Календар
П |
В |
С |
Ч |
П |
С |
Н |
|
|
|
|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
[ добави събитие ] | Когато Господ-Бог ме е създавал
навярно е отдъхвал край морето. На ангелите наредил :
скала крайбрежна отсечете
за тялото,
а рижи водорасли
сплетете за коси ...
Сърцето нека бъде крехка раковина
а за очи гребнете
шепа сиво-зелена вода
от океана...
Душата й? -
попитали накрая ангелите притеснени.
Замислил се Създателят,
зареял поглед
сред облаците буреносни
съгледал
високо горе
предизвикателния кръст
на горда и самотна птица.
И рекъл Господ-Бог -
нека душата й да бъде буревестник!...
И кротко се отдалечил
по пясъка...
Ружа Велчева
музика
Публикувано от alfa_c на 11.10.2008 @ 11:15:01
| Рейтинг за текстСредна оценка: 5 Оценки: 10
Отдели време и гласувай за текста.Ти си Анонимен. Регистрирай се и гласувай. Р е к л а м аПролет иде (по К. Христов) | автор: arhiloh | 1308 четения | оценка 5 | показвания 51275 от 125000 заявени | [ виж текста ] |
|
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Автопортрет" | Вход | 14 коментара (41 мнения) | Търсене в дискусия | Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание. |
Re: Автопортрет от mariq-desislava на 11.10.2008 @ 11:36:52 (Профил | Изпрати бележка) | Аз при прочита настръхнах, а това се случва рядко... Че, знаех си, че си stormbringer! |
]
Re: Автопортрет от sineva на 11.10.2008 @ 12:41:14 (Профил | Изпрати бележка) | Много ми хареса Че!
С толкова изящен материал те е създал ,,Господ - Бог ,,!
И колко правилно е рекъл -
,,нека душата и да бъде буревестник!...
Защото е създал гръмогласен поетичен талант!
Поздрав и прегръдка!
..:)))))))))))))) |
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 11.10.2008 @ 12:49:48 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Мила Синева,твоите думи ме ласкаят!А ти си и истински приятел,който знае как да стопли душата на другия!...Поздрави и прегръдки за теб от брега на Тихия океан-Че |
]
Re: Автопортрет от sineva на 11.10.2008 @ 14:39:55 (Профил | Изпрати бележка) | Щастлива съм - че съм те усмихнала ...
Твоят ,, Автопортрет ,, заслужава!
Поздрави Че!
..:))))))))))))))) |
]
]
Re: Автопортрет от angar на 11.10.2008 @ 19:49:21 (Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg | Какъв оригинален и запомнящ се автопортрет! Какъв полет на фантазията! Такава се виждаш ти, такава се харесваш, а значи че и наистина си такава! Особено що се отнася до душата ти!
Изказвам възторга си от този ти стих! Много е хубав! Но, верен на навика си, ще го разгледам ред по ред, само споделяйки как аз го чувствам.
“Когато Господ-Бог ме е създавал
навярно е отдъхвал край морето.”
“Навярно” ли? Много хубаво звучи и може така да си остане. Но ти трябва да си сигурна как е било. “Навярно” означава може и така, може и иначе. А ти, за да ни внушиш нещо, за да ни накараш да го повярваме, трябва сама да си убедена в него.
“Когато Господ-Бог ме е създавал,
САМИЯТ ТОЙ отдъхвал край морето.”
“На ангелите наредил :
скала крайбрежна отсечете
за тялото”
Но скалата е материал подходящ за тялото на някой атлант. Друго трябва да им е наредил Господ:
“Слепете от най-нежните корали
за тялото!”
Тук прилагателното за коралите може да бъде друго: вълшебните, белите, тъмните, красивите и пр. и пр. – което сметнеш че най-ти подхожда.
“Сърцето нека бъде крехка раковина!”
Думичката “нека” не е достатъчно задължителна, не е достатъчно категорична! Тя е по-скоро пожелателна. Но аз съм уверен, че инструкциите на Господа по отношение на твоето създаване са били много по-категорични: “Сърцето ДА Е крехка раковина!” (Макар лично на мене да ми се искаше сърцето ти да не беше толкова ранимо!)
“Душата й? -
попитали накрая ангелите притеснени.”
Ама от какво е имало да се притесняват тези ангели? Че нещо не се е получавало ли? Напротив – всичко се е получавало изящно, и те са знаели,че само да запитат и ще им се каже:
“Душата й? Каква да е душата?”
И тук вече Господ не би трябвало да се замисля, че да търси да види нещо в облаците, та дано да му хрумне нещо; ами ако нищо не беше видял? Или ако беше видял някой кондор, сиреч лешояд?
Не, Господ въобще не се е замислял! Той не е блуждаел насам-натам случайно да види нещо. За тебе той е имал ясен план и за визията ти, и за мисията ти! И затова без никакво замисляне им е отговорил:
”Душата й да бъде буревестник!”
Без многоточията! Заковал го е! И тука стихотворението трябва да свършва! Без никакво отдалечаване по пясъка!
Ти разбираш ли, скъпа Че, какво си направила с това стихотворение, какво ценно нещо си създала! Тази душа-буревестник вече не е само твоя душа – тя е душа на всички жени, а защо не и на мъже, които се чувстват горди и свободни! Останалите черти – и начинът на създаването ти, и кораловото тяло, сиво-зелените очи – също вече не са само твои, те принадлежат на всички жени! И твоят автопортрет щеше да е много по-малко ценен, ако беше портрет само на тебе! Но със своя великолепен стих ти си създала нещо общозначимо – което всъщност е и смисълът на поезията!
|
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 11.10.2008 @ 20:03:31 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Мили ми Ангар,толкова съм ти благодарна за този задълбочен ,професионален коментар!Той ме върна в онова далечно време,когато посещавах литературен кръжок към ГК на ДКМС във В.Търново...Ръководител ни беше Йордан Янев,тогавашният кореспондент на в.Народна младеж в окръга...Това бяха незабравими вечери на литературни дискусии,на градивна критика и чисти приятелства...Бележките ти по стихотворението ми са основателни и ще ги взема в предвид,когато редактирам стихотворението!Звездна вечер ти пожелавам,приятелю далечни-прегръщам те! Че |
]
Re: Автопортрет от Silver Wolfess на 11.10.2008 @ 20:34:39 (Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver | Ангар, позволи да не се съглася с твоя анализ на стихотворението и аз ще следвам твоя ред:
“Когато Господ-Бог ме е създавал
навярно е отдъхвал край морето.”
“Навярно” ли? Много хубаво звучи и може така да си остане. Но ти трябва да си сигурна как е било. “Навярно” означава може и така, може и иначе. А ти, за да ни внушиш нещо, за да ни накараш да го повярваме, трябва сама да си убедена в него.
“Когато Господ-Бог ме е създавал,
САМИЯТ ТОЙ отдъхвал край морето.”
"Навярно" е много хубава дума, Ангар. Авторът, човекът не може да знае как Бог създава хората, само предполага и вижда разни картини от сътворението. Никой не знае каква е истината и би било неуместно да заявява категорично
САМИЯТ ТОЙ отдъхвал край морето
“На ангелите наредил :
скала крайбрежна отсечете
за тялото”
Но скалата е материал подходящ за тялото на някой атлант. Друго трябва да им е наредил Господ:
“Слепете от най-нежните корали за тялото!”
Не знаем също какво е наредил на ангелите. Щом авторът е видял скала, значи е скала. От скалата /камъка/ добрият Скулптор извайва прекрасни тела. Коралите ми се струват най-неподходящи. Имам два корала у дома - красиви, но коварни създания. Спомни си корабът с корем разпран на коралов риф по Висоцки.
“Сърцето нека бъде крехка раковина!”
Думичката “нека” не е достатъчно задължителна, не е достатъчно категорична! Тя е по-скоро пожелателна. Но аз съм уверен, че инструкциите на Господа по отношение на твоето създаване са били много по-категорични: “Сърцето ДА Е крехка раковина!” (Макар лично на мене да ми се искаше сърцето ти да не беше толкова ранимо!)
Тук съм съгласна с "да е", макар да намирам, че "нека" не звучи много по-различно. А сърцето наистина си е раковина. В най-тъмната си, най-скрита част крие бисер.
“Душата й? -
попитали накрая ангелите притеснени.”
Ама от какво е имало да се притесняват тези ангели? Че нещо не се е получавало ли? Напротив – всичко се е получавало изящно, и те са знаели,че само да запитат и ще им се каже:
“Душата й? Каква да е душата?”
Съгласна съм с теб за въпроса на ангелите, но по-нататък не-особено. Бог дава различно - кому душа на албатрос, кому на хиена и вероятно се е замислил какво точно да даде, но частие е за лирическата героиня, че е получила душа на буревестник. И си спомням Лермонтов "Парус":
Под ним струя светлей лазури,
Над ним луч солнца золотой...
А он, мятежный, просит бури,
Как будто в бурях есть покой.
Намирам, че стихотворението в този вид е много хубаво и аворката има искрените ми поздравления. |
]
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 11.10.2008 @ 21:12:10 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Благодаря ти, Silver Wolfess!Сама разбираш,че тук,далече от приятели и блатя ии сестри по перо,се страхувам да не загубя самоконтрол над думите...Няма с кого да споделя написаното...Благодарна съм ви за това,че съвсем добронамерено и компетентно ме насочвате към определени несполуки в стиха-това ще бъде дълга тема за размисъл,преди да направя окончателния вариант...Да, харесвам "Парус" на Лермонтов,но също така помня наизуст още от ученическите години Буревестник-а на Горки: "...над седой равниной море гордо реет буревестник,черной молнии подобний..."Звездна нощ ти пожелавам,мила!Че |
]
Re: Автопортрет от Silver Wolfess на 11.10.2008 @ 21:19:10 (Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver | Исках да покажа, че е въпрос на въприятие у читателя. На мен твоят вариант ми звучи по-близко. Човек винаги се съмнява и търси и това е колелото, което го движи напред.
Благодаря за Горки! Не знам защо Лермонтов изведнъж видях и "Парус". Където има море, има и платно, и буревестници.
Добра нощ и за теб, Че!
|
]
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 11.10.2008 @ 22:01:43 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Тук при мен сега е 11 ч.преди обяд-нали съм с 10 часа назад от тебе!Сега ще водя 2 от 3-те си внука в близкия парк-там има едно вековно дърво-обичам да седя под него и на си мисля за България!Прегръдки-Че |
]
Re: Автопортрет от LATINKA-ZLATNA на 13.10.2008 @ 21:00:59 (Профил | Изпрати бележка) | Здравей, прекрасна Че...
На няколко пъти четох "Автопортрет". Той е и хубав, и запомнящ се.
Прочетох също коментарите на Ангар и Silver Wolfess!
Мнението ми клони на страната на Ангар и веднага ще се обоснова защо.
1. "Навярно" е хубава дума, но в поезията тя трябва да се отбягва, защото тази дума кара читателят да се съмнява, а поетът не трябва да го подлага на съмнение. Той трябва да бъде убедителен, да накара читателят да вярва във всяка негова дума, а да не говорим пък, когато става дума за автопортрет!
А "САМИЯТ ТОЙ" вече говори за нещо друго и това е най-вярното,
защото Бог ни е дал информация за това как ни е създал в Битие или
първата от петте моисееви книги гл.1/стих 27 "и Бог създаде човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена го създаде".
2.
САМИЯТ ТОЙ отдъхвал край морето
“На ангелите наредил :
скала крайбрежна отсечете
за тялото”
Но скалата е материал подходящ за тялото на някой атлант. Друго трябва да им е наредил Господ:
“Слепете от най-нежните корали за тялото!”
Ангар ти предлага този вариант, защото не знае, че ти си упражнявала мъжка професия, но и твоят, и неговият вариант са много хубави.
Аз лично предпочитам твоят вариант!
3. "Сърцето да е..." по-добре звучи и е по-убедително, въпреки че
"нека" не е грешно.
4. Вярно е също, че Бог дава различно, както пише Silver Wolfess,
но душата на хиена в човека не е от Него. Иначе защо ще ни пише в Библията да станем като дечицата!
Какво по-прекрасно от това за лирическата героиня:
”Душата й да бъде буревестник!”
Това е моето мнение, но последната дума е на авторката!
Чакам с нетърпение да те прегърна, Че...
С обич!
|
]
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 13.10.2008 @ 22:53:10 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Скъпа Латинке, толкова ти благодаря за сериозния прочит,както и за препоръките...Когато седна в България пред напечатания стих,всичко ще си дойде на мястото-сега работя предимно на компютъра направо...Ще се видим непременно-ние ще сме на едно сърце разстояние!
До скоро мила приятелко-прегръща те от много далече Че!!! |
]
Re: Автопортрет от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 12.10.2008 @ 03:47:03 (Профил | Изпрати бележка) |
Със сигурност и най-големите майстори на четката и перото от древността до днес са се стъписвали при мисълта да нарисуват себе си - с четка или перо. Винаги съм мислил, че всеки човек рисува себе си най-трудно - нали най-трудно е да видиш себе си отстрани (пък и нали всеки сам се "доизкусурява" - след появата си на Тоя свят - нищо, че когато рисува или описва каквото или когото и да е, описва и част от собственото си "аз").
Трудно е да коменирам - думите са еха на мисли. Поздрави за това, което древните римляни са приветствали с думите "Сила и чест!", Che!
Saludos de lejos - por ahora! :) |
]
Re: Автопортрет от zinka на 12.10.2008 @ 09:31:49 (Профил | Изпрати бележка) | Стихът ти бе удоволствие за слуха и душата ми !
А океанските вълни преляха в очите ми!
Не променяй нищо, за да не отнемеш от сложните, загадъчни нюанси на сиво-зелената вода...
Чети коментарите, Че, вслушвай се в думите на приятелите, но слушай само сърцето си !
ПОздрави !
|
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 12.10.2008 @ 11:07:57 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Зинка,благодаря ти,че се отби при мен!Стихът ми,зная, има нужда от изчистване на ритъма,все пак е съвсем прясно стихотворение...Но съдържанието ще си остане непроменено,все пак,това съм аз...Приеми моите сърдечни поздрави,прелетели океани и морета -Че |
]
Re: Автопортрет от evasion на 12.10.2008 @ 10:30:02 (Профил | Изпрати бележка) | ;-)
А знаеш ли защо Господ отдъхваше край морето преди да те създаде? Твърде уморен бе след мото създаване!
;-)
Хубав автопортрет с Божията четка! |
Re: Автопортрет от CheGuevara (rujavasileva@hotmail.com) на 12.10.2008 @ 11:13:17 (Профил | Изпрати бележка) http://www.Condor46.blog.bg | Хей,приятелю Еvasion,толкова много да си изморил Създателя с твоето сътворение...Добре,че е намерил малко вдъхновение и за мен!...Благодаря ти за високата оценка-твоето мнение е толкова ценно за мен!Приеми една латинопартизанска прегръдка от много далече-Че |
]
Re: Автопортрет от kristi на 12.10.2008 @ 16:31:43 (Профил | Изпрати бележка) | Поздравления, Че!
Запомнящ се автопортрет. |
]
Re: Автопортрет от joy_angels на 02.11.2008 @ 11:43:22 (Профил | Изпрати бележка) | Прекрасен автопортрет, Че! Всъщност - прекрасен портрет на когото и да било! Но няма смисъл да повтарям, че автопортетът е особено трудна работа...
Поздрави , Че, de todo corazon! |
]
Re: Автопортрет от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 09.11.2008 @ 23:27:18 (Профил | Изпрати бележка) | "И рекъл Господ-Бог -
нека душата й да бъде буревестник!..."
ПолетИ, Буревестнико!
Поздави, Ружа!
|
] | |