Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 389
ХуЛитери: 1
Всичко: 390

Онлайн сега:
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПриказка за тъпия пън
раздел: Приказки
автор: ufff

Имаше едно време. Във времето растеше дърво.
Дървото обичаше круши, защото беше круша: дивачка, но не много. Мразеше да го берат. Хората ошмулваха грозно долните му клони, а горните замеряха с камъни, за да обрулят някое и друго стипчивче.
Крушата премина в отбрана. Пусна си шипове както правеха прадедите ù по традиция, но това не помогна. Никой не помнеше, че тя е братовчедка на розите и продължаваха да се отнасят неуважително с нея. Тогава дървото започна да ражда все по-тръпчиви и твърди плодове. Пак го беряха. Листата му се опитаха да разкажат на хората, че им трябва търпение. След първите слани малките кръгли крушки щяха да станат меки, сладки, по-ароматни и сами да паднат долу.
За жалост хората не обичат съвети от листа.
Имаше още едно време. В него дивата круша спря да ражда. Реши, че е безсмислено. После някой я отсече. Остана само част от нея: един нисък заоблен пън, който оглупя от мъка по красивата си липса. Пънът също не беше грозен: червеникавокафявата му дървесина преливаше на места в розови и люлякови отенъци, а кората му приличаше на грапаво кадифе с неправилни бразди като следи от нокти на давещи се. Беше самотен, защото никой не искаше да разговаря с такъв тъпак като него. Стана полуглух без ушичките на листата си. Доброжелателните листа на съседите бяха нависоко. До него не достигаше говор. Листата не обичат да крещят.
Пънът започна да си разговаря с помощта на корените. Немият език на подземните милувки го сближи със земята повече, отколкото през времето на истинската круша:
-Мечтай! -казваше му земята.
-Късно е -отговаряше той.
-Пожелай си нещо!-казваше му земята.
-Нямам желание да желая -отговаряше той.

Имаше следващо време. Гората започна да плаче листа.
В съседната иглолистна гора дойдоха секачи. Така трябваше. Пънът за пръв път се размечта.
-Имам едно желание!-каза той на земята си.
-Рано е за новогодишни елхи- отговори земята.
-Не искам елха. Надявам се и моят крушов ствол да е попаднал там, където ще отидат тези борове и ели.
-Откъде знаеш къде отиват те?
-Не знам откъде знам. Тъп съм. Но съм сигурен, че скоро ще ги направят на моливи. Моливите са нещо хубаво. С тях хората изразяват мечтите си, идеите си, плановете си - онова, което предстои...Ако можех да се преродя, бих искал да съм кедър или кипарис. Тяхната сърцевина ...
-...не може да замести сърцето на крушите, повярвай ми! Не чакай от кедър круши!- отсече земята и млъкна внезапно.

През цялата зима тъпият пън сънува острилки.
Напролет от корените му покараха млади крушови филизи със смели остри връхчета.


Публикувано от BlackCat на 22.10.2006 @ 12:35:40 



Сродни връзки

» Повече за
   Приказки

» Материали от
   ufff

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 15


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 06:56:39 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Приказка за тъпия пън" | Вход | 14 коментара (36 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Приказка за тъпия пън
от Usmiv4ica (willy_willy@abv.bg) на 22.10.2006 @ 12:50:59
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/usmiv4ica
Харесах :))) и острилката, като повод за кошмари...

и времето, което се справя дори с нежеланието за желание :))))

Изобщо моливчето е било със сърчице, докато е писало тази приказка-басня :)))


Re: Приказка за тъпия пън
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 22.10.2006 @ 12:55:40
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
ах, имам един пластмасов молив, на който и сърцевината е пластмасова - ни дърво ни графит


Re: Приказка за тъпия пън
от homunculus на 22.10.2006 @ 13:52:37
(Профил | Изпрати бележка) http://fact.bgland.net/news/DISHEV.html
:)
И си спомних:

ПУПАВО ВРЕМЕ

Йордан Радичков



Почти винаги когато изляза в Софийското поле да наобиколя старите ловни места било на пъдпъдък и на гургулица през лятото, или на бекасина и дива патица през есента, все ще срещна и някой шилегар с шилетата му. Това обикновено е край някой от временните летни овчарници, които никнат като гъби след дъжд в полето. Оградата на такъв овчарник е скована надве-натри от дървени пръти. До нея стои на четирите си крака дървен сандък, направен от щайги, покрит с крадена мушама и найлон. В него се излежава или спи шилегарят, като пропълзява вътре на четири крака, а отвън клечи вързано на синджир куче. То обикновено е толкова мършаво, че цялата му костна система може да бъде изучена, без да се сваля кожата от гърба му.
Види ли човек - кучето лае. Ако няма човек - пак лае. Ама така лае, като че изпраща кучешките си позивни на цялата вселена, а вселената стои смълчана и слуша.
Към така нарисуваната картина мога да добавя и опита в някои шилегарници да се направи подобие на навес, та при дъждовно време и буря стоката да има къде да се подслонни. Дъждовете и летните бури обаче са съсипали всичко и от навесите са останали само подобия - щипки слама, кичури от камъни и тръстика, парчета найлон и черна мушама, които при вятър се развяват като знамена, сякаш шилегарникът всеки миг ще тръгне през полето да воюва и да се бие с ветровете.
По обедно време шилетата се навъртат около пладнищата, разположени под сенките на стари върби, тополи или някоя дива круша, кой знае как помилвана от брадвата на човека. Бог отдавна е отвърнал лице от нея, само сврака, ако се наскита по тия места, ще благоволи понякога да кацне в дървото, да огледа полето и да поразмишлява. Когато в късните есени задухат студените ветрове и плъпнат мъглите, съм виждал и гарван да стои неподвижно в крушата, мълчалив, дълбоко умислен. Той е толкова стар, че ми се струва да е бил свидетел на обесването на Васил Левски край София и че оттогава именно е станал затворен и мълчалив. Плодовете на крушата са стипчиви. Ако човек реши да опита, устата му така изтръпва, че сума време подир това не е в състояние да подсвирне с уста.
Но да оставим крушата и да се върнем при шилетата и шилегаря. Шилегарят нарича шилетата си въшки и непрестанно им подвиква: "Дей, пупави въшки, дей!" Той не само се обръща към тях по този любезен начин, но ги замеря и с гегата си, за да ги възвръща. От тази гега шилетата куцат кое с лява нога, кое с дясна, кое със задна нога, кое с предна, тъй че почти всичко е осакатено от своя пастир. Ако и Бог по този начин пасе човешкото стадо, то тежко и горко ни!
Защо пастирят нарича шилетата си пупави?
Нарича ги пупави, защото растат предимно на корем. Според местния говор пупа значи корем. Пупавото се употребява главно в среден род, за да се подчертае неговата недоразвитост и инфантилност. Това понятие се разпростира не само върху домашните животни, то засяга също така и човека, особено децата. При неправилно хранене и отглеждане децата стават пупави и колкото повече растат, толкова повече пупавеят. Да запупавее може, разбира се, и възрастният човек, но при възрастния за разлика от децата това ще рече, че наред всичко е и малко възглупав - запупавял му е акълът. Когато едно нещо започне да пупавее, отърване няма..." Съдба, какво да се прави!
Щом есенно време разцъфне кърпикожухът, пупавите шилета вече не се завират по пладнищата, а се разстилат във верига и пощят усърдно тревицата. От сушата всичко е изгоряло, полето е оголено като длан, обаче където минават канали и има подпочвени води, се зеленее примамливо млада тревица. За пупавите тази зелена тревица е благодат. Те бързат да доопасат всичко, преди да е паднал снегът.
Есенната картина се обогатява от появата на белите пупавици по пасищата. Малко дъждец само да падне и ето че сутрин се бялват гъби печурки и пупавици. Пупавицата - това е прахавицата. Тя е съвсем топч

още коментари...


Re: Приказка за тъпия пън
от Leni (lorabg@abv.bg) на 22.10.2006 @ 14:22:23
(Профил | Изпрати бележка)
Ех, че хубаво!:)))))))))


Re: Приказка за тъпия пън
от miglena на 22.10.2006 @ 15:10:23
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
Ихаааааа, браво на теб, омагьосах се, толкова истинско в приказността, така мъдро в баснословието, много ти се радвам, фиууууУуу от удоволствие ;))))))


Re: Приказка за тъпия пън
от Gerlan на 22.10.2006 @ 15:38:43
(Профил | Изпрати бележка)
В тази нетипично-топла есен явно никнат приказки с неочакван край!?
Преди много години се запознах с една журналистка, казваше се Мичон Войскова, пишеше и поезия та, като прочетох разказа ти, си спомних финала на един неин стих:

-...Две круши, едната с едри плодове,
а другата до нея малка и с чепове.
На малката надменно се присмива,
кому си нужна, такава малка-дива!
....................................................
Колко ли щеше да бъде слисана,
че върху дивачка е ашладисана!?

Поздрави Ufff!


Re: Приказка за тъпия пън
от thebigplucky (plakerov@abv.bg) на 22.10.2006 @ 20:44:46
(Профил | Изпрати бележка) http://picasaweb.google.bg/plamen.lakerov
... а кората му приличаше на грапаво кадифе с неправилни бразди като следи от нокти на давещи се. Беше самотен...

Поздрав - за филизите!


Re: Приказка за тъпия пън
от alfa_c на 22.10.2006 @ 22:58:36
(Профил | Изпрати бележка)
Мисля, че непременно ще сънувам острилки.
Има да си остря например цяла нощ красиви липси
и после ще си дращя прекрасности докато затъпея. :)
Абе, знаеш ли как ме размисли ти сега по това никое време...
Уффф, че си! :)


Re: Приказка за тъпия пън
от kristi на 23.10.2006 @ 00:37:47
(Профил | Изпрати бележка)
Обичам приказките. Винаги съм ги обичала! А твоята ще я запомня...
Тъпият пън, който дори нямал желание да желае земята го дарила с филизи!!!

Прекрасна е!


Re: Приказка за тъпия пън
от marmalad на 23.10.2006 @ 00:55:09
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish23/r_rajkova/index.html
Че то умен пън въобще има ли...
Това във вид на полугрозно питане, де.

Иначе знам -моливите са нещо хубаво, а крушите са нешо като дюлите...

айде, изплаках си листата като една гора и аз, отивам да спя, Уфф...,каква досада. Блажени са кипарисите.


Re: Приказка за тъпия пън
от _helena на 23.10.2006 @ 18:39:33
(Профил | Изпрати бележка)
То май липсите винаги са красиви и затова липсват или са красиви защото липсват. Обърках се, и аз съм пън. Важното е да си говорим със земята...


Re: Приказка за тъпия пън
от Liulina на 21.09.2008 @ 12:22:28
(Профил | Изпрати бележка) http://liulina.blog.bg/
Хареса ми тази приказка!
Много мъдрост има в нея!
И ми напомня малко за моето есе!
А е писано доста преди него, как ли не съм я забелязала,извинявам се, че не съм!;)


Re: Приказка за тъпия пън
от milcho (milchokirilov@yahoo.com) на 21.09.2008 @ 12:04:26
(Профил | Изпрати бележка)
Посетих, прочетох, изкефих се,
и ....имаш една острилка!
е и 5.
Уфффффф!


Re: Приказка за тъпия пън
от Marta на 02.06.2008 @ 16:36:17
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
четох пак с удоволствие, спомних си колко моливи съм изгризала навремето...
да вземеш да си събереш приказките! дойде това време