Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 1035
ХуЛитери: 4
Всичко: 1039

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Mitko19
:: Heel
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаГрехове
раздел: Разкази
автор: batteria

Пресъхна реката край селото. И като че ли с нея онемяхме и ние, отшумяха от нас имената й, понесени от последния й ромол. Притихнаха домовете, осиротели без гласове и само примрялата живина в очите ни, все още ни крепеше един към друг. Вцепени се въздухът, замириса на старост и суха земя.
Прозорците притъмняха като бледи сенки от лица, застинали от някое предишно време - все още взрени, недочакали. И всичко се случи на прага на лятото. Цветовете все още протягаха нежни устни към вятъра, но останаха безплодни, неловко закичени в покоя - на прага на смъртта.

И като че ли реката понесе и нас. Невидимите й води ни разляха по различни пътища, издълбаха бездни помежду ни и ние отчуждяхме, заслушани в ехото на загубения й глас. Стрехите жално сплетоха длани над праговете на домовете ни, и ние, взрени в тежките им сенки като че ли остаряхме, отнесохме се. Отначало никой не говореше, тишината изви гнездо помежду ни и само плах шепот от време на време се изплъзваше от устни в устни. Озадачено се гледахме един друг сякаш криехме някаква тайна, но никой не искаше да я признае. Тя дълбаеше в душите ни и единствено страхът като зловеща птица прелиташе над нея.

Някой заговори за сънища и за магии, за знамение и наказание, а после гласовете станаха много, пуснаха корени сред нас, обгърнаха ни. И колкото повече се страхувахме, толкова по-силна ставаше прегръдката им и по-осезателно присъствието им. Чу се глас, че може би ламя е преградила с тялото си извора на реката и от това тя е започнала да тече в обратната посока - към отвъдното. Или че пък е спряло да тупти сърцето на земята и от това са пресъхнали вените й. Не знаехме.

Но въпросите отекваха в нас. И ние, дори без да искаме, си представихме ламята като онази ламя от приказките, с които плашим децата, а после сърцето на земята - като зърно, което е изсъхнало без да даде плод. Картините от детското ни въображение отново се появиха в сънищата ни, още по-заплашителни, и на нас ни се счуваше как нощем ламята диша или пък привиждаше как постепенно мъртвото зърно се отпуска и напълно отдадено на мрака изгнива, а заедно с него умираме и ние.

Грях бяхме сторили сигурно и ей така, без да знаем бяхме предизвикали силите на злото. Между нас някой бе скрил прегрешение и ние сега го изкупвахме, раздирани от жажда и страх. Все по-често се вглеждахме в очите си и търсехме белега на греха, но застинали срещу други търсещи очи, свеждахме поглед, за да се прикрием.

Много старите сред нас заговориха за края, за приближаването на онази бездна, в която ще потънем всички, докато се пречистим, и после се родим в нови тела, като ангели. И все по-често чувахме нощем някой да се моли, а гласът му да се издига бавно нагоре, докато не се превърне в шепот и накрая изчезне.

После тези гласове станаха по-смели и колкото повече ни мъчеше жаждата, толкоз повече надеждата ни ставаше по-голяма, че след тази нощ реката отново ще потече и дърветата ще раззеленеят.
Една нощ всички избягахме. Но сякаш не бяхме ние, и телата ни не бяха наши, а просто въплътени в онази плът, която ражда сънищата, напуснахме домовете си.

През затъмнените и потни от жега прозорци видяхме как се отдалечаваме в мрака, как сенките ни се хващат за ръце, сякаш за да заиграят хоро и неразделни се изгубват в гората. После същите ние, много далеч оттук, видяхме как телата ни отначало плахо, едва-едва се докосват, а после се вкопчват едно в друго и как нозете ни отначало безшумно, а после смело заиграват върху кухата като тъпан плът на земята. Всички бяхме в бели ризи и на всички лицата ни сякаш бяха наполовина човешки, наполовина - с друг образ, по-тъмен, оцветен сякаш от самата нощ. И тази друга половина сега се смееше така, както би се смял и самият Дявол... Танцът се извиваше покрай тези сухи дървета и като че ли огън лазеше по стволовете, изгаряше листата им, изпепеляваше корените. И ние - на стъпка от този пожар видяхме как тези бели ризи се сливат с огнените езици, как тези тела се превръщат в дим, а лицата остават взрени в нас... Без да ни прощават, без да ни корят, но и без да ни спасят.

Утринта след тази нощ настъпи уморено, с повея на отдавна забравен вятър, завърнал се по старите места, за да намери покоя си тук - в безмълвието. За миг почувствахме как изгорелият пейзаж сякаш се преобразява. През паяжината на нашите страхове ние отново видяхме как той се съживява и зеленее, но зад прозорците на нашата илюзия си оставаше все така мъртъв и сив. Щом понечихме отново да заговорим, от очите ни струеше само хлад, а устните ни оставаха пропукани, отдавна безименни и самотни.

Само някакъв далечен като спомен шепот минаваше като сянка край нас, погалваше ни и чезнеше, далечен и неразбираем. Такъв шепот ни донесе вестта за Лазар. С настъпването на зората го открили обесен, а очите му, все още отворени били изгубили цвета си. Някой казва, че сами са се отвърнали от този свят. Такова бе утрото - натежало от спомени, а тъжният му глас като ехо от гласа на кукумявка.

Той е, помислихме си тогава. Лазар бе извършил грях и ни бе повлякъл след себе си в бездните на Ада. Той е, мислехме си, и сега Бог ще зачете смъртта му и ще ни върне реката, с нея имената ни, а после и цветовете. Той е, надявахме се, защото никой друг не се осмеляваше да признае грях...

И тогава се случи. Вместо реката, вместо пролетта, вместо шарките се завърнаха мъртвите. Отначало помислихме, че буря се приближава, дърветата жадно простряха съсухрени ръце към нас... Но не е било буря, а мъртвите, изгаряни от жажда, бяха възкръснали. Усетихме ги по стъпките, още преди да ги видим, сякаш хиляди какавиди се бяха пропукали и рожбите им, още влажни плъпваха сред нас - застрашителни, вещаещи смъртта ни.

Ако е краят на света, питахме се, защо той бе настъпил без смъртта ни? Нашият страх ли я бе прогонил и ни бе наказал никога да не се преродим в ангели?

Не знаехме.

Отново усещахме ударите на сърцата ни, но двойно по-заплашителни, обречени сякаш да ни плашат вечно.

Само Лазар не възкръсна. Продължаваше спокойно да виси в пространството помежду ни и само някакъв далечен и жаден шепот, отчаяно и майчински го викаше "Лазереее, Лазаре"...

1991 г.


Публикувано от BlackCat на 21.04.2005 @ 22:03:24 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   batteria

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.66
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
385 четения | оценка 5

показвания 19866
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Грехове" | Вход | 5 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Грехове
от Stanislav на 25.04.2005 @ 11:51:45
(Профил | Изпрати бележка) http://insinuaciia.hit.bg
Това произведение наистина заслужава единица. Много е силно. Много завладяващо. Това е то поезията в проза. И преди съм отбелязвал тази способност на автора: често стиховете й са сюжетни и разказвателни, а прозата й в голяма част е внушителна (непрофесионално казано, но държа на това заради двусмислицата) - внушава чувства, емоции, състояние на духа и сякаш ти зашлевява поетичен шамар (това не знам откъде го запретнах).
Сега за единицата - заслужава я, защото не можеш да останеш безразличен към това произведение. Защото чувството е толкова силно (силно да любиш и мразиш), че не може да не се подадеш на отчаянието в края и колкото и да ти е бил светъл и приятен деня да не отрониш една душевна сълза. Затова без да се замисляш праскаш единицата и си казваш: мамка му и живот, защо ли има толкова силна литература. (Последното може да се цензурира впоследствие на: ех, живот здравей и пред стойностното онемей - баси тъпата цензура).


Re: Грехове
от Marta (marta@all.bg) на 29.04.2005 @ 14:27:29
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
тъй, тъй, право хортуваш, Станиславе :)
Да живеят единиците и пръстенцата, които ги праскат
ма аз пак ще и светна на таз батерия една петица като си премина на линукса:)

]


Re: Грехове
от Marta (marta@all.bg) на 29.04.2005 @ 16:43:14
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Сторено е и ще наблюдавам този текст специално за новопоникнали единици.

]


Re: Грехове
от Bjorna (trio4i@yahoo.com) на 21.04.2005 @ 22:09:12
(Профил | Изпрати бележка)
wow
страхотно е!!!
просто страхотно
истинско удоволствие...
признавам че в началото лекичко прескочих няколко реда, ама сега ще се върна да ги прочета

какво да се прави лош читател съм

дзин


Re: Грехове
от Rossa на 21.04.2005 @ 22:25:28
(Профил | Изпрати бележка)
Ех ти стара, преродена душо...


Re: Грехове
от Marta (marta@all.bg) на 22.04.2005 @ 11:08:34
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
много време останах тук, батерия, и снощи и сега, ослушвах се, дочувах шепоти, страхът ми се бесеше, бесеше мен, сянката си оставих, намерих я
има магия в тези думи, в това село, в този разказ, в тази тайна, в това хоро - изкупление, в този обесен, незавърнал се
а той ли е
така ме напълзяха сенките на тези думи, ще се оттърсвам дълго от телата им


Re: Грехове
от Marta (marta@all.bg) на 22.04.2005 @ 21:57:30
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Издразних се от единицата - някой пак се е правил на голем читач - та още една петица от мен.
Пак да минат косачите - пак ще гласувам, сега ако ще се надскачаме...

]


Re: Грехове
от batteria на 23.04.2005 @ 10:36:04
(Профил | Изпрати бележка)
И аз леко се ядосах, ама бързо ми мина. Добре би било някак си, поне единиците да минават с коментар, докато не е така, приемам единиците, особено тази, за проява на... абе, детска работа.
Мерси, Марта) Анонимни пъргави пръстенца.

]


Re: Грехове
от sradev (sradev@о2.pl) на 23.04.2005 @ 13:06:18
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
grjah 6tjahme da storim i go storihme