Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 780
ХуЛитери: 1
Всичко: 781

Онлайн сега:
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБягство или преход?
раздел: Есета, пътеписи
автор: Svetozar

Повод за настоящите разсъждения ми даде следното твърдение-упрек, прочетено в интернетски форум: Филмите са бягство от реалността. Да, гледането на игрален филм, както и четенето на художествена литература (в частност проза), представлява откъсване от действителността, в която сме повече или по-малко активни участници.
Но не е ли също такова откъсване - макар и в по-друг смисъл - гледането на добилите популярност у нас напоследък реалити шоута? (Естествено, като се изключат евентуалните коментари на зрителите на живо по телевизията.) Нали и в този случай е налице повишен интерес към съдбите на хора, които почти сигурно не познаваме лично и с които не общуваме непосредствено, т.е. не присъстват в "нашата" действителност? Ако и да са реално съществуващи, а не измислени като филмовите и литературните персонажи.

Всъщност идеше реч за бягството от действителността. Смятам, че употребяването на това понятие е уместно само тогава, когато откъсването е обусловено от неудовлетвореност на индивида от статуквото и желание за постигане на по-комфортно зa него психическо състояние. Иначе - когато мотивите се свеждат до просто любопитство, стремеж към разнообразие, познание, естетическа наслада и т.п. - не следва да се говори за бягство.

Въпросът става още по-спорен, ако се вземе предвид и становището на езотериката. Според нея съществуват едновременно множество светове, всеки от тях отличаващ се с различен брой измерения и различно качество на енергията, и всеки толкова действителен, колкото и останалите. Реалността на по-горните, по-многоизмерни светове е факт за малцината живеещи сега в най-долния, триизмерен материален свят и притежаващи необходимите допълнителни сетива освен известните пет. За тези хора "фантазиите" и "халюцинациите" им - както ги наричат неразбиращите и/или недоброжелателните - представляват преди всичко преход от една действителност в друга. Разбира се, този особен преход също може да бъде бягство - ако се извършва поради посочените неудовлетвореност от съществуващото положение и стремеж към психически комфорт.

Конкретно за произведенията на изкуството, притежаващи сюжет (игрални филми, пиеси, романи, повести и пр.), нещата съгласно окултната теория стоят по следния начин: в обособена област от менталния свят се натрупват всички мисли и чувства, отнасящи се до дадено произведение, сътворено някога на земята - както за древногръцките трагедии, така и за "одите" на придворните стихоплетци на някой тоталитарен диктатор. Иначе казано, там се оформя егрегорът на произведението, който в известен смисъл живее собствен, реален живот, като постоянно се подхранва от пристигащите мислоформи и въздейства обратно върху изпращащите ги хора. За способните да виждат тези двупосочни енергийни потоци гледането напр. на "Амаркорд" на Фелини и (несъмнено емоционално обагреното) размишляване върху филма е също толкова действително, колкото и друсането и блъскането в претъпкания автобус на път за работа. Обобщено, винаги се осъществява преход от една реалност в друга, а бягството представлява частен случай от него.

Ако се приеме тезата ми относно критерия за разграничаване на частното от общото, би било интересно, струва ми се, да се разбере какъв е относителният дял на бягащите от действителността според начина на извършване на това бягство - от алкохола и наркотиците през филмите и романите до медитацията. Но такова изследване е работа за статистиците.


Публикувано от BlackCat на 21.12.2006 @ 11:40:00 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Svetozar

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 03:14:45 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Бягство или преход?" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Бягство или преход?
от rajsun на 22.12.2006 @ 07:17:48
(Профил | Изпрати бележка)
:)))
Много интересна тема!
Всъщност - две теми: за изкуството и за отчуждението и за прехода или преливането)))
Бъди!


Re: Бягство или преход?
от Svetozar (astrol@consultant.bg) на 26.12.2006 @ 08:32:10
(Профил | Изпрати бележка) http://vilea22.googlepages.com/index.html
Да, Райсън, точно си схванал - както отбелязах в един друг литературен сайт, темите (със съответните тези) са две. Не съч споменал отчуждението, но то е тясно свързано с неудовлетворението.

]