Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 773
ХуЛитери: 6
Всичко: 779

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Marisiema
:: Mitko19
:: LeoBedrosian
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВълшебният долар или една приказка отвъд океана.
раздел: Произведения за деца
автор: siromah

Росен се върна на работното си място и сложи уокмена на ушите си. Машината му затрака, а заедно с нея и жената от касетата започна да разказва...
За разлика от приказките на Братя Грим или Андерсен, когато историята се случваше в едно далечно кралство или господарство, тази беше действителна и се беше случила не къде да е, а в Ню Йорк.

Ето и нашата приказка...
“Двама приятели били големи почитатели на балета. Когато чули, че Балшой театър, прочутата руска група ще гостува в Ню Йорк, те изпаднали в екстаз. Цените на билетите били скъпи и не подобавали по джоба на всички. Те само си подсвиркали весело, защото парите никога не били проблеми за тях - и двамата били от богати семейства. Те си закупили билети и зачакали с нетърпение денят на представлението. Двамата приятели дори не можели да спят, по цял ден говорели за необикновеното събитие. И ето че най-сетне дошъл дългоочакваният ден. Господата се пременили в най-новите си дрехи, сложили си скъпите швейцарски часовници, поставили диамантените игли на техните вратовръзки и взели един файтон до мястото на спектакъла Те не отивали само да наблюдават балета, но понеже и много красавици от благороден произход, щели да бъдат там. Мечтата им била да станат благородници, хора със синя кръв. И ако не успеят да станат лордове, маркизи или графове, то поне можели да станат контове. “Конт Еди Кой Си” - казал единият мъж и се усмихнал. - Звучи добре, нали?!”
- О, да! Звучи като звъна на празнична камбана!”
За голямо съжаление на двамата приятели, повечето от младите госпожици пристигнали с кавалери. Те почти се били отчаяли, когато забелязали две самотни гълъбички. Господата се приближили и се представили учтиво. Изумлението им било огромно, когато научили, че те са графини! След представлението те поканили двете графини на разходка с карета из централния парк. Тъкмо графините се качили в каретата, когато двама просяци се приближили до господата и ги помолили за пари. “Помогнете на бедните души! Отворете кесиите си и Бог ще отвори сърцето си за Вас!”
Двамата приятели били богати, но големи скъперници. И все пак днес бил велик ден за тях. Не всеки ден можело да намериш за компания две графини, и при това доста засукани. Щедростта развързала кесията на първия господин и той пуснал 1 долар в шапката на просяка. “Аз умирам от глад! - приближил се вторият просяк до другия господин. - Моля ви, дайте ми нещо!”. Мъжът се засмял и казал: “Приятелят ми току-що ви даде! Този долар беше и за двамата!”. Той се качил в каретата при благородничките и започнал да ухажва своята избраница .
Колкото до просяците, те се дърпали за нечистоплътните си бради и се ругаели:
- Мой е! - викал единият. -Той го даде на мене!
- Не, мой е! - опитал се да го издърпа другият.
- Защо се карате? - приближило се едно момче.
- Не можем да си поделим този долар.
- Много просто! - засмяло се момчето. - Аз ще застана тук с долара, а вие ще се затичате. Който пръв стигне до мене, печели!
Двамата просяци се съгласили. Те дали долара на момчето, което само това чакало и побягнало.
- Дръжте го! - извикали просяците след него, но било късно. Момчето се скрило зад ъгъла на една сграда, а заедно с него и Вълшебният долар. Двамата просяци седнали на земята и заронили дребни, ситни сълзици...
Колкото до Вълшебният долар, той се намирал в ръката на момчето.
- Ох, боли ме! - чуло то чуло то тъничък гласец.
Момчето се огледало, но не видяло никого.
- Тук, тук! - чуло то гласа да се носи от свития му юмрук. То разтворило юмрука си и... какво да види!
- Измачка ми се костюма! - намръщил се Вълшебният долар. - Довечера съм на бал! Моята кокона глади костюма ми цели два часа, а виж ти на какво го направи!
В първия миг момчето изблещило очите си. В ръката му нямало нищо друго, освен старата банкнота от 1 долар. То си помислило, че сънува и разтъркало очите си.
- И да ги търкаш и да не ги търкаш, пак няма да ми изгладиш косюма. - чуло то същия глас.
- Навярно съм се побъркал! - рекло момчето и взело да се бие в главата.
- Ку - куу! Ку-куу! - чуло то същият тъничък гласец. Аз съм тууук!
Момчето присвило очите си и… забелязало неясните очертания на малко момченце. То имало тънки краченца и ръчички, дори малки, остри мустачки. Най-странното било, че когато момченцето се завъртяло, можело да се види, че то било… плоско като марка за писмо!
- Аз се казвам Дръж ми Шапката и съм господар на себе си и на никой друг! Къде искаш да идем? Има още няколко часа до новогодишния бал.
Момчето се сетило за в къщи и започнало да рони сълзи.
- Защо плачеш?
- Как няма да плача! Баща ми преди две години падна от покрива на една къща и се уби. В къщи ме чакат пет гладни гърла, а майка ми лежи болна в леглото. Нямам нито храна за малките ми братчета и сестрички, нито никаква играчка!
- Постой, не плачи! - се замислил той. - Хрумна ми нещо! Хайде да отскочим до сладкарницата. Купи няколко резена торта и плати с мене. Изчакай ме отвънка - аз ще се върна след минута!
Момчето сторило така, както Дръж ми Шапката казал.
- Отлично! - казало момчето. - Сега имаме 6 резена с торта. А сега какво?
- Ще отскочим до хлебарницата и ще вземем симид за болната ти майка.
Момчето отново платило с Вълшебният долар, който тихомълком се измъкнал от касата и се върнал в джоба на момчето.
- Голям бандит си! - ухилило се момчето. - Хайде да вземем някоя печена кокошка. Моите братлета не са вкусили месце от две лета! Почакайте, милички. Ще си оближете пръстите!
- Дай ми тая кокошка! - момчето посочило тлъстата кокошка на витрината.
- Тая кокошка момче - погледнал го месарят и се намръщил - Е много скъпа за твоя джоб. Колко пари имаш?
- Един долар - момчето разтворило ръката си.
- За един долар мога да ти дам тая печена гургулица. Не е голяма, но… - той се почесал по главата - за такива пари… Или тоя пушен бут…
- Ще го взема! - момчето платило и изскочило навън.
- Тук съм! - обадил се отново Вълшебният долар. - Хайде да вземем нещо за пиене!
След половин час момчето се прегърбило от тежкият товар.
- Достатъчно е! Братчетата и сестричките ми ще заскачат от радост, когато ме видят. За всекиго има подарък, дори и сироп за болното ми мамче!
Момчето се затичало като хала към в къщи, когато по пътя забелязало файтон.
- Ей, ти свободен ли си? - запитало го то.
- Я, да се пръждосваш, сополанко! - ядосал се файтонджията. - Нямам време за приказки с малки деца.
- Ако ме откараш до в къщи, ще ти дам доларче! - малчуганът му показал Вълшебния долар.
- То се е видяло, че друг няма да намеря, ами скачай! Диии!
- За долар, до тук! - рекъл файтонджията и спрял коня. - Прр! Плащай сега!
Момчето платило с Вълшебния долар и скочило от файтона.
- Да вървим! - подсвирнал му след малко Дръж ми Шапката. - Къде е твоята къща?!
- Ей там! - посочило момчето.
Къщата не било къща, а истинска съборетина, която така се прегърбила, че не било чудно, ако всеки миг се срутела и погребяла своите обитатели със себе си. Стъклата на прозорците били счупени и децата заковали няколко прокъсани черджета.
- Бррр! Ама че е студено тука! - рекъл Дръж ми Шапката и се огледал. - Ама че дупка?! И ти наричаш това дом?!
Дори и един поглед в полумрака бил достатъчен да видиш, че няма никакви мебели в стаята. Вятърът се вмъкнал през дупките на черджето и завил “Аууу”.
- Върнах, се милички! - извикало радостно момчето. - Имам подаръци за всички!
Неочаквано големия куб в ъгъла се раздвижил и изпод старите, изпокъсани одеала изскочили няколко деца.
- Не ни лъжи, бате! - почти заплакало едно от тях. - Коремчето ми стържи!
- Бате не ви лъже! Елате, милички сладурчета! - момчето разгърнало торбите и започнало да измъква вкусотиите…
- Ама, че Коледа! - рекло най-малкото момченце и се потупало по тумбака си. - Благодаря ти, бате!
- Такава царска вечеря нямахме, дори когато тате беше жив! - добавила сестричката му и от очите и се отронила една сълза. - Ех, ако той беше жив, да се порадва с нас…
- Баща ви е винаги с нас, милички - тихо продумала майката и се закашляла, задавена от остра кашлица. - Той никога не ви е оставял!
- Майче, донесох ти сироп за кашлицата! - момчето измъкнало малкото шише и и го подало. - Изпий го! То ще ти помогне!
- Благодаря ти, сине! - болната му майка неочаквано се намръщила - Откъде намери пари да купиш всичките тези вкусотии? Да не си крал?!
- Не, майче! - побързало да се оправдае момчето. - Виж какво намерих! Дръж ми Шапката, кажи нещо!
Момчето измъкнало от джоба си Вълшебният долар и разтворило юмрука си.
- Какво е това? - намръщила се майка му. -Някакъв стар, измачкан долар. Не си прави шеги - заканила му се тя. - Ако не бях болна и ако не беше Нова Година, щях да ти натупам задника!
- Кой казва, че съм стар?! - разнесъл се неочаквано нисичък гласец. - Може костюма ми да е измачкан, но не съм стар!
Всички се изумили, защото не били видели такива чудо преди.
- Говорещ долар! Да не е някакъв трик? Като тези говорещите кутии?
- Не, майче. Това е Дръж ми Шапката, благороден господин, който имам за честа да бъде мой приятел.
Вълшебният долар се изпъчил при думите на момчето и се поклонил дълбоко.
- Моите почитания, госпожо. Имате чудесен син. Добър вечер, палавници! - поздравил той децата.
- Ама… ти можеш да говориш?! - изблещила очи майката
- Да говори всеки може, но не мога да чета. - махнал с ръка Дръж ми Шапката. - Ех, ако можех да се науча да чета.
- Аз не чета добре, но поне мога да сричам. - обадило се момчето. - Когато баща ми беше жив, ходех на училище. Тук имам един стар буквар. Ела, ще ти покажа буквите…
докато братчетата и сестричките му си играели с новите играчки - той бил купил по едно дървено влакче за всяко момченце и по една плюшена кукла за всяко момиченце. - момчето разгърнало буквара и започнало да показва буквите на Дръж ми Шапката.
- Тази буква е “А”. Тя е първата буква в азбуката. А тази тук…
Пропели трети петли. Братлетата и сестричките му вече отдавна спели в ъгъла, завити със старите одеала. Дори и болната му майка хъркала.
- Е, късно стана! - рекъл Дръж ми Шапката. - Време е за сън. Утре ще продължим.
- Жалко, че изпусна Новогодишния бал! - рекло момчето.
- Нее! - рекъл Дръж ми Шапката. - Всяка година е едно и също. Понякога си заспивам от скука…
- Е, лека нощ тогава!
- Лека нощ. Сладки сънища!
- И на тебе също, Дръж ми Шапката.
Момчето се завило през глава и скоро потънало в сладък сън.
- Най-после! - рекъл Мустакатко и изскочил от дупката си. - Изтекоха ми лигите като ги гледах как ядат това швейцарско сирене!
- Ти остави швейцарското сирене - обадил се вторият плъх, на име Опашатко. - Ами видя ли пушения свински бут. Ммм, само да впия зъбите си в него!
- Къде е, къде е? - наострил уши Мустакатко.
Когато хората залагаха капани за плъхове, те обикновено поставяха парче сирене. Колко грешни бяха те! Плъховете ядяха сиренето, не защото го харесваха, а защото бяха гладни. Но за пушен бут, пушен свински бут, те бяха готови да спят в една стая с голямата и страшна ловджийска Писана.
- Остави бута на мене! - озъби се първият плъх. - Иди и си яж сиренето!
- И дума да не става! - не отстъпи Мустакатко. - Докато не го поделим…
- Добре - изръмжал Опашатко. - Ще го поделим по братски.
- Не, не, не - противопоставил се Мустакатко. - Последният път си поделихме сиренето по братски и още съм гладен! Ще си го поделим по равно. Аз ще гризна един път, ти един…
- Ще ти дам аз едно гризване! - скочил Опашатко. - Пускай бута или кръв ще се лее!
Двамата гризачи се сбили свирепо за вкусния свински бут. Неочаквано както се търкаляли, Опашатко закачил с опашката си - а тя била дълга цели две педи /това била гордостта му, защото всички мадами обожавали кокетната му опашка/ - не какво да е, а горящата свещ! Момчето забравило да изгаси свещта, след като свършило уроците с новия си приятел. Дръж ми Шапката, който се бил изморил от днешните приключения, се бил изтегнал надалеч. Свещта се търкулнала по пода и пламъка обхванал бързо Вълшебния долар.
- Помощ, горя! - скочил Дръж ми Шапката и се затичал панически. - Вода, донесете ми вода!
Вятърът подухнал през дупките на одеалото и нещастният дръж ми Шапката пламнал като факла.
- Виж какво направи! - рекъл Мустакатко. - Ако не беше дебелата ти глава, Дръж ми Шапката щеше да е жив. Щяхме да станем приятели с него и всеки ден щяхме да смучем пушени свински бутове!
- Млък! - срязал го Опашатко. - Бутът беше мой и на никой друг. Аз първи си го заплюх. - Опашатко захапал бута и го помъкнал към дупката.
- Стой далече, ако ти е мил живота. Видя какво стана с Дръж ми Шапката!
- Прави каквото искаш! Повече не си ми приятел! - рекъл Мустакатко и се върнал да вземе сиренето…
Колкото до нещастният Дръж ми Шапката, от него не беше останала и следа. Палавият вятър беше разпръснал останките му и никой нямаше да научи какво се беше случило.
Когато на сутринта момчето се събудило, то дълго плакало, защото Дръж ми Шапката се изгубил безследно…


© Kolio Karpela Всички права запазени.


Публикувано от BlackCat на 12.08.2007 @ 20:01:49 



Сродни връзки

» Повече за
   Произведения за деца

» Материали от
   siromah

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
322 четения | оценка няма

показвания 44244
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Вълшебният долар или една приказка отвъд океана." | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Вълшебният долар или една приказка отвъд океана.
от Mariamrad (m.radkova@abv.bg) на 13.08.2007 @ 06:40:59
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/user/mradkova?feature=mhum
Tajno i pouchitelno. Prehoden i nenadejden e glavniat ti geroi, no svetat se varti okolo nego i chudno zashto - nikoi ne viarva, che Draj mi Shapkata i vsichki negovi sabratia mogat da se izpariat za mig... Pozdravi