Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 414
ХуЛитери: 3
Всичко: 417

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: Heel
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаУшите на желанието-последна част
раздел: Разкази
автор: vui4o

...А той се оказа точно такъв. Още родилните напъни на заранта го доказаха.Неузрялото слънце се бавеше в утробата й ,сякаш подозираше за езическите намерения на селяните.Криеше се зад височините на Сечен камък,защото се срамуваше ,че бог може да узнае ,че е присъствало на съзаклятието.Но не издържа дълго.Блъвна горещо и червено, омазано от родилна кръв, и възсия.

Слънцето забеляза хората.Пълзяха бавно по Мали рид. Цялото село бе тук с изключение на кмета ,полицая и пъдаря,но жените им присъстваха,като половинките на последните двама бяха пременени с нови синьо-зеленикави рокли,удивително приличащи на материята с която опаковаха реката.Пъплеше селото по Мали рид понесло със себе си надеждата за освобождение на рекичката,а погледнато отгоре шествието имаше формата на огромна пеперуда. И слънцето изтръпнало разбра отведнъж и за вечно.Щяха да правят пеперуда за дъжд.
Никога обаче слънцето не бе виждало подобна молитва за дъжд.Най- отпред подскачаха децата и носеха в ръцете си мрежички в които трептеше живот.След тях идеха жените държащи огромни стъкленици в които пърхаше друг живот,а най -отзад крачеха мъжете и също държаха нещо в ръце,но какво не се виждаше добре от високото.Хората изкачиха билото и спряха.Вдигнаха глави към небето.Слънцето се взриви в очакване.Изведнъж децата разтвориха шепи и от мрежите им изхвръкнаха с устрема на надежда безброй разноцветни пеперуди.Жените отхлупиха стъкленици и оттам излетяха нови пеперуди, и красотата им се сля с пъстрото на първите, и над главите на хората увисна дъгоцветна феерия..Мъжете подадоха на децата хвърчилата ,които носеха,децата се затичаха и ги хвърлиха към висинето,те писнаха и се заиздигаха ,а мъжете държаха пъпните им върви стрелкащи се като змии из встъкления въздух.От нейде долетяха свраки привлечени от шареното и налетяха на пеперуди и хвърчила,но децата бръкнаха в пазвите си ,извадиха прашки и простреляха неканените гости.Пеперудите се втурнаха след хвърчилата,хванаха ги за чевръстите опашки и се понесоха на запад където на хоризонта се бе опряло дребно като млечно зъбче облаче.Пеперудите стигнаха ,омотаха облачето с опашките на хвърчилата,върнаха се и увиснаха над множеството.Хората се поклониха ничком и хвъркатите вкупом полетяха към безбрежието си.После людете напънаха жили и задърпаха пъпните върви.Облачето взе да расте,да извлича снага от ръба на хоризонта,додето се превърна в туловище бързащо към слънцето.То се уплаши не на шега от тоя змей, дето се изсулваше из небесната пещера и се приготви да бяга.Беше късно.Хората теглеха змея приближаваше и не след дълго погълна светлото дълбоко в недрата си отдето можеха да го извадят само ветровете,но тях ги нямаше.Бяха се запилели на изток,далече някъде над морето и помагаха на вълните да залеят с милувки едно пясъчно парче суша,което морето отдавна си бе харесало,но го беше срам да си го поиска.
Облака закри небето изцяло.Мъжете завързаха хвърчилата за околните дървета и кимнаха на децата.Те събраха скорострелни камъчета ,опънаха отново прашките и хвърлиха по облака.Първите камъчета го раздраха,вторите го пробиха, удариха се в предходните и понеже бяха кремъци,треснаха гръмолно и хвърлиха светкавици.Облака се разцепи.От раните му прозирни и тънки като бебешки пръстчета заваляха капки.Пет,десет,петдесет,хиляди….милиони.Туп-туп.
Людете побегнаха,след тях се юрнаха добитъците,сподириха ги и сградите ,като първо се тътреше кметството, и под гнева на нискочелото небе остана единствена реката овързана с недомислието на някого.Скоро долетя и повиканата буря.
Валя четири дни и нощи.Бурята въртеше коса ,събаряше дървета,ломеше камъни.В тъмното,прорязвано от светкавици се не знаеше кое е земя и кое въздух, защото халата ги бе омесила, и бе ги превърнала в родство.Небесната теч напълни коритото на реката,а тя почувствала сила отпуши ненавистта си, хвърли се надолу към палатките и…
Реката помете всичко по пътя си.Насъбра платно и колчета ,смля ги и ги изхвърли връз драките.Събори палатките и бирна обитателите им.Които можаха се спасиха,но не малко тя и удави, и изплю подпухналите им тела нейде далеко зад пределите на човешкото познание.Кристо и жена му едва се добраха до един от камионите и сред въртопа се чу как той се закле ,че повече неща с души няма да опакова..Реката чу клетвата и в последния миг го пожали.Стана й мъчно за тоя човечец хранещ себе си и околните му с илюзията ,че нещата не съществуват.А те бяха там.Истински.И само погледа не знаеше за тях.
Реката бе жалостива и се прибра скоро в коритото си.Даже вече съжаляваше за удавените,но тогава тя бе мъст,а мъстта бе тя!
На петия ден стихията кротна.Нещата взеха да се връщат по местата си.Първо дойдоха плетовете,че без пазачи за никъде, после къщите,като кметството пак бе първо,а сетне се завърнаха добитък и стопани.Живота потече спирално като преди.Както винаги.Жените готвеха,мъжете ходеха на работа,а децата играеха на война ,като всички деца по света или рисуваха ,като всички деца по света.Реката се бе върнала в рекичка и чуруликаше на децата милващи бързеите с телата си.Живота трептеше гладък , и топъл като моминска гръд,докато….
Една приутрин на вратата на Верю Матин се затропа страховито.
„Бре,толкоз рано само таласъм може да е"-помисли стареца ,ама не се уплаши и отвори.
Беше Радул.
-Ела -рече-дошли са някакви.Бях тръгнал към Сечен камък да издялам парче за дувара-и показа чука и длетото в ръцете си-и ги съзрях.Скалата искат да изкачват,ама с колелета.
-Как тъй с колелета?- вдиви се Верю.
-Ей тъй, на.Първо щели да се качат, после да издърпат колелетата и като стигнат връшката да се спуснат от другата страна през гората..
-Абе да не са некои щетници и тия-стисна устни стареца-Я чакай да се облека и да дойда с тебе.
По пътя Радул заразправя ,че тия не били ,като оня с платното.Не не че не са и тия луди,ама безобидни:
-То като се не хващаш у работа,дяволите те видят ,че си свободен и те впрягат в свойте си дела-клатеше глава Верю.
По едно време се замисли и рече на Радул:
-Абе,то дойде ми на ум ..Така и така черква и поп си нямаме,да вземем да направим кръст дървен ,та тия да го качат на скалата и там да го побият.Че то може и да сме езичници ,ама и с бога разправии да нямаме-и забързаха към Сечен камък.
Когато пристигнаха обаче видяха ,че ония са започнали катеренето.Бяха трима млади мъже ,овързани с въжета и висящи като прани гащи на спечения камънак.Спряха на една площадка по средата.Отвързаха въжета от раменете си на другия край на които бяха омотали колелетата и затеглиха.Три колелета безтегловно увиснаха над земята и закретаха нагоре:
-Боже,бо….-понечи да се прекръсти Верю Матин изумен от гледката ,но в зеницата му нещо се разкъса и той свали ръка,като отсечена.Стоеше прегърбен и сломен.
-Тю изпуснахме ги-плю Радул.
Верю Матин се извъртя рязко към приятеля си.Беше гневен ,но гневът му не към Радул беше насочен ,а далече нейде отвъд естеството:
-Не ни трябва кръст- отсече-Защо ни е да се помиряваме с такъв бог дал ни смисъла ,но не и начина да го постигнем.Той казва „бъдете добри",но как като около ни всичко е зло.Казва „не пожелавайте",но как, като желанието е по-голямо от избора ни.Казва „не съдете",а е заложил частица от своето върховенство у всекиго.А най-страшното е ,че го съзнаваме,но няма що да сторим,докато изначалния глад на телата ни за всичко, тъпче душата-стареца избърса очите си.Бе открил познанието и сега то го смазваше.
-"Човек" не е вече красива дума ,не е !"Бог" също-поклати немощно глава,обърна се и си тръгна потропвайки с бастун, сякаш търсеше кухина в земята, за да се приюти при предците си, защото в един момент по-дълъг от старостта му бе разбрал ,че всяка живост е мамещо оскъдие на вечност.
Радул остана вцепенен от думите на стареца.Дълго гледа безпаметно-празно пред себе си,а в душата му един въпрос назряваше корав като съществуването човешко и когато плодът му се отрони, той като във видение пристъпи към скалата,извади длето, и с бързите удари на гръдта си го заби в нея,съзнавайки ,че всъщност дълбае нещо зарито дълбоко в него още в деня на Сътворението,а когато достигна сърцето си ,за да го опитоми,откри ,че е подивяло от съмнения и Радул изрева от ярост,разкъртвайки отломки от камъка ,а всъщност разпилявайки себе си.
Ударите продължаваха да се сипят цяла нощ,а щом първия лъч, като монашеска вощеница озари местността около Сечен камък,откри в подножието му един човек хлипащ по нещо изгубено,с разкървавени длани и изтръгнати чувства, над който в скалата с разкривените думи на простодушието бе издълбано едно изречение:
„А КАТО НИ НАПРАВИ ОТ КАЛ ,ЩО НИ ОЧОВЕЧИ, ГОСПОДИ?"-пишеше там.


КРАЙ


Публикувано от BlackCat на 30.10.2006 @ 08:48:10 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   vui4o

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 08:31:51 часа

добави твой текст
"Ушите на желанието-последна част" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Ушите на желанието-последна част
от rajsun на 30.10.2006 @ 14:52:21
(Профил | Изпрати бележка)
Талант!
Да носиш чесън, да не те урочасат))))
Бъди!


Re: Ушите на желанието-последна част
от copie на 31.10.2006 @ 10:49:26
(Профил | Изпрати бележка)
това пеперудене е страховито, вуй4о
силен финал на силен разказ!
не знам как ще се сбогуваш с тия герои...