Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 834
ХуЛитери: 0
Всичко: 834

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСчупената плочка
раздел: Разкази
автор: joy_angels

Жената не разбра как стана – просто в един момент бастунът на Старицата летеше срещу стената. Кога изкрещя, кога го дръпна от ръцете й, кога го запокити към плочките – нямаше идея. Само нещо в съзнанието й регистрира: “Отиде!” щом се спука плочката в току-що ремонтираната баня.

А Старицата я гледаше с малките си избелели очи и не помръдна от стола. Седеше си така – съвсем гола, готова за поредното къпане, и само една пулсираща вена на врата й издаваше, че пергаментовата хартия над скелета е още жива. Челюстта й – нелепо деформирана навътре поради отдавна липсващите и зъби, и протеза – остана затворена. Ръцете й – внезапно загубили опората на бастуна – постепенно се отпускаха надолу и увиснаха край коленете й.

На Старицата и през ум не й мина да се прикрие. Нямаше от кого. Нямаше за какво. Единственото, което я вълнуваше бе по-скоро да излязат от тази баня и да си легне в леглото. Или да се попече на слънце. Ако не вали. Или ако не духа. Добре би било да е лято, но не беше сигурна. В стаята й беше влажно, а на нея и без влага й беше все студено. Понякога искрено пожелаваше смъртта само заради това – да се стопли най-накрая. Но иначе й се живееше. Всъщност никога не беше живяла по-добре...

Ако знаеха приятелките й, колко добре се грижеха за нея тук. Беше винаги чисто облечена, купуваха й дрехи, Жената я хранеше добре, правеше й сладкиши, къпеше я, извеждаше я на разходка, не я криеше от хората, когато им идваха гости. От нея се искаше само навреме да каже, че й се ходи до тоалетната. Нямаше никакви други грижи...

- Като бебе си! – казваше често Жената. – Късмет извади да те гледат така...

Така си беше. Колко немотия беше видяла през живота си! С колко мъка беше отгледала децата си. Правеше им таратор от вода и оцет с няколко парченца краставица. Млякото беше лукс, дрехите бяха лукс, добрата дума беше лукс... Плетеше по 3 чифта чорапи, за да й ушият една калъфка за възглавница. А й трябваха пет... Ръцете й се удължиха от мъкненето на кофите с помия за прасето от болницата край близкия град до селото, само и само да могат и те да хапват месце отвреме-навреме.

А сега, отдавна минала 80 години, беше в ръцете на Жената - след цял един живот, в който Бог беше позабравил меда, но не и жилото. Но и медеца дойде накрая – не й се налагаше да се оправя сама със старините и болежките си. Жената беше до нея.

Е, Жената понякога викаше. Даже често викаше. Старицата все нещо бъркаше с тоалетната и тогава вместо веднъж на ден идваха по-често в студената и мрачна баня. Бяха я ремонтирали наскоро, но пак си беше неприятно място. Жената искаше от Старицата да се съблича бързо, за да не настине, но тя все не се справяше с копчетата. Много бяха, с коя ръка да се разкопчава, с коя да държи бастуна, с коя да подреди дрехите... Объркваше се. А страшно много искаше Жената да не вика, да е доволна. А така и по-бързо се махаха от банята, от студа...

- Колко пъти ти казвам да оставиш бастуна! – често казваше Жената – Седни на стола, закачалката е до теб, просто се съблечи докъдето можеш сама, а после аз ще помагам... Хайде, че знаеш ли колко работа имам!

Жената наистина имаше много работа. Имаше син, снаха и двама внука, за които се грижеше. Зиме ставаше още по тъмно да запали печките, готвеше, пазаруваше, простираше, хранеше кучето и кокошките, а вечер й се караха, че все нещо не е свършила. Спяха двете заедно в една стая и Старицата често заспиваше много след Жената. Чуваше я как стене в съня си, как говори, как нещо се обяснява. Не й беше леко. Понякога Старицата си мислеше, че Жената може да я мрази точно защото виждаше себе си в измършавялото старческо тяло... Но после идваше неизменната топла попара и тези мисли изчезваха от главата й.

Защо Жената й се нахвърли днес така, Старицата никога нямаше да разбере. Имаше чужди мъже в къщата, нещо чукаха, боядисваха... Жената май пак беше сама и трябваше за всичко да се грижи. Много й беше ядна, че се бави в банята и сигурно я е спънала за друга някаква работа. Не успя да се съблече бързо, защото бастунът пречеше, с коя ръка да се разкопчава, с коя да държи бастуна, с коя да подреди дрехите... Само като влезе и я видя така, Жената изкрещя, грабна бастуна и го запокити в стената.

Старицата не видя спуканата плочка. Съжаляваше, че е толкова бавна. Но сега най-много от всичко искаше да отиде на топло. На слънце... Дано е лято...

Ударът в стената сякаш спука нещо в съзнанието на Жената. Пукна се – като жлъчка с дълго събирана отрова. От очите на Жената бликнаха сълзи и тя зави с глас като ранено животно. Вой, от който и дивите в гората бягат. Жената се сгъна, сви се на топка и пропълзя на колене до стола на Старицата. Прегърна с напуканите си ръце мраморната кожа, положи сбръчканото си мокро лице на изсъхналите гърди и изстена:

- Майчице! Мила ми майчице...

Старицата вдигна голата си ръка и я положи на главата на дъщеря си. Искаше нещо да й каже, но не знаеше какво. Пръстите й се свиха, като да погали посивялата коса. Трябваше да запомни това с бастуна. Утре щеше да го остави и да побърза. Да... Утре...

11.01.2009


Публикувано от valka на 11.01.2009 @ 21:49:42 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   joy_angels

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 05:46:30 часа

добави твой текст
"Счупената плочка" | Вход | 12 коментара (24 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Счупената плочка
от dumite (malisia@mail.bg) на 13.01.2009 @ 15:37:37
(Профил | Изпрати бележка)
Казващо, синтезирано, въздействащо!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 14.01.2009 @ 10:00:25
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Думите! Радвам, се че си била тук! :)))

]


Re: Счупената плочка
от PeterVan на 13.01.2009 @ 05:25:02
(Профил | Изпрати бележка)
Много тъжен е твоят "капиталистически" реализъм. Ситуацията ми е позната до болка. Добре разказваш, но помисли в края. Може да е още по-драматичен и ти го знаеш, а не смееш да го напишеш...Но всичко с времето. Бъдете здрави!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 14.01.2009 @ 10:02:02
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за коментара, PeterVan. Разбирам (вероятно :))какво имаш пред вид. Бъди здрав и ти! Радвам се, че си бил тук :)))

]


Re: Счупената плочка
от kaliopa_ina (inaiv@mail.bg) на 12.01.2009 @ 20:31:31
(Профил | Изпрати бележка)
Браво! Наистина си успяла.
Силно, запомнящо се, пестеливо откъм изразни средства. Прекрасен вътрешен монолог на героинята. Особено повторенията.
Дори да не бяха с главни букви Жената и Старицата, текстът няма да изгуби нищо от универсалното си звучене, мисля...
:)


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 21:20:48
(Профил | Изпрати бележка)
Повторенията ... забелязала си! :)))
Нали знаеш как по-възрастните трудно излизат от някои фрази...
А за главните букви - ще помисля, благодаря ти за предложението!
И благодаря за професионалния коментар!
Поздрав и хубава вечер от мен :)))

]


Re: Счупената плочка
от dandan на 12.01.2009 @ 14:54:05
(Профил | Изпрати бележка)
Умееш, просто умееш, Джой.

Коментарът ми е излишен, Рейни е казала в събирателен план всичко.


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 20:22:30
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за прочита, коментара и оценката, Дани! Радвам се, че си била тук :)))

]


Re: Счупената плочка
от rainy (daring.rain@gmail.com) на 12.01.2009 @ 12:36:13
(Профил | Изпрати бележка) http://www.galya-radeva.co.uk/
Идеалният студ… Успяла си да го пресъздадеш подтискащо кристално.
И суравият и курав живот. За някои хора.
Искрено настръхнах.
И винаги съм била убедена, че злините не са обществено достижение, а следствие на всеки човек (за някои трябва да се сложат кавички) поотделно. Защото сме безотговорни и безчувствени копелета относно близките си и хората, които претендираме да обичаме, това можем да избегнем, но...
Оттам насетне лавината е ясна.

Звуча делово и хладно, но не се поддавай на тона ми. Точно тогава съм в състояние да взривя някого.
Дори един човек да си ударила с юмрук под брадичката на собствената му съвест с този текст, достатъчно е, Радост...


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 20:32:07
(Профил | Изпрати бележка)
Малей, Рейни, не съм искала чак да подпаля вулкан :)
Знаеш ли (знаеш!) колко хора у нас, докато отгледат децата си, почват да гледат болните си родители и накрая се превръщат в болни родители, които се нуждаят от гледане... Кръгът е омагьосан до страшност не заради другото, а заради условията, в които става това, заради емоционалната и фактическа мизерия.
Не искам да размахвам юмруци, хич даже. Всъщност аз съчувствам и на двете жени (дано си е проличало), защото днес съм от страната на Жената (поради възрастта си, не поради реална ситуация), но утре може да съм на страната на Старицата... И двете се опитват да изпълнят своята част от пиесата.
Благодаря за коментара!!! Много хубава вечер ти желая :)

]


Re: Счупената плочка
от voda на 11.01.2009 @ 23:59:35
(Профил | Изпрати бележка)
Само се помолих да не доживея до такъв край, Ангелче.
Ако си близо до Бога, помоли се и ти за мен.

Живи образи си пресъздала.
И човешка драма.
Поздрав!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 20:37:48
(Профил | Изпрати бележка)
Чий край, Водичке?
И на двете не им е лесно, но и двете имат правото на (личен) живот.
Знаеш ли, преди време разбрах (мисля) как човек започва да приема мисълта за умирането. Но този разказ е за живота - за детайлите в него, които ни побъркват, и без които не можем или от които не можем да избягаме.
Поздрав и на теб! Много хубава вечер! :)))

]


Re: Счупената плочка
от Silver Wolfess на 11.01.2009 @ 22:20:36
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Разтърсващо, Джой!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 21:02:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Сребърна! Хубава вечер! :))

]


Re: Счупената плочка
от sineva на 11.01.2009 @ 22:23:52
(Профил | Изпрати бележка)
Разплака ме...
Това направи Ангелче!Толкова хубаво пишеш!
БРАВО!
Прегръщам те!:)))


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 21:03:59
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Синя!
Не съм искала... То - животът ни разплаква.
Прегръдка и от мен! Хубава вечер :)))

]


Re: Счупената плочка
от Hely на 11.01.2009 @ 22:16:00
(Профил | Изпрати бележка) http://hel.blog.bg/
Разтърси ме. Бях в ролята на Жената, съпреживявах участта на майка си.
Силно съм докосната от разказа.
Поздрави, joy_angels!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 12.01.2009 @ 21:06:10
(Профил | Изпрати бележка)
И аз все още мога да се поставя само на мястота на Жената, затова ми беше интересн да се намъкна в кожата на майката...
Благодаря, че спря, прочете и коментира, Хели!
Поздрав и хубава вечер! :)))

]


Re: Счупената плочка
от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 18.01.2009 @ 18:59:39
(Профил | Изпрати бележка)
Ето, за такова триединство става дума: всичко, което трябва, само това, което трябва и така, както трябва. Невероятен къс разказ - според мен - много повече за "Избрано" - браво, Джой!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 18.01.2009 @ 19:41:32
(Профил | Изпрати бележка)
Трогваш ме с коментара си, Танцуващи! :)))
Благодаря, че си прочел, а за Избраното - има кой да мисли за това. Аз съм доволна, че се чете и обсъжда.
Поздрави и много хубава вечер (отново)!

]


Re: Счупената плочка
от apostolicia на 20.01.2009 @ 13:20:16
(Профил | Изпрати бележка)
Няколко дни ми трябваха, за да осмисля този разказ и да напиша коментар, без да ревна. Баба ми и аз... вероятно след време майка ми и аз... Ужасно се надявам при мен нещата да се развият далеч по-бързо. Ето това ме скара с Господ, Джой! Той никога не е там, когато го търсят... Това е на Ради, но аз си го присвоих, понеже страшно ми харесва (надявам се да не ми се сърди много). Страхотен наблюдател си, Джой! Пипнала си точните моменти, без излишности! Моите поздравления!


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 20.01.2009 @ 16:43:18
(Профил | Изпрати бележка)
Трогваш ме с коментара си, Апостолиция!
Никой не знае какво го чака, не го мисли още отсега. Я си представи, че след 5 години измислят хапче, което да ни държи млади (относително) до 100 години?
Аз също те чета и мога откровено да ти кажа, че ми харесва начина ти на писане!
Така че - до ново четене :))) Поздрави и от мен :)))

]


Re: Счупената плочка
от radi_radev19441944 на 24.01.2009 @ 15:41:23
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Изключително съм впечатлен. Много тъжни истории си събрала.


Re: Счупената плочка
от joy_angels на 24.01.2009 @ 19:20:30
(Профил | Изпрати бележка)
Тези истории се забелязват, Ради. Ако е весело, посмееш се от сърце, пийнеш с приятели - и готово. Тъжното те захапе като улично псе и не пуска.
Благодаря за коментара и съпреживяването! :)))

]