Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 843
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 843

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàBlack Metal of Dupnica
ðàçäåë: Åñåòà, ïúòåïèñè
àâòîð: soleda

Íå ñå ïðèòåñíÿâàéòå! Áîã ïîçíàâà ñúêðîâåíèòå íè æåëàíèÿ, äîðè è äà íå ñìå ïîñâåòèëè ìíîãî âðåìå â ìîëèòâè. Íî íàèñòèíà ìíîãî ðÿäêî ìèíàâàøå ïðåç Äóïíèöà è òàì íå âñè÷êî ìó áåøå òàêà èçâåñòíî...
Ñðàâíèòåëíî äîáðå ïîìíåøå ãàðàòà è ñåãà ñ óâåðåíà êðà÷êà íàïðåäâàøå íàòàòúê. Êîãàòî ÿ íàáëèæè, ñâè âúâ âõîäà íà åäèí áëîê, â êîéòî æèâååøå Áóãè Á, èçêà÷è ñòúëáèùàòà (òúé êàòî â àñàíñüîðà ñå áå èçõîäèë ñòàðèÿò øåãîáèåö - Ìàðòè Ïóøêàòà; Ïóøêàòà âñúùíîñò îò äúëãî îáìèñëÿøå äà ïàòåíòîâà òîçè íîìåð è äà ñòàíå èçâåñòåí) è íà åòàæà íà Áóãè çàáåëÿçà íåùî, êîåòî ëåêî ãî èçíåíàäà. Åäèí ìëàäåæ - íåáåçèçâåñòíèÿò äîí Ðóé÷î, äúðæåéêè ÷àíòà â ðúêà, ñå çàñèëè êúì âðàòàòà íà àïàðòàìåíòà ñ öåë äà ÿ ðàçáèå, íî îñòàíàë íà åäèí êðàê çàãóáè îïîðà è ïàäíà. Òúé êàòî ñìÿòàøå, ÷å èìà íÿêàêâà ìèñèÿ, äîí Ðóé÷î ñå èçïðàâè è ïî âñè÷êî ëè÷åøå, ÷å òîçè ïúò ùå èçïîëçâà ðàìîòî ñè, çà äà îñòàíå ñòàáèëåí. Çàñèëè ñå, íî íå óöåëè. Áîã çíàåøå, ÷å å âúðíàë âðåìåòî ñ íÿêîëêî äíè íàçàä, íî âñå ïàê ìó ñòàíà êîôòè çà äîíà, òúé êàòî ìó áåøå ñèìïàòè÷åí.  òîçè ìèã îáà÷å îò àïàðòàìåíòà äîëåòÿ íÿêàêúâ øóì, òèõî øóìîëåíå êàòî îò íàéëîíêà, ïîñëå ðó÷åíå íà òå÷íîñò, âñå åäíî òå÷åøå áðîíç èëè íåùî ïîäîáíî. Ïîñëå âðàòàòà ñå îòâîðè, à áðàâàòà ñå ðàçãëîáè îò ñàìî ñåáå ñè. Áóãè ñòîåøå ïî åëåãàíòíà ïèæàìà ñ áðîíçîâè øàðêè íà ìåñòà, ñ åäðà âåðèãà íà øèÿòà ñ êàòèíàð. Ñ äîíà îãëåäàõà ÷àñòèòå íà áðàâàòà è âëÿçîõà â ñïàëíÿòà. Áîã ñúùî ñå ïðîìúêíà è êîãàòî âëåçå ïðè òÿõ, ñêèâà íå äîòàì ÷èñò, íî ñ âúîáðàæåíèå ñïðåòíàò åäèí êúò â ñòèë êëîø-ïúíê. Èçãëåæäà Áóãè áå ñâÿñòíî ìîì÷å è ñúñòðàäàòåëåí òèï, òúé êàòî ìíîãî ïúòè áå ïðèþòÿâàë ñêèòíèöè â äîìà ñè, êîåòî ëè÷åøå ïî îñòàâåíèòå îò òÿõ öåííè ìèñëè ïîä ôîðìàòà íà íàäïèñè ïî ñòåíèòå.
Áîã íàïðàâè íÿêîëêî êàíàäñêè áîðáè ñ áúëõèòå â úãúëà è âíèìàâà äà ïàçè òèøèíà, çà äà íå ñòðåñíå äâàìàòà, ÷å êàêòî áÿõà óìîðåíè è ëåêî ïèÿíè ùÿõà äà ñè ïîìèñëÿò, ÷å õàëþöèíèðàò. Êàòî ñâúðøèõà ðàçãîâîðà äîí Ðóé÷î ñè òðúãíà, à Áóãè ãî ïîñëåäâà äà ãî èçïðàòè. Áîã ñèëíî âïå÷àòëåí îò êàçàíîòî, ìàêàð íåÿñíîòàòà íà èçðàçÿâàíåòî, îò ìÿñòîòî ñè ñå âçðÿ â òðàïåçàòà ñ êèëíàòî ïðàçíî øèøå è ôàñîâå. Èçâàäè îò ïàçâàòà ñè ïëèê, íà êîéòî ñ åäðè áóêâè ïèøåøå "ÏÈÑÌÎ" è ãî îñòàâè íà åäíî øêàô÷å.
-Ùå òè òðÿáâàò ëè íÿêàêâè èíñòðóìåíòè, êîïåëå, çà äà ïîïðàâèì áðàâàòà? - äîí Ðóé÷î íåæíî ãëåäàøå ïàÿíòîâàòà âðàòà, êîÿòî â ìèíàëîòî áå ðàçáèâàë íÿêîé è äðóã ïúò.
-Íå ñå ïðèòåñíÿâàé! - óñïîêîè ãî Áóãè - Ñëåä äâå ñåäìèöè ïàëÿ ìîòîðà êúì Áóðãàñ. Ïðåäè òîâà ñìÿòàì äà çàçèäàì âðàòàòà çà íÿêîé è äðóã ìåñåö. Íåùî êàòî ïðåâåíöèÿ îò êðàäöè. - îáÿñíè Áóãè - À èíà÷å çíàåø ëè îòêúäå ìîãàò äà ñå îòêðàäíàò òóõëè è âàð?
Ñëåä èçâåñòíî âðåìå ãëàñîâåòå ñòèõíàõà, à íàâúí ñëúí÷åâèòå ëú÷è ïî÷íàõà äà ñè ïðîïðàâÿò ïúò ïðåç ïðàõóëÿêà íà âÿòúðà.
-Èìàì ñìúòíîòî óñåùàíå, ÷å ìîì÷åòàòà ùå óñïåÿò. - áåøå âúçêëèêíàë òîãàâà íà ñåáå ñè Áîã, áåç äà èìà íèùî êîíêðåòíî âïðåäâèä. À îò ñòåíèòå ìó ñå óñìèõâàõà êðèâè áóêâè, âñå åäíî, ÷å ãè áå ïèñàë Ãîøå Êðåçàòà, íå ñ ðúêà, à ñ ëÿâ êðàê, ïîä âúçäåéñòâèåòî íà ìóçèêàòà íà Ä-2.
 òîçè ìèã Áîã ìàëêî ñå ñòðåñíà, òúé êàòî íÿêàêâà ðúêà ñå îòïóñíà íà ðàìîòî ìó è íåïðèÿòíî óñåùàíå çà õëàä ìèíà ïî íåãî.
-Íå òå î÷àêâàõ òóê! - óñìèõíà ñå íîâîäîøëèÿò. Áåøå Ñàòàíàòà - Òèÿ êúò÷åòà ìåí ìå ïðèâëè÷àò, íî òè èìàø ëè ïðåäñòàâà êîëêî áîëíè äåöà ñòðàäàò â òîçè ìîìåíò, äîêàòî òè ñè óáèâàø âðåìåòî â òàÿ äóïêà?
-Áîáè, - îáúðíà ñå êúì íåãî Ãîñïîä, êàêòî áå ñâèêíàë äà ìó êàçâà - òóê ìîæå è äà å ìàëêî ìðúñíî, à äîãðàìàòà äà å â íàïðåäíàë ñòàäèé íà ãíèåíå, áúëãàðñêàòà ïðèâàòèçàöèÿ äà å ïî-ïðîçðà÷íà îò òèÿ êèðëèâè ïðîçîðöè è àòìîñôåðàòà äà íå å íàé-èçäúðæàíà, íî çàïîìíè îò ìåí, ÷å ïî-äîáðå òóê, îòêîëêîòî äà ñòàâàì ñâèäåòåë íà ëèöåìåðíè ïîñòúïêè èëè, ïî-ëîøî, äà ñëóøàì ñíîáñêè ðàçãîâîðè, òà áèëî è â ÷èñòî ïîìåùåíèå…
-Òîâà å ïîõâàëíî, ïðèÿòåëþ, íî çàùî íå íàçîâåø íåùàòà ñ èñòèíñêèòå èì èìåíà? - ïîâäèãíà ðàìåíå Ñàòàíàòà.
Áîã áå ðåøèë äà îáÿñíè íàøèðîêî êàêâî õàðåñâà è êàêâî áè èñêàë äà ïðîìåíè èëè äà îñúäè.
-Àç òè îáåùàâàì… - çàïåöíà Áîã. Ïîñëå ïðî÷åòå åäèí íàäïèñ íà ñòåíàòà, êîéòî ãëàñåøå "Äîáðèÿò ñòðåëåö ñå öåëè â ñåáå ñè". Òîâà ìó ïðèïîìíè äà ñå îòäðúïíå îò òàÿ ñóåòà è òîé ïàê îñòàíà èçâúí âñè÷êî. Ïîå êúì èçõîäà ñ ãëóïîâàòî èçðàæåíèå. À Ñàòàíàòà êàòî ñå îïèòà äà ãî ïîñëåäâà ñå ïîäõëúçíà è ïàäíà çëå íà ïîäà, òúé êàòî, êàêòî óñòàíîâè ïî-êúñíî, áå íàñòúïèë íÿêàêâî êåñå èçöàïàíî ñ ëåïèëî. Èçïðàâÿéêè ñå, òàêà ñèëíî èçðóãà, ÷å âñè÷êè â áëîêà, êîèòî îùå ñïÿõà, ñå ñúáóäèõà íà ìèãà. Äîðè Áóãè, êîéòî áå çàäðÿìàë â ñúñåäíîòî ïîìåùåíèå, ëåêî ñå ñåïíà â ñúíÿ ñè.
Äâàìàòà ñå îòïðàâèõà êúì ñòúëáèùåòî.
-Àõ… - Ñàòàíàòà ñå ñïðÿ ïîìåæäó åòàæèòå è ñå ïëåñíà ïî ÷åëîòî - ×ó ëè ïîñëåäíèÿ ñëóõ çà åäèí ãîëÿì ãðåøíèê? - ïîïèòà, íî ïðîäúëæè áåç äà ÷àêà îòãîâîð - Åäèí ìëàä ÷îâåê èìàë òîëêîâà ãðåõîâå, ÷å êàòî îòèøúë íà öúðêâà è çàïàëèë åäíà ñâåùèöà, ñòîðèëî ìó ñå, ÷å òàêà è íàé-ìàëêà ÷àñò îò òÿõ íÿìà äà ìó áúäå îïðîñòåíà. Ñåòíå çàïàëèë äåñåò ñâåùèöè. Íî îòíîâî ìó ñå ñòîðèëî, ÷å íåùàòà âñå îùå íå ñà äîáðå çà íåãî. Ñåòíå âçåë ïåòäåñåò ñâåùè îò òåçè ãîëåìèòå, îò êîèòî ñâåùåííèöèòå îñúùåñòâÿâàò íåëîøè ïå÷àëáè. - Ñàòàíàòà ùðàêíà ñ ïðúñòè - Íàëè ñå ñåùàø? Íî íàøèÿò ãðåøíèê îòíîâî íå ñå ïî÷óâñòâàë óäîâëåòâîðåí. Ñàìî â äæîáà ñè ïî÷óâñòâàë îòñëàáâàíå. Òîãàâà ðàçìèñëèë, èçëÿçúë è ñå çàïúòèë íàáëèçî êúì åäèí ïàðêèíã, êúäåòî áèë àâòîìîáèëúò ìó. Èçòî÷èë åäíî òóáåíöå áåíçèí, âúðíàë ñå è çàïàëèë öÿëàòà öúðêâà. - Ñàòàíàòà ñå óñìèõíà ëåêî - Åòî òîëêîâà ãîëåìè áèëè ãðåõîâåòå ìó. - Ñàòàíàòà ñå ïîñìÿ îùå èçâåñòíî âðåìå, à êàòî ñå îãëåäà âèäÿ, ÷å Ãîñïîä áåøå èçïîëçâàë ìàëêîòî ìó ðàçñåéâàíå, çà äà âëåçå â ïðÿêàòà è äà ÿ ïðîáÿãà êàëêîòî ñå ìîæå ïî-áúðçî, çà äà îñòàíå íàñàìå.

♂☻ + ☺♀

Åäâà ñëåä îáÿä ñëúí÷åâèòå ëú÷è óñïÿõà äà ïðîáèÿò ñòåíàòà îò ïðàõ è âèëíååù âÿòúð â äàëå÷èíàòà è äîêîñíàõà åäíà êîíñòðóêöèÿ, ãîëÿìà áåòîííà ïëî÷à ñ îòâîð.  ñòðàíè ìèíàâàøå ñòúëáèùå âîäåùî êúì ïîäçåìíî ïîìåùåíèå, íàìèðàùî ñå òî÷íî ïîä ïëî÷àòà . Ñëúíöåòî ñå ïðîâðÿ ïðåç îòâîðà è íà ìàñàòà îòäîëó ñå îáðàçóâà ñëúí÷åâî çàé÷å, îêîëî êîåòî ñå áÿõà èçïðàâèëè áèðåíè áóòèëêè è ÷àøè. Íà ìàñàòà áÿõà Ìàíøîí, Ïîëó-Îáóâêà è Ìúõåñòà Áðàäà. Ìàíøîí ñåäåøå ñ ëèöå êúì áàðà, êîéòî áå åäèíñòâåíîòî ùî ãîäå îñâåòåíî ìÿñòî â ïîäçåìèåòî. Ïîëó-Îáóâêà è Ìúõåñòà Áðàäà ñåäÿõà åäèí ñðåùó äðóã è èãðàåõà ñ òðè ìîíåòè, êîèòî ïîáóòâàõà ñ ïðúñòè. Ïðåç ìóçèêàòà äîëèòàõà ãëàñîâå è êàøëèöà, êîèòî êàðàõà Ìàíøîí äà êðèâè ëèöå è äà èçïèòâà äèñêîìôîðò.
-Òàÿ êðú÷ìà ìè íàïîìíÿ çà Ïîðò Ðîÿë, êàêòî å îïèñàí èç òåêñòîâåòå íà Running Wild! - îáàäè ñå Ìàíøîí.
Ïîëó-Îáóâêà ñå çàãëåäà ðàçñåÿíî êúì áàðà, êúäåòî åäèí åäúð ìúæ ïóøåøå öèãàðà è áúðêàøå â íîñà ñè.
-Òîÿ ïè÷ ìîæå áè óðèíèðà â áèðèòå ïðåäè äà íè ãè ïðîäàäå. - ïðåäïîëîæè Ïîëó-Îáóâêà.
-Ìîæå. - ñúãëàñè ñå Ìúõåñòà Áðàäà.
-Êàê ãî íàðè÷àõà?
-Ïàíàéîò. - îòãîâîðè òèõî Ìàíøîí. Ïîñëå ñå îëàêúòè íà ìàñàòà - Êàê ñìå ñ ïàðèòå? - ïîïèòà ìðà÷íî - Àêî ñâåäåì ðàçíîñêèòå ñè äî ìèíèìóì êîëêî âðåìå ùå èçêàðàìå?
-Êàêâî îçíà÷àâà "äà ñâåäåì ðàçíîñêèòå ñè äî ìèíèìóì"? - ïîïèòà Ïîëó-Îáóâêà.
-Òîâà îçíà÷àâà, ÷å ùå äàâàìå ïàðèòå ñè ñàìî çà àëêîõîë. - ïîâèøè òîí Ìàíøîí - È äîðè ïî-ãîëÿìàòà ÷àñò îò òîçè àëêîõîë ùå êóïóâàìå îò åäèí ïàâèëüîí, êúäåòî âåðîÿòíî ùå å íÿêîëêî ïúòè ïî-åâòèí. À ïî-êúñíî ùå ãî âíàñÿìå òàéíî òóê.
-È êîé ùå ñå çàòè÷à äà õîäè íàâúí! - ïàê ïîïèòà Ïîëó-Îáóâêà - Âðåìåòî å êîôòè.
-Âúçìîæíî å äà ñå ðåäóâàìå. Åäèí ùå ïàçàðóâà, à äðóãèòå ùå ïàçÿò ìàñàòà. Ñòîêàòà ùå êðèåì îòâúí â íÿêîé êîíòåéíåð, êúäåòî íèêîé íÿìà äà ñå ñåòè äà áúðêà. - Ìàíøîí èçïðàâè ãëàâà è çàðè ñ î÷è íàâúòðå â ïîäçåìèåòî.
Èìàøå òåëåâèçîð ìîíòèðàí â ñòðàíè îò áàðà. Ìàíøîí è Ïîëó-Îáóâêà ÷åñòî ãëåäàõà êúì íåãî è ñå îïèòâàõà äà äîëîâÿò íåùî îò çâóêà, êîãàòî ñâúðøâàõà ñóáòèòðèòå.
-ß êàæè, - ïðîøåïíà Ïîëó-Îáóâêà - òè êàê âêàðâàø àëêîõîëà ñè òóê, áåç äà òå çàáåëåæè Ïàíàéîòêàòà! Òî àêî áúäà ÷åñòåí è àç îùå íå ñúì çàáåëÿçàë.
Ìàíøîí âúçâúðíà íàñòðîåíèåòî ñè, ïîñëå íàïðàâè çíàê íà Ïîëó-Îáóâêà äà ñå ïðèâåäå êúì íåãî, à òîé ñ ïåðèôåðíîòî ñè çðåíèå íàáëþäàâàøå äðóãèòå ïîñåòèòåëè, êàêòî è Ïàíàéîò.
-Êàêòî âîäêàòà ñè å â áóòèëêè, âêàðâàì åäíà â ìàíøîíà ñè. - çàïî÷íà äà îáÿñíÿâà òîé - È êàêòî ñúì ñ áóòèëêàòà ñå çàïúòâàì êúì òîàëåòíàòà, òúé êàòî å áëèçî äî âõîäà. Ïîñëå ïîñòàâÿì áóòèëêàòà íà âúðõà íà ñòåíàòà, êîÿòî äåëè êàáèíêèòå. Åäâà ëè íÿêîé ùå ãëåäà íàòàòúê. Òîâà ãî íàó÷èõ îò åäèí ãåíèàëåí ÷îâåê è ìîé ïðèÿòåë, êîéòî äúëãî å ïîñòúïâàë òàêà â åäíà êðú÷ìà. Íàêðàÿ íà ìÿñòîòî íà òàçè êðú÷ìà áèë îòâîðåí ìàãàçèí çà äðåõè-âòîðà óïîòðåáà è âñè÷êè ïîìèñëèëè, ÷å òÿ å ôàëèðàëà, Íåéíèÿò ñîáñòâåíèê îáà÷å, êîéòî å ìåëåç ìåæäó åñêèìîñ è åâðåèí, âñúùíîñò áèë âçåë ïîä íàåì äðóãî, ïî-ñêúïî ïîìåùåíèå. Òðÿáâà äà âè çàïîçíàÿ ñ òîçè ïðåäïðèåì÷èâ ìúæ. Âúïðåêè ñìåøíèòå ñè ðèæè êúäðè èíà÷å å ñâÿñòíî ìîì÷å è åäèí îò ãîëåìèòå áèçíåñ-èãðà÷è â ãðàäà.
-Èäåÿòà íå å ëîøà. - çàèíòðèãóâà ñå Ïîëó-Îáóâêà - Ìîæå äà ÷åðïè ïî íåùî êàòî å òîëêîâà áîãàò.
-×óâàë ñúì äà êàçâàò, ÷å òîé ìðàçè äà ÷åðïè â ñîáñòâåíàòà ñè êðú÷ìà ïî ñóåâåðíè ïðè÷èíè, íî èíà÷å ÷åñòî êàíè è ïîçíàòè è íåïîçíàòè äà ïî÷åðïè íà íÿêàêâî äðóãî ìÿñòî, êîåòî îùå íå ñúì óñïÿë äà îòêðèÿ íà êàðòàòà, íî êàêòî ìå óâåðèõà, òàì ñå ïèå íà êîðåì.
-Êàê ñå êàçâà òîâà ìÿñòî? - çàèíòåðåñóâà ñå îùå ïî-ñèëíî Ïîëó-Îáóâêà - Ðàçïîëàãàø ëè ñ íÿêàêâè êîîðäèíàòè?
-Äà. Òî ñå íàìèðà òàì, êúäåòî çèìóâàò ðàöèòå, êîïåëå. Èíôîðìàöèÿòà å ïî÷òè ñèãóðíà, ñàìî îñòàâà äà èçâàäèìå ìàëêî ïîâå÷å êúñìåò â òúðñåíåòî.
Ïîëó-Îáóâêà êèìíà è ðåøè äà çàïèøå òîçè àäðåñ â áåëåæíèêà ñè, à Ìàíøîí ïúê ãî ñìúìðè ïðèÿòåëñêè:
-Íî âíèìàâàé ñåãà, Îáóâêà, òúé êàòî òè ñè åäèíñòâåíèÿò ÷îâåê, êîéòî çíàå çà ìîéòî øèøå â òîàëåòíàòà!
-Òàêà è íå óñïÿõ äà ðàçáåðà íàïúëíî ñõåìàòà òè! - ïîâäèãíà ðàìåíå Ïîëó-Îáóâêà - Êàçâàø, ÷å â òîàëåòíàòà òå ÷àêà áóòèëêà Ñèìåîíîâ, íî ÿ ìè êàæè, êàêâà òè å ïîëçàòà! Èëè âñåêè ïúò êîãàòî îæàäíååø, îòèâàø òàì è ñå íàëèâàø êàòî Áóãè Á?
-Âñúùíîñò íå å òî÷íî òàêà, îáóâêà íà ÷àëãàäæèÿ! - óñìèõíà ñå Ìàíøîí - Êëþ÷úò å â òîâà, ÷å âñåêè ïúò êîãàòî îòèâàì â òîàëåòíàòà, ñëåä êàòî ñâúðøà ñ ïðèðîäíèòå ñè íóæäè, àç ïúëíÿ óñòàòà ñè ñ âîäêà è ïîñëå èäâàì òóê è ïúëíÿ òîâà øèøå, òàêà ÷å òâîÿò ïðèÿòåë Ïàíàéîò ñàìî ìå äúðæè çà îïèíöèòå.
Ïîëó-Îáóâêà ñå óäàðè ïî ÷åëîòî è ñå çàñìÿ.
-Çàðàäè òîâà ëè î÷èòå òè ñâåòÿò, êàòî èäâàø îò òàì! Ñ Ìúõåñòà Áðàäà ñè ìèñëåõìå, ÷å ñè ïðèõâàíàë Ðåçèò.
-Êàêâî å òîâà Ðåçèò? Äà íÿìàø â ïðåäâèä Êðåçèò? - çàìèñëè ñå Ìàíøîí.
-Íå. Ñòàâà âúïðîñ òî÷íî çà Ðåçèò. Áîëåñòà íà íåðàçóìíèòå, òàêà äà ñå êàæå. Ìîæå áè ñè ÷óâàë, çà íàé-áðóòàëíàòà ãðóïà â ñâåòà, à íàé-âåðîÿòíî è â Áúëãàðèÿ, äóïíèøêàòà ãðóïà Ðåçîñ. Äâàòà äóøìàíà, êîèòî ÿ ñúñòàâÿò, äîêàðâàò òàêúâ ñàóíä, îò êîéòî ìàëöèíàòà, êîèòî íå ïîâúðíàò ÷åðâàòà ñè è íå óìðàò â àãîíèÿ, îñòàâàò áåëÿçàíè çàâèíàãè îò òåæêè ïñèõè÷åñêè òðàâìè, îêîêîðÿâàíå íà î÷èòå, ðàäèêàëíî ñìàëÿâàíå íà ãåíèòàëèòå è ðåäèöà äðóãè ìàëôîðìàöèè. Ãîâîðè ñå, ÷å íåáåçèçâåñòíèÿò ôðîíòìåí è âîêàë íà ãðóïà Òå - Ëþáî, å áèë íà íÿêîëêî êîíöåðòà íà Ðåçîñ. Íå áèâà äà ìó ñå ïîäèãðàâàø. Àêî òè íàèñòèíà èìàø Ðåçèò, òî ïðè òåá ñòàâà âúïðîñ çà íÿêàêâà ëåêà ôîðìà, êîÿòî ñå õâàùà îò ðàäèîñòàíöèèòå, íî áúäè íàùðåê, ÷å ñ âðåìåòî ìîæå äà ñå óñëîæíè. Íå áèâà äà ñëóøàø ìóçèêàòà íà Òå, Ä-2 è Ìàðèÿ Èëèåâà.
-Ìèñëÿ, ÷å çàâèæäàø íà ëè÷íîñòèòå, êîèòî èçáðîè è ñåãà, ïîä íàïîðà íà åìîöèèòå, ðåøè äà ñå ïîçàáàâëÿâàø çà òÿõíà ñìåòêà.
-Òîâà, ÷å èì çàâèæäàì çà ïðîôåñèîíàëíèòå óñïåõè, å áåçñïîðíî. Íî òå ñúâåòâàì äà ñå ïðåäïàçâàø îò ãíóñíàòà èì ìóçèêà. Òóê íå âêëþ÷âàì ìóçèêàòà íà Ðåçîñ. Òå ñà åäíî äîáðî èçêëþ÷åíèå.
Ìàíøîí ðèòíà Ïîëó-Îáóâêà ïî êðàêà è ãî ïðåäóïðåäè âñå ïàê äà ãîâîðè ïî-òèõî â òàÿ êðú÷ìà, êîãàòî ñòàâà âúïðîñ çà àëêîõîë. À Ïàíàéîò ïúê ñ åäíî áóðêàí÷å â ðúêà âå÷å ñå áå ïðîìúêíàë â òîàëåòíàòà. Îòêðè áóòèëêàòà íà Ìàíøîí è èçñèïà ÷àñò îò ñúäúðæàíèåòî íà áóðêàí÷åòî â íåÿ. Òî ïðåäñòàâëÿâàøå ñìåñ îò ãàçäåð è òèãðîâà ìàñ, êîÿòî Ïàíàéîò ñîáñòâåíîðú÷íî áå ïðèãîòâèë ïðîòèâ áîëêè â ñòàâèòå. Ñìåõúò ìó òàêà çàáëúñêà ìàëêîòî ïîìåùåíèå, ÷å îãëåäàëîòî çàòðåïòÿ è ïðåâúðíà êúäðèöèòå ìó âúâ ôàíòàñòè÷íè. Íî êàòî ÷å òîâà áåçîáðàçèå íå ìó áåøå äîñòàòú÷íî, àìè è ñå èçõîäè â ñïîìåíàòîòî øèøå. Êîãàòî ñå âúðíà íà áàðà, òîé îùå ñå êèñêàøå, íî òàéíî, è áåç äà ïîãëåæäà òðèìàòà, âúðíà áóðêàíå÷åòî íà ìÿñòîòî ìó.
À íà åêðàíà íà òåëåâèçîðà ñå ïîÿâè íàäïèñ: "Óñìèâêè îò ñòàðèòå ëåíòè" è Ïîëó-Îáóâêà çàáåëÿçà ñòàðè êàäðè íàñíèìàíè ïî öåíòðàëíàòà óëèöà íà Äóïíèöà, êúäåòî òðèìàòà ñìÿòàõà â ñêîðî âðåìå äà ñå ïîðàçõîäÿò. Ñïîìåíàòèÿò öåíòúð áå îñåÿí ñ êàôåíåòà, îò êîèòî ñå èçëú÷âàøå ìðàìîðåí õëàä, ìàêàð äà áÿõà ïúëíè ñ õîðà. Ïîëó-Îáóâêà ñå îñëóøâàøå, çà äà ÷óå êàêâî ïî-êîíêðåòíî çàíèìàâà òèÿ êàôåäæèè, êîèòî ìó ñå ñòîðèõà ïîäòèñíàòè è ìàëêî îò÷àÿíè. Èçâåäíúæ îòåêíà ñèëåí ìåòàëè÷åñêè çâóê, êîéòî ñèëíî ñòðåñíà õîðàòà íà åêðàíà, à ñúùî è Ïîëó-Îáóâêà. Òîé ñå îáúðíà êúì Ìàíøîí è òèõî ñïîäåëè:
-Òàêà ñå îðèãâà Ãåîðãè Êðåçîâ. Ìëàäåæ æèâååù íà Ìàêåäîíèÿ 21, çà ðàçëèêà îò òåêñòà íà Êúäðàâà Çàðÿ, êúäåòî ñå ñïîìåíàâà 27, çà äà ñå ïîëó÷è ðèìà ñ "äåíåì". Ñèí íà Õåëåíà Áîíúì Êàðòúð.
Êðåçîâ âúðâåøå ñ äîí Ðóé÷î, à õîðàòà îò êàôåíåòàòà êàòî ãè âèæäàõà òàéíî ñè êèìàõà. Êðåçîâ áå îòðàñúë â ñðåäà, êúäåòî êîçìåòè÷íàòà èíäóñòðèÿ ñå âúçïðèåìàøå êàòî âðàã, íå ñå íàáëÿãàøå è íà ëè÷íàòà õèãèåíà. Õîðàòà îò êàôåíåòàòà ìàêàð è çàñåãíàòè îò ìèðèçìàòà è åêñöåíòðè÷íîòî îáëåêëî íà äâàìàòà, âñå ïàê áÿõà äîâîëíè è çàä ñìðúùåíèòå èì ëèöà ñå êðèåøå óñìèâêà.
-Äîêàòî èìà òîëêîâà áåç÷óâñòâåíè õîðà, äúðæàâàòà íèêîãà íÿìà äà ñå îïðàâè! - îòñå÷å åäèí ìúæ ïî àäðåñ íà äâàìàòà è ãàâðúòíà îùå åäíî êàôå ñ áåçàëêîõîëíî è ïàñòà. Êðåçîâ íå ìîæåøå äà áúäå äîñòèãíàò îò ïîäîáíè óïðåöè. Òîâà ðàçáèðà ñå íå îçíà÷àâàøå, ÷å ãè îñòàâÿøå òàêà äà ïðåìèíàâàò ïîêðàé íåãî. Ïðîñòî íå îòãîâàðÿøå ïî íà÷èí, ïî êîéòî áè áèëî íîðìàëíî íÿêîé äà ñå çàùèòè. Ìîæå áè áÿõà ìèíàëè íÿêîëêî ñåêóíäè, ñëåä êàòî ñ äîíà îòìèíàõà êàôåíåòî, è íà ãëàâàòà íà ìúæà ñ ïàñòèòå ïàäíà íåùî ïîäîáíî íà èçïðàæíåíèå íà ùúðêåë. Êîãàòî ïîñòðàäàëèÿò îïèïà ñ ðúêà ìÿñòîòî, âñè÷êî òàêà ñå îïëåñêà, ÷å åäíî ìîìè÷åíöå îò ñúñåäíàòà ìàñà íå óñïÿ äà ñäúðæè ñúëçèòå ñè. Íèêîé îò êàôåíåòî íå óñïÿ äà ïðåäïîëîæè, ÷å òàéíñòâåíèÿò îáåêò å ÷îâåøêà ñëþíêà, íî íà âñè÷êè èì áå ñòàíàëî íå÷óâàíî òåæêî îò ÷óâñòâîòî çà áëèçîñò ñ íÿêàêúâ ìðà÷åí ãåíèé. Äîðè Ìàíøîí åäâà ñäúðæàøå áèðàòà â ñåáå ñè, ïðåãëúùàøå è ñå ïîòåøå ïðåä åêðàíà íà òåëåâèçîðà è çàìàëêî íå ïîâúðíà.
-Åãàòè ñåëÿíèÿòà! - ïðîøåïíà íàêðàÿ òîé.
-Çà êàêâî òî÷íî ñòàâà âúïðîñ? - Ïîëó-Îáóâêà ñå ïðåñòîðè íà ðàçñåÿí.
Ãåîðãè Êðåçîâ è äîíúò ñå çàïúòèõà êúì óíèâåðñàëíèÿ ìàãàçèí, îò òðåòèÿ åòàæ îòêðàäíàõà ïî åäíà òóáè÷êà áîÿ çà îáóâêè è íà ñëèçàíå ÿ èçñòèñêàõà âúâ âðàòîâåòå íà äðóãè õîðà ïî ñòúëáèùåòî, áåç ïîñëåäíèòå äà ðàçáåðúò çà øåãàòà.
-Ïðèçíàâàì, ÷å ïðåêàëÿâàò íà ìîìåíòè. - ïðîøåïíà Ïîëó-Îáóâêà.
-Íî êàêâî ñà èì íàïðàâèëè äðóãèòå õîðà? - ÷óäåøå ñå Ìàíøîí.
-Òîâà íå å íèùî. - âìåòíà ëåêî åêçàëòèðàí Ïîëó-Îáóâêà - Èìà è äðóãè êàòî òÿõ, äîðè ìíîãî ïî-ðàäèêàëíè. Ñåùàì ñå çà åäèí ñëó÷àé, - óñìèõíà ñå ëóêàâî Ïîëó-Îáóâêà - êúäåòî íåáåçèçâåñòíèÿò áëåêàäæèÿ Âàíäî Êüîòåêà, ðàçáðàë-íåðàçáðàë íåùî, âçåë òà ñâúðøèë íÿêàêâà ãëóïîñò â åäíà ïèâíèöà, êúäåòî âñúùíîñò òîé íå áèë æåëàí, äîêîëêîòî ìîãà äà çàêëþ÷à.
-Çà êàêâà ãëóïîñò ïî-òî÷íî ñòàâà äóìà? - çàèíòðèãóâà ñå Ìàíøîí.
-Íèêîãà íå ùå ðàçáåðåì! - âúçäúõíà Ïîëó-Îáóâêà - Òúé êàòî äîðè ñàìèÿò Âàíäî íå ñè ñïîìíÿ, èëè íå æåëàå äà ñå âðúùà êúì òîçè ìèã, òàêà áîëåçíåí çà íåãî. Íî - Ïîëó-Îáóâêà ïðîäúëæè - êîãàòî òîé îñúçíàë ïîñòúïêàòà ñè è çàáåëÿçàë ñúùî, ÷å ñòîïàíèòå íà òàçè ïèâíèöà íå ðàçïîëàãàò ñ òåëåôîí, çà äà ñïåñòè ãðèæèòå èì ñàì ïîçâúíèë â ïîëèöèÿòà è ñúîáùèë çà ñåáå ñè. À ïîëèöàèòå ïúê êàòî äîøëè, ñúâñåì íå âúðíàëè æåñòà è íå ïîñòúïèëè ìíîãî âåæëèâî ñ òîçè Êüîòåê.
-Ïî-ãîëÿìà ãëóïîñò îò òîâà íå áÿõ ÷óâàë! - âúçäúõíà Ìàíøîí.
-Òîãàâà òðÿáâà äà ïðèåìà, ÷å íå ñè ÷óë íèòî åäíà îò èñòîðèèòå íà ëåãåíäàðíèÿ êîïà÷ íà òîàëåòíè ÿìè, ìóðñàëåâñêè îâ÷àð è áëåêàäæèÿ - Îçèñ, ïîêëîííèê íà Àçèñ è Îçè Îçáúðí!
-Íå.
-Èìàì ÷óâñòâîòî, ÷å îò òîçè æèâîò âñè÷êî òè óáÿãâà! - âúçäúõíà ðàçî÷àðîâàí Ïîëó-Îáóâêà.
-À äâåòå ìîì÷åòà äàëè ñïîðåä òåá ãè ãðîçè íÿêàêâà îïàñíîñò?
-Åäâà ëè íÿêîé òóê ãè âúçïðèåìà ìíîãî íàñåðèîçíî!
-Íî àêî òå çíàÿò íåùî, êîåòî ãè êàðà äà ñå äúðæàò òàêà ôðàïàíòíî, íå áè ëè òðÿáâàëî äà ãî ñïîäåëÿò è ñ äðóãèòå ãðàæäàíè? Ìîæå áè ñàìî òàêà íåùàòà â òàÿ äúðæàâà ùå ïîòðúãíàò. Êîãàòî å íàëèöå íÿêàêúâ äèàëîã.
-Ñúãëàñåí ñúì. - îòãîâîðè Ïîëó-Îáóâêà - Íî îò äðóãà ñòðàíà, àêî òå ðàçïîëàãàò ñ íåùî çà ñïîäåëÿíå, òî êîãàòî ãî êàæàò ïî íîðìàëåí íà÷èí, ìîæå áè ùå ãè óíèùîæàò. Òîãàâà áèõà ãè âúçïðèåëè íàñåðèîçíî.
Ìàíøîí òî÷íî ñìÿòàøå äà êàæå, ÷å ïîäîáíè ðàçìèøëåíèÿ ñà ïðåêàëåíî àáñòðàêòíè çà íåãîâèÿ âêóñ, êîãàòî Ïîëó-Îáóâêà âúçäúõíà:
-Íî ïîíÿêîãà íåùàòà ñòàâàò ìíîãî ïî-ñëîæíè…
Ìàíøîí ñå îãëåäà è êàòî âèäÿ, ÷å Ìúõåñòà Áðàäà îòäàâíà å çàäðÿìàë íà ìàñàòà, âçå áóòèëêàòà ñè è çàñìóêà çäðàâî îò íåÿ, à Ïîëó-Îáóâêà ïðîäúëæè:
-Åäíà âå÷åð Êðåçîâ è äîí Ðóé÷î ïðèâúðøèëè ñâîÿ àêöèÿ ñâúðçàíà ñ îðèãâàíå, ðèòàíå íà êîôè è äðóãè äåéñòâèÿ ïðåäèçâèêâàùè ñîöèàëíèÿ ãúäåë è âñåêè îò òÿõ ïîåë êúì äîìà ñè. Áèëî ñðåäàòà íà ëÿòîòî, êîãàòî ñå çàñïèâà êúñíî, òúé êàòî ïðîäúëæèòåëíîñòòà íà ñúíÿ å ïî-êðàòêà. Íå ùåø ëè, Êðåçîâ ñå íàõðàíèë è âìåñòî äà ñè ëåãíå, ðåøèë äà èçëåçå. Íà èçëèçàíå äîðè âçåë åäíà áè÷êèÿ è îòèøúë â äâîðà íà åäíî ðîìñêî ñåìåéñòâî, îò êúäåòî ñúùèÿ äåí ñå áèë îïèòâàë äà êðàäå ïëîäîâå, íî áèë ïðîïúäåí. Ìàæå áè àôåêòèðàí îò îòðèöàòåëíîòî îòíîøåíèå êúì íåãî, òîé îòðÿçàë öÿëîòî äúðâî, êîåòî íå áèëî ãîëÿìî, ïîñëå ãî ïðåõâúðëèë ïðåç îãðàäàòà è ãî îñòàâèë íà ÆÏ ëèíèÿòà, ìèíàâàùà â áëèçîñò. Òàì äúðâîòî áèëî óíèùîæåíî íàïúëíî îò åäèí âëàê. À íà ñëåäâàùèÿ äåí Êðåçîâ ìèíàë äî îãðàäàòà è íàé-ïðîâîêàòèâíî çàïî÷íàë äà ñå ïðåñòðóâà, ÷å áåðå ïëîäîâå îò ìÿñòîòî, êúäåòî äî ñêîðî ðàñòÿëî äúðâîòî. Ñòîïàíèíúò, ðàçáèðà ñå, ñå ðàçÿðèë êàêòî íèêîãà äî òîãàâà â æèâîòà ñè. Ñêî÷èë è áÿãàë èçâåñòíî âðåìå ñëåä Êðåçîâ, íå ñïèðàéêè äà ãî êúëíå è äà âèêà ïî íåãî "Çàùî áå, îëèãîôðåí!". Âúïðîñúò ÿâíî å áèë ðåòîðè÷åí. Íî èíà÷å êàê áè ìîãúë Êðåçîâ äà îòãîâîðè íà íåãî. Ìîæå áè òîçè âúïðîñ òàêà è ùåøå äà ñè îñòàíå áåç îòãîâîð, àêî ñëåä âðåìå äîí Ðóé÷î íå ñå áå çàõâàíàë äà ñòàâà ïñèõîëîã è íàêðàÿ ðàçêðè èñòèíñêàòà ïðè÷èíà çà òîâà äåÿíèå, à è çà ìíîãî äðóãè. Êîãàòî Êðåçàòà ñå ïðèáðàë âêúùè ùÿë äà îñòàíå íàñàìå ïîíå çà äâà-òðè ÷àñà ïðåäè äà çàñïè. Âðåìå äîñòàòú÷íî, çà äà ñå óìîðè îò ñîáñòâåíèòå ñè ìèñëè. Íî èìà è äðóã âàðèàíò, ïîçíàò íà íÿêîè ñàìîòíè õîðà, â êîéòî óìúò ïðèòèõâà è ÷îâåê ñå îòïðàâÿ íàâúòðå êúì äóøàòà ñè, êúäåòî ñå èçâúðøâà ñåáåïîçíàíèåòî. Ïîíÿêîãà òîâà å ñâúðçàíî ñ áîëåçíåíî ïðèïîìíÿíå íà çàáðàâåíî ìèíàëî è àêî óìúò íå å ãîòîâ å âúçìîæíî äà ñå ñòèãíå äî ñèëíè ñìóùåíèÿ â ïñèõèêàòà. Ìíîãî ïñèõîëîçè ñìÿòàò, ÷å ñëó÷àÿò ñ Êðåçîâ å òî÷íî òàêúâ - áÿãñòâî îò îñúçíàâàíåòî. Óìúò ìó, ïî÷óâñòâàë íàáëèæàâàùàòà ñðåùà ñ äåéñòâèòåëíîñòòà, íî íå ãîòîâ çà òîâà, ïîäøóøíàë íà íèùî íåïîäîçèðàùèÿ Êðåçîâ "Ñëóøàé, ìîì÷å! Çàùî íå ñå ïîðàçõîäèì? Âèæ êàêâî ïðåêðàñíî âðåìå! Õàéäå, âçåìè òàçè áè÷êèÿ è èçëåç çà ìàëêî íàâúí". Òàêà Êðåçîâ å îñòàíàë ñ âïå÷àòëåíèå, ÷å ïðè÷èíàòà çà íåãîâîòî ðåøåíèå å íåñúìíåíî ïîÿâèëàòà ñå ôðóñòðàöèÿ îò íåóñïåõà ìó ïðåç äåíÿ. Íî ñïîðåä íàóêàòà âñè÷êî ñå êîðåíè íÿêúäå â ìèíàëîòî. È òúé êàòî òîçè çàïëåòåí ñëó÷àé íå å âúçìîæíî äà ñå îáÿñíè ñ íÿêîëêî äóìè, íà òàêèâà êëåòíèöè êàòî Êðåçîâ, â íåðàâíîñòîéíî ïîëîæåíèå, íå èì îñòàâà íèùî äðóãî îñâåí äà áÿãàò, çà äà íå áúäàò íàáèòè ëîøî. Îò íàñ çàâèñè äàëè òå ùå áÿãàò öÿë æèâîò, èëè ùå èì áúäå ïîäàäåíà ðúêà. Íî âúïðåêè íàó÷íèòå èçñëåäâàíèÿ - çàìèñëåíî ïðîäúëæè Ïîëó-Îáóâêà - êàòî ãëåäàì ãðóáàòà ñòðóêòóðà íà Ïàíàéîò ìè ñå ñòðóâà, ÷å íå âñè÷êè ùå ñå äàäàò ëåñíî äîðè è áåç ïîìîù îò ñïåöèàëèñò.
Ìàíøîí ïîêëàùàøå áóòèëêàòà ñ îòìåðåíî äâèæåíèå, ïîñëå òèõî êàçà íå Ïîëó-Îáóâêà:
-Àç ùå îòèäà äî òîàëåòíàòà, à àêî Ïàíàéîò ñëó÷àéíî òðúãíå íàòàòúê, ãëåäàé äà ãî çàäúðæèø.
-Òàêà äà áúäå, êîï, íî ïðåäè òîâà ñúáóäè Ìúõåñòà Áðàäà, çàùîòî îíàçè æåíà îò Ãèíåñ å òóê, çà äà ñíèìà áðàäàòà ìó!
-Àêî ãî õàðåñà å âúçìîæíî äà ñå çàìîãíåì. - äîïúëíè Ìàíøîí è ðàçòðåñå Ìúõåñòà Áðàäà - Ñúáóæäàé ñå, ñòàð÷å! Èäâà òâîÿò ìîìåíò. Ãîñïîæèöà Óñïîêîåíà å òóê.
Ãîñïîæèöàòà ïîäàäå ðúêà íà òðèìàòà è êîãàòî òå ñå ïðåäñòàâèõà òÿ äîáàâè:
-Çà ïðèÿòåëèòå ñúì ïðîñòî Íàïðåäíè÷àâî-Ìîäåðíèñòè÷íî-Êîíòàêòíà. - êàçà è ñå îòïóñíà íà ñòîë÷åòî äî Ìúõåñòà Áðàäà è äâàìàòà ïîäåõà íåùî äà ñè ïðèêàçâàò.
-Õèïåð-Ìîäåðíà ëè… - ïðîøåïíà Ìàíøîí êúì Ïîëó-Îáóâêà, ïðèñâèë î÷è.
-Îñòàâè òîâà, à âúðâè, äîêàòî Ïàíàéîò ìèå ñòúêëàðèèòå! - ïîñúâåòâà ãî Ïîëó-Îáóâêà, êàòî ñèëíî ñå íàäÿâàøå äà íå ñå íàëàãà äà ñå çàíèìàâà ñ Ïàíàéîò. Ìàíøîí áúðçî îòèäå â òîàëåòíàòà. Ìúõåñòà Áðàäà ñ íåêîîðäèíèðàíà ñòúïêà ñúùî ñå îòïðàâè íàòàòúê, à íà ìàñàòà îñòàíàõà ñàìî Ïîëó-Îáóâêà è ãîñïîæèöà Óñïîêîåíà. Ïàíàéîò ñòèñêàøå äëàíè, ãëåäàéêè êúì òåëåâèçîðà, à ëèöåòî ìó ñèÿåøå.
Êîãàòî Ìàíøîí âëåçå â òîàëåòíàòà, ïúðâî îãëåäà áåæîâèòå ñòåíè, ñïðÿ ñå äî ìèâêàòà è ñ åäèí ìàðêåð íàïèñà îòñòðàíè - "Òóê áÿõ àç, áåéáè - Ìàíøîí", íî ñëåä ìàëêî ìàõíà èìåòî ñè. Ïîñëå âëåçå â êàáèíêàòà, ñâúðøè åäíàòà îò çàäà÷èòå è ñå ïîêàòåðè. Îòïè ãîëÿìà ãëúòêà è èçëåçå. Îòíà÷àëî èçòðúïíàëèòå ìó óñòíè íå óñåòèõà âêóñà íà ãàçäåðà. Âðàòàòà ñå îòâîðè è âëåçå Ìúõåñòà Áðàäà ñ öèãàðà â óñòà, ìàõíà íà Ìàíøîí è òðúãíà äà çàïàëè. Ïîÿâàòà ìó ëåêî ñåïíà Ìàíøîí è òîâà çàáàâè îùå ìàëêî íåùàòà. Íî êîãàòî Ìúõåñòà Áðàäà ðàçïàëâàøå òþòþíà ñè, î÷èòå íà èçíåíàäàíèÿ Ìàíøîí ñå âïèõà â îðáèòèòå ñè è âúïðåêè óñèëèÿòà äà íå ðàçëåå òå÷íîñòà, òîé ñå ðàçêàøëÿ è ïëþ â ëèöåòî íà Ìúõåñòà Áðàäà. Òàì òå÷íîñòòà ñå âúçïëàìåíè è Ìúõåñòà Áðàäà ñå ïîäïàëè. Òîé ñúóìÿ áúðçî äà ñå îïîìíè è ñêî÷è êúì åäíà êàáèíêà, çàðè ãëàâàòà ñè â òîàëåòíàòà ÷èíèÿ è ïóñíà âîäàòà. Ìàíøîí íàáëþäàâàøå ñ èíòåðåñ è æàáóðêàøå åíåðãè÷íî. Åäâà ëè òàêúâ ñòàð ïåñ êàòî íåãî ñè áå ïðåäñòàâÿë, ÷å íà òèÿ ãîäèíè ùå áúäå îáãîðåí îò êàêâîòî è äà áèëî ïèòèå. À Ìúõåñòà Áðàäà ïúê ñúñ ñèãóðíîñò íÿìàøå äà ïîâÿðâà, äîðè è àêî ïðåäè ÷àñ ìó áå ñúîáùåíî, ÷å ùå ñå îïèòà äà íàðúãà íÿêîé ñ íîæà ñè â îêîòî. Åäèíñòâåíî áúðçàòà íàìåñà íà åäèí ìåäèê, äîêòîð Ìåõàíäæèéñêè, êîéòî ñëó÷àéíî ñå ïîÿâè íà ìÿñòîòî è õâàíà ðúêàòà íà åêçàëòèðàíèÿ ïèÿíèöà, óñïÿ äà ïðåäîòâðàòè ëîøèòå ïîñëåäèöè.
Êîãàòî äâàìàòà ñå âúðíàõà, ãîñïîæèöà Óñïîêîåíà íå ãè ïîçíà è èì êàçà, ÷å ìåñòàòà ñà çàåòè.
Ìúõåñòà Áðàäà ñå îòïóñíà íà ñòîëà ñè ñ ïðàçåí ïîãëåä, à ñëåä êàòî îñìèñëè äóìèòå íà æåíàòà, çàïî÷íà äà ïëà÷å. Áðàäàòà ìó äîñòà ñå áåøå ñìàëèëà, êðàèùàòà é áÿõà îïúðëåíè, à ìèðèçìàòà é îòáëúñíà íÿêîè îò õîðàòà íà ñúñåäíèòå ìàñè. Íÿêîè ñè ñïîìíèõà åäèí ñëó÷àé â áàð Ôèåñòà, êîãàòî òàåí ïîäïàëâà÷ áå íàãðÿë ìåøêàòà íà Áóãè Á ñúñ çàïàëêà è òÿ áå ïëàìíàëà è îïóøèëà öÿëîòî ïîìåùåíèå, ïðåäè Áóãè äà óñïåå äà ÿ çàãàñè. Ñúùî è Ñòèâúí, åäèí äóïíèøêè ìàíèàê, ñå ïðîñòèë ñ âðúçêèòå íà ìàðàòîíêèòå ñè, êîèòî áèëè çàïàëåíè è èçãîðåëè áåç òîé äà óñåòè, äîêàòî áèë íà íÿêàêâî ïðàçíåíñòâî ó äîí Ðóé÷î.
Ïîëó-Îáóâêà ïîìîëè Ãîñïîæèöà Óñïîêîåíà äà èì êóïè íÿêàêúâ àëêîõîë, äîêàòî ñè òðúãâà, à Ìúõåñòà Áðàäà ñå îïèòâàøå äà âúçâúðíå îáè÷àéíèÿ ñè ìåíòîðñêè òîí.
-Ìàíøîí! - îáúðíà Ìúõåñòà Áðàäà îïóøåíàòà ñè ôèçèîíîìèÿ êúì íåãî - Çàùî íå ñòàíåø è íå îòèäåø íà çàäíàòà ìàñà, êúäåòî ñåäè ñàìîòíà æåíà è ìîæå òàêà è äà îñòàíå. Ìèñëÿ, ÷å èìàø íóæäà îò åäèí ðàçãîâîð, íàïîñëåäúê áóøîíèòå òè ïðåãàðÿò.
Ïîëó-Îáóâêà ñòðåëíà Ìúõåñòà Áðàäà, ïîñëå ïîãëåäíà çàèíòðèãóâàí Ìàíøîí. Ìàíøîí ñå ñìóòè è âçå äà ïîäñêà÷à íà ñòîëà, âñå åäíî ÷å òàì ñå áÿõà ïîÿâèëè êàìèëñêè ãúðáèöè.
-Çàùî äà èäà àç? - ïîâäèãíà ðàìåíå Ìàíøîí - Êàêâî ùå òúðñÿ íà íåéíàòà ìàñà?
-Âúïðåêè ÷å ñåãà íÿìà íèêàêâî çíà÷åíèå, âúïðåêè âñè÷êî, - óñìèõíà ñå Ïîëó-Îáóâêà - òÿ å ÷àðîâíà.
Ìàíøîí ñå çàìèñëè çà êðàòêî, ïîñëå êàçà:
-Èìà è ïî-÷àðîâíè îò íåÿ.
-Ñúñ ñèãóðíîñò. - îòãîâîðè ìðà÷íî Ìúõåñòà Áðàäà.
-Íî òîé äàæå íå ÿ å âèäÿë! - îáàäè ñå Ïîëó-Îáóâêà.
-Òîâà, ÷å íå ñúì ÿ âèäÿë íÿìà çíà÷åíèå. ß ìè êàæè, Îáóâêà íà äîí Ïàðæî, ñïîðåä òåá êàêâè ñà øàíñîâåòå íàé-êðàñèâàòà æåíà íà ñâåòà, ñåãà äà å â òàçè òàêà íàðå÷åíà áèðàðèÿ è äà ñòîè òî÷íî çàä ìåí?
-Íå ñúì êàçàë, ÷å å íàé-êðàñèâàòà, êîï. Äîðè íå êàçàõ, ÷å å êðàñèâà! Òÿ äîðè íÿìà ìåòúð è îñåìäåñåò! È ñúñ ñèãóðíîñò íàäìèíàâà ïî òåãëî ÷åòèðèäåñåò êèëîãðàìà.
-È åäâà ëè ìå÷òàå çà ñâåòîâåí ìèð. - äîïúëíè Ìúõåñòà Áðàäà.
-Òîãàâà çàùî íå ìå îñòàâèòå íà áèðà? - ïîïèòà Ìàíøîí è çàïàëè öèãàðà.
-Èñêàõ äà êàæà, - çàïî÷íà îòíîâî Ïîëó-Îáóâêà - ÷å óñìèâêàòà é ìîæå äà ñïðå øèáàíîòî âðåìå çà òåá. À â î÷èòå é ùå âèäèø âñè÷êî, çàðàäè êîåòî ñè ñòðóâà äà íàïóñíåø òàçè òàêà íàðå÷åíà áèðàðèÿ. Êîãàòî èäâàøå îò òîàëåòíàòà, çàáåëÿçàõ, ÷å ïîõîäêàòà é å îñîáåíà, ðÿäêî ñðåùàíà íàïîñëåäúê. Ïîõîäêà íà ÷îâåê ñ æåëÿçíî çäðàâå è áèñòðà ìèñúë. Å, - Ïîëó-Îáóâêà ñå çàìèñëè - èìà êàêâî îùå äà ñå æåëàå îò áþñòà é, è ÷àñò îò æåñòîâåòå é ñà ìàëêî ñìåøíè, íî òè íàïèøè íà òîâà ëèñò÷å: "Ìîëÿ òå, íå ñå ïðîìåíÿé çàðàäè ìåí!" è ãî ïîñòàâè â ðúêàòà é! - Ïîëó-Îáóâêà áóòíà åòèêåò÷åòî îò áóòèëêàòà êúì Ìàíøîí, à Ìúõåñòà Áðàäà ñå çàêîêîðè.
-×å çàùî òè íå îòíåñåø òîçè åòèêåò è íå é ãî äàäåø îò ñâîå èìå? - çàïèòà ñ íåäîóìåíèå Ìàíøîí.
-Çàùî àç! - ó÷óäè ñå Ïîëó-Îáóâêà - Òÿ õàðåñâà òåá. Êàòî ÷å íå âèæäàì êàê òå íàáëþäàâà! Òÿ ùå óìðå îò âúëíåíèå, ïèå áèðà ñëåä áèðà, à î÷èòå é ãëåäàò êàòî ïðåç ìàòèðàíî ñòúêëî.
-Òîâà, ÷å ìå õàðåñâà, ñúâñåì íå ìå ïðàâè äëúæåí äà îòãîâîðÿ íà ÷óâñòâàòà é. - çàãîâîðè Ìàíøîí - Êàòî ÷å ñà ìè îáðúùàëè âíèìàíèå, êîãàòî ìè å áèëî ìú÷íî! È êàêâî îçíà÷àâà òîâà "êîï"? À êîïåëå?
-Îáðúùåíèå êúì ïðèÿòåë… - ñìóòîëåâè Ïîëó-Îáóâêà - Ñúêðàùåíèå îò êîï÷å.
Ìàíøîí âúçäúõíà è ïîãëåäíà êúì åêðàíà íà òåëåâèçîðà. Òàì ñå âèæäàøå Êðåçîâ, êîéòî íàñêîðî áå ïðîïàäàë â òîàëåòíàòà øàõòà è ñåãà ïî÷èñòâàøå äæàïàíêèòå ñè îò îãðàäàòà íà ñúñåäèòå. Ïîñëå ñå îïèòà ñ òÿõ äà èçöàïà ñâîè ïðèÿòåëè, êîèòî ìó áÿõà äîøëè íà ãîñòè. Òå ñå ðàçáÿãàõà ïî óëèöàòà îðèãâàéêè ñå, ñ êîåòî èçðàçÿâàõà çàäîâîëñòâîòî ñè.
Ìàíøîí, ëåêî îòâðàòåí, îòñèïà â äâå ÷àøè îò âîäêàòà, à ñ îñòàíàëàòà ñå çàïúòè êúì ñïîìåíàòàòà ìàñà. Ïúòüîì èçïè ñòîòèíà ãðàìà, à äîêàòî ñÿäàøå îùå ïåòäåñåòèíà.
-Âñúùíîñò äîéäîõ äà òè äàì åäíî ïèñìî, íî âèæäàø ëè, çàáðàâèõ ãî íà ìàñàòà, à âå÷å íå ìîãà äà ïðåêîñÿ òàçè äèñòàíöèÿ. - çàðàçïðàâÿ Ìàíøîí íà äàìàòà.
-Çàùî òîãàâà íå ìè ñèïåø ìàëêî âîäêà? - óñìèõíà ñå òÿ. Íà Ìàíøîí ìó ñå ñòîðè, ÷å ïîäîáíî ïîâåäåíèå îòèâà ïîâå÷å íà Áóãè Á, îòêîëêîòî íà åäíà äàìà, íî ñå ñåòè, ÷å â Äóïíèöà äà èñêàø àëêîõîë, öèãàðè è ïàðè å èçðàç íà ñèìïàòèÿ êúì ÷îâåêà è æåëàíèå äà ñå ñáëèæèø ñ íåãî. Ïîãëåäíà ÿ â î÷èòå è ïîïèòà:
-Íàáëèçî ëè æèâååø?
-Òàòêî òúêìî ìå èçõâúðëè îò íàñ. - âúçäúõíà òÿ - Òîé ïúðâî èçãîíè ìàéêà, òúé êàòî èñêà äà æèâåå ñ íåãîâà ïðèÿòåëêà.
-Ñëó÷âà ñå… - ñïîìåíà ñëåä ìàëêî Ìàíøîí è é íàëÿ îùå âîäêà. Òÿ ÿ îòñèïà â áèðàòà ñè è îòïè - Êàê ñå êàçâàø? - çàïèòà òîé ïî íÿêîå âðåìå.
-Ìîëåêóëà. - îòâúðíà òÿ - Äàëå÷å ëè æèâååø? - ïîïèòà ãî.
-Äà! - âúçäúõíà òîé - Îïàñíî å äà ñå ïúòóâà íàïîñëåäúê. - ïîêëàòè ãëàâà.
Ìîëåêóëà ñå áå íàòúæèëà, à Ìàíøîí êàòî ÿ âèäÿ ñå çà÷óäè äàëè òÿ òúãóâà çà ñâîÿ äîì èëè ñå ïðèòåñíÿâà çà íåãî. Ìàëêî ñúæàëè, ÷å ÿ áå íàïðàâèë ñúïðè÷àñòíà íà íåãîâàòà íåâîëÿ è çàïðàòè ïîãëåä â íàé-òúìíîòî ìÿñòî íà ïîäçåìèåòî. Ïîñëå ñúáðà ñèëè è é êàçà:
-Íå ñå ïðîìåíÿé îò õîðñêèòå ïðèêàçêè! Àêî èìà òàêèâà, äåòî íè ñå ñìåÿò, ìîæå áè ñìå íà ïðàâèëåí ïúò. Êàêòî å êàçàë Ëàî Äçú "Íà Äàî ÷åñòî ñå ñìåÿò." - Ìàíøîí óñåòè, ÷å ñèëèòå ãî íàïóñêàò, èëè ïðåäè ñåäìèöà ãî áÿõà íàïóñíàëè. Âãëåäà ñå â äëàíòà íà Ìîëåêóëà è âèäÿ ñîáñòâåíîòî ñè ëèöå - ìàëêî, ñ êðèâ íîñ è õëúòíàëè áóçè, à òî ñå ðàçïëàêà îò ñïîêîéñòâèå, íåïîçíàòî íà Ìàíøîí.
-Êàê ðàçáðà, ÷å òàçè æåíà ãî õàðåñâà? - çàïèòà Ìúõåñòà Áðàäà, à Ïîëó-Îáóâêà íàìèãíà íà ñâîÿ ïðèÿòåë è äîïúëíè:
-Êàòî ÿ âèäÿõ, ñòîðè ìè ñå òàêàâà, äåòî íå ùå íàãðóáè ÷îâåê, îñîáåíî àêî å íåäîäÿëàí êàòî íåãî. Ùå é ñòàíå íåïðèÿòíî, íàëè ðàçáèðàø?
Ìúõåñòà Áðàäà êèìíà è äâàìàòà ñå îáúðíàõà êúì ìàñàòà, êàòî áàâíî çàâúðòÿõà ãëàâè. Òàì Ìàíøîí áåøå îïðÿë ÷åëî íà ðúêàòà íà Ìîëåêóëà è ñïåøå. Ìúõåñòà Áðàäà è Ïîëó-Îáóâêà îòíîâî ñå èçâúðíàõà áàâíî è ñå ïîãëåäíàõà ñ ðàçî÷àðîâàíèå. Ìúõåñòà Áðàäà ïîíå÷è äà ñå ïî÷åñà ïî âåæäèòå.
-Íà òîÿ õàéëàçèí íå ìó òðÿáâà ïðèÿòíà êîìïàíèÿ, à åäèí ìåñåö â åäíà êèëèÿ ñ Ïàíàéîò è Äàí÷î Ìåë÷åòî.
-Íå ãî ñúäè òîëêîâà ñòðîãî! - óäèâè ñå Ïîëó-Îáóâêà - Òèÿ äâàìà åêñöåíòðèöè ùå ñå èçõîæäàò âúðõó Ìàíøîí, äîêàòî íå ãî ïðåâúðíàò â êóï÷èíêà òîð è îò íåãî íå ïîíèêíå òðåâà. Òîâà åäâà ëè ùå ìó ïîìîãíå äà ñè âúðíå âÿðàòà!
Äâàìàòà çàãëåäàõà â òåëåâèçîðà. Ñëåä èçâåñòíî âðåìå Ìúõåñòà Áðàäà ïðåáúðêà äæîáîâåòå ñè è èçâàäè íàìà÷êàíà ñòàðà õàðòèÿ. Ïîáóòíà ÿ ïî ìàñàòà è êàçà:
-Âèæ êàêâî îòêðèõ â óìèâàëíÿòà! Ìèñëÿ, ÷å å ñâúðçàíî ñ ãðóïàòà, êîÿòî ñïîìåíà. Êúäðàâà Çàðÿ ëè áåøå? Èëè çà õîðà îò Áëåê ìåòúë ñðåäèòå.
Ïîëó-Îáóâêà îòíà÷àëî ñå óñìèõíà ñ íåäîâåðèå. Íî êîãàòî ðàçãúðíà ëèñò÷åòî ïðåõàïà óñòíè è çà÷åòå íàóì. Íàêðàÿ êàçà:
-Òîâà å êîðèöà îò ñòàð áðîé íà âåñòíèê Äóïíèöà Òðèáóí. Àêî íå ñúì äîïóñíàë ãðóáà ãðåøêà, òî òðÿáâà äà å íà ïîâå÷å îò äåñåò ãîäèíè. Òúé êàòî áèõ æåëàë äà îñâåäîìÿ ñåáå ñè ïî-çàäúëáî÷åíî ñ ôàêòèòå è ìèòîëîãèçàöèÿòà âèòàåùè îêîëî èñòîðèÿòà, ÷óâñòâàì ñå äëúæåí äà ñå çàïîçíàÿ ñúñ ñúäúðæàíèåòî íà òîçè äîêóìåíò. - Ïîëó-Îáóâêà ñâåäå î÷è íàä õàðòèÿòà è çà÷åòå ñëåäíîòî:

ÎÑÂÎÁÎÆÄÀÂÀÍÅ ÍÀ ÄÓÕÎÂÍÈß ÃËÀÄ
èëè
ÍÅ ÏÐÀÂÅÒÅ ÒÀÊÀ ÈÇÂÚÍ ÄÓÏÍÈÖÀ
 Äíåñ áèáëèîòåêàòà íà åäíî îñíîâíî ó÷èëèùå ïî÷òè áåøå îñêâåðíåíà îò ìîì÷åòà, íåèäåíòèôèöèðàíè çàñåãà, íå ïîæåëàëè äà îñòàâÿò ñëåä ñåáå ñè ñâîè êîîðäèíàòè. Öåëòà íà ãíóñíèÿ îáèð áèëî ñòàðî ñïèñàíèå Äúãà, êîåòî, áëàãîäàðåíèå íà îáñòîÿòåëñòâàòà, âñå îùå å â áèáëèîòåêàòà.
  äðóãî îñíîâíî ó÷èëèùå ó÷åíèê ñ ïñåâäîíèì Çàê ðåøèë äà ñå ïîøåãóâà ñ åäíà ó÷èòåëêà è ñëåä ÷àñîâåòå èçòî÷èë îò òîàëåòíèòå ãîëÿìî êîëè÷åñòâî åêñêðåìåíòè è íàìàçàë ñòàÿòà, â êîÿòî ïðåïîäàâàëà íàáåëÿçàíàòà æåðòâà. Çà ñúæàëåíèå íàäàðåíîòî ñ âúîáðàæåíèå ìîì÷å áèëî èçêëþ÷åíî îò òîâà ó÷èëèùå. Ïðèÿòåëè óñïîêîèõà Çàê, ÷å èìà è äðóãè ó÷èëèùà. "Âñåêè èñêà äà ìó ñå ïðàâè ôåëàöèî, íî ìàëêî ñà õîðàòà, êîèòî ñå ñåùàò äà ñè íàìàæàò ïðåäè òîâà ãåíèòàëèòå ñ ìåä" - áåøå êðàòêèÿò êîìåíòàð íà Çàê.
 Äîêàòî ñìå íà äóõîâíà âúëíà - äðóã øåãàäæèÿ ðåäîâíî ôàëøèôèöèðà ñïèñúêà ñúñ ñâîáîäíèòå ðàáîòíè ìåñòà íà äèðåêöèÿòà Áþðî ïî òðóäà, êàòî â ìåíòåòî ñå ñïîìåíàâà, ÷å èìà ìåñòà çà áèáëèîòåêàðè, êâàëèôèöèðàíè øåôîâå, ùàòíè õóäîæíèöè è ò.í. Íà âñåêè ìó å ÿñíî, ÷å çà òàêèâà áëàãè äëúæíîñòè òðÿáâà âóé÷î âëàäèêà (èëè ìíîãîãîäèøíî óïðàæíÿâàíå âúâ ôåëàöèî), íî çàìàÿíèòå îò ìèçåðèÿ ãðàæäàíè ñå îãëåæäàò ïðåä ñïèñúöèòå ñ èçìàìíî ÷óâñòâî, ÷å â òàÿ äúðæàâà æèâîòúò ñå îïðàâÿ.
 È äîêàòî ñìå íà òàÿ âúëíà… Íà öåíòðàëíî ìÿñòî, íà ñòåíàòà íà ïîùàòà, ñå ïîÿâÿâàò èíòåðåñíè ãðàôèòè - "Àç ñúì ñîöèîïàò, áåéáè, òàêà ÷å çàùî íå ìå íàïëÿñêàø. Õàéäå, äàé ìè äà ñå ðàçáåðà", "Äà ãî ïîïàìïóðèòå íà Áõàãâàí Øðè Ðàäæíèø" è "Íåêà Ïàðæî áúäå ñ òåá". Êàêòî è äà å, ñàìî äúðæà äà ñëóøàì êîìåíòàðèòå íà áà÷êàòîðèòå, íà êîèòî ùå ñå ïàäíå ÷åñòà äà ëúñêàò ñòåíàòà. Ïðîäúëæàâà ïî-íàòàòúê


ÍÅÙÀÒÀ ÎÒ ÆÈÂÎÒÀ
ÄÓÏÍÈ×ÀÍÈÍ ÍÀÌÈÐÀ ÈÇÕÎÄ ÎÒ ÊÐÈÇÀÒÀ

Íàó÷èõìå çà åäèí ìëàäåæ, êîéòî îò äúëãî æèâåå áåç äîõîäè, ñïðàâÿ ñå óñïåøíî ñ ïðîñòîòèèòå íà âñåêèäíåâèåòî è ñëàáî ñå èíòåðåñóâà îò îáùåñòâåíà çààíãàæèðàíîñò. Áóãè Áîêëóêà, êàêòî å èçâåñòåí â íÿêîè ðåãèîíè íà Áúëãàðèÿ, ïðåêàðâà ëÿòîòî íà ìîðå, à ïðåç îñòàíàëîòî âðåìå çàâúðçâà çàïîçíàíñòâà â ìíîãî ãðàäîâå ñ íå ïî-áåçèçâåñòíè îò íåãî ïëàñüîðè íà äðîãà, ïîëçâà÷è íà äðîãà è ìîøåíèöè.
Åêèïúò íè ùå ñå îïèòà äà âçåìå èíòåðâþ îò òîçè äåãåíåðàò çà åäíî øèøå ðàêèÿ îò Áàé Ãåîðãè.



Ïðîäúëæàâà â ðóáðèêàòà ÑÎÖÈÀËÅÍ ÊÐÀÕ
-Ùå ãî ïðèáåðà â ñåáå ñè. - Ïîëó-Îáóâêà ïîâäèãíà î÷è - Êàêâî èì ñòàâà íà òèÿ õîðà, ÷å òîëêîâà ñòðîãî ñå äúðæàò òóê!
-Çà êàêâî õëåí÷èø? - ïîïèòà Ìúõåñòà Áðàäà - Îùå íÿêîé è äðóã äåí, ïúê êàòî ñå ïîóñïîêîè âðåìåòî ùå ïðàòèì íà òîçè ãðàä ïî åäíà ñúëçà îò âëàêà.
-Êàòî ÷å ùå òè äîìú÷íåå! - çà÷óäè ñå Ïîëó-Îáóâêà íà äóìèòå íà Ìúõåñòà Áðàäà.
-Íå, ðàçáèðà ñå. Íî ùå ïëà÷à, çàùîòî òîâà ìÿñòî ìå îãðàáè äóõîâíî. Òî ìå âúðíà íà ñåëî! Íî êàêâî ïðèêàçâàì! - óñìèõíà ñå Ìúõåñòà Áðàäà - Àêî äî ñåäìèöà íå ñå ìàõíåì, òóê ùå ñè îñòàíåì, Îáóâêà. Ñ íàøèÿ êúñìåò, à è äîêîëêîòî ñå çàïîçíàõ ñ òóêàøíèòå íðàâè, íèùî ÷óäíî òîçè íåãîäíèê Ñòåô÷î Õåðîòî äà âçåìå äà îòêðàäíå è âëàêîâåòå, çà äà ãè ïðåäàäå íà âòîðè÷íè ñóðîâèíè. - Ìúõåñòà Áðàäà ëåêî ñå êèñêàøå, à òîâà óïëàøè Ïîëó-Îáóâêà è òîé äðúïíà ñòîëà ñè íàçàä, çà äà ñëîæè êðàé íà ðàçãîâîðà. Ìúõåñòà Áðàäà ïðîäúëæàâàøå äà ñå âàéêà - ×óõ åäèí ñëó÷àé çà íÿêàêâî ìîì÷å îò Ùàòèòå, êîåòî ïðèñòèãíàëî òóê, çà äà ó÷àñòâà â íÿêàêúâ ìèòèíã íà àíòèãëîáàëèñòè. Ìîì÷åòî áèëî àíàðõèñò÷å, âðÿëî è êèïÿëî ïî ðàçëè÷íè êðàèùà íà ñâåòà, àëà ñïåöèôèêàòà íà òóêàøíàòà äåéñòâèòåëíîñò ÿâíî ãî å èçíåíàäàëà. Çà íÿêîëêî ñåäìèöè â êîìïàíèÿòà íà Áóãè Á è äðóãè òóêàøíè àíòèãëîáàëèñòè, ìîì÷åòî óñïÿëî äà íàó÷è äà êàçâà ñàìî "Íÿìàì ðàêèÿ. Íàçäðàâå!"
Ïîëó-Îáóâêà çàñìóêà öèãàðàòà ñè è îòïðàâè êðúâÿñàëèòå ñè î÷è êúì òåëåâèçîðà. Ìèíà òàêà îêîëî ÷àñ îùå áåç íèùî îñîáåíî äà ñå ñëó÷è, îñâåí, ÷å ìîæå áè íàâúí ñå áå ñòúìíèëî. Ïîìåùåíèåòî êàòî ÷å áå ïðîìåíèëî ðàçìåðèòå ñè è ñåãà èçãëåæäàøå ïî-ãîëÿìî, íî ñúùî ñå ïîëó÷è è óñåùàíå çà óþò.
-Âèæ! - ïîñî÷è ñ ëèöå Ìúõåñòà Áðàäà êúì òåëåâèçîðà.
Íà åêðàíà ñå çàáåëÿçâàõà íÿêîëêî ôèãóðè, âúðõó êîèòî êàìåðàòà ïàäíà ïîñëåäîâàòåëíî. Ïîëó-Îáóâêà èçáðîè ïåòèìà äóøè, ïúðâî ñå ïîÿâèõà äîí Ðóé÷î è Ãåîðãè Êðåçîâ, êîèòî ñå ïðåñòðóâàõà, ÷å ðàçãëåæäàò íÿêàêâà êíèãà, àëà âñúùíîñò áÿõà íàñî÷èëè òàéíî ïîãëåäèòå ñè êúì åäíà æåíà, êîÿòî, àêî ñå ñúäåøå ïî îáñòàíîâêàòà, áåøå áèáëèîòåêàðêà.
Ïîëó-Îáóâêà áðúêíà â ïàçâàòà ñè è èçâàäè ñòðàíèöàòà çà ñïðàâêà, ñïîðåä íåãî ïîñëåäíèòå äâàìà - ìîì÷å è ìîìè÷å, áÿõà ó÷åíèöè îò ñïîìåíàòîòî ó÷èëèùå. Ãåîðãè Êðåçîâ, íàìèðàù ñå áëèçî äî òÿõ, âúðíà åäíà êíèãà íà ìÿñòîòî é è çàïî÷íà äà ðàçãëåæäà ñëåäâàù ðàôò, à äîí Ðóé÷î ïðîøåïíà êúì íåãî:
-Çíàåø ëè, Êðåçîâ, â ïîíåäåëíèê ñå ñêàðàõ ñ åäèí ïðèÿòåë.
-Çàùî? - ïîïèòà ðàçñåÿíî Êðåçîâ è ìóøíà äðóãà êíèãà âúâ ôàíåëàòà ñè. äîí Ðóé÷î äúëãî ñå çàìèñëè è ïîâäèãíà ðàìåíå:
-Àç ñå ïðåñòîðèõ, ÷å ìó ñå ñúðäÿ, ìîæå áè çàùîòî èìàì íóæäà îò ìíîãî ãîëÿìî êîëè÷åñòâî âíèìàíèå. À ñëåä ó÷èëèùå òîé ïîâúðâÿ ñ ìåí è äîñòà ïðèêàçâà, à àç ïðîäúëæèõ óæ äà ñå ñúðäÿ.
-×å çàùî íå èçáÿãà? - ïðîøåïíà Êðåçîâ - Òîé åäâà ëè ùå ñå õâúðëè ñëåä òåá äà òå ãîíè äà ñè ãîâîðèòå.
-Õì… - ó÷óäè ñå äîí Ðóé÷î - Íà ìåí ìè áåøå ïðèÿòíî äà ìè ñå ìîëè. À ïðåäè äà ñå ïðèáåðà òîé ìå ïðåäóïðåäè äà íå ìó ñå ñúðäÿ ïîâå÷å, ÷å èíà÷å ùÿë äà íàêàðà åäèí ÷îâåê äà ìå ïðåáèå.
-Òîâà íà íèùî íå ïðèëè÷à, íàé-ìàëêî íà ïðèÿòåëñêî îòíîøåíèå! - âúçìóòè ñå Êðåçîâ, äîêàòî ïðîâåðÿâàøå çà îùå ñâîáîäíî ìÿñòî â ÿêåòî ñè. À äîí Ðóé÷î ñëåä èçâåñòíà ïàóçà ïðîøåïíà:
-Òîâà áåøå äîñòà ìèëî…
Òúé êàòî Êðåçîâ ïîäñëóøâàøå è ðàçãîâîðà íà ó÷åíèöèòå îò äðóãàòà ìó ñòðàíà, ìîæå áè îòåã÷åí îò ðàçãîâîðà ñè ñ äîíà, ðåøè äà ñå âêëþ÷è â íåãî:
-À àïîêðèôíàòà ÷àñò ÷åëè ëè ñòå ÿ?
-Íå. - îòâúðíà ìîìè÷åòî.
-Àìà âèå íàèñòèíà ëè? - èçðàçè ïîëóøåïíåøêîì âúçìóùåíèåòî ñè Êðåçîâ.
-Íå. - îòãîâîðèõà íîâèòå ìó ñúáåñåäíèöè. Êðåçîâ ìàõíà ñ ðúêà è îòïðàâè êúì òÿõ ëåê íàäìåíåí ïîãëåä, ãëàâíî ñúäúðæàù óïðåê.
-Àìà è âèå… - ïðîøåïíà, ïîñëå ñå ïðèâåäå è òèõî çàðàçêàçâà -  òàçè ÷àñò àêöåíòúò ïàäà ïðåäèìíî âúðõó ÷óâñòâàòà íà ãåðîèòå. Äîí Êèõîò, ñâàëèë îò ñåáå ñè äîñàäíàòà ìàñêà íà òúãóâàù ðèöàð, ïî íàé-àðîãàíòåí íà÷èí ñå âúçïîëçâà îò æåíñêèòå îáðàçè, êîèòî òóê ìàêàð è ìàëêî ëåêîíðàâíè, íå ñà ëèøåíè îò ôèçè÷åñêà êðàñîòà. Íà ìîìåíòè ñå ïðåêàëÿâà ñ àëêîõîëà è íàðêîòèöèòå, ñúùî è ìíîãîáðîéíèòå òåçè îíåâèíÿâàùè áèòîâèÿ òîðìîç íå ñà ëèøåíè îò ïðèñòðàñòíîñò, íî âñè÷êî òîâà íå èçëèçà îò ðàìêèòå íà äîáðèÿ âêóñ. È íàêðàÿ ìîìåíòúò íà ïðîâèäåíèåòî, èçïðàòåí å Ëàíñåëîò îò ïàðàëåëåí ñâÿò, çà äà îâúçìåçäè èçòåðçàíèÿ ÷èòàòåë, êàòî êàñòðèðà ãåðîèòå. Íî â òîçè ìèã, çà ñîáñòâåíî óäîâîëñòâèå òîé ïðàâè íà âñè÷êè ïî åäíà êëèçìà ñ ìå÷à ñè, êîåòî äåëî, ðàçáèðà ñå, - Êðåçîâ ïîåìà äúõ - áè îñòàâèëî ãîð÷èâ âêóñ ó íîðìàëíèÿ ÷èòàòåë. È ñèëíà áîëêà! - äîïúëâà çàìèñëåí, ñåòíå ïîâèøàâà ãëàñ - Íî àç ñúì àáñîëþòåí ñîöèîïàò, ñëàäóð÷å! Íàëè çíàåø, ÷å áúðçàì! Âñåêè ìîìåíò ùå áèå çâúíåöà. Çàòîâà íåêà äà áúäåì îòêðîâåíè åäèí êúì äðóã! - Êðåçîâ îáõîäè ñ ïîãëåä ðàôòîâåòå è ïðîøåïíà - Òè Áëåê ìåòàë ñëóøàø ëè?
Ìîì÷åòî ìîæå áè áå ïî÷óâñòâàëî íåçäðàâîòî èçëú÷âàíå íà Êðåçîâ è îùå ïî âðåìå íà ðàçãîâîðà áå íàïóñíàëî ïîìåùåíèåòî ñúâñåì íåçàáåëÿçàíî, à ìîìè÷åòî ñå ðàçïëàêà, ñòîÿ îùå èçâåñòíî âðåìå è ñè òðúãíà âå÷å ïîóñïîêîåíî. Áèáëèîòåêàðêàòà â òîçè ìîìåíò ñå çàíèìàâàøå ñ äîí Ðóé÷î, êîéòî ñî÷åøå çàä áþðîòî é êúì åäíî ñïèñàíèå Äúãà, äî êîåòî äîñòúïúò èçãëåæäàøå çàòðóäíåí. Ìîæå áè ïî ëèöåòî íà æåíàòà Êðåçîâ óñåòè, ÷å íåùàòà íå âúðâÿò ãëàäêî è çàáðàâèë, ÷å äîí Ðóé÷î ñå áåøå ïðåäñòàâèë ñ íÿêàêâî èçìèñëåíî èìå, ñúâñåì îïëåñêà íåùàòà êàòî êàçà ñ íåïðèêðèòà òðåâîãà:
-Äîí Ðóé÷î, àç ùå òå ÷àêàì îòâúí. - îòâîðè âðàòàòà, çàòâîðè ÿ è ñëåä ìèã â êîðèäîðà îòåêíà ñèëåí òðîïîò êàòî îò ñëîí, áÿãàù ñ Òàäæ Ìàõàë íà ãðúá. Áèáëèîòåêàðêàòà è Äîí Ðóé÷î ñëóøàõà îùå íÿêîëêî ñåêóíäè îòäàëå÷àâàùèÿ ñå ãðîõîò, ñëåä êîåòî ïîñëåäíèÿò ñ óâåðåíà ñòúïêà ñå îòïðàâè êúì âðàòàòà, ïðåïúíà ñå îìàëîìîùåí â êîðèäîðà è âúïðåêè ïðåäíèíàòà, ñëåä äâà êèëîìåòðà óñïÿ äà äîãîíè ñâîÿ ïðèÿòåë. Ïîñëå íà åêðàíà ñå ïîÿâè åäúð êîñìàò ìúæ ïî êúñè ïàíòàëîíè, êîéòî çàãîâîðè âåæëèâî:
-Îáàäåòå ñå íà ïîñî÷åíèÿ òåëåôîí, çà äà ïðåäïîëîæèòå êàêâî ñúì ñêðèë â ëåâèÿ ñè êðà÷îë!
-Ðåêëàìè! - âúçäúõíà òåæêî Ïîëó-Îáóâêà. Ìúõåñòà Áðàäà ñå îáúðíà êúì íåãî è êàçà òèõî:
-Çàäà÷àòà, êîÿòî ñè ñè ïîñòàâèë, äà ïðåäñòàâèø òîâà àíòèñîöèàëíî ïîâåäåíèå çà íÿêàêúâ âèä ïðîòåñò, ìè èçãëåæäà òðóäíà.
-Íå ðàçáèðàì íàêúäå áèåø? - ïîâèøè ãëàñ Ïîëó-Îáóâêà - Ïðîêëèíàø öÿëîòî ïúòóâàíå è öÿëà Äóïíèöà, ïðîêëèíàø Ìàíøîí çàòîâà, ÷å å ñëàáîõàðàêòåðåí, äîðè êúì Êúäðàâà Çàðÿ èçïèòâàø íåïðèÿçúí. È àêî èìàøå âúçìîæíîñò áè íè çàðÿçàë êàòî íèùî.
Ìúõåñòà Áðàäà ïðåç öÿëîòî âðåìå ñå ñìååøå òèõî è âñå åäíî, ÷å ãîâîðåøå ñ íÿêîé. Ïîëó-Îáóâêà ãî ãëåäà èçâåñòíî âðåìå, ïîñëå ñå ïðèâåäå êúì íåãî, ïî÷óêà ãî ïî ðàìîòî è ìó íàïðàâè çíàê äà ñå ïðèâåäå. Êîãàòî Ìúõåñòà Áðàäà îïðÿ ãëàâà â ìàñàòà, Ïîëó-Îáóâêà êàçà øåïíåøêîì:
-Ñåãà ñå ñåòèõ, ÷å îíàçè áóòèëêà, äåòî ÿ äîíåñå ãîñïîæèöà Óñïîêîåíà, îùå òîãàâà áå ðàçïå÷àòàíà è êàòî ãëåäàì êàê ñïè Ìàíøîí, êàêâè ãëóïîñòè ãîâîðèø òè, íå ïðîïóñêàéêè ôàêòà, ÷å àç íàé-ìàëêî ïèõ îò íåÿ, çàïî÷âàì äà ìèñëÿ, ÷å Ïàíàéîò âè å óïîèë âàñ äâàìàòà êàòî åâðîïåéñêè ñâèíå ïðåäè äà ãè êîëÿò. - êàçà è íàïðàâè çíàê íà Ìúõåñòà Áðàäà äà áúäå ñïîêîåí, êèìíà ìó è äîïúëíè - Àêî çàïî÷íåø äà õàëþöèíèðàø ïðîñòî ñòîé íà ñòîëà ñè è íå ïðåäïðèåìàé íèùî! Àç ùå ñå ïîãðèæà.
Òèÿ ïðèêàçêè ðàçãíåâèõà Ìúõåñòà Áðàäà è òîé íà ñâîé ðåä ïî÷óêà Ïîëó-Îáóâêà äà ñå ïðèâåäå êúì íåãî è ìó êàçà ñïîêîéíî:
-Íÿìà äà ïðåäïðèåìàì íèùî. - ïîñëå Ìúõåñòà Áðàäà óäàðè Ïîëó-Îáóâêà ïî ëèöåòî è ïðîäúëæè - Îñâåí òîâà. ×å çàïî÷íà äà ìè îìðúçâà îò ìúäðîñòèòå òè, àêî ìå ðàçáèðàø.
Íà Ïîëó-Îáóâêà ìó ñå çàâúðòÿ öÿëîòî ïîäçåìèå è óñåòè êàê ñå ñïóñêà ãîðåùà êðúâ ïî áóçèòå ìó, îïèòà äà ñå ñúâçåìå è äà ïîìèñëè âúðõó ïîñëåäíèòå ñúáèòèÿ. Êðàéíèöèòå ìó â òîçè ìîìåíò îìåêíàõà è ìó ñå ñòîðè, ÷å çàïî÷âà äà ñå èçäèãà íàä ìàñèòå è äà îòëèòà êúì îòâîðà íà ïëî÷àòà. Ïðåäè äà èçãóáè ñúçíàíèå óñïÿ äà âèäè áàðà, îòêúäåòî Ïàíàéîò ìó íàìèãíà è îáúðíà ëèöå êúì òåëåâèçîðà.
Êîãàòî Ïîëó-Îáóâêà äîéäå íà ñåáå ñè íå âèäÿ íåùî äà áå ïðîìåíåíî, èçãëåæäàøå, ÷å íå ìíîãî âðåìå áå èçêàðàë â íåñâÿñò. Îãëåäà ñå è âèäÿ Ìàíøîí è Ìúõåñòà Áðàäà äà èäâàò îòêúì âõîäà. Äâàìàòà ñåäíàõà ïðè íåãî è ñå çàãëåäàõà â òåëåâèçîðà.
-Òðÿáâà äà ñúì çàñïàë. - îïèòà ñå äà ïðèâëå÷å âíèìàíèå Ïîëó-Îáóâêà.
-Ïðåäè èëè ñëåä êàòî ïðåáè Ìúõåñòà Áðàäà? - ïðîøåïíà Ìàíøîí áåç äà ñâàëÿ ïîãëåä îò òåëåâèçîðà.
-Çà êàêâî ãîâîðèø! - íåãîäóâàøå Ïîëó-Îáóâêà - Òî÷íî îáðàòíîòî ñå ñëó÷è, äîêàòî òè äðåìåøå óïîåí, âñå åäíî, ÷å ñè ïðàçíóâàë èçëèçàíåòî îò çàòâîðà è âëèçàíåòî â êîìóíà íà Ñòåô÷î Õåðîòî.
 òîçè ìîìåíò Ïîëó-Îáóâêà çàáåëÿçà Ìúõåñòà Áðàäà è îêàÿíàòà ìó ôèãóðà, ëè÷åøå ñè, ÷å å äîñòà ïîèçìà÷êàíà. Ìúõåñòà Áðàäà ãëåäàøå òåëåâèçèÿ è íå ïðèëè÷àøå íà ñåáå ñè, òúé êàòî è ïî äâåòå ìó ñêóëè ñå áÿõà îáðàçóâàëè íàñèíåíè îòîöè, à åäíîòî ìó îêî ïî÷òè ñå áå çàòâîðèëî. Ïîëó-Îáóâêà ñå çàìèñëè:
-Ïîïèòàé ìîìè÷åòî, êîåòî å âëþáåíî â òåá!
-Òÿ ñè å òðúãíàëà. À òîé êàçà, ÷å ìåæäó äâàìà âè å èçáóõíàë ñïîð.
-Êîé?
-Ïàíàéîò. - ïîñî÷è êúì áàðà Ìàíøîí.
-Òîé å ïîäëåö! - ïðîøåïíà Ïîëó-Îáóâêà - Íàèñòèíà ñå ñêàðàõìå ñ Ìúõåñòà Áðàäà çà íåùî. È òîâà å âñè÷êî.
-Òîãàâà… - Ìàíøîí ñå ïðèâåäå êúì Ïîëó-Îáóâêà - …çàùî îòêðèõ Ìúõåñòà Áðàäà íà åäèí êëîí îòâúí, íà íàé-âèñîêîòî äúðâî, ñ ðàçïðàí êîæóõ è íÿêîëêî øåïè ÷àêúë ïî äæîáîâåòå? - Ìàíøîí íàìèãíà êúì Ïîëó-Îáóâêà - Õàéäå, îòãîâîðè!
Ïîëó-Îáóâêà ñå óäèâè ìíîãî è ñå îáúðíà êúì òåëåâèçîðà.
Êàðòèíàòà íà åêðàíà ïîêàçâàøå ñåðãèèòå ñ êíèãè. Ïðåä åäíà îò òÿõ ñòîåøå Ãåîðãè Êðåçîâ è ïðèñòúïâàøå îò êðàê íà êðàê, à íàñðåùà ìó åäèí ÷îâåê ñå ïðîìúêâàøå êúì íåãî, êàòî çàîáèêàëÿøå ñåðãèÿòà.
-Íå ñúì âè âçåë ãëóïàâàòà êíèãà! - èçâèêà Êðåçîâ - Äîðè ïàðè äà ìè äàäåòå íå áèõ ÷åë òåçè ãëóïîñòè.
×îâåêúò ïðîäúëæàâàøå äà ñå ïðîìúêâà êúì íåãî.
-Çà ìåí òèÿ ãíóñíè çàãëàâèÿ îò ðîäà íà "Êàê äà ñè íàïðàâèì ïðèÿòåëè" èëè "100 íà÷èíà äà ñå äúðæèì åñòåñòâåíî", ñà êàòî ðúæäèâè ïèðîíè, êîèòî áèÿò ïî äóøàòà ìè, çàùîòî ÿñíî âèæäàì êàê îò÷àÿíèòå õîðà íàîêîëî âçåìàò òàÿ ïîìèÿ çà äîáðîæåëàòåëåí ñúâåò. À âèå, ãîñïîäèíå, ñòå ñúó÷àñòíèê â òàçè áåçóìíà àíòè÷îâåøêà êîíñïèðàöèÿ! - Êðåçîâ ïîå äúõ è ïðîäúëæè - Êîãàòî íÿêîé ìè êàæå ðåöåïòà êàê äà áúäà ùàñòëèâ, àç íàèñòèíà ñå ó÷óäâàì çàùî íàïðàâî íå ìå çàñòðåëÿ â ãëàâàòà, åé òàêà, ÷å äà íå ñå ìú÷à.
Ïðîäàâà÷úò ïðîäúëæè äà íàïðåäâà è Êðåçîâ ñå âèäÿ ïðèíóäåí äà ïîâäèãíå ïîòíèêà ñè, çà äà ïîêàæå, ÷å íå êðèå íèùî.
Ïðîäàâà÷úò îòñêî÷è íàçàä, à Êðåçîâ ñè òðúãíà. Êúì íåãî ñå ïðèñúåäèíè äîí Ðóé÷î, êîéòî äî òîçè ìîìåíò íàáëþäàâàøå îòñòðàíè. Êîãàòî äîñòèãíàõà êðúñòîâèùåòî Êðåçîâ èçâàäè îò ãàùèòå ñè åäíà êíèãà è ÿ ðàçìàõà êúì ñåðãèèòå. Òàì íàñòúïè îæèâëåíèå, à òîé ïîáÿãíà. Äîí Ðóé÷î ñúùî ñå âèäÿ ïðèíóäåí äà áÿãà, êàòî îò ïîçèöèÿòà ñè ñ ó÷óäâàíå çàáåëÿçà, ÷å äæàïàíêèòå íà Êðåçîâ ïî÷òè íå ñå äîïèðàò äî çåìÿòà. Êîãàòî ãî íàñòèãíà äîí Ðóé÷î ñè ìèñëåøå, ÷å ùå èìà âðåìå äà ìó íàïðàâè çàáåëåæêà, äà íå ãî çàáúðêâà ïîâå÷å â íåïðèÿòíîñòè íà òàêîâà îæèâåíî è îïàñíî êðúñòîâèùå, àëà Êðåçîâ âèäÿë ñãîäåí ñëó÷àé, âðÿçà ëÿâàòà ñè äæàïàíêà â åäíà ðàçñåÿíà êîòêà, òÿ ïîëåòÿ íà äâà-òðè ìåòðà âèñî÷èíà, õâàíà ñå çà åäíè ùàéãè çà êàéìà è ãè ñúáîðè. Íàñòúïè âðÿâà, à êîãàòî äîí Ðóé÷î ïîãëåäíà ìåñàðñêèÿ ìàãàçèí îòñòðàíè, âèäÿ ÷å õîðàòà âúòðå âå÷å ñå îãëåæäàõà, äîðè íÿêîè ïðèñòúïâàõà êúì âðàòàòà. Äîí Ðóé÷î êàêòî ñå ñìóòè, îáúðíà ñå êúì Êðåçîâ çà íåùî, íî ïîñëåäíèÿò âå÷å ñå íîñåøå íà äæàïàíêèòå ñè è ñòàâàøå âñå ïî-äàëå÷åí. Êàðòèíàòà ïîäñêî÷è è èç÷åçíà, íàâÿðíî ïîðàäè ñèëíèÿ âÿòúð îòâúí, à Ïîëó-Îáóâêà çàáåëÿçà êàê íÿêàêâà ðúêà âçå ÷àøàòà ìó îòñòðàíè. Îáúðíà ñå è âèäÿ Ìîëåêóëà, êîÿòî èçãëåæäà òîêó ùî áå âëÿçëà.
-À, òâîÿ ëè å… - ñðàìåæëèâî ñå óñìèõíà Ìîëåêóëà è âúðíà âå÷å ïðàçíàòà ÷àøà íà ìàñàòà.
-Êàêâî òè ñå å ñëó÷èëî? - ïîïèòà Ïîëó-Îáóâêà.
-Äà, ðàçêàæè! - äîáàâè Ìàíøîí.
-Ìàé ñúíÿò âè å äúëáîê! - âúçêëèêíà Ìîëåêóëà.
-Ìúõåñòà Áðàäà ñêî÷è äà ìå ïëÿñêà, à Ìàíøîí îáâèíè ìåí - îáÿñíè Ïîëó-Îáóâêà.
-Ìúõåñòà Áðàäà íå ñàìî òåá ïîâàëè. - óñìèõíà ñå Ìîëåêóëà, à òðèìàòà ñå çà÷óäèõà çà êàêâî ãîâîðè. Òÿ êàòî ïîãëåäíà êúì Ìúõåñòà Áðàäà ïðîäúëæè - Òàêèâà íåùà êàçà, ÷å áÿõ ãîðäà ñ òåá. Æàëêî, ÷å ñëåä êàòî ïðèêëþ÷è ñ ïðèêàçêèòå, íå áå òàêà ñèëåí è â ñúùèíñêàòà ñõâàòêà è ïîñòðàäà ëîøî…
-Íî êîé ãî å áèë? - ïîïèòà Ìàíøîí.
-Êàê êîé! - ó÷óäè ñå Ìîëåêóëà è êèìíà êúì áàðà - áåøå Ïàí÷î Øåôà.
-Òàêà ëè…! - óäèâè ñå Ìàíøîí.
-Òè ñòîÿ òóê, - çàðàçêàçâà Ìîëåêóëà íà ïîñòðàäàëèÿ - íà òàçè ìàñà è âñå åäíî, ÷å ìå÷òàåøå çà íåùî, à Ïîëó-Îáóâêà, êàêòî êàçâà, áåøå â íåñâÿñò. Ïî åäíî âðåìå ñå èçïðàâè è äîðè íå îòèäå äî áàðà, à ñå ïðîâèêíà îò ìÿñòî. Ãëàñúò òè áåøå ñèëåí, èçäàâàøå ñóðîâà ðåøèòåëíîñò. Ìîæå áè çàðàäè òîâà Ïàí÷î îòíà÷àëî èç÷àêâàøå, äîðè ñå êîëåáàåøå. À òè ìó êàçà, ÷å òðÿáâà äà ñå îáðúùà êúì âñè÷êè íàñ ñ óâàæåíèå, çàùîòî ñìå íåãîâè êëèåíòè. È íàé-âå÷å, çàùîòî ñìå õîðà è ìíîãî ïúò ñìå èçâúðâÿëè, äîêàòî ñòàíåì òàêèâà.
-Óñïÿë å äà êàæå òîâà! - ïîïèòà ñ íåäîâåðèå Ìàíøîí.
-Íå ñàìî òîâà. - ïðîäúëæè Ìîëåêóëà - Êàçà ìó äà ïðåñòàíå äà ïèêàå â ÷àøèòå è ïî-ìàëêî äà ñëàãà ïñèõîòðîïíè, à Ïàí÷î Øåôà çàïî÷íà äà ñå ñìåå. Êàçà, ÷å òîâà íå å íåãîâà ðàáîòà è ñå çàêàíè äà ñòðîøè íàé-ãîëÿìàòà áóòèëêà â ãëàâàòà ìó. À Ìúõåñòà Áðàäà ãî ïîñúâåòâà äà âçåìå ñïîìåíàòà áóòèëêà è ãî óïúòè êúäå äà âúðâè.
Ìàíøîí è Ïîëó-Îáóâêà çàïî÷íàõà äà ñå óñìèõâàò âñå îùå ñ íåäîâåðèå. Ìúõåñòà Áðàäà ñúùî îïèòâàøå äà ñå ñìåå, íî áîëêàòà íå ìó ïîçâîëÿâàøå.
-Ïîñëå Ïàíàéîò ñå ðàçâèëíÿ. - ïðîäúëæè Ìîëåêóëà - Ïðàâåøå êàêâîòî ñè èñêàøå ñ Ìúõåñòà Áðàäà. Àç æåëàåõ äà ñòàíà è äà ñå çàñòúïÿ, íî ìå áå îáõâàíàë ñâåòîâúðòåæ è ñàìî èçâèêàõ. À Ïàí÷î êàòî èçõâúðëè íåãî, ñå âúðíà äà èçõâúðëè è ìåí.
-Êàêâî äà ñå ïðàâè! - ïðîøåïíà Ìàíøîí.
-Òîâà áåøå ïðåäîñòàòú÷íî. - îòâúðíà Ìúõåñòà Áðàäà è ïðèáëèæè ñòîëà ñè äî òîçè íà Ìîëåêóëà - Ñåãà ñè ñïîìíèõ íÿêîè íåùà. - ïðîøåïíà é òîé -  îíçè ìèã, êîãàòî âèäÿõ Ïîëó-Îáóâêà òàêà ïîñòðàäàë, ïðèèñêà ìè ñå äà óìðà è çà äà ïðîãîíÿ òàÿ ìèñúë, èçâàäèõ òåòðàäêà è íàïèñàõ ïèñìî íà Äÿäî Êîëåäà.
-Íàèñòèíà ëè! - óäèâè ñå Ìîëåêóëà.
-Äà. Ïîìîëèõ ãî äà äîâåäå Êúäðàâà Çàðÿ òóê. Ïîñëå íàïèñàõ è âòîðî ïèñìî äî ñàìèòå Êúäðàâà Çàðÿ, çà äà å îùå ïî-ñèãóðíî.
Ìîëåêóëà ñèëíî ñå âïå÷àòëè è ïîïèòà òèõî:
-Íî òè êúäå ïðàòè òîâà âòîðîòî ïèñìî?
-Íà åäèí àäðåñ, êîéòî îòêðèõ èçäúëáàí ñ äëåòî îò âúòðåøíàòà ñòðàíà íà åäíà òîàëåòíà ÷èíèÿ.
-Êóëòîâî! - îùå ïîâå÷å ñå âïå÷àòëè Ìîëåêóëà. Ìúõåñòà Áðàäà ñàìî ìàõíà.
-Íàïèñàõ ïèñìîòî äî òÿõ ñ ìîëáà íàé-âå÷å äà äîéäàò òóê è äà íàïðàâÿò êîíöåðò çà Ïîëó-Îáóâêà. Îòèäîõ äî åäíî êàïàí÷å, à òàì ñðåùíàõ åäèí äîáúð ÷îâåê, êîéòî ñëåä êàòî ãî ïðî÷åòå, êàçà ìè äà íå ñå ïðèòåñíÿâàì è äà ñìÿòàì âñè÷êî çà óðåäåíî. Ïîñëå ãî âçå è ìå áëàãîñëîâè. Êàçà ìè, ÷å ìå ÷àêà ùàñòëèâî áúäåùå. - óñìèõíà ñå Ìúõåñòà Áðàäà.
-Íî Êúäðàâà Çàðÿ ïî÷òè íå ñå ïîçíàâàò! - âúçêëèêíà Ìîëåêóëà - Äîêîëêîòî çíàì ðåïåòèðàò âåäíúæ íà òðè ãîäèíè, à ÷åñòî, êîãàòî ñå ñðåùàò, ñàìî ñìúòíî íåùî èì èçëèçà â ñúçíàíèåòî ñâúðçàíî ñ ïîãî äî çàâúðøåêà íà ñâåòà. È òàêà, âñå åäíî, ÷å ñà â íÿêàêúâ âèä òðàíñ.
-È àç ñè ïîìèñëèõ, ÷å õàáÿ ìàñòèëîòî ñè.
-Íî âñå ïàê êàêâî èì îáåùà â çàìÿíà íà òîçè êîíöåðò? - ïîïèòà Ìîëåêóëà.
-Àìè íàïèñàõ, ÷å òóê öåëèÿò àëêîõîë å áåçïëàòåí çàðàäè ïðîìîöèÿ è èìà äîñòà ïî÷èòàòåëêè íà òÿõíîòî òâîð÷åñòâî. À ñòîïàíèíúò å íîñèòåë íà çëàòíî ñúðöå îò "Èñêðåíî è ëè÷íî" è íÿìà ïðîáëåì äà ãè ÷åðïè. Íàêðàÿ èì íàïèñàõ è åäèí öåíåí ñúâåò. Òîé ãëàñåøå íèêîãà, àìà íèêîãà äà íå îñòàâÿò àâòîìîáèëèòå ñè íà ðåìîíò ïðè Ñòåô÷î Õåðîòî, êîéòî äîðè àâòîìîáèëà íà áàùà ñè áèë ïðåäàë íà âòîðè÷íè ñóðîâèíè, çà äà ñå çàáàâëÿâà ñúñ ñïå÷åëåíèòå ñòîòèíêè. Òàêèâà íåùà… - øåïíåøå Ìúõåñòà Áðàäà.
Ìîëåêóëà èçâàäè åäíî òåôòåð÷å è ãî ïîäàäå íà Ïîëó-Îáóâêà, êàòî îáÿñíè:
-Äîêàòî ñå âúðãàëÿõ íàâúí â êàíàëà íàìåðèõ òîâà. Ìèñëÿ, ÷å ùå áúäå èíòåðåñíî çà òåá, çàùîòî ðàçáðàõ, ÷å ñå èíòåðåñóâàø îò àíòèêè ñâúðçàíè ñ ðåãèîíàëíàòà èñòîðèÿ.
Ïîëó-Îáóâêà ðàçãúðíà òåôòåð÷åòî è çà÷åòå íà ãëàñ:
-Äíåâíèê íà êîòêàòà íà Áóãè. Áóãè ìå õâàùà è àç óìèðàì.
-Ùî çà èçìèøëüîòèíè! - óñìèõíà ñå Ìàíøîí.
-Òîâà å ïðåïðàòêà êúì åäèí ôèëì. - óòî÷íè Ïîëó-Îáóâêà.
-Ïî-äîáðå âèæ êàêâî ïèøå â òîâà òåôòåð÷å è îñòàâè ïðåäïîëîæåíèÿòà ñè íàñòðàíà! - ïîìîëè ãî Ìàíøîí è ñ îñòàíàëèòå îòïèõà îò åäíà ÷àøà, ñòîÿùà â ñðåäàòà íà ìàñàòà, â êîÿòî êàïåøå íåùî îò ñúðöåâèäíèÿ îòâîð íà òàâàíà. Òîâà ÷óäî èçïúðâî óäèâè Ïîëó-Îáóâêà, íî êàòî ñå âãëåäà âèäÿ äóëîòî íà åäíà çàêðåïåíà âåðòèêàëíî áóòèëêà, îò êîÿòî òèõî êàïåøå àëêîõîë ïðåç ìèíèàòþðåí äîçàòîð. Ìàíøîí ìó ñìèãíà ñ èçâåñòíà ãîðäîñò çà íîâàòà ñõåìà, êîÿòî ñìÿòàøå çà òîëêîâà ïðîñòà, ÷å íÿìàøå êúäå äà ñå ïîñòàâè ñëàáî ìÿñòî â íåÿ. Ïîëó-Îáóâêà ïîãëåäíà êúì Ïàíàéîò, ïîñëå ïàê êúì òåôòåð÷åòî è çà÷åòå:
Äåí 21-âè. Ñíîùè, ïî íèêîå âðåìå, âëåòÿõà â àïàðòàìåíòà ãðóïà ìëàäåæè ñ áóòèëêè â ðúöåòå, à ïî çàìàÿíèòå èì ëèöà ðàçáðàõ, ÷å ñà áëèçêè ïðèÿòåëè íà Áóãè Á. Òîé òàêà ñå çàðàäâà íà àëêîõîëà, ÷å öÿëà âå÷åð íå ñå ñïðÿ äà ðàçêàçâà ñâîè ïðåæèâÿâàíèÿ. Çà òîâà êàê ãî çàêëþ÷èëè â åäíà ëóäíèöà, çà äà îòðåçâÿò ìèñëèòå ìó, à òîé ïðè ïúðâà âúçìîæíîñò èçáÿãàë. Ïîñëå ðàçêàçà çà åäíà òåòðàäêà, â êîÿòî íàïèñàë íà ïîâå÷å îò ïåòíàéñåò åçèêà ñëåäíîòî: "Èçâèíåòå çà áåçïîêîéñòâîòî! Ìîæåòå ëè äà ìè óñëóæèòå ñ íÿêàêâè ïàðè?". Íàïèñàë ãî ñ áúëãàðñêè áóêâè, çà äà ìîæå äà ãî ÷åòå. Ñ òîâà ïðèñïîñîáëåíèå òîé èçêàðâàë ïî ïåò ìåñåöà íà ìîðå, êàòî òðúãâàë íàòàì ñ ïàðè ñàìî çà ïúòíèòå çà îòèâàíå. Ñëåä îùå íÿêîëêî èñòîðèè, âñè÷êè íà ìàñàòà ñå áÿõà ïðîñúëçèëè îò ñìÿõ. Àç, âúïðåêè ÷å ñúì êîòêà, ìíîãî ñå íàòúæèõ çà òèÿ ìëàäè õîðà, êîèòî ïðèåìàõà òîëêîâà ñåðèîçíè ïðîèçøåñòâèÿ êàòî îáèêíîâåíè øåãè. Âÿðíî å, ÷å õîðàòà æèâåÿò ñðàâíèòåëíî äúëãî, íî êàêâî ñà ãîäèíèòå! Íå å ëè ïî-âàæíî êà÷åñòâîòî íà æèâîòà! Åäèí îò òÿõ êàçà, ÷å âñè÷êè ùå óìðàò. Ñ òîâà ñúì ñúãëàñíà. Íî òîé ãî êàçà, çà äà îìàëîâàæè æèâîòà. Òà ñìúðòòà å åäíà è ñúùà è çà ïî-ìëàäèòå è çà ïî-âúçðàñòíèòå! Òîâà, êîåòî ìîì÷åòî ðåøè äà ïðèêðèå, å ôàêòúò, ÷å åäèíñòâåíî æèâîòúò ðàçëè÷àâà õîðàòà åäèí îò äðóã, êàêòî êîòêèòå åäíà îò äðóãà. Êàòî ñòàíà äóìà âå÷å çà êà÷åñòâî íà æèâîòà, òðÿáâà äà îòáåëåæà, ÷å èçïèõ öÿëà êàïà÷êà ðàêèÿ, êîÿòî ìè èçñèïàõà â óñòàòà. Ìèñëÿ, ÷å áå îò òàçè íà Áàé Ãåîðãè, òúé êàòî óñòíèòå ìè ïî÷òè ñå âúçïëàìåíèõà. Ñòðàííî å ñúùî, ÷å êîãàòî íÿêîé ìå õâàíå, âñå äóõà äèì êúì ìóñòàöèòå ìè, à îò íåãî ìè ñå ïðèâèæäà êîòêàòà-ñìúðò, êîÿòî ìå äåáíå.
Àêî ìîãà äà ñå äîâåðÿ íà åäíà íå ìíîãî òðåçâà ñìåòêà, çà ïðåñòîÿ ìè â àïàðòàìåíòà ñúì èçïèëà îêîëî ÷åòâúðò êèëî àëêîõîë.
Äåí 22-ðè. Òóê å ìÿñòîòî äà âìúêíà äóìèòå íà âåëèêèÿ ìîõàìåäàíñêè ôèëîñîô Ñèäå Àìåòå Áåíåíõåëè, êîèòî ãëàñÿò: "Äà ìèñëèì, ÷å âñè÷êî â òîçè æèâîò ùå îñòàíå íåèçìåííî, â ñúùîòî ñúñòîÿíèå, å íàé-ãîëÿìà çàáëóäà.". Ïèøà òîâà, çàùîòî òàçè ñóòðèí óñïÿõ äà èçáÿãàì îò àïàðòàìåíòà íà Áóãè, êúäåòî è áåç òîâà âñåêè ìîìåíò îò Åíåðãîòî ùå èçïðàòÿò õîðà äà ñïðàò òîêà. Ðàç÷èòàéêè íà Áîæèÿòà ìèëîñò àç ïîåõ êúì öåíòúðà íà òîçè äèâ ãðàä, âíèìàâàéêè äà íå ïðîïàäíà â íÿêîÿ êàíàôêà, òúé êàòî ìíîãî îò êàïàöèòå ñà îòêðàäíàòè îò Ñòåô÷î Õåðîòî è ïðåäàäåíè íà âòîðè÷íè ñóðîâèíè. Íà íÿêîè ìåñòà èç öåíòúðà ñà ðàçëåïåíè ïëàêàòè íà çàòâîðíè÷åñêà ãåé-òåìàòèêà, êúäåòî óñïÿâàì äà ðàçïîçíàÿ ìèëîâèäíàòà ôèçèîíîìèÿ íà Õåðîòî. Òîâà ìîì÷å íå ìè èçãëåæäà äà áåøå çà çàòâîðà. Òîâà, ÷å ìíîãîêðàòíî áåøå êðàë àìáàëàæ ïðåç îãðàäàòà íà áèðåíà áîðñà Ñëàâè è ãî áå ïðåäàâàë íà ïóíêòà çà èçêóïóâàíå íà àìáàëàæ íà ñúùàòà áîðñà, íå áå ìíîãî èçîáðåòàòåëíî, íî ïúê ñè ïîëó÷è óðîêà. Îò áîÿ áèë â òàêîâà îêàÿíî ñúñòîÿíèå, òà êàòî ñå ïðèáðàë â êúùè ðåøèë äà êàæå íà òåõíèòå, ÷å å ïðåòúðïÿë êàòàñòðîôà ñ òèð. Íî åäèí ïðèÿòåë îò ìåòàëíèÿ ïåðèîä íà Õåðîòî íà èìå Âåëèíîâ, êîéòî áèë òîëêîâà ðàçñåÿí, ÷å èçãóáèë ìàñà æåëåçàðèè â ñîáñòâåíàòà ñè êúùà, êàçàë, ÷å òîçè èíöèäåíò íå å íèùî îñîáåíî.
Ìîæå áè ñå áå èçìèíàëî ìíîãî âðåìå îò ìîÿòà ðàçõîäêà, êîãàòî óñåòèõ ìèðèçìà íà ìåñî è âîäåíà îò òúíêàòà é íèøêà, ñòèãíàõ äî åäíà êîëáàñàðíèöà. Èçâåäíúæ íåâèäèìà ñèëà ìå ïîå è ìå ïðàòè ïî÷òè íà ïîêðèâà, âúðõó åäíè ñòàðè ùàéãè, êîèòî ñå ðàçëåòÿõà. À êàòî ñå îãëåäàõ, âèäÿõ òî÷íî ïîä ìåí äâå ìîì÷åòà, ðàçòâîðèëè åäíà êíèãà è âïåðèëè ïîãëåäè â íåÿ. Ñâåòëèòå èì ëèöà áÿõà îáëàäàíè îò æàæäà çà çíàíèå. Äîðäå ïàäàõ çàáåëÿçàõ çàãëàâèåòî íà êíèãàòà. À òî áåøå - "Íàé-êðåçàâèòå òåêñòîâå çà ïåñíè". Ñòîðè ìè ñå ìàëêî ïðåñèëåíî.
Ïîëó-Îáóâêà âäèãíà î÷è îò òåôòåð÷åòî è çàìúë÷à.
-Êàêâî ñòàíà? - ïîïèòà Ìîëåêóëà.
-Ñàìî òîâà ïèøå. - âúçêëèêíà Ïîëó-Îáóâêà.
-Õì! - èçñóìòÿ Ìàíøîí - Çàùîòî å êîòêà, à òå èìàò äåâåò æèâîòà è ñà ïåñòåëèâè êîãàòî âîäÿò äíåâíèê. Çàïèñâàò ïî-âàæíèòå íåùà.
-Îò òóê ïàê íå ñòàâà ÿñíî êîé êîãà è êàê å èçáÿãàë îò çëîùàñòíàòà êîëáàñàðíèöà! - ïîä÷åðòà Ïîëó-Îáóâêà - Íî èìàì ÷óâñòâîòî, ÷å òîâà òåôòåð÷å îïèñâà ïî-ïðåñíè ñúáèòèÿ, îòêîëêîòî ñòðàíèöàòà, êîÿòî íàìåðè Ìúõåñòà Áðàäà.
Ìúõåñòà Áðàäà ñå îáúðíà êúì Ìîëåêóëà è êàçà:
-Àêî òîé áå ïðîñëåäèë äâàòà òåêñòà, ùåøå äà çàïîìíè, ÷å âúâ âåñòíè÷åòî ñå ñïîìåíàâà çà èçõîä îò êðèçà, à òóê ÷àêàò âñåêè ìîìåíò äà ìó ñïðàò òîêà. Ëîãè÷íî å äà å îáðàòíîòî.
Ñåãà Ïîëó-Îáóâêà ñå îáúðíà êúì Ìîëåêóëà êàòî ñå îïðÿ íà ìàñàòà è ñå óñìèõíà:
-Ìúõåñòà Áðàäà çàáðàâÿ, ÷å íå âñè÷êè õîðà ñà ìàòåìàòè÷åñêè ñèíòåçèðàíè.
-Õåé! - ïðåêúñíà ãî Ìàíøîí - Ãîâîðåòå êàòî õîðàòà è ñïðåòå äà ïîëçâàòå Ìîëåêóëà çà ïîñðåäíèê! Íåÿ åäâà ëè ÿ âïå÷àòëÿâàò ïîäîáíè íåäîìëúâêè. - Ìàíøîí ñå ïðèâåäå êúì Ïîëó-Îáóâêà è çàøåïòÿ - Ïúê è òàêà êàêòî ñè ñå îáëåãíàë, êàïêèòå îò òàâàíà ïàäàò ïðàâî â øèÿòà òè è ÷àøàòà ñêîðî ùå îñòàíå ïðàçíà. Ùî çà äåáåëîêîæî æèâîòíî ñè, ÷å íå óñåùàø! - ïðîøåïíà ìó ñ óïðåê Ìàíøîí. Ïîëó-Îáóâêà êèìíà è ïàê ñå îáúðíà êúì Ìúõåñòà Áðàäà:
-Òðÿáâà ïúðâî äà óòî÷íèì äâàìàòà ñ òåá êàêâî îçíà÷àâà êðèçà. Ïúðâî çà òåçè, êîèòî ñà ïèñàëè â Äóïíèöà Òðèáóí, à ñåòíå è çà âúïðîñíèÿ Áóãè Á.
-Òîâà âå÷å íàèñòèíà ìè ñå ñòðóâà èçëèøíî. - óñìèõíà ñå êîëêîòî ìîæåøå Ìúõåñòà Áðàäà.
-Òàêà èìà íÿêàêâà âúçìîæíîñò äà ñå ðàçáåðå òî÷íàòà õðîíîëîãèÿ. - ïðîäúëæè Ïîëó-Îáóâêà - Êëþ÷úò å â òîâà, ÷å çà îáèêíîâåíèÿ ÷îâåê êðèçàòà å åäíî, áèëî èêîíîìè÷åñêà, ïîëèòè÷åñêà, äóõîâíà èëè ïðîñòî èçêëþ÷âàíå îò åëåêòðîçàõðàíâàíåòî. Íî çà åäèí ïúíêàð, ñ îãðîìíî ñúðöå, â êîåòî âèëíåå àíàðõèÿòà, àëêîõîëà è âîäåùè äî ëóäîñò ìèñëè, ïîðîäåíè îò àáñòèíåíöèÿ, çà òîçè ìú÷åíèê íà ñúâðåìåííîñòòà, ñòðàäàëåö ïî ñâîáîäàòà è èçðîäåíî äåòå íà êàïèòàëèçìà, êðèçà ìîæå äà îçíà÷àâà íåùî ñúâñåì äðóãî.
-Íàïðèìåð äà áàíêðóòèðà òàêà íåïðèÿòíî, ÷å äà íå ìîæå äà ñè êóïè âîäêà. - ïðåäïîëîæè Ìîëåêóëà.
-Òâúðäå ïðàâäèâî! - ïîâäèãíà ïðúñò Ïîëó-Îáóâêà, çà äà ïîñòàâè àêöåíò íà ïðåäïîëîæåíèåòî é.
-Î - õî! - îêîêîðè çäðàâîòî ñè îêî Ìúõåñòà Áðàäà - Êàê ðàçáðà, ÷å òîçè Áóãè Á å ïúíêàð? Òîâà íå áå óïîìåíàòî íèêúäå.
-Íàïðîòèâ, ïðèÿòåëþ! - óñìèõíà ñå Ïîëó-Îáóâêà - Äîêàòî òè ñå õèëåøå êàòî òàëàñúì, çàðàäè îíàÿ âîäêà, àç îãëåäàõ âåñòíè÷åòî è ïî-êîíêðåòíî ñíèìêàòà íà Áóãè. Íà ëåâèÿ ìó ÷îðàï å íàïèñàíî ñ âúãëåí: "PUNK'S NOT DEAD". Àêî ìå ðàçáèðàø! - Ïîëó-Îáóâêà íàìèãíà ìíîãîçíà÷èòåëíî êúì âñè÷êè íà ìàñàòà, à Ìîëåêóëà ìó èçðúêîïëÿñêà òèõî. Ìàíøîí âçå ñòðàíèöàòà îò Ïîëó-Îáóâêà è êàòî ÿ ðàçãëåäà êàçà:
-Àç íå áèõ çàëîæèë ìíîãî íà òâúðäåíèåòî, ÷å ïî òèÿ ÷îðàïè íÿêîé å ïèñàë ñ âúãëåí. Ñïîðåä ìåí òå íå ñà ïðàíè îò ìåñåöè.
Ïîëó-Îáóâêà ïàê ïîâäèãíà ïðúñò:
-Êîåòî ñúùî ïîäêðåïÿ òâúðäåíèåòî ìè.
-Æàë ìè å ñàìî, ÷å òîçè ñúìíèòåëåí òèï íå å òóê, - óñìèõíà ñå Ìúõåñòà Áðàäà - òà òàêà äà òå õàëîñà ñ ÷îðàïà ñè, ÷å äà ìëúêíåø çà öÿëà ñåäìèöà.
-Ñïîðåä ìåí àêî Áóãè Á óäàðè íÿêîãî ñ òîçè ÷îðàï, òî êëåòíèêúò ùå ìëúêíå çàâèíàãè. - îòáåëÿçà Ìàíøîí, îòïè îò ÷àøàòà è ñå îáúðíà êúì Ìîëåêóëà:
-Êàêòî Ïîëó-Îáóâêà ïðî÷åòå â îíîâà äíåâíè÷å, ñòîðè ìè ñå ïðàâäèâî, ÷å íåùàòà íå îñòàâàò â åäíî è ñúùî ñúñòîÿíèå, à ñå ïðîìåíÿò.
-Ñàìàòà èñòèíà. - ñúãëàñè ñå Ìîëåêóëà.
-Ïî-÷åñòî ïðîìåíèòå èäâàò, êîãàòî ÷îâåê íå ãè ÷àêà è ñà òàêèâà, êàêâèòî è íàé-ãðúìîãëàñíèòå àíàëèçàòîðè íå ïðåäñêàçâàò. Äîðè ïå÷åíè æóðíàëèñòè êàòî Äåñè Êìåòñêàòà íå ìîãàò ãè óëîâúò.
-Òàêà å! - îòñå÷å Ìîëåêóëà.
-Òà êîãàòî íåùàòà ñòèãíàò äî òàì, ÷å Ïàíàéîò òå ïîìîëè äà íàïóñíåø, à òîâà ìè èçãëåæäà çàêîíîìåðíî, òè èìà ëè êúäå äà îòèäåø? Èëè ùå îáèêàëÿø ïðåç íîùèòå?
-Ìîæå áè ùå ïðîñòèòóèðàì. - êàçà çàìèñëåíî Ìîëåêóëà. Ëèöåòî íà Ìàíøîí çàïî÷íà äà çåëåíåå, ìîæå áè îò ïðèòåñíåíèå. Ìîëåêóëà ñå çàñìÿ è äîáàâè -Øåãóâàì ñå. Èñòèíàòà å, ÷å èìàì â ìåí åäèí çëàòåí ïðúñòåí è êîãàòî ãî ïðîäàì ùå ñè âçåìà êâàðòèðà. - Ìîëåêóëà ïîãëåäíà Ìàíøîí - Çà íÿêîé è äðóã ìåñåö. Ñëåä êîåòî, çà îãðîìíî ìîå ñúæàëåíèå, ùå íàïóñíà òàçè äúðæàâà, òúé êàòî ìè ñå îòâàðÿ ðàáîòà â åäèí ìóçåé íàâúí. Òóê å õóáàâî, íî èìà åäíî ðàçìèíàâàíå, îò ôèçèîëîãè÷íà ãëåäíà òî÷êà ÷îâåê òðÿáâà äà ñå õðàíè ïî òðè ïúòè íà äåí, íî â òàêúâ ñëó÷àé âëàñòíèöèòå ùå çàáîãàòÿâàò ïî-áàâíî, à òîâà, ñàì ðàçáèðàø, å ìàëêî êîôòè.
-À èíà÷å êàêâî ïðåäñòàâëÿâà îíçè ìóçåé? - ïîïèòà Ìàíøîí.
-Õðàíà çà äóøàòà. - îòãîâîðè Ìîëåêóëà - Òàì èìàò íóæäà îò ìåí, çàùîòî àç ÷óâñòâàì ñòðóêòóðàòà íà ïîäîáíà îáñòàíîâêà. Ìîæåõ äà òå âçåìà çà ðúêà, àêî áÿõìå òàì è ùÿõìå äà âíèêíåì â êàðòèíèòå, äîðè â ïî-äúëáîêèòå. Òîâà èçîáùî íå å ñòðàøíî, êàêòî ñìÿòàò íÿêîè. Ïðîñòî âúðâèì â íå÷èå ñúçíàíèå è òúðñèì íåùî, êîåòî íàïîìíÿ çà ñàìèòå íàñ. Êàòî, ðàçáèðà ñå, ïàçèì ÷èñòîòà, êîãàòî ñìå òàì. Òîâà å ëåñåí íà÷èí ÷îâåê äà ðàçáåðå ñåáå ñè, àêî òî å âúçìîæíî.
-Äà, ðàçáèðàì. - äîáàâè Ìàíøîí - Íå ñàìî òå èìàò íóæäà îò òåá. Íà òåá òèÿ ðàçõîäêè â êàðòèíèòå ñèëíî òè ëèïñâàò. À â òîçè ãðàä âåõíåø êàòî îòñêóáàí ïëåâåë.
-Òî÷íî òàêà. - ïîòâúðäè òÿ ñëåä èçâåñòíà ïàóçà. À Ìúõåñòà Áðàäà ñå íàâåäå êúì Ïîëó-Îáóâêà è çàøåïòÿ:
-Òúé êàòî îòñêóáàíèÿò ïëåâåë å ïî-÷åñòî ñðåùàí îò äðóãè îòñêóáíàòè ðàñòåíèÿ, Ìàíøîí âçå ÷å ãî ïîñòàâè â ñðàâíåíèåòî ñè. Âúïðåêè òîâà çà ìåí òîé ñè îñòàâà ÷îâåê ñ äîáðà ñúâåñò. Íî àêî àç íå îöåíÿâàõ ïðîñòè÷êàòà ìó ìèñúë, à èçèñêâàõ îò íåãî îñîáåíè îðàòîðñêè ñïîñîáíîñòè, áèõ ãî íàðåêúë "íåäîäÿëàí". - Ìúõåñòà Áðàäà ïîãëåäíà ñ îêîòî ñè Ïîëó-Îáóâêà òâúðäå ëóêàâî è ñ ãîëÿìà äîçà óêîð. À Ïîëó-Îáóâêà öÿëà ìèíóòà ãëåäà çàìèñëåí òîâà îêî, íàêðàÿ ëèöåòî ìó çàïî÷íà äà ÷åðâåíåå è òîé èçâèêà ÿäîñàí:
-Çíà÷è ñè ñïîìíÿø êàê ìå óäàðè, ùîì ïîìíèø òîâà! - îêîêîðè ñå Ïîëó-Îáóâêà. Ìúõåñòà Áðàäà ñå ñòðåñíà îò âèêà ìó, à îò äóìèòå ñå ñìóòè ìíîãî ïîâå÷å. Íèùî íå êàçà, à èçâúðòÿ ñòîëà ñè êúì òåëåâèçîðà, â êîéòî ñå çàãëåäà.
Ìîëåêóëà è Ìàíøîí ïðèêàçâàõà íåùî çà êàðòèíè, à Ïîëó-Îáóâêà ãëåäàøå êúì êàïêèòå è íå ìîæåøå äà ðàçáåðå îòêúäå ñå áå âçåëà òàçè ñòðàñò ó Ìàíøîí êúì èçêóñòâîòî. Íå ñå áå ìèíàë è ÷àñ, êîãàòî Ìúõåñòà Áðàäà çàïî÷íà äà âúðòè ãëàâà êúì âõîäà íà ïîäçåìèåòî è ïðèñâèâàøå êëåïà÷è äà ìîæå äà âèäè íåùî.
-Áúäåòå íàùðåê! - ïðîøåïíà òîé íà îñòàíàëèòå - Íÿêàêâè ïîäîçðèòåëíè òèïîâå ñå ïîÿâèõà è ãëåäàò íàñàì êúì ìàñèòå.
Äðóãèòå èçâúðíàõà ãëàâè è ñå çàãëåäàõà â íîâîäîøëèòå. Ïîñëå ñå íàìåñòèõà îòíîâî ïî ìåñòàòà ñè è îòïèõà ïîñëåäîâàòåëíî îò ÷àøàòà. À Ìàíøîí, áåç äà çàáåëåæè âúëíåíèÿòà â ïîãëåäà íà Ïîëó-Îáóâêà, çàïî÷íà äà óìóâà:
-Íÿêîé îò âàñ ÷óâàë ëè å íåùî çà àñîöèàöèÿòà ÐÀÒÎ? - óñìèõíà ñå íåñèãóðíî Ìàíøîí. Äðóãèòå îñòàíàõà óìúë÷àíè. Òîé ïðîäúëæè - Ïî ïîñëåäíè äàííè ãîëÿìà ÷àñò îò ëåêóâàùèòå ñå â èñïàíñêàòà êîìóíà ñà îò äóïíèøêèÿ íàðêî-êîíòèíãåíò. Äîðè Ñòåô÷î Õåðîòî ñëåä çàòâîðà å ðåøèë äà ïîñåòè òîâà ïðèÿòíî ìåñòåíöå. Ìîæå áè ñåãà âå÷å äóïíèøêèòå îáùèíàðè ùå ñè îòäúõíàò îòíîñíî âúïðîñà çà èç÷åçâàùèòå êàïàöè íà øàõòè ïî óëèöèòå. ×óõ è çà åäíà íèìôîìàíêà îò ñúñåäíîòî ñåëî Áèñòðèöà, êîÿòî èäâàëà â ãðàäà ñ âåëîñèïåäà ñè è îùàñòëèâÿâàëà äîñòà íåñðåòíèöè, íî çàðàäè òîçè êëàïàíàð Õåðîòî å ïðåñòàíàëà, çàùîòî òîé âçåë, ÷å é îòêðàäíàë âåëîñèïåäà. Ïðîäàë ãî çà æúëòè ñòîòèíêè, ãëóïåöúò!
-Ìàíøîí! - îáúðíà ñå êúì íåãî èçíåðâåí Ïîëó-Îáóâêà - Âèäÿ ëè äîáðå íîâîäîøëèòå?
-Òå îùå ñòîÿò íà âõîäà è ãëåäàò íà âñè ñòðàíè. À Ïàíàéîò òàêà ñå äúðæè, êàòî ÷å àáñîëþòíî íèêîé íÿìà òàì. Ñàìî ãëåäà ìðà÷íî êúì òåëåâèçîðà.
-Îñòàâè Ïàíàéîò! - ìàõíà ñ ðúêà Ïîëó-Îáóâêà - Âèæ òîçè îòïðåä! Êàêúâ êàòèíàð èìà íà ãúðäèòå ñè! À ñèíäæèðà ìîæå áè ãî å ïðèñâîèë îò íÿêîé çàñïàë âîë.
-Äà, òàêà å! - ïðîøåïíà Ìîëåêóëà è èçâåäíúæ ñòàíà ñåðèîçíà.
-Àìè òîçè ñ ÷åðíèÿ ïîòíèê… - ïðîäúëæè Ïîëó-Îáóâêà.
-Òîé å áÿë. - ïîïðàâè ãî Ìàíøîí.
-Êàêòî è äà å! - êèìíà Ïîëó-Îáóâêà - Íåùî â íåãî íå âè ëè å ïîçíàòî? - äðóãèòå ñå ñïîãëåäàõà, à Ïîëó-Îáóâêà ïðîäúëæè - Ñúùèòå äæàïàíêè, êàòî òåçè ïî òåëåâèçèÿòà. Åé ñåãà äà ìîæåõìå äà âèäèì ïîäìåòêèòå èì, îáçàëàãàì ñå, ÷å òàì ùÿõ äà ïðî÷åòà ïîçíàòîòî íè âå÷å ëîãî: "Àêî ìîæåø äà ÷åòåø òîâà, òî òè, ÷îâå÷å, ñè Áåí Äæîíñúí!".
Äðóãèòå êèìàõà óòâúðäèòåëíî, à âúëíåíèåòî èì íàðàñòâàøå êàòî ëàâèíà.
-Òî âå÷å å ÿñíî, ÷å òåç äâàìàòà ñà Áóãè Á è Ãåîðãè Ê - ïîä÷åðòà Ìàíøîí - Íî êîè ñà òåçè çàä òÿõ ÷åòèðè ãîðêè ñúùåñòâà?
Ñëåä ìèíóòà âçèðàíå Ìúõåñòà Áðàäà ïðîøåïíà:
-Òðÿáâà äà ñà ÷ëåíîâåòå íà âåëèêàòà Áëåê Ìåòúë áàíäà Êúäðàâà Çàðÿ. - Ìúõåñòà Áðàäà ñå îáúðíà êúì Ìîëåêóëà è ïðîøåïíà - Íèòî ìàñòèëîòî ìè å îòèøëî íà âÿòúðà, íèòî ìîì÷åòàòà ñà òîëêîâà íåñåðèîçíè, êàêòî ñå íîñåõà ñëóõîâå.
-Ïî-äîáðå äà ãè ïîñðåùíåì. - ïðåäëîæè Ìîëåêóëà è äâàìàòà ñå îòïðàâèõà êúì áåçìúëâíàòà òúëïà íà âõîäà.
Ïîëó-Îáóâêà ãëåäà íàòàòúê îùå äåñåò ìèíóòè, à êàòî ñå îáúðíà êàçà êúì Ìàíøîí:
-Íà ïóê íà öåëèÿ ñíèìêîâ ìàòåðèàë çà ÷ëåíîâåòå íà Êúäðàâà Çàðÿ êîéòî íÿêîãà ñúì âèæäàë, òå òàêà ñà ñå èçìåíèëè, ÷å è ìàéêèòå èì òðóäíî áèõà ãè ïîçíàëè!
-Íå çàáðàâÿé, ÷å æèâîòúò èì ìèíàâà ïðåäèìíî â Äóïíèöà, à òîâà áðåìå áè íàòåæàëî äîðè íà Àòëàñ, êîéòî ïîäïèðà öÿëîòî íåáå. - çàáåëÿçà Ìàíøîí.
-Íî… - Ïîëó-Îáóâêà ïðîäúëæè âñå åäíî, ÷å å îñêúðáåí îò íåùî - Òå èçãëåæäàò êàòî íàé-îáèêíîâåíè… - Ïîëó-Îáóâêà ìëúêíà è îòïè îò ÷àøàòà.
-Ñåëÿöè. - ïðîäúëæè ìèñúëòà ìó øåïíåøêîì Ìàíøîí è ñúùî îòïè.
Ïîëó-Îáóâêà íå ñå ñäúðæà, èçïðàâè ñå è îòèäå êúì íàñúáðàëèòå ñå, êîèòî Ìîëåêóëà ÷åâðúñòî íàñî÷è èç òúìíèòå ãëúáèíè íà ïîìåùåíèåòî. Ìúõåñòà Áðàäà áå îñòàíàë íà áàðà è ãëåäàøå êúì òÿõ ñúñ ñìåñèöà îò óäèâëåíèå è ïî÷èòàíèå. Èçïúðâî ñ Ïîëó-Îáóâêà îòïðàâèõà ïîãëåäè êúì áàðàáàíèñòà íà Êúäðàâà Çàðÿ, êîéòî ïîñòàâè òðè òåíäæåðåòà è åäíà ÷èíèÿ îò àëïàêà â úãúëà, ïîñëå íàòðúãíà ñëèïîâåòå ñè - åäèíñòâåíàòà äðåõà, êîÿòî íîñåøå íà ñåáå ñè. Ãåîðãè Êðåçîâ è Áóãè ñå áÿõà íàñòàíèëè íà ìàëêàòà ìàñè÷êà êàòî îáðúùàõà íà ìîìåíòè ìðà÷íè ïîãëåäè åäèí êúì äðóã. Áóãè íÿìàøå æåëàíèå èçãëåæäà äà ðàçãîâàðÿ ïî íåïðèÿòíè çëîáîäíåâíè òåìè è èçâúðíà ëèöå íàñòðàíè, êúäåòî åäíà ðúêà èäâàùà îò ñúñåäíàòà ìàñà, äúðæåøå õàëáà ïúëíà ñ ðàçëè÷íè àëêîõîëè. Ïîëó-Îáóâêà çàáåëÿçà êàê Áóãè ñúáðà íÿêîëêî ñëàìêè îò ïîäà, íàïðàâè îò òÿõ äúëãà òðúáè÷êà, êîÿòî âíèìàòåëíî âìúêíà â îòñòîÿùàòà ÷àøà. Ñëåä ìèã, âñè÷êî êîåòî ñå íàìèðàøå â ÷àøàòà èç÷åçíà, à Áóãè ñå îáúðíà êúì òåëåâèçîðà, îáëèçà áðàäàòà ñè è ïîå äúëáîê äúõ, çà äà ïîòóøè îãúíÿ, êîéòî íàâÿðíî ñå áå ðàçðàçèë â íåãî. Ìúõåñòà Áðàäà ñúùî áå ïðîñëåäèë òåçè äåéñòâèÿ, à ñúùî è ðúêàòà, êîÿòî ñåãà ñå èçäèãíà, ïîðàäè íåî÷àêâàíîòî îëåêâàíå íà ÷àøàòà. Ìúæúò, êîéòî íå ðàçáèðàøå êàê òî÷íî å ïîñòðàäàë è äàëè âúîáùå íåùî ñå áå ñëó÷èëî, îãëåäà Áóãè è Êðåçîâ, ïîñëå öÿëîòî çàâåäåíèå, íî êàòî íå îòêðè íèùî íåðåäíî, ñâàëè ðúêàòà ñè è îòèäå ïðè Ïàíàéîò çà íîâ êîêòåéë. Êðåçîâ ïúê ñå èçïðàâè è îòèäå â úãúëà, ïðåâúðíàò â ìàëêà ñöåíà, îòêúäåòî ñå îïèòà äà èçòåãëè åäíà êîôà çà áîêëóê, à ìîì÷åòî ïî ñëèïîâåòå çàäúðïà êîôàòà îò äðóãàòà ñòðàíà. Ïîñëå äâàìàòà îñòàâèõà êîôàòà è âçåõà äà æåñòèêóëèðàò åäèí ñðåùó äðóã, âñå åäíî ÷å ñå êàðàõà, à Ìúõåñòà Áðàäà ñå îáúðíà êúì Ïîëó-Îáóâêà è êàçà:
-Òàÿ êîôà å íà Êðåçîâ, äîêîëêîòî óñïÿõ äà ðàçáåðà. - çàïî÷íà Ìúõåñòà Áðàäà, íî ñïðÿ è ñå çàìèñëè çà ìîìåíò - Âñúùíîñò, ìîæå áè å íà îáùèíàòà, íî Êðåçîâ å ðåøèë äà ÿ ïðåäàäå íà âòîðè÷íè ñóðîâèíè, òúé êàòî è òîé â ìîìåíòà ñå íàìèðàë â íÿêàêâà êðèçà, îò êîÿòî èñêàë äà èçëåçå. Äîðè êîêîøêèòå, êîèòî êðàäÿë, âå÷å íå áúðçàë äà êîëè âåäíàãà. Ïðåäñòàâÿø ëè ñè?
-Àìè êàêâî ãè å ïðàâèë? - èçíåíàäà ñå Ïîëó-Îáóâêà.
-Îòãëåæäàë ãè å â ñîáñòâåíàòà ñè êâàðòèðà. - îáÿñíè Ìúõåñòà Áðàäà - Çà ÿéöà, êîïåëå. Âèæäàø ëè äî êàêâà ñòåïåí ÷îâåê å ïðèíóäåí äà ïëàíèðà æèâîòà ñè â óñëîâèÿòà íà ïàçàðíà êîíêóðåíöèÿ. Åäíî âðåìå íå áåøå òàêà - âúçäúõíà Ìúõåñòà Áðàäà òåæêî, íî ïðîäúëæè - Ùî ñå îòíàñÿ äî òàçè êîôà îáà÷å, ïðåäè âðåìå áèëà èçïîëçâàíà çà áàñ-áàí îò òèÿ çëàòíè ìîì÷åòà è ñåãà å òðóäíî äà ñå ðàçáåðå êîé òî÷íî ðàçïîëàãà ñ ïðàâà íàä íåÿ. Ìèñëÿ, ÷å êèòàðèñòúò, òîçè êîéòî å îïàñàë ëèöåòî ñè ñ ÷îðàïîãàùíèê, ùå ïîìîëè Êðåçîâ äà èì ïðåäîñòàâè êîôàòà çà êîíöåðòà, ïúê ïîñëå ùå ìó ÿ âúðíàò. À îñâåí òîâà - óñìèõíà ñå çàãàäú÷íî Ìúõåñòà Áðàäà - òóê å ìÿñòîòî äà îòáåëåæà, ÷å âñúùíîñò Êðåçîâ å åäèí îò îñíîâàòåëèòå íà ëåãåíäàðíèòå Êëîàêà Áîéñ, ÷èéòî Áëåê Ìåòúë áèë òîëêîâà íåâúîáðàçèì, ÷å äîðè ñå íàëîæèëî òîé äà íàïóñíå ãðàäà çà èçâåñòíî âðåìå, òúé êàòî ìíîãî íåãîâè ïî÷èòàòåëè çàïî÷íàëè äà ãî èçäèðâàò, çà äà ñè ïîãîâîðÿò ñ íåãî.
Ïîëó-Îáóâêà êèìàøå ñ ãëàâà, íî èçâåäíúæ îíàçè ðúêà ñ ÷àøàòà ïàê ùðúêíà íàä âñè÷êè. Áóãè îòíîâî îáëèçà áðàäàòà ñè è ïðîäúëæè ñïîêîéíî äà ãëåäà òåëåâèçèÿ, à ìúæúò ñå îãëåäà, òîçè ïúò äîðè çà ïî-êðàòêî. Èçðóãà ñèëíî, ïðåêðúñòè ñå è ñå çàïúòè êúì Ïàíàéîò çà íîâ êîêòåéë. Êðåçîâ ñåäíà íà ìÿñòîòî ñè, à Ïîëó-Îáóâêà ñå îáúðíà êúì Ìúõåñòà Áðàäà:
-Íå ðàçáèðàì êàê äîðäå òèÿ ñâåòèëà íà Áëåê Ìåòúëà ñå áëúñêàò â úãúëà ìåæäó êàøîíè è êàñè, Ïàíàéîò ñòîè êàòî ïúí, âñå åäíî, ÷å íå èì äúëæè íèêàêâî óâàæåíèå.
-Î-î-î… - ïðîøåïíà Ìúõåñòà Áðàäà - Ñúâñåì íå å òàêà! Òîé ïðîÿâè ñâîåòî óâàæåíèå êúì òÿõ êàòî èì ðàçðåøè äà èçåíñúò êîíöåðòà ñè òóê. Ùå ñïîäåëÿ ñ òåá, ÷å ðàáîòèòå ñòîÿõà íà êàíòàð.
-×å êàê íÿìà äà èì ðàçðåøè! - óäèâè ñå Ïîëó-Îáóâêà - Òîâà ùå ïîäñèëè äîáðîòî ðåíîìå íà òàçè èçêîïíà ÿìà.
-Íå áúðçàé ñúñ çàêëþ÷åíèÿòà, Îáóâêà! - ñìèãíà ìó Ìúõåñòà Áðàäà - Òðÿáâà äà ñè áëàãîäàðåí íà Ìîëåêóëà, êîÿòî ïîìîëè Ïàíàéîò è òîé íàêðàÿ ñêëîíè.
-Êàêâè ëè ùå äà ñà áèëè òèÿ ìîëáè, ÷å äà òðîãíàò òîâà åñíàôñêî ñúðöå! - ïðîøåïíà Ïîëó-Îáóâêà.
-Àìè êîãàòî òîé èì êàçà äà ñå ïðúæäîñàò çàåäíî ñ ïîñóäàòà, êîÿòî ìúêíåõà, Ìîëåêóëà ìó íàìèãíà è ìó ïðåäëîæè òîé äà ïîåìå îõðàíàòà íà êîíöåðòà. À êîãàòî òîé ÿ ïîïèòà çà çàïëàùàíåòî, òÿ èçâàäè íÿêàêúâ ïðúñòåí îò ñåáå ñè è ìó ãî äàäå. - Ìúõåñòà Áðàäà ÷óêíà Ïîëó-Îáóâêà ïî ðàìîòî - Íî âíèìàâàé ñ ïðèêàçêèòå, çàùîòî òÿ ìå ïîìîëè äà íå êàçâàì íà íèêîé çà òîâà! Îñîáåíî íà òåá è Ìàíøîí. - ïîñëå Ìúõåñòà Áðàäà äîáàâè - Ïðîñòî ñå îïèòàé äà ñå çàáàâëÿâàø!  èíòåðåñ íà èñòèíàòà òîâà ÷óäî, êîåòî ñå ñëó÷âà â ìîìåíòà, îùå ìè ñå âèæäà òîëêîâà íåðåàëíî, ÷å äîðè àç ñèëíî ñå âúëíóâàì.


Ïóáëèêóâàíî îò railleuse íà 11.08.2006 @ 11:59:22 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Åñåòà, ïúòåïèñè

» Ìàòåðèàëè îò
   soleda

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 04:11:30 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Black Metal of Dupnica" | Âõîä | 1 êîìåíòàð | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Black Metal of Dupnica
îò copie íà 11.08.2006 @ 13:05:38
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
strahotno!!!