Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 759
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 762

Îíëàéí ñåãà:
:: pc_indi
:: Marisiema
:: LATINKA-ZLATNA

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà Äàñêàëúò
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: VOINOV


ßâè ñå ïðåä Ñàíäàíñêè ïî íåãîâà ïîðúêà. À è ñìååøå ëè äà íå ñå ÿâè. Êàêâîòî òîé ðå÷åøå – òîâà è ñòàâàøå. Äîðè è âàëèÿòà, ðúêîâîäåù îáëàñòòà îò Áàðàêîâî äî Ñîëóí, ñå ñúîáðàçÿâàøå ñ äóìàòà ìó.
Ñëåä Õóðèåòà è åäèí ðàçãîâîð ñ Àëè áåé – äèðåêòîðúò íà ãèìíàçèÿòà â Ñîëóí, áå âçåë ðåøåíèå – âúâ âñÿêî îò ñåëàòà, áåç èçêëþ÷åíèå, äà ñå îòêðèÿò ïîâñåìåñòíî ó÷èëèùà è ïðîâîæäàøå ó÷èòåëè îò ñâîáîäíà Áúëãàðèÿ. Áå íàðåäèë íà ìåñòíèòå ìèëèöèè è ÷åòè äà îêàçâàò âñÿ÷åñêî ñúäåéñòâèå ïî íàñòàíÿâàíåòî íà ó÷èòåëèòå è óðåäáàòà íà ó÷èëèùàòà.

Èçïðàâè ñå ïðåä íåãî.
- Äàñêàëå, êå èäåø â ñåëîòî. Êå çàïðåø äåöàòà îò ãðú÷êîòî øêîëî è ñå çàëàâÿø ñ îáó÷åíèåòî èì.
- Êàê, áàé ßíå, ìîæå äà ñòàíå òîâà? Òà ãúðöèòå î÷èòå êå ìè èçáîäàò.
- Òè íå áîé ñå. Êå çåìà äà ãè çàãðàäà òèÿ ãðúöè íåêîÿ íîù è äæîì êå ãè íàïðàâà îò òàì. Ìåëíèøêî òðÿáâà äà ñå î÷èñòè îò íèõ è âëèÿíèåòî èì. ß íàãîðå êúì Îùàâà, Ñåíîêîñ è Ñúðáèíîâî – áúëãàð÷å íå ñòúïíóâà â ãðú÷êî øêîëî. È òóêà òðåáå äà ñòàíå ñúùîòî.
- À äåêà äà ãè çàïðà äà ãè îáó÷àâàì òèÿ äåöà? Íà óëèöàòà ëè äà ïðîâåæäàì òèÿ çàíèìàíèÿ? – ïîâäèãíà ðàìåíå äàñêàë÷åòî.
- Òè çà òîâà íå ìó ìèñëè. – âîéâîäàòà âçå ëèñò è íåùî íàïèñà, ïîäàäå ãî íà ìîì÷åòî è ïðîäúëæè – Êå èäåø ïðè Òàñêî ÷îðáàäæè è êå ìó ÿ äàäåø. Äà òè îñâîáîäè åäíà ñòàÿ çà òåáå è åäíà çà ó÷åíèöèòå. Ñ òîâà âúïðîñúò òè å ðåøåí. Îäè! Òðúãíóâàé. È êîãàòî ìèíà îò òàì, èñêàì äà ìè íàðåäèø ïðåä ìåíå äåöàòà, òà äà ìè ïèøàò áúëãàðñêè áóêâè è äà ìè ïåÿò íàøåíñêè ïåñíè. ßñíî ëè å?
- ßñíî å, áàé ßíå! – óñìèõíà ñå äàñêàë÷åòî, êàòî ïðèñâè íåóâåðåíî óñòíè. Áðúêíà, òà ïîñòàâè áåëåæêàòà â ïîÿñà ñè è ñòîðè ëåê ïîêëîí ñ ãëàâà. È ñìååøå ëè äà ïðîäóìà íåùî äðóãî, íåùî íà âúïðåêè? Ñòàðèêúò áå ñòðîã è íåðâåí, è íå ïîíàñÿøå âúçðàæåíèÿ èëè íÿêîé äà íå âúðâè ïî ãàéäàòà ìó. À è íå ðàçïîëàãàøå ñ ãîäèíè âðåìå äà óáåæäàâà ïðîñòèòå – à íàïðàâî â ìîìåíòà èçèñêâàøå ïîñëóøàíèå, è ùîì áå ðåøèë âúâ âñÿêà êúùà äà èìà èçó÷åíè õîðà – òîâà è ùåøå äà ñòàíå.
À äàñêàë÷åòî çíàåøå êàêúâ ùå áúäå ðåçóëòàòúò. Õîðàòà ùå ñå îñâåñòÿò è ùå ïðèäîáèÿò ÷îâåøêî ñàìî÷óâñòâèå. Ñïîìíè ñè è äóìèòå íà âîéâîäàòà: “Ðîáúò ñå áîðè çà ñâîáîäà, à ñâîáîäíèÿò – çà ñúâúðøåíñòâî”.
Çà íÿêîëêî äíè ïðåìèíà ïî îðãàíèçàöèîííèÿ êàíàë, îáëå÷å ñå â ãðàäñêè äðåõè è ïî÷óêà íà ïîðòàòà íà ãîëÿìàòà ÷îðáàäæèéñêà êúùà.
ßâè ñå ãîðäèÿò, åäúð, ÷åðâåíäàëåñò ÷îðáàäæè Òàñêî. Äîêàòî ïðåìÿòàøå çúðíàòà íà áðîåíèöàòà â åäíàòà ñè ðúêà, ïðî÷åòå áåëåæêàòà. Èçãëåäà ìîì÷åòî è èçäóìà èçòåæêî:
- Äàñêàëå, âúïðîñúò òè å ðåøåí. Äîëíèÿò êàò îòêúì óëèöàòà å òâîé. Ïðåäíàòà ñòàÿ å çà äåöàòà, à òàÿ îòçàä, îòêúì äâîðà, å çà òåáå.
È ìó ñå óñìèõíà ñúçàêëÿòíè÷åñêè.
“Áðåé êîëêî ëåñíî ñå ïðàâåëî ó÷èëèùå!” – ïîìèñëè äàñêàë÷åòî. – “À êàêâè áÿõà î÷àêâàíèÿòà ìè… õ-ì, â òîâà òóðñêî âðåìå?
*
Ðàçíåñå ñå âåñòòà çà Õóðèåòà.
×ó ñå, ÷å ÷àñò îò ÷åòíèöèòå ñúñ Ñàíäàíñêè ñëåçëè â Íåâðîêîï, à îñòàíàëèòå ñ Ãåîðãè Êàçåïîâ ñòúïèëè â Ìåëíèê, ïååëè âúçòîðæåíî “Äðóæíà ïåñåí äíåñ äà åêíå, ïåñåí, ïåñåí íà òðóäà…” è “… êàê Ãîöå Äåë÷åâ ñå îæåíèë çà ñâîÿòà ìàíëèõåðà, è çà ñâîÿòà ðîáñêà çåìÿ Ìàêåäîíèÿ…”. Íàêðàÿ çàâúðøâàëè ñ “Î, ìàéêî Ìàêåäîíèéî, òè ñè ðàéñêà ãðàäèíà…!”.
 ñëåäâàùèòå äíè â Ìåëíèê òóðñêèÿò íà÷àëíèê, ãðúöêèÿò åíîðèéñêè íàìåñòíèê è áúëãàðñêèÿò âëàäèêà çàñòàíàõà â öåíòúðà ïðåä ó÷èëèùåòî è ïóáëè÷íî ñå çàêëåõà, ÷å îò òîçè äåí â Ìàêåäîíèÿ âñè÷êè ÷îâåöè ñå ïðåâðúùàò â åäíî íàöèîíàëíè áðàòÿ.
Íàñòúïèëèòå äíè íà âñåîáùà ðàäîñò íàêàðàõà íàðîäà çà ïðúâ ïúò äà ñå ïî÷óâñòâà èñòèíñêè ñâîáîäåí. Ïðåñòàíàõà âñÿêàêâè óáèéñòâà è èç÷åçâàíèÿ íà õîðà. Íàñòúïè åóôîðèÿ è çà êðàòêî âðåìå áúëãàðè è òóðöè ñå ïðåãðúùàõà è ÷óâñòâàõà êàòî èñòèíñêè áðàòÿ.
Ãîâîðåøå ñå ïî êúðà, ìåæäó îâ÷àðèòå è ïî êðú÷ìèòå, ÷å Ñàíäàíñêè ñå å äîãîâîðèë ñ Êåìàëà - ðîäîì îò Ñêîïèå, è ñëåä òîâà ñòàíàë âèñîêîïîñòàâåí òóðñêè îôèöåð - Ìàêåäîíèÿ ïîñòåïåííî äà ñå ðàçêðåïîñòè è â áúäåùå äà ïîëó÷è àâòîíîìèÿ.
Êóëòóðíî-ïðîñâåòíàòà äåéíîñò åæåäíåâíî ñå óâåëè÷àâàøå è ïîñòåïåííî îáõâàùàøå ïðåäåëèòå íà öÿëàòà îáëàñò. Âñåêè, ñ êàêâîòî å ïî ñèëèòå ìó, ó÷àñòâàøå â íàðîäíîòî äåëî.

*
Åäíà ÷àñò îò ÷åòíèöèòå çàåäíî ñúñ Ñàíäàíñêè îòïúòóâàëè ñ òðåíà ïî Åãåéñêàòà ëèíèÿ êúì ñòîëèöàòà íà èìïåðèÿòà. Äðóãè êîìèòè, íàòîâàðåíè íà êîðàáè îò ÷åðíîìîðñêèòå ïðèñòàíèùà, ñúùî ñå îòïðàâèëè çà Èñòàìáóë.
Ñòðîåíè â êîëîíà ïî ÷åòèðèìà, à ìåæäó òÿõ è òóðöè, ìàðøèðóâàëè êúì äâîðåöà. Ïàðàäúò áèë ïðèåò îò åäèí ÷îâåê ñ ãîëà ãëàâà, êîéòî ìíîãî ïðèëè÷àë íà Ñàíäàíñêè è çà êîãîòî øóøóêàëè, ÷å å Êåìàëà. ×åòíèöèòå áèëè áåç ïóøêè, ñàìî ñ ïî åäèí ïèñòîëåò, ïî çàïîâåä íà Ñàíäàíñêè âñåêè áèë ñëîæèë â äæîáîâåòå ñè ñàìî ïî äâå ãðàíàòè. Ïðè ïîëîæåíèå, ÷å ñèòóàöèÿòà ñå îêàæå íÿêàêâà èçìàìà, íàðåæäàíåòî áèëî äà âçðèâÿò ãðàíàòèòå, òà äà èçãîðÿò è áúëãàðèòå, è òóðöèòå. Ïðåä òÿõ Òîäîð Ïàíèöà çàåäíî ñ ãðóïà òóðñêè îôèöåðè âëÿçúë â äâîðåöà, çà äà àðåñòóâàò ïàäèøàõà.
Íà âðúùàíå êúì Ñîëóí, ÷åòíèöèòå îòíîâî ïååëè âúçòîðæåíè ïåñíè, îñâîáîäèëè ñå îò ìèãîâåòå íà ñúìíåíèå è áåçêðàéíî ùàñòëèâè îò íàñòúïâàùàòà ñâîáîäà.

*

“Íî è Õóðèåòà íåìà äà å âå÷åí, êàêòî è âñè÷êî äðóãî.” – áå ïîêëàòèë ãëàâà åäèí îò òóðñêèòå ãîëåìöè è ìíîãî ñêîðî ñå îêàçà äîáúð ïðîðîê. Èçëåçå íàðåæäàíå íàñåëåíèåòî äà ñå îáåçîðúæè - ïîä ñòðàõ îò çàòâîð â Åäè Êóëå. Îáåùàíèòå ñâîáîäè áÿõà îòíîâî ïîòúïêàíè. Òóð÷èíúò íå ìîæåøå äúëãî âðåìå äà îñòàíå åäíàêâî ðàâåí ñ îñòàíàëàòà ðàÿ.
Ñàíäàíñêè íå äîéäå çà êðàÿ íà ó÷åáíàòà ãîäèíà, íî ïîëó÷èõà äåïåøà îò íåãî. Ïèøåøå “äà íå ñå ïðàâè è ñòúïêà îò áúëãàðñêîòî, è ïóøêèòå îòíîâî äà ñå èçðîâÿò è äà ñå ñìàæàò”.
Äàñêàë÷åòî - îòíîâî ñ áåëåæêà â ðúêàòà, ñå èçïðàâè ïðåä Òàñêî ÷îðáàäæè. Ãîëåìåöúò ïðî÷åòå, ïîìèñëè, ïà âëåçå íà âúòðå íà êúì ãîðíèÿ êàò. Ñêîðî èçëåçå, òðúñíà åäíà åäðà ïóíãèÿ ñ ãðîøîâå â ðúêàòà ìó è ðå÷å:
- Âúïðîñúò òè å ðåøåí. Òîâà å çà ïóøêè. Âúðâè!

- Êåìàëà – Êåìàë Àòàòþðê
- Ñúðáèíîâî – äíåñ ñ. Áðåæàíè (Áëàãîåâãðàäñêî)


Ïóáëèêóâàíî îò alfa_c íà 22.11.2008 @ 08:56:14 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   VOINOV

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 3


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 13:22:12 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
" Äàñêàëúò" | Âõîä | 4 êîìåíòàðà (8 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Äàñêàëúò
îò mariniki íà 22.11.2008 @ 13:18:36
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://mariniki.blog.bg/
ìíîãî òè õàðåñâàì òåçè ðàçêàçè...ðàçêàçàíà...èñòîðèÿ...èñòèíà è ëåãåíäà...
ìíîãî õóáàâî ðàçêàçâàø...óâëåêàòåëíî...òàêà ñå ïèøå è ñå ó÷è èñòîðèÿ...
ìèñëÿ ñè...ùî íå âçåìåø äà íàïèøåø ó÷åáíèê ïî èñòîðèÿ...
÷óäåñåí ùå å.


Re: Äàñêàëúò
îò VOINOV íà 22.11.2008 @ 13:56:38
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://voinov50.blog.bg/
Íå çíàÿ, êîé ùå å òîçè äåòî ùå ñå íàãúðáè äà ãî èçäàäå,
èíàê, ñ óäîâîëñòâèå ñå çàõâàùàì...
Áëàãîäàðÿ òè!

]


Re: Äàñêàëúò
îò Pobeditel íà 22.11.2008 @ 15:33:11
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
È â òîçè ðàçêàç ïðåñúçäàâàø èíòåðåñíè åïèçîäè îò íàøàòà èñòîðèÿ!Ïîçäðàâëåíèÿ, Âîéíîâ!


Re: Äàñêàëúò
îò VOINOV íà 22.11.2008 @ 19:07:18
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://voinov50.blog.bg/
Áëàãîäàðÿ, Âàñèëå!

]


Re: Äàñêàëúò
îò radi_radev19441944 íà 22.11.2008 @ 22:53:46
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://literatron.dir.bg
Ìíîãî èíòåðåñíè íåùà çíàåø. È ñè ãîëÿì ðîäîëþáåö...
Ïîçäðàâ.


Re: Äàñêàëúò
îò VOINOV íà 23.11.2008 @ 00:50:55
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://voinov50.blog.bg/
Áëàãîäàðÿ, Ðàäè!
È òè çíàåø.
Ïîçäðàâ!

]


Re: Äàñêàëúò
îò smile1 íà 24.11.2008 @ 07:57:26
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Âèíàãè òå ÷åòà ñ èíòåðåñ.Ïîçäðàâè!:)


Re: Äàñêàëúò
îò VOINOV íà 24.11.2008 @ 09:25:05
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://voinov50.blog.bg/
Áëàãîäàðÿ, ñ óñìèâêà!

]