Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 571
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 571

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàCasus irreducibilis
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: radi_radev19441944

"Àç ñúì ñìåøåí ÷îâåê-òå ìå íàðè÷àò ñåãà ëóä..."
Ô.Ì.Äîñòîåâñêè /Ñúíÿò íà ñìåøíèÿ ÷îâåê/




Îíçè íàðî÷íî íå ìè êàçà äèàãíîçàòà , íî àç âå÷å ñå äîñåùàõ. Äèàãíîçàòà ìè å èçïèñàíà íà ÷åëîòî èëè íÿêúäå â çåíèöèòå . Çàáåëÿçâàõ êàê ìå îãëåæäàò ñ ïðèñìåõ è êàòî ÷å ëè ñ èçâåñòíî ñúæàëåíèå,
ñÿêàø ñúì íÿêîé ðàçïëàêàí àðëåêèí , êîãîòî êðàëÿò å ðèòíàë ïî çàäíèêà. Ñïîìåíà ñàìî , ÷å òðÿáâà äà ñå ëåêóâÿì,÷å âñè÷êî å ìíîãî, ìíîãî ñåðèîçíî è , ÷å íàé- ðàçóìíî å äà îñòàíà íà ëå÷åíèå â òåõíèÿ èíñòèòóò , êúäåòî îòäåëÿëè îñîáåíî âíèìàíèå íà òîâà çàáîëÿâàíå, ÷å ïàöèåíòèòå áèëè äîâîëíè è ïð. Ðàáîòàòà ìè ñå èçÿñíè îò ñàìîòî íà÷àëî. Òîçè òåõåí ïðåõâàëåí èíñòèòóò ñè å íàé-
îáèêíîâåíà ëóäíèöà , ñ íàé- îáèêíîâåíè ëóäè è íèùî ïîâå÷å.
Âïðî÷åì , àêî íå áåøå èñòîðèÿòà ñ ïðèïàäúêà , òå åäâà ëè ùÿõà äà ðàçáåðàò êàêâî ìè å ñúñòîÿíèåòî, íî ñåãà âñè÷êè èçâåäíúæ ñòàíàõà ìíîãî êîìïåòåíòíè. Ëåêóâàùèÿò ìàé ïðèãîòâÿ äèñåðòàöèÿ è ñúì ìó íåîáõîäèì êàòî îïèòíî çàé÷å; îò êúäå òàçè òîëêîâà ãîëÿìà çàãðèæåíîñò - õàéäå äå…
Òàêà èëè èíà÷å , ñëåä ïðèïàäúêà ñå ñâåñòèõ â åäíà îò êèëèèòå íà "òîçè èíñòèòóò ", êúäåòî ìå áÿõà âúðçàëè êàòî ñóäæóê êúì ëåãëîòî , âåðîÿòíî , çà äà íå áóéñòâóâàì è åäíà êîêàëåñòà îñîáà ñ ÿðêî íà÷åðâåíè óñòíè ÷àñ ïî ÷àñ , ñ ìîíîòîííî óñúðäèå è òî÷íîñò ïîäíàñÿøå ñïðèíöîâêàòà êúì áóòîâåòå ìè , êîèòî áÿõà ñòàíàëè íà áþôòåê. Áÿõ ÷óâàë íåùî çà øèçîôðåíèÿòà , íî íå ñúì î÷àêâàë , ÷å çàðàäè ùóðîòèÿòà íà ãëàâàòà òîëêîâà ìíîãî ñòðàäà çàäíèêúò.
Êàçâàò , à è â êíèæêèòå ïèøå, ÷å îáèêíîâåíî ïàöèåíòèòå íà ïñèõèàòðèÿòà èìàò íÿêàêâà èäåÿ-ôèêñ,
ìàíèÿ çà âåëè÷èÿ , çà ïðåñëåäâàíå èëè íåùî îò òîÿ ðîä , íî - êúëíà ñå - ïîäîáíî íåùî ïðè ìåí íÿìà è èçîáùî, ìîåòî ïðèñúñòâèå òóê å èäèîòñêà ãðåøêà - ïðèùÿâêà íà ðàçíè ôóêëüîâöè è ãðàíäîìàíè, êîèòî ñ÷èòàò , ÷å çà äà ìèíåø çà" íîðìàëåí",òðÿáâà äà ñïàçâàø òðàäèöèîííàòà ôîðìà íà ïîâåäåíèå, äà ñå ãðèæèø ïðåäè âñè÷êî çà ïðåóñïÿâÿíåòî ñè , çà ñòîìàõà ñè è çà ñòîìàõà íà äúðæàâàòà. Íèêàêâè îòêëîíåíèÿîò íîðìèòå íå ñà â ñúñòîÿíèå äà àñèìèëèðàò êîêîøèòå èì ìîçúöè. Òå ïðèçíàâàò ñàìî î÷åâèäíîòî - òîâà , êîåòî ìîæå äà ñå ïèïíå èëè äà ñå äîêàæå ìàòåìàòè÷åñêè êàòî äâå è äâå è îïëþâàò îíîâà , êîåòî íå èì å ÿñíî - âñå åäíî äà ïîêàæåø íà ÷îáàí àáñòðàêòíà êàðòèíà.
È òàêà , ïîíåæå èìàì íàìåðåíèå äà ãîâîðÿ íàé- âå÷å çà ñåáå ñè ,òðÿáâà äà ñïîìåíà îùå íÿêîè ïîäðîáíîñòè. Ðàçáèðà ñå , ðîäåí ñúì â êàëïàâà çîäèÿ- "Ðàê". Äîêîëêîòî ñè ñïîìíÿì íÿêúäå â çîäèàêà ïèøåøå , ÷å "ðàöèòå " ñà -êàæè- ðå÷è- áåçíàäåæäåí ñëó÷àé : ïðåäèìíî ñàìîæèâöè è íåóäà÷íèöè è òðÿáâà äà ïðèçíàÿ , ÷å òîâà ïðåäñêàçàíèå ùî ñå îòíàñÿ äî ìåí îòãîâàðÿ äî èçâåñòíà ñòåïåí íà èñòèíàòà. Ðàêúò ñå "çàòâàðÿë â ÷åðóïêàòà " ñè è ñå óíàñÿë â ìå÷òè , ïðåâðúùàéêè öÿëîòî ñè ñúùåñòâóâàíå â ìå÷òà èëè îáðàòíîòî -áúðêàë ìå÷òàòà ñ ðåàëíîñòòà. Äðóã å âúïðîñúò äàëè òîâà ìó äîñòàâÿ óäîâîëñòâèå èëè íå. Îùå íå å äîêàçàíî äàëè "ðàêúò" å â ñúñòîÿíèå äà "ðàç÷óïè ÷åðóïêàòà" ñè , çà äà íàâëåçå â äåéñòâèòåëíîñòòà , äîñòèãàéêè íÿêàêâà èçÿâà èëè âåãåòèðàíåòî ãî çàäîâîëÿâà íàïúëíî. À ìîæå áè "÷åðóïêàòà" ñå îêàçâà òâúðäå çäðàâà èëè äåéñòâèòåëíîñòòà -òâúðäå âðàæäåáíà ; íå å òîëêîâà áåçîïàñíî äà ñå íàòîïèø â ïðîáëåìèòå, ïðåáîðâàéêè ñå ñ ðàçíè "ëúâîâå", "îâíè "," ñêîðïèîíè" è äðóãè çúáàòè , ðîãàòè è ÷åïàòè ñ úùåñòâà , êîèòî ùúêàò íàîêîëî.
Ìåæäóâðîïðî÷åì, ñ ìåí íåùàòà íå ñà ñúâñåì óòî÷íåíè.-Ìîæå áè ñúì ñå ðîäèë, êîãàòî ãîñïîä å ñïÿë è ñúáóæäàéêè ñå âíåçàïíî , â ïðîñúíèöà ðåøèë äà êîðåãèðà òóé-îíóé è ñëåä êàòî íàïðàâèë êàêâîòî ìîæàë, âåðîÿòíî íå å äîèçêóñóðèë âñè÷êî -íàêðàÿ ìó äîòåãíàëî è ìàõíàë ñ ðúêà :" Äà ñòàâà êàêâîòî ùå!" Íå çíàÿ äàëè ñúì ñå ïîÿâèë çàäíåøêîì - ïîäðîáíîñòè íèêîé íå ìè å îáÿñíÿâàë - íî ìè ïîòðúãíà íàçàä è ìíîãî ïî- êúñíî , ÷å è äî äíåñ , íå ìîãà äà óòî÷íÿ äàëè àç ñå äâèæà çàäíåøêîì èëè ñâåòúò îêîëî ìåí ïðàâè òîâà. Åäíà èçâåñòíà ãëåäà÷êà íà êàôå, êîÿòî óæ ìíîãî ïîçíàâàëà è íà âñè÷êè ðàçêàçâàëà æèòèåòî è áèòèåòî ñ íàé-ìàëêè ïîäðîáíîñòè, îáÿñíèëà íà ìàéêà ìè ,÷å íå ìîæå äà ðàçáåðå íèùî çà ìåí , ÷å ñå íàìèðàì â íÿêàêâà ìúãëà ,êúäåòî íèùî íå ñå âèæäà. Äîðè íå áèëà ñèãóðíà äàëè èçîáùî ñúùåñòâóâàì , èëè ïðèñúñòâèåòî ìè òóê å ôèêòèâíî.
Ëè÷íî àç ñìåÿ äà òâúðäÿ , ÷å íå å ôèêòèâíî; ïðèñúñòèåòî ìè å ñúâñåì ðåàëíî , îñîáåíî ùî ñå îòíàñÿ äî ôèçè÷åñêîòî ïðèñúñòâèå -ìîãà äà íàíàñÿì è äà ïîíàñÿì óäàðè è äà ïî÷óâñòâóâàì áîëêà îò òÿõ , ò.å. - îò òàçè ãëåäíà òî÷êà âñè÷êî å íàðåä è àêî âèæäàì íåùî íåðåàëíî îêîëî ñåáå ñè , òî ïî- ñêîðî å ñàìèÿò ñâÿò , â êîéòî ñúì ñå ïðúêíàë, ñàìî ÷å íå çíàì êîé áè ìè ïîâÿðâàë , ñëåä êàòî òîâà , êîåòî ïîíÿêîãà ñå îïèòâàì äà äîêàæà íà äðóãèòå , ìíîãî òðóäíî äîêàçâàì íà ñàìèÿ ñåáå ñè . Òî ñå íàìèðà èçâúí âñÿêàêâî íîðìàëíî âúçïðèÿòèå.
Ðàçáèðà ñå ,ïî âúïðîñà êîå å íîðìàëíî è êîå íå å , áèõ ñå îïèòàë äà ñïîðÿ , íî ïî-ñêîðî ñúñ ñàìèÿ ñåáå ñè , çàùîòî èçâúí "ìîÿòà ÷åðóïêà" òî ñå îêàçâà ñúâñåì íåñìèëàåìî - îáèêíîâåíî òå àõâàò èëè
2

ñå óñìèõâàò -"Ëóä!". Ñ òîâà íå ìèñëÿ äà òâúðäÿ , ÷å ñúì ãè íàäðàñíàë â ðàçâèòèåòî ñè , äàëå÷ ñúì îò ïîäîáíà çàáëóäà ; â ïðîòèâåí ñëó÷àé äèàãíîçàíà áè ñå ïîòâúðäèëà , ïîíå îò ìîÿ ãëåäíà òî÷êà, ìàêàð ÷å åäâà ëè íÿêîé áè ìîãúë äà ïîñòàâè òàêàâà äèàãíîçà ñàì çà ñåáå ñè - øèçîôðåíèÿòà íå å
" àëà- áàëà". Íåùàòà ñà ìàëêî ïî- ðàçëè÷íè , ò.å. -ñúìíåíèåòî , ÷å òðóäíî ñå âìåñòâàì â ðåàëíèÿ ñâÿò ñòàâà âñå ïî-êîíêðåòíî , à -êîé çíàå- ìîæå áè òúêìî òîâà å ïîòâúðæäåíèå íà äèàãíîçàòà .
Âúâ âñåêè ñëó÷àé òå ñà êàòåãîðè÷íè è ãî äîêàçâàò íàó÷íî;òà êîé ëè íå å êàòåãîðè÷åí ïî ïðîáëåìèòå ,
çà êîèòî íàóêàòà ñè å êàçàëà òåæêàòà äóìà , íî íà ìåí ìè ñå ñòðóâà , ÷å íå âñè÷êî å òîëêîâà ÿñíî êàòî "äâå è äâå -÷åòèðè", ìîæå ïúê äà íå å. Ïîíÿêîãà è íàóêàòà ñå ïðåïúâà è òî- äîñòà ÷åñòî , âúïðåêè ÷å ìíîãî ïî- ëåñíî å äà ñå îïðåø íà äîãìàòà , îòêîëêîòî äà ñå óñúìíèø â íåÿ. Äîãìàòà -òîâà å êëàñèêà.  áîðáàòà ìåæäó ãåíèÿ å íåâåæàòà , ïîñëåäíèÿò âèíàãè èìà ïðåèìóùåñòâî , çàùîòî çäðàâî å ïðåãúðíàë äîãìàòà. Îñâåí òîâà äà ïðèçíàåø ÷óæäîòî âåëè÷èå å ïî÷òè òîëêîâà òðóäíî , êîëêîòî äà ïðèçíàåø ñîáñòâåíîòî ñè íèùîæåñòâî. Ìíîãî ïî- ëåñíî å äà êàæåø : "Íÿìà ëåòÿùè ÷èíèè" èëè : "Òîçè å ëóä" , ñëåä êàòî íàó÷íî òîâà å òàêà , îòêîëêîòî äà ãëàñóâàø äîâåðèå íà íÿêîÿ
öèãàíêà, êîÿòî òè çàÿâÿâà:" Äà äàâàø íà ìåíå äâà ëåâà , äà êàçâàì íà òåáå êúäå òè å êúñìåòà".
Òðÿáâà äà ñå ðàçáåðåì: Ñúâñåì íÿìàì íàìåðåíèå äà òâúðäÿ , ÷å îíçè å êðèâ , à öèãàíêàòà - ïðàâà- èìà ñè õàñ… Íî ñúùåñòâóâàò ïðîáëåìè , êîèòî å òðóäíî äà áúäàò ðåøåíè íàó÷íî .  íÿêîè èçêëþ÷èòåëíè ñëó÷àè -íàïðèìåð- ïðåä ëèöåòî íà ñìúðòòà, êîãàòî âúçìîæíîñòèòå íà íàóêàòà ñà èç÷åðïàíè, õîðàòà ñå îáðúùàò êúì ðåëèãèÿòà èëè êúì âðà÷êàòà êàòî ïîñëåäåí øàíñ, íàäÿâàéêè ñå íà íÿêàêâî ÷óäî, à òî÷íî òàì ó÷åíèòå ñà êàòåãîðè÷íè: "Òîâà íå å äîêàçàíî , ñëåäîâàòåëíî íå ñúùåñòâóâà". Î÷åâèäíî çà òÿõ ñúùåñòâóâà ñàìî òîâà , êîåòî å äîêàçàíî . Íÿìà äà ñå çàÿæäàì , íå ñå íàãúðáâàì äà ñå ïðåáîðâàì ñ ïîäîáíà òåçà - áèõ èçïàäíàë â ïîëîæåíèåòî íà Äîí Êèõîò. Òàêà å áèëî îùå ïî âðåìåòî íà Ãàëèëåé , ÷å è ïî-ðàíî , òà è äî äíåñ. Òàêà è ùå áúäå. Òå ïúðâî ïëþÿò è óáèâàò, ïîñëå èçäèãàò ïàìåòíèöè è èì ñå êëàíÿò. Ïúðâî -"Àíàòåìà!", ïîñëå -"Îñàííà!", à ìîæå è îáðàòíî :
"Îñàííà!", ñëåä êîåòî -"Ðàçïíè ãî!" Âúïðîñ íà âðåìå è íðàâè, à ìåæäó òóé íà îíçè îòäàâíà ìó ñà èçãíèëè êîêàëèòå - ïàäà ìó ñå!
Òÿõíàòà æèòåéñêà ïðåìúäðîñò ñå ñúñòîè â ñëåäíîòî : "Âñè÷êî, êîåòî å íåÿñíî ò.å.- èçâúí êëàñèêàòà- å àáñóðäíî è ëîøî ,ñëåäîâàòåëíî òðÿáâà äà ñå óíèùîæè". À ìîæå áè íà íÿêîé ìó å ÿñíî -êîé çíàå?..
Ñàìî ÷å íåêà çà ñåãà äà ïîñòîè â ëóäíèöàòà , çà äà ìó ñå" ïîèçáèñòðè ìîçúêúò". Åëåêòðîøîêîâåòå ìíîãî ïîìàãàò. Îêàçâà ñå , ÷å òîé å "îïàñåí " è ìîæå ñ íåùî äà ñìóòè ñïîêîéíîòî ñúùåñòâóâàíå íà îáùåñòâîòî .
Òðÿáâà âåäíàãà äà îáÿñíÿ , ÷å íÿìàì ïðåäâèä ñåáå ñè . Ïîíÿêîãà ñàìî ñå ñúìíÿâàì â òðàäèöèèòå è äîãìèòå , à äà ñå ñúìíÿâàø, íå çíà÷è äà îòõâúðëèø êàòåãîðè÷íî. Íåîáõîäèìè ñà äîñòà ïîçíàíèÿ , à è íå ñàìî òîâà ; ìîæå áè å íåîáõîäèìî è "ìàëêî áåçóìèå "… Çâó÷è åðåòè÷íî íàëè ?
Îïðåäåëåíî , íå ñúì â ñúñòîÿíèå äà äà óòî÷íÿ êîëêî ìè ïîìàãàò èëè âðåäÿò åëåêòðîøîêîâåòå. Çíàÿ ñàìî , ÷å ïîñëå ñúì êàòî ïðåìàçàíî êó÷å è ãëàâàòà ìå áîëè óæàñíî.
Áåäàòà å òàì , ÷å âúïðåêè , ÷å ñúì ðîäåí âà òàçè ïðîêëåòà çîäèÿ "Ðàê", íÿêàê ñè íå ïàñâàì ñ ïðåäïèñàíèòåòî . Î÷åâèäíî - èìà íåùî îáúðêàíî èëè â çîäèàêà , èëè â ìåí. Íå çíàÿ äàëè Ãîñïîäà èìà âèíà çà òîâà èëè äÿâîëà. Âÿðíî å , ÷å ÷åñòî ñå ÷óâñòâóâàì ñàìîòåí , íî êîé ëè íà òîÿ ñâÿò íå å ñàìîòåí , îñâåí èíäèâèäèòå îò ïðèìèòèâíèòå îáùíîñòè. Âÿðíî å ÷å ïðåäïî÷èòàì äà ñè ïàñóâàì â ñâîÿòà
"÷åðóïêà", äà ìå÷òàÿ , îòêîëêîòî äà òúðñÿ ðåàëèçàöèÿ, íî íå ìîãà äà òâúðäÿ , ÷å òîâà âèíàãè å òàêà è ñàìîòàòà íå ìè òåæè. Íàïðîòèâ, àêî ñëåä âðåìå äåéñòâèòåëíî ñòèãíà äî ëóäîñò , ïðè÷èíà çà òîâà áåçñïîðíî ùå å ñàìîòàòà . Àç ñúì ñàì äîðè ìåæäó áëèçêèòå ñè , äîðè âúâ âåñåëà êîìïàíèÿ , âúïðåêè ÷å òå íå ãî çíàÿò.
Ïîíÿêîãà óñïÿâàì äà " ðàç÷óïÿ ÷åðóïêàòà " è äà èçëåçíà íàâúí; íå å èñòèíà , ÷å íå ñúì êîíòàêòåí è íå òúðñÿ èçÿâà. Íàïðîòèâ- áîðÿ ñå ñ âñè÷êè ñèëè äà ïðåîäîëåÿ èçîëàöèÿòà è íå âèíàãè- áåç óñïåõ.
Ñëó÷âàëî ñå å äà ïîñòèãíà ìå÷òàòà ñè . Äîðè ñúì ñå âëþáâàë è ñúì ïîëó÷àâàë ëþáîâ .
Íî ïîñëå âñè÷êî ñòèõâà … È òàçè òèøèíà å óæàñíà.
Ïîíÿêîãà òÿ ñå ïðåâðúùà âúâ âîé - íåùî êàòî êó÷å èëè âÿòúð â êîìèíà . Íå å áåç çíà÷åíèå äà ÷óåø êàê âèå òèøèíàòà .Òîâà ñå ñëó÷âà îáèêíîâåíî â ïîëóíîù, êîãàòî âñè÷êî å çàñïàëî , à ïðè ìåí , âìåñòî ñúíÿò , ñå å ïðîìúêíàëà òúãàòà è ìå ìà÷êà â ïðåãðúäêèòå ñè. Íàëèöå ñà ÷åòèðè ñòåíè , ïðîçîðåö êúì ìðàêà è òîçè âîé , êîéòî äîëèòà â ïàóçèòå ìåæäó äâà óäàðà íà ñúðöåòî.
Çàåäíî ñ ïðèñòúïèòå íà òúãàòà èìàì ïðîáëåìè è ñ "Äðåáîñúêà".


3


Òîâà å åäíî óðîäèâî ÷îâå÷å -îáèêíîâåí ïðèìèòèâ- èëè íÿêàêúâ äîñàäåí ãíîì , êîéòî ñå îòáèâà â ïîëóíîù è ñå îïèòâà äà ìå ðàçâåñåëè, ïðàâåéêè ðàçíè ìóöóíè , íî ñ òîâà ñàìî ïîâå÷å ìå ÿäîñâà è íàòúæàâà. Îòêðîâåíî êàçàíî , áèõ ãî öàïàðäîñàë ïî óõèëåíàòà ìóòðà , íî ïîäîçèðàì è òîâà ïîäîçðåíèå íå å ëèøåíî îò îñíîâàíèå , ÷å òîé èçîáùî íå ñúùåñòâóâà. À äà öàïàðäîñàø "íèùîòî"
ïî ìóòðàòà áè áèëî îïàñåí ïðåöåäåíò ñ íåïðèäâèäèìè ïîñëåäñòâèÿ.
Øåãàòà íà ñòðàíà,íî íà âúïðîñà êîå ñúùåñòâóâà è êîå -íå , ïîíÿêîãà èçïèòâàì ñåðèîçíè çàòðóäíåíèÿ. Òðÿáâà äúëãî äà ïðåìèñëÿì è ñúîáðàçÿâàì , çà äà íå äîïóñíà ãðóáà ãðåøêà , ñ êîÿòî áèõà îòïàäíàëè âñÿêàêâè ñúìíåíèÿ îòíîñíî äèàãíîçàòà..
Å äà - òóê íå ñòàâà âúïðîñ çà íÿêàêúâ ãàðäåðîá, êîãîòî ìîæåø äà ïèïíåø,ñëåäîâàòåëíî ñúùåñòâóâà
èëè çà ñòåíà , â êîÿòî ìîæåø äà ñè óäàðèø ãëàâàòà ,ñëåäîâàòåëíî ñúùåñòâóâà . Ïðîáëåìúò å ìíîãî ïî-íåÿñåí, îòêîëêîòî ìîæå äà ñè ïðåäñòàâè âñåêè "çäðàâîìèñëåù" à íèå ñòàíàõìå ïðåêàëåíî çäðàâîìèñëåùè , çà äà äîïóñíåì , ìàêàð è çà ñåêóíäà , ÷å âñÿêà ìàòåðèàëíà ñóáñòàíèöèÿ ñúùåñòâóâà ñàìî ôèêòèâíî â åäíà ïîñòðàíñòâåíî-âðåìåííà òðàíñâîðìàöèÿ , à " îòòàòúê " ìîæå äà èìà áåçêðàéíîñò , à ìîæå äà íÿìà è íèùî. Ñúùåñòâóâà "îòñàì " è "îòòàòúê" , íî êàêâî å òî?
È òî÷íî òóê çàïî÷âàò ïðîòèâîðå÷èÿòà .
Òî ñå çíàå - äâå ïëþñ äâå ñè å ÷åòèðè , íî êîãàòî åäíà íîù ìå ïîñåòè äîêòîð Ìîðåâ - ìîé ïðèÿòåë îò äåòèíñòâî - àç èçîáùî íå äîïóñêàõ êàêâè óñëîæíåíèÿ ìîãàò äà íàñòúïÿò â îáëàñòòà íà òî÷íèòå íàóêè. Åñòåñòâåíî, áîëåøå ìå -êàêòî îáèêíîâåíî -ãëàâàòà è ìîÿò "ïðèìèòèâ " ìå ÿäîñà íå íà øåãà , çàùîòî ãî ïîäãîíèõ èç êîðèäîðà è ñèãóðíî ùÿõ äà ãî èçðèòàì ïî ñòúëáèùåòî -ïèñíà ìè âå÷å îò íåãî-, íî òîé ñå øìóãíà çàä åäíà çàâåñà è èç÷åçíà íÿêúäå . Êîãàòî ñå çàâúðíàõ â êàáèíåòà ñè , âñå îùå ñèïåéêè çàêàíè , ñ î÷óäâàíå ñâàðèõ òàì ìîÿ ñòàð ïðèÿòåë Ìîðåâ ,êîéòî ìå î÷àêâàøå , ðàçïîëîæèë ñå íà äèâàíà è ïóøåøå. Òîãàâà òàêà ñå çàðàäâàõ -îòäàâíà íå áåøå ìå ïîñåùàâàë íèêîé,
÷å äîðè íå ïîïèòàõ ïî êàêúâ íà÷èí å âëåçíàë òóê , ñëåä êàòî áåøå çàêëþ÷åíî. Òîâà ñè ïðèïîìíèõ ÿñíî åäâà íà ñëåäâàùèÿ äåí , íî "îíåçè" ñàìî ìè ñå èçñìÿõà , êîãàòî èì ðàçêàçàõ.
Ïîïðèêàçâàõìå ñè ìàëêî ñ íåãî íà íàé- îáèêíîâåíè òåìè -òîé áúðçàøå çà íÿêúäå - êàíåøå ñå äà çàìèíàâà çà ÷óæáèíà èëè íåùî îò òîçè ðîä. Ïîñëå ìå ïîêàíè äà ñå îòáèÿ óòðå ó òÿõ , çàùîòî ùÿëî äà èìà ìíîãî òúðæåñòâåíî èçïðàùàíå. Åñòåñòâåíî , â òîâà íÿìàøå äà èìà íèùî ñòðàííî, àêî íà äðóãèÿ äåí-ðàíî ñóòðèíòà - íå áÿõ ïîëó÷èë ñúîáùåíèå , ÷å òîé å ïî÷èíàë.
Íÿêîé ùå êàæå :" Êàêâî îò òîâà - ñ âñåêè ñå ñëó÷âà "..
Ðàçáèðà ñå , ñëó÷âà ñå íåïðåìåííî ïî åäèí ïúò â æèâîòà , íî ñå îêàçà , ÷å òîé å óìðÿë ïðåäè äà ñå îòáèå ïðè ìåí , òîåñò ," ðàçãîâàðÿë ñúì ñ íåãî , êîãàòî âå÷å å áèë íà îíÿ ñâÿò".
Âåäíàãà ùå çàïî÷íàò äà ìå óâåùàâàò , ÷å òîâà å áèëî ñúí èëè õàëþöèíàöèÿ , âñëåäñòâèå ðàçñòðîåíè íåðâè . Àç ñúùî ñúì çà ïî- ðàöèîíàëíî îáÿñíåíèå /ðàöèîíàëèçìúò å íåùî çäðàâî , ïî÷òè ìîíîëèòíî/ ,íî âúïðåêè âñè÷êî ó ìåí îñòàâà åäíî ñúìíåíèå. Äîðè è äà å áèëî ñúí, çàùî ñå ñëó÷è òî÷íî òîãàâà - â ñúùèÿ òîçè ìîìåíò , êîãàòî òîé å áèë íà ñìúðòíîòî ñè ëåãëî , à íå ïî âñÿêî äðóãî âðåìå , îùå ïîâå÷å , ÷å íèêîãà íå ñúì ÷óâàë äà å áîëåí èëè íåùî ïîäîáíî. Òîé áåøå ìëàä ìúæ- íÿìàøå è ÷åòèðèäåñåò ãîäèíè . ×îâåêúò óìðÿë âíåçàïíî îò èìôàðêò, âåðîÿòíî äîðè íå å óñïÿë äà îñúçíàå íàñòúïâàíåòî íà ñìúðòòà , òàêà , ÷å íå å âúçìîæíî äà ñúì ïîëó÷èë ïðåäâàðèòåëíî êàêâàòî è äà áèëî èìôîðìàöèÿ.Òâúðäÿ è ñå õâàùàì íà áàñ ïî êàêâîòî ùåòå, ÷å òîé äîéäå ïðè ìåí"ñëåä òîâà".
Íå ñå íàåìàì äà äàâàì êàêâîòî è äà áèëî îáÿñíåíèå çà " ïîñåùåíèåòî ìó". Êàêâî ìîæå äà áúäå- ïðîçðåíèå èëè ëóäîñò? À ìîæå áè -âíåçàïåí ãúð÷ íà âðåìåòî - åäíà âúçìîæíîñò "äà ïðèñúñòâóâàø íà ñîáñòâåíîòî ñè ïîãðåáåíèå". Òîâà å ïî÷òè íà ðúáà íà áåçóìèåòî . Êàòî âñè÷êî äðóãî.
Íàñêîðî ñëåä òîâà òîé ïàê äîéäå -ìèñëÿ , ÷å áåøå ñðåùó ÷åòèðèäåñåòèÿ äåí ñëåä ñìúðòòà.
Îñâåí ìúë÷àíèåòî ,ìåæäó íàñ ñå ñúñòîÿ ïðèáëèçèòåëíî ñëåäíèÿ ðàçãîâîð:
Òîé: "Íàëîæè ñå äà òå ïîñåòÿ îòíîâî- ðàáîòàòà å òâúðäå ñúùåñòâåíà".
Àç : " Íå ñå áåçïîêîé , î÷àêâàõ òå. Íî ñëåä êàòî ïðèñúñòâóâàõ ëè÷íî íà ïîãðåáåíèåòî òè , ó ìåí
îñòàíàõà äîñòà íåäîèçÿñíåíè âúïðîñè . Íå ñúì â ñúñòîÿíèå äà ãè ïðîóìåÿ.
Òîé: "Çíàì , âèäÿõ òå , ÷å ñè òàì , è àç ñàì ïðèñúñòâóâàõ , ñàìî ÷å â äðóãà ôîðìà ".
Àç : "Î÷åâèäíî âñè÷êî ñå ñâåæäà äî ôîðìàòà è èçìåðåíèåòî .
Òîé: " Î÷åâèäíî. Îñâåí îòäåëíàòà ÷îâåøêà ëè÷íîñò èìà áåçáðîé ìíîãî ôîðìè íà ñúùåñòâóâàíå .
Âñåëåíàòà å ïðåíàñåëåíà - êàòî çàïî÷íåø îò ìèñëåùèòå ñúùåñòâà è ñâúðøèø ñ ïîñëåäíàòà æèâà êëåòêà. Íàñåêîìîòî ñúùî ìîæå äà èìà ñâîé ñâÿò è ñâîè ïðåòåíöèè. Ñìúðòòà íà åäíè ,îçíà÷àâà

4

æèâîò íà äðóãè . Óìèðàø , èç÷åçâàø , íî âèíàãè íÿêúäå è íÿêîãà èìà ïîíå åäíî "ÀÇ " , êîåòî ñúùåñòâóâà ðåàëíî è àáñîëþòíî , áèëî òî ÷îâåê , ïòèöà èëè êàêàâèäà. È ãåíèÿò , è ïðèìèòèâúò èìàò åäíàêâî ïðàâî íà ïðèñúñòâèå â æèâîòà.
Ñàìî ÷å âñåêè âúçïðèåìà æèâîòà îò ðàçëè÷íà ãëåäíà òî÷êà . Îáèêíîâåíî ãåíèÿò ñòðàäà â ñâîåòî âå÷íî òúðñåíå íà èñòèíàòà / èçâåñòíà å òðàãåäèÿòà íà çíàåùèÿ /,à ïðèìèòèâúò å íåïðåòåíöèîçåí è îáèêíîâåíî - äîâîëåí îò ñåáå ñè. Íî âñåêè ñàì çà ñåáå ñè å íåïîâòîðèì: Ñóëþ ñè å Ñóëþ, à Ïèêàñî-
Ïèêàñî. Ñ âñÿêà ñìúðò ôîðìàòà íà ñúùåñòâóâàíå ñå ïðîìåíÿ , à æèâîòúò êàòî öÿëî îñòàâà. Âåðîÿòíî äî ñëåäâàùèÿ êîëàïñ íà âñåëåíàòà , êîãàòî âñè÷êî ñå ñãðîìîëÿñâà â åäíà áåçäúííà "÷åðíà äóïêà". Íî âåðîÿòíî èìà è íîâ öèêúë , à ñëåä íåãî - íîâ …Âå÷íîñòòà - òîâà å ñåðèîçíèÿò âúïðîñ.
Àç : " Ùî ñå îòíàñÿ äî ñúùåñòâóâàíåòî,ïðèåìàì òîâà êàòî óñïîêîèòåëíà ïåðåñïåêòèâà , ìàêàð ÷å åäâà ëè å âñå åäíî äàëè ñè ÷îâåê èëè íàïðèìåð-âëå÷óãî. "
Òîé: " Îò òâîÿ ãëåäíà òî÷êà å òàêà , íî îò ãëåäíà òî÷êà íà âëå÷óãîòî -êîé çíàå ?...
Àç : " Âåðîÿòíî ñè ïðàâ . Âñúùíîñò , òè èñêàøå äà ìè êàæåø îùå íåùî.
Òîé: " Äà , ïî- ñêîðî èñêàõ äà òå ïðåäóïðåäÿ , ÷å òå ùå òå îáÿâÿò çà ëóä è ùå òå òèêíàò â ïñèõèàòðèÿòà ïî ïðè÷èíà , ÷å ùå ìîæåø äà äîñòèãàø äî ïðîçðåíèÿ , êîèòî ïîíàñòîÿùåì íÿìàò íàó÷íî îáÿñíåíèå, ùå ïðîíèêâàø â ìíîãî èñòèíè , êîèòî ñà èçâúí ïðåäåëèòå íà òåõíèòå ïðåäñòàâè çà ðåàëíîñòòà è íåäîñòèæèìè çà ñúâðåìåííîòî íèâî íà åñòåñòâåíèòå íàóêè . Òå âèíàãè ñå íàõâúðëÿò ñðåùó òîâà , êîåòî íå ðàçáèðàò - ñïîìíè ñè Ñîêðàò , Õðèñòîñ , Äæîðäàíî Áðóíî, ñðåäíîâåêîâíèòå êëàäè íà èíêâèçèöèÿòà , ñìúðòòà íà "âåùèöèòå". Ñúâðåìåííèòå çàòâîðè è ïñèõèàòðè÷íè êëèíèêè
íå ñà ìíîãî ïî- õóìàííè çà "ðóøèòåëèòå íà îáùåñòâåíàòà õàðìîíèÿ ". Òå ñòèìóëèðàò íàóêà , íî çàòâîðåíà â ðàìêèòå íà êàíîíà . Âñè÷êî îñòàíàëî å "ñàòàíèíñòâî" è ñå ïîñòàâÿ èçâúí çàêîíà.
Ùå ñå íàëîæè â ìíîãî ñëó÷àè äà ñêðèâàø ñïîñîáíîñòèòå ñè . Îïàñíî å äà ñå îïèòâàø äà îòâàðÿø î÷èòå íà íåâåæàòà , îñîáåíî , àêî íîñè ïðîôåñîðñêà òèòëà . Âúðçàíîòî êó÷å ÷åñòî õàïå , êîãàòî ìó
ðàçâúðçâàò ñèíäæèðà."
Àç :" Áëàãîäàðÿ çà ïðåäóïðåæäåíèåòî . Ìîæå áè òðÿáâà äà ñâúðçâàì ïîñåùåíèåòî òè ñúñ ñâîèòå
"ñòðàííîñòè " èëè "ñïîñîáíîñòè ",çà êîèòî çàãàòâàø. Âñå ïàê èäâàø îò …" òàì".
Òîé: "Ìîæå áè".
Àç : " Òîãàâà ?".
Òîé : " Òîëêîâà . È ñáîãîì …"
Òîâà áåøå öåëèÿò ðàçãîâîð . Ðàçäåëèõìå ñå è ïîâå÷å íå ñå ïîÿâè íèòî íà ñúí , íèòî íà ÿâå. Ïîíÿêîãà ñàìî åäèí áóõàë äîëèòàøå íîùåì íà ïîêðèâà è ïèùåøå ñàìîòíî.
Ìàëêî ïî -êúñíî àç ïîñòúïèõ â" ïñèõîòî." Êàêòî âå÷å îáÿñíèõ , òîâà ñòàíà ñëó÷àéíî - ñëåä îíçè ïðèïàäúê - çà îñòàíàëîòî òå íå çíàÿò, íÿìà è äà óçíàÿò. Àêî çàïî÷íà äà èì îáÿñíÿâàì êîè ñà òå è êîé ñúì àç , èìà ñåðèîçíà îïàñíîñò èçîáùî äà íå èçëåçíà îò òóê. Òåçè ïðèÿòåë÷åòà íèêàê íå ñè ïîïëþâàò, îñîáåíî ùî ñå îòíàñÿ çà ñóáåêòè , ïðîïîâÿäâàùè "èçâúí êàíîíà" è ïî òîçè íà÷èí - îïàñíè çà îáùåñòâîòî ,çà êàêúâòî íåñúìíåíî ìå âçåìàò. Ïðîáëåìúò å êàê äà ñå ñïàñÿ îò "áëàãîâîëåíèåòî èì" , çàùîòî òå ñà òâúðäî óáåäåíè , ÷å âñè÷êî êàêâîòî ïðàâÿò å çà ìîå äîáðî , ò.å.-
àáñîëþòíî õóìàííî, à àç çíàì , ÷å òåõíèòå "èçïèòàíè ìåòîäè íà ëå÷åíèå" ,ìîãàò íå ñàìî äà çàëè÷àò òîâà , çà êîåòî ñòàâàøå âúïðîñ ïî- ãîðå , íî è íàïðàâî äà ìå ïðåâúðíàò â ïðåæèâíî æèâîòíî, îùå ïîâå÷å , ÷å îíçè ñ äèñåðòàöèÿòà íå å ëèøåí îò àìáèöèè. Òðÿáâàøå äà íàïðÿãàì âñè÷êè ñèëè , çà äà ñå âìåñòÿ â òåõíèòå ðàìêè íà ïîâåäåíèå, à òåõíèòå ðàìêè ñà îáùîèçâåñòíè :÷åðíîòî -÷åðíî, áÿëîòî -áÿëî , êó÷åòî ëàå, ïåòåëúò êóêóðèãà . Îáðàòíîòî íå å âúçìîæíî , à ñúùî òàêà òåëåïàòèÿòà å øàðëàòàíñòâî ,ñúíîâèäåíèÿòà- øàðëàòàíñòâî , ÿíîâèäñòâîòî -øàðëàòàíñòâî , ðåëèãèèòå -øàðëàòàíñòâî , ëåãåíäèòå è ìèòîâåòå- áàáèíè äåâèòèíè. Ñ äðóãè äóìè âñè÷êî , êîåòî å íåïîíÿòíî èëè íåäîêàçàíî òåîðåòè÷åñêè è ïðàêòè÷åñêè ñ ôîðìóëè è óðàâíåíèÿ å øàðëàòàíñòâî è áàáèíè äåâèòèíè.
Èçâåñòíî âðåìå óñïÿâàõ êðèâî-ëÿâî äà äåìîíñòðèðàì ðàöèîíàëèçúì , äîðè óñïÿõ äà ïîñòèãíà ñúãëàñèåòî íà ëåêóâàùèÿ äà ìè íàìàëÿò åëåêòðîøîêîâåòå è èíæåêöèèòå , çàùîòî òå âå÷å "ìíîòî ñà ìè ïîìîãíàëè", íî êîãàòî äîéäå îíçè íåùàñòíèê îòíîâî âñè÷êî ñå ïðîâàëè.
Îùå êàòî ñå ïîÿâè è ðàçáðàõ , ÷å å îáðå÷åí -ñúäáàòà ìó áåøå ñúâñåì îïðåäåëåíà.
Áåøå ëèòåðàòîð , ïî-ñêîðî íà÷èíàåù, îòêîëêîòî íàïðåäíàë , êîéòî òúðñåøå òóê èíòåðåñíè òèïîâå çà ñâîèòå òâîð÷åñêè èçÿâè, âåðîÿòíî ïîðàäè êîíñòàòàöèÿòà ,÷å â ëóäíèöàòà èìà äîñòàòú÷íî òàêèâà , âúïðåêè , ÷å ñïîðåä ìåí , ëóäíèöàòà íå å îãðàíè÷åíà ñàìî ìåæäó òåçè ñòåíè , à äàëå÷ ïî- ãîëÿìà.

5


Ïîëçóâàøå ñå ñ òàçè ïðèâåëåãèÿ ,òúé êàòî ñå ïàäàøå ïëåìåííèê íà ëåêóâàùèÿ, à âñúùíîñò òîâà êîñâåíî ðåøàâàøå ñúäáàòà ìó. Ðàáîòàòà å òàì , ÷å æèâîòúò ìó ñâúðøâàøå äî òóê.
Ðàçáèðà ñå , òîé ñå ñìååøå , êîãàòî ñå îïèòàõ äà ìó îáÿñíÿ - ïî ïðèíöèï òå âñè÷êè ñå ñìåÿò - íî êîãàòî áëåñíå èñòèíàòà å âå÷å òâúðäå êúñíî .
Çàùîòî" èñòèíàòà "áëåñâà ñàìî çà ìèã - íàé-ïîñëåäíèÿ ìèã.
Ïðè òîâà ïîëîæåíèå ñå ïðèíóäèõ äà íàðóøà ìúë÷àíèåòî , âúïðåêè ïðåäâàðèòåëíîòî ìè óáåæäåíèå , ÷å "âúïðîñúò å ðåøåí". Íàäÿâàõ ñå íà ãðåøêà â ïåðåñïåêòèâàòà èëè íà ñàìîèçìàìà. Ñúâñåì ÷åñòíî , ìíîãî ìè ñå èñêàøå äà ñúì ñå çàáëóäèë , íî êàê ëè ìîæåøå äà ñòàíå òîâà? Íèêàê íå å íåâèííî çàíèìàíèå äà ïðîíèêâàø â ñúäáèòå è äà âèæäàø êðàÿ íà òîçè èëè îíçè. Îòâðàòèòåëíî å.
Âñúùíîñò òîâà , êîåòî ñå ñëó÷è, àç ãî "âèäÿõ ïðåäâàðèòåëíî".
Ìÿðíà ìè ñå çà ìèã ëèöåòî ìó - òî áåøå âíåçàïíî ïðîçðåíèå-íåùî êàòî ìèðàæ èëè ñâåòêàâèöà â ìîçúêà , à åäíà çâåçäà ïàäàøå â áåçäíèòå , íå÷èè íåâèæäàùè î÷è ,íå÷èé ðàçáèò àâòîìîáèë ,òðóï , êîéòî ñå òúðêàëÿ ïî ïàâàæà.
Äîâåäå ãî ïðè ìåí ëåêóâàùèÿò è ìå ïðåäñòàâè ñ äóìèòå:
- Åòî òîçè /ñòàâàøå âúïðîñ çà ìåí / å çàïàçèë äî èçâåñòíà ñòåïåí ñâîÿòà èíòåëèãåíòíîñò è ìîæå äà òè îêàæå ñúäåéñòâèå. Ïðåòåíäèðà çà âñåçíàåù. - Èíòåðåñåí èíäèâèä…
Âèäÿõ ãî â î÷èòå è ãî ïîçíàõ - ñúùèòå î÷è , ñúùîòî ëèöå.Êàðòèíàòà íà àâòîìîáèëíàòà êàòàñòðîôà îæèâÿ. Ñòàíà ìè æàë çà íåãî . Áåøå ìëàä ÷îâåê, ñèìïàòè÷åí , àìáèöèîçåí è èçâåäíúæ- âñè÷êî ñâúðøâà. Ïðåç ìðà÷èíàòà íà âðåìåòî , â ñúâñåì áëèçêà ïåðåñïåêòèâà , íàäíè÷àøå ñêåëåò .
Òîâà ìè ñå îòêðè ñúâñåì êîíêðåòíî.
Ñëåä êàòî ëåêóâàùèÿò ñå îòäàëå÷è , íàïðàâî ìó êàçàõ , ïðîòèâíî íà âñè÷êè ïðàâèëà :
- Ñëóøàéòå âíèìàòåëíî! Íà âðúùàíå îò òóê , íå ïîëçóâàéòå àâòîìîáèëà ñè ! Èäåòå ñè ñ ãðàäñêèÿ òðàíñïîðò , èëè íàé- äîáðå îñòàíåòå òóê èçâåñòíî âðåìå.
Òîé ñå î÷óäè, ïîñëå ñå ðàçñìÿ ñ ïðèÿòåëñêî áëàãîðàçïîëîæåíèå.
- Íå ñå áåçñïîêîéòå ! Âïðî÷åì, êàê ñå ÷óâñòâóâàòå òóê , îáñòàíîâêàòà íå âè ëè ïîòèñêà?
Ùÿõ äà ïàäíà . " Áîæå, òîé ñå å çàãðèæèë çà ìåí ! Íå å ðàçáðàë íèùî . È íÿìà íèêàêúâ èçõîä."
Êàçàõ ìó :
- Íå ìîãà äà âè îáÿñíÿ âñè÷êî , íî ìèñëÿ , ÷å ñòå â îïàñíîñò . Ñáîãîì…
Ïîáúðçàõ äà ñå ïðèáåðà â ñòàÿòà , çàùîòî â ãëàâàòà ìè âíåçàïíî çàòðåùÿõà ñâåòêàâèöè ; ÷óâàõ äóìèòå ìó ïðåç áåçäíèòå - òîé íàñòîÿâàøå äà îñòàíà , çà äà ïðîäúëæèì ðàçãîâîðà - íî òå ñòðàííî ñå ñìåñâàõà ñ õðèïîâåòå íà àãîíèçèðàùèÿ . Íåùî ñå îòäàëå÷àâàøå è ãàñíåøå.
Ïîñëå ñå ñïóñíà ìðàê è íå çíàÿ êîëêî âðåìå å ïðîäúëæèë òîçè ìðàê. Ïîíÿêîãà óñåùàõ òåæåñò , ñÿêàø íÿêîé å ñåäíàë íà ãúðäèòå ìè . Êîãàòî äîéäîõ íà ñåáå ñè èëè ìàëêî ïðåäè òîâà , çúðíàõ çà ìèã äðåáíî äÿâîë÷å , êîåòî ñêî÷è è ñå øìóãíà ïîä ëåãëîòî ; îòâúí îñòàíà ñàìî îïàøêàòà - äúëãà è ãëàäêà êàòî íà ïîíòåð.
 ñòàÿòà áåøå ëåêóâàùèÿò è ìå íàáëþäàâàøå ïðåç î÷èëàòà ñè.
Ïîñòåïåííî âñè÷êî ñå âúçñòàíîâè : áîëíè÷íàòà ñòàÿ , ìåáåëèòå , ëåãëîòî , òÿëîòî ìè -ïðîñíàòî íàäëúæ âúðõó çàâèâêèòå , òèøèíàòà - ñòàåíà â úãëèòå è òúãà- åäíà âëåäåíÿâàùà òúãà.
Äîêòîðúò ïðèñòúïè íàïðåä. Èìàøå ÷åðíà ïàíäåëêà íà ðåâåðà.
- Ïî äîáðå ëè ñè âå÷å ?
Óñïÿõ äà êèìíà óòâúðäèòåëíî.
Òîé çàìúë÷à ,ðàçáèðàéêè , ÷å ìå èíòåðåñóâà âúïðîñúò ñ ÷åðíàòà ïàíäåëêà , ïîñëå ñå çàïúòè íàâúí , íî íà âðàòàòà âíåçàïíî ñå îáúðíà.
- Ñëóøàé , îò êúäå ñè çíàåë çà ñëó÷àÿ ñ àâòîìîáèëà ? Òîé ìè ðàçêàçà…
Àç íå îòãîâîðèõ . Åäâà ëè ìîæåøå äà ñå äàäå ïðèåìëèâî îáÿñíåíèå.
Òîé ïðîìúðìîðè:
- Õì- ãëóïîñòè!
Ïîñëå áóòíà âðàòàòà è èçëåçå. Ñëåä ìàëêî äîéäîõà çà ïîðåäíèÿ åëåêòðîøîê.
Îòêðîâåíî êàçàíî ,çà ìåí ñúùî âñè÷êî òîâà áåøå äîñòàòú÷íî íåëåïî. Ñÿêàø íåùî âúâ âñåëåíàòà ñå ïðåîáðúùàøå è ñúáèòèÿòà ïðîòè÷àõà â îáðàòåí ðåä. Îòíà÷àëî èäâàøå ðåçóëòàòúò , ïîñëå ïîñòåïåííî ñå ïîÿâÿâàøå è ïúðâîïðè÷èíàòà. Îòíà÷àëî è ïîñëå , ïîñëå è ïðåäè- âñè÷êî áåøå ñúâñåì íåîïðåäåëåíî è îòíîñèòåëíî . Òåçè ìèãîâå ñå òðóïàõà è ïðèèæäàõà âñå ïîâå÷å íàñàì : ïîçíàòè è

6

íåïîçíàòè ëèöà , îòêúñëåöè îò ñúáèòèÿ- ìèíàëè è ïðåäñòîÿùè ; íåùî èäâàøå è íåùî ñè îòèâàøå ; àãîíèÿ è ñâåæè öâåòÿ , êàìåííà ïóñòèíÿ íà Äå Êèðèêî è òðÿñúê íà ìèíàâàù àâòîáóñ .
Ñúäáà - îòïå÷àòàíà íà äúíîòî íà åäíà ÷àøà…
Ñïîìåíàâàøå ñå çà ìåëàíõîëíàòà ôàçà â áîëåñòíèÿ ïðîöåñ. Äî ñëóõà ìè äîñòèãàõà íÿêîëêî ïúòè ïîäîáíè ðåïëèêè è çíàåõ êàêâî îçíà÷àâà , íî ìè áåøå âñå åäíî. Ãðåøêèòå â äèàãíîçàòà íå ñà îò â÷åðà , çà äà ñå ñ÷èòàò çà íåùî íåîáè÷àéíî. Ñïîðåä ìåí , ïî ñêîðî áÿõ èçòîùåí - áóêâàëíî èçñòèñêàí è îáåçñèëåí , íî òîâà åäâà ëè ñå äúëæåøå íà íåùî äðóãî , îñâåí íà ëåêàðñòâàòà çà óñïîêîÿâàíå , ñ êîèòî ìå òúï÷åõà è , êîèòî âåðîÿòíî ïðåêàëåíî ìíîãî ìå áÿõà "óñïîêîèëè".
Êîíñòàòèðàõ è åäíî äðóãî ñúñòîÿíèå:
Îêîëî ìåí ïîñòîÿííî "ùúêàõà " ÷óæäè ìèñëè è íåäîìëúâêè, êîèòî îòíà÷àëî âúçïðèåìàõ ñ èíòåðåñ , à ïîñëå - ñ íåïðåîäîëèìà àïàòèÿ.  ìèã íà ïðîÿñíåíèå òå ñòàâàõà îñîáåíî íàñòîé÷èâè - ñÿêàø øóì îò ëèñòà è êàï÷óöè - è ñå òúëïÿõà áåçðàçáîðíî â ñúçíàíèåòî ìè .
Îáèêíîâåíî òå èçðàçÿâàõà äîñàäà , ïîíÿêîãà ïðåçðåíèå è íåãîäóâàíå - íåãîäóâàíå îò ìåí , îò ñåáå ñè , îò âñè÷êè. Ñàíèòàðêàòà , êîÿòî ñå ãðèæåøå çà õèãèåíàòà íàìóñåíî âëà÷åøå ìåòëàòà :
" Çàùî òðÿáâà äà èì ÷èñòÿ ïàê? Êàêâî ëè ðàçáèðàò òåçè ëóäè!"
Ñåñòðàòà ñ ÿðêî íà÷åðâåíèòå óñòíè è èíæåêöèèòå ðåæåøå èçêúñî :
" Òîçè ïàê ñå å ñúáóäèë . Ùå ìó áóòíà ïî- ãîëÿìà äîçà , çà äà êðîòóâà ïî- äúëãî."
Ëåêóâàùèÿò , êîéòî ìèíàâàøå ñóòðèí íà âèçèòàöèÿ , ñå çàäúõâàøå îò ñîáñòâåíèòå ñè ïðîáëåìè:
" Àç ñå îêàçàõ ïðàâ. Îíçè êðåòåí Áàéðàêòàðîâ ùå ïðèñúñòâóâà íà "çàùèòàòà " è âåðîÿòíî ùå ñå îïèòà äà ìå ïðåïúíå , àêî íå ìó áóòíà ðóøâåò. Ìðúñíè ìàôèîòè!"
È äîáàâÿøå ìèìîõîäîì êúì ìåí :
- Ïî- äîáðå ñå ÷óâñòâóâàø ñëåä ïîñëåäíèÿ ñåàíñ íàëè ? Äà , äà - ÿâíî ñè ïî- äîáðå.
Ìëàäè÷êàòà îðäèíàòîðêà , êîÿòî ñå îòáèâàøå ïîíÿêîãà , âåðîÿòíî ïîðàäè âúçíèêíàëèòå íàïîñëåäúê
ñåìåéíè ïðîáëåìè ñ àëêîõîëèçèðàíèÿ ñúïðóã ,âúçäèøàøå íåñïîêîéíî:
" Ñèìïàòè÷åí è èíòåëèãåíòåí , íî ñ òàçè äèàãíîçà íå ñòàâà çà ëþáîâ . Æàëêî " ..
Âåäíúæ ñå ïîøåãóâàõ :
- Íàèñòèíà æàëêî ! Àêî íå áåøå òîëêîâà íåïðèÿòíà äèàãíîçàòà , áèõ ñå îòçîâàë.
Òÿ íàïðàâî ñå âòðåùè è áåç äà êàæå íèòî äóìà , çàäíèøêîì ñå èçìúêíà íàâúí. Íÿêúäå äàëå÷ ïî êîðèäîðèòå ,ìåæäó íåñòèõâàùèòå áðúòâåæè äîëåòÿ ïðèãëóøåíîòî :
" ×óë å. Ìàé íåùî ñúì èçäðúíêàëà íà ãëàñ".
Ïîñëå ñúâñåì îòäàëå÷ : "Õì - ÷èñòà ñëó÷àéíîñò".
Îòêðèòèåòî , ÷å ÷óâàì ìèñëèòå èì íå ìå èçíåíàäà îñîáåíî, ñÿêàø áå íîðìàëíî ÿâëåíèå , ñ êîåòî
ñúì æèâÿë îòêàêòî ñå ïîìíÿ. Ñòðóâàøå ìè ñå , ÷å îòäàâíà å ñúùåñòâóâàëî íåùî ïîäîáíî , à ñåãà ñàìî å ñòàíàëî ïî- êîíêðåòíî, ìîæå áè ïîðàäè áîëíè÷íàòà îáñòàíîâêà è ñàìîòàòà , à ìîæå áè ïðåäè ïðîñòî íå ñúì ãî çàáåëÿçâàë. Ñëó÷âàëî ìè ñå å ïîíÿêîãà ,âúðâåéêè ïî óëèöàòà , âíåçàïíî äà ñå ñåòÿ çà íÿêîãî - áèëî òî ñòàð ïîçíàò èëè ïðèÿòåë è èçâåäíúæ òîé ñå ïîÿâÿâà èççàä úãúëà íà ñòðàíè÷íàòà ïðåñå÷êà , òàêà ÷å å íåäîïóñòèìî äà ñå òâúðäè , ÷å ñúì ãî ìÿðíàë ñ ïåðèôåðíîòî çðåíèå . Îáèêíîâåíî ñòåíèòå ñà íåïðîíèöàåìè -êîé çíàå…
Îùå ïî- íàòðàï÷èâî ñå íàáèâàò ìóçèêàëíèòå ñèòóàöèè. Íÿêàêâà ïîïóëÿðíà ìåëîäèÿ ïðîçâó÷àâà â ìîçúêà òè è â ñëåäâàùèÿ ìèã ÷óâàø,÷å ñòîÿùèÿò äî òåáå çàïî÷âà äà ñè ÿ òàíàíèêà.Ñëó÷àéíî ëè ?
Êîé çíàå - ìàé ìíîæêî ñòàíàõà òåçè ñëó÷àéíîñòè .
Íî êîãàòî âå÷å ñúâñåì ñúçíàòåëíî åêñïåðèìåíòèðàø , íå ñå ïîëó÷àâà íèùî. Ñëåäîâàòåëíî ñúçíàíèåòî å èçêëþ÷âàù ìîìåíò è èìåííî òîçè èçêëþ÷âàù ìîìåíò å çàâåñàòà ,ïðèêðèâàùà ÷óæäàòà òàéíà è òàéíàòà íà ñúäáèòå.
Ïî íÿêàêúâ íåîáÿñíèì íà÷èí , àç ñïîëó÷èõ äà íàäíèêíà çàä òàçè çàâåñà . Ïîëó÷è ñå òàêà , ÷å ïðè ìåí èçêëþ÷âàùèÿò ìîìåíò âå÷å íå ñúùåñòâóâà èëè å òâúðäå ñëàá. Ñ äðóãè äóìè ïîïàäíàõ â åäèí ñòðàíåí ñâÿò ,êúäåòî ÷óæäèòå òàéíè ïúïëÿò îêîëî ìåí è çàåäíî ñ òÿõíîòî ïúëçÿùî ïðèñúñòâèå , ñÿêàø äîëàâÿõ ìèðèçìàòà íà ëåø. Îáèêíîâåííî ñà íåïðèÿòíè , à ïîíÿêîãà - òâúðäå ãàäíè , âîíÿòà èì ñå íîñè äàëå÷ è íèêàêâè ïàðôþìíè äåêëàðàöèè íå ñà â ñúñòîÿíèå äà ÿ îòñòðàíÿò.
Òðÿáâà äà îáÿñíÿ ïðåäâàðèòåëíî , ÷å òîâà íå å ñòðàíàòà íà âúëøåáñòâàòà îò ïðèêàçêèòå. Òóê íÿìà îìàãüîñàíè êðàñàâèöè , êîèòî ÷àêàò ñâîÿ ïðèíö. Òóê ñå ïëàùà òåæúê äàíúê è àç âå÷å ãî ïëàùàì - ôàêòà , ÷å ìå íàòèêàõà â ïñèõèàòðèÿòà ñ åäíà íå òâúðäå íåâèííà äèàãíîçà è ìå òúï÷àò ñ ðàçíè áîêëóöè è äðóãèÿ -îùå ïî- òúæåí ôàêò, ÷å è äî äíåñ ñå ëóòàì èç òàçè ìðà÷èíà , ïîíÿêîãà ïðàâåéêè íåèìîâåðíè óñèëèÿ äà ðàçãðàíè÷à ðåàëíîñòòà îò õàëþöèíàöèÿòà.
7

Ðåàëíîñòòà, òîâà å àêñèîìà- ìîæåø ñ ðúêà äà ïèïíåø , äà ïîìåñòèø è , àêî ñå íàëîæè äà ñúñòàâèø öÿëà òåîðèÿ , äîêàçâàéêè ïðèìåðíî , ÷å êîëåëîòî å êðúãëî , à íå -ðúáåñòî, äîêàòî õàëþöèíàöèÿòà îáèêíîâåíî ñå ñúïðîâîæäà îò äèàãíîçà; äâå ìíåíèÿ íÿìà - äúðæàò çäðàâî è îñâåí òîâà …Îñâåí òîâà "çàä çàâåñàòà òè÷àò ïðèçðàöè". Åòî , ÷å ñòèãíàõ äî ñàìèÿ âúçåë.
Åñòåñòâåíî , íàëàãà ñå îáÿñíåíèå. Ñúñåì íå òâúðäÿ , ÷å ñå êàñàå ñàìî çà ïðèçðàöè è ïðèâèäåíèÿ íà óìðåëè . Ðàçíîîáðàçèåòî å òâúðäå ãîëÿìî. Îáèêíîâåíî òå ñà ïðèìèòèâè- ãîëè äóøè íà ãîëè ïðèìèòèâè èëè îáðàòíîòî . Åäíè ñà ïðåìèíàëè ïðåç æèòèåòî , îñòàâÿéêè ñâîèòå ñêåëåòè â ïðúñòòà ,
à äðóãè òåïúðâà ùå ïðåìèíàò /âñå îùå íåðîäåíè / , àêî èìàò øàíñ ,ðàçáèðà ñå , òúé êàòî îáùî âçåòî øàíñúò å åäíî êúì áåçêðàéíîñò èëè ïî÷òè íóëåâ.Ñÿêàø âå÷íîñòòà å ñúáðàíà â åäèí ìèã , à æèâîòúò- ìàëúê ñëó÷àåí èíöèäåíò â ïàóçàòà ìåæäó çà÷àòèåòî è ñìúðòòà. Îáùî âçåòî , âñè÷êî ìè íàïîìíÿ îãðîìåí è ïóñò ïåéçàæ íà Èâ Òàíãè ñúñ ñòðàííè ãúð÷åùè ñå ôîðìè è ïúïëåùè íàñàì - íàòàì ïðèìèòèâè îò ìèíàëîòî è áúäåùåòî.
Ïðèìèòèâúò, òîâà ñà "ñåäåìòå ãðàìà ", êîèòî èç÷åçâàò îò òåãëîòî ñ âñÿêà ñìúðò.Ñ ïðèêëþ÷âàíåòî íà àãîíèÿòà , âåçíàòà ñå íàêëîíÿâà â îáðàòíà ïîñîêà . Íåùî å èç÷åçíàëî , íî êàêâî ?
Ìåæäó äðóãîòî , àç ãè ïîçíàâàì äîáðå . Îáèêíîâåíî ñå êðèÿò èç äóïêèòå è ïîíÿêîãà ñå ïîÿâÿâàò íîùåì íà ñúí èëè íà ÿâå, íîñåéêè ñúñ ñåáå ñè äèàãíîçà èëè ïðèçîâêà. Ìîæå äà áúäå äæóäæå , ñâèíÿ , áðàäàò òóð÷èí èëè íèùî. Ïî âðåìå íà ñïèðèòè÷åí ñåàíñ òîé ìåñòè êëþ÷à . Âèæäàë ñúì ãî êàê òàíöóâà ïî ìàñàòà è ñå ïëåçè íà ïðèñúñòâóâàùèòå.  ïîëóíîù âðàòàòà ñå îòâàðÿ òèõî , ïîñëå ñå çàòâàðÿ , íÿêîé ñå äâèæè áåçøóìíî èç ñòàÿòà , ïîñëå ñÿäà íà ñòîëà äî ïðîçîðåöà è ìúë÷è, à ìîæå äà ñå ïðèáëèæè è äà ñåäíå íà ãúðäèòå òè . Ìåæäóâðåìåííî òè ñè ïðèêîâàí êúì ëåãëîòî è âñÿêàêâè óñèëèÿ äà ñêúñàø âåðèãèòå ñà íàïðàçíè . Ðàçáèðà ñå, òîâà å êîøìàð , êîéòî èç÷åçâà ñúñ ñúáóæäàíåòî,
Îáèêíîâåíî êàçâàò : "Íÿìà íèùî ". Íî ìîæå è äà èìà.
Ñïîðåä ìåí , äúëæè ñå íà ïðèìèòèâà , ÷èèòî äîñàäíè ïîñåùåíèÿ èìàò ñâîèòå ïîñëåäèöè. Ïðèìèòèâúò áúðçà äà ñå ñêðèå , àêî ãî ïîäãîíèø , íî îïàøêàòà ìó îñòàâà äà ñå ïîêàçâà èççàä çàâåñàòà è àç ÿ çàáåëÿçâàì . Òîâà å ìîåòî "çàâèäíî " êà÷åñòâî . Òå íèêîãà íå ìîãàò äà ñêðèÿò îïàøêèòå ñè äîñòàòú÷íî äîáðå îò ìåí è àç ñå çàáàâëÿâàì , êàòî ãè íàñòúïâàì . Íàñòúïàíèÿò ïðèìèòèâ êâè÷è êàòî ïðàñå è öÿëîòî ïðîñòðàíñòâî ñå îãëàñÿ îò òîâà êâè÷åíå , ñÿêàø ñâåòúò ñå å ïðåâúðíàë â îãðîìåí ñâèíàðíèê , ÷óíêèì ïúê íå å..-  ìðà÷èíàòà ïðåëèòàò ïðèëåïè è íÿêàêâè êîìâóëñèðàùè ñúùåñòâà - àìåáè èëè ïëàçìîäèè- íà ôîíà íà íèñêèÿ õîðèçîíò. Ïî ñòåíàòà èçïúëçÿâà íàñåêîìîòî íà Ôðàíö Êàôêà , îñòàâÿéêè ñâîÿòà âîíÿùà äèðÿ.
Ïðèìèòèâúò ìîæå äà ñå çàãíåçäè íàâñÿêúäå : â ïëúòòà íà êðàñèâà æåíà è äà òå íàêàðà äà õâúðëèø âñè÷êèòå ñè ïàðè çà òîÿ , äåòî êëàòè êëîíèòå. Ìíîãî ÷åñòî ñâèâà ãíåçäî â äóøàòà íà ðåâíèâåö - ïðåäïî÷èòà äðåáíàòà äóøà íà çàòëúñòÿë ÷èíîâíèê, ÷èÿòî çàñòàðÿâàùà ñúïðóãà õîäè ÷åñòî íà ôðèçüîð èëè øèâà÷. Âèæäàë ñúì ãî äà ñå óñìèõâà îò áóòèëêàòà ñ àëêîõîë èëè äà íàäíè÷à â î÷èòå íà ìàìåùà ñàìêà - òîëêîâà ïëåíèòåëíà å ïåñåíòà íà ñèðåíèòå , ðàÿò å ñúâñåì áëèçî - àõ íåäåé!…
Ïðèìèòèâúò ìîæå äà ñå ïðåäñòàâè , ñúùî òàêà , çà ìúäúð ïîëèòèê , äà äúðæè ïëàìåííè ðå÷è , äà ñå ìàñêèðà ñ óíèôîðìàòà íà íàïåðåí ãåíåðàë îò ñèñòåìàòà íà ðàêåòíîÿäðåíèòå âîéñêè, äà äúðæè ïðúñòà ñè íà ïóëòà çà èçñòðåëâàíå. Îáùî âçåòî ïðèìèòèâúò ñå ÷óâñòâóâà íàé- äîáðå â ïðèìèòèâíèòå äóøè - íÿêàê ìíîãî ñïîëó÷ëèâî ñè ïàñâàò. Ñàìî îïàøêàòà îñòàâà äà ñå âëà÷è îòçàä çàä ãåíåðàëñêàòà ôàñàäà èëè çàä ïîïñêîòî ðàñî , íî òîâà íèêîé íå çàáåëÿçâà .
Íÿêîè ïðèìèòèâè èìàò è ðîãà - èçâèòè è òåæêè êàòî íà ñòàð ïðú÷ èëè îãðîìíè è ðàçêëîíåíè êàòî íà õëîïàòàð. Îáèêíîâåíî òå ñå âúïëúùàâàò ó ñúïðóçèòå ñ ïî- äåáåëè ãëàâè , êîèòî ,ðàçáèðà ñå , íå ïîäîçèðàò íàëè÷èåòî íà ïîäîáíî óêðàøåíèå , çà ðàçëèêà îò æåíèòå èì , êîèòî ãî ïîäîçèðàò.
Ïðèìèòèâúò, êîéòî ñå íàâúðòà îêîëî ìåí íå ñå ðàçëè÷àâà îñîáåíî îò äðóãèòå - ñúùî òàêúâ íàõàëíèê è ïðîñòàê. Îòäàâíà ïîäîçèðàõ ïðèñúñòâèåòî ìó - ìíîãî ïðåäè îêîí÷àòåëíàòà äèàãíîçà -
Òîé å èäâàë ïðè ìåí âúïëúòåí â óñìèõâàùà ñå ñàìêà ñ äúëãè êîñè è äúëãè áåäðà è å ëÿãàë â ëåãëîòî ìè , ïèëè ñìå íà åäíà ìàñà â êðú÷ìàòà è ñìå ôëèðòóâàëè , ðóãàëè ñìå ñå è ñìå ñå îáÿñíÿâàëè â ëþáîâ , ìðàçåë ñúì ãî è ñúì ìó âÿðâàë , áèë ìè å è ëþáîâíèöà , è ïðèÿòåë, è áåçðàçëè÷åí , íî òîãàâà íå ãî ïîçíàâàõ äîáðå è íå çíàåõ öåëòà ìó , à ñåãà ÿ çíàÿ - îò çàïðåòíàòèÿ ìèíèæóï íà ñàìêàòà ïðîâèñíà îïàøêà. Íåãîâèòå òðèêîâå ìè ñà ñúâñåì ÿñíè . Ìíîãî ìó ñå èñêà äà ñå ëåïíå çà ìåí è äà ìå ïðåâúðíå â íåùî êàòî îíçè çàòëúñòÿë ÷èíîâíèê ñ ïëåøèâà êðàòóíà , êîéòî òðóïà ïàðè çà "÷åðíè äíè" è äåáíå çàä úãëèòå ñúñóõðåíàòà ñè ñúïðóãà äà íå áè ñëó÷àéíî äà ñè íàìåðè ëþáîâíèê. Òå âèíàãè òúðñÿò äà ñå ëåïíàò çà íÿêîãî è îáèêíîâåíî óñïÿâàò . Ìíîãî ìàëêî ñà

8

íåíàìúðñåíèòå äóøè. Äîíîðúò íå ïîäîçèðà ïðèñúñòâèåòî ìó è ñàìî êîãàòî óìèðà , ñðåä ïèõòèÿòà îò ãúð÷åùè ñå ïëàçìîäèè çàä" ïîâäèãíàòàòà çàâåñà " îíçè ìó ñå õèëè è ìó ïëþå â ñóðàòà , çà äà ìó ïðèïîìíè íÿêîÿ íåèçêóïåíà ìåðçîñò.
Òå ñà ìíîãî - óæàñÿâàùî ìíîãî. Îêîëî ñåáå ñè ÷óâàì åäíî íåïðåêúñíàòî áëúñêàíå è ãðóõòåíå .
Òîâà ñà äîíîðèòå , çàåäíî ñúñ ñâîèòå ïðèìèòèâè â åäíî ùàñòëèâî ñúæèòåëñòâî- áúëáóêàíå íà ñèò ñòîìàõ , ëåê ãúäåë îò ñúâîêóïëåíèÿ , ðîçîâà ïëúò â ðîçîâè äàíòåëè , ôîíòàí îò ñèðîï è ìàëèáè è íà ïîâúðõíîñòòà íà ïèõòèÿòà èçñêà÷àò ìåõóð÷åòà.
Çàïî÷íàõ äà ïîíàñÿì âñå ïî- ìú÷èòåëíî òîâà ëåïíåùî ïðèñúñòâèå.  îò÷àÿíèåòî ñè òúðñåõ íåùî ÷èñòî. Çíàåõ , ÷å òàêàâà äóøà ñúùåñòâóâà - ïîíÿêîãà â áåçäíèòå ïðîáëÿñâàøå ëú÷ - è èñêàõ äà ÿ îòêðèÿ , íî áåøå òðóäíî. Èçèñêâàøå ìíîãî óñèëèÿ ñðåä ïîòîêà îò áðúòâåæè è âñåâúçìîæíè ìðúñîòèè äà äîëîâÿ ïðèçèâà , êîéòî äîëèòàøå îò äàëå÷ ïðåç åïîõè è ïðîñòðàíñòâà. Çà íåéíîòî ñúùåñòâóâàíå ñå äîñåùàõ îòäàâíà - èäâàëà å è íà ñúí ïðè ìåí , è ïðåç ïîëúõà íà âÿòúðà , è ñ ïåñåíòà íà ïòèöà , è â àêîðäèòå íà ïèàíî.Ðàçáèðà ñå - íÿìà çàùî äà êðèÿ- òîâà áåøå æåíà.
Íå ñúì ÿ âèæäàë , íî çíàÿ îò ñúíèùàòà è îò åäíî îñîáåíî ïðåä÷óâñòâèå ,÷å òîâà å íàé êðàñèâàòà æåíà íà ñâåòà.. Èìàì äîñòàòú÷íî ñúîáðàæåíèÿ äà òâúðäÿ òîâà è ùå ñå îïèòàì äà ãî äîêàæà, íàïóê íà âñè÷êè "êðàñàâèöè" êîèòî ïúëíÿò áàðîâåòå è ìîäíèòå êúùè - ìàíèåðíè è ñóåòíè -
äåìîíñòðèðàéêè ñâîèòå ïðåëåñòè ñ åäíà ñúâñåì íåäâóñìèñëåíà öåë - ïî èçãîäíî äà ñå ïëàñèðàò.
Âåðîÿòíî ùå êàæàò :"Õàëþöèíàöèè íà ùóð ÷îâåê- èñòîðèÿòà å ïðåäåëíî ÿñíà ". Àç çà òîâà íå ñïîäåëèõ ñ íèêîãî - âñå åäíî, íÿìà äà ïîâÿðâàò , à îïàñíîñòòà äà óâåëè÷àò äîçèòå íå ïîäëåæè íà îáñúæäàíå. Ïðåäïî÷èòàõ äà çíàÿ ñàì çà íåÿ , à îñâåí òîâà íå èñêàõ äà ñå ëèøàâàì îò ïîäîáíî ïðåæèâÿâàíå , äîðè è àêî áåøå ñàìî ñúí , â êîåòî îáà÷å äîñòà ñå ñúìíÿâàì . Ñìåÿ äà òâúðäÿ , ÷å èñòîðèÿòà íà Ïóøêèíîâèÿ "Áåäåí ðèöàð" , êîéòî ñå âëþáèë â ñîáñòâåíàòà ñè ìå÷òà è âïîñëåäñòâèå óìðÿë îò ëþáîâ , ñúùåñòâåíî ñå ðàçëè÷àâà îò òîçè ñëó÷àé. Ïúðâî:ñúâñåì íÿìàì íàìåðåíèå äà óìèðàì îò ëþáîâ è âòîðî : îíîâà å ñàìî ïîåçèÿ - åäíà êðàñèâà è òúæíà ëóäîñò , à òóê íåùàòà îïèðàò ïî- ñêîðî äî åñòåñòâåíèòå íàóêè , â ÷èÿòî êîìïåòåíòíîñò íà ñúâðåìåííî ðàâíèùå ,êàêòî âå÷å ñïîìåíàõ , íå âèíàãè ñúì àáñîëþòíî ñèãóðåí. Ñòðóâà ìè ñå , ÷å ìíîãî ÷åñòî õèïîòåçèòå ñå ïðåäñòàâÿò êàòî îáîñíîâàíè òåîðèè , çàùîòî íÿêàê ñè ïàñâàò ñ óñòàíîâåíèòå òåíäåíöèè, äîêàòî êîíêðåòíè ÿâëåíèÿ â ïðèðîäàòà è ïñèõèêàòà , çàáåëÿçàíè îò ìíîãî " î÷åâèäöè è ïîòúðïåâøè" ñå
îòõâúðëÿò ïî÷òè âèíàãè êàòî íåîáîñíîâàíè , çàùîòî íå ñå íàìèðà îáÿñíåíèå , ñúîòâåòñòâóâàùî íà òðàäèöèîííèòå êîíöåïöèè. Îñòàâà äà ñå óòî÷íè îùå âåäíúæ êàêâî êóöà-î÷åâèäöèòå èëè êîíöåïöèèòå.
Òðÿáâà äà ïîÿñíÿ , ÷å ñúâñåì íÿìàì íàìåðåíèå äà ñå íàãúðáâàì ñ ïîäîáíà çàäà÷à . Íå áèõ ìîãúë äà äàì íèòî åäíî ïðèåìëèâî îáÿñíåíèå íà òîâà , êîåòî ìè ñå å ñëó÷èëî èëè ïðîäúëæàâà äà ìè ñå ñëó÷âà, íî îáÿñíåíèÿ íå ìè è òðÿáâàò.
Ïðàâèë ñúì è íàé- ðàçëè÷íè åêñïåðèìåíòè.: Íåóäîáíî ìè å äà ñïîìåíàâàì êîëêî ïúòè ñúì êàðàë îðäèíàòîðêàòà äà ñå ïðåïúâà ïî êîðèäîðà ñàìî ñ åäíî óñèëèå íà âîëÿòà. Òîâà áåøå ïðîñòî íåëåïà ïðèùÿâêà. Ðàçáèðà ñå , òÿ íèùî íå ìîæåøå äà ðàçáåðå , íî àç ìÿðíàõ òàì åäèí äðåáåí ïðèìèòèâ , êîéòî èçñêî÷è îò úãëèòå è ñå øìóãíà â êðàêàòà è. Íå ñúì áèë îñîáåíî äîâîëåí îò ïîäîáíè èçÿâè,
çàùîòî òîâà ñòàâàøå çà ñìåòêà íà íåùî äðóãî .
Ïîíÿêîãà , àêî ïîèñêàì , ïîëþëåÿò ñå çàëþëÿâà - òàì íà øíóðà ñå å óâåñèë ïðèìèòèâ , ñòåííèÿò ÷àñîâíèê ñïèðà çà íÿêîëêî ñåêóíäè - ïðèìèòèâúò å ïðèòèñíàë ñòðåëêèòå , âðàòàòà ñàìà ñå îòâàðÿ è çàòâàðÿ - ïðèìèòèâúò ñå å ïîêà÷èë íà áðàâàòà. Èñêàì ñòîëúò äà òàíöóâà - ñëåäâà óñèëèå íà âîëÿòà è ñòîëúò çàïî÷âà äà ïîäñêà÷à íà ÷åòèðèòå ñè êðàêà. Èñêàì ìàñàòà äà ñå âäèãíå âúâ âúçäóõà è òÿ áàâíî ñå ïîíàñÿ íàãîðå , øêàô÷åòî õëîïâà è îò âúòðå èçñêà÷à ïðèìèòèâ. Íå ñúì ïðîáâàë äà ïðîìåíÿ êóðñà íà ñàìîëåò èëè êîðàá - áè áèëî òâúðäå ìíîãî.
Æåíèòå ñúùî òàêà íå ìå âúëíóâàò îñîáåíî . Íàäíè÷àéêè â äóøèòå èì , ÷åñòî âèæäàì òàì ñïîòàåí ïðèìèòèâ.
Íà âñè÷êè òåçè ñúáèòèÿ , åñòåñòâåíî , ïðèñúñòâóâàì ñàìî àç. Íå ìîãà äà ñå äîâåðÿ íà êîãîòî è äà áèëî- òå íå âÿðâàò è ñêåïòèöèçìúò èì áëîêèðà âñÿêàêâà èçÿâà. Òîâà å îñîáåíîñò íà ïñèõèêàòà .
Ïðèìåðíî-åäèí ïðîôåñîð ïî ôèçèêà íå áè ìîãúë , âúïðåêè ïîçíàíèÿòà ñè , äà çàáåëåæè íèùî , îñâåí â ìèãà íà ïðåäñìúðòíà àãîíèÿ , êîãàòî çàâåñàòà ñå ïîâäèãà è òàì - çàä êóëèñèòå çåéâà äðóãî èçìåðåíèå. Òàçè èäåÿ ìè íàïîìíÿ çà ÷óäîâèùíîòî ïðåâúïëúùåíèå íà Ãðåãîð Çàìçà - ÷îâåê è èçâåäíúæ - íàñåêîìî…

9

Âïðî÷åì , àãîíèÿòà ìè å ïîçíàòî ñúñòîÿíèå. Íàäíè÷àë ñúì â äóøàòà íà àãîíèçèðàù è íååäíîêðàòíî ñúì óìèðàë ñ ÷óæäà ñìúðò.Îñâåí òåðçàíèÿòà íà ñêàïâàùàòà ñå ïëúò è ïîñëåäíèòå êîìâóëñèè íà ñúðöåòî , òàì öàðè åäíà óæàñÿâàùà ïóñòîø - ïðåä÷óâñòâèåòî , ÷å îñòàòúêà îò âå÷íîñòòà òðÿáâà äà ñå èçâúðâè ñàìîòíî.Òàêàâà íåïðåîäîëèìà ñàìîòíîñò íå ñúùåñòâóâà äîðè è â ìåëàíõîëíàòà ôàçà.
Îò÷àÿíèåòî å ïúëíî - çíàÿ ãî îò îïèò. Àç áÿõ è Ïåíüî Ïåíåâ ñúñ ñâîÿòà àáñóðäíà ìå÷òà è òàáëåòêèòå - íîñåùè ñìúðò è Ôðèö Öîðí , êîéòî àãîíèçèðàéêè , èçñèïâàøå ïîñëåäíèòå ïðîêëÿòèÿ íà ñâîÿ óæàñÿâàù ðîìàí.
Áÿõ ïòèöà , áÿõ è ïàÿê. Áÿõ è ïàëà÷ , è æåðòâà . Áÿõ è â òðèóìôà , áÿõ è â ðàçðóõàòà , íî òðèóìôúò âèíàãè ñå îêàçâàøå èíöèäåíò , à ðàçðóõàòà -ñúäáà.
Êîãàòî íàáëþäàâàø ÷óæäîòî íåùàñòèå :áèëî òî àãðåñèÿ íà íåùàñòíèÿ ñëó÷àé , òåæêî íàðàíÿâàíå , ñëåïîòà èëè ñìúðò , îáèêíîâåíî ñè ìèñëèø : "Òîâà íå ñå îòíàñÿ äî ìåí".
Íî ìíîãî áúðçî îòõâúðëÿø äîïóñêàíåòî , ÷å ìîæå äà ñå îòíàñÿ èìåííî çà òåá è ÷å å âúçìîæíî äà íàáëþäàâàø ñîáñòâåíàòà ñè àãîíèÿ - âúïðîñ ñàìî íà âðåìå. Òàçè ïåðåñïåêòèâà íå å îò íàé- îáíàäåæäàâàùèòå , íî çàòîâà ïúê - îò íàé- ñèãóðíèòå.
Ñòðàííèÿò äóåò- ïàëà÷- æåðòâà å ñúùî ïî ñâîåìó èíòåðåñåí. Ïî ïðèíöèï, òå êîðåííî ñå ðàçëè÷àâàò , íî òîâà å ñàìî ïðèâèäíî. "Îòâúä çàâåñàòà "ðîëèòå ñå ðàçìåíÿò ìíîãîêðàòíî, ñàìî ÷å â äðóãî èçìåðåíèå. Âèæäàë ñúì áèâøèÿò êàñàïèí â åäíà îò ñëåäâàùèòå ñè ôîðìè íà ñúùåñòâóâàíå êàê ïîñëóøíî ïðåñòúïÿ êúì êëàííèöàòà , âëà÷åéêè òðîìàâîòî ñè òóëîâèùå íà îõðàíåíî ãîâåäî , çà äà áúäå óìúðòâåíî ïî ñúùèÿ íà÷èí , êàêòî òîé å óìúðòâÿâàë Ðàæäàíåòî è ñìúðòòà îïðåäåëÿò áèòèåòî è íåáèòèåòî . Ñ âñÿêî ïðåìèíàâàíå îò åäíà ôîðìà â äðóãà , ðîëèòå ñå ïðåðàçïðåäåëÿò è ïîíÿêîãà , è êàòî ïî ïðàâèëî íàñèëíèêúò ïðåæèâÿâà ñúäáàòà íà ñîáñòâåíàòà ñè æåðòâà â íÿêîè îò ñòàäèèòå íà êîìïëåêñà - áåçêðàéíîñò- âå÷íîñò. Íåäîïóñòèìî å æåðòâèòå íà ãàçîâèòå êàìåðè äà ñà âñå åäíè è ñúùè. Íåäîïóñòèìî å æåðòâèòå íà ïðåñòúïëåíèÿ äà ñà âñå åäíè è ñúùè.
Êîãàòî âðà÷êàòà ñå âãëåæäà â ñúäáàòà íà ñâîÿ êëèåíò , íà äúíîòî íà ÷àøàòà ñå âèæäà ÷àñò îò ìèíàëîòî è ÷àñò îò áúäåùåòî , ïîíÿêîãà îò ðàæäàíåòî äî ñìúðòòà , à îòòàòúê å ïëúòíà çàâåñà, çàä êîÿòî íå ìîæå äà ñå ïðîíèêíå. Òàçè çàâåñà èìà ôèçè÷åñêè àíàëîã - áàðèåðàòà íà Øâàðöøèëä , çàä êîÿòî êàêòî ìàòåðèÿòà , òàêà è öåëèÿ êîìïëåêñ -ïðîñòðàíñòâî-âðåìå - å ñìà÷êàí â åäèí ÷óäîâèùåí êîëàïñ è ïðåîáúðíàò íàîïàêè. Âñúùíîñò, òàçè çàâåñà å ïîñòàâåíà "îò íÿêîé " /êîé ëè å òîé?/, âåðîÿòíî êàòî ïðåäïàçíà ìÿðêà , çà äà íå ñå ñòðÿñêàò õîðàòà îò ãðîòåêñíèòå ôîðìè íà ñâîåòî ñîáñòâåíî ïðåâúïëúùåíèå. Åäâà ëè èìà òàêúâ , êîéòî íå áè èçïèòàë óæàñ è ïîãíóñà , íàó÷àâàéêè , ÷å ñëåäâàùàòà ôîðìà íà ñúùåñòâóâàíå , ñëåä óìèðàíåòî íà òÿëîòî è ñúçíàíèåòî , â êîÿòî ìîæå áè ùå ñå âãðàäè å ÷åðâåé , à îùå ïî- ñëåäâàùàòà- êðîêîäèë è ò.í. , è âñå òàêà , ïîðàäè ïðîñòàòà ïðè÷èíà ,÷å íà òàçè ïëàíåòà , íà òàçè âñåëåíà æèâåÿò íå ñàìî õîðà è íå ñàìî àâòîðèòåòè. Àìè " îòòàòúê "?
Íàäíè÷àéêè çàä çàâåñàòà ñúì ïðîñëåäèë ìíîãî ôàçè íà ïðåâúïëúùåíèÿ : ×îâåê- êó÷å, ÷îâåê- ïàÿê,
ãåíèé- îëèãîôðåí, ïðåëúñòèòåë- ðîãîíîñåö, êðàëèöà- ïðîñòèòóòêà , ïðîêóðîð- äæåá÷èÿ …
Êîìáèíàöèèòå ñà âñåâúçìîæíè è íàïúëíî ïðîèçâîëíè . Íå ñúùåñòâóâàò íèêàêâè ïðàâèëà , îñâåí -ìîæå áè - ñàìî ïðàâèëîòî íà âúçìåçäèåòî.
Óñïÿë ñúì äà íàäíèêíà è â ñîáñòâåíàòà ñè ñúäáà . Ïîÿâèòå â æèâîòà íà ìîåòî" ÀÇ"- ÷îâåøêî èëè íå÷îâåøêî ñå ãóáÿò â ìèíàëîòî è áúäåùåòî , ïðèåìàéêè âñåâúçìîæíè ôîðìè îò ïî÷òè âñè÷êè ôàçè íà ìåòàìîðôîçàòà è åâîëþöèÿòà íà ïðèðîäàòà ñàìî ÷å òîâà íå ñòàâà ïîñëåäîâàòåëíî è ïëàíîìåðíî , êàòî â íÿêîé ó÷åáíèê ïî åñòåñòâîçíàíèå , à â ñúâñåì ïðîèçâîëíè äåôîðìàöèè íà âðåìåòî.
Íÿêîãà êàòî äåòå ïðåáèõ åäíà ñêèòàùà êîòêà , íî ñåãà çíàì - ñïîìåíúò âíåçàïíî îæèâÿ è ïðîçðÿõ
ñúâñåì ÿñíî , îòêðåõâàéêè çàâåñàòà , ÷å åäíà îò ôîðìèòå íà ìîÿòà ïîÿâà â æèâîòà ùå áúäå òî÷íî òàçè êîòêà /òóê ïîíÿòèÿòà ìèíàëî è áúäåùå çàãóáâàò ñâîÿ ñìèñúë, ïîðàäè äåôîðìàöèÿòà/. Ïîëó÷àâà ñå íåîáÿñíèì ïàðàäîêñ: Àç- ÷îâåêúò óáèâà àç- êîòêàòà èëè àç - êîòêàòà óìèðà îò ðúêàòà íà àç -÷îâåêà , êàòî îòäàëå÷åíîñòòà íà ñúáèòèÿòà - æèâîò è ñìúðò - êîëàáèðà âúâ âðåìåòî è òå ñå ïîäðåæäàò â ðåàëíèÿ ñâÿò â óñòàíîâåí ïîðÿäúê , äàâàéêè âúçìîæíîñò çà èçÿâà íà åäíàòà è íà äðóãàòà ôîðìà : ÀÇ, çà äà æèâåÿ è ÀÇ, çà äà óìðà èëè îáðàòíîòî.
Íÿìà äà ñå î÷óäÿ íèêàê , àêî â ëè÷íîñòòà íà íÿêîé îò ïàöèåíòèòå íà êëèíèêàòà îòêðèÿ åäíî îò ìíîãîáðîéíèòå ïðåâúïëúùåíèÿ - äà êàæåì - íà Íåðîí èëè Êàëèãóëà. Êîé ìîæå äà îáÿñíè êàêâî êàðà ìíîãî äóøåâíî áîëíè äà ïîâÿðâàò íà ôèêñ-èäåÿòà : "Àç ñúì Íàïîëåîí" èëè "Àç ñúì íÿêîé ñè".
Îáèêíîâåíî òå ãî îáÿñíÿâàò ñ ðàçðóøàâàíå íà ãàíãëèéíè êëåòêè â ìîçúêà , ñ ïîÿâÿâàíå íà îñîáåíè îãíèùà íà îñîáåíà âúçáóäà , êîèòî äåéñòâóâàò íà íÿêîè öåíòðîâå , à ïîäòèñêàò äðóãè è ò.í.-

10


ìåõàíè÷íèòå äåôåêòè â îáùè ëèíèè ñà óòî÷íåíè , íî îò êúäå èçíèêâà òóê Íàïîëåîí è çàùî ïúê òî÷íî òîé? Ðàçáèðà ñå, âúâ âè÷êè ñëó÷àè çàáëóäàòà å íà ëèöå - ñïîð íÿìà - è âñå ïàê , íàäíè÷àéêè çàä çàâåñàòà íà ñúäáèòå , ïîíÿêîãà îòêðèâàì òàêèâà íåâåðîÿòíè ñèòóàöèè, ÷å ñúì ñêëîíåí äà êîðèãèðàì ïðåäñòàâèòå ñè çà ìíîãî íåùà.
×åñòî ñòèãàì äî òàì, ÷å çàïî÷âàì äà çàâèæäàì íà ïðîñòîëþäèåòî. Òå ñà òîëêîâà áëàæåíè â ñâîÿòà îãðàíè÷åíîñò , ÷å ìè ñå ïðèèñêâà äà îòèäà â êðú÷ìàòà , äà ñåäíà íà ìàñàòà â êîìïàíèÿòà íà íÿêîé äîêåð îò áîðñàòà è äà ñå íàïèÿ êàòî õîðàòà , ðàçðåøàâàéêè íàâåäíúæ âñè÷êèòå ñè ïðîáëåìè.
Ìîæå äà âè ñå ñòðóâà ñìåøíî , íî òàçè øóìîòåâèöà ïîíÿêîãà ìå âëóäÿâà. Îòíà÷àëî ñïîñîáíîñòòà äà ÷óâàì ìèñëèòå íà îêîëíèòå ìè áåøå èíòåðåñíà , íî ïîñëå ñòàíà íåïîíîñèìî. Òå íåïðåêúñíàòî ïúïëÿò â ãëàâàòà ìè êàòî äîñàäíè âëå÷óãè , îùå ïîâå÷å , ÷å ìíîãî îò òÿõ íå ñà äîñòîéíè äîðè çà âëå÷óãèòå.Ïðîìúêâàò ñå îò áëèçî è äàëå÷ â åäèí íåïðåêúñíàò õàîñ , îò êîéòî íå ìîãà äà ñå îñâîáîäÿ:
Ïðåñòúïíèöè , äîíîñíèöè , ñåêñóàëíè ïñèõîïàòè- âñåêè â ñâîÿòà îáëàñò. Áèõ ìîãúë äà îòêðèâàì è ïðåñòúïëåíèÿ , íî òîâà åäâà ëè áè ïîìîãíàëî çà òÿõíîòî ïðåäîòâðàòÿâàíå - îçíà÷àâà äà ñå ïðîìåíÿò ìíîãî ñúäáè , à òî å íåäîïóñòèìî.
Ïðè òåçè óñëîâèÿ åäâà óñïÿâàõ ñ ãîëÿìî óñèëèå äà íå ß çàãóáÿ â áåçäíèòå. Ñòàâà âúïðîñ çà æåíàòà , çà êîÿòî âå÷å ñïîìåíàõ. Òàçè òåìà íå å íèòî íîâà , íèòî îñîáåíî îðèãèíàëíà: Ìúæ è æåíà - åäíî îáåäèíåíèå íà ïðîòèâîïîëîæíîñòèòå, âúðõó êîåòî ñå êðåïè æèâîòà - âñè÷êî , êîåòî ñå ðàæäà , çà äà óìðå è êîåòî óìèðà , çà äà ñå ðîäè.: ÷îâåê è íàñåêîìî , ïòèöà èëè ðèáà .Ñïîìåíàâàéêè çà íåÿ , àç íÿìàì ïðåäâèä ïîäîáíè ñèòóàöèè . Ëþáîâ , ïîë , ñåêñ , ðàæäàíå , ñìúðò è âñè÷êî îñòàíàëî , è èçîáùî íàøàòà âðúçêà , àêî ñúùåñòâóâà òàêàâà , áå ïî÷òè íà ãðàíèöàòà íà àáñóðäà. Çíàåõ ñàìî , ÷å òÿ å íÿêúäå è íÿêîãà , íî êúäå è êîãà ? Òîâà ìè ñòàíà îòíîñèòåëíî ÿñíî â åäíà óæàñíà íîù , â êîÿòî óñòàíîâèõ , ÷å ñúì ñìàçâàùî ñàìîòåí . Âïðî÷åì , àç çíàåõ òîâà ìíîãî ïî- îòäàâíà , íî òàçè íîù ãî ïî÷óâñòâóâàõ ñ îñîáåíà ÿñíîòà è ñ åäíà ïî÷òè íåïðåêúñíàòà êîìâóëñèÿ íà ñúðöåòî , ìîæå áè ïîðàäè îáñòîÿòåëñòâîòî , ÷å ñëó÷àéíî áÿõà ïðîïóñíàëè äà ìè íàáóòàò ïîðåäíàòà äîçà òàáëåòêè çà óñïîêîÿâàíå . Àç ÿ âèêàõ ïðè ñåáå ñè ,îïèòâàõ ñå äà ÿ ðàçëè÷à è îòäåëÿ îò áóøóâàùèÿ õàîñ - òîâà áåøå åäíî íåïðåêúñíàòî óñèëèå , çàùîòî íåéíèòå ïðèçèâè åäâà äîñòèãàõà äî ìåí ïðåç áåçäíèòå;
Ïîíÿêîãà ïî÷òè ÿ çàãóáâàõ , ïîñëå îòíîâî ÿ îòêðèâàõ , è ïàê , è îòíîâî…
 êðàÿ íà êðàèùàòà òÿ äîéäå . Òîâà áåøå íàé -çíà÷èòåëíîòî ñúáèòèå â æèâîòà ìè . Èìàõ ÷óâñòâîòî , ÷å äîéäå íàïðàâî îò çâåçäèòå çàåäíî ñúñ ñâåòëèíàòà è çâåçäíèÿ ïðàõ. Íÿìà äà îáÿñíÿâàì êîëêî áåøå êðàñèâà - òîâà íå ìîæå äà ñå îáÿñíè. Îêàçà ñå , ÷å å òî÷íî òàêàâà , êàêâàòî ÿ âèæäàõ â ñúíèùàòà ñè .
Íå ìîæåøå äà áúäå íåùî ïî- ðàëè÷íî - â òîâà îòíîøåíèå å íåâúçìîæíî äà ñå çàáëóäÿ.
 òîçè ìèã ñúäáàòà íà Ïóøêèíîâèÿ ðèöàð ìè ñòàíà ñúâñåì ïîíÿòíà ; èìàõ ÷óâñòâîòî , ÷å ñå îòíàñÿ íàé-âå÷å çà ìåí , ÷å öåëèÿ ñè ïúò ñúì èçâúðâÿë , çà äà äîñòèãíà äî òàçè ìèíóòà. Âñè÷êè îñòàíàëè ñúáèòèÿ è ñïîìåíè èçáëåäíÿõà ,èç÷åçíàõà íÿêúäå â ïåðèôåðèÿòà ; óãàñíàõà è ñå ñòîïèõà ãîð÷èëêèòå
è âñåëåíàòà ñúùåñòâóâàøå ñàìî çàðàäè íåÿ - åäíî åäèíñòâåíî ïðèñúñòâèå , êîåòî ñúì æàäóâàë â áåçñúííèòå ñè íîùè. Ñúìíåíèÿòà îñòàâàõà íàçàä ; àç ãè èçáóòâàõ íàðî÷íî â ïåðèôåðèÿòà , çàùîòî å íåâúçìîæíî âå÷íî äà ñå ñúìíÿâàø , çàùîòî íàé- ïîñëå òðÿáâà äà èìà íåùî, çà êîåòî äà ñå óëîâèø- áèëî òî ãðåäà èëè ñëàìêà , à îñâåí òîâà òåçè ìèãîâå ñà óæàñíî ñêúïè -åäíà ãëúòêà âúçäóõ çà óäàâíèêà , çâåçäà â ñúíèùàòà íà ñëåïåöà.
- Êîÿ ñè ?- êàçàõ àç êàòî çàìàÿí .
Òÿ ñå óñìèõíà è äîêîñíà ðúêàòà ìè , ñÿêàø , çà äà ìå óñïîêîè , íî îò âíåçàïíî ïðîáóäåíàòà áîëêà - îòâúòðå íåùî ãëîæäåøå óñúðäíî - ïðåñêî÷è àáñóðäíàòà èäåÿ , ÷å òîâà å ñàìàòà" Àôðîäèòà " , çàùîòî íå ìîæåõ äà ñè ñïîìíÿ îò êúäå ìè å òîëêîâà ïîçíàòà : î÷èòå , êîñèòå , óñòíèòå - êîãà è êúäå- âñè÷êî áåøå êàòî íà ÿâå. Åäíà õóáàâà êàðòèíà èëè õóáàâà ìóçèêà, çàåäíî ñ íåèçáåæíî íàõëóëàòà òúãà è ñòàâà ÿñíî , ÷å òîâà å òúãà ïî íåäîñòèæèìîòî , êîïíåæ ïî êðàñîòàòà , êîÿòî íå ìîæå äà ñå äîêîñíå è ïðèòåæàâà, êîÿòî å áåçêðàéíî äàëå÷ è áåçêðàéíî âèñîêî îò âñÿêàêâè ïðåòåíöèè; ïîíÿêîãà ìèíàâà ïîêðàé òåá , îñòàâÿ ñëåäà â äóøàòà è çàìèíàâà áåçâúçâðàòíî.
- Êîÿ ñè ? - ïîâòîðèõ àç ñâîÿ áåçñìèñëåí âúïðîñ.
Òÿ ïðîäúëæàâàøå äà ñå óñìèõâà ,íî â óñìèâêàòà è çàáåëÿçàõ ñúùàòà òúãà , êîÿòî ïðèòèñêàøå ñúðöåòî ìè - íåùî òàì ãàñíåøå.
- Ñïîðåä ëåãåíäàòà , Àôðîäèòà èçñêî÷èëà îò ìîðñêàòà ïÿíà - ïðîèçíåñå òÿ òèõî - ìîæå áè òîâà å áèëî ðàæäàíåòî íà åäíà ìå÷òà.

11


Ãëàñúò è ñúùî ìè ñå ñòîðè ïîçíàò . Ñèãóðåí ñúì , ÷å òîâà å áèë "ãëàñúò íà Àôðîäèòà "; åäâà ëè íÿêîé ìîæå äà ãî îñïîðâà. È â "×åòâúðòàòà " íà Áåòîâåí è â êàðòèíèòå íà Ìîäèëèàíè , òîâà ñè ëè÷è îò ïðúâ ïîãëåä . Ìîæå áè òå ñúùî ñà áèëè íàÿñíî ïî âúïðîñà , à ùî ñå îòíàñÿ äî ìåí , àç èìàõ âúçìîæíîñòòà äà ãî ïðîó÷à îòáëèçî.
- Äúëãî òå ÷àêàõ - ïðîäúëæèõ àç.
- Äúëãî òå òúðñåõ - îòãîâîðè òÿ.
Èìàõ ÷óâñòâîòî , ÷å âñè÷êî çíàÿ çà íåÿ è , ÷å òÿ çíàå âñè÷êî çà ìåí. Êàòî ÷å ëè öÿë æèâîò ñìå áèëè âñå çàåäíî è ìåæäó íàñ íèêîãà íå å èìàëî òàéíè. Ðàçáèðàõìå ñå îò ïîëîâèí äóìà . Ðàçãîâîðúò ïðîòè÷àøå ñúâñåì ëàêîíè÷íî è ñ âñÿêà ðåïëèêà áîëêàòà îò ïðåä÷óâñòâèåòî çà íåïðåäîòâðàòèìîòî
íàðàñòâàøå..
- Òè èäâàø îò áúäåùåòî.
- Ïî- ñêîðî òî íèùîòî , òúé êàòî òàì âå÷å íÿìà íèùî .
- Çàùîòî ÷îâå÷åñòâîòî ñå ñàìîèçòðåáâà - ïðèáàâèõ àç è îò òîâà ôàòàëíî ïðîçðåíèå íå ìè ñòàíà íèòî ïî- çëå , íèòî ïî- äîáðå. Ðàíî èëè êúñíî ùåøå äà ñå ñëó÷è. Ïðîãðàìèðàíî å.
- Àç ñúì ïîñëåäåí ïðåäñòàâèòåë íà "Õîìî-ñàïèåíñ"- ïîñëåäåí îò âñè÷êè ïîñëåäíè. Áÿõ äàëå÷ îò ïëàíåòàòà , êîãàòî èçáóõíà âîéíàòà , ïîðàäè êîåòî ñìúðòòà ìå îòáåãíà , íî òîâà å ïî- ëîøî.
- Äà ìîæåøå äà îñòàíåø òóê - îòñòîÿâàõ àç ñâîÿòà ïúðâîíà÷àëíà èäåÿ , âúïðåêè áåçñìèñëèåòî íà ïîäîáíî ïðåäëîæåíèå.Ìèñúëòà çà ïðåäñòîÿùàòà ðàçäÿëà ìå âëóäÿâàøå. Íå ñìååõ äà ÿ ïðåãúðíà , çàùîòî ñå îïàñÿâàõ äà íå îêðèÿ âíåçàïíî , ÷å âñúùíîñò íÿìà êàêâî äà ïðåãðúùàì , à òîâà íèêàê íå å áåç çíà÷åíèå ,ïîâÿðâàéòå!
- Äà îñòàíà , íî êàê - ïðåç ñúëçè ïðîäóìà òÿ. Òîâà áè ïðîìåíèëî ìíîãî ñúäáè è áè îáúðêàëî ïîðÿäúêà íà ñúáèòèÿòà , êîåòî å íåâúçìîæíî. Îñâåí òîâà ñúäáàòà ìè íà ïîñëåäåí ïðåäñòàâèòåë å îêîí÷àòåëíî ðåøåíà è òîçè ôàêò íå ìîæå äà áúäå çàëè÷åí â ìàòåðèàëíèÿ ñâÿò.
- Íå áèõ ïîíåñúë çàãóáàòà .
- Àç - ñúùî , íî å íåèçáåæíî.
Ïîñòåïåííî ìåæäó íàñ , îñâåí áîëêàòà îò ïðåäñòîÿùàòà ðàçäÿëà , ñå óñòàíîâè ïúëíî ðàçáèðàíå.
Ïîëó÷è ñå íåùî êàòî îáìåí íà èìôîðìàöèÿ , ïî êîÿòî âñúùíîñò áÿõìå ïðåäâàðèòåëíî íàÿñíî.
Òîâà ,êîåòî áÿõ ïðåä÷óâñòâóâàë â ïî- òî÷íà èëè ïî- íåîïðåäåëåíà ôîðìà , òÿ ãî ïîòâúðæäàâàøå ïî÷òè áåç èçìåíåíèå.
- Àêî ñå ñðåùíåì íÿêîãà è íÿêúäå â äðóãî èçìåðåíèå?
- Òîâà áè ìîãëî äà ñòàíå ñëåä ñìúðòòà .
- Âåðîÿòíî -â äðóãà ôîðìà.
- Íåñúìíåíî - íàëè ñúì ïîñëåäíàòà "õîìî ñàïèåíñ".
- Ñïîðåä èçñëåäâàíèÿòà , íàé - èçäúðæëèâè íà ðàäèàöèÿòà ñà ñêîðïèîíèòå è êîñòåíóðêèòå.
- Òîâà å äîáðà ïåðåñïåêòèâà . Ìîæå áè êàòî êîñòåíóðêè ùå èìàìå ïî- ãîëÿì øàíñ.
- Âèæäàì ïëàíåòàòà ïîêðèòà ñ êîñòåíóðêè , ñêîðïèîíè è äðóãè ðàçíè ÷ëåíåñòîíîãè .
- Âèæäàì è íàñ- äâàìàòà â åäíî ùàñòëèâî ñúæèòåëñòâî. Êàêâà ïðåêðàñíà êîñòåíóðñêà ïëàíåòà!
- Ùå òå îáè÷àì äîðè è òîãàâà. Çà ìåí òè ùå ñè îñòàíåø "Àôðîäèòà".
- Åäíà ìå÷òà îò ìîðñêà ïÿíà - Àôðîäèòà â ðîëÿòà íà êîñòåíóðêà…×óäåñíà èäåÿ . Íî âðåìåòî èçòå÷å . Äîâèæäàíå äî íîâàòà íè ñðåùà.
- Ùå ìè ëèïñâàø .Ìíîãî ùå ìè ëèïñâàø…
Òîãàâà òÿ îòíîâî ìå äîêîñíà è ðàçáðàõ , ÷å äîêîñâàíåòî å ñúâñåì êàòî èñòèíñêî , ñàìî ÷å ìíîãî áîëè ñúðöåòî è òàçè áîëêà ïîñòåïåííî íàðàñòâà è ñå âïèâà;ïîñëå íàñòúïè åäíî ïðîáóæäàíå, êîåòî áèõ èñêàë äà íå íàñòúïâà , çàùîòî îñúçíàâàõ âñå ïî- îïðåäåëåíî , ÷å ìå÷òàòà ïî íåäîñòèæèìîòî ìå å îòðîâèëà è ÷å ùå òúðñÿ òîçè îáðàç äî ïîñëåäíèòå ñè äíè , ñ íàäåæäàòà , ÷å òå íÿìà äà ñà ìíîãî , çàùîòî íå ìîæå äà ñå æèâåå ñ òàêàâà îòðîâà è íèêàê íå ìîæå äà ñå æèâåå áåç íåÿ .
Óòðîòî íå ìè äîíåñå íèùî , êàêòî è ñëåäâàùîòî.


Ð.Ñ.Ðàäåâ 1983ã.


Ïóáëèêóâàíî îò BlackCat íà 13.03.2006 @ 07:53:50 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   radi_radev19441944

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 6


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ðèìè ñ ..èâ
àâòîð: LeoBedrosian
539 ÷åòåíèÿ | îöåíêà 5

ïîêàçâàíèÿ 21023
îò 50000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Casus irreducibilis" | Âõîä | 4 êîìåíòàðà (8 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Casus irreducibilis
îò sradev (sradev çà ïîùèòå go.com go2.pl wp.pl) íà 21.08.2006 @ 09:54:57
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
napomni mi da ti razkazha ne6to


Re: Casus irreducibilis
îò libra íà 09.04.2006 @ 12:37:52
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
òîâà åäâà ñåãà ãî ïðî÷åòîõ çàùîòî èñêàõ äà ãî ÷åòà íà ñïîêîéñòâèå è åäâà ñåãà óñïÿõ...
âñåëåíà ñè òè ÷îâå÷å, à ñå íàëàãà äà æèâååø â êðàåí ñâÿò...
íÿìà äà òå ðàçáåðàò, êîëêî îò òåçè äåòî ñà ãî ïðî÷åëè ñà ðàçáðàëè..
îòèâàì äà èçïóøà åäíà öèãàðà, ìàìêà ìó


Re: Casus irreducibilis
îò radi_radev19441944 íà 09.04.2006 @ 20:58:20
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://literatron.dir.bg
Íå âñè÷êî å áëèçêî äî ñúðöåòî . Õîðàòà èìàò ðàçëè÷íè æåëàíèÿ è ñúäáè. Äîðè íàé - áëèçêèòå.
Íå ìîæåì äà ãè ïîäöåíÿâàìå çà òîâà.
Íî èìà åäíî ñúñòîÿíèå íà äóõà , íàëó÷êàíî îò ñþððåàëèñòèòå è âåðîÿòíî - åçîòåðèöèòå, êîåòî ìè å èíòåðåñíî è ñå îïèòàõ äà ãî ïîãëåäíà îò áëèçî. Êîëêî ñúì óñïÿë - íå çíàÿ . Äâèæåõ ñå â òúìíîòî.
Âñè÷êî õóáàâî.


]


Re: Casus irreducibilis
îò libra íà 10.04.2006 @ 08:44:45
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
äúðæà äà ñúì ÿñíà - íèêîãî íå ïîäöåíÿâàì, âúçêëèöàíèåòî "ìàìêà ìó" ñ ïóøåíåòî íà öèãàðàòà ñå îòíàñÿò åäèíñòâåíî è ñàìî çà ìåí, êàòî îòâåòíà ðåàêöèÿ îò ïðî÷åòåíèÿ òåêñò - ïîíåæå íå ìîãà äà ñå ñàìîñúæàëÿâàì ïîíÿêîãà ñè ñå ðóãàÿ
à õîðàòà...õîðàòà ìîãàò äà ñè áúäàò âñÿêàêâè è àç ïðèåìàì èëè íå ïðèåìàì, (ìîå ïðàâî ñè å) õîðàòà òàêèâà êàêâèòî ñà
ïîçäðàâ è ëåêà ñåäìèöà )

]


Re: Casus irreducibilis
îò salza (lorien575@abv.bg) íà 02.04.2006 @ 20:43:12
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Õàðåñàõ, òîâà å íàé-õóáàâîòî êîåòî ñúì ÷åëà îò òåá äîñåãà. È ñúâñåì íå ñìÿòàì çà ñòðàííî, ÷å äíåñ ìè ïîàäíà åäíà ìèñúë íà Áëàâàòñêà çà äóøèòå-áëèçíàöè (ò.å. òåçè êîèòî ñå òúðñÿò ïðåç ïðîñòðàíñòâàòà è âåêîâåòå) è òÿ êàçâà íåùî ïîäîáíî íà òåáå, ÷å òå íå ìîãàò äà îñòàíàò çàåäíî, è ÷å äîðè èçïèòâàò îñîáåíî ñèëåí àíòàãîíèçúì â íÿêîè ìîìåíòè. Òîâà ñå âðúçâà è ñ áóäèñòêàòà ìèñúë "Let it go" - ò.å. äà îñòàâèø äà òå îòìèíå òàçè äóøà, äà îñòàâèø Ëþáîâòà äà îòïëóâà êðàé òåá êàòî ëîäêà ïî òå÷åíèåòî.....òîâà å åäèí îò íàé-òåæêèòå óðîöè çà íàó÷àâàíå.

áëàãîäàðÿ çà òîçè òåêñò


Re: Casus irreducibilis
îò radi_radev19441944 íà 05.04.2006 @ 00:10:32
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://literatron.dir.bg
Èñòèíàòà å , ÷å ñúì ñå ðàçïèëÿë ìåæäó ôàíòàñòèêàòà , ñþððåàëèçìà è ãðîòåñêàòà.
È ìàé íèùî íå å êàêòî òðÿáâà.
Èäåÿòà å õóáàâà , íî ðåàëèçàöèÿòà -íå ñúâñåì.
Íå ñúì çàïîçíàò ñ åçîòåðèöèòå. Ñëåäâàõ íÿêàêâà èíòóèöèÿ.
Áëàãîäàðÿ òè , ÷å ñè ìó îáúðíàëà âíèìàíèå.

]


Re: Casus irreducibilis
îò Marta íà 09.04.2006 @ 17:10:37
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://doragspd.wordpress.com/
Õàðåñà ìè, äîñòà âðåìå ìó îòäåëèõ, íî íå ñúæàëÿâàì. Íà ìåñòà ñå ïðèñåùàì çà Ñâåòîñëàâ Ìèíêîâ. Íå çíàì õàðåñâà ëè òè, íî ìè ñå ñòðóâà áëèçúê ñòèëà òè.


Re: Casus irreducibilis
îò radi_radev19441944 íà 09.04.2006 @ 20:45:51
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://literatron.dir.bg
Òðÿáâà äà âçåìà äà ïðîâåðÿ. Õóáàâî , ÷å ìå ïîäñåòè , çàùîòî íå ñúì îáúðíàë âíèìàíèå.
Áëàãîäàðÿ çà ïîñåùåíèåòî.
Áúäè ùàñòëèâà.

]