Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 785
ХуЛитери: 3
Всичко: 788

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтане съм суеверен
раздел: Разкази
автор: mitko_jordanov

Не съм суеверен. Не знам как се случи. Изривах крехкия февруарски сняг, който се топеше от първите слънчеви лъчи. Зад гърба си усетих тежки провлачени стъпки.Стара и доста дебела циганка.
На главата си носеше избеляла кърпа, а на рамото огромна платнена торба. Друсна се тежко на един от столовете до външната маса. Въздъхна тежко. Прокара ръка по челото си. Затвори очи и отпусна лицето си на галещото слънце. Погледах я минута две и тръгнах към нея с намерението да я отпратя бързо.
- Добър ден, какво ще обичате
Разтърси леко глава, като че се будеше от сън. Отвори очи и ме погледна загадъчно.
- Да отмора малинко, младеж.
- Ама това не е място за почивка, а бистро.
- Знам де, знам, баба ти може да е дърта, ама разбира...малинко да поседна, че ми окапаа краката докато дойда...
- Не може така, трябва нещо да си поръчате – все по-настойчив ставаше гласа ми.
- Добре, де добре – отвърна ми с лукава усмивка от няколко златни зъба.
Оставих едно меню пред нея и влезнах вътре. Бях се захласнал с някаква работа, когато отново усетих тромавите провлачени стъпки.
- Ще черпиш ли каавенце, любезни? – златозъбата лукава усмихва отново ме гледаше.
- Ако ще поръчвате нещо, моля, ако не хайде по пътя – избълвах ядовито.
- Недей с лошо, любезни. Добра вест ти носи баба, а ти за пеесет стотинки се стискаш, едно каавенце ти се не откъсва.
- Бабоо, слушал съм ги тези много, седни отвън, ще ти донеса едно кафе, ама не ме занасяй с гледачески глупости.
- Нема да ти гледам баба, ама на лицето ти пише, црна магия ти е праена, с много зор си я надвил, арен си много, убавеца на баба, ама булка те е с черна кръв поила, под възглата ти да спиш мише крило е трила, голем зор си видел, много пара си закопал, ама види му се края, аир те чака любезни.
Замръзнах. Ако ме беше ударил гръм едва ли щях да съм толкова поразен. Не е възможно. Някаква дърта дебела циганка се появява и бърка в още незарасналата рана грубо и болезнено. Явно имах красноречив вид, защото моята орисница продължи да цеди думи през златните си зъби.
- Бая си се поабил, ама друга булка ше те изцери, за париците не реви, помагал си, за дълговте помош ти иде, делва злато ще найдеш, ама не там дека търсиш, далечко си бил, ама на време си се върнал, почивай тъдека, щото дълъг път те чека...
Изненадата ми беше пълна, не е ли това съвпадение. Буквално дума по дума бабата разказваше живота ми. Нижеше случки и събития, които денем не ми даваха покой, а нощем ме преследваха в сънищата.
Пиех силни лекарства, ходех на сеанси при куку-доктори. Бях започнал да вярвам, че идва края на този кошмар, а сега... опулено гледах, жадно поглъщах думите на циганката. Добрите обещания се наливаха като еликсир в душата ми. Все повече се вглъбявах в думите на жената, виждах се като герой на поучителна приказка с щастлив край. Съсредоточено слушах монотонния бавен говор и се захласвах в картините, които бавно изникваха в съзнанието ми. Когато бабата леко позамлъкваше, задавах въпроси, леко, уж на майтап подпитвах за това и онова. Лъсваха златните зъби и тя продължаваше разказа си.
- Баба, пресъхна ми гърлото да разправам, да беше капнал малко от онова шишенце, баба да смаже гласчето.
- Ама бабо, то това е много скъпо дванадесет годишно уиски, не мога да го платя после.
- Еее, любезни, таквиз благини ще найдеш баба, много такива ше имаш да купиш – протегна се придърпа бутилката и си сипа голяма водна чаша
- Ше го носа на стареца да опита и он от тия убавини и да рече добра дума за теб – докато се усетя какво става и тя набута бутилката в огромната платнена торба, подпряна до краката.
Разбрала, че трудно мога да се противопоставя, бабата се хвърли още по-напористо да ме обработва. Но момента беше отминал. Овладях се. Излезнах от вцепенението. Дадох си сметка, че това е огромна заблуда в която се вкарвам аз, а не плод на някакви способности на циганката.
- Бабо, я кажи от къде ги знаеш тези неща за мен, кой те изпрати тука? Май някой ти е разказвал, а ти сега ме цедиш докато ме омайваш – усмихнато се изпънах на стола и я погледнах проницателно, за да разкрия измамата до край.
Старата се наведе, взе ми кутията с цигари, извади една. Захапа я, дълго се опипва и търси нещо по джобовете, взе запалката, засмука жадно огъня и запуши блаженно. Мина още време. Тя пушеше невъзмутимо в опит да преодолее съмненията ми, но накрая заговори:
- Верваш, не верваш любезни, ти си знаеш – за кой ли път очите ми следяха движението на златните зъби, но този път вместо ироничната усмивка, устните на бабата леко потръпнаха и тя сухо преглътна – ама я ти казвам какво ми очите видат на лицето.
Реших на всяка цена да разкрия играта на старицата и с голямо любопитство я запитах:
- Я кажи бабо, като съм омагьосан, как да разваля магията? Не може да не знаеш как се оправят тези работи.
Циганката се ухили пак лукаво. Приведе се леко напред и зашепна, все едно издаваше световна тайна на извънземен:
- Знам любезни, знам, ама паре требват
- Колко бабо?
- Баячка, една стотачка.
- Еее бабо, нямам толкова, много пари са това – смръщено отговорих. Започнах мислено да пресмятам каква сума съм готов да прежаля за да се убедя в лъжата.
- Колко имаш?
Бръкнах в задния си джоб и извадих две банкноти – двадесет и пет лева.
- Не стигат любезни – завъртя глава и с очи ми показа – вземи там от касата, еее оная педесетачка
- Тези на са мой, не мога да пипам там
- Толкоз ли си пинтия, на лицето ти друго пише, усмивка имаш ората да грееш, а за тебе си пейсет лева не мож да прежалиш.
Играта ставаше все по-интригуваща. Ясно ми беше какво ще стане, но пък къде ли не съм потрошил петдесет лева, та толкова ще му мисля. Хиляди отидоха на вятъра без да ги мисля, сега за петдесет съм се затормозил.. Унесът, в който ме вкара със случайното си попадение отдавна беше отминал. Мислите ми бяха насочени само как да разбера шмекерията. Бабата помисли, че съм обхванат от колебания и реши да ме подтикне към решение:
- Глей сега любезни, няма лъжа, няма измама. Слагам у кърпата парите и я връзвам 2-3 пъти, зимаш те това руйно конче. Връзваш му три възлета, ама без да пускаш краищата му, слагаш го у ръката ми, я ще му баем, после ще го опнем и ако нема възли, значи магията е разтурена и он си е земал париците.
- Кой той?
- Духъ дет го викам да развали магията.
Разсмях се истински. Преживяването си заслужаваше цената. Тази жена ме имаше за лесна плячка. Прежалих парите и реших да се забавлявам докрай. Подадох едрата банкнота на бабата. Тя много бавно и съсредочено я уви в парченцето плат. Стегна няколко възела и ми подаде не много дълга червена нишка от прежда.Докато стягах няколко възела на конеца, тя уж случайно се размърда и бутна кърпата с парите. Наведе се да я вдигне с едната ръка, а я постави на плота с другата. Обля ме непреодолимо желание да развържа парцалчето и да я разоблича, но огромното ми любопитство надделя и с мъка стинах устни за да не изплюя камъчето.
- Готово баби, дай ми го на – тя пое от ръката ми нишката с възлите, опъна я силно за да ги стегне, нави я на единия си пръст, после я стисна в шепа и започна да мълви неразбираеми думи. Клатеше главата във всички посоки симулирайки някакъв транс или вързка с „духъ”. Едвам се удържах да не прихна. Парите така или иначе бяха изчезнали, оставаше само насладата от преживяването.
Убедена, че съм напълно съсредоточен, бабата рязко смени тактиката:
- Колко е часа, любезни?
Инстинктивно се обърнах. Зад гърба ми, на бара седеше един не много голям часовник. Антика. Погледнах към него.
- Дванадесет без петнадесет – изстрелях несъзнателно. За зла участ или за късмет зад часовника имаше огледало. В него видях как бабата ловко смени конеца. Бях победен. Бавно и спокойно се обърнах към нея. Тя невъзмутимо продължаваше своята игра.
- Духни тука любезни - Разтвори ръката и тегли кончето –Естествено „духъ” беше развързал възлите и беше си взел за отплата парите.
Докато се сбогувахме и хвалехме един друг в бистрото дойдоха клиенти. Изпратих бабата и се понесох да ги обслужвам. След време се връщам към бара, бабата пак там.
- Забравих – вика – любезни, да ти кажа, земи кончето и да го хвърлиш на течаща вода с гръб чедо, назад да го хвърлиш – напред да намериш.
Нагънах конеца и то натиках в джоба.
- Добре бабо, добре.
Денят мина като всеки друг. Работата беше доста, избих парите и съвсем забравих за бабата. Стъмни се. Когато погледнах, часовника го няма. Загасих, заключих и тръгнах към къщи. Седях свит от вечерния студ и умислен в спомени за старинния часовник. Не беше кой знае колко скъп. Беше ми слабост. Едно от малкото неща, които бях скътал от хубавите години. Майната му. Нали за да намериш напред, трябва да хвърлиш назад. Ама това бяха думите на бабата! Винаги съм ги знаел. Какво стана с мен? Защо ги забравих. Кога? Трябваше ли да се появи някаква дрипава старица за да ми ги припомни Скочих и слезнах на първата спирка. Криейки се от зимния студ тръгнах към моста над реката. Влажният от реката вятър ме караше да ходя приведен. Стигнах на средата. Без да спирам бръкнах в джоба и хвърлих червения конец зад гърба си, към реката. Сега напред.


Публикувано от hixxtam на 14.08.2008 @ 10:31:10 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   mitko_jordanov

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 17:41:20 часа

добави твой текст
Авторът не желае да се коментира това произведение.