Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 601
ХуЛитери: 1
Всичко: 602

Онлайн сега:
:: pc_indi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРенегат
раздел: Разкази
автор: Ognian

Тази история се случи в началото на 20-те години на миналият век. В столицата живееше млад архитект на име Ренедялков. Едва ли някой би се учудил от мечтата му - той искаше да завладее София. Беше дошъл от Свищов. Предците му бяха обикновени строители, войници, дребни търговци. В суетнята на големият град с обич си спомняше за баба Гюла, която, както гласеше семейната легенда, перяла дрехите на предишният монарх!

Като сън изминаха годините във Факултета. Вече няколко месеца обикаляше канцелариите на държавните чиновници, на предприемачите, на едрите индустриалци, за да предлага дипломата си. Без успех. Свищовските пари, изпратени от лозето, изтъняха застрашително. Есента тъжно пристигна след лятото и бързо се смени със суровата зима.

Транспорната стачка беше наскоро отшумяла. Веднъж, когато студеният вятър на късната есен враждебно брулеше червената му брада, една ръка решително го дръпна от улицата в клуба на комунистическата партия. Ето, така, направо от паважа Ренедялков стана комунист!

Не трябва да го обвиняваме. Повлече го течението на времето, което тогава беше справедливата част на битието. Така му каза другарят от дървената трибуна в клуба. Изминаха няколко седмици. Ренедялков състрадателно научи за борбите и мъките на работническата класа от няколко вехти книжки на класиците.

С много повече състрадание, обаче, гледаше изчезващите свищовски пари. Със съжаление изпращаше всеки лев и стотинка, с жал ги процеждаше и стиснато броеше. Дълго време ги търкаше в брадата си, плюеше в пазвата си, гледаше крадешком зад гърба си… Но те сякаш не го обичаха, изтичаха в пръстите му.

В мечтите си той проектираше, строеше. Привличаше го силният колективизъм , изразен в подчертано общи жилища, без намек за битова индивидуалност. Искаше да създаде малки, компактни, градски къщи, с дворчета, където хората да изживяват заедност.

Разбира се за работническата класа!

Но, понякога, в самотните часове, мечтаеше за едносемейна къща с басейн в околностите на София, каквато беше виждал във филмите на Рудолфо Валентино. Един сън, космичен, недосегаем, но буржоазен. Протягаше ръка към него от калта на партийният клуб в Ючбунар.

"Ренегат ли съм, заради това, което искам!" - питаше се с болка Ренедялков.

И днес, с празен стомах скиташе из студените улици. Беше се срещнал за кой ли път с равнодушните, затворени врати на сребролюбците, враговете на класата му, които му отказваха живот. Една циганка протегна посиняла ръка за милостиня, но той, без да я вижда отмина в снега.

Закрачи край осветените кафенета. Зад топлите витрини хора от друг свят говореха, обичаха се с поглед, смееха се, дочуваха се приглушени звуци на пиано. Спря под вихрушката, опря лице в стъклото и …отчаяно поиска да бъде на тяхно място!

Предаде класата си.

"Ренегат ли съм?" - отново с мъка се запита Ренедялков.

Така го свари зимната нощ , а тя го плашеше. Ужасяваше се от бедняшката си, ледена стая, където парцаливият юрган не можеше да го защити от кошмарните видения. Бе научил, че тази стая е била дом на непознат самоубиец. Вечер, на прага на съня, сянката на мъртвият изплуваше зад ъгъла, надвесваше се над него и внимателно го докосваше с костеливите си ръце. Ренедялков, облян в пот се будеше с вик, без да види нищо в мрака.

Под жълтите улични фенери, пред него изникна яма. Архитектът отскочи настрани, очите му се спряха на силует в дълбочината.

"Господине, внимавайте." - чу се тих глас. В утробата на града негов брат по класа се трудеше.

Той се огледа и едва сега забеляза светлината на странно цвете - уред за запояване на тръби. Наведе се да стопли ръце и тогава видя вестник с комат хляб, сирене и сланина. Празният му стомах мощно го замая.

Архитектът клекна и премалял от глад погледна вързопа с храна. Без да мисли грабна храната и с треперещи пръсти започна да тъпче парчета хляб в устата си.

Истерична мисъл бясно мина през главата му:

"Откраднах от работник… аз съм ..ренегат…ренегат…ренегат…"

И Ренедялков побягна с вързопът в черната виелица.

***

Това, което не знаеше бе, че след много години внуците му щяха да живеят в просторна къща, с басейн, извън града.

Без да бъдат ренегати.


Публикувано от BlackCat на 20.12.2005 @ 05:44:40 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Ognian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 00:39:43 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Ренегат" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Ренегат
от Den i nosht на 12.02.2006 @ 08:27:54
(Профил | Изпрати бележка)
Но, понякога, в самотните часове, мечтаеше за едносемейна къща с басейн в околностите на София, каквато беше виждал във филмите на Рудолфо Валентино.


Това, което не знаеше бе, че след много години внуците му щяха да живеят в просторна къща, с басейн, извън града.

Не трябва да го обвиняваме.


!!!