa_c на 15.05.2009 @ 13:02:38 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 11:26:18 часа

добави твой текст
"Mахали" | Вход | 14 коментара (33 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Mахали
от Vaia на 15.05.2009 @ 13:30:33
(Профил | Изпрати бележка)
Автентично.


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 13:43:48
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Vaia! Радвам се, че прочете :)))

]


Re: Mахали
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 15.05.2009 @ 14:29:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Знаеш ли къде ме отвя? Сравнително скоро бях на гроба на татко. Нищо не бях взела. Освен една мартеничка... И точно като твоя герой оглеждах ‘махалите.’ Никого не познавам. В този (и твой) град човек е една жалка анонимност. И винаги се замислям за историята на човека, потънал там.
‘Точно преди сватбата си’, ‘В деня на пълнолетието си’... Да не продължавам.

И си мисля, че ако имаше задължителни терапии за възстановяване на вътрешния мир и осмисляния разни, то на тази трябва да се падне сериозен хорариум.
Успяваш да пъхаш пръстчето си в затлачените дупчици на човешкото съзнание и да ги разширяваш...



Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 16:12:25
(Профил | Изпрати бележка)
И аз бях там, Рейни - в едно селско гробище, макар да не търсех пряк роднина... Беше като второ село - на другия хълм.
Винаги се радвам, когато се покажеш наоколо :)))
Благодаря ти!

]


Re: Mахали
от HANS на 15.05.2009 @ 14:57:53
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ, Джой! Умееш да чистиш излишното и остава приятното
за четене!!


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 21:25:11
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти замилите думи, HANS! Радвам се, че беше тук :)))
Хубава вечер!

]


Re: Mахали
от LiRa на 15.05.2009 @ 15:24:14
(Профил | Изпрати бележка)
"Една шарена хавлиена кърпа беше преметната по селски обичай върху черният кръст, та криеше кратката автобиография, която остава от човека на грешната земя – име, роден, умрял..."

Светло примирена екзистенциална разходка. Винаги ме телепортираш, Джой, на местата, където се случват историите ти. После вървя по напусканите от теб светещи камъчета и винаги се прибирам богата и усмихната у дома. Сладкодумна и мъдра разказвачка си. Радост си за всичките ми сетива! Не върви да ръкопляскам и нарушавам вечния покой на "махалите", но приеми една ливада маргаритки. Здравей! :)))


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 21:27:14
(Профил | Изпрати бележка)
Аз този коментар посмъртно не мога да го напиша, Лиричке! Свалям ти шапка за него!!!
А за маргаритките плащам с най-нахилената си усмивка!
Топлиш и трогваш! Благодаря!
Хубава да ти е вечерта! :)))

]


Re: Mахали
от LiRa на 15.05.2009 @ 21:33:15
(Профил | Изпрати бележка)
Айде бе! И скромничиш - такъв чудесен разказ си написала, аз се озорих да му намеря подходящи поздравителни слова, то е както когато любовно не достигат думите. Ама какво да ти се обяснявам повече, ако не беше го написала, да видим аз на какво щях да тропосам такъв "блестящ коментар" Дръж се нахилена цяла вечер! :))))))))))

]


Re: Mахали
от joy_angels на 16.05.2009 @ 14:12:06
(Профил | Изпрати бележка)
Нахилена бях, Лиленце и днес продължавам :))))))))))))
Благодаря още веднъж!

]


Re: Mахали
от anonimapokrifoff на 15.05.2009 @ 15:24:38
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш какво мисля за твоята проза. Този разказ само потвърждава мнението ми.


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 21:28:49
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам си, че си тук, Аноним. Благодаря от сърце!
Искрени пожелания за хубави дни :)))

]


Re: Mахали
от Omaia на 15.05.2009 @ 15:52:13
(Профил | Изпрати бележка)
Добър разказвач си, ангелче.
Тъжно място си избрала, за да ситуираш героя си,
но там от врата за изпроводяк, се виждат най- добре
високите бърда и долините на живота.

Великолепно е последното ти изречение-
и като изказ, и като внушение.
Поздравления!


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 22:09:26
(Профил | Изпрати бележка)
Мястото е тъжно, но не съвсем. Всъщност беше доста слънчево за гробище, даже приветливо, ако не беше толкова обрасло... Но е пролет, нормално е...
Сърдечна благодарност за думите ти, Омайнице! А за "усетеното" финално изречение - специално!
Спокойна нощ! :)))

]


Re: Mахали
от kristi на 15.05.2009 @ 17:54:03
(Профил | Изпрати бележка)
Така, така, редиш ги родовете.
И аз редя моите си- Ильовите, ДелиДеловите, Чиширановите, Шотлеците... Ние ги помним. А след нас? Кой?

Знаеш, че харесвам и стиховете ти, и прозата ти.
П!!!


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 22:01:44
(Профил | Изпрати бележка)
Много хубави имена имат твоите родове. И са така загадъчни, както и описаните в разказа. какви ли тайни крият? Не знам, ще се намерят - сигурна съм - шантави като теб и мен, които ще ги помнят! Паметта е по-силна от отделните хора...
Ценя присъствието ти тук, Кристи! А че харесваш - това ме топли страхотно!
Благодаря!
Хубава да ти е вечерта! :)))

]


Re: Mахали
от radi_radev19441944 на 15.05.2009 @ 20:26:00
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Имаш усет за тези неща. Разказваш увлекателно.


Re: Mахали
от joy_angels на 15.05.2009 @ 21:57:34
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря много, Ради! Дано "тези неща" означава разказите по принцип :)
Радвам се, че беше тук! Хубава вечер :)))

]


Re: Mахали
от radi_radev19441944 на 15.05.2009 @ 23:00:34
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Точно това имам предвид. Начина на разказване, а и самите теми са достатъчно екзотични.

]


Re: Mахали
от joy_angels на 16.05.2009 @ 14:15:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за оценката ти, Ради! Темите ги ражда животът. Аз само записвам - не скромнича.
Хубав ден ти желая :))))))))))))))))))

]


Re: Mахали
от voda на 16.05.2009 @ 00:22:51
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох и си спомних - как Йовков след всеки свой разказ се заричал да не пише повече.
Изтощен от преживяното...
Сигурно и ти така пишеш, Ангелче.
Със сърцето си.
Но не спирай...
Поздравления!


Re: Mахали
от joy_angels на 16.05.2009 @ 11:51:44
(Профил | Изпрати бележка)
Съсипа ме с този коментар! Но едва ли само Йовков се е чувствал така - аз обаче не знаех за този факт. Сигурно всеки изпитва това усещане на отмала, когато е написал, композирал, нарисувал...
Аз наистина се чувствам така, сякаш живея няколко часа в някакаъв друг свят и после ми е трудно да се бърна в реалността. Удивена съм, че го написа, обаче!
И ти благодаря за сетивността!
Хубав ден, далечно поточе! Прегръщам те :)))

]


Re: Mахали
от mariq-desislava на 16.05.2009 @ 10:05:53
(Профил | Изпрати бележка)
Чакам скоро да издадеш книга, защото тези хубости не могат да си седят току - тъй, трябва да се видят и на хартия.;)


Re: Mахали
от joy_angels на 16.05.2009 @ 11:48:42
(Профил | Изпрати бележка)
Това с книгата е... Знаеш как е. Радвам се, че ги наричаш хубости :)))
Хубав да ти е денят, Деси! Благодаря!

]


Re: Mахали
от apostolicia на 16.05.2009 @ 10:24:15
(Профил | Изпрати бележка)
Благолаж си си, не ще и дума! Поздравления!


Re: Mахали
от joy_angels на 16.05.2009 @ 11:47:33
(Профил | Изпрати бележка)
Онова гробище, за което стана веднъж дума... Радвам се, че си тук, Ели! Наддумваме се с теб, наддумваме се... Но така е хубаво :)))
Благодаря, че прочете и сподели! Хубав ден :)))

]


Re: Mахали
от kusmet4e на 17.05.2009 @ 20:18:28
(Профил | Изпрати бележка)
Удари и мен миризмата на чимшира и рукнаха отдавна забравени спомени за хора, които вече ги няма. Поздрав и прегръдка!


Re: Mахали
от joy_angels на 17.05.2009 @ 20:55:26
(Профил | Изпрати бележка)
Ценя усилието на всеки да мине през този текст!
Благодаря от сърце, Късметче!
Прегръщам те и аз :))) Хубава вечер!

]


Re: Mахали
от kalin8 ( Georgievich11@abv.bg) на 28.05.2009 @ 09:57:53
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Съвсем наскоро впрегнах компа да рисува.(Това го умея с маслени бои, акварел,повече от писането) Мога да се закълна , че съм въртял в главата си нещо подобно. Рисувах стария бунар с тревясалата пътека...
Благодаря за емоцията!


Re: Mахали
от joy_angels на 28.05.2009 @ 10:24:19
(Профил | Изпрати бележка)
Ти си само потвърждение на теорията ми, че когато човек го засърби на тема изкуство, "сърбежът" се разпростира в много направления :)))
Онова, което ме впечатли във въпросното селско гробище е светлината. Нямаше усещане за досег със смъртта, а все едно си в парк (няма толкова орасъл пак, всъщност...) Но като че ли хората само са сменили хълма - от къщите на единия - в гробището на другия... И пак са заедно.
Благодаря, че издържаш и продължаваш :)))
Хубав ден и поздрав!

]


Re: Mахали
от diva_voda на 24.06.2009 @ 10:50:18
(Профил | Изпрати бележка)
моля те,Джой, не пиши толкова тъжно .. че и тука си в стихията си ...


Re: Mахали
от joy_angels на 24.06.2009 @ 21:57:06
(Профил | Изпрати бележка)
Ох, то е както дойде, Ваня...
Поздрави :)))

]