Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 761
ХуЛитери: 5
Всичко: 766

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: Heel

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗелено, зелено, зелено
раздел: Есета, пътеписи
автор: janky

- Нищо, Пух Мечо, нищо. Не всички могат; някой не могат. Това е то.
Първата т. нар. „зелена“ организация в България се ражда още в края на 1989 год. от тогавашни активисти на „Екогласност“. 18 години по-късно все по-осезаемо усещаме, че губим дърветата, морето, губим зеленото в очите си, губим спокойствието, което предизвиква у нас разходка в гората или по брега на безбрежните морски води на Черно море.
България заема 1% от площта на Европа и едва 0.073% от земната територия. Макар и малка, страната ни има повече биологични видове от много по-големите от нея Германия, Полша и Великобритания. Тя е рай за орнитолозите – 383 вида е броят на срещаните птици у нас – това са 77% от птичето богатсво на Европа. Най-големият износител на лечебни растения на континента. И въпреки многобройните инициативи на природозащитните организации, продължаваме разточително да губим зелените площи и животът, който създава музика в клоните и живее в хармония с дърветата.
Как успяваме да постигнем това:
незаконна сеч
бракониество
несъобразено с пределните възможности на природата строителство
вандалско събиране на билки, гъби и горски плодове
индустриално, транспортно, селскостопанско и битово замърсяване на води, почви и въздух
Предполагам успяхте да зърнете или поне да чуете за нашумялата изложба с фотографии на планетата на Ян Артюс-Бертран (тази на моста на влюбените до НДК). Не мога да коментирам снимките (на мен просто ми харесват, на други не), но прочетох някъде интервю с автора, който твърдеше, че не претендира за худовествена стойност – просто иска да остави в наследство за бъдещите поколения облика на Земята, такава каквато я е видял в началото на XXI век. Прозвуча ми ужасяващо песимистично. Не знам защо, но изведнъж сякаш видях изкованото от бетон и метални сплави бъдеще, в което почти апокрифно някави фанатично омаяни от миналото археолози се споглеждат мълчаливо, взирайки се в снимките. Разбира се, че проблемът е много по-глобален и обхваща жителите на цялата планета, но за пример, западните държави (които все пак са ни за пример, след като непрекъснато се опитваме да им подръжаваме и в много отношения има защо) не позволяват да се случва това, което се случва у нас вече близо 20 години, при това без ни най-малко да се проявяват признаци, че се ограничава по някакъв начин.
Добрата новина е, че все повече хора започват да се чувстват съпричастни към всичко това, лошата – че блюстителите на реда си позволяват с физическа сила да разгонват мирните им демонстрации.
Как е възможно да се случва това?
Като всяко нещо и това си има обяснение. Добре известно е, че културата на хората, която се предопределя от техните нужди и създава традиции, определя битието им. В много материали и учебници, изследващи човечествето ще срещнете определението родови и безродови общества. Самото им наименование води към същността на разделението на двете групи – в един случай имаме хора, тясно обвързани със семейството и произхода си, който случай естествено е характерен за по-бедните държави и обществата, в които човек не е в състояние сам да се справи с набавянето на необходимите материали за съществуването му и естествено живее с родителите си дълго време или дори никога не ги напуска и вторият, характерен за икономически стабилните държави и общества, в които е абсолютно в реда на нещата, децата да напускат дома на родителите си на 18-годишна възраст.
Какво общо има това с темата?
За родовите общества е характерно да разделят хората около себе се на свои и чужди, както и мястото, което обитават по същия начин. От това произтичат по-високи нива на корупция, еквивалентно повече боклуци по улиците, по-ниска заинтересованост по отношение на залените площи, защото те или принадлежат на някой друг или не са на някого конкретно, докато хората от втората група мислят за улицата, за гората, за парка, за плажа като за техни, което всъщност си е точно така (мисля, че току-що се убедих, че принадлежа към първата група, макар и да не изхвърлям боклуци по улицата) и това, че не са обвързани в такава степен с роднините си ги сближава повече с останалите хора защото тук имаме аз и другите, а не аз, моите хора и просто някакви си там други... А за любимата ми фраза „шуробаджанащина“, изникнала преди около 100 години по нашите земи (след като една чудно звучна фамилия Губиделникови основала банка) и жива в езика ни и днес изобщо не искам да размишлявам – ако искате, направете го вие.
Тежки са думите на Ийори, с неговата мрачна способност да приема нещата такива каквито са, но все пак те (нещата) непрекъснато се променят, нали?


Публикувано от hixxtam на 20.01.2008 @ 17:13:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   janky

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 20:46:30 часа

добави твой текст
"Зелено, зелено, зелено" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Зелено, зелено, зелено
от anonimapokrifoff на 20.01.2008 @ 18:18:55
(Профил | Изпрати бележка)
Браво, че пишеш по тази тема! Пътувам много из страната и виждам чудни кътчета. Но девствени вече няма: реките са затлачени от битови отпадъци, поляните са осеяни със стъклени шишета и пластмасови опаковки, дърветата са окичени с найлонови торбички. Ако махнем всичката тази мръсотия, ще видим, че всъщност живеем в рая. "...но все пак те /нещата/ непрекъснато се променят, нали?"


Re: Зелено, зелено, зелено
от Limonka (danist@abv.bg) на 20.01.2008 @ 20:45:24
(Профил | Изпрати бележка) http://danist.blog.bg
http://vbox7.com/play:002e71d0