Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 866
ХуЛитери: 2
Всичко: 868

Онлайн сега:
:: ivliter
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКнигата
раздел: Разкази
автор: Ljastoviza

„Ех, не мога да ти се начудя…”- прошумоля Книгата във вътрешния джоб на палтото й.
Авторката вдигна яката си, зарови брадичка още по-дълбоко във вълнения шал и погледна часовника си. Беше изминал вече половин час от уреченото време.
Площадчето пред Издателството беше притихнало, сгушено между старинните къщи в студа на ледовитата вечер. Прозорците на отсрещните жилища приличаха на безброй очи с шарени очила и сякаш наблюдаваха скришом какво става по тесните улички, разперили се като пръсти на светеща длан. Предалпийският град се подготвяше за Коледа. Елхички трептяха празнично пременени пред околните магазинчета, над фризьорския салон пресвяткваха разноцветни електрически гирлянди, а запотените стъкла на италианския ресторант отсреща сякаш се бяха зачервили от вино и веселие…
Беше много студено. Температурите бяха паднали сигурно на повече от минус десет градуса. Авторката стоеше, пристъпваше от крак на крак, за да се постопли и продължаваше търпеливо да чака Издателката, която все още не се появяваше отникъде.
„ Не, определено не те разбирам…”- промълви Книгата от топлото си убежище- „ само на двеста метра оттук имаш голям уютен кабинет, престижно работно място, толкова признание…Защо стоиш тук и чакаш?...Приличаш ми на проститутка, която е тръгнала да предлага душата си някому в най-големия студ, а този някой май не знае дали изобщо я иска?!”
„Е-е-е-е, хайде, недей така сега и ти”- усмихна се скрито Авторката- „Как проститутка?! Ти си хубава книга, искам да те покажа и тук на всички, точно такава, каквато си- затова те и преведох сама. Освен това Издателката е също с балкански корени и ще ни почувствува още по-истински от другите тук...Забавила се била малко, ами случва се, ето, сега ще й звънна...”
Набра номера на мобилния телефон. Никой не вдигна.
„Хмммм”- прошепна книгата.
„Ще опитам пак...”- каза авторката и звънна повторно, този път много продължително.
- Митрович!- чу се изведнъж от другата страна.
- Добър вечер, госпожо! Обажда ви се Емилия Горчева, имахме уговорка да се срещнем тази вечер в издателството ви и да говорим за книгата ми...
- А, вие ли сте? Да. Ами елате след двадесет минути в ресторант „Стария дъб”, не е далеч от издателството, ще го намерите лесно по пътя за Унивеситета.
- Добре, госпожо, благодаря! Тръгвам...
„Сега пък в ресторант...”- започна да негодува книгата...”Става все по-абсурдно...Ех, Емилия, защо ти трябват такива приключения? Нали ме издадоха в България, нали ми се радваха твоите почитатели, нали празнувахме премиери. Не ти ли стигна?! Защо трябва да излизам и тук? Аз съм си българска книга и се притеснявам да звуча на немски език. Какво искаш постоянно и от двете ни?!”
„Казах ти вече: ти си хубава книга и искам да те представя навсякъде, защото те обичам”- вирна глава Авторката и влезе в ресторант „Стария Дъб”.
След малко се появи и Издателката. С дребничкия си ръст и с пискливия си глас напомняше непораснало момиче.
- Госпожо Горчева, вашата лирика е добра и най-важното- конкурентноспособна на литературния пазар!- каза делово Издателката.
„Боже мой, Емилия, мен вече ме превърнаха в стока! Говори за мен, сякаш съм пералня или кафемашина.”- почти изплака Книгата.
-E, вярно, някои от вашите български метафори ще звучат екзотично за тукашното ухо, но нали не сте израснала в Швейцария, разбираемо е...- засмя се фалцетно Издателката.
„Ох, сякаш ми удари плесница!...Откога метафорите имат националност, а, Емилия?...Не ми харесва тази жена!..”- запротестира тихичко Книгата.
- Донесох договора. Вземете го със себе си, прочетете го, помислете си и ако решите да го подпишете- заповядайте в издателството в следващите дни. Само ми се обадете предварително, за да бъда там. Работя с много автори в момента и съм постоянно в движение...
- Благодаря ви, госпожо Митрович!- двете жени стиснаха ръцете си.
- Ах, щях да забравя...- каза Издателката- ще видите такава точка в договора. Половината от сумата по издавнето, трябва да поеме авторът. Другата половина я осигурява издателят, обикновено чрез спонсори. Докато се обадят спонсорите, обаче, понякога минава доста време, особено, когато става дума за лирика. Ако желаете книгата ви да излезе по-бързо, трябва да внесете цялата сума като след намирането на спонсори, половината ще ви бъде върната от издателството. По принцип ние си имаме редовни спонсори, но не мога да ви гарантирам, колко бързо ще се отзоват.
- Колко е цялата сума?- попита Авторката.
- Три хиляди евро, плюс/минус десет процента. Останалите неща в договора са стандартни.
- Ще събера в най-скоро време цялата сума и ще я внеса!-решително каза Авторката.
„Ти си полудяла! Спри се, моля те, Емилия!”- прошепна Книгата.
- Така е най-добре!- усмихна се Издателката.- Няма страшно, спонсорите не са проблем, само ,че бавно четат ръкописи, защото са заети хора...
Сбогуваха се. Авторката притисна Книгата до сърцето си:
„Нали ти казах, обичам те и искам да те четат колкото се може повече хора, и на български и на немски...”
„Ще видим...”- отвърна Книгата.

В началото на новата година договорът беше подписан и необходимата сума преведена. Немското издание трябваше да излезе в началото на пролетта.
В средата на април се обади Издателката:
- Госпожо Горчева, много се извинявам, но книгата ви мъничко ще се забави... Разболя се художничката ми, ще отсъствува продължително време и трябваше да й намеря заместничка. Заместничката вече започна работа, но нали знаете, докато свикне, минава време...Мога ли да ви помоля за отсрочка от най-много един месец?
- Но, разбира се, госпожо, Митрович, иска ли питане? Аз не бързам за никъде, бъдете спокойна, имате пълното ми разбиране!
- Благодаря ви! Много сте мила...
В края на май позвъни Авторката.
- Всичко е наред,- каза Издателката- художничката работи с пълни обороти по книгата ви. Скоро ще ви изпратя корицата...
В началото на юли корицата наистина пристигна и Авторката ахна от възхита:
- Но тя е просто прекрасна, цветовете й напълно съответствуват на съдържанието!
„Ето, виж, тази ще бъде немската ти дреха. По нищо не отстъпва на българската!”-каза закачливо Авторката и сложи корицата до Книгата.
„Хубава е наистина,”- промълви Книгата- но аз още не съм я облякла...”
„Ще я облечеш, скоро, много скоро!”- прегърна я Авторката и веднага се обади на Издателката.
- Значи, да влиза за печат?- попита Издателката.
- Да, имате пълното ми съгласие!- отговори развълнувано Авторката.- А кога да я очакваме, кога ще излезе?
- Предполагам до две-тре седмици, ако не се случи нещо в последния момент....Ще ви се обадя!
„Ако не се случи нещо в последния момент?”- плахо повтори Книгата, преди Авторката да я сложи в чантата си и да потегли към летището за лятната си отпуска.
Във втората седмица от отпуската Книгата плахо попита:
„Няма ли да звъннеш на Издателката?”
„Хмм, добре!”- посегна към телефона Авторката.
Никой не вдигна. Нито през следващите дни. Нито през следващите седмици...
Най-накрая, към средата на септември се чу познатото пискливо:
- Митрович!
- Здравейте, госпожо Митрович! Обаждам се да попитам как стоят нещата около книгата ми. Излезе ли от печат?- изрече притеснено Авторката.
- Не, не е излязла още, госпожо Горчева, печатат я в момента.- спокойно отвърна Издателката.
- Но нали влезе за печат в средата на юли? Защо така се забави? Проблеми ли възникнаха?
- Ами, как да ви кажа...Изпратих я в печатницата, както се разбрахме тогава, но я върнаха- художничката била направила нескопосано файловете и в печатницата не могли да ги отворят. Трябваше после да прави всичко наново.
„Ех, Емилия, Емилия....!”- въздъхна Книгата.
- В печатницата ли е ръкописът ми сега?- преглътна сухо Авторката.
- Да.
- Кога я изпратихте повторно?
- Към средата на август.
- Значи тогава всеки момент трябва вече да излезе?
- Ще ви се обадя до края на седмицата като говоря с печатницата. Хайде да се видим другата седмица и да поговорим за премиерата, да отидем заедно да видим залата в Малкия Театър, където смятам да направим представянето.- предрожи Издателката.
Срещнаха се, както се бяха уговорили. Тръгнаха пеш към театъра.
- Успяхте ли да говорите с печатницата?- попита Авторката.
- Да, говорих.- отвърна безучастно Издателката.
- Какво ви казаха? Кога ще излезе книгата ми?- погледна я с очакване Авторката.
- Не можаха да ми кажат точно кога. Печатат я... Не обичат да ги притесняват, когато работят усърдно...
- Но, в какви срокове излиза една книга, щом веднъж е влязла в печатницата?
- Зависи. Понякога са необходими от четири до осем седмици.
- Но това са два месеца!- извика Авторката.
- Защо нервничите, моля ви? Досега бяхте търпелива, какво ви стана изведнъж? Отпечатването на книгата е мой ангажимент,моя отговорност, не ваша! Оставете тези нещана мен, те не са ваша работа!- ядоса се на свой ред Издателката.
Двете жени спряха на острова в средата на улицата. Гледаха се, но сякаш не се виждаха. Говореха възбудено, но сякаш думите на никоя от тях не достигаше до другата.
- Не искам на премиерата си да чета стихове от ръкопис и гостите ми да не могат да си купят книга!
- Какво лошо има в това? Гостите могат да се нанесат в списък и аз да им изпратя в последствие книгата! Не е задължително да е излязла, за да й направим премиера.
- Но аз не съм съгласна на такъв вариант!- разпали се още повече Авторката
- Тук аз решавам, не вие! Аз съм издателката, аз разпореждам!
- Зная!- стисна зъби Авторката.
- Мислех ви за по-търпелива!- каза с насмешка Издателката.
- Но вие не можете да очаквате от мен вечно търпение!
- Знаете ли какво, хайде като излезе книгата ви, да приключим отношения и да не работим повече заедно?
- Да, това би било най-доброто решение и за двете страни! И аз нямам повече желание да работя с вас!- погледна я гордо Авторката.
„Крайно време беше, Емилия, крайно време беше! Спомняш ли си колко отдавна ти казах,че не харесвам тази жена...?”- каза Книгата.- „Кога най-после ще се научиш да не приемаш всичко за чиста монета? Колко пъти още ще трябва да скочиш към слънцето, да паднеш, да удариш душата си до синьо, да затвориш прозореца си, за да се спасиш и после отново да скочиш до следващото падане? Защо пак и пак отворяш широко вратите на душата си? И на кого ги отваряш?”- плачеше Книгата.
- Вие си позволявате да говорите така с мен?!- възмути се Издателката.- Тогава няма да дойда на премиерата ви!
- Както желаете!- впи поглед в нея Авторката.- Тогава няма да има и премиера! Слабо ме интересува дори дали ще разпространите книгата ми. Просто не ми пука!
Обърна се и тръгна. Прибра се вкъщи. Не можеше да си намери място от обида и омерзение. Не затвори очи цяла нощ. В тишината на нощта на нощното шкафче тихо ридаеше Кигата...
На другия ден реши да сложи край на тягостното очакване. Влезе в интернет и откри телефонния номер на печатницата в Германия. Позвъни.
- Печатница „Шарен свят”, на телефона Ерика Линден, добър ден!- представи се дружелюбен глас.
- Добър ден, госпожо! Казвам се Емилия Горчева. Стихосбирката ми в момента се печата във вашата печатница. Можете ли да ми кажете кога точно ще излезе, понеже много се вълнувам?....
- Един момент да проверя...
- Как казахте, че се казвате?
- Емилия Горчева! А книгата ми е озаглавена „Емилия Горчева- Стихове”...
- Съжалявам госпожо, няма такъв ръкопис заложен при нас!
- Не може да бъде! Бихте ли проверила по-обстойно?! Издателката ми веднъж ви го е изпратила през юли, върнали сте й го, после ви го е пратила отново в средата на август?!
- Такъв ръкопис никога не е постъпвал при нас. Много съжалявам, че трябва така да ви разочаровам....
Авторката не можеше да повярва на ушите си. Значи ръкописът й не бе влязъл въобще за печат?! Но какъв тогава беше този театър, който се разигра вчера и какво означаваши той?
Реши да се поразсее от връхлитащите я едно след друго съмнения, подозрения, безсилие, недоумение, ярост. Отиде до пощата да получи препоръчаното писмо, което нейна приятелка й беше изпратила. Взе пратката и се запъти към парка. Подпря се на някакъв стар клен в една странична, пообезлюдена алея. Отвори плика и от него изпадна книжле. „Естер ми е пратила някаква книжка със стихове”- усмихна се авторката и я отвори. Вътре намери и картичка с кратка бележка: „Съжалявам, мила, но не мога да ти го спестя! Бъди силна!...С обич: Естер...”
На корицата се мъдреше някакво чуждо име, вътре- непознати заглавия...Зачете се и застина...: стиховете й бяха познати, до болка познати и изстрадани в мислите й, в сънищата й, в мечтите й, макар и преиначени на чуждия език, с леко подправен смисъл. Собствените й метафори, онези „българските”, както ги беше нарекла Издателката и които щяха да звучат екзотично за тукашните уши, се забиваха като копия в премалялото й сърце и каточе ли скоро щяха да го разкъсат на безброй безжизнени късчета...
Заваля дъжд. Тежки капки шибаха като оловни топчета страниците, а вятърът, награбил от земята купища прясноокапали листа, сякаш искаше да изтръгне от ръцете на Авторката четивото и да го запокити в обезумялата си игра срещу пейки, минувачи, кучета, влюбени двойки продавачи напечени кестени в парка. Сякаш той възставаше по своему...






Публикувано от BlackCat на 17.02.2008 @ 11:34:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Ljastoviza

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
318 четения | оценка няма

показвания 16758
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Книгата" | Вход | 5 коментара (10 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Книгата
от radi_radev19441944 на 17.02.2008 @ 13:21:03
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Привет.
Увлекателно разказче и за съжаление съвсем актуално.
Нещо подобно се случи със сестра ми.
Преди време в щатите е излязла книга с нейни стихове.
Но името на автора е друго...


Re: Книгата
от Ljastoviza на 17.02.2008 @ 15:26:58
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря,Ради! Най-истинските разакази ги пише Животът :-)))) Приятна неделя!

]


Re: Книгата
от anonimapokrifoff на 17.02.2008 @ 14:17:38
(Профил | Изпрати бележка)
Много силен и въздействащ разказ!


Re: Книгата
от Ljastoviza на 17.02.2008 @ 15:28:24
(Профил | Изпрати бележка)
Много се радвам,че ти е харесал, anonimapokrifoff!!! Благодаря ти,че си му отделил от ценното неделно време! Поздрав! :-))))

]


Re: Книгата
от Vesan (proarh92@abv.bg) на 17.02.2008 @ 17:10:23
(Профил | Изпрати бележка)
Силен и стряскащ разказ!


Re: Книгата
от Ljastoviza на 17.02.2008 @ 18:02:12
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! :-)

]


Re: Книгата
от rimoza (Rimoza@abv.bg) на 20.02.2008 @ 20:49:07
(Профил | Изпрати бележка)
Много актуален разказ и за съжаление
може да се случи на всеки от нас подобна история... :))

ПОЗДРАВИ ! БЪДИ !


Re: Книгата
от Ljastoviza на 20.02.2008 @ 21:39:56
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря! Поздрави и на теб! :-)

]


Re: Книгата
от rimoza (Rimoza@abv.bg) на 23.02.2008 @ 17:07:09
(Профил | Изпрати бележка)
Животът е пълен с всякакви изненади ... :))
(несъвършена е човешката природа...)
От мен искрен привет ! И КЪСМЕТ!


Re: Книгата
от Ljastoviza на 23.02.2008 @ 17:31:42
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря,и на теб!

]