Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 725
ХуЛитери: 3
Всичко: 728

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГрадината на стареца
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Жената стоеше смирено до стареца и по лицето й съхнеха капки. Не можеше да продума, не можеше да помръдне. Само мислите й като в някакъв нестинарски танц скачаха от въглен на въглен и сглобяваха образи.

Къщата на бате Рашо беше с малък двор. Не че беше малък, но имаше много сгърбили се от годините селскостопански постройки, в които сега царуваха мишки и котки. Свободното място беше малко и там растяха зеленчуци – зеле, моркови, но най вече източили се домати и бухнал пипер. По ъглите на лехите, на най-огряното, се кипреха стръкове чубрица, а под старата круша срамежливи магданоз и джоджен отмаряха на сянка. .

Бате Рашо беше минал осемдесетте, но всички му викаха “бате”. Едвам ходеше, защото краката го боляха. Съседите го обичаха и се грижеха за него – когато ги имаше. Защото старите бяха измрели, а техните деца идваха в селото само за почивните дни. Но минеха ли с колите – все гледаха дали бате Рашо спи на припек върху пейката в двора. Имаше ли го –всичко беше наред, ако го нямаше – все някой похлопваше на вратата му да види как е.

Зина живееше през две къщи. Беше снаха в селото, присадена. Но откакто само тя се грижеше за къщата, останала й от свекъра и свекървата, се чувстваше като у дома си. През лятото прекарваше цели месеци в селото – вече с внуците си. Беше голяма цветарка и за ужас на малкото останали местни хора целият й двор беше покрит с цветя. Никакъв зеленчук. Нищо полезно. Но славата и за няколко лета се разнесе в цялата околия и много жени – и стари, и съвсем млади момичета, току спираха колите пред вратата й за семе, разсад или съвет.

А дворът беше приказен... Ружи и кандилки посрещаха гостите на прага и обрамчваха калдъръмената пътека. Тук-таме грееха усмихнатите лица на латинки и турти, на чиято слънчевост можеха да съперничат само невените и шибоите. Над отделни туфи се извисяваха петльовите гребени в пенливо жълто или греховно червено, а до тях спокойно се поклащаха лупини във всички цветове на дъгата. Шибоите и карамфилите бяха завзели с чаровното си нахалство голяма част от територията, но кандилките и раличките гледаха да не им отстъпят. Привечер уханието на петуниите омагьосваше даже роднините им – телефончета във всички нюанси на розово и лилаво, които свиваха чадърчетата си и заспиваха. Само мушкатите (ах, тези мушкати!) оставаха будни в градината през нощта и я пазеха от лоши сънища и ... къртици.

Зина често ходеше при бате Рашо – за компания, за раздумка, за съвет. Обичаше да го слуша как говори. Сядаха отвън на пейката - старецът преместваше четвъртитото дървено трупче, което завито с чергата му служеше за възглаве, и й правеше място до себе си. Няколко пъти Зина беше носила семена и разсад от цветя, но бате Рашо така и не искаше да си направи градинка. Земята му трябваше за друго – така беше от времето на дядо му и така щеше да остане, докато слънцето и той се срещаха на пейката пред къщата.

Обаче веднъж, когато Зина попрекали с настояването си, но не от лошотия, а защото ей-тъй – жените обичат да става на тяхното, бате Рашо не издържа и рече:

- Имам си аз градинка, Зинке, където трябва съм си направил...

Зина нито повярва, нито всъщност го чу, но вечерта, като остана сама с преживяното от деня, фразата изскочи в главата й и се замисли. Помисли, помисли, а после я доядя. Не му отиваше на толкова стар човек да я лъже – той нямаше друго, освен двора и къщата. А пък да я подметне тъй с думите – това пък хептен не беше добре.

И Зина реши, че още утре ще вземе нещата в ръце. Хубаво и беше при стареца, искаше й се и на него да му е хубаво, като погледне – очите му да се пълнят с цвят. А не само с калтучени домати...

Рече и отсече. Стана при изгрев пълна с ентусиазъм. Събра де що има празни саксии, напълни ги с пръст, сипна малко торчица както и където трябва и нападна градината. Внимателно изкопа стръкчета – хем още малки, хем вече цъфнали – и ги пренесе в саксиите. Скоро каменната площадка пред къщата й се превърна в панаир на саксии.

Само за момент Зина се зачуди как ще пренесе всичко това, но отвори багажника на старата си лада и внимателно подреди всичко вътре, а което остана - намести в купето. Накрая грабна две червени мушката от саксиите на прозорците , сложи ги на седалката до себе си, запали колата и тръгна.

След десет минути дворът на бате Рашо беше покрит с цъфнали цветя – кипреха се на стълбата към вратата, кокореха се по прозорците, оглеждаха с интерес зеленчуковата градина, до която бяха дошли в боязлива близост. Сякаш вълшебник беше минал с магическата си пръчка над двора на стареца и само за една нощ я беше превърнал в райска градина.

Но не беше вълшебник. Зина беше. И дядо Рашо го разбра в мига, в който се показа на вратата на къщата, готов за сутрешната си бавна обиколка на двора. Както стъпи напред, подпрян с двата си бастуна, така и застина.

- Като не искаш да си даваш земята за цветя, има и друг начин! – провикна се Зина.

Зачервена от усилието и ентусиазма, щастлива по своему, тя тръгна към къщата, заслепена все още от слънчевите лъчи. Щом приближи стареца, видя сълзите му, които беззвучно се търкаляха по небръснатото му лице. Застина. Наистина нищо не разбираше. Понякога тези селяни бяха невероятна загадка...

Бате Рашо поседя малко така, обърса лице с ръкава на ризата си и отрони:

- Помогни ми да се кача на колата. Ще те водя...

Мислите на Зина затрополиха. Усети, че се докосва до нещо съкровено, нещо страшно лично, за което всяка дума на чужд човек ще е като сланата за цветята й. Хвана стареца под ръка и мълчаливо го поведе към колата.

Така се озоваха на гробищата. Сред бурените и монотонната песен на щурците, която още повече засилваше усещането за тишина, Зина я видя - градинката на бате Рашо.

Беше малка – метър на два, но на нея имаше толкова различни цветя, толкова много багри, че и Господ би се усмихнал.

- Тъкмо стана на двайсет и четири, когато туберкулозата я отнесе. Обичаше цветя като теб, дворът ни беше пълен с цветя... Като умря – не можех да ги гледам. Но знаех, че тя не може без тях и ги донесох тук. Всичките...

Зина едвам чуваше разказа му. Плачеше с глас и не се срамуваше от това, бършеше сълзите си с ръка, размазваше ги по лицето си и усещаше душата си смазана. Плачеше заради красотата, която бате Рашо незнайно как поддържаше в лятната суша, заради тъгата му, проточила се с десетилетия, заради обичта му, подслонила самотата завинаги... Плачеше заради собствената си тленност и заради мъртвите си, към които днес добавяше още едно име.

- Само от това ме е страх, Зинка, че като умра, няма кой да се грижи за цветята й... – каза накрая бате Рашо и вдигна поглед нагоре, сякаш търсеше отговор...

И въздъхна.

Жената стоеше смирено до стареца и по лицето й съхнеха капки. Лека полека в съзнанието й се връщаше песента на щурците. Слънцето почваше да прежуря. Вдигна очи от градинката и се огледа. Трябваше да запомни пътя между гробовете, за да не се лута другия път. Щеше да има работа тук.


Публикувано от valka на 31.01.2009 @ 23:16:57 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 09:55:23 часа

добави твой текст
"Градината на стареца" | Вход | 21 коментара (46 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 00:16:25
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за оценката, fairy_j!


Re: Градината на стареца
от voda на 01.02.2009 @ 00:19:51
(Профил | Изпрати бележка)
Когато човек остави нещо след себе си, продължава да живее...
Мъдро и тъжно.
Човешко!
Поздрав, Ангелче!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 12:21:11
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за мъдрия коментар, Водичке звънлива! Голямо нещо е любовта!
Хубав и усмихнат ден ти желая :)))

]


Re: Градината на стареца
от fairy_j на 01.02.2009 @ 00:26:45
(Профил | Изпрати бележка)
Много са ти хубави разказите. Много!
:)


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 12:22:53
(Профил | Изпрати бележка)
Още веднъж ти благодаря, fairy_j, и за оценката, и за коментара! Радвам се, че са стигнали до сърцето ти!
Слънчев и усмихнат ден ти желая! Поздрав :)))

]


Re: Градината на стареца
от apostolicia на 01.02.2009 @ 06:05:42
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, Джой....


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 12:27:21
(Профил | Изпрати бележка)
Искрена благодарност за оценката и коментара, Апостолиция!
Да, животът е истински, аз хващам само сенки от багрите му...
Хубав ден (и да ни ривеми!) :))))

]


Re: Градината на стареца
от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 01.02.2009 @ 07:35:36
(Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg
Великолепен разказвач си,мила!!!Стопли душата ми с този разказ!Прегръщам те-Че


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 12:29:34
(Профил | Изпрати бележка)
Кой говори за великолепие, моля?
Щастлива ме правиш с думите си, Руже! Радвам се, че си била тук!
Слънчева прегръдка и от мен! :)))

]


Re: Градината на стареца
от aronia на 01.02.2009 @ 08:28:16
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, joy!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 12:33:14
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти, Арония! Стопляш!
Цветен и слънчев ден ти желая! :)))

]


Re: Градината на стареца
от SimondBovoar (anamaria777@abv.bg) на 01.02.2009 @ 09:18:18
(Профил | Изпрати бележка)
Жената стоеше смирено до стареца и по лицето й съхнеха капки.

Разплака ме! Размисли ме! Разтърси ме!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 13:30:29
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, Симон...

Голям погром съм сътворила :)))

Но ме правиш щастлива с искрените си думи, които често си спестяваме...

И си хванала - това изречение обрамчи разказа - змията си захапа опашката...

Благодаря ти сърдечно за коментара и за оценката! Хубав и пълен с "думи" ден :)))

]


Re: Градината на стареца
от anonimapokrifoff на 01.02.2009 @ 10:15:30
(Профил | Изпрати бележка)
Много силно перо! Браво!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 13:32:21
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за коментара и за оценкатати, Аноним! Чест е за мен, че си бил пак тук!
Хубав и усмихнат ден! :)))

]


Re: Градината на стареца
от sineva на 01.02.2009 @ 10:41:38
(Профил | Изпрати бележка)
Ангелче, как може да пишеш толкова истински и толкова красиво!
Разплака ме и мен.
Да знаеш как обичам цветята!
Благодаря ти, че написа за тях с такова голямо майсторство!
ДОКОСНАЛА СИ СЕ ДО НАЙ - СЪКРОВЕНОТО НА ЧОВЕШКАТА ДУША...
Защото носиш ангелска душа, Ангелче!
Поздравявам те и ти се радвам!
Да ти е слънчево и усмихнато!:))))))


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 15:35:03
(Профил | Изпрати бележка)
Знаеш ли, че ми беше в ума като описвах градината на Зина. Искаше ми се много да я харесаш. И ако съм успяла... :))))))))
Благодаря ти, че си прочела и коментира!
Хубава и спокойна вечер, Синя!

]


Re: Градината на стареца
от vrabets на 01.02.2009 @ 11:46:57
(Профил | Изпрати бележка)
Чета те и ти се радвам и ме радваш! Поздрави!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 15:37:19
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се, че ме четеш, Врабчо и че успявам да те зарадвам! Благодаря ти, че си покълвал зрънца и от моята градинка :)))
Спокойна и усмихната вечер :))))

]


Re: Градината на стареца
от Silver Wolfess на 01.02.2009 @ 12:44:25
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Джой, имаш ли ги на книга?


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 13:03:35
(Профил | Изпрати бележка)
Не, Сребърна. Съжалявам :(
Аз снощи го писах...
Благодаря ти, че си тук!!!

]


Re: Градината на стареца
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 01.02.2009 @ 12:44:48
(Профил | Изпрати бележка)
"видя сълзите му, които беззвучно се търкаляха по небръснатото му лице..."
Да разплачеш старец, видял какво ли не, да посееш и отгледаш цвете, да умееш да раздаваш, заради удоволствието да даваш, ти наистина си Радост!
Семената на твоите разкази разлистват в душата ми, като в благодатна почва.
А в градинката си на село сега започвам да развъждам едно от най-българските, нетрайни, но толкова красиви цветя - момино сърце. Случайно да знаеш латинското му име?
Пожелавам буен пролетен цъфтеж на твоите цветя, нали знаеш, че градинките са ми слабост - и виртуално, и реално :)))


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 13:01:51
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за милия коментар и за оценката, Ида!
Не, не знам името на цветето, но се порових досега в нета и ето линк:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dicentra Цветето се казва Дицентра (Dicentra), но има различни видове с различни латински имена.
Хубаво ми е, че си харесала описанието на градинката - едно малко лирическо отклонение, но Зина е толкова добра цветарка, че си струваше ;) (за разлика от мен).
Усмихнат и слънчев ден и на теб, Ида, и на цветята ти! :)))

]


Re: Градината на стареца
от ASTERI на 01.02.2009 @ 13:11:24
(Профил | Изпрати бележка)
Нямам думи...покъртитлена история
поднесена майсторски!
Поздрави!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 16:10:41
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за трогателния коментари за оценката, Астери! Спокойна и усмихната вечер ти желая!
Поздрав :))))

]


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 15:39:13
(Профил | Изпрати бележка)
Рейни, Варя - благодаря ви за оценките. Искрено!


Re: Градината на стареца
от radi_radev19441944 на 01.02.2009 @ 18:00:57
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Много човечност има събрана в разказчетата ти.
Привет.


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 18:32:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за добрите думи, Ради!
Хубава вечер :)))

]


Re: Градината на стареца
от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 01.02.2009 @ 18:40:11
(Профил | Изпрати бележка)
Едва ли така е замислено, но на мен последното изречение ми прозвуча оптимистично. Може би затова, че когато стане дума за работа, българинът все се точи да я свърши (макар все да твърди, че тя край нямала). Мислех си, че ако Оная с косата отиде да прибере един селянин додето коси ливадата, той ще се обърне към нея и ще й каже: - Добре де, тръгвам веднага с тебе, ама що не ми помогнеш да докося - разгеле си дошла дотука с тая коса!
Много е хубав разказа ти, Джой - поздрави!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 01.02.2009 @ 18:49:30
(Профил | Изпрати бележка)
Аз се радвам, че така си го възприел, Матадор, защото той наистина е оптимистичен. След катарзиса да се докоснеш до болката (но не твоята лична) - и слънцето изглежда по-хубаво, и работата - по-привлекателна. Личната болка смачква. Чуждата - те кара да усетиш живота още по-пълноценно. Възраждането след личната болка идва бавно. След съпреживяването на чуждата - веднага след сълзите на пречистването.
А и двамата - и старецът, и Зина - обичат живота. Личи им по градините :)))
Благодаря, че прочете и коментира, Танцуващи! Поздрав и хубава вечер :)))

]


Re: Градината на стареца
от bosilka на 01.02.2009 @ 21:09:47
(Профил | Изпрати бележка)
Milo blagodria ti za hubaviat razkaz....az mnogo obicham cvetiata....Razkaza ti e mnogo silen i az se razplakah...Produljavai da ni radvash..Kusmet

]


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 02.02.2009 @ 08:03:32
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за милия коментар, Босилче! Ами аз май само разплаквам, дано се науча и да разсмивам...
Късмет и на теб!
Усмихната и ползотворна седмица ти желая! :)))

]


Re: Градината на стареца
от pc_indi (pc_indi@abv.bg) на 01.02.2009 @ 21:44:43
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Много добър разказ, Джой! Друго в момента не мога да кажа...
Поздрави от поредната разплакана!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 02.02.2009 @ 08:05:40
(Профил | Изпрати бележка)
Инди, какво да ти кажа... Благодаря, че си била тук, разказвачко на приказки! Ценя сълзите и думите ти искрено!
Усмихната и успешна седмица ти желая! :)))

]


Re: Градината на стареца
от zinka на 04.02.2009 @ 06:42:50
(Профил | Изпрати бележка)
Знаше какво ще стане с мен, нали?
още една Зина....

Много си добра!!
Цяла се потопих- а никак не съм малка...

Майстор си !!
И не само... !


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 04.02.2009 @ 08:02:58
(Профил | Изпрати бележка)
Не знам защо песенните ти стихове ме провокираха, че тази жена, с толкова слънчев характер - ще се казва Зина. Подтикнах те да прочетеш (което принципно не е много редно), но ми се искаше да усетя реакцията ти...
Благодаря ти, Зинка!
Знаеш как да радваш!
Много слънчев да ти е денят :)))

]


Re: Градината на стареца
от zinka на 04.02.2009 @ 11:18:59
(Профил | Изпрати бележка)
А ти направи сюрприза си толкова елегантно, че дори този факт само ме прави щастлива от виртуалното ми докосване до теб!!!
ДА бях онази Зина - терасата ти вече щеше да тъне в красота и аромат!!!

Реверанс !!!
/ а ми се ще - прегръдка ! :)))) /


]


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 04.02.2009 @ 11:38:40
(Профил | Изпрати бележка)
Край мен вече ухае на цветя, Зинка!
Прегръщам те! Топло!

]


Re: Градината на стареца
от kalin8 (b.kalinov578@abv.bg) на 21.06.2009 @ 19:11:54
(Профил | Изпрати бележка) http://kalin8.blog.bg/
Хвала Богу за посоките човешки...
Благодарен съм за това духовно наслаждение!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 21.06.2009 @ 21:31:47
(Профил | Изпрати бележка)
Аз не знам какво да кажа, Борис.
Благодаря, че прочете!
Хубава вечер :)))

]


Re: Градината на стареца
от diva_voda на 24.06.2009 @ 11:01:38
(Профил | Изпрати бележка)
слагай отметки на тъжните си разкази, .. ще ги прескачам ...


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 24.06.2009 @ 21:58:35
(Профил | Изпрати бележка)
Добре. :)))
Съжалявам, Дива Водице, но и това е част от живота, нали?
А даже не е и толкова страшно - човешко е...
Спокойна нощ! Прегръдка!

]


Re: Градината на стареца
от sia на 14.02.2010 @ 11:18:57
(Профил | Изпрати бележка)
Нямям обяснение защо тук, импулс е - прощавай и
простено да ти е!


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 14.02.2010 @ 11:45:43
(Профил | Изпрати бележка)
Простено да ти е, Сия!
И прощавай, мила!
Тук мястото е особено подходящо - ти разбираш.

]


Re: Градината на стареца
от sia на 14.02.2010 @ 11:47:44
(Профил | Изпрати бележка)
:)

]


Re: Градината на стареца
от joy_angels на 14.02.2010 @ 12:31:50
(Профил | Изпрати бележка)
Да ти е леко на душата днес! :)))

]