Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 866
ХуЛитери: 1
Всичко: 867

Онлайн сега:
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРимският път
раздел: Есета, пътеписи
автор: esperanca

С настъпването на вечерта нуждата надви страха и ме изхвърли от апартамента. Опомних се на кръговото кръстовище, когато отнех предимство и писъкът на спирачките прониза съзнанието, само за миг.
Натиснах педала на газта, докато червените пулсации на оборотомера изпълниха циферблата. Ревът на мотора проряза града. Не знаех къде отивам. Оставих случаен рефлекс да определи посоката. Поведе ме по тесния калдъръмен път, пролазих между надвисналите плочници на варошлийските къщи, чийто стрехи опираха една в друга и спрях до паметника на Левски.
Римският път се стелна пред нозете ми, като естественно продължение на трескавите мисли. Без посока , стъпките уверено изкачваха байра и бързаха да ме отведат все по-напред между цъфналите люляци, чийто аромат замая главата ми. Погледът се премрежи и вече не виждах ясно къде стъпвам, нито усещах болка, когато се спъвах в сивотата на камъните. Стратеш гостоприемно разтваряше прегръдката си , влечеше ме все по-навътре. Под мен Дръстене се бе приютил в пазвите на вечерта, а кварталните шумове потъваха в пролетните води на Осъма. Като се обърнех назад все още виждах паркирания в подножието на паметника автомобил – тънката нишка, която ме свързваше с реалността.
Продължих да катеря гръбнака на Римския път, който се провираше между камъните, спускаше се по ръба на урвите, прозирната му лента очертаваше границата, отвъд която здрачът ще се превърне в мрак. Вече не срещах указателните табели около пътеката, затова реших, че няма смисъл да криволича по нея и свърнах направо през скалите. Нощта дъхтеше в лицето ми, скоро нямаше да виждам нищо, затова затворих очи и се оставих да ме води само ароматът на люляците. Изкачването в тъмното бе лудост.Само една погрешна стъпка, едно подхлъзване и скалите ще бъдат последната прегръдка. Градът бе достатъчно близо, за да стане свидетел и прекалено далеч, за да ме спаси.
Усилие е изкачването до билото. Съществото ми трепереше. Потта образуваше вади и ледени иглички пролазваха по местата, където се стичаше. Усетих, че съм изкачила стръмното по липсващият аромат на люляците. Те цъфтяха по склоновете на хълма, на билото бе прекалено високо. Умората ме надви, ушите бучаха, пред погледа се редяха черните кръгове на усилието с отрязъци от почти сбъдналата се нощ.
Седнах. Земята даде опора на трескавото тяло. Не виждах, но усещах тревичките под мен как се повдигат на пръсти и поемат капчиците роса. Чувах камъните как облекчено въздишат, подготвяйки се за покоя на вечерта. Не можех да заставя мисълта да се спре на нищо разумно. Сливането със земята, с въздуха, с настъпващата нощ е транс, който ме изхвърли далеч над разума. Разтварях се в пейзажа и изчезвах в него. Нямаше ме , а бях част от природата. С учудване разбрах, че страхът също го няма. Обратният път е невъзможен през нощта. Знаех, че дори не мога да намеря посоката до Римския път, а слизането през канарите е самоубийство, отвесни скали се спускат рязко над пропасти и дори за екипиран катерач, слизането оттам е предизвикателство.
Страхът не е инстинкт. При отсъствието на мисъл, не изпитвам страх. Мисълта ражда всичко : смелост и неувереност ; създава категории – добро и зло. Отвъд мисълта е свободата, която троши рамките, къса веригите от условности и измислен морал. Човекът, тази изменчива материя, когато навдие мисълта, прекрачва в свободата, където всичко е усещане, което го отвежда на среща с истинските му възможности.
Чаках да дойде страхът. Знаех, че няма да успея да се върна. Нощуването на хълма е опасно. В низкото са вилите на новобогаташите, нощем пускат ротвайлерите и доберманите извън портите на личната си собственост. Шумовете на града не достигаха до мен. Небето се покри с черната си коприна, по която още липсваха извезаните звезди. Неоните запалиха светлините на града. Хората винаги бързат. Страхът не идва.
Не знаех как ще изкарам нощта. Не мислих какво ще се случи. Не се тревожих как ще го приема. Страхът продължаваше да отсъства, обратно пропорционално на всички сетива, които улавяха мислите на природата. Около полунощ знаех, че ще чуя ревът на лъвовете от зоопарка. Всяка нощ отекваше долу, в низкото. Тук щях да различа нотките в тембъра. След като го почувствам с дълбините на тялото си , може би щях да разбера.
Студено е. Вечерницата изгря и стана ориентир в тъмнината. Сега знаех къде е небето. Дали щях да получа своето духовно кръщение, като в онези индиански легенди. Дали щях да имам своето видение. Какво щеше да ми открие то. Въпроси, които не си задавам. Знам, че някъде в тъмното лежи Римският път, по който ще се върна с утрото.
Нощ е.


Публикувано от BlackCat на 11.04.2008 @ 09:01:23 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   esperanca

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 01:06:29 часа

добави твой текст
"Римският път" | Вход | 8 коментара (20 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Римският път
от Hulia на 12.04.2008 @ 18:42:27
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Пресрасно е, пълно Е с прозрения и истинност, написано с финес и отворена сетивност за невидимото.
"Дали щях да получа своето духовно кръщение, като в онези индиански легенди." - ДА, ДА, ДА!!!


Re: Romanum iter.
от regulus на 11.04.2008 @ 12:32:36
(Профил | Изпрати бележка)
Отвъд страха - какво по-хубаво нещо?
За начало. Нататък е лесно...


Re: Римският път
от dimension на 11.04.2008 @ 10:08:48
(Профил | Изпрати бележка)
През целия прочит си представях това място, защото мисля че съм се качвала по него. Макар да съм била само веднъж в твоя град, преди 100 години.
А иначе - усетих разказа ти като метафора - въздъхващите уморени камъни, усилието на изкачването, лепкавият страх и оня опияняващ аромат на люляци...
Поздрави, Катя, върнала се с утрото!


Re: Римският път
от vrabets на 11.04.2008 @ 09:54:53
(Профил | Изпрати бележка)
И аз мисля, че страхът е инстинкт ... но този инстинкт, който те е водил по стръмното, е бил по-силен ... следвай го ... :) и намери, което търси духът ти ... :)
Поздрав!


Re: Римският път
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 11.04.2008 @ 09:53:55
(Профил | Изпрати бележка)
Видях картината, изпитах усещанията и съм впечатлен!


Re: Римският път
от Pord на 11.04.2008 @ 09:24:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/sgenchev
Наситен с драматизъм есеистичен разказ.
Все пак страхът е инстинкт, но може да бъде надмогнат, това е факт и силните го могат.
Ти си силна.
Бързала си обаче - рише се опора, ниско (низко е друго)...
Поздрав и дръж избора си с надежда!


Re: Римският път
от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 11.04.2008 @ 09:15:21
(Профил | Изпрати бележка)
За скитника всеки път е посока, но (още веднъж) всички пътища водят към сърцето. А любовта, освен всичко друго, е и отсъствие на страх. Поздрави, Esperansa!


Re: Римският път
от mariq-desislava на 05.03.2009 @ 17:28:56
(Профил | Изпрати бележка)
Аз обещах да прочета този разказ и сега като го направих си спомних, че вече съм го чела, но нямах представа какъв коментар да оставя. Сега пак е така, толкова е живо всичко пред очите ми... Страшно е и красиво едновременно.