Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 791
ХуЛитери: 3
Всичко: 794

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: malovo3
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСпазми на смисъла
раздел: Есета, пътеписи
автор: sradev

Процесите на подлостта са добре закодирани в балканщината. Не, че по други места ги няма, но едно явление се повтаря с учудваща периодичност на Балканите независимо от обитаващите ги народи и манталитети.


Става въпрос за балканските войни, в които всяко село е царство и борбата се води "всеки срещу всеки". Нещо твърде стабилно в своята нестабилност - всеки консенсус е разбиван едновременно от всички участници в играта. Всеки се старае да открадне малко повече, отколкото му се полага и е готов да се подчини на силата, ако вижда в това някаква изгода. Такава традиция се наследява и усъвършенства. Външно изглежда че има преходи от тирания към свободата на кражбата, но това е само илюзия. Кражбата пулсира и ту се събира около един център, ту се разпръсква в малки коалиции. А и тези коалиции са временни - за днешната кражба.

Раждането на мафиите тръгва от свободата на кражбата и произвола на подтистничеството. Колкото по-масова става кражбата, толкова повече от участниците в играта преминават границите. Прехвърлилите границите на "приличието" (т.е. прилича на това, което правят всички) или губят двойно или печелят още мъничко. Загубилите веднага се обявяват за привърженици на справедливостта и се самопровъзгласяват за жертви. Спечелилите малко се обявяват за ред, но "по-съвършен". И двете страни са готови да развеят знамето на диктатурата. В същност не за диктатура става въпрос, а за намаляване на слободията, която започва на всички да пречи. Но никой не започва с намаляването й в себе си.

Едновременно с такива събития се променя и езика - всеки разбира казаното от другите по своя начин. Думите стават все повече и всеки се опитва да защити "своя" ред. Понеже тези, които се считат за излъгани са винаги повечето, то те си създават 'езика на справедливостта'. Сменят се ценности и заедно с тях и хаоса в езика на справедливостта. Ражда се новата етика, която е старата, но с малко по-други думи. Старите 'позитивни' думи стават 'иронични' или негативни, а новите придобиват магическата сила на заклинания.

И цялата тази шашмалогия е форма на запазване на смисъла с въвеждане на нов начин на прочитане. Но всичко ново е трудно за възприемане (мозъка е най-мързеливият орган) и за това се опростява... т.е. обезсмисля. Желаещите да се промени смисъла са доволни, защото има нови думички. Желаещите да си остане по старому също са доволни - "предишното не беше точно казано". И понеже всички от хилядолетия си играят тази игра, никой не се хваща на въдицата.

Разбира се на Балканите е и центъра на света (поне 1107937 места са посочвани като център), но същите процеси се отнасят и до света в рамките на човечеството. Опирайки се на ново, "по-точно" четене на "свещените" книги, едновременно се зараждат фундаментализми във всички монотеистични религии. Смяната на "смисъла" става чрез деление на 'наши' и 'ваши' по нов начин, т.е. по активната коалиция. Слабите интелекти приемат доктрините, които им позволяват да не мислят, средните интелекти се опитват чрез тях да повишат печалбата си, силните интелекти се затварят в своите светове, за да се самозалъгват.

Новият смисъл в същност е опис на новият "виновен". Промяната на смисъла започва с изчезването на старият виновен. Трудно е да се хвърля вината на вече изчезналия вид. Колкото и да бяха големи динозаврите, те отдавна са стъпкани от мишките и дори за модел не може да се намери един. За това и намираме "динозавърското" в другите и се опитваме да го унищожим. Може да се прояви в навици, в поведение, във външен вид. Временно тълпата е заета да се оглежда наоколо, докато й пребъркват джоба.

Двуличниците, които следят новия език, бързо прихващат новите магични заклинания. Магичните формули се характеризират от двойка взаимоопределящи се думи от които е извадено значението. На пример "Доброто е разумно, разумното е добро." Завързани във фльонга тези формули имат свойството да се разплитат безкрайно и така да задоволят основното изискване на мозъка (да припомним - той не обича да работи). Повторението не само, че ликвидира съмнението, но и пречи нещо друго да се пръкне. В най-заплетения случай се достига до формули от три думи, които дават илюзия за богатство на формите. (това не е само в "политически план", но и в научен - точка,права, равнина; нула, единица, имагинерна единица; гравитация, електромагнитно излъчване, светлина...). Вината се разхожда между тримата - Атакуващ, Атакуван, Съдия. Мястото на виновния никога не е празно - все един от тримата го заема.

Но от древността са останали два принципа за определяне на цената на борбата:
1. Победителя получава вината на победения.
2. Победителя получава качествата на победения.
От смесицата на тези два принципа се ражда цялото разнообразие на справедливостите. Дуалността в прилагането на тези принципи се реализира чрез проектиране на своите мисли в действията на 'виновния'. Най-добре това си личи в дискусиите, където аргументите на двете страни са идентични.

1978 година

Не виждам какво бих променил, какво бих добавил.
17.09.06



Публикувано от railleuse на 17.09.2006 @ 09:41:52 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   sradev

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
323 четения | оценка няма

показвания 45982
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Спазми на смисъла" | Вход | 4 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Спазми на смисъла
от homunculus на 17.09.2006 @ 09:48:09
(Профил | Изпрати бележка) http://fact.bgland.net/news/DISHEV.html
И - като че ли - няма нужда (е, детайлите винаги са важни, но те обикновено се нанасят с най-тънката четчица и най-бързо стават невидими - поради дистанцията или просто забърсани от времето). :)


Re: Спазми на смисъла
от miglena на 17.09.2006 @ 11:06:53
(Профил | Изпрати бележка) http://www.miglena.net/
:)))) това е и магически принцип - бориш ли се с нещо, споделяш силата му

а иначе, в "исторически" аспект царят максимите: "победителите не ги съдят" и "историята се пише от победителите" ... пише и пренаписва и пак се .... :))))))))


Re: Спазми на смисъла
от copie на 17.09.2006 @ 12:05:42
(Профил | Изпрати бележка)
Не виждам какво би могъл да промениш, наистина. Двуличниците, които следят новия език, бързо прихващат новите магични заклинания...

ПРОЗЕЛИТИ НА ПРАВИЛНАТА ВЯРА


СЛАГАТ БЕЛИ РИЗИ
обличат бели костюми
говорят прекрасни
думи думи думи
чисти думи
чисто и
просто
думи
само думи
самоиздръжка самокритика
саможертва самоуправление

самоизмама
самомнение
саморазправа
самоизяждане
самозалъгване
самоуправство
самодоволство
самоуспокоение
самозаблуждение

1987 г.


Re: Спазми на смисъла
от radi_radev19441944 на 17.09.2006 @ 22:25:19
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
В съкратен вид е засегната цялата философия на балканската посредственост.
Но посредствеността има свойството да се самовъзпроизвежда . И е засегнала цялата планета.