Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 835
ХуЛитери: 4
Всичко: 839

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: LioCasablanca

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРуски пазар
раздел: Разкази
автор: gorski

Центробежните сили на прехода към пазарна икономика изхвърлиха професора извън университета.
Все още зашеметен и уплашен, Никола Владовски, се озова зад една сергия на Руския пазар. Отляво Мустафата продаваше боя и връзки за обувки, отдясно Гюро Черния предлагаше евтини турски сапуни, прах за пране и всичко необходимо за телесната хигиена. Срещу професора някаква дебелана беше окачила на въже чорапи, сутиени, гащи, пижами… Между редиците на сергиите – два метра рядка кал, в която стърчаха тук и там базалтови плочки за стъпване.
Професорът нямаше начален капитал и икономически знания. Самата сергия му беше подарена от познат арменец, негов бивш студент, на когото беше писал тройка по милост и който сега беше получил реституирано магазинче. Сергийката, пазарджишко производство, беше пред разпадане, но нали на харизано магаре… как беше… зъбите ли, ушите ли… се не гледат. Народна мъдрост. Начинаещият търговец и бъдещ… кой знае… бизнесмен… събра в един кашон вехтории от тавана и мазето, избърса ги от праха с реставраторско вълнение и ги закара с автобуса до последната спирка, а оттам до пазара ги носеше ту на рамо, ту на гръб, а по едно време и на глава.
И ето сега любопитните зяпачи и евентуални – дай Боже – купувачи се спират пред овехтелия тезгях и разглеждат стоката. Обущарски инструменти и материали от дядо Никола, изкусния майстор на обувки по поръчка: замби, чукове, ножове за рязане на гъон, дървени калъпи, дървени клечки, пирончета, налчета, пили, конопени конци и топки восък, гумени токчета дамски, гумени токове мъжки… Асортимент! След тях пчеларските такъми, останали от баба му: пушилка, хранилка, мрежа за предпазване на лицето… Следваха катинарчета, ключета, френски ключ, велосипеден звънец, спици, помпа. Но най-лично място заемаше фотоапаратът „Кодак”, за който липсваха обаче филмите формат девет на единайсет… И жалко! Защото иначе щеше да се продаде много по-лесно, според новака в търговията. Фотоапаратът беше трофей от Първата световна война, единственото нещо, донесено от измършавелия войник от фронта при Добро поле. Е, ако не се смятат двата кръста за храброст и строшената челюст. На всички по-сетнешни снимки на дядото личеше ямичка на дясната буза.
Първия ден професорът не продаде нищо. Мустафата, който пласира цял кашон гъбички за лъскане на обувки, го успокояваше:
- Няма да се притесняваш, комшу. Началото е трудно. Още не те знаят тия галфони. Я глей ква антикварна стока! Охо! Такива джунджурии няма даже в музея.
А Гюро Черния, докато плюнчеше пръсти и броеше оборота, го захапа:
- Къде си тръгнал с тия вехтории и ти, да го… (нецензурна думичка, глагол от стар славянски произход).
Следващите дни се продадоха една пиличка, едно катинарче и топка восък. Професор Владовски усети вълнуващото шумолене на инфлационните банкноти в джоба на стария си балтон. „Има някаква надежда” – помисли си той и прибра стоката в шкафа на сергията, заключи я с нов китайски катинар и бавно тръгна към последната спирка. Боляха го краката, защото цял ден стоя прав, нямаше си все още столче.
На петия ден донесе и ордените за храброст от Добро поле, макар че дълго се колебаеше. „Родова памет все пак, поколенията е добре да знаят…Какво пък толкоз? И други са продавали дядовите си ордени, без да им мигне окото – утешаваше се бъдещият пенсионер. – Сега времената не са романтични. Трябва да гледаме по-практично на реликвите.” И до вечерта ги продаде на един, който се представи за колекционер, но приличаше на мошеник.
На седмия ден намери сергията разбита. Кашона го нямаше. Обръщаше въпросително глава ту към Мустафата, ту към Гюро Черния, но те вдигаха рамене и го гледаха с искрено съжаление. Гюро изрече нещо по адрес на китайските катинари и завърши пак с онази старославянска дума. А дебеланата със сутиените подвикна на окрадения си колега да иде веднага в полицията, щото и на нея й били разбивали сергията, но после хванали крадците, наркоманчета. И той я послуша. Как беше онази поговорка – не питай старило, ами питай патило. Мъдър е нашият народ. Мъдър и трудолюбив. И умее да оцелява.
В полицията, след дълго чакане, го прие младо намръщено офицерче. Изслуша го с внимание и му подаде лист и химикалка:
- Опишете всичко и се подпишете. Трите имена, адрес, телефон. Само че не се надявайте много. Потънали сме до гуша в работа. Не сте само вие.
- Няма ли да дойдете, да огледате, да вземете отпечатъци? – умоляващо попита продавачът на сергия от Руския пазар.
- Господине, вие сте чели прекалено много криминални романи – присмехулно го изгледа полицаят и му посочи с поглед вратата.
На другата сутрин, вече по навик и с известна надежда, тъй като видя по една телевизия как залавят джебчийки, професор Владовски пак отиде на пазара. Сергията я нямаше. Някой беше отмъкнал и нея. Той огледа съседите, преглътна буцата в гърлото си и изруга като хамалин с научената от Гюро нецензурна дума. Хареса му, та я повтори още два пъти.


Публикувано от alfa_c на 21.11.2008 @ 11:57:31 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   gorski

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
319 четения | оценка няма

показвания 26962
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Руски пазар" | Вход | 7 коментара (17 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Руски пазар
от savana на 21.11.2008 @ 13:18:07
(Профил | Изпрати бележка) http://stanpar.dir.bg
Поговорката е "на харизано магаре, петалите не се гледат". Разказът е хубав, но ми се струва незавършен.Предполагам, че твоят професор не се е предал толкова лесно. Българинът е научен да оцелява при всякакви обстоятелство, в това число и професорите.


Re: Руски пазар
от gorski на 21.11.2008 @ 13:36:58
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Благодаря. Поговорката има варианти. Но професорът е почнал да забравя... :)) А за незавършеността... Може би си права. Ще напиша втора част.
Поздрав! :))

]


Re: Руски пазар
от dandan на 22.11.2008 @ 05:48:25
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, Горски ...не само професори.

И нецензурните думи понякога помагат, но ти го знаеш.

Утринни поздрави за теб.


Re: Руски пазар
от gorski на 22.11.2008 @ 09:09:59
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Да, не само... :(

И на тебе хубав ден! :))

]


Re: Руски пазар
от radi_radev19441944 на 22.11.2008 @ 16:54:22
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Много позната история, приятелю. И съвсем актуална. Но да се надяваме, че няма да е задълго.


Re: Руски пазар
от gorski на 23.11.2008 @ 08:28:37
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Още ли е актуална, Ради? Или отново е актуална?
Не знам за теб, но аз живях само в преходни периоди...
Поздрав!:)

]


Re: Руски пазар
от radi_radev19441944 на 23.11.2008 @ 20:47:33
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Ами и аз само това си спомням

]


Re: Руски пазар
от Macossa на 22.11.2008 @ 20:10:36
(Профил | Изпрати бележка)
Хареса ми , добре си вмъкнал настроенията..усещат се. Като цяло олицетворява бъдещето на нацията ни - от зле , по-зле..


Re: Руски пазар
от gorski на 23.11.2008 @ 08:31:01
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
От Първата световна война с националните катасторфи - до последната катастрофа в мирно време... Нали така? Дано все пак бъдещето не е такова!

]


Re: Руски пазар
от seso-sms-o на 22.11.2008 @ 20:30:31
(Профил | Изпрати бележка)
топ-тан на толчока, здраствуй, братока!:)


Re: Руски пазар
от gorski на 23.11.2008 @ 08:34:16
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Здравствуй, амиго! (Ама съм забравил тази думичка - толчока.)
СМС от Руския пазар! :))

]


Re: Руски пазар
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 22.11.2008 @ 20:42:27
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
ех, горскии, те - професорите, такъв им манталитета: събират не знам какво и си мислят, че е ценност, той и монография на английски, дето струвала 200 евро, занесъл и само тя останала в разбитата сергийка,
аха, щях да забравя - и една пътека тип персийски, купена не знам защо, понеже никъде у дома му не пасва


Re: Руски пазар
от gorski на 23.11.2008 @ 08:39:30
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Благодаря, приятелю, за сполучливите допълнения на асортимента от стоки. Ценностите на професора губят конкуренцията с ценностите на Мустафата и Гюро, комшиите му по сергия...
Поздрав! :))

]


Re: Руски пазар
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 23.11.2008 @ 10:19:58
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
няма защо - порових се на ум из буклуците в София и Варшава (в същност книгата за 200 евро по цени на Шпрингер е купена за 9 фунта и наскоро, но според мен мястото й е на битака)
има още за продан "Советское государственое право" десетина малко употребявани запалки, три почти не носени костюма, козяк за постилане на легло, СД-та със стари операционни системи, Два тома от "Болшая Советская"... и хиляди други буклуци по мазетата и таваните в София, Мирково, Варшава, Крашник, Бялисток... разбира се ордените на дядо ми са някъде там, но къде се затри шевната машина (крачна) от баба ми - не знам.

Апропо за шевната машина - бях в едно кафене, където масите бяха само от такива машини и педала беше оставен, та като скучаеш да си тикаш педала

Благодаря ти, че ме подсети да изхвърля хиляда книги, 500 папки, десетина чекмеджета с дреболии, 80 кг парцали, 100 000 листа хартия от другата страна на които може да се пише, компютър 386, който беше употребяван за подставка, развален монитор, 7 куци мишки, 3 клавиатури от времето на DOS, и ... още 20 празни кашона

]


Re: Руски пазар
от gorski на 23.11.2008 @ 16:00:58
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Какво да кажа? Време за въздишка с усмивка и наклонена към рамото глава... :)

]


Re: Руски пазар
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 29.11.2008 @ 06:26:40
(Профил | Изпрати бележка)
Мила родна картинка...:)))
Много хубаво и вярно си описал ситуацията, Горски, посмях се от сърце. Благодаря за настроението :))) Светът е оцелял, защото се е смял, нали? Много усмивки и за теб и приятна събота и неделя!


Re: Руски пазар
от gorski на 29.11.2008 @ 15:52:49
(Профил | Изпрати бележка) http://shtyrkel.eu/forum/index.php?automodule=blog&blogid=86&
Благодаря ти, че си видяла смешното в тази история, която всъщност е трагикомична.
Поздрав! :))

]