Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 850
ХуЛитери: 0
Всичко: 850

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаДо Виена и назад.....през соца III част
раздел: Есета, пътеписи
автор: kaponeto

4.8.19....
Тази нощ към 2ч трябваше да отпътуваме за Будапеща. Това стана чак към 5.10 и в 7.10 минахме покрай Братислава. На унгарска територия минахме покрай няколко града: по забележителни са - Естергой с 25хил жители и химически заводи и много
нови блокове. Град Шгурово със стари крепости и базилики. Към 16ч ще бъдем в Будапеща, там към 24ч ще се прехвърлим отново на кораб „Александър Стамболийски”. Към 16ч пристигнахме в Будапеща, взехме паспортите и парите, и хайде по магазините на разузнаване. Прибрахме се за вечеря, а след това събрахме багажа и дежурим на палубата в очакване на кораба. Вече е 24ч, климаме и се любуваме на нощна Будапеща – игра на светлини : неонови реклами по сградите, жълти фарове и червени стопове, луминисцентно улично осветление, а горе на хълма Гелер обилно осветен с прожектори са паметниците. Най високия – на съветската армия. Този букет от разноцветни лъчи се пречупва, отразява и играе в движещите се тъмно сребърни води на Дунав. Най после кораба пристига с гръм. Един от мостовете е целият украсен с крушки по парапетите и сводовете като светещи маниста на огърлица.

5.8.19....
Към 9ч посетихме паметника на Г.Димитров до Моста на свободата, положихме цветя и хора изпя „Вии жертва паднахте”, и - на колене – бе внушително и тържествено.
Площада на героите – кралете и личностите от унгарската история : св. Стефан покръстил унгарците, които били езичници, друг водил кръстоносен поход към Ерусалим. Крал Карол – първия конституционен крал, отблъснал набезите на татарите. Людвиг Велики, пращал войски в помощ и на България. Диянуш – победил турците при Белград и ги спрял от нашествие в Европа. Пълководец Карол – умрял от чума. Матяш – развил изкуствата и книжнината, 3 князе на Трансилвания – водили битки с турците и австрииците. Посетихме още зоопарка,цирка, лунапарка, балнеолечебницата, замък в дипломатическия квартал. Метрото – първото в Европа, Магиар железници, сградата на изобразителното изкуство, театъра и оперния театър, представителството на Балкан турист, базиликата св. Степан от 1851г, строена от 3-ма архитекта за 50 години /капсис – аз показвам правия път в живота/ огромен орган 5458 тръби, 11м дълга и 12 м широка, на празник пригласят и солисти от оперния театър. Паметника на ....... от която и страна да го гледаме, погледа му и позата му са към нас. Същия такъв вървящ ....... бе и във Виена, в двореца на кайзер Франц Йозев – погледа му и върха на обувките му следва посетителя. Още Министерството на земеделието и наи красивия замък – Парламента 18268м дълък и 118м широк, строен в ново готически стил. Остров Маргарит широк 300м, ЦК на Партията, резиденцията на Януш Кадър. ..... от 16 век, който още работи, мостове : първия в Будапеща, от англииски архитект , Рибарския бастион и т. н. Църквата Матиаш – чудно изписани с орнаменти колони, стени и сводове – 1700г е строена в стар романски стил.Разрушена е от турците, но в 19 ти век в тоя вид е построена от Фридрих Шуле.Тук са коронясвали крале, последната коронация е била през 1916г, а герба на крал Матиаш е на чудно красив стъклопис. Тук е и гробницата на крал Бела III-ти и неговата жена. Той в края на 19-ти век основава орден. Главния олтар, строен 16-18 век е разрушен от турците. Има малък орган и музей на стари дървени статуи на крале, и стари одежди за служба. Църквата е с керемиден покрив, съчетан с различни цветове на чудни фигури – току що я разгледахме. На връщане видяхме Рибарския бастион, Парламента и няколко Дунавски мостове, църквата св Стефан, както и новите квартали. Също и резиденцията на кралете, сега се реставрира и ще бъде музей.

6.8.19.....
Сега разглеждаме Буда – много зеленина по естествените хълмове, осеяни със стари сгради от различни епохи. Много стари паметници в различни стилове. Цитаделата – била казарма и затвор, строена от Хас. Сега сме на хълма Гелер пред паметника на съветските воини освободители. 1947г строен – войник със шмайзер на гърди и знаме в ръка, под него на по висок пиедестал, жена вдигнала с двете си ръце палмово листо, символизиращо свободата. Отстрани долу : две склуптурни фигури, едната представлява голям и силен мъж убива фашисткия дракон, а другата – младеж вдигнал в ръка и устремен напред факел – знанието и прогреса.
От там се прибрахме, обядвахме, и – хайде по магазините, които тук работят без прекъсване. Тук неотдавна е направено сезонно намаляване на цените 35-40 %, за 10 дни и са големи опашки, разграбено е всичко по-хубаво и евтино. Тази вечер се разходихме по край Дунава, минахме по гирляндения мост /най стария/ наречен така защото е опасан навсякъде от разноцветни крушки, поставени в противовлажно тяло. Така се озовахме на одвъдния бряг на Буда, тръгнахме пак по кея, минахме покрай кралските резиденции и от там по стълби се изкачихме на хълма Герек. Минахме покрай широк водопад, падащ на струи върху прожектори, които го осветяват от долу – чудна водна дантела. А от там – на паметника на св Герек /техния патриарх Евтимии/, загинал за христианството : закован в бъчва и хвърлен в Дунав. Представлява свещенник с вдигнат високо кръст в ръка обърнат къв реката. Статуята е построена на огромна скала, а до него коленичал воин. Цялата група отзад е заградена с високи колони – паметници. Слязохме, по най–новия мост Елизабет, и се вляхме в потока от хора по главната търговска улица „Ракоши”, която започва от моста. В момента тя представлява букет от разни цветни, движещи се светлини от фарове и неонови реклами. Прибрахме се на кораба, и – сбогом красива Будапеща.

7.8.19....
Вече сме на път, минаваме покрай селца, вили и градове. Един от тях е Мохач, с 30 хил жители, с развита промишленост и грамадни силози на брега, за износ на зърнени храни. 13.45ч – минаваме покрай устието на р. Драва. Стигнахме пак на Бездан, тичахме да пазаруваме с останалите трохи от валутата, но братята сърби са дяволи – за натам взимаха долари, а за насам само шилинги, левове, крони и форинти не признават. Едвам сметох австрииски стотинки за една кутия „гума за джвакане”.
Към 18.30ч преминахме под мостовете на Нови Сад, не далеч от града се строи нов мост, койта ще отбие интензивното движение през града, и ще свърже Белград и Прага. След вечеря на палубата се проведе вечер на раздялата, с програма, отчет и танци. Към 22ч в разгара на танците минахме покрай Белград – чуден и потънал в светлини отразени във водата.

8.8.19.....
Към 3ч спряхме на Велико градище за проверка от Югославските гранични власти та сме станали и сме облечени. От тук натък единя бряг е югославски, другия румънски. Тази сутрин минаваме през „катарактите” – чудното планинско дефиле, ту стръмно скалисто, ту отварящо се с накацали къщички и засадени парчета с царевица. Тук ни показаха на скалата надпис от император Траян, който сочи, че тук е минавал прочутия Троянски път. Старото място на надписа, след построяването на язовирната стена е потопено, но той е изсечен и изнесен по високо на новото си място. Цялото дефиле е дълго около 120 км. Наближаваме язовирната стена и преминаването с шлюзите. Тя е дълга 1200 м, висока е 50м и широка 54м. Основите на стената са забити на 100м, а шлюзовете деистват на принципа на скачените съдове – 1м3 се пълни за около 1минута, бавно, спокойно без сътресения, и събират влекачи с по 9 шлепа. Сега преминаването ни стана по обратния начин : влизаме в камерата която е пълна с вода, вратата се затваря и започва изпомпването. Водата спада до нивото във втората камера, отваря се предната врата и минаваме в нея, пак се затваря вратата и водата спада до нивото на реката – отваря се вратата и излизаме в коритото на реката. За нагоре минахме нощем и тези бреговете не се виждаха, но сега те са красиво терасирани, укрепени, минава шосе и електрическа железница. Самото хидроенергетично съоръжение се е проснало на дълго и на широко по двата бряга и дава 3 милярда и полувина киловат часа енергия за година.
Турно Северин – 50 хил жители, носи името си от стара кула /турно е кула, демек северната кула/. Тук се намират и остатъци от крепост, построена на Дунав от император Траян. Изображението и се намира на Траяновата колона в Рим. Минаваме и покраи остров Шиман, тук сега е построена стара турска кепост от друг остров, останал под водата и владян от Турция до 1921г.



Публикувано от BlackCat на 26.01.2008 @ 07:34:08 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   kaponeto

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
317 четения | оценка няма

показвания 9328
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"До Виена и назад.....през соца III част" | Вход | 0 коментара (0 мнения)
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.