Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 781
ХуЛитери: 5
Всичко: 786

Онлайн сега:
:: sofia_air
:: Mitko19
:: AlexanderKoz
:: LeoBedrosian
:: durak

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДа пораснеш бързо
раздел: Разкази
автор: joy_angels

На kasmetche и всички деца, които са тук, а родителите им - там


Това беше. Налагаше се в един ден да порасне. И не защото беше останала сираче, като други (защо й се искаше да ги нарече “нормални”) деца, а защото родителите й заминаха. Вече седмица оттогава, но празнотата беше невероятна... А недоумението – още по-голямо...

“Не се глези, живи и здрави да сме – каза майка й през онази вечер, когато Съни не издържа и почти изпадна в истерия – Знаеш ли на колко деца родителите им са в чужбина? Ами нека и ние като хората направим нещо. Пък и за теб ще бъде по-добре, след две години ще дойдеш при нас и ще следваш в някой университет там...”

“Мамо! - плачеше тогава тя и се чудеше какви аргументи да извади – Не ме оставяйте, моля те!”
“Дръж се като голямо момиче, Съни – и на нас не ни е лесно. Никой няма нужда от тези сълзи ...”

Имаше чувството, че майка й говори като обсебена...

“Заради тия пусти пари! Само заради тях е...”
“Не само – знаеш, че това ще е връх в кариерата на баща ти. Той го заслужава!”
“А аз заслужавам ли това, мамо? Да остана сама на тоя свят...”
“Не си сама – първо брат ти е тук, а второ – ние сме на два часа път със самолет, не сме на края на света... През лятото ще ни гостувате вие, а през зимата – ние ще си дойдем...”

Никога през живота си Съни не се беше делила от родителите си. В задълженията й не влизаше друго освен да си поддържа (що-годе) стаята си и да купува хляб (ако някой друг не го е направил). Но имаше много деца в училището, които живееха при бабите и дядовците си, защото родители им ги няма... Нямаше ги с години... Имаше такива “сами” деца и сред тарторите, които пушеха, друсаха се, ходеха пияни на училище и демонстрираха пълна апатия към правилата. Имаше ги и сред тихите, задръстени ученичета, които в уроците намираха спасение от самотата си. Но душите и на едните, и на другите бяха белязани от една огромна липса...

В случая Съни нямаше никаква баба, която можеше да влезе в ролята на майка и цялата грижа за къщата легна на раменете й. Оттук нататък трябваше да мисли за пазаруването, за плащането на сметките, за миенето на чиниите, за съботно-неделното почистване, за прането, за смяната на чаршафите, за изтупването на покривката, за бърсането на прахта, за посещението на инкасатора, за отчитането на водомерите, за гладенето ... Нямаше чет.

Брат й беше близка душа, но не можеше да очаква много от него – той работеше по цял ден и често пътуваше... А и в неговите очи едната жена в къщата беше сменила другата – нищо не трябваше да се промени... Пък и защо да се променя? Чe едно време седемнайсетгодишните момичета вече са гледали дете и семейство...

Беше като разсад. Гледаха я грижливо в затоплената оранжерия, радваха й се, обгрижваха я и хоп! В един миг й казаха: “Хайде да те видим сега!” Махнаха защитното покривало, пуснаха вятъра и се учудиха защо се огъна. Напече я слънце – изненадаха се, че посърна. Нощният студ се усука около нея – защо се била спаружила...

Дълбоко в себе си Съни знаеше, че ще се справи. Винаги се беше справяла. Но не искаше, не можеше да проумее защо парите трябва да разделят хората, които се обичат. Бяха научени – и тя, и брат й - да искат само онова, което родителите им могат да си позволят. Не искаха повече. Защо беше нужно това “още”? Само защото други хора го правеха? Но мнозина от тях го правеха от крещяща нужда, а техният случай не беше толкова “крещящ”...

След онзи тежък разговор с майка й, имаше и други. По-нормални. Промяната дойде от перспективата – родителите й се опитаха да й покажат не какво губи, а какво печели от тяхното решение. Опитаха се да очертаят онези възможности, които семейството на един талантлив, но беден български учен, не би имало никога без добре платеното място в чуждестранния изследователски център. Можеха да имат нова кола, можеха да ремонтират апартамента и къщата на село, Съни можеше да продължи образованието си навън, брат й можеше да си потърси работа там... Възможностите бяха много... От нея се искаше само да порасне. И да приеме решението.

И Съни се примири. В един син тефтер започна да си води бележки за какво ли не, което се отнасяше до дома, до семейството и задачите. Записа си телефоните на всички роднини и приятели на родителите – за всеки случай. Описа какво и кога се плаща. Направи списък на продуктите – кое откъде се купува под рубриката “къде е най-евтино...” В деня, в който родителите й заминаха с брат й си купиха пица и вино и се напиха. Имаше и смях, имаше и сълзи... В онази вечер Съни беше щастлива, че не е самó дете на тоя свят...

И ето – в този съботен следобед, когато приятелките й бяха на кафе, тя тъкмо беше простряла прането на балкона и стоеше пред две пакетчета кайма. Не че й се готвеше, но брат й по мъжки й беше напомнил преди вечер: “И вземи нещо да сготвиш. Само на пица и сандвичи няма да изкараме дълго...” Така че – щеше да се пробва. Отвори синия тефтер и намери рецептата. Беше я писала майка й, няколко дни преди да заминат:

“Взимаш половин килограм кайма. Добавяш една филия накиснат във вода хляб (гледай да е сух). Настъргваш глава лук, слагаш чубрица, кимион и черен пипер и омесваш с ръце. Внимавай – готовата кайма има сол, не добавяй повече, че брат ти не обича солено. Ще ви е по-вкусно, ако оставиш каймата един час в хладилника. Ако искаш – запази малко кайма за супа топчета – толкова я обичаш (рецептата е на следващата страница). Ще се справиш, Съни, обичам те, мамо, много, много...”

Съни не можа да прочете края. Не можа да види и размазаните букви в края на рецептата. Кокалчетата на слабите и ръце побеляха от стискане, но не помогна. Мамините кюфтета, ръката на мама, която беше писала думите, неделните обеди със смеха на татко, вечерите заедно пред телевизора, малките шмекерлъци от нейна страна и големите вини след това, пустата къща сега - всичко се омеси в едно чувство, което се промъкна в очите й и намери две сини реки, готови да излязат от руслото си...

В тишината на празния дом едно момиче стоеше пред печката с тефтер в ръце и растеше.

Бързо.


Публикувано от valka на 04.02.2009 @ 21:37:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 09:28:47 часа

добави твой текст
"Да пораснеш бързо" | Вход | 16 коментара (39 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Да пораснеш бързо
от LiRa на 04.02.2009 @ 22:02:59
(Профил | Изпрати бележка)
Различно ни се налага да порастваме и да учим уроците. Тъжно е понякога, боли и не винаги цената ни се струва оправдана, но оправдания всъщност няма - има само пътища и избор. И си психолог, и си разказвач, Джой. Пак ми беше удоволствие да изчета разказа ти. Здравей! :)


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 04.02.2009 @ 22:17:36
(Профил | Изпрати бележка)
Така е, Лили. Животът ни често поднася изпитания, за които си мислим, че сме "малки" или "недорасли". Но после се справяме. Няма цена. Загубил си едно - спечелил си друго.
Благодаря ти за коментара :))) Спокойна нощ!

]


Re: Да пораснеш бързо
от mi_me_to (mi_me_to_86@abv.bg) на 04.02.2009 @ 22:15:55
(Профил | Изпрати бележка)
Поздравявам те за разказа!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 04.02.2009 @ 22:20:21
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Миме! Част от действителността ни е. И от славянската ни емоционалност.
Спокойна нощ!

]


Re: Да пораснеш бързо
от ASTERI на 04.02.2009 @ 22:41:28
(Профил | Изпрати бележка)
Разплака ме...
Поздрав от Атина...


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 04.02.2009 @ 22:52:20
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрав от дома, Астери...
Аз само такива ги върша - разплаквам... Какво да се прави, това е реалността.
Да пием по едно и да забравим сълзите, става ли? :)))
Благодаря ти, че се обади!

]


Re: Да пораснеш бързо
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 04.02.2009 @ 23:01:05
(Профил | Изпрати бележка)
Реките преливат...
Поздрави, Joy_angels.


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 04.02.2009 @ 23:05:11
(Профил | Изпрати бележка)
Мила Ида, радвам се, че си тук!
Нидей рива, твоите цветя са при теб :)))
В дълг съм едно писмо - ще се поправя, обещавам!
Спокойна нощ! :)

]


Re: Да пораснеш бързо
от beche на 05.02.2009 @ 00:17:53
(Профил | Изпрати бележка)
Харесах! :)


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 18:02:09
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! :)

]


Re: Да пораснеш бързо
от Hely на 05.02.2009 @ 00:43:04
(Профил | Изпрати бележка) http://hel.blog.bg/
Силно ме докосна. Едно момиче, гледано като разсад, в трудна житейска ситуация. Наистина в такива моменти израстваме.

Прегръдка, Джой!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 18:17:27
(Профил | Изпрати бележка)
Да. Когато мама и тати са наоколо е по-лесно (обикновено). Но често ги няма.
Проблемът няма еднозначно решение, хич даже...
Прегръщам те, Хели, сутринта пих кафето си с мисъл за стихото ти от снощи :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от voda на 05.02.2009 @ 01:05:17
(Профил | Изпрати бележка)
Ще порасне.
И сърцето й малко ще загрубее...
Тъжно е, когато не друго, а парите разделят хората.
Поздрав, Ангелче!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 20:06:57
(Профил | Изпрати бележка)
Да, сърцето загрубява в такива случаи, защото се чувстваш предаден. Дали си прав или не - това е съвсем различна тема...
И за парите си права - но днес хиляди майки и бащи грубетчии поемат по широкия свят, оставяйки децата си . Едно време беше Коми и Либия. Днес е неизброимо...
Поздрав, Водичке тъжна - беше тъжна в днешното ти стихо, дано вече не си :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от VOINOV на 05.02.2009 @ 05:22:49
(Профил | Изпрати бележка) http://voinov50.blog.bg/
Дошло е времето, когато голямото момиче се превръща в една малка жена..., обязаностите на житейския път... до които е достигнала...
реалност и вълнение.
!!!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 20:04:12
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че съм те развълнувала и съм те накарала да почувстваш реалността, Войнов!
Благодаря ти за коментара. Хубава вечер :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от varq2 (valissa@abv.bg) на 05.02.2009 @ 08:01:53
(Профил | Изпрати бележка)
Мило, Ангелче!
Както винаги, улавяш есенцията на всеки проблем и много умело я развиваш в къса форма. По темата:
не разбирам и не приемам тези родители;
не е нужно да пораснеш по този начин;
не бива детето да плаща толкова скъпо за своето израстване.
Много често, мислейки, че помагаме на децата си, оправдаваме собствения си егоизъм.

Разказите ти трябва да се изучават в училище!
Прегръдки!
Варя


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 18:15:06
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за милите думи, Варя.
Да, не е нужно да пораснеш така. Но понякога се налага. Същата Съни утре ще е майка, ще бъде чудесна художничка (например) и ще остави дъщера си на майка си, защото има проект в Хон Конг за 6 месеца...
Прегръщам те и аз! Хубава вечер! :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от varq2 (valissa@abv.bg) на 06.02.2009 @ 07:53:01
(Профил | Изпрати бележка)
Мило, Ангелче!
Не мислиш ли, че Съни ще постъпи по същия начин, защото има този пример в живота си? Иначе, би направила всичко възможно да отиде с детето си, или да изчака по-подходящо предложение, но да са заедно? Кариерата НИКОГА не бива да е по-важна от едно дете! Осъзнава се, когато поискаш да го имаш, а не можеш. Тогава се налага да се радваш само на кариерата си. /малко се отклоних, извинявай/. Прегръдки. Варя

]


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 06.02.2009 @ 08:03:24
(Профил | Изпрати бележка)
Сигурно е така, Варя... Но то е като децата на пушачите - те или стават пушачи поради примера у дома, или не докосват цигарите, пак поради примера.
Да, смятам че децата трябва да бъдат с родителите си в макисмална степен. Но е ясно, че има множество изключения. Аз исках само да покажа как реагира едно пораснало дете. И е ясно, че ще има реакции: "Ами време е да порасне", както и: "Горкото дете"...
А как реагира едно дете на 10, оставено при роднини? Ясно е, че то дори няма реакции на защита.
Благодаря ти за коментара пак Варенце! Слънчев ден! :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 05.02.2009 @ 09:54:02
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Родителите не само са проводници на живота, но дават и посоката, височина и скорост на растежа... А порастването в повечето случаи се налага да е бързо...
Хубав разказ! Поздрав, Джой!:)


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 20:23:33
(Профил | Изпрати бележка)
И ти си права, Инди. Тук е въпроса за цената - на порастването, на заминаването на всичко. Всичко има цена. И понякога я плащаш, без да си искал "стоката"...
Благодаря ти за коментара, разказвачко на приказки!
Може ли да те прегърна? :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от anelim на 05.02.2009 @ 09:55:40
(Профил | Изпрати бележка)
За мен беше удоволствие да прочета разказа.
Поздрави!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 20:19:29
(Профил | Изпрати бележка)
За мен беше удоволствие да разбера, че си била тук, Миленче!
Поздрав и хубава вечер :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от SimondBovoar (anamaria777@abv.bg) на 05.02.2009 @ 10:44:13
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш ли кое ме тормози. Мама си мислише, че прави добро. Съни растеше с тефтера в ръце! Пак си чудесна.


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 05.02.2009 @ 20:17:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Симон!
Майката на Съни вярва, че всичко е било за добро. До днес.
... още пазя синия тефтер...
Хубава вечер от мен! Да се усмихнем на звездите отвън :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от SimondBovoar (anamaria777@abv.bg) на 07.02.2009 @ 17:58:17
(Профил | Изпрати бележка)
Да се усмихнем!!! Задавах си въпроса, когато се озовах командировка на рождения ден на малкитя си син. Чудех си дали ще разбере... Но синия тефтер ми даде повод за размисли и надежди. Мислих си за подобна рефлексия от другата страна. Умееш да задаваш истинските въпроси!

]


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 07.02.2009 @ 18:11:54
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че пак се включваш, Симон!
Всеки оставя детето си - мъжете по-лесно може би от жените, но и ние го правим. И аз го правя. Въпросът не е дали си на рожденния ден. Въпросът е ПУКА ли ти, че те няма. Ако е така, аз съм сигурна, че ще направиш всичко възможно да не пътуваш на този ден. Ако не можеш да избегнеш пътуването - в сърцето си ще си с детето си.
Въпроса е да се замислиш за НЕГО. За неговите чувства, очаквания и ако щеш - егоизъм.
Въпреки личния (и май назидателен тон :(...) коментарът ми не е насочен към теб лично, а към всички нас.
Без да прекаляваме, без да абсолютизираме трябва да дадем всичката любов и внимание на децата, която те със сигурност заслужават!
Дълъг коментар стана, Симон, но всички тези мини-диалози през последните дни толкова ме замислят мен самата. Благодаря ти искрено! Да се усмихнем :)))))

]


Re: Да пораснеш бързо
от SimondBovoar (anamaria777@abv.bg) на 08.02.2009 @ 17:05:10
(Профил | Изпрати бележка)
Или въпросът е, ако си мислиш, че "нямането ти" сега ще му донесе нещо в бъдещето. А то си мисли, че не иска да е в сърцето ти, а до теб и тази мисъл всъщност изгражда бъдещето. Кога всъщност правим добро? Благодарна съм ти за диалозите и мен ме размислят. Да се усмихнем:))

]


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 08.02.2009 @ 18:51:18
(Профил | Изпрати бележка)
Гледам сина ми, а и други деца наоколо - проблемът с парите (добре заучен) и работата на мама и татко винаги са някаква абстракция. Но реалното присъствие е най-важното - особено в детската възраст (речи го до около 25 :)))
Но има и друго - аз като човек не мога да преживея живота си отново, не мога да върна СЪЩЕСТВЕНИ неща, които съм могла да направя и които не съм направила за себе си. Дали един ден няма да обвинявам и себе си, и децата си за пропуснатите (най-често професионални, но мже и лични) възможности?
А децата са неблагодарни по природа. Онова, което влагаш днес в тях те ще вложат в децата си, няма да се върнат назад към теб - и даже не е редно. Съвсем логично е те да се обърнат към мен и да ми кажат: Да не сме те карали да постъпваш така?
Сложно е. Но виж как изкуството ни подтиква към прозаични - но всъщност най-важни житейски въпроси.
Усмихната вечер, Симон! Благодаря за думите :)))

]


Re: Да пораснеш бързо
от mariq-desislava на 06.02.2009 @ 17:39:32
(Профил | Изпрати бележка)
Това го прочетох още в деня на излизането му, Радост, но все нямах думи, за да коментирам. Сега отново е така...


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 06.02.2009 @ 19:01:42
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, че се обади, Деси. Хубаво ми е, че си била тук!
Спокойна вечер :)))
Поздрав!

]


Re: Да пораснеш бързо
от kusmet4e на 06.02.2009 @ 19:25:46
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Макар да ми се наложи да порасна отдавна и аз самата да отглеждам вече свое дете, иска ми се пак да се върна там, при "Мамините кюфтета, ръката на мама, която беше писала думите, неделните обеди със смеха на татко, вечерите заедно пред телевизора". Бръкна ми в душата с този разказ! Целувки! :)


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 06.02.2009 @ 20:09:09
(Профил | Изпрати бележка)
Много се радвам, че хареса, Късметче! И аз си гледам детето, но щом отида при мама да ме поглези - по-хубаво от това няма :)
Целувки и от мен :)))
И ... благодаря!

]


Re: Да пораснеш бързо
от Nadie на 12.02.2009 @ 14:40:36
(Профил | Изпрати бележка)
И аз се разревах. Много хубаво. Много тъжно и неподправено. Поздравления!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 12.02.2009 @ 18:47:41
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Надие. Трогваш ме!
Хубава вечер! :))

]


Re: Да пораснеш бързо
от Variniq77 на 23.02.2009 @ 20:46:34
(Профил | Изпрати бележка)
Привет! Много хубав и много човешки разказ! И мен ме разчувства, но съм сигурна,че бързото порастване е превърнало Съни в добър човек! Превърнало я е -ще използвам определение,което много харесвам и е точно на място -в читав човек! Поздрави и благодаря!


Re: Да пораснеш бързо
от joy_angels на 23.02.2009 @ 20:53:31
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей! Сигурно си права - изобщо не се наемам да споря, защото не знам какво става със Съни нататък :) Всеки може да си я представи, според себе си.
Твоята Съни е читав човек, защото очевидно ти си читав човек Variniq77 :)))
И аз благодаря за милите думи. Хубава вечер :)))

]