Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 799
ХуЛитери: 2
Всичко: 801

Онлайн сега:
:: Georgina
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОт другата страна.
раздел: Разкази
автор: Satyrr

"Не гледай от другата страна.
Понякога е опасно."
ОТ ДРУГАТА СТРАНА





Ето. Събужда се.
Смята, че денят ще бъде прекрасен, само защото прозо-рецът е отворен и слънцето грее. Птичките не пеят, понеже в то-зи град няма птички, но и слънцето е достатъчно.
Колко наивно.
Същото това слънце блести право в очите му и той още не може да свикне със светлината. Чувства се схванат. Сякаш предния ден е прехвърлял камъни през Берлинската стена. Сеща се, че стената вече я няма. Денят май няма да е толкова прекра-сен.
Но както и да е.
Въпреки всичко отхвърля чершафите настрана и става. С мъка отива до прозореца. Навън всичко е зелено, чисто и спо-койно. Красиво. Лошото е, че това не пречи да му се вие свят. Слънцето май грее прекалено много. Дръпва пердетата.
Сега вече сутринта изглежда като всяка друга. Тиха и мрачна. За да станеш от леглото се изисква титанично усилие на волята. Клепачите тежат колкото стар чугунен радиатор. Обик-новенно всичко това се определя от туку що събудилото се съз-нание като съдизъм. Или мазохизъм. Все едно.
Добре, че вече мина.
Нещо обаче липсва. Заслушва се.
Естествено.
Стрелките на часовника обикновенно звучат все едно те удрят по главата. Не е особено приятно. Този път обаче мълчат.
Обръща се и застава пред часовника. Интересно. Разтър-ква очи, но няма ефект. Ощипването по ръката също. Стари и изтъркани методи, които вече не действат. Няма съмнение, че е буден.
Въпреки това, стрелките на часовника се движат назад.
За момент стои и объркано наблюдава циферблата. Се-кундите текат. Осем. Седем. Шест.
"Дали е възможно часовникът да върви назад?"
"Когато си изпразнил половин чувал стъклени чашки със спиртни питиета, всичко е възможно."
"А в случай, че не си.....?"
Няма отговор.
Кратък разговор с подсъзнанието.Както обикновенно без ясен завършек. Поглежда отново часовника с тайна надежда. Промяна обаче няма.

Тази сутрин в къщата е доста тихо. Няма гласове. Не, че скоро е имало, но все пак... някак си е различно. Сякаш всички са изчезнали, мухите са спрели да жужат и да досаждат, и сякаш листата на цветята са замряли, и не мърдат. Като, че ги е страх.
Тик-так. Тик-так.
Глупости. Това го няма. Може би един аналгин няма да е излишен.
Както и да е.
Стария часовник сигурно се е повредил. Все пак никога не знаеш какво може да се очаква от старите часовници. Дори понякога може стрелките им да се движат назад... но сега няма време за това.
По-късно ще го оправи.
По-късно.

Ето го пак.
Този път е в градината. Тя е голяма и шарена, а той стои клекнал между редиците цветя, и гледа надолу. Интересно.Пита се защо цветята сякаш са се смалили.
Той много обича цветята си. Всъщност цялата градина. Има толкова много видове, че дори и той не може да ги изброи без да си записва. Но въпреки това помни как изглеждат. Няма начин да е сбъркал, не. Убеден е, че вчера бяха по-големи, по-ярки и по-разцъфнали.Сякаш листенцата им са мъничко по-мал-ки и недоразвити. Сякаш… сякаш това са същите цветя, но от преди два дни.
Странно, но въпреки това трябва да ги полее.
Цял следобед обикаля из градината. Лехите са дълги, ка-то железопътни коловози. Сякаш нямат край. Дълги редици вся-какви цветя и цветове, като че достигат хоризонта, ако стената на отсрещната къща може да се приеме по този начин.
И все пак градината е огромна. Цветята са навсякъде. За уморения самотен градинар нейния край лесно се губи. Губи се толкова, че все едно го няма. За разлика от… какво? Скрити ми-сли тихо надничат из главата му. Иска да ги намери, но всичко се превръща в проста игра. Криеница.
Някак си нещо ги спира.
Тогава всичко преминава в картини. Неясни образи про-дължават играта в мозъка му. Като че видя цветята?
Отново е клекнал сред тях.
Невъзможни вихрушки от цветове.
Сякаш са го обградили отвсякъде, намръщено надвесени над него. Искат да му кажат нещо, но той не ги чува.
"Трябва да поговоря с розите"
Внезапна и изненадваща мисъл. Шарена и интересна, колкото цветята. Нещо необикновенно се случва в подсъзнание-то му. Сега картините се смесват със звуците и.... и има толкова много много много рози...
Но каквото и да имат да му кажат розите, той няма как да го чуе. Не и този път.

Скърцане на дърво.
Ужасен шум.
Но той не му обръща внимание. Седи на стария стол и се клати напред-назад.Стиска раменете си с ръце,а лъчите на след-обедното слънце се отразяват от празния му поглед.
Той седи така, а отвън лейката лежи разлята върху смач-каните рози. Капки вода се стичат по мокрите розови листа.
Като сълзите в очите му.
"Защо плачеш?"
Немога да видя, но съм сигурен, че погледа му се прояс-нява.
Тъмнина. За миг е затворил клепачи.
Скърцането спира.
Очите му следят нещо. Малка сива мишка, която издава странни звуци. И върви назад.
Назад, назад и все назад.
Мога да усетя как тялото му изстива, въпреки жаркото слънце. Птичките не пеят, защото в този град няма птички, но и слънцето би трябвало да е достатъчно.
А не е.
Поглежда към небето, макар винаги да е знаел, че не съм там. Не говори с думи, защото няма кой да го чуе.
"Има те, нали? Седиш там някъде, гледаш ме и се смееш.
Нима е забавно?"
Нямам какво да му кажа.
Опитвах много пъти до сега, но той не иска да ме чуе.
Съзнанието му се бори. Бяга през тиха есенна гора.Меки-те шарени листа запазват шума от стъпките му за себе си. Дър-ветата летят покрай него,силите свършват,а гората и листата не. Въпреки това продължава.
Иска да стигне края.
Е, ето го и него.
Колкото и да блъска по решетките, те няма да го пуснат нататък. Всъщност, може би "нататък" не съществува. Може би гората е илюзия, а неговото съзнание винаги е било в тази клет-ка. Там се е родил.
Да. Няма дървета и листа.
Само решетки.
"Пусни ме."
"Но аз нямам власт над теб."
"Неможеш да ме заблудиш. Знам, че ти направи тази клетка. Пусни ме."
Малки и студени капки пот. Смесват се със сълзите и се стичат по лицето му. Може би е забравил мишката?
"Защо да го правя? Ти винаги си харесвал своята гора. Своите жълти и червени, и оранжеви листа, и своите дървета. Защо сега бягаш от тях?"
"Не. Пусни ме! Знам, че това не е краят. Нека видя дали съществува нататък. Нека видя, какво има отвъд!......"
Решетките ги няма. Невидим вятър носи листата по дъл-га пътечка сред дърветата.
"И все пак.Не се ли страхуваш от това,което може да сре-щнеш отвъд? Може би мишките ще вървят назад и може би..."
"Не. Стига."
"Тогава върви нататък. Но побързай! Върви и виж всич-ко, което толкова много искаше да видиш. Времето тече..."

Отваря очи.
Следобедното слънце вече се движи към залеза. Той ле-жи на пода, а до него се търкалят парчетата от стария дървен стол. Онзи, който скърцаше.
Чук-чук.
Време е да става.
О, но той е толкова уморен. Нищо! Сега вече е свободен. Може да отиде отвъд и да види всичко.
Хайде.
Надига се бавно. Трудно. Но ето - вече е прав. Сега може да усети промяната. Чувства се, сякаш може да тича и тича, и...
И го прави.
Не знае накъде отива, но е сигурен, че краката му го но-сят нататък или отвъд, към това същото място, което има тол-кова много имена.
Дървета и къщи прелитат покрай него. Няма ги листата и стъпките му отекват по улиците. Този път обаче няма да има ре-шетки. Може би мишките няма да вървят назад и може би...
А може би не.
Стъпка. Още една.
Не тича.
Вече няма смисъл.
Нали? Нали всичко е просто, за да се убеди, че същесву-ва "нататък". За да отиде "отвъд" и да види всичко онова, което никога не е виждал, но винаги е знаел, че го има.
Е, в момента желанието му се сбъдва.
Върви бавно по тротоара. Краката му са омекнали и дори той не знае, как все още се движат. Върви, а хората се нижат по-край него като в мравуняк. Толкова са много. Стотици лица, ду-ми, носещи се във въздуха. Стотици крака, крачещи забързано...
Назад.
Назад, назад и все назад.
А той върви бавно по тротоара на широката улица и хор-ата го заобикалят отвсякъде и вървят назад. Колелата на колите се въртят на обратно. Хиляди малки металически проблясъци. Като, че го хипнотизират.

Часовникът и цветята.
Всъщност и мишката.

Хм. Усмихва се.
Ето я пак неговата гора, с всички дървета и жълти, черве-ни, и оранжеви листа.
Сега вятърът е в главата му.
Мислите се завихрят. Сякаш са част от шарените листа, разсипани от вихрушката, а земята чезне под краката му. Завих-рят се и падат.
Хиляди, хиляди, хиляди.
Надяваше се, че този път мишките може би няма да вър-вят назад и може би, и хората, и колите...
И времето.
Но сгреши.
Човешко.
Сега дори и аз не мога да му помогна. Все пак, може би там, от другата страна, ще бъде пак себе си. Може би там най-после ще ме чуе. Нека опитам.

"Помисли.
Заслужава си."


Ето ги.
Вървят по улицата.
Смеят се, макар и те да не разбират на какво. Понякога е хубаво.
Малката детска ръка дръпва майка си за ръкава. Другата сочи нанякъде.
- Виж мамо, там, от другата страна онзи човек върви на-зад! Защо прави така, а мамо? А, защо?
Майката намръщено го гледа няколко секунди. За миг и се струва, че погледите им се срещат. В ръцете му има смачкана роза.
После се усмихва и дръпва детето.
- Нищо. Няма значение. Чу ли? Недей да гледаш от дру-гата страна.
Понякога е опасно.



Peter®9.11.2005


Публикувано от BlackCat на 09.11.2005 @ 15:08:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Satyrr

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 18:58:47 часа

добави твой текст
"От другата страна." | Вход | 4 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: От другата страна.
от Anton_Fotev на 09.11.2005 @ 22:16:49
(Профил | Изпрати бележка)
Много добро!
Какво виждаме тук?
Теорията на относителността на Айнщайн, Теорията за стрелите на времето на Ст. Хокинг, Идеята за бунта на човека към Предопределението, Съдбата или просто Незнаещия какво прави с творението си Бог...

Има и още дълбочина - играта с образите на мишката, слънцето, хората, гората... часовника.... толкова много неща в толкова кратък текст... Великолепно е. Даже мога да ти кажа, че надали ще минеш границата от да речем 100 четения на твое произведение ( виждам и статистиката на останалите ти неща - предвид енергията и магическата мощ, която влагаш в прозата си е обидно колко малко внимание получаваш ).

Не целя да обидя никого, но е факт, че странните, наистина чудати неща, не се приемат лесно от читателя, макар че той копнее за нещо наистина различно. Вярно че всичко трябва да бъде в баланс между смилаемост и иновативност, но на човек понякога му писва да ходи по въже... особено ако има криле.


Re: От другата страна.
от cefuleSteven (cefulak@abv.bg -реален е) на 06.12.2005 @ 17:04:36
(Профил | Изпрати бележка) http://cefules.net/
Дълбоко проникваш в ежедневието, в призрачната му мисъл, разглеждаш от различен ъгъл неща които виждаме, но не съвсем. Част от тях е някъде из съзнанието ни, недостъпна, загадъчна, а ти успяваш в случая да я изведеш навън.

Има общо в разказите ни. Присъствието на магически реализъм без разказите да са магико реалистични.
Спонтаният маниер в изказа и движението което е движения на мислите спрямо обективното, приплъзване по него в едно собствено измерение.

Разбира се, че много ми допадна.


Re: От другата страна.
от I_naistina на 09.12.2005 @ 00:46:03
(Профил | Изпрати бележка) http://inaistina.tripod.com/
Хеееййй, ама не е честно така... :)

Не може и стихове, и разкази да си пишеш сякаш за здрасти))) , т.е. прочетох го на една глътка))) ,

"Стъпка. Още една.
Не тича.
Вече няма смисъл.
Нали? Нали всичко е просто, за да се убеди, че същесву-ва “нататък”. За да отиде “отвъд” и да види всичко онова, което никога не е виждал, но винаги е знаел, че го има."

Ми... не знам, обаче е хубаво зададен въпроса!
Чак ти се приисква да кажеш триста пъти "да", пък ако ще и да е най- голямата лъжа))))

поздравче!


Re: От другата страна.
от atanas_dvk на 07.01.2006 @ 15:59:11
(Профил | Изпрати бележка)
мисля, няма нужда от коменти...
ти си знаеш...