Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 882
ХуЛитери: 2
Всичко: 884

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВехтата въртележка*
раздел: Приказки
автор: Marta

В едно малко градче - напред, напред, напред и след това вдясно, имало панаир. Панаирът бил постоянен или както се казва "целогодишен". На разпънати шарени сергии били изложени всякакви лакомства и изкушения за децата, пък и за по-големите - захарен памук на клечка в пет цвята, сладолед, крем, който има само по панаирите - розов, пухкав и кух, пуканки, ядки, семки, бонбонки, балони, локуми и сладки.
До сергиите зеели пушкаджийници с наредени капачки и консервени кутии по които да се целиш и огромни плюшковци, които да спечелиш, до тях се кипрели колела на късмета и всякакви такива приспособления за забавление, които знаете от други подобни места - блъскащи се колички, например, гондоли, лебеди, виенско колело, люлки със синджири... Между тези увеселителни уреди сновяли клоуни със цветни перуки и червени топчести носове, намирало се и смешно фото и всичко останало, за което се сетите, имало на това пъстро, шумно и забавно място. Но най-голямото чудо, така да се каже атракцията на панаира, била въртележката...Да се чудиш и маеш защо точно тази стара, малка въртележка с поолющена боя и само четири поодрани кончета така привличала децата, но около нея винаги се тълпели стотици малчугани, които стискали здраво билети в ръка и търпеливо чакали ред.
Въртележката наистина имала твърде обикновен вид, сравнена с заобикалящия я папагелено-бъбрив и пъстър панаирджийски свят - личало си, че някога е боядисвана в бяло, сега била по-скоро сива, с изронена на много места боя, под която се виждала дървенията. Кончетата също били старички, с поизтъркани и нацепени гумени гриви и опашки, излинели цветове и избелен лак. Били четири, както споменахме вече - едно бяло - наречено от децата Снежен, едно кафяво - кръстили го били Кестен, червеното се казвало Лято, а синкаво-сивото Пролетен вятър. Очите на кончетата били като живи -топли и греещи. Каква била магията на тези кончета, защо те така привличали децата, каква била тайната на въртележката...Децата нищо не казвали, само като слизали от въртележката изглеждали различни, очите им искрели като на кончетата, някои били мокри, сякаш ги е валял дъжд, други били разрошени и в косите им имало заплетени жълти шумки или листенца, а трети били заскрежени, да да , не се чудете - трети имали по раменете и главите си съвсем истински, блестящи снежинки, които, естествено, набързо се стапяли след като детето слезело от кончето с отнесена, широка усмивка на лицето ...
Въртележката би си останала така загадъчна, ако в ден като днешния, един любопитен татко не бил решил да се метне на кончето, наречено Кестен и да разбере тайната и. Качил се таткото на Мишо, онзи Мишо, който само преди час го дърпал за ръкава с нажалена, полуразплакана физиномия на лицето - "Хайде бе, татенце, да идем бе, татко, ще слушам утре, няма да хвърлям повече яйца от терасата и няма да изнасям душа през прозореца да пръскам хората долу, хайде бе, моля те, бе таткоооооооооооо..." и така докато почти отпрал ръкава на новата риза на баща си, ама толкова настойчиво го молил за въртележката, че големият заподозрял нещо и това била причината да доведе момчето и да се нареди с децата, да изчака реда си и да се качи с малко неудобство на кафявото конче...
Завъртяла се въртележката - първо бавно, после по-бързо, още по-бързо и какво било смайването на таткото да види как пейзажът се сменя, наоколо от нищото изниква широколистна гора в най-прекрасната фаза на есента - короните на дърветата светели в жълто, червено и кафяво, било тихо, чувало се шумоленето на листата, слънчеви зайчета танцували по стволовете, прелитал кълвач, прибягвала катерица, в храстите нещо прошумолявало и всичко това таткото на Мишо видял, вдъхнал, усетил, и се чувствал избран, преизпълнен до ръба с красота и бил така щастлив, както не се бил чувствал от сто години - всъщност от детството си...
Скоро се озовал пак на въртележката, която забавяла ход и спряла сред панаира...Погледнал сина си с широка усмивка и му смигнал съучастнически. Разгледал внимателно въртележката и забелязал съвсем избелял надпис най- горе, под купола и - пишело "Четири сезона". "Ама разбира се... Да! Как съм могъл да забравя!"- помислил си таткото, който внезапно се сетил че преди толкова много години се е возил на тази същата въртележка, яздил е същите тези кончета, препускал е диво из сезоните и съвсем не му се е искало да слиза от тях, никак, ама никак не е искал да пораства и е бил същия като сина си Миши - ведно с белите. Баща и син се прибрали от панаира доволни и щастливи и е излишно да казвам, че честичко се връщали на това забележително място и яздели кончетата, чак докато таткото станал дядо и вече били трима ездачи...

Послеслов от автора :
Известни са ми още две такава въртележка - едната е от картината, в която Кибритопродавача кани Мери Попинз на чай с малинови пасти и после двамата се качват на въртележката, която ги отнася някъде по крайбрежието на Англия, забравила съм името на точното място...
Другата е въртележката в Чезенатико, която така добре е описал Джани Родари, и която е просто един прикрит космически кораб, вълшебно място, където явно съм била неведнъж... както и да е , ако ви е известна друга такава вълшебна машинария - бъдете така добри да споделите. И ви пожелавам никога да не чувате изречението :
"- Не знаете ли, че на вашата възраст е опасно да се качвате на въртележка, защото ще ви се завие свят!" *

* "Въртележката в Чезенатико" Джани Родари

* Приказката се посвещава на regina като неволен подбудител за написването и ;)



Публикувано от aurora на 17.08.2007 @ 17:27:30 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   Marta

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 22:11:45 часа

добави твой текст
"Вехтата въртележка*" | Вход | 9 коментара (18 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вехтата въртележка*
от Usmiv4ica (willy_willy@abv.bg) на 17.08.2007 @ 17:57:43
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/usmiv4ica
искаааам на въртележката .... обещавааааам, че няма да хвърлям домати по минувачите и да лепя дъвки в косите на хората ;-))))

прелестна въртележка, Мартичка :))))))


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 17.08.2007 @ 18:02:10
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
:))) искааааааааамммм...
е, ще те заведат, не плачи ;)

въртележни усмивки!

]


Re: Вехтата въртележка*
от Dimi на 17.08.2007 @ 18:10:16
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесна приказка, Марте, прочетох я на детското си обкръжение и на тях много им хареса. Ще те слушаме пак с удоволствие!


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 17.08.2007 @ 18:14:05
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Ето това ме радва - усмихнати хлапета от моя приказка :)

Благодаря, Дими!

]


Re: Вехтата въртележка*
от LATINKA-ZLATNA на 17.08.2007 @ 19:56:13
(Профил | Изпрати бележка)
Марта, хубава е приказката ти. Трябва по-честичко да се връщаме
към детството си - така ще сме преизпълнени до ръба с
красота и щастливи. А може би това е така, защото животът на де-
цата е безгрижен!


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 18.08.2007 @ 09:33:19
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Връщаме се с децата, и после с техните деца. Дай Боже всекиму!

Поздрави, LATINKA-ZLATNA!

]


Re: Вехтата въртележка*
от PLACEBO (placebo@abv.bg) на 18.08.2007 @ 10:33:48
(Профил | Изпрати бележка)
....слизайки от въртележката....
не само че не ми се зави свят...
ами аз завих свят на света :-)))
освен да благодаря на теб, марте, и на Рег...че те е вдъхновила да я изстреляш!

от лятото...ви махам, и ви обичам!

:-*******


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 18.08.2007 @ 13:54:44
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
их, хубаво, завила свят на света, Жени :)
:*

]


Re: Вехтата въртележка*
от pavli на 18.08.2007 @ 11:42:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/pavlinapetrova
Хареса ми приказката ти. Пред мен се завъртя кръговратът на сезоните, кръговратът на живота, кръговратът на емоциите... Благодаря зя удоволствието!


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 18.08.2007 @ 13:58:13
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Радвам се, че те е завъртяла въртележката на приказката, pavli :)

]


Re: Вехтата въртележка*
от siromah (siromah@graffiti.net) на 23.08.2007 @ 08:19:11
(Профил | Изпрати бележка)
mnogo hubava prikazka
i pou4itelna


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 23.08.2007 @ 08:37:38
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Като майка с над десетгодишен стаж ме бива да размахвам пръст ;)))

Радвам се, че я хареса, още не съм имала време да прочета историите, които публикуваш, но ще наваксвам при повече време за четене :) Поздрави, siromah!

]


Re: Вехтата въртележка*
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 27.08.2007 @ 08:15:02
(Профил | Изпрати бележка)
Красива въртележка, Мартичка!
Пожелавам ти приятна и успесхна седмица!
И детството да живее в теб!


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 27.08.2007 @ 09:18:32
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Имам нужда от добри пожелания и мисли.

Хубава седмица и на теб , Ида!

]


Re: Вехтата въртележка*
от regina на 31.08.2007 @ 11:55:37
(Профил | Изпрати бележка)
Хубава приказка!
За жалост никога не съм се качвала на въртележка - хваща ме морска болест...
А сега и ако кажеш, с какво точно съм подбудила написването на приказката...работата спи на шест!!:))


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 31.08.2007 @ 15:06:17
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
:) тюх, че се ядосвам заради теб, ама хич да не се качиш на въртележка - то си е живо наказание

виж откъде ми изскочи приказката -

Re: Пиета с птици
от regina (radost6@bluebottle.com) на 16.08.2007 @ 17:24:06
(Профил | Изпрати бележка | Журнал) http://lila.blog.bg/
и тогава...тогава ще дойде дантелената зима!...иначе - не може да дойде никак!...а ще е жалко, да не дойде!...с целия си леден уют и красиви мигли от скреж...

дотам са ми асоциациите - и все ми се въртят сезоните като виенско колело...:) и после ходя на зиг-заг, но то е друга работа...

и оттам - моите асоциации

]


Re: Вехтата въртележка*
от miglena на 05.09.2007 @ 21:15:30
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
:)))) аааааа, тази приказка ли е причината за шеметното въртелене на времето, не знам, ама направо усещам сезоновъртежааааа !!!!! :)))))


Re: Вехтата въртележка*
от Marta на 06.09.2007 @ 06:44:22
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
:) все по-бързо се върти

]