Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 740
ХуЛитери: 4
Всичко: 744

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA
:: tehnomobi
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПри лечителката
раздел: Разкази
автор: bon_bon

/ИСТИНИ ОТ ЖИВОТА НА АПОСТОЛА/

През студената декемврийска вечер по Игнажден Дона Малина бързо стъпва по неравната улица към самотната си къща. Беше ходила на църква, а после се отби да занесе мехлем за церене на рани на една лежаща в немощ жена.
През кръпките на кожуха и се промушваше ледения вятър и тя учести стъпките си. Още не беше залостила външната врата и пред нея изникна непознат човек.
- Какво има, за помощ ли идваш, кой си ти? - изненада се жената.
-Аз съм стрино Донке, търговецът от Аджар.
Тя си спомни за тримата търговци на шаяка, който им продаде на панаира пред Троянския манастир и после нощуваха в дома и.
- Ами влизай, сам ли си?
- Сам съм, мога ли да нощувам тая нощ тука?
- Влизай, влизай и аз имам син, кой знае къде е сега. Нямам хабер от него повече от година. Ще те приютя.
- Къде е той?
- Замина на гурбет във Влашко. Уж по печалба отиде при Евлоги Георгиев. Може да си чул за него. Той е от Карлово, родеем се с него. Дано е жив и здрав! Че тук какво да прави? Откакто обраха хазната на Арабаконак тук никак не е спокойно. Човек се страхува да се покаже на улицата.Уж заловили комитата, а още пълзят турци навсякъде.
Дона слага набързо софрата - начупва хляб, сланина и печена тиква.Без да чака втора покана гостът започва да вечеря.
- Че кой е този баш комита дето са хванали?
- Нашият карловец Васил Левски.
- Ти знаеш ли го?
- Откъде да го зная, кога ходя аз в Карлово, че да го зная. Но казват, че е здравеняк като тебе.Ти като ми влезе одеве след мен в къщата, сякаш син ми Иван се върна.
- Аз стрино съм самият карловец Васил Левски!
Жената се стъписва, става от стола, отстъпва назад,, опомня се, помисли нещо и като пристъпи прегърна Апостола и го целува по откритото чело. Радостни сълзи от умиление се стелят по нейното лице.
- Аз момко се досетих какъв търговец си ти още преди три години, когато преспахте у дома, но нали не ми е работа, викам си наши момчета са - добри, що да не ги подслоня.
Но аз зная да си мълча, при мене идват всякакви хора, все цяр търсят. Никого не съм върнала, на всеки съм помогнала. Лекувам с билки. Господ е дал на всяка болка и билка. Даром я вземам, даром я давам. Лекуването нито с пари , нито с друго може да се откупува, от майка си се научих. Но както мога да говоря, така мога и да мълча. Да се пазиш момчето ми, че тия , ако те хванат, няма да ти простят. Те на никого не прощават.
- Знам, лельо Доне, ще се пазя, ти за мен не се безпокой.- каза Левски
Жената застила рогозка, подклажда застиналата жарава в огнището и слага загасналите главни, като говори разпалено:
- Моята къща е отворена за всички. Вдовица съм. Идват богомолци по празниците, няма къде да преспат, хора отдалече за цяр, знаят ме. Налагало се е и турци да церя, така, че тук да си спокоен, за мен не се кахъри, винаги можеш да идваш в моя дом, но пази себе си. Хайде, "лека ти нощ" - казва тя и излиза от стаята на може би най- скъпия си гост.
На разсъмване вдовицата става, пристъпва тихо на пръсти, леко открехва вратата на собата, но в нея няма никой.
На трикракото столче край огнището е сложена една бяла меджидия.
Годината е 1872.
------------------------------------------------------------------------------------------------
" Къщата на баба Дона Малина" в Троян е обявена е за историческа старина и е реставрирана.
Дона Малина е знаела да лекува много болести, след освобождението още лекува безплатно, въпреки , че има вече лекари , народът продължава дълго време да ходи при нея. По време на руско- турската война в къщата се установява руски лагер и придружаващите го санитари, превръща къщата в лазарет.
Истинското и име е Дона Милина, преживяла в къщата си до дълбока старост Лечителката умира през 1930 г.,станала столетница нанизала цели 111години.
Хвала на тая българка!


Публикувано от hixxtam на 12.06.2008 @ 00:39:32 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   bon_bon

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:03:12 часа

добави твой текст
"При лечителката" | Вход | 0 коментара (0 мнения)
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.