полу-есе, полу-критика, посолено, подлютено с информатика
Измежду приключенията на Остап Бендер има и такова, в което той създава първият автомат за писане на текстове. По-късно Р. Ескарпи развива идеята и дословно описва създаването и използуването на такъв автомат, доказвайки същевременно неговата универсалност.
В рамките на изпити давам различни шеги като теми за проекти. Студента Гудвански си избра темата за която ще стане въпрос след малко и написа програмката с която взе и изпита по Математическа лингвистика (допълнителното изискване беше програмата да е максимално проста, за да се види истинската сложност на проблема, който решава).
Предговор
Наръчника "Гаврилиада" на Остап Бендер е класически. Припомням го на тези, които не са чели: Журналиста N има проблеми с писането на репортажи. Остап приготвя речник от шаблони и начини за комбинирането им и му го продава (пазаря и сега е голям). Не искам да цитирам по памет този текст, че мойто подсъзнание ще добави печатни грешки. Но, четейки авторите в сайта мога да гарантирам, че има няколко от членовете на клуба "12-те стола". Ако някой има под ръка текста и желанието, може да го добави като коментар.
В "Литератрон" Р. Ескарпи е разработил темата довеждайки я до "Голямата литературна награда". Няма да цитирам, защото трябва да препиша цялата книга.
Задачата
Едновременно с даването на задачата публикувах един "
стих" от серията "4! на пета". За съжаление "4! на пета" изисква по-сложна програмка (не за 5 минути работа, а може за 10), което не отговаряше на целите на настоящия текст. В този смисъл Гудвански беше запознат с елементите на текстовете, които трябва да генерира и смело може да бъде наречен съавтор в съотношение 1151/1152 (все пак образеца е мое съчинителство, но не претендирам за авторско право). Той не знае нито дума български.
Програмата
За сравнение с цитирания "Една на хиляда", програмата, която го генерира заедно с останалите е тук . Може да се вземе за лично ползуване (public domain). Тя е монтирана в самият документ. Ако не се чете, то да се промени кодирането на utf8
Отляво са линийте на текст А, отдясно на текст Б, отдолу е копчето "GO", при натискането му в средата се появява случайно смесване на двата текста - ред от А и ред от Б. Желаещите могат да си потърсят по-сполучлива комбинация.
Анализ на ефекта от алгоритъма
Ако всички редове отляво са римувани еднакво и горе-долу имат еднаква ритмика и същото е с редовете отдясно, то в средата ще се получи нещо стихоподобно. Възможните комбинации са 1152 (24х24х2).
Предварителна подготовка
Стараех се творчеството да намаля до минимум, без да усложнявам задачата на програмиста с пренаписване на добре известни програми за ровене в бази данни. Избрах формата на изреченията да бъде "Тя е .... в....." (заедно с обратната форма "В....тя е...."), което може да се намери във всеки учебник за начинаещи (отнася се за почти всички индоевропейски езици и не само). Фразите в първата и втората група подбрах от шаблоните, които могат да се намерят навсякъде.
Изреченията
Получават се 4 изречения описващи един образ-ситуация. И образа е простичък - фразите от група А я характеризират, фразите от група Б дават ситуацията (явлението). Комбинирането е без повторения, понеже се води за стих, а не за политическа реч.
Усилията
Не си мислете, че беше лесно. Напротив! Написването на 4 горе-долу правилни изречения беше съпроводено с огромна вътрешна борба за подтискане на посъзнанието да не изкелифинчи работата. Ако ми се е удало (понеже подсъзнанието може и сега да ме заблуждава, че изреченията са правилни), то чудото е сравнимо само с това от 1972г., когато изпях 3 поредни ноти правилно. Точки не са поставени, защото това би увеличило програмата с един ред.
Четенето
Обърнете внимание, че генерираните текстове имат някакъв смисъл. Нещо повече, различават се по смисъл и дори по някои критерии биха могли да бъдат приети като различни текстове. (не беше публикуван текста ми "Гергьовска Болка", за който твърдя, че е 100% плагиат, но не мога да намеря източник; това което е на мойта страница въобще не е плагиат, понеже има три мои думи.)
Но понеже знаеме, че това са комбинации от знаци, то смисъла идва от някъде. Понеже не идва от главният автор, той се генерира в главата на читателя. Твърдя, че четенето на поезия е винаги активно и читателите не само съпреживяват, но и участват на равно с автора при изграждане на образа. Скъпи автори, внимавайте какво читателя ще прочете!
Реакцията
Моля, не се обиждайте много-много, когато някои от четящите ги хванат бесните при стотният шаблон. Знаете, че в момент на афект не се вижда надписа "Не стреляйте по пианиста, той толкова може." И на мен шефа ми, Радко Павлов, ми е казал да не се опитвам да възпитавам възрастни хора, ама и аз не слушам.
260305
Славян Радев
Telecotron International