Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 795
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 798

Îíëàéí ñåãà:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian
:: durak

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÂèïóñê 1990
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: ina_ivanova

íà Äèìèòúð Öàíîâ
åäèí èñòèíñêè Ó÷èòåë
Îáè÷àøå òîâà âðåìå íà ãîäèíàòà. Îáè÷àøå òåçè ñðåùè è ãè ÷àêàøå ñ íåòúðïåíèåòî íà ÷îâåê, êîéòî ñ âñåêè èçìèíàë äåí, ìåñåö è ãîäèíà ñå ÷óâñòâà âñå ïî-äàëå÷ îò õîðàòà, âñå ïî-íåíóæåí, áåçñìèñëåí è ïðàçåí. Òîâà áåøå åäíî îò ìàëêîòî íåùà, êîèòî âñå îùå ãî ðàäâàõà è ãî êàðàõà äà ñå ÷óâñòâà æèâ.
Âëåçå â ïîðåäíèÿ ïðàçíè÷íî-ìàéñêè ðåñòîðàíò è ñå îãëåäà. Ñúçíàâàøå, ÷å òàçè âå÷åð ñå âúëíóâà ïîâå÷å îò îáèêíîâåíî. Òîâà áåøå è ñè îñòàíà ëþáèìèÿ ìó êëàñ.
Ïðåäè ãîäèíè, êîãàòî êîëåãèòå ìó, âáåñåíè îò ïîðåäíàòà èì ïîðàçèÿ ãî ïèòàõà çàùî òàêà ÿðîñòíî ãè çàùèòàâà, òîé îòâðúùàøå, ÷å â òÿõ èìà íåùî îñîáåíî, ÷å òå ñÿêàø èìàò ñèëàòà è ñìåëîñòòà äà ïðîìåíÿò ñâåòà.
Èñòèíà å, ÷å ìó áÿõà ñëàáîñò. Íåòèïè÷íî ùóðè è äèðåêòíè çà òèõàòà èì åëèòíà ãèìíàçèÿ, òå áÿõà øîêèðàùî åäèííè äîðè çà ãèìíàçèñòè. Áåøå ñèãóðåí, ÷å âñè÷êè îùå ïîìíÿò ñèñòåìíèÿ è íåäîêàçóåì òîðìîç, íà êîéòî áÿõà ïîäëîæèëè åäèí îò ïðåïîäàâàòåëèòå, îñìåëèë ñà äà „çàäèðÿ”(êàêòî êàçâàõà) òÿõíà ñúó÷åíè÷êà.  êðàéíà ñìåòêà îíçè íàïóñíà íå ñàìî ó÷èëèùåòî, à è ãðàäà. Òàçè èñòîðèÿ ãè íàïðàâè îùå ïî-íåïîíîñèìè ñïîðåä ó÷èòåëèòå, çàùîòî òå ïîâÿðâàõà â ñïîñîáíîñòòà ñè äà ñå ïðîòèâîïîñòàâÿò è äà ïîáåæäàâàò... Èçïðàùàõà äåëåãàöèè íà ïåäàãîãè÷åñêèòå ñúâåòè, ïîñòàâÿõà èñêàíèÿ è íåóäîáíè âúïðîñè è íÿìàøå êàê äà ãè ñïðàò... Áåøå âðåìåòî íà „Ïåðåñòðîéêàòà”...
-Äðóãàðþ Èëèåâ!- èçâèêà ïúðâèÿ, êîéòî ãî çàáåëÿçà è òå ñå ñïóñíàõà êúì íåãî, âñå òàêà óñìèõíàòè, ìëàäè, ïðåêðàñíè...
-Äðóãàðþ Èëèåâ!
-Äðóãàðþ Èëèåâ!- íîñåøå ñå îò âñè÷êè ñòðàíè è ãëàñîâåòå èì ñúñ ñòàðîòî çàáðàâåíî îáðúùåíèå ïúëíåõà ñ âëàãà ïîèçáëåäíÿëî-ñâåòëèòå ìó î÷è.
Òàêà è íå ñâèêíà ñ íîâîòî- „Ãîñïîäèíå”. Áåøå òâúðäå ñòàð çà ïðîìåíè. À è íå ìó ñå íàëîæè äà ãî ñëóøà äúëãî. Äâå ãîäèíè ïî-êúñíî ñå ïåíñèîíèðà è çàæèâÿ ñúñ ñïîìåíèòå, îò êîèòî ãî âàäåõà ñàìî òàêèâà ñðåùè.
-Íåâúçìîæíè ñòå!- èçâèñè ñå íàä ãëú÷êàòà ïîä÷åðòàíî òâúðä ãëàñ è òå ñå ðàçñìÿõà ñúâñåì êàòî äåöà- Ïîâåäåíèåòî âè å íåòúðïèìî!- ïðîäúëæè ñúùèÿ òîïúë òåìáúð, êîéòî âå÷å îïðåäåëåíî òðóäíî ñäúðæàøå ñìåõà ñè... Êîëêî ïúòè áÿõà ñëóøàëè òåçè ðåïëèêè? Ïîâòàðÿõà èì ãè âñåêè äåí, âñè÷êè.... „Íåâúçìîæíèÿ 11-òè Á”... -Óäóøèõòå ÷îâåêà! ×å ìîæå ëè òàêà? Çàñðàìåòå ñå ïîíå âåäíúæ- ïðîäúëæè äà íàðåæäà Àíòîàíåòà äîêàòî ñè ïðîáèâàøå ïúò êúì íåãî.
-Òîíè! Ñòàíàëà ñè èñòèíñêà êðàñàâèöà- ïîäàäå é òîé ðúêà
-À Âèå ñòå ñòàíàëè ëàñêàòåë, íà òåçè ãîäèíè! Ùå Âè ïîìîëÿ äà èçâèíèòå òàçè ñáèðùèíà. Ëèïñâàò é ïúðâèòå 7 ãîäèíè! Çà ñúæàëåíèå íà öÿëîòî íè îáùåñòâî, Âèå ñå ïîÿâèõòå òâúðäå êúñíî â æèâîòà èì...
Òÿ ãîâîðåøå ëè, ãîâîðåøå... ßâíî íå áåøå èçãóáèëà ñïîñîáíîñòòà äà ïðèâëè÷à è çàäúðæà âíèìàíèåòî íà àóäèòîðèÿòà, íî òîé ìèñëåøå äðóãî... Çàùî èçáÿãâà ïîãëåäà ìó? Èëè ñàìî òàêà ìó ñå ñòðóâàøå?
Àêî òîâà áåøå ëþáèìèÿ ìó êëàñ, òî Àíòîàíåòà ñúñ ñèãóðíîñò áåøå ëþáèìàòà ìó ó÷åíè÷êà.
Îòêðè ÿ ïî÷òè ñëó÷àéíî... Êàòî ñòàð ëþáèòåë íà ÷åòêàòà è êíèãèòå, âèíàãè òúðñåøå â ðàáîòèòå íà äåöàòà íåùî ðàçëè÷íî. Íåéíàòà òîãàâà, ñúñ ñèãóðíîñò íå áåøå òîâà, êîåòî èñêà äà âèäè... Òðÿáâàøå äà íàðèñóâàò ìîðñêè ïåéçàæ, à íà ëèñòà é èìàøå íåùî êàòî ñêèöà èëè ÷åðòåæ íà ëîäêà... Ðàçáðà, ÷å íåùî íå å íàðåä è ÿ îñòàâè ñëåä ÷àñà.
Îòíà÷àëî òÿ ñå îïèòâàøå äà îðèãèíàëíè÷è è äà ñå ïðàâè, ÷å íå ãî ðàçáèðà, íî òîé çíàåøå êàê äà íàêàðà äåöàòà ñè äà ìó ñå äîâåðÿò.
Ñëó÷àÿ ñå îêàçà áàíàëåí. Êîëåãàòà ïðåäè íåãî ÿ áåøå ïîðèöàâàë ïóáëè÷íî çà „íåàäåêâàòíèòå é èäåè”. Íå áåøå ïúðâèÿ ìó òàêúâ ñáëúñúê. Îâëàäÿ ñå è ÿ ïîìîëè äà îïèòà îòíîâî...
Íèêîãà íå çàáðàâè òàçè ðèñóíêà. Îãðîìíî, íÿêàê íåïîíîñèìî îãðîìíî ìîðå è òàì, íÿêúäå äîëó ïðîçèðàõà îñòàíêèòå íà ïîòúíàë êîðàá. Òîé äîðè íå ñå âèæäàøå. Ïî-ñêîðî ñå äîëàâÿøå â ñåíêèòå ïî ëóííàòà ïúòåêà, â íà÷èíà, ïî êîéòî ñå ïðèâåæäàõà íàä íåãî ñêàëèòå, ñÿêàø çà äà ãî ïîäñëîíÿò... Ïî êîéòî âúëíèòå ãî îáãðúùàõà, ëþëååõà, ïðèñïèâàõà, äîíåñëè ìó ïîêîé ñëåä âñè÷êè ïúòèùà è áóðè...
-Äðóãàðþ Èëèåâ, äà âè ïðèäðóæà ëè äî ìàñàòà? Îáåùàâàì äà Âè ïàçÿ îò òàçè ïàïëà÷!
-Áëàãîäàðÿ òè, Òîíè- óñìèõíà é ñå è â ñúùèÿ ìîìåíò ïîòðåïåðà è ñå îáëåãíà òåæêî íà ñëàáè÷êîòî ðàìî.
-Äîáðå ëè ñòå?
-Äà, èçâèíÿâàé!- óñïÿ äà ñå îâëàäåå è ÿ ïîñëåäâà. Íî âå÷å íèùî íå áåøå ñúùîòî.
Òàì, íÿêúäå äúëáîêî îò ïîãëåäà é ãî áåøå ëúõíàëî òúìíî-ñèíüîòî, ïðèìèðåíî áåçâðåìèå îò îíàçè ðèñóíêà...
Èëèåâ ñåäíà äî íåÿ è ñå óëîâè, ÷å ÿ íàáëþäàâà êðàäåøêîì.
Êîëêî äàëå÷ áåøå âðåìåòî, êîãàòî ìîæåøå ïðîñòî äà ÿ ïîãàëè, äà îáúðíå ëèöåòî é êúì ñåáå ñè äà êàæå: „Êàêâî èìà, ìîåòî ìîìè÷å? Çíàåø, ÷å ìîæåø äà ìè êàæåø âñè÷êî.”
Âå÷å íå ìîæåøå. Òàçè æåíà íå áåøå íåãîâîòî ìîìè÷å... Èçãëåæäàøå êðàñèâà, ñèëíà, ñàìîóâåðåíà... Òî÷íî êàêâàòî áåøå ñèãóðåí, ÷å ùå ñòàíå. Êàêâî òîãàâà íå áåøå íàðåä?
-Òèøèíà- âèäÿ ÿ êàê ñå èçïðàâÿ. Êàêâî ëè å íàìèñëèëà ïàê?
-Òè-øè-íà- ïîâòîðè îò÷åòëèâî. Ñàìî òÿ ìîæåøå äà íàêàðà äà óòèõíå òîëêîâà áúðçî òîçè êîøåð. Âèíàãè ãî å ìîæåëà.- Å, ñúáðàõìå ñå!- âúçäúõíà òåàòðàëíî, íî òîçè ïúò ïî÷òè íèêîé íå ñå çàñìÿ è òÿ ñå âãëåäà çàìèñëåíà â ëèöàòà íà ñòàðèòå ñè ïðèÿòåëè- 15 ãîäèíè! Êîé áè ïîâÿðâàë, ÷å íàèñòèíà ùå ñå ñúáåðåì âñè÷êè ñëåä 15 ãîäèíè. Äà ñè ïðèçíàÿ íå ïîìíÿ çàùî òîãàâà ðåøèõìå äà ñìå åêñöåíòðèöè äîêðàé è äà íå ïðàâèì ñðåùè êàòî äðóãèòå íà 5, 10 ãîäèíè...
À, äà ñïîìíèõ ñè. Èç÷èñëèõìå, ÷å çà 15 ãîäèíè âå÷å òðÿáâà äà ñìå ïîñòèãíàëè âñè÷êî. Ïðåõâúðëÿéêè Õðèñòîâàòà âúçðàñò, òðÿáâàøå äà ñìå âçåëè æèâîòà ñè â ðúöå è äà ñìå óñïåëè. Çàòîâà ðåøèõìå äà ñå âèäèì è äà ñè ðàçêàæåì òî÷íî ñåãà, êàêâî ñìå íàïðàâèëè ñ æèâîòà ñè èëè... êàêâî å íàïðàâèë òîé ñ íàñ. Êîé êîãî ïîáåäè? Äà ÷óåì! È íàçäðàâå, 11-òè Á!
Êàêâî íàèñòèíà é ñòàâàøå? Çà êàêâî ãîâîðåøå? Èëèåâ ãëåäàøå çàøåìåòåí, êàê íåãîâèòå äåöà, íåãîâîòî íàé-äîáðî ïðîèçâåäåíèå è ïîñëàíèå êúì ñâåòà, íàäèãàò ìðà÷íî ÷àøè è ãè âðúùàò ïðàçíè íà ìàñàòà, çàãëåäàíè íÿêúäå ñàìè â ñåáå ñè...
-Å, êàêâî? Êîé ùå çàïî÷íå? Èëè âå÷å íå ìîæåì äà áúäåì ñåáå ñè?-îáàäè ñå ïàê òèõî Àíòîàíåòà.
-À êîé êàçâà, ÷å òîãàâà ñìå áèëè ñåáå ñè?- ãëàñà íà ßâîð ìó ñå ñòîðè íååñòåñòâåíî âðàæäåáåí- Ìîæå äà ñìå ñå çàëúãâàëè, ÷å ñìå òîëêîâà äîáðè è ñèëíè, è çíàåùè, è ìîæåùè... Äîáðå. Îáåùàõìå ñè è ìîæåì ïîíå äà îïèòàìå... Êàêâî ùå êàæåòå ïî íîìåðà- îò ïîñëåäíèÿ, òà äî ïúðâèÿ...- ïîãëåäíà ñòóäåíî Òîíè è ñå èçâúðíà- Çàïî÷âàì àç. Íÿêîé ïðîòèâ? Íÿìà. Òàêààà... Àêî î÷àêâàòå äà ÷óåòå êàê ñúì ïðåóñïÿë, êàê ñúì ïðîåêòèðàë ñóïåð ëóêñîçåí õîòåë íà Ìàÿìè íàïðèìåð, ùå âè ðàçî÷àðîâàì. Èìàì ìàëêà ñòðîèòåëíà ôèðìà, ïå÷åëÿ ìîæå äà ñå êàæå- äîáðå. Íî íå ìèñëÿ, ÷å ñúì óñïÿë. À, äà! Óñïÿõ äà ñå îæåíÿ è ðàçâåäà äâà ïúòè. Îò ìàëúê íå ìè âúðâè ñ æåíèòå. Íàëè, Òîíè? Êîãàòî èçëÿçîõ îò êàçàðìàòà ìå áÿõà îñòàâèëè âñè÷êè. Âñè÷êè... èëþçèè. Òàêà è íå ðàçáðàõ çàùî... Çàùî, Òîíè?
-Ùå äîéäå è ìîÿ ðåä- îòâúðíà ïîëóãëàñíî Àíòîàíåòà.- Ðîñè, òè ñè.
-Àç, àç æèâåÿ íîðìàëíî. Ñúïðóãà ìè å ïîñëàíèê â Èñïàíèÿ. Åäâà óñïÿõ äà ñè äîéäà çà òàçè ñðåùà. Èìàìå òîëêîâà àíãàæèìåíòè, çíàåòå êàê å. Íî íàëè áÿõ îáåùàëà...
-Ùàñòëèâà ëè ñè, Ðîñè?- ïðåêúñíà ÿ íÿêîé.
Æåíàòà ðåøèëà äà äåìîíñòðèðà áëàãîïîëó÷èå ìëúêâà è ñå âãëåæäà â ìúæà íàñðåùà.
-Èìàì âñè÷êî...
-Ùàñòëèâà ëè ñè?- ïîâòàðÿ óïîðèòî ñúùèÿ ãëàñ. ×àê ñåãà Èëèåâ ñè ñïîìíÿ- Ðîñèöà è Ïëàìåí... „Ñèàìñêèòå áëèçíàöè”, âèíàãè çàåäíî, ðúêà çà ðúêà, îòêàêòî ãè ïîìíåõà, òà äî 11-òè êëàñ. Òîëêîâà âëþáåíè, òîëêîâà ïîãúëíàòè åäèí îò äðóã...
-Èìàì âñè÷êî- ïðîïëàêâà îáúðêàíî òÿ è äîáàâÿ íÿêàê çëîáíî- À òè? Êàêâî ìîæåø äà ìè äàäåø òè?
-Àç? – ñâè ðàìåíå Ïëàìåí- Äà, ìàé å ìîé ðåä. Íèùî íå ìîãà äà òè äàì, áåáî. È íà åêñêóðçèÿ äî Èñïàíèÿ íå áèõ ìîãúë äà òå çàâåäà, àêî òîâà ïèòàø. Îùå ïúðâèòå ãîäèíè òåãëèõ êðåäèò è âçåõ íÿêîëêî àâòîáóñà. Åäèíèÿ íå ñå âúðíà îò ïúðâèÿ ñè êóðñ çàä ãðàíèöà, äðóãèÿ ãî õâúðëèõà â åäíî äåðå... Îïèòàõ èçâåñòíî âðåìå äà ñå îïðàâÿ ñ îñòàíàëèòå, äîêàòî íå óñòàíîâèõ, ÷å ñ âñåêè äåí çàòúâàì âñå ïîâå÷å è ïîâå÷å... Îùå èçïëàùàì... Ðàáîòÿ êàêâàòî ìè ïîïàäíå... Âñå ïàê èìàì æåíà è äåöà, òðÿáâà äà îöåëåÿ.
È ñå çàðåäèõà. Åäèí ñëåä äðóã... Ïîâå÷åòî íå ÷ó, íî òåçè, êîèòî äîñòèãíàõà äî ñúçíàíèåòî ìó, óáèâàõà âñè÷êî, êîåòî ìó áåøå îñòàíàëî... Ãëåäàøå ãè, óìîðåíè, ñòèñíàëè â çúáè îñòàíàëèòå èì ñèëè, íàìåðèëè ïîñëåäíîòî ìÿñòî, ïîñëåäíèÿ ïîâîä è òî÷íèòå õîðà, ïðåä êîèòî äà ñå ïðèçíàÿò çà ïîáåäåíè...
-Èìàì òðè äåöà. Ñúïðóãà ìè å ïðåêðàñåí ÷îâåê.- Âåðîíèêà, îòëè÷íè÷êàòà íà ãèìíàçèÿòà, ïîáåäèòåëêà â òîëêîâà îëèìïèàäè- Êàêâà òè ìàòåìàòèêà! Çàðÿçàõ ñëåäâàíåòî îùå âúâ âòîðè êóðñ. Íÿìàøå êîé äà ãëåäà äåöàòà... Ñåãà ïîîòðàñíàõà, íî âå÷å íÿìàì ñèëè, à è æåëàíèå äà çàïî÷âàì âñè÷êî îòíà÷àëî. Ìîåòî âå÷å ñå âèäÿ, äåöàòà äà ñà äîáðå...
-À, ðåíòàòà å íàé-åëåìåíòàðíàòà ÷àñò- ñúùèÿ âå÷íî çàñìÿí, çàáúðçàí, Âàëåíòèí îáÿñíÿâà ïðèïðÿíî íåùî- Êîãàòî âå÷å ñå âèäè êàêúâ å ãîðå-äîëó ñðåäíèÿ äîáèâ, âå÷å ñå çíàÿò è ïàçàðíèòå öåíè. Ïðîñòî ÷óêâàìå äîáèâà ïî öåíàòà è åòî òè öåíàòà íà îáðàáîòêàòà, êîÿòî òðÿáâà äà ïëàòÿò ñîáñòâåíèöèòå íà çåìÿ.
-Êàê òàêà?- íåäîóìÿâà íÿêîé
-Àìè òàêà. Ïîñëå îñòàâà ñàìî äà ðàçáèåø ïîëó÷åíàòà öèôðà ïî ïåðà- òîëêîâà çà îðàí, çà òîðîâå, çà ñåìåíà è òåì ïîäîáíè è... ãîòîâî!
-Èñêàø äà êàæåø, ÷å íà ïðàêòèêà òè èì ïðîäàâàø çúðíîòî, êîåòî ñè èçêàðàë îò çåìÿòà èì?
-Èìåííî.
-Òîâà... Àìà òîâà ñè å ãàäîñò!
-Çàùî? Àç èì ïëàùàì ðåíòà, íàåì çà òîâà ÷å èì ðàáîòÿ çåìÿòà. Òå îáà÷å èñêà çà ÷àñò îò íåÿ äà ïîëó÷àâàò è çúðíî. Äàâàì èì çúðíî.
-Ïðîäàâàø èì ãî.
-Äà. Îò íà÷àëî è àç ñå ÷óâñòâàõ êàòî ïðåñòúïíèê. Ìèñëåõ, ÷å âñåêè ñðåäíî èíòåëèãåíòåí ÷îâåê àêî íå íà ïúðâàòà, íà âòîðàòà èëè òðåòàòà ãîäèíà ùå çàáåëåæè òàçè ñòðàííàòà çàâèñèìîñò... È ùå ðàçáåðàò, ÷å å ïî-äîáðå äà ñè âçåìàò êàêâîòî èì ñå ïîëàãà êàòî ôèíèêèéñêè çíàöè, ïúê ïîñëå äà ñè êóïóâàò êàêâîòî èñêàò çúðíî... Íå. Ïðîäúëæàâàò... È òàêà. Êàêâî äðóãî äà âè êàæà?
-Íèùî! Ðàçáðàõìå òå. Êàçà äîñòàòú÷íî!- ïðåç çúáè îòñè÷à ßâîð è òúðñè ñ ïîãëåä ñëåäâàùèÿ...
-Äèñòðèáóòîð ñúì. Íàïîñëåäúê òúðñÿò âñå ìëàäè ìîì÷åòà, íî èìàì äîñòà äîáúð îïèò è òîâà îùå ñå öåíè- Áîðèñëàâ, ìîì÷åòî, êîåòî ìîæåøå åé òàêà, äîêàòî ñè äúâ÷å ñàíäâè÷à äà ôèëîñîôñòâà âúðõó ïðèñòðàñòèÿòà íà Øåêñïèð êúì îòäåëíè ïåðñîíàæè èëè äà òè îáÿñíè êîëêî ñàäèñòè÷åí å âñúùíîñò â ïàòðèîòèçìà ñè Êî÷î ×åñòåìåíñêè... Èìàøå ïîðàçÿâàùî òî÷íà, ÿñíà è íåñòàíäàðòíà ìèñúë è âèæäàíå âúðõó íà ïðúâ ïîãëåä åëåìåíòàðíè, ïðèåòè çà äàäåíîñò íåùà.
„Êàêâî íàïðàâèõ? Êàêâî íàïðàâèõ?... Êàêâî íàïðàâèõ?” ïîâòàðÿøå ñè íàóì Èëèåâ, íî â åäèí ìîìåíò ÿâíî ãî áåøå èçðåêúë ãëàñíî, çàùîòî òå ñå èçâúðíàõà êúì íåãî.
Ñòàðèÿ ó÷èòåë íàâåäå çàñðàìåí ãëàâà, çàáåëÿçà ïðúñòèòå íà Àíòîàíåòà íà ðúáà íà ìàñàòà è îòíîâî ïîòúðñè îïîðà â òÿõ. Òÿ áåøå íàé-äîáðàòà! Òÿ íå ìîæåøå äà ãî ïðåäàäå... Çàùî òîãàâà ìúë÷è? Çàùî ñòèñêà ðúêàòà ìó è ìúë÷è?
-À òè, Òîíè? Êàêâî ñòàíà ñ òåá?- îáàäè ñå íåñìåëî...
-Àç- Àíòîàíåòà ñå îãëåäà- Äîéäå è ìîÿ ðåä... Àç, Äðóãàðþ Èëèåâ, ïèñàòåë íå ñòàíàõ, ïúê è êîé ëè ÷åòå â äíåøíî âðåìå.
È õóäîæíèê íå ñòàíàõ, ìàêàð, ÷å Âèå áÿõòå ñèãóðåí, â áëÿñêàâîòî ìè áúäåùå... Íå ìå ïðèåõà â Õóäîæåñòâåíàòà è çàïèñàõ âúòðåøåí äèçàéí... Ïúðâàòà ãðåøêà! Ìîãà äà óñåòÿ, äà ïðåäàì íàñòðîåíèåòî, êîåòî ñå äîëàâÿ îò âñÿêî õðàñò÷å, îò îáëàê èëè ñÿíêà... Íî êàê ùå ñòîè åäè-êîé ñè êîðíèç íà òîâà ïåðäå... Íå. Íå ìîãà äà ñè ïðåäñòàâÿ.
Ëóòàõ ñå öÿëà ãîäèíà, äîêàòî íàêðàÿ ñå ïðåõâúðëèõ ïåäàãîãèêà. Íå ñúæàëÿâàì. Îáè÷àì äåöàòà... Íî òàì.... Òàì ñðåùíàõ åäèí ìúæ...
Åòî, ÷å ñòèãíàõ è äî òâîÿ âúïðîñ- òÿ ñå îáúðíà êúì ßâîð, íî òîé íå âäèãíà ãëàâà- Íå òè ñå îáàäèõ, çàùîòî òè áåøå ïðåêàëåíî äîáúð è ùåøå äà îñòàíåø äî ìåí, à àç íå ìîæåõ äà òè ãî ïðè÷èíÿ... Çàùîòî... Çàùîòî åäèí äåí òîé ïðîñòî èç÷åçíà. Òðúãíà çà íÿêàêúâ ñåìèíàð â Ãúðöèÿ è ïîâå÷å íå ñå âúðíà. Îòòîãàâà íå ñúì ÷óâàëà çà íåãî....
Òà îò íåãî ìè îñòàíàõà íÿêîëêî íåùà- íåîáëå÷åíàòà áóë÷èíñêà ðîêëÿ, ëèöåìåðíîòî ñú÷óâñòâèå íà ïîçíàòè è íåïîçíàòè è åäíî äåòå. Åäíî äåòå, êîåòî ñ âñåêè èçìèíàë äåí èçïúëâàøå óòðîáàòà è æèâîòà ìè. Ðàñòåøå, êàêòî ðàñòåøå è îçëîáëåíèåòî ìè êúì ñâåòà...
Òîâà å. Äúëæèì Âè èçâèíåíèå, Äðóãàðþ Èëèåâ. Íèå ñå ïðîâàëèõìå. Çíàåì, êîëêî âÿðâàõòå â íàñ... Íå óñïÿõìå. Íå çíàì çàùî. Ìîæå áè çàùîòî íè áÿõà íàïúëíèëè ãëàâèòå ñ âèñøèòå èäåàëè íà ñîöèàëèçÚìà è íèå áÿõìå äîñòàòú÷íî íàèâíè è ãëóïàâè, çà äà ïîâÿðâàìå â òÿõ, äà ïîâÿðâàìå, ÷å ñìå „çëàòîòî ïîêîëåíèå íà ïåðåñòðîéêàòà”.
Òî÷íî, êîãàòî òðÿáâàøå äà íàïóñíåì ÷èíîâåòå ñå îêàçà, ÷å âñè÷êî òîâà ñà áèëè ãëóïîñòè...
1990-òà! Íàé- äîáðèÿ ìîìåíò äà òå èçïëþÿò â ðåàëíèÿ æèâîò.
„Çëàòíî” ëè? Âñå ñè ìèñëÿ, ÷å áÿõìå ïî-ñêîðî íÿêàêâî ñáúðêàíî ïîêîëåíèå. Òåçè ïðåäè íàñ ñà âÿðâàëè.... Ìîæå äà å áèëè ãëóïîñò òîâà, â êîåòî ñà âÿðâàëè, íî ñà èìàëè ïîíå òÿõíàòà ñè ãëóïîñò. Íèå íå âÿðâàõìå â íèùî. È ñå ìîëåõìå ïîíå äåöàòà íè äà íàìåðÿò ñâîÿòà âÿðà...
Íèå òðÿáâàøå ïðîñòî äà èçíåñåì íà âúðõà êðúñòà, ñêîâàí îò òåçè ïðåäè íàñ, çà äà ñå çàëîâÿò çà íåãî îíåçè ñëåä íàñ. À äàëè óñïÿõìå? Êàê ìèñëèòå, Äðóãàðþ Èëèåâ? Äàëè óñïÿõìå ïîíå â òîâà? Àç íå ñúì ñèãóðíà...
Àíòîàíåòà ïðîäúëæè äà ñå âãëåæäà óíåñåíî â ëèöàòà íà ñúó÷åíèöèòå ñè...
-Âÿðâàõ âúâ âàñ- ïðîïëàêà ñòàðåöà òàêà, ÷å âñè÷êè ñå èçâúðíàõà ðÿçêî, à Àíòîàíåòà ñå âêîï÷è â ðàìîòî ìó.
-Èçâèíåòå. Íå èñêàõ!
-Íå!- ãëàñà ìó, ìàêàð è òèõ, ïàê ãè ïîêîðÿâàøå- Ñåãà å ìîé ðåä. Íåêà ñå èçïîâÿäàì è àç. Âÿðâàõ âúâ âàñ. Âÿðâàõ, ÷å âèå ùå ïîñòèãíåòå òîâà, êîåòî íèå íå óñïÿõìå.
Òðÿáâà äà ìè ïðîñòèòå. Òàçè âå÷åð áÿõ íà ñúä. Íå ìå ïðåêúñâàéòå! Âèíîâåí ñúì! Âèíîâåí ñúì, ÷å âè íàêàðàõ äà ïîâÿðâàòå â äîáðîòî è â õîðàòà. Âòúëïèõ âè, ÷å ìîæåòå äà ïðîìåíèòå ñâåòà. Âèíîâåí ñúì, íî òðÿáâà äà ìè ïðîñòèòå, ìàêàð ÷å åäèíñòâåíîòî ìè îïðàâäàíèå å, ÷å íàèñòèíà ãî âÿðâàõ! Ìèñëåõ...
Âèäÿ íååñòåñòâåíî èçêðèâåíîòî ëèöå íà Àíòîàíåòà íàä ñåáå ñè, ãëåäàøå êàê òðåñêàâî ñå ãðàáâàò ìîáèëíè òåëåôîíè, ïîñëå ãè çàõâúðëÿò åäèí ñëåä äðóã. Êàêâî ñòàâàøå? Çàùî áåøå òîçè óæàñ â î÷èòå èì? Çàùî íå ìîæåøå äà ïðîäúëæè, äà êàæå âñè÷êî, êîåòî òðóïà âå÷å òîëêîâà ãîäèíè?
Íå ãî áîëåøå íèùî. Íàèñòèíà íèùî âå÷å íå ãî áîëåøå.
Âèäÿ ñâåòëèíèòå íà ëèíåéêàòà è ñå çàìèñëè êàêâî ëè å ñòàíàëî ïàê? Íÿêúäå â ñóìàòîõàòà çàáåëÿçà êàê ßâîð ïðåãðúùà Àíòîàíåòà è ìó ñå ñòîðè, ÷å èìà ñå óñìèõíà.
Çàòðúøâàõà ñå âðàòè. Íÿêàêúâ ñëàáè÷úê, íåäîñïàë ÷îâåê â áÿëî ìó ãîâîðåøå, êðåùåøå íåùî, à òîé ãëåäàø Òîíè è ßâîð, ñãóøåíè åäèí â äðóã íà êðàÿ íà ñåäàëêàòà.
Äàëè ðàçáðàõà òîâà, êîåòî ñå îïèòà äà èìà êàæå? Äàëè îñúçíàõà, ÷å âñè÷êèòå ìó óðîöè ñà íåíóæíè, ÷å âñè÷êè áèòêè ñà áåçñìèñëåíè àêî íÿìà ñ êîãî äà ãè ñïîäåëèø? ×å óñïåõà ñàì ïî- ñåáå ñè å íèùî, àêî íÿêîé íå ãî èçñòðàäà ñ òåá, àêî íå ëèêóâà ñ òåá...
Äàëè ÷óõà óðîêà îò ïîñëåäíèÿ ìó äúõ?


Ïóáëèêóâàíî îò railleuse íà 28.09.2006 @ 14:45:16 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   ina_ivanova

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 3


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 08:59:53 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Âèïóñê 1990" | Âõîä | 3 êîìåíòàðà (5 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Âèïóñê 1990
îò RedRose (r_rose@abv.bg) íà 28.09.2006 @ 16:22:07
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://rosered.hit.bg
Ïîçäðàâëåíèÿ çà ÷óäåñíèÿ ðàçêàç! Äîêàòî ÷åòÿõ èìàõ ÷óâñòâîòî, ÷å ïðèñúñòâàì íà ñðåùàòà íà Ìîÿ 11- òè "Á", êîÿòî òàêà è íå ñå îñúùåñòâè.
Ìîæå ïúê äà å áèëî çà õóáàâî, êîé çíàå...


Re: Âèïóñê 1990
îò Nadie íà 29.09.2006 @ 10:39:39
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Óô, äà ìó ñå íåâèäè è æèâîò! Çà òîâà íå õîäÿ ïî ñðåùè íà âèïóñêà, ÷å å ìíîãî òÿãîñòíî. Õóáàâ ðàçêàç, íà åäèí äúõ ãî èç÷åòîõ.


Re: Âèïóñê 1990
îò PLACEBO (placebo@abv.bg) íà 30.03.2007 @ 15:36:00
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïðåêðàñåí ðàçêàç!
Àïëîäèñìåíòè!
:-)