Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 868
ХуЛитери: 4
Всичко: 872

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: LATINKA-ZLATNA
:: Lombardi
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКратък опит за литературен анализ
раздел: Други ...
автор: condor

Кратък опит за литературен анализ



Аз пия любовта си да убия
Любовна лирика автор: angar


Ангар е един от най-вътрешнопротиворечивите автори - които съм срещал. При него желанието се среща и разминава с възможностите, страстта се сблъсква с разума, никога не се знае кое надделява в края. Или ако нещо все пак надделява - то това е хумора, доброто настроение и приятелството.
Затова Ангар е един от малцината - обичани от всички и особенно от нежния пол.
Но нека да започнем един сериозен анализ от началото:


Аз пия - любовта си да убия!
Защото тя и тъй е мъртва обич!
Аз пия - и пиян ще те убия!
И нека мене също ме убият!

(Не знаем до каква степен авторът се припокрива с лирическият герой - и затова ще спестим ползването на авторовото име - ще ползваме понятието литературен герой или само герой.)

Тук лирическият герой - изповядва съществуването на някаква обич. Но дали това е обич или е мъртва обич?
Той сам не знае отговора или поне се опитва да си отговори на това.
Нещо в повече - иска да убие любовта си - понеже тази обич е мъртвородена - обекта на любовта не желае да сподели чувствата.
Тази обич е предварително обречена на гибел. Тя е гибелна за самата себе си - но нейният ефект може да се окаже гибелен и за други хора Защо това е така?
Първо - носителя на тази мъртвородена обич сам осъзнава безсмислието и, опитва се да я изреже и изхвърли като един тумор, опитва се да се напие - за да убие любовта или поне отчасти да я забрави.
Но напивайки се или отдавайки се на мисли за тази обречена Любов героят ни затъва още по-надълбоко в блатото на любовните страдания.
Той крещи от мъка, налива се с вино, започва да обвинява обекта на Любовта си за огромната болка - която изпитва.

В един момент в пиянска просъница Лирическият герой заявява на всеослушание:
"Аз пия - и пиян ще те убия!"
- Тук виждаме антисоциални мисли, мисли - насочени срещу друг човек, мисли - греши и черни.
Но героят ни осъзнава грешката си - осъзнава до какво това ще го доведе:
"И нека мене също ме убият!"
Виждаме един план за предумишлено убийство на една обречена Любов - като в замаха си лир. герой няма да се спре дори да убие възлюбената си приятелка - съзнавайки че това ще бъде и собственната му гибел, тоест имаме явна идея за убийство и самоубийство.
Лирическият герой посяга на любимата си и слага край на живота си. Това е един до болка познат сценарии. В живота реализацията на този сценарии е толкова драматична - както и в стихотворението на Ангар.
Липсващото звено в случая е третият участник. В живота винаги има и трети. И тогава любовта не може да бъде поделена. Възлюбената героиня явно се е отдала на третия - в случая невидим участник и това прави мъката на лирическият герой още по-силна. Това е безсилито пред свършените факти.
И тук героят ни започва да осъзнава своята обреченост и нищожество:


"Аз пия да забравя, че съм малък!
Аз пия да забравя, че съм жалък!
Това, че както и да се старая,
аз любовта ти няма да позная! "


Героят открито си признава че любовта на възлюбената си никога не ще да опознае - понеже тя изобщо не мисли за него - няма никакво намерение да му се отдаде.

И тази предопределеност , тази обреченост на самота или на страдание подтиква Лирическият ни герой още веднъж към мисълта за убийство и самоубийство.
"И кой ще е виновен за смъртта ни?"

Единствен, който в малкото ми тяло,
дух на титан погрешно е поставил!

И тук много интересно как героят се замисля кой ще е виновен за смъртта му?
Търси се причинно-следственната връзка между явленията. Значи все пак героят ни счита че нещата са детерминирани, предопределени или управлявани от силата на природни или божии закони.
За миг просветва тази мисъл относно мъдростта и силата на вечните закони.
Но това не е достатъчно. Лирическият герой отказва да опознае кои са тези закони. Предпочита да си зададе въпроса кой е посял у него тези грешни мисли?
- Отново се търси виновник - извън субекта на действието.
Отново вината се търси извън себе си - един вид създателя на вселената е създал грешна планета или грешно е посял разума у хората.
Силният дух - посят в едно малко човече го кара да търси разрушението и гибелта си.

Това е най-дълбокият въпрос - дето можем да открием в цялото стихотворение. Тук е закодирана мъдростта за несъвършенството на вселената.
Защо създателят на вселената не я е направил толкова съвършенна - че всичко да става от само себе си. Защо се налага да ползваме мисълта си в търсене на трудни отговори. Защо ни е дадена изобщо мъдрост - щом тази мъдрост ще ни служи за убийство и за самоубийство?
Защо всичко в живота не бе поне с малко по-съвършенно - за да можеше да се отдадем на обекта на нашата Любов и да нямаше нужда да се стига до такива тежки житейски драми?

Но... ако нещата бяха така прости - нас щеше ли изобщо да ни има?
Нямаше ли още да си стоим по дърветата?
Нямаше ли да си останем в Рая при Адам и Ева и да се плодим в изобилието на всичко.
Ако нещата си бяха такива елементарни - нямаше да я има тази нова и модерна форма на робството - наречена труд. И нямаше да има нужда да развиваме наука и да търсим знанията. Нямаше да има нужда и да си задаваме тези въпроси тука или да търсим техните отговори.

Не ни остава друго освен да съчустваме на лирическият герой и да се опитаме да му помогнем. Да го извадим от блатото на собственните му заблуждения. Да му помогнем да се оттърси от мъртвородената му обич. А най-доброто място за изтрезвяване е суровата действителност на живота.

Да го речем другояче - на кривата ракета космоса и е крив и тази крива ракета се върти в затворен кръг - така летящият в ракетата добива представата за едно изкривено и затворено пространство.

Все пак да не забравяме че нашите представи за космоса и за вселената не са прекаленно много напреднали - затова най-добре е да не се присмиваме на кривата ракета - един ден може да се окаже че пространството наистина е изкривено и тогава на нас ще ни се смеят.

И в края на анализа не може да не признаем че лиричеслкият герой е болен от любовна мъка, тежко и фатално болен. За съжаление това не е най-красивата любов - дето ние сме свикнали да срещаме в розовите истории. Това е от онези тежки и противоречиви любови, несподелени, фатални, отблъскващи.
Бедата на лирическият ни герой основно идва от неговата сила и желание да победи и да се наложи на всяка цена.
Ако той бе един слабоволев и безхарактерен тип - той щеше да се е отказал още в самото начало - надали щеше да се стигне до всичките тези усложнения. Но уви. Героят е герой и в истинския и в преносния смисъл. И за финал потвърждавам първоначалната ми хипотеза на нарцисизъм.
Да - това е една от многобройните прояви на нарцисизъм или самовлюбеност в себе си.


Да погледнем и послеслова:
"Така ще е, като Л. харесва само големи и красиви мъже!"

Дали причината е в Л. или в ракетата носител?
Предполагам че читателят вече си е отговорил на този въпрос.


Публикувано от mmm на 10.12.2005 @ 18:45:08 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   condor

Рейтинг за текст

Средна оценка: 3
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 13:39:09 часа

добави твой текст
"Кратък опит за литературен анализ" | Вход | 3 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кратък опит за литературен анализ
от libra на 10.12.2005 @ 19:15:36
(Профил | Изпрати бележка)
майко мила, впечатляващо..
Л. е благодарна, че го публикува като отделен текст
освен това, да, Л. е невинна )


Re: Кратък опит за литературен анализ
от Luna на 10.12.2005 @ 20:01:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.gzandeva.com, www.poetiskitara.com
По-кратък опит за литературен анализ:
ОБИЧ? О,БИЧ! :)))))))))


Re: Кратък опит за литературен анализ
от angar на 10.12.2005 @ 20:26:48
(Профил | Изпрати бележка) http://angelchortov.hit.bg
Аз пък, наивникът, не бях видял че го е пуснал като отделен материал; мислех си че е само отзив, и бях му направи следният отзив на отзива:

"Здравей Кондор!

Благодаря ти много за чудесния анализ! Толкова ми хареса, че бих искал да беше го пуснал не като отзив, а като самостоятелно произведение!

Удивително колко добре си разбрал какво казвам и какви чувства изпитвам.

Имам и някои дребни забележчици.

Първо - обичта ми е "жива обич"! Ако беше мъртва, нямаше да има нужда да се убива. А текстът "защото тя и тъй е мъртва обич" означава само, че тази обич няма бъдеще!

Второ - авторът прекрасно знае каква е обичта му. Той въобще е автор, който знае какво пише. Не е от онези, които не знаят "сън ли си или те има", "огън ли си или си дим" и пр.

Да, той е неадекватен; но нали любовта и лудостта са неразделни; ако беше адекватен, нямаше да е влюбен.

И е потопен не "в блатото", а "в морето" на любовните страдания!

И никога и в нищо не обвинява обекта на любовта си! Такова нещо в стихотворението няма! Не знам от къде си си втълпил такава идея - може би просто ти се иска да е така?!

Що се отнася до третият участник - има ли го или го няма, този въпрос въобще не ме е занимавал, той няма отношение към събитията; разсъжденията са в друга плоскост.

И последно - героят съвсем не осъзнава своето нищожество. Той въобще не е и не се мисли за нищожество! Той казва за себе си, че има дух на титан!

И понеже се заигравате с Либра, за да няма недоразумения ще спомена още, че нейното стихотворение наистина стана повод да пусна "Аз пия любовта си да убия"; но тя няма никакво отношение към неговото написване! Със забележката си под текста само казвам, че съм прочел и ми е направило впечатление стихотворението й "Многоточия..."

Използвам случая и за две думи относно "нарцисизма" в предния ти отзив. Казваш, че "Когато любовта е несподелена - имаме самовлюбване". Но хубавото на самовлюбването е, че любовта при него винаги е споделена. И когато застанеш пред огледалото, оттам винаги те гледа един влюбен в тебе човек!

С голяма благодарност за анализа и с най-добри пожелания към теб!

Ангар."

Това беше отговорът ми на онази част от анализа, която е видях под своето стихотворение!

Продължението на анализа тук определено не ми харесва! Това са си само твои недоброжелателни умозаключения, които могат да характеризират теб, но отказвам да имат нещо общо както с мен, така и с лирическия ми герой.