Как да развием индивидуалността си?
(Продължение)
Интелектуалната парадигма и литературата
(Философско-поетичен диалог)
1.Първи диалог
-Как битието Джиги,
чрез същността,
става
екзестенциална характеристика
на съществуването?
-Предизвикваш ме, Мо!? Описваш цялостния възпроизводствен процес чрез основните категории на философията - "битие", "същност" и "съществуване", а искаш от мен да детайлизирам чрез нализане в екзистенциалното, хитрец накъв!? Извинявай! - казва Джиги закачливо.-Добре! Слушай!
1.
Четенето е изкуство -
на разбирането брат:
водещо към чувство
и чрез волята ни - към обрат.
Диалогът е изкуство -
на общуването брат:
в мисълта се лее чувство,
водещо ни към обрат.
Слушането е изкуство -
разбирателството търси брат:
в интелекта доминира чувство,
молещо ни за обрат.
Гледането е изкусто -
на вниманието е брат:
волята в море от чувство
търси в живота ни обрат.
Писането е изкуство -
вярата открива в него брат:
ах, какво ли тука чувство
ще ни води към обрат?
Цялото това изкуство
в живота търси брат:
и намира го в приятелското чувство
чрез поредния обрат.
-Нямам думи, Джиги! - отзовавам се веднага аз.-Чудесно си описала процеса на интелектуалното възпроизводство, свързвайки го с приятелството като негово естествено състояние.
-А как съществуването Мо,
чрез дейността, като същност,
създава общество,
като инструмент
на индивидуалното възпроизводство?
-Очаквах такъв въпрос, Джиги - казвам спокойно.- Ще се опитам да ти отговоря, разкривайки обетивирането на субектиността чрез разрешаване на екзистенциален проблем:
2.
Във всеки миг откривам рай
и щастието спохожда ме безкрай,
че магнетизма на менталната преграда
за мен е най-голямата награда.
От неразбиране дълбоко оскърбен,
оттеглям се, но не и натъжен,
и казвам си с тревога:"Ах,
та аз не съм монах?!"
И връщам се в тази магнетичност,
поглъщаща ме в своята пластичност,
за да полетя в простора като птица,
носеща от благослов на утринна росица.
-Ах, Мо! - възкликва Джиги.-Ти и тук възпяваш интимния момент на приятелството, макар че не рисуваш в явен вид друг образ.
-Но нима и най-дълбоко пазената тайна Джиги,
носеща радост или болка,
не е рожба на характера на общуването,
което пък е страна
на същността?
-Въпросът ти е прецизен, Мо…-замислено проточва Джиги.-Поетите са субекти на днешните обществени отношения. Като отговор на въпроса ти, искам да се обърна към тях със следното:
3.
Познавам множество поети,
летящи на измислени карети -
във всеки дреме по един монах
на различни блянове богат.
Поете,
ти избра си за награда
да живееш с мъките на ада
и вместо действащ заклинтел,
оставаш "възвисяващ" се мечтател!?
-Така е, Джиги! Нямам коментар - казвам с разбиране.-Тук проследяваме задълбочаващата се връзка между философията и поезията и възможностите философските текстове да служат като опора при разработане на поетични произведения.
-А нима споделянето или затаяването
на радостта и болката Мо,
отново не е въпрос
на характера на житейските контакти
със съременниците?
-В средата на общността Джиги,
възникват противоречията и проблемите,
и пак там се намират
средствата
за тяхното разрешаване.
-Но процесът,
който разглеждаме Мо,
е цялостен,
с различни свои страни…
-Това е реалният практически процес,
в който достигаме
до преживяването
на нормалния индивид
-Но кой индивид е нормален, Мо?
-Този, който възпроизвежда
своята сетивност като нормална.
-Но какво е това "човешка сетивност"?
-Социално организираната дейност!
2.Втори диалог
-Патосът на прагматизма,
разбиран като хуманен екзистенциализъм,
е да разширява
зоната на нормалната сетивност,
свързана с превръщането на все повече индивиди
в собственици на произвеждания от тях продукт.
-Но хумнността
на преживяването
предполага
точно определена
организация на общността!
-Да! Става въпрос
за общности
на доброволно обединяващи се индивиди
за поемане
на своето свободно възпроизводство.
-Но хармонията и хаосът
са естествени страни на съществуването,
познати на зрелия човек
във връзка с възникването
на противоречието на неговия живот.
-Разширяването на опита,
а това е сфера на способностите,
е съдържание на човешкото.
Без хаоса
няма да има борба
за постигне на хармонията.
-Съвременната филосфия
израства непосредствено
от своите предпоставки,
което, от идеология,
я превръща в наука.
-Философията
на Карлос Кастанеда
е двупластова -
въздейства
на подсъзнателно ниво
със своята прикрита рационалност,
а лумпенизира читателите
чрез откритите си лъжи и измислици,
в които втъкава
ужасяващата реалност
на наркоманията.
Налице е умножаване
на идеологическия ефект.
-Вместо човекът,
като разумно същество,
да се противопостави
на естествения деградационен процес,
което реално се прави
в някаква степен,
той сам издига деградацията
като водеща тенденция.
-Овладяването на стихията на потребностите
и свеждането им до разумната граница на необходимостта - в това виждам решаването на проблема.
(Следва)