Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 780
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 784

Îíëàéí ñåãà:
:: pc_indi
:: pavlinag
:: Marisiema
:: pinkmousy

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàTrain-spotting
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: rupani

È åòî, äåí ÷åòâúðòè îò Ìàëúê Ñå÷êî, ïúðâàòà ãîäèíà îò “çàâðúùàíåòî” íè â ëîíîòî íà Åâðîïà - àç âîçÿ áàáà ñè – 92 ãîäèøíà îòðîâà, íà ïîãðåáåíèåòî íà ñåñòðà é â Ðàçãðàä.
Êîëàòà íåùî ñå äàâè, ïúòÿò ñòàâà âñå ïî-ëîø – âàëè ñíÿã, ïëèñêàò ìå ñ êèøà ìèíàâàùè òèðîâå; ñòèãàìå â ãðàäà, à òàì áàùà ìè íå çíàå äå æèâåå ëåëÿ ìó - ïî÷èíàëàòà, à ÷îâåêúò å æèâÿë â òîçè ãðàä ìíîãî ãîäèíè – äîêàòî íå ñå å îæåíèë çà ìàéêà ìè.
Êàêòî è äà å, òîâà ñè å íîðìàëíî, âåäíúæ ñúñ ñêëåðîçèðàëèÿ ìè äÿäî òúðñåõìå, êúäå æèâåå åäíà äðóãà ñåñòðà íà áàáà ìè è àç áÿõ èçïàäíàë â ïúëíî îò÷àÿíèå, êàêâî ìè å áèë âèíîâåí ñòàðåöúò, Áîã äà ãî ïðîñòè - íà ïî÷òè äåâåòäåñåò áåøå, à ñêëåðîçàòà ðàíî óäðÿ ìúæúò â ãëàâàòà…
Òà, òî÷íî â 12 ïðèñòèãíàõìå íà ìÿñòîòî è òàì âñè÷êè íàñ ÷àêàõà – íà ñåäìèÿ åòàæ íà åäèí áëîê, äà ñìúêíåì îò êîëàòà áàáà ìè, êîÿòî òðóäíî âå÷å ìîæå è äà õîäè, è äà îãëàñè öåëèÿ âõîä ñ âîïëèòå ñè, äà ÿ íàòúï÷å áàùà ìè ñ âàëåðèàí è äà îòèäàò íàé-ïîñëå õîðàòà íà ïîãðåáåíèåòî, çàùîòî ÷àñ èìàõà óãîâîðåí, è ñëàâà Áîãó - íèå íå òðÿáâàøå äà õîäèì â òîçè ñíÿã, è ñ òàçè ïðèïàäíè÷àâà áàáà, êîÿòî ñå ñúâçåìàøå èçëåãíàòà äî äðóãàòà ñè ñåñòðà, êîÿòî ïúê áåøå íàïúëíî ñëÿïà.
Îñòàíàõìå, çíà÷è, ñ áàùà ìè è ñ Ìèë÷î - åäèí íåãîâ áðàòîâ÷åä, è ñúñ ñëÿïàòà áàáà Ëþáêà â àïàðòàìåíòà. Ïðàçåí àïàðòàìåíò, ñòóäåí è ïîñòëàí ñ íàéëîí, òàì, êúäåòî äîïðåäè ìàëêî áåøå êîâ÷åãúò íà áàáà òè Íàäÿ – íàé-ìàëêàòà îò òðèòå, è êîÿòî áÿõà èçíåñëè ñ òðèñòà çîðà ïî ñòúëáèòå, çàùîòî àñàíñüîðúò å ñ ïëîù íà íîñíà êúðïè÷êà.
Ãëåäàõ àç òîãàâà Ìèë÷î – áåçíàäåæäåí ñòàð åðãåí, çíàåõ çà ñúñòîÿíèåòî ìó, çíàåõ, ÷å å áåçíàäåæäíî áåçðàáîòåí, ÷å òðÿáâà äà ñå ãðèæè çà ñëÿïàòà ñè ìàéêà â òîçè áåçíàäåæäåí ãðàä è ñè âèêàõ, êàêâà ìè å çàñëóãàòà, ÷å ñúì ïî-ìëàä, ÷å èìàì æåíà, ñèí, êîëà, àïàðòàìåíò, êúùà, ðàáîòà, ëîçå è âñå îùå ïî íÿêîÿ íàäåæäà, ÷å èìàì ïðèÿòåëè è äîìàøíî âèíî? Íèêàêâà íå ìè áåøå çàñëóãàòà! Ñ ìàëêî ïîâå÷å êúñìåò ìîæåøå äà ñå ðîäÿ íà ìÿñòîòî íà Ìèë÷î, è òîãàâà êàêâî? Òðÿáâàøå äà óìðà îò ìúêà òîãàâà, àêî áÿõ àç, íî òîé æèâååøå, è áåøå êðîòúê, è áåøå äîáúð è ñëóøàøå çà ñòîòåí ïúò ãëóïîñòèòå, êîèòî ìó ðàçïðàâÿøå áàùà ìè, à òîé âñå åäíè è ñúùè ãè ðàçïðàâÿøå, êàê óìðÿëà ìàéêà ìè, êàê óìðÿë äÿäî ìè, êàê óìðÿëà ëåëÿ Ëèëè – ñåñòðà ìó, êàê óìðÿë, íå çíàì ñè êîé, êàê äóõúò íà ìàéêà ìè ìó áèë êàçàë íåçíàì ñè êàêâî! È ñè ñïîìíèõ òîãàâà, è çà äðóãèòå ñè ðîäíèíè â Ðàçãðàä, çà Âèêòîð ñè ñïîìíèõ, ïðèÿòåí èñòåðè÷åí ìëàäåæ, ñ òèêîâå, è ñ óìðÿëà ìàéêà, ñ âñå áàáè îêîëî ñåáå ñè è ñ íèêàêâà ðàáîòà, çà Êàëèíêà, äúùåðÿòà íà áàáà òè Ëþáêà, êîÿòî, êàòî ÿ ïîãëåäíåø è ïî÷òè íèêàêâà ðàçëèêà íÿìà äà íàìåðèø ìåæäó íåÿ è ìàéêà é – òàêà ÿ áåøå ñáðú÷êàë æèâîòà, è ñïîìíèõ ñè çà îò÷àéâàùàòà ñêóêà, êîÿòî ìè íàâÿâàøå òîçè ãðàä âñåêè ïúò êîãàòî ãî ïîñåùàâàõ, îò íàé-äðåáíà âúçðàñò äîñåãà, çà áåçíàäåæäíàòà îáñòàíîâêà íà àïàðòàìåíòèòå, êîèòî ïîñåùàâàõ òóê, çà ïîêðèòèòå ñ ìðúñîòèÿòà íà âðåìåòî ïîðöåëàíîâè óêðàøåíèÿ, ãðóáè ãîáëåíè, ðàçëåïåíè òàïåòè, âñåâúçìîæíè òúêàíè è âåçàíè ÷åèçè, ñòðóïàíè åäèí âúðõó äðóã, ñàìî è ñàìî äà íå áúäàò èçõâúðëåíè, çàùîòî â ãàðäåðîáèòå íÿìà ìÿñòî çà òÿõ – ñïîìíèõ ñè çà âñè÷êè òåçè áåëåçè íà àáñîëþòíàòà ìèçåðèÿ, âèçèòíà êàðòè÷êà íà òîâà ìÿñòî! À çàùî îïðèëè÷àâàõ âñè÷êî òîâà íà ìèçåðèÿ? Ìîæå áè çàùîòî àç æèâååõ ïî-äîáðå? Ìîæå áè çàùîòî îò ìàëúê æèâååõ ñúñ ñúçíàíèåòî, ÷å Ðóñå å ïî-õóáàâèÿò ãðàä, ÷å ðîäíèíèòå îò Ðàçãðàä ñà “÷àïðàøèê” è åäèíñòâåíàòà çàñëóãà íà áàùà ìè, êîãàòî ñà ãî âçåìàëè çà çåò å áèëà, ÷å å ðóñ è ñúñ ñèíè î÷è, à íà òÿõ âå÷å èì å áèëî îìðúçíàëî îò ÷åðíàòà êúäðàâà êîñà è òúìíèòå î÷è... Îãëåäàõ àç òàçè áåçðàäîñòíà ãëåäêà íà ïàíåëíè áëîêîâå, èçïúñòðåíè ñ ðúæäÿñàëè æåëåçà è íàïóêàíà îõðà, â òàçè ðàâíèíà, ïîòúíàëà â ìúãëà, ñúñ ñòúð÷àùèÿ ãðîçåí õîòåë “Àáðèòóñ” â äàëå÷èíàòà... È ñå çàïèòàõ âå÷å çà ñòîòåí ïúò, êàêâà å ìîÿòà çàñëóãà, ÷å íå æèâåÿ àç òóê è ïî òîçè íà÷èí?
À áàáà ìè ñå áåøå âå÷å óêðîòèëà è ñè âúðòåøå ãëàâàòà êàòî åäíà êîñòåíóðêà îò ÷åðóïêàòà ñè, çàùîòî ïåíäæóðèòå, êîèòî íîñåøå íà íîñà ñè, íàèñòèíà é ïðèäàâàõà òàêúâ âèä, è ñè ñïîìíèõ êàêâà êîìè÷íà äâîéêà ñà ñ áàáà òè Ëþáêà – åé ñåãà, êàêòî ñà ñå ãóøíàëè äâåòå – åäíàòà íå âèæäà, äðóãàòà íå ÷óâà, íî ïàê óñïÿâàò äà ñå ðàçáåðàò íÿêàê ñè è - åé òàêà, ñúâñåì ñïîíòàííî, äà èçðúñÿò ïî íÿêîÿ ïðèêàçêà, îò êîÿòî äà òå íàïóøè ñìÿõ....
È èçêàðàõìå òàêà äâà ÷àñà, äîêàòî ïîãðåáåíèåòî ñâúðøè è äîêàòî áàùà ìè ñè èçêàðà öåëèÿ ðåïåðòîàð, à áàáèòå âå÷å ãî âçåõà íà ïîäáèâ.
È ñòàíà âðåìå äà ñè âúðâèì, çàùîòî íå èñêàõ àç äà îêúñíÿâàì â òîâà âðåìå è ñ òàçè áàáà ïî ïúòèùàòà! Íî òî÷íî òîãàâà äîéäîõà ðîäíèíèòå è íÿìàøå êàê - òðÿáâàøå äà îñòàíåì îùå ìàëêî, è àç îòíîâî ñå èçíåðâèõ, çàùîòî èñêàõ äà ñå ìàõíà îòòóê, è ñå êàëúïè öÿë ÷àñ åäíà ìàñà, è ïîïðèêàçâàõìå ìàëêî, è õîðàòà íàêðàÿ ìè âëÿçîõà â ïîëîæåíèåòî, à æåíà ìè íåðâíî çâúíÿ äâà ïúòè äà ìå ïèòà ùî îùå íå ñìå òðúãíàëè, è íàêðàÿ òðúãíàõìå, ïðîùàâàéêè ñå ïîëîâèí ÷àñ ñ ðîäíèíèòå, à âðåìåòî, ìåæäóâðåìåííî áå çàïî÷íàëî äà ñå îïðàâÿ.
È òðúãíàõìå íèå ïî ïúòÿ, ñ ïúëíà ãàç, çàùîòî ñíåãúò ñå áå ñòîïèë, èçïàðèë è ïúòÿò áåøå ïî÷òè âå÷å ñóõ, è íàó÷èõ àç íÿêîè êëþêè çà ðîäíèíèòå ìè îò áàùà ñè, íî êîëàòà íåùî ïàê ïî÷íà äà ñå äàâè è ñå íàëàãàøå äà ñïèðàìå îò âðåìå íà âðåìå, à è ñíÿã ïàê çàâàëÿ, è íèùî çàïî÷íà äà íå ñå âèæäà è òðÿáâàøå äà ïúëçèì çàä ÷åòèðè òèðà – õè÷ íå ìè ïóêàøå âå÷å - ãëåäàõ ñàìî äà ñå ïðèáåðåì æèâè è çäðàâè â Ðóñå.
À òî÷íî â íà÷àëîòî íà Ðóñå, äî çàâîäà çà ïå÷àòíè ïëàòêè, êîëàòà ñïðÿ.
Ãëåäàì àç – áåíçèíîìåðà íà íóëàòà è ñå ÷óäÿ, çàùîòî ìíîãî áåíçèí áÿõìå íàëåëè. È èìàøå áëèçêà áåíçèíîñòàíöèÿ, òà èçòèêàõìå êîëàòà òàì, è íàëÿõìå áåíçèí, íî êîëàòà ïàê íå ïîòåãëè. È êàçà áàùà ìè: “Äàé äà ÿ èçòèêàìå äî ó íàñ, òî òóêà å áàèð, íÿìà ìíîãî äà ñå îçîðèì” è òðúãíàõìå íèå äà ÿ ïðèòèêâàìå ïðåç îæèâåíàòà óëèöà, è äîéäîõà äâàìà-òðèìà, äà íè ïîìîãíàò, à àç âñå ñå ÷óâñòâàõ íåóäîáíî – çàùî äà ãè çàíèìàâàì õîðàòà ñ ìîèòå ïðîñòîòèè, è ñïèðàõà êîëè è ïèòàõà: “Äà ïîìîãíåì ëè íåùî?”, è àç èì âèêàõ: “Íå”, è ñå ïóñíàõìå ïî áàèðà, íî ïðîêëåòíèöàòà íå ùÿ äà çàïàëè è òèêàõìå òàêà äî ó íàñ. À ïî ïúòÿ îùå äâàìà- òðèìà íè ïîìàãàõà äà ïðåñè÷àìå îæèâåíèòå êðúñòîâèùà – èìàøå è ìëàäè, èìàøå è ñòàðè...
È ìåí òàêà ñúâåñòíî ìè ñòàíà çà ìåíå ñè, ÷å ãè êîðÿõ â ãëàâàòà ñè çàðàäè æåëàíèåòî èì äà ìè ïîìîãíàò, à àç ñå ïðîòèâÿ, çàùîòî...
Çàùîòî ñúì åäèí åãîèñò è ñè ìèñëÿ, ÷å çà âñÿêî äàäåíî íåùî òðÿáâà äà ïîëó÷èø âåäíàãà, ÷å êàòî íå ìîãà äà äàì, íå å ðåäíî äà ïîëó÷àâàì, çàùîòî æèâåÿ íà öåíòúðà è ãè çíàì õîðàòà òàì, è òàì íèêîé íÿìàøå äà ìè ñå ïðèòè÷à íà ïîìîù, à òåçè, æèâååùè â ïàíåëêèòå íà êðàÿ íà ãðàäà ñà õîðà ñúðöàòè!
È òàêà ìú÷íî ìè ñòàíà çà ìåíå ñè è êàòî ñå ñåòèõ ïàê çà ðîäíèíèòå â Ðàçãðàä, è êàòî ñè ïîìèñëèõ, ÷å àêî ñåäìèöà ìè ñå íàëîæè äà áúäà íà òÿõíî ìÿñòî, êàêâà òè ñåäìèöà – äåí! – è ñèãóðíî ùå óìðà îò ìúêà, ÷å ñúì íà òàêúâ õàë...
À áÿõ îñòàíàë âå÷å áåç ñèëè îò òèêàíå è ãðèïúò ìè íàïúëíî ìå áå íàïóñíàë...
È êàòî ñå âúðíàõ â êúùè, çà êàïàê æåíàòà íå ìå îâèêà, à êàòî ðàçáðà ïðåìåæäèÿòà íè, ìå öåëóíà ïî ãîëîòî òåìå, è ñåäíà â ìåí, è ìå ïðåãúðíà, äîêàòî äðúíêàøå ñúñ ñåñòðà ñè ïî òåëåôîíà...
È àç ìó ëþñíàõ äâå ÷àøè âèíî è ñå ïî÷óâñòâàõ òîëêîâà ñâåæ!
È ÷àê ïîñëå ñå ñåòèõ, êàêúâ êúñìåò ñúì èìàë âñúùíîñò â òîçè ïðîêúëíàò äåí, ÷å íå îòêàçà êîëàòà íà áàèðà íÿêúäå ïî ñðåäàòà íà ïúòÿ Ðàçãðàä – Ðóñå, ÷å ê’âî ïðàéâàõ, çíà÷è, ñ òàçè áàáà íà çàäíàòà ñåäàëêà, íå çíàì!
Àìà âå÷å ìè å âñå åäíî. Ïúòÿò ìè áåøå ïîêàçàí òîçè äåí, ñ äîáðè íàìåðåíèÿ áåøå ïîêàçàí! È çà ìåí ïðîñòî îñòàíà äà ñå ðåøà äà òðúãíà ïî íåãî áåç ñòðàõ...
È äà âèäèì äîêúäå ùå ÿ äîêàðàì...


Ïóáëèêóâàíî îò BlackCat íà 16.03.2007 @ 15:18:04 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   rupani

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 09:10:15 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Train-spotting" | Âõîä | 1 êîìåíòàð | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Train-spotting
îò kusmet4e íà 16.03.2007 @ 19:35:31
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Èçîáùî íå ìîæåø äà ñè ïðåäñòàâèø êàêâè ñïîìåíè ñúáóäè â ìåí ñ òîÿ ðàçêàç è êàê ðàçáè íà ïóõ è ïðàõ ïðåêðàñíèòå ìè ñïîìåíè îò äåòñòâîòî ìè â Ðàçãðàä. Ñìÿõ ñå îò ñúðöå çà äâåòå áàáè :)))) Íàçäðàâå!!!