Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 564
ХуЛитери: 0
Всичко: 564

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКакво трябва да знае всеки
раздел: Преводи
автор: gumbert

Владимир Набоков
Какво трябва да знае всеки?
Нашата епоха, господа, е епоха на велики сътресения, тревоги и търсения. Ние сме пред бъдещето, предвещаващо промени, и заедно с това, подобно на Орфей, трябва „да почистим Авгуриевите обори на миналото”. Преди войната хората имаха морал, старият морал, но днес те убиха този морал и го погребаха и написаха на надгробния камък: Хората имаха морал, но те го убиха и погребаха и на надгробния камък нищо не написаха. Вместо него се появи нещо ново, появи се прекрасната богиня на психоанализата и по свой начин (за голям ужас на вехтите моралисти) обясни скритата причина на нашите страдания, радости и мъки. Който веднъж е използвал нашия крем за бръснене "Бархатин", завинаги ще се откаже от останалите. Който веднъж погледне на света през призмата на "Фройдизъм за всички ", няма да съжалява.
Господа, понякога в един обикновен анекдот се съдържа най-дълбоката истина. Ще приведа за пример следния: Синът: "Тате, искам да се оженя за баба..." Бащата: "Не говори глупости". Синът: "Но тате, защо ти да можеш да се ожениш за моята майка, а аз да не мога да се оженя за твоята?" Ще речете, дребна работа. Само че в тази дреболия се съдържа цялата същност на учението за комплексите! Това момче, този чист и честен юноша, чийто баща (рутиниран тъпак) отказва удовлетворението на една естествена страст, или ще прикрие своята страст и ще бъде нещастен през целия си живот (Tanta¬ lus-комплекс), или ще убие баща си (каторга-комплекс), или, все пак ще изпълни своето желание, независимо от всичко (щастливият брак-комплекс). Или пък да вземем друг един пример: човек, да речем, изпитва пристъп на непонятен страх, срещайки в гората тигър. Как да си обясним този страх? Изящният и прост отговор, господа, ни дава психоанализата: без съмнение, този човек в ранното си детство е бил изплашен от някоя илюстрация или от тигровата кожа под рояла, на който е свирела майка му; и този ужас (horror tigris) продължава да живее в него подсъзнателно, и след това, в зряла възраст, когато срещне истинския звяр, сякаш се освобождава. Ако с него в гората беше някой подготвен лекар, то той би извадил наяве от пациента това скрито зрънце на спомена, а на тигъра с прости думи би припомнил, как той, тигърът, навремето си е опитал човешко месо, вследствие на което е станал людоед. Резултатът от беседата е ясен.
Господа, подлагайте на психоанализа вашите сънища. На кой от нас не се е случвало след охолно преяждане, "да вика от кошмар събуден" или, след екскурзия до Фирвалдщетското езеро, да сънува Фирвалдщетското езеро? Но защо се случва така? Ами ето защо. Човек, който е изял три четвърти от пасхалния хляб и през нощта, влязъл в борба със същество - нещо средно между сатири мастодонт, е угнетен от собствените си неудовлетворени желания (еротически) Езерото означава същото.
Следователно, колкото по-нашироко живее даден човек, колкото по-благосклонен е към своите малки желания, колкото по-весело и охолно той им угажда, толкова по-рядко той сънува лоши сънища, толкова по-здрава е неговата душа. Действително, науката е установила, че някой римски императори (Декамерон, например) въобще не са сънували.
Господа, вие нищо не разбирате от пъстрата тъкан на живота, ако не ви е ясно едно нещо, полът управлява живота. Перото, с което пишем до любимата или някой наш длъжник, представлява мъжкото начало, а пощенската кутия, в която пускаме писмото е женското. Ето как трябва да се разбира всекидневния живот. Всички детски игри, например, са основани на еротиката (това трябва да се запомни много добре). Момченцето, бясно въртящо своя пумпал е един подсъзнателен садист, топката (за предпочитане по-голяма) му е мила тъй като му напомня женска гръд; играта на криеница представлява един вид емиратично (таен, дълбок) стремеж да се завърне в майчината утроба. Същият този едипов комплекс намира отражение в някои наши просторечни ругатни.
Където и да погледнем,- навсякъде е сексуалното начало. Обърнем ли се към разпространените професии – то веднага ни се явява: архитектът строи къща (разбирай издига полови членове), кинооператорът пуши (разбирай: с някоя си), докторката се грижи за болния (разбирай, болният ще оздравее и ще ухажва докторката). Филолозите ще потвърдят, че изразите: барометърът пада, паднал лист, паднал кон – са все намеци (подсъзнателни) за паднала жена. Сравнете също така слугата в кръчмата1 или парцала за изтриване на пода2 с половия въпрос. Тук се отнасят и думите: половин година, половин сажен, пол-ковник и т. н. Немалко са и имената, пропити с еротизъм: Шура, Мура, Люба (от "любов"). Женя (от "жени"), а испанците дори имат име "Хуан" (от "Дон-Жуан").
С каквото и да се занимавате, за каквото и да мислите, помнете, че всички ваши действия, мисли и вълнения напълно задоволително се обясняват, както бе посочено по-горе. Употребявайте нашето патентовано средство "Фройдизъм за всички", и вие ще останете доволни. Имаме благодарствени отзиви от много писатели и художници, от 3-ма инженери, от педагози, акушерки и прочее. Действието му е бързо и приятно. Всеки модерен човек е длъжен да се запаси с него. Изпитана марка! Поразително евтино!
За първи път: "Новая газета" (Париж) No5, 1931 г.

1 на руски „слуга в кръчма” е „трактирный половой” – авторът прави алюзия с думата „пол, полов”
2 същата алюзия се прави с „парцал за изтриване на под” – на руски „половая тряпка”


Публикувано от Amphibia на 25.11.2007 @ 22:06:47 



Сродни връзки

» Повече за
   Преводи

» Материали от
   gumbert

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Рими с ..ив
автор: LeoBedrosian
539 четения | оценка 5

показвания 19542
от 50000 заявени

[ виж текста ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Какво трябва да знае всеки" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Какво трябва да знае всеки
от LeoBedrosian на 26.11.2007 @ 08:03:13
(Профил | Изпрати бележка)
И един благодарствен коментар от мен-графомен!

Добро сутрешно разведряване! Лео


Re: Какво трябва да знае всеки
от dafna на 26.01.2008 @ 07:56:25
(Профил | Изпрати бележка)
Типично по...славянски!

Много ми хареса този поглед, макар че не е нов за мен - има подобни семиотични анализи напр. на "Изворът на Белоногата" от П.Р.Славейков.

За хубавите сънища!

Поздрав!