Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 2
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 883
ÕóËèòåðè: 6
Âñè÷êî: 889

Îíëàéí ñåãà:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: Icy
:: nina_nina
:: LioCasablanca
:: GalinaBlanka

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà''Ìîäî'' -2÷àñò
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: Pip

Äþðàê è Æàäî äúëãî ñå ãëåäàò íàïðàâî â î÷èòå, áåç äà îòìåñòâàò
ïîãëåä. Äâàìàòà ïðîôåñèîíàëèñòè, ïîçíàâàùè ñå îò ïåòíàäåñåò ãîäèíè íÿìàò íóæäà îò ìíîãî äóìè.

12á.

...
- Êàêâî âè ñâúðçâà ñ ÎÑÊÎ, ìîñþ Äþðàê? - íàðóøè
ìúë÷àíèåòî ìèíèñòúðúò ñ ïðàâîòî íà ïî-âèñîêèÿ ðàíã.
- Áèõ ïðåäïî÷åë äà ñïîäåëÿ ñ âàñ ìîèòå îòíîøåíèÿ ñ òàçè
îðãàíèçàöèÿ íà ÷åòèðè î÷è, ãîñïîäèí ìèíèñòúð, íî èìàéêè â ïðåäâèä îáñòîÿòåëñòâàòà, ïðåäïîëàãàì èçâåñòíè âè äî íÿêúäå îò ìîñþ Äàðòåñ, íÿìàì ïðàâî íà êîíôèäåíöèàëíîñò. - Ìîíîòîííèÿò ãëàñ íà Ïåí Äþðàê íå äàâàøå äà ñå ðàçáåðå äàëè òîé áå ãîòîâ çà òîçè âúïðîñ èëè èçíåíàäàòà ãî çàâàðè íàïðàâî òóê, ïðè Êëîä Æàäî.
- Çàïîâÿäàéòå, ãîñïîäà! - ìèíèñòúðúò ïîñî÷è íà äâàìàòà
ñëóæèòåëè ñòîëîâåòå äî çàñåäàòåëíàòà ìàñà. - Ñÿäàéòå! Ñëóøàì âè, ìîñþ Ïåí.
Æîðæ Äàðòåñ ñ óäîâîëñòâèå íàñòàíè ïúëíîòî ñè òÿëî íà
óäîáíîòî ñåäàëèùå, ÷óäåéêè ñå íà ñïîêîéñòâèåòî è åäâà ëè íå ïðèÿòåëñêîòî îòíîøåíèå íà øåôà êúì çàìåñòíèêà ìó ñëåä äîêëàäà çà íåãîâîòî íåçàêîííî âëèçàíå â ñåêðåòíèòå ïîëèöåéñêè ôàéëîâå.
- Êàêòî ñúñ ñèãóðíîñò âè å èçâåñòíî, ìîñþ Æàäî, àç ñå îæåíèõ
ðàíî, îùå âúâ âòîðè êóðñ â Àêàäåìèÿòà. - Çàïî÷íà óëè÷åíèÿò â øïèîíàæ âèñø ñëóæèòåë. - Æåíà ìè îñòàíà â Ñåí Íüîðàç äà ÷àêà çàâúðøâàíåòî íà îáó÷åíèåòî ìè. Ïúðâîòî ìè äåòå.... - Äþðàê ñå ïðîòåãíà êúì òàáëàòà ñ ãàðàôàòà è ÷àøèòå è ñè íàëÿ âîäà, èçïè íà åêñ ïîëîâèí ÷àøà è ïðîäúëæè: - Èçâåíåòå, ìîñþ Æàäî! Ïúðâîòî ìè äåòå ñå ðîäè â îñìèÿ ìåñåö. Ìàéêàòà íà Íèêîë, ìëàäàòà ìè ñúïðóãà, ìè ñå îáàäè äà äîéäà íåçàáàâíî. Êîãàòî çúðíàõ çà ïúðâè ïúò ðîæáàòà ñè, ùÿõ äà êîëàáèðàì, àêî íå áå äî ìåíå ãîðêè÷êàòà ìè æåíà. Íåùàñòíîòî ìè äåòåíöå áå íå ïîâå÷å îò äâà êèëîãðàìà, öÿëîòî ìó óñóêàíî îò íÿêàêâà ñòðàøíà áîëåñò òåëöå áå ïîêðèòî ñ ðÿäêà êîçèíà êàòî íà êîçëåíöå.  ëÿâàòà ïîëîâèíà íà ëèöåòî ìó çååøå åäíà ãðîçíà öåïíàòèíà, èäâàùà îò ãîðíàòà ìó óñòíà ïî äèàãîíàë ïðåç áóçàòà êúì ëÿâîòî îêî, êîåòî áå ñ ðàçìåðè íà ãðàõîâî çúðíî è ÿâíî íåäîðàçâèòî, õëúòíàëî â î÷íèöàòà ïî÷òè äî ñðåäàòà íà áåáåøêèÿ ìó ÷åðåï. Ãëåäêàòà áå óæàñÿâàùà! Òà íàëè òîâà áå ïúðâîðîäíèÿ ìè ñèí!
Äþðàê îòïè íÿêîëêî ãëúòêè îò ÷àøàòà ñè ñ âîäà.
- Ïî íàñòîÿâàíå íà òúùà ìè çàíåñîõìå ãîðêîòî óðîä÷å â ïðèþòà êúì öúðêâàòà "Ñâåòè Ôðàíöèñê". Îôîðìèõìå äîêóìåíòèòå çà îòêàç îò ðîäèòåëñêè ïðàâà è îñòàâèõìå ñèíà ìè íà ïîïå÷èòåëñòâîòî íà ìîíàõèíèòå. Ñëåä íÿêîëêî äåíà ïîëó÷èõìå ïèñìî îò ìàíàñòèðñêàòà àäìèíèñòðàöèÿ, ÷å áåáåòî å ïî÷èíàëî è å ïîãðåáàíî â ãðîáèùåòî íà ìàíàñòèðà. Ïðåäè òðè ãîäèíè, ñëåä 23 ãîäèíè îò ñìúðòòà íà áåçèìåííèÿ ìè ñèí, ìè ñå îáàäèõà îò åäèí òàéíñòâåí îðäåí íà Ñâåòè Êâàçèìîäî. Îòòàì ìè ñúîáùèõà, ÷å íèòî ñèíúò ìè, êîéòî ñåãà ñå êàçâà Àíðè Âåðæåñ è å æèâ è çäðàâ, íèòî êîéòî è äà áèëî îò îðäåíà èì íå òàÿò îáèäà êúì ìåí çà ïîñòúïêàòà ìè îòïðåäè òîëêîâà ãîäèíè. Òîâà áèëî ïðàêòèêà çà õîðàòà, ñìÿòàùè ñåáå ñè çà áîãîïîìàçàíè. Òî÷íî òàêà ñå èçðàçèõà. Áåç äà äàâàò íèêàêâè îáÿñíåíèÿ, ïîèñêàõà îò ìåí åäíà ñåêðåòíà èíôîðìàöèÿ çà Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô, àðæåíòèíñêà ïîäàíè÷êà, îáâèíåíà â òúðãîâèÿ ñ ÷îâåøêè îðãàíè, íî îñâîáîäåíà ïîðàäè ëèïñà íà äîêàçàòåëñòâà. Ïðåäîñòàâèõ èì äàííè, ñ êîèòî ðàçïîëàãàøå íàøåòî âåäîìñòâî. Îòòîãàâà íå ñúì èìàë êîíòàêòè ñ òÿõ. Äî òàçè ñóòðèí.
Êëîä Æàäî ïîãëåäíà øåôà íà "Âúòðåøíîâåäîìñòâåí êîíòðîë" Æîðæ Äàðòåñ, êîéòî êèìíà ñ ãëàâà óäâúðäèòåëíî.
- Ïðåäïî÷èòàì âèå ñàì äà ìè äîêëàäâàòå çà âúïðîñèòå, êîèòî
îáñúæäàõòå ñ òîçè îðäåí, ìîñþ Äþðàê! - æåëàíèåòî íà ìèíèñòúðà íàèñòèíà ïðîçâó÷à êàòî ìîëáà, à íå êàòî çàïîâåä íà Áèã áîñ-ïîëèöàÿ.
- Çàòîâà ñúì òóê, ïðè âàñ, ãîñïîäèí ìèíèñòúð. - Êàòî æåñò íà
áëàãîäàðíîñò çà ðàçáèðàíåòî ñå ñúãëàñè Ïåí Äþðàê.
Òîé îòâîðè êîæåíàòà ñè ïàïêà è, ïîäðåæäàéêè äîêóìåíòèòå â åäèí ïîëèöåéñêî-ðàçóçíàâàòåëåí ïàñèàíñ, îòñå÷å:
- Õâàíàõìå ñëåäàòà íà Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô, ìîñþ Æàäî! Òîçè ïúò íÿìà äà íè ñå èçïëúçíè, óâåðÿâàì âè!


13.

Ïî ñúùîòî âðåìå â ïîäçåìèÿòà íà ïàðèæêàòà "Ñâåòà Áîãîäîäèöà".
Öåíòðàëàòà íà Îðäåíà íà Ñâåòè Êâàçèìîäî Îðëåàíñêè.
Èçâúíðåäíî çàñåäàíèå íà ïåò÷ëåííèÿ Âèñø ðèöàðñêè ñúâåò.
Äîêëàäâà òàçãîäèøíèÿò ïðåäñåäàòåë, Íåãîâî Ñâåòåéøåñòâî ìàðêèç Ôðàíöèñê äå Ëàêðîà.
- Äúëáîêî óâàæàåìè ãîñïîäà ðèöàðè íà ïëàùåíèöàòà íà Ñâåòè
Êâàçèìîäî! Ïðè÷èíàòà çà íàøåòî èçâúíðåäíî ñúâåùàíèå å ôàêòúò, ÷å ñ ïîìîùà íà çàìåñòíèê-ìèíèñòúðà íà âúòðåøíèòå ðàáîòè íà Ôðàíöèÿ ìîñþ Äþðàê, íàøèòå íåáëàãîäàðíè äî ñåãà óñèëèÿ ïî ðàçêðèâàíåòî íà ïðåñòúïíàòà äåéíîñò íà Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô íàé-íàêðàÿ ñúâñåì ðåàëèñòè÷íî ùå äîñòèãíàò òàêà æåëàíèÿ îò íàñ ðåçóëòàò!
Äîêëàä÷èêúò ïîãëåäíà çà ìèã äîêóìåíòèòå ïðåä ñåáå ñè è ïðîäúëæè:
- Ñëó÷àéíîñòòà, ñâúðçàíà ñ ìîåòî ñïàñÿâàíå îò àãðåñèÿòà íà
íåìñêèòå ñêèíõåäñ, ìå çàïîçíà ñ åäíî ÷àðîâíî ïîëñêî ìîìè÷å íà èìå Îëåøêà Íåäåçâåäñêà. Íÿìà äà ñêðèÿ îò óâàæàâàíèÿ Âèñø ñúâåò, ÷å ïîäòèêíàò îò ëè÷íè ÷óâñòâà êúì òàçè ìëàäà îñîáà, áåç äà ïîäîçèðàì çà ïîñëåäñòâèÿòà, àç ñå îêàçàõ ïðÿêî çàñåãíàò îò äåéíîñòòà íà ãðóïèðîâêàòà, îãëàâÿâàíà îò ñúùàòà Ìþëëåðêîïô!
Ìúë÷àëèâèòå ÷ëåíîâå íà ñúâåòà òúðïåëèâî ÷àêàõà ñúùåñòâåíàòà
÷àñò íà äîêëàäà, à òÿ íèêàê äàæå íå çàêúñíÿ. Âúîäóøåâåí îò ÷óâñòâàòà ñè íà îáè÷ è äúëã ïðåä ñúáðàòÿòà ñè ïî îðäåí, Ôðàíöèñê äå Ëàêðîà ïðåäîñòàâè íà ñúâåòà èç÷åðïàòåëíàòà ñè èíôîðìàöèÿ.
- Ïðè ïðèñòèãàíåòî ìè íà Gare de Saint Lazare òàçè ñóòðèí àç íàðåäèõ íà ÷àñò îò îõðàíàòà ìè äà ïðîñëåäè Îëåøêà Íåäåçâåäñêà, çà äà íàó÷à àäðåñà, íà êîéòî òÿ ùåøå äà ñå íàñòàíè â Ïàðèæ. Äâàìàòà ìè áîäèãàðäîâå èçòúðâàõà ñëåäèòå íà ìîìè÷åòî, ïîñðåùíàòî è ïðèäðóæåíî îò åäèí ìëàä ìúæ. Ñíèìêàòà íà Îëåøêà è íåéíèÿ ïîñðåùà÷, êîÿòî âñå ïàê òåëîõðàíèòåëèòå ìè óñïÿõà äà íàïðàâÿò, èçïðàòèõ íà êîìèñàð Ïåí Äþðàê. Òîé èäåíòèôèöèðà ñàìîëè÷íîñòòà íà ìëàäèÿ ìúæ - êàçâà ñå Æàí-Êëîä Âåðäåí è ñå ïîäâèçàâà ñ ïèñàíå íà ðåêëàìíè òåêñòîâå è êðàòêè åñåòà ïî æúëòèòå ëèòåðàòóðíè èçäàíèÿ. Îò ïðîâåðêàòà íà òåëåôîííèòå ìó ðàçãîâîðè ñå óñòàíîâè, ÷å ìó ñå å îáàæäàëà åäíà æåíà íà èìå Êîíè Ïèãúò, êîÿòî ñå ïðåäñòàâèëà çà ðåæèñüîðêà îò òåàòúð â Ìîíðåàë. Îáà÷å åäíà æåíà, íàìåðåíà òàçè ðàííà ñóòðèí ìúðòâà íà áðåãà íà Ñåíà â ñåâåðíèòå ïîêðàéíèíè íà Ïàðèæ, áå îïîçíàòà îò íåéíèòå êîëåãè, ñúîáùèëè çà èç÷åçâàíåòî é îò õîòåëà ïðåäè òðè äíè, êàòî Êîíè Ïèãúò! Òîãàâà íàøèÿò êîìèñàð âçå, ÷å ïóñíà ãëàñà íà îíàçè Êîíè Ïèãúò, êîÿòî å çâúíÿëà íà Âåðäåí, ïðåç àïàðàòóðàòà çà âçóêîâà èäåíòèôèêàöèÿ - òåëåôîííàòà Êîíè Ïèãúò ñå îêàçà ôàëøèâà! Ãëàñúò ïðèíàäëåæè íà Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô!
Ñàìîäîâîëíî îãëåæäàéêè êîëåãèòå ñè, äå Ëàêðîà ïðîäúëæè ñúñ
ñúùàòà äîçà ïàòåòè÷íîñò:
- Ùå ñè íàïðàâÿ óäîâîëñòâèåòî äà íàïîìíÿ íà óâàæàåìèÿ Âèñø
ñúâåò, ÷å Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô å áèëà çàìåñòíè÷êàòà íà êîìåíäàíòà äîêòîð Õàíñ Ôèëöåð ïðåç îêòîìâðè 1944 - ìàðò 1945! Çà äà áúäà óáåäèòåëåí äîêðàé, ñåãà ùå âè ïðåäñòàâÿ ïîòðåñàâàùèòå ïîêàçàíèÿ íà ñâèäåòåëÿ ïî äåëîòî "Ìþëëåðêîïô" îò 1999ãîäèíà, Ñèìîí Áðîíàð, áèâø ñëóæèòåë âúâ ôèðìàòà "Jung Lebenwaise" - Ìþíõåí, Ãåðìàíèÿ, ñ ôèëèàë Ñàî Ïàîëî, Àðæåíòèíà, à ïîíàñòîÿùåì ïàöèåíò íà åäíà ïðîâèíöèàëíà ïñèõèàòðè÷íà áîëíèöà ñ äèàãíîçà: "Òåæêà ôîðìà íà øèçîôðåíèÿ ñ ìàíèôåñòíà ìàíèÿ çà ïðåñëåäâàíå". Òåçè ïîêàçàíèÿ, ñêðèòè ïîä ãðèôà ISS-6 âúâ ôðåíñêîòî ìèíèñòðåðñòâî íà âúòðåøíèòå ðàáîòè, äíåñ íè èçïðàòè êîìèñàðÿò ìîñþ Äþðàê.
Ãðàô äå Ëàêðîà âçå îò ìàñàòà íÿêîëêî èçïèñàíè ñòðàíèöè, ïîäðåäè ãè ïîðåä íà íîìåðàòà èì è çà÷åòå:
- "Äîáðîâîëíè ïðèçíàíèÿ íà áîëíèÿ Ñèìîí Áðîíàð, çàïèñàíè â
ïðèñúñòâèåòî íà ãëàâíèÿ ëåêàð íà Ïñèõèàòðè÷íà áîëíèöà "Æóñòå Ôåðàð" äîêòîð Ìèãåëå äè Ôóåíòå è ëåêóâàùèÿ ëåêàð äîêòîð Àëîíñî Êàðëîø íà 12 àâãóñò 2000 ãîäèíà. Ìàãíåòîôîííèÿò çàïèñ å èçâúðøåí îò òåõíè÷åñêèÿ ñåêðåòàð äîíÿ Æîæåòà Ãîìåñ. Ïðåç 1993-1999 ãîäèíà ðàáîòèõ êàòî ñàíèòàð â àêóøåðñêî îòäåëåíèå... íå, íå áåøå îòäåëåíèå, à íàïðàâî ðîäèëíÿ... â åäíà õàñèåíäà, ñîáñòâåíîñò íà åäíà ôèðìà ñ íåìñêî èìå "Jung Lebenwaise", êîÿòî íàðè÷àõìå òàéíî "Áåéáèñìàðêåò" èëè ïðîñòî ñúêðàòåíî Áè Åì, ùîòî áåøå ñïåöèàëèçèðàíà â êîíâååðíî ïðîèçâîäñòâî íà áåáåòà çà êåôà íà èçâðàòåíè êàíèáàëè è èçêóïâà÷è íà ÷îâåøêèòå îðãàíè çà òðàíñïëàíòàöèè èëè ïðîñòî çà ëàïà÷êà... "Jung Lebenwaise" ñà ñïåöîâå ïî êîìóôëàæíè ôèðìåííè ñòðóêòóðè... íàáèðàò õîðàòà ñè ñðåä ñåêñóàëíèòå ïðåñòúïíèöè... êîðóìïèðàíèòå ÷èíîâíèöè... Áè Åì å ìðåæà çà ïðîèçâîäñòâî è ïðîäàæáà íà áåáåòà çà ÿäåíå ïî èçáîð îò ñòàðè áîãàòè êëèåíòè - êàíèáàëè: áåáå íà àìåðèêàíêà-áîãàòàøêà, áåáå-íåãúð÷å, áåáå íà âèäåí ïîëèòèê... "Ðàçïëîäíèòå êðàâè", êàêòî ãè íàðè÷àõìå, áèâàò íàáàâÿíè ÷ðåç ïðèìàìâàíå èëè îòâëè÷àíå ïî ðàçëè÷íè íà÷èíè: ÿõòåíè ðàçõîäêè, íàáèðàíå íà êîìïàíèîíêè, ëåéçá-äâîéêè, óñàìîòèëè ñå â äæóíãëàòà - òàì ãè îòâëè÷àò, íàñèëâàò, çàáðåìåíÿâàò è îòãëåæäàò êàòî ðàçïëîäíè êðàâè... âñÿêà â ñâîÿòà êèëèÿ ... êàòî çàòâîðíèöè... õðàíà â èçîáèëèå ... ìåäèöèíñêè ãðèæè îò äîêòîð, èçäèðâàí îò Èíòåðïîë çà 29 ñëó÷àÿ íà íåçàêîííà åâòàíàçèÿ, è òðè ìåäèöèíñêè ñåñòðè... Êîãàòî íÿêîÿ êðàâà ðîäè, âçèìàò áåáåòî é íà âúçðàñòòà, êîÿòî å çàÿâèë êëèåíòúò, à íà íåÿ ïðåäëàãàò äà èçáèðà: äà ÿ îïëîäÿò ïàê è ïàê äà ðîäè èëè äà ÿ óáèÿò è òîëêîç.... Íî âñå ïàê íå ãè óáèâàò, à ãè çàïëîæäàò íàñèëà... êîãàòî ÿ çàïëîæäàò äîáðîâîëöè îò îõðàíàòà, áåáåòà ãè ïðåäëàãàò â îáùà ëèñòà íà êàíèáàëèòå áåç ïðåòåíöèè èëè íà íåäîñòàòú÷íî áîãàòèòå... Äúðæàò æåíèòå-ïðîèçâîäèòåëêè íà õðàíà, äîêàòî íå ñå èçíîñÿò ôèçè÷åñêè - ò.å. íå ìîãàò äà çàáðåìåíåÿò îò òðåòè îïèò... ïðîäàâàò ãè íà èçêóïâà÷èòå íà ÷îâåøêî ìåñî - òå âå÷å ñè ðåøàâàò ïëàñìåíòà ñàìè - íàòþð, êàðàíòèè, ñàëàìè è ñóäæóöè... Èìàøå îòäåëåí, èçîëèðàí îòñåê, îòäåëåíèå, â êîåòî ñå îòãëåæäàõà ìàéêè-íàðêîìàíêè è àëêîõîëè÷êè, à è íîðìàëíè ïðè çà÷åâàíåòî, íî â ïîñëåäñòâèå ñ åõîãðàôñêè äîêàçàíè çàðîäèøè -ïîòåíöèàëíè óðîäè - íàé-ñêúïî ïëàòåíàòà õðàíà çà íàé-èçâðàòåíèòå êàíèáàëè...
- Äîñòàòú÷íî! - ïîäñêî÷è îò ìÿñòîòî ñè Àíðè Âåðæåñ, çàìåñòíèêúò íà Ôðàíöèñê äå Ëàêðîà. - Äîðè òàçè æåíà äà íå å ñâúðçàíà ïî íèêàêúâ íà÷èí ñ ìëàäàòà ïîëÿêèíÿ, ñïàñèëà æèâîòà âè, óâàæàåìè ïðåäñåäàòåëþ, ñìÿòàì çà íàø äúëã äà ÿ îòêðèåì íà âñÿêà öåíà, çà äà ñè ïîëó÷è çàñëóæåíîòî òàêà, êàêòî ñè ãî ïîëó÷è áèâøèÿò é øåô Õàíñ Ôèëöåð.
 òîçè ìîìåíò çà èçíåíàäà íà âñè÷êè ïðèñúñòâàùè, âðàòàòà ñå îòâîðè è åäèí ñëóæèòåë çàÿâè îò ïðàãà:
- Õâàíàõìå ñëåäàòà, ìîñþ äå Ëàêðîà! Îòêðèõìå Æàí-Êëîä
Âåðäåí è Îëåøêà Íåäåçâåäñêà â ÷àðòúðíèÿ ïîëåò äî Ìàíèëà!
- Ìíîãî ñå ðàäâàì! - ïðîäúëæè íÿêàê ñè ñêîíôóçåíî è
åäíîâðåìåííî íàñòîÿòåëíî Âåðæåñ. - Ïðåäëàãàì íà Âèñøèÿ ñúâåò äà ðàçïðîñòðàíè çàïèòâàíå äî âñè÷êèòå íè ïîäîðäåíè, çà äà ñè ñïîìîãíåì âñå ïàê ïîíå ñ ïðèìåðíî ðàçïîëîæåíèå íà íîâîòî ñåäàëèùå íà "Jung Lebenwaise" è íåéíàòà øåôêà, Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô!
Äå Ëàêðîà ñå îáúðíà êúì ñëóæèòåëÿ, êîéòî âñå îùå ñòîåøå íà
ïðàãà:
- ×óõòå êàêâî êàçà ãîñïîäèíà Âåðæåñ, íàëè? Èçïðàòåòå
çàïèòâàíåòî âåäíàãà!


14.

Ìàíèëà.
Ìåæäóíàðîäíîòî ëåòèùå.
Åäèíàéñòè òåðìèíàë.
Çàëàòà çà ïðèñòèãàùè ïúòíèöè.
21.40 ìåñòíî âðåìå.
Çàëàòà ñå ïúëíè ñ ïàñàæåðè íà òîêó-ùî êàöíàëèÿ ñàìîëåò Ïàðèæ - Àáó-Äàáè - Ìàíèëà - Êàíáåðà.
Îëåøêà ïúðâà çàáåëÿçâà åäíî âèñîêî êðàñèâî ôèëèïèíñêî ìîìè÷å â íàöèîíàëíà íîñèÿ, äúðæàùî êàòî òðàíñïàðàíò ñ âäèãíàòè íàä ãëàâàòà ñè ðúöå åäèí áÿë êàðòîí ñ òåõíèòå èìåíà, èçïèñàíè ñ äåáåë ñèí ìàðêåð. Âúçáóäåíà îò ïúòóâàíåòî, òÿ ðàäîñòíî ïîñî÷âà íà Æàí-Êëîä òÿõíàòà ïîñðåùà÷êà. Äâàìàòà ñå äîáëèæàâàò äî ìîìè÷åòî, êîåòî ïðèâåòëèâî èì ñå óñìèõâà è íà äîáúð ôðåíñêè ãè ïîçäðàâÿâà ñ "Äîáðå äîøëè!". Îêè÷âàéêè ãè ñ âåíöè îò åñòåñòâåíè öâåòÿ, êîèòî ñâàëÿ îò øèÿòà ñè, òÿ èì ñå ïðåäñòàâÿ:
- Êàçâàì ñå Äæàðàõàìà Âàêàðàøàí! Ìîæå ïðîñòî Äæàðà! Íàøàòà
òóðàãåíöèÿ ðåøè äà âè íàïðàâè èçíåíàäà! Ùå áúäåòå îòêàðàíè äî îñòðîâà Ðàòàõàáå ñ ëóêñîçíàòà ÿõòà íà ïðåçèäåíòà íà êîìïàíèÿòà ãîñïîäèí Äîíàëä Êîðàçî!
- È ñ êàêâî ñìå çàñëóæèëè òîâà óäîâîëñòâèå, Äæàðà? - ñ åäâà
äîëîâèìà ñìåñèöà îò ôëèðò è òðåâîãà â ãëàñà çàïèòà Âåðäåí ÷àðîâíàòà ïðåäñòàâèòåëêà íà ãîñòîïðèåìíèòå äîìàêèíè.
- Î! Òîâà ñúùî ùå å èçíåíàäà! - øåãîâèòî ìó íàìèãíà ãîòèíàòà
ôèëèïèíêàòà. - Ñàìèÿò ìèñòúð Êîðàçî ùå âè ÿ ðàçêðèå! Òîé ùå áúäå íà ÿõòàòà ñïåöèàëíî çà ñëó÷àÿ!
- Êîëêî èíòðèãóâàùî! - íå ñå ñäúðæà Îëåøêà, êîÿòî áå íàïðàâî
îìàÿíà îò òîïëîòî ïîñðåùàíå, îò àðîìàòà íà þæíèòå öâåòÿ îò âåíåöà âúðõó ãúðäèòå ñè è îò ïðåäñòîÿùàòà ÿõòåíà ðàçõîäêà, íå ñïèðàéêè äà ñå õèëè ïðîñòîâàòî è ïî äåòñêè îòêðîâåííî.
Òðèìàòà èçëÿçîõà îò ñãðàäàòà íà ëåòèùåòî, êà÷èõà ñå â åäíî æúëòî ëóêñîçíî òàêñè è ïîòåãëèõà êúì ÷àêàùàòà ãè ÿõòåíà ïðåçèäåíòñêà èçíåíàäà.
Ïúòóâàõà íå ïîâå÷å îò äâàéñåò ìèíóòè, êîãàòî îò ïúòÿ, ñïóñêàù ñå ïðåç åäèí áàèð â êðàÿ íà ãðàäà, ïðåä òÿõ ñå îòêðè ãëåäêàòà íà ÿõòåíîòî ïðèñòàíèùå.
- Åòî ÿ ÿõòàòà! Òðåòàòà îò êåÿ! Îò äÿñíàòà ñòðàíà! - êèìíà ñ áðàäè÷êàòà ñè Äæàðà êúì åäíà äîñòà âíóøèòåëíà, öÿëàòà áëåñíàëà â ÿðêè ñâåòëèíè íå ÿõòà, à íàïðàâî ôëàãìàíñêà ôðåãàòà.
Ñëèçàéêè îò ìàãèñòðàëàòà êúì îòáèâêàòà, âîäåùà êúì ïðèñòàíèùåòî, òàêñèìåòðîâèÿò øîôüîð ðÿçêî íàáè ñïèðà÷êè ïðåä íÿêîëêî ïúòíè çíàêà, ïîñòàâåíè ïî ñðåäàòà âúðõó àñôàëòà è óïúòâàùè êîëèòå äà çàîáèêàëÿò çàòâîðåíèÿ ïúò îòäÿñíî. Êàòî ñëåäâàøå óêàçàíèÿòà íà çíàöèòå, òàêñèòî ñòèãíà äî åäèí ñëàáî îñâåòåí ïàðêèíã êðàé ñòîÿùèòå íà íèçêè ñòàïåëè çà ðåìîíò ìîðñêè âîçèëà. Äîêàòî ìèíàâàõà ïîêðàé òúìíèòå ñèëóåòè íà ëîäêèòå è ìîòîðíèöèòå, òå âå÷å ÷óâàõà ïðåç îòâîðåíèòå ïðîçîðöè íà êîëàòà çâóöèòå íà äæàçîâàòà ìóçèêà, äîëèòàùè îò ÷àêàùàòà ãè ÿõòà.
Òàêñèòî ïàê ðÿçêî ñïèðà, ñâåòëèíèòå óãàñâàò, øîôüîðúò èçâåäíúæ ñå îáðúùà êúì äâîéêàòà òóðèñòè íà çàäíàòà ñåäàëêà è íàñî÷âà êúì Âåðäåí åäèí ãîëÿì ïèñòîëåò ñ äúëãî äóëî. Åäâà ñå äî÷óâàò äâà ñúñêàùè èçòðåëà. Çàäíîòî ñòúêëî íà êîëàòà ñå ñòðîøàâà îò êóðøóìèòå, ïðåìèíàëè ïðåç ãëàâàòà íà íåïîäãîòâåíèÿ çà òàêîâà ðàçâèòèå íà íåùàòà ôðàíöóçèí.  ñúùèÿò ìèã ôèëèïèíêàòà îò ïðåäíàòà ñåäàëêà ñå îáðúùà êúì íåóñïÿëàòà îùå äà ðåàãèðà ïî íèêàêúâ íà÷èí Îëåøêà, è ðÿçêî íàçëóçâà íà ãëàâàòà é åäèí ÷åðåí ÷óâàë îò çäðàâ íàéëîí. Øîôüîðúò ðÿçêî óäðÿ ñ äðúæêàòà íà ïèùîâà ñè ïî ãëàâàòà â ÷óâàëà, ïîêàòåðâà ñå íà êîëåíå âúðõó ñåäàëêàòà ñè è ïîìîãà íà Äæàðà äà íàõëóçÿò ÷óâàëà äî êðúñòà íà âå÷å îìåêíàëîòî òÿëî.
 òîçè ìîìåíò âñè÷êèòå ÷åòèðèòå âðàòè íà òàêñèòî ñå îòâàðÿò ïî÷òè åäíîâðåìåíî è äâàìà äóøè â ÷åðíè îáëåêëà, çàåäíî ñ äâîéêàòà îò êîëàòà, èçìúêâàò íåóñïÿëàòà íà ÿõòåíîòî ïàðòè òóðèñòêà. Öÿëàòà ãðóïà ïîõèòèòåëè ñ áúðçè êðà÷êè ïî÷òè ïðèòè÷âà êúì åäèí ïèêàï ñ èçãàñåíè ñâåòëèíè, íî ñ ðàáîòåù äâèãàòåë íà äåñåòèíà êðà÷êè îò òàêñèòî. Îòâàðÿò áàãàæíèêà, õâúðëÿò â íåãî íåïîäâèæíîòî òÿëî, çàòâàðÿò êàïàêà, íàñòàíÿâàò ñå â êîëàòà è áàâíî ïîòåãëÿò. Ñëåä ïåò-ñåäåì ìèíóòè äîáëèæàâàò åäíà ãîëÿìà ìîòîðíèöà â êðàÿ íà ïðèñòàíèùåòî è ïîä ïðèêðèòèåòî íà òúìíèíàòà ïðåõâúðëÿò Îëåøêà Íåäåçâåäñêà íà áîðäà. Äâèãàòåëÿò ñå âêëþ÷âà è êàòåðúò ðÿçêî ïîòåãëÿ êúì îòêðèòî ìîðå.


15.
Ïàðèæ.
Ìèíèñòåðñòâîòî íà âúòðåøíèòå ðàáîòè.
Êàáèíåòúò íà çàìåñòíèê-ìèíèñòúðà Ïåí Äþðàê.
Ïåí Äþðàê ñå îáàæäà íà Êëîä Æàäî, ìèíèñòúðà:
- Òîêó-ùî ïðîâåäîõ ðàçãîâîð ñ õîðàòà îò ÎÑÊÎ! Ïî òåõíèòå ñè
êàíàëè íàó÷èõà ëåãîâèùåòî íà íîâèÿ áåéáèñìàðêåò íà Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô! Ùå íè ãî ñúîáùàò, àêî îáåùàåì äà èì ïðåäàäåì Îëåøêà Íåäåçâåäñêà, áåç òÿ äà áúäå âúâëå÷åíà â ñúäåáåí ïðîöåñ íàä Ìþëëåðêîïô, àêî, ðàçáèðà ñå, ìîìè÷åòî áúäå îòêðèòî òàì æèâî. Òå íÿìàò íèêàêâî ñúìíåíèå, ÷å îòâëè÷àíåòî íà ïîëÿêèí÷åòî å ðàáîòà íà çëîêîáíàòà çàìåñòíè÷êà íà Ôèëöåð, êîìåíäàíòà íà êîíöëàãåðà çà èíâàëèäè è õîðà ñ ïñèõè÷åñêè è ôèçè÷åñêè íåäúçè ïî âðåìå íà Âòîðàòà ñâåòîâíà âîéíà!
- Ó÷àñòèåòî íà íàøåòî ìèíèñòåðñòâî â çàëàâÿíåòî íà òàêàâà
ïðåñòúïíè÷êà îò ìåæäóíàðîäíà ïðåñòúïíà ìðåæà å ÷åñò çà íàñ, ìîñþ Äþðàê! - íåçíàéíî çàùî äóìèòå íà ìèíèñòúðà çâó÷àõà ñòàíäàðòíî. - Íÿìàì íèùî ïðîòèâ äà ïðåäàäåì íà ÎÑÊÎ èñêàíàòà îñîáà, ñòèãà, êàêòî òå ñàìè ñïîìåíàâàò, äà ÿ îòêðèåì æèâà, à íå òðàíæèðàíà îò ïðîôåñèîíàëíè òúðãîâöè íà ÷îâåøêà ïëúò! - Çàâúðøåêúò çâó÷åøå âå÷å çëîâåùî.
- Áëàãîäàðÿ âè, ãîñïîäèí ìèíèñòúð! - ïî÷òè ñå ïîêëîíè íà ãîñïîäèí ìèíèñòúðà íåãîâèÿò çàìåñòíèê. - Âåäíàãà ùå âè ñå îáàäÿ, ùîì ïîëó÷à àäðåñà íà ôðàó Ìþëåðêîïô!
Íå ìèíàõà è ïåò ìèíóòè, è òåëåôîíúò îò âúòðåøíàòà ñèñòåìà çà âðúçêà íà áþðîòî íà Êëîä Æàäî èççâúíÿ ïàê:
- Æàäî ñëóøà! - îáàäè ñå ìèíèñòúðúò.
- Òîçè ïúò áåéáèñìàðêåòúò å íà àðõèïåëàãà Êèðèáàòè, îñòðîâúò
Èáàòè-è-Áàòè! - äîëîæè êîìèñàðÿò Äþðàê.
- Ïîäãîòâåòå ðàáîòåí ïðîåêò íà àêöèÿòà çà çàëàâÿíå íà ïåðñîíàëà íà òàçè áåáåôåðìà è îñâîáîæäàâàíåòî íà çàëîæíè÷êèòå - óòðå ùå ãî îáñúäèì!
- Àç ñúì ïî÷òè ãîòîâ ñ òàêúâ ïëàí, ìîñþ Æàäî! - Íå ñå çíàåøå â
ïîëçà íà êîãî ðàáîòåøå ñëóæåáíèÿò åíòóñèàçúì íà Ïåí Äþðàê: íà Ìèíèñòåðñòâîòî íà âúòðåøíèòå ðàáîòè íà Ôðàíöèÿ èëè íà èíòåðåñèòå íà Îðäåíà íà Ñâåòè Êâàçèìîäî Îðëåàíñêè, êîéòî ñòàíà èñòèíñêè ðîäèòåë íà ãîðêèÿ Àíðè Âåðæåñ, ïúðâîðîäíèÿò ìó ñèí-óðîä.
-  òàêúâ ñëó÷àé çàïîâÿäàéòå â êàáèíåòà ìè îùå ñåãà! Íàèñòèíà,
íÿìàìå ìíîãî âðåìå! Áðîÿ íà æåðòâèòå íà òàçè ìèñòåðèîçíà ôðàó òðÿáâà äà ñå ñâåäå äî ìèíèìóì! - íàðåäè ìèíèñòúðúò, è ñëåä êðàòêà ïàóçà äîáàâè: - Âúïðåêè, ÷å çà êàêúâ ìèíèìóì ìîæå äà ñå ãîâîðè, êîãàòî ñòàâà âúïðîñ çà ñìúðòòà íà íåâèííè æåíè è òåõíèòå äåöà, è òî ïî òàêúâ çâåðñêè è öèíè÷åí íà÷èí!


16.

Êðàÿ íà åäíà êðàòêà åêâàòîðèàëíà íîù.
Àðõèïåëàã Êèðèáàòè.
Îñòðîâ Èáàòè-è-Áàòè.
Ìîùíèÿò äâèãàòåë íà åäíà ìîòîðíèöà íàìàëÿâà îáîðîòèòå è ñëåä ìàëêî ñúâñåì óãàñâà.
Íà ìàëêèÿ êåé, ñêðèò äîðè îòêúì ìîðåòî â ïðèáðåæíèòå õðàñòàëàöè, ñå ïîÿâÿâàò òðèìà óíèôîðìåíè ìúæå è ïîìàãàò íà åêèïàæà äà àêîñòèðà. Îò êàþòàòà èçëèçàò äâàìà ìúæå, îáëå÷åíè â ÷åðíè äðåõè, êîèòî âîäÿò ñúñ ñåáå ñè åäíî ÷åðâåíîêîñî ìëàäî ìîìè÷å. Òå ÿ ïðåäàâàò íà õîðàòà íà êåÿ. Åäèíèÿ îò òÿõ âàäè åäèí ãîëÿì àðìåéñêè íîæ, ñ êîéòî ïðåðÿçâà òèêñîòî íà âúðçàíèòå ðúöå íà èçïëàøåíîòî, íî ìúë÷àëèâîòî ìîìè÷å. Ïîñëå èçâàæäà îò ÿêåòî ñè áåëåçíèöè, ñ êîèòî çàêîï÷àâà ëÿâàòà ðúêà íà äåâîé÷åòî êúì ñâîÿòà äÿñíà. Âîéíèêúò äî òÿõ ïîáóòâà ñ äóëîòî íà àâòîìàòà ñè ïàðàëèçèðàíàòà îò ñòðàõ Îëåøêà è öÿëàòà ãðóïà òðúãâà êúì áðåãà. Ïðåìèíàâàò ïðåç ãúñòàòà ãîðè÷êà ïî òÿñíà ïúòå÷êà è ñïèðàò ïðåä åäíà îòâåñíà ñêàëà. Ñ äèñòàíöèîííî óïðàâëåíèå åäèíèÿò îò âîéíèöèòå çàäåéñòâà òàåí ìåõàíèçúì è â ñêàëàòà ñå îòâàðÿ ñëàáî îñâåòåí ïðîõîä, êîéòî ïî ñúùèÿ íà÷èí áèâà çàòâîðåí ñëåä òÿõíîòî âëèçàíå â íåãî.
Ïî ñòðúìíà ìåòàëíà âèòà ñòúëáà òå ñòèãàò äî åäíà ïëîùàäêà ñ åäíà ìåòàëíà âðàòà, êîÿòî ñúùèÿò âîéíèê îòâàðÿ, íî âå÷å ñ ÷èï-êàðòàòà ñè. Âëèçàò â ÿðêî îñâåòåí êîðèäîð, äúëúã ïåòíàéñåòèíà ìåòðà, ñ ðåä âðàòè îò ìåòàëíè ðåøåòêè â ëÿâî. Òå âîäÿò êúì êëåòêè, ðàçäåëåíè ñúñ ñòúêëåíè ïðåãðàäè è äúëãè íå ïîâå÷å îò äâà ìåòðà.  äðóãèÿ êðàé íà êîðèäîðà ñà çàñòàíàëè â î÷àêâàíå åäèí âúçðàñòåí ìúæ ñ áÿëà, êúñî ïîäñòðèãàíà êîñà è áðàäè÷êà, â ñèâà ðèçà ñ êúñè ðúêàâè è äâàìà äðóãè ìúæå, îáëå÷åíè â áåëè êúñè ïðåñòèëêè. Åäèíèÿò îò òÿõ å õâàíàë ïîäêàíâàùî çà äðúæêàòà åäíà îòâîðåíà âðàòà îò ìåòàëíà ìðåæà.
Îëåøêà Íåäåçâåäñêà, äúðïàíà îò âîéíèêà, êúì êîãîòî å âúðçàíà ñ áåëåçíèöèòå, òåæêî ïðåìåñòâàéêè ñúâñåì îìåêíàëèòå ñè îò ñòðàõ êðàêà,
ïîãëåæäà â ïúðâàòà êëåòêà. Òîâà, êîåòî âèæäà, òàêà ðàçòóïòÿâà ñúðöåòî é, ÷å ïóëñúò é ñêà÷à íÿêîëêîêðàòíî è ïðåäèçâèêâà îñòðà, ðÿçêà áîëêà â ñëåïîî÷èÿòà é è â òèëà: âúðõó äúðâåíàòà ñêàðà íà ïîäà â ñúâñåì ïðàçíàòà ñòàè÷êà ëåæè ïî ãðúá ñ êðàêà êúì ðåøåòêàòà ñúâñåì ãîëà, ïîäñòðèãàíà íóëà íîìåð æåíà â íàïðåäíàëà áðåìåíîñò. Çàáåëÿçâàéêè Îëåøêà, æåíàòà ñå íàäèãà è ñ ãðèìàñà, èçêðèâåíà îò äåìåíöèàëíà óñìèâêà, èçðåâàâà ñ ãëàñà íà àáñîëþòíî îòêà÷åí ÷îâåê:
- Äîáðå äîøëà, ïîðåäíà êðàâî çà ðàçïëîä! Õà-õà-õà-õà!
- Î, Boże! Miła Mamo! - ðåàãèðà íà ïîëñêè ãîòîâàòà äà ïðèïàäíå
Îëåøêà, íî â òîçè ìîìåíò çàáåëÿçâà çàä ðåøåòêèòå íà äðóãèòå ÷åòèðè êëåòêè äà ñå ïîÿâÿâàò ñúùî òàêà ïîäñòðèãàíè, ãîëè áðåìåííè æåíè è ñúñ ñúùèòå ôèçèîíîìèè íà ëóäè äà é ãîâîðÿò åäíîâðåìåííî è íà âèñîê ãëàñ íåùî, êîåòî òÿ íå å â ñúñòîÿíèå äà ðàçáåðå.
Ñ äóìè "Boże, dlaczego mnie wysłałes w to piekło?!?!?", èçðå÷åíè ñ
ïîñëåäíè ñèëè, ÷åðâåíîêîñîòî ïîëÿêèí÷å êîëàáèðà è ñå ñãðîìîëÿñâà íà ïîäà, óâèñâàéêè íà áåëåçíèöàòà, âúðçàíà êúì ðúêàòà íà õèëåùèÿ ñå âîéíèê. Òîé ÿ õâàùà çà êîñàòà è ÿ âëà÷è êúì øåñòàòà êëåòêà, îòâîðåíà çà íåÿ.
Ïðåä âðàòàòà ïàçà÷úò ìàõà áåëåçíèöèòå. Äâàìàòà ìúæå â áåëè ïðåñòèëêè õâàùàò òÿëîòî íà ìîìè÷åòî çà ðúöåòå è êðàêàòà è ãî ñëàãàò íà äúðâåíàòà ñêàðà íà ïîäà. Åäèíèÿò èçëèçà, à äðóãèÿò âàäè îò äæîáîâåòå ñè ãîëÿìà íîæèöà è ìàøèíêà çà ïîäñòðèãâàíå. Ñëåä ïåò ìèíóòè âñå îùå íå äîøëàòà íà ñåáå ñè Îëåøêà Íåäåçâåäñêà, âå÷å ÷èñòî ãîëà, ñ ïðÿñíî ïîäñòðèãàíà ãëàâà, å çàêëþ÷åíà â íîâîòî ñè îáèòàëèùå.



17.

Ïîëèíåçèÿ.
Îñòðîâ Ïîíã Äîíã Ôîíã.
Ìàëêî ãðàä÷å ñúñ ñúùîòî íàçâàíèå.
Ñëåäîáåäíî ïðîâèíöèàëíî ìúðòâèëî.
Ðåäîâèÿò Ëó Õàì ñòîè íà ïîñò ïðåä ñóïåðìàðêåòà.
Ëèöåòî ìó, ñ õàðàêòåðíà çà æúëòàòà ðàñà ìëàäîëèêîñò, å èçêðèâåíî îò ÷óâòâîòî íà íàïúëíèë ãàùèòå, íà ÿä, ñúæàëåíèå è çëîáà, ñ êîèòî òîé íàïðàçíî ñå îïèòâà äà ïðåáîðè íàòðàï÷èâèòå ñè ñïîìåíè îò ñðåùàòà ñ ïîëêîâíèê Ôàõúðúõ Âúõ Âúõ. Ïîáåñíåëèÿò ïîëêîâíèê ìó îòêúñíà ïàãîíèòå çà ïðàõîñâàíå íà ôèíàíñîâè ñðåäñòâà è ïðåâèøàâàíå íà ñëóæåáíèòå ïðàâîìîùèÿ - íà îñòðîâà Ïõàâàõàâà Ó Þ Õàâà, êúäåòî ñïîðåä ñòðàòåãà Õàì ñå êðèåõà ÷óæäåñòðàííèòå íàðêîêîíòðàáàíäèñòè, íÿìàëî è ñëåäà îò ÷îâåøêî ïðèñúñòâèå - òîé áèë íàïúëíî íåîáèòàåì! Äîðè íÿìàëî íèêàêâè áåëåçè çà ñêîðîøíî ïðèñúñòâèå íà êàêâèòî è äà áèëî ïîñåòèòåëè: íàðêîïëàñüîðè, áðàêîíèåðè, òà äîðè ùúêàùè íàïðåä- íàçàä íàõàëíè òóðèñòè.
- Ðåäíèê Ëó Õàì! Ðåäíèê Ëó Õàì! - íå ÷ó âåäíàãà ïîâèêâàíåòî îò
öåíòðàëàòà óíåñåíèÿò â ñàìîñúæàëèòåëíè ñïîìåíè áèâø êàïèòàí îò îòäåëà çà áîðáà ñ îðãàíèçèðàíàòà è íå ÷àê òîëêîâà êà÷åñòâåíî îðãàíèçèðàíà ïðåñòúïíîñò. - Îáàäåòå ñå! Îáàäåòå ñå!
- Ëó Õàì ñëóøà! - ñ ïðåñèïíàë îò ÿä çàðàäè "ðåäíèêà" èçðå÷å
ñóïåðìàðêåòîâñêèÿò ïàçà÷.
- Èçïðàùàìå âè çàìÿíà! Ñïåøíî äà ñå ÿâèòå ïðè ïîëêîâíèê
Ôàõúðúõ Âúõ Âúõ! Ñïåøíî ñå ÿâåòå ïðè ïîëêîâíèê Ôàõúðúõ Âúõ Âúõ!
Õàì ðàïîðòóâà "Òúé âÿðíî!", èçêëþ÷è ðàäèîñòàíöèÿòà ñè,
çäðàâàòà íàïñóâà íà óì íà÷àëíèêà ñè íà ìåñòíèÿ äèàëåêò íà ñåëîòî, êúäåòî áå ðîäåí òî÷íî ïðåäè 39 ãîäèíè - äíåñ áå ðîæäåíèÿò ìó äåí! - è ñå çàîãëåæäà çà ñëóæåáíàòà êîëà, êîÿòî ùåøå äà ãî îòêàðà íà ïîðåäíèÿ ñáëúñúê "øåô - ïîä÷èíåí" îò çàäúëæèòåëíàòà â ñëó÷àÿ éåðàðõè÷íà áèòêà çà îöåëÿâàíå íà ÷èíîâåòå, ðàíãîâåòå è ïàãîíèòå. À íàøèÿò åêñêîìèñàð Ïó Êàøïðàôàí Òàðàòàïàðàì Ó Úê Ëó Õàì ìíîãî îáè÷àøå ïàãîíèòå! È êîëêîòî ìîæå ïîâå÷å çâåçäè÷êè ïî òÿõ - îùå ïî-äîáðå! Êàðèåðèñò!
- Î, Âåëèêè Ïðîðî÷å! Î÷èòå ìè äà íå ãî âèæäàò õèëÿäè ãîäèíè òîçè íàòåãà÷ Ëó Õàì! - ìîëèòâåíî ïîñðåùíà ïîëêîâíèê Âúõ Âúõ êîìïðîìåòèðàíèÿ ñ ôàëøèâèòå ñè àíòèêîíòðàáàíäèñòêè àêöèè ñëóæèòåë. - Ñÿäàé è ñëóøàé! - íàðåäè ñòðîãî íà ãóçíèÿ ñè ïîä÷èíåí.
- Òúé âÿðíî! Ñëóøàì, ñúð! - íèçâåðãíàòèÿò ïî ñëóæáà ïîëèöàÿò Ëó Õàì ñå ñòàðàåøå ïîíå ìàëêî äà ñå ðåàáèëèòèðà.
- Ñòèãà ñ òåçè íàòåãà÷åñêè ãëóïîñòè! - èçêðåùÿ ìó ïîëêîâíèêúò. -
Ðàáîòàòà, êîÿòî ñúì òè ïðèãîòâèë, å ìíîãî îòãîâîðíà è ïîâåðèòåëíà! ßñíî ëè òè å, ïàãîíîáëèçà÷ òàêúâ?! Äà íå ÷óâàì è äóìà îò òåáå, äóïåäàâåöî íåùàñòåí!
Ñëàäêîäóìíèÿò Âúõ Âúõ ìëúêíà, ïè ìàëêî ìëÿêî îò ÷àøàòà ïðåä íåãî è âå÷å ñ ïî-óñïîêîåí, íî íåëèøåí âñå ïàê îò ÿâíî ïðåíåáðåæåíèå òîí, ñå îáúðíà êúì áèâøèÿ èíñïåêòîð:
- Íà ñëåäâàùèÿ äåí, ñëåä êàòî èçïðàòèõ äàííèòå íà èç÷åçíàëàòà
èñïàíêà äî Èíòåðïîë, ïîëó÷èõ îòòàì åäíî êîìþíèêå, ñïîðåä êîåòî Ïîëèíåçèÿ ïîïàäà â çîíàòà íà êîíöåíòðèðàíè èç÷åçâàíèÿ íà ìëàäè ìúæå è æåíè. Ñúùî ñå ñúîáùàâà è çà íÿêàêúâ îñòðîâ Èáàòè-è-Áàòè îò Êèðèáàòè! Åòî òè êàðòèòå. - Òîé òðúøíà ïðåä ñòàïèñàíèÿ ðåäíèê Õàì åäíà äåáåëà, îïúðïàíà îòâñÿêúäå êàðòîíåíà ïàïêà. - Íàìèðàø òîçè ïðîêëåò îñòðîâ è... - Âúõ Âúõ ïàê îòïè ãëúòêà îò øåôñêîòî ñè ìëÿêî.
" Âúõõõõõõõ! Íîâî çàäàíèå, à?" - óñïÿ çà ñåêóíäà äà ìèíå ñâåòúë
ëú÷ ïðåç ÷åðíàòà êàðèåðà íà åñêêàïèòàí Ëó Õàì. Ìëå÷íèÿò ïîëêîâíèê îáà÷å ïðîäúëæè â ñúùèÿ äóõ:
- Ïîíåæå òè ñè ñå çàíèìàâàë ñ èñïàíñêàòà ñëåäà, äà òè òàêîâàì
ìàìêàòà, òà ñëåäà îò òåá äà íå îñòàíå, ñëåäîòúðñà÷à ìó ñúñ ñëåäîòúðñà÷! - Ïàê ãî óäàðè íà ãíÿâ, ãðúì è ìúëíèè âèñøèÿò ïîëèöåéñêè ñëóæèòåë. - Íàìèðàø òîçè îñòðîâ íà êàðòàòà, ñâúðçâàø ñå ñ êèðèáàòñêèòå íè êîëåãè è èì ïðàùàø îïèñàíèå íà òâîÿòà èñïàíêà è çàïèòâàíå - äà íå áè äà å çàáåëÿçâàíà ñëó÷àéíî ïîêðàé Èáàòè-è-Áàòè. ßñíî ëè òè å? Êàðèåðèñòúò ìó ñúñ êàðèåðèñò!
Êîé ãî êàçâà, à? Ïðåäè ïîëîâèí ÷àñ Âúõ Âúõ áå èçïðàòèë ðàïîðò äî ìèíèñòúðà íà âúòðåøíèòå èì ðàáîòè ñ ìîëáà çà ïîâèøåíèå ñ àðãóìåíò çà êðàéíà íåîáõîäèìîñò îò ïîâå÷å ïðàâîìîùèÿ â àêöèÿòà - âðúõ â êàðèåðàòà ìó, ïîäãîòâåíà îò Èíòåðïîë è âúçëîæåíà ëè÷íî âúðõó ñòàðèòå ìó, îò ñåäåì ãîäèíè(!), ïàãîíè íà ïîëêîâíèê. Ïàãîíñêà ìó ðàáîòà! À íà âúïðîñà "Êîé?" ñàðêàñòè÷íî îòãîâîðè ñ âúïðîñ:
- Êîé çíàå, ìîæå áè ùå èìàø êúñìåò òîçè ïúò äà îòêðèåø òâîÿòà èñïàíñêà íàðêîìàíêà?
Ðåäíèê Ëó Õàì ñå íàäèãíà îò ñòîëà, âçå ïàïêàòà ñ ãåîãðàôñêèòå
êàðòè è áåç äà ðèñêóâà äà ðàçäðàçíè øåôà ñè ñ óñòàâíî-ïîäìîçâà÷åñêè ðåïëèêè, ìúë÷àëèâî òðúãíà äà ñè õîäè â áèâøèÿ ñè êàáèíåò, çà äà ñå çàåìå ñ èñòèíñêàòà ñè ðàáîòà, à íå ñ ïàçåíå íà ìàãàçèíè è ñåðãèè èç äîëíîïðîáíèòå ïàçàðè íà îñòðîâà Ïîíã Äîíã Ôîíã. Âå÷å áå õâàíàë äðúæêàòà íà âðàòàòà â êàáèíåòà íà ïîëêîâíèê Âúõ Âúõ, êîãàòî äî÷ó çàä ãúðáà ñè ïîñëåäíèòå èíñòðóêöèè, èçðå÷åíè îò óñòàòà ìó ñ ìëå÷íè ìóñòà÷êè:
- È îùå íåùî, Ëó Õàì! Äà íàõâúðëèø â îáùè ëèíèè ìàëúê ïëàí çà äåéñòâèå îò íàøàòà ñòðàíà, àêî Èíòåðïîë íè ïîìîëè çà òàêîâà â Êèðèáàòè!
- Ñëóøàì, ñúð! - íå ñå ñäúðæà îò èíñòèíêòèâíîòî ñè
ïàãîíîóãîäíè÷åñòâî âúçðîäåíèÿò ñòðàòåã íà ïîëèöåéñêè àêöèè ïîä ïðèêðèòèå Ïó Êàøïðàôàí Òàðàòàïàðàì Ó Úê Ëó Õàì, íî áúðçî èç÷åçíà çàä âðàòàòà, áåç äà ÷óå è äóìà îò ñòîïðîöåíòîâèòå ïîëêîâíèøêè ïñóâíè.


18.

Àðõèïåëàãúò Êèðèáàòè.
Îñòðîâ Èáàòè-è-Áàòè.
Øåñò ÷àñà ñëåäîáåä.
Íà åäèíñòâåíîòî âúçâèøåíèå ñòúð÷è ìàñèâíà, îò çäðàâè òóõëè, äâóåòàæíà ñãðàäà ñ ìàëúê, îêîëî ïîëîâèí äåêàð äâîð êðàé íåÿ, çàãðàäåí ñ âèñîêà áåòîííà îãðàäà, àðàíæèðàíà îòãîðå ñ áîäëèâà òåë íà êúëáà - òîêúò îò 280 âîëòà ïî íåÿ íå ñå çàáåëÿçâà.
Íà ñåâåðíàòà íàáëþäàòåëíàòà êóëà, åäíà îò ïåòòå, ñòîè íà ïîñò âúîðúæåí ñ àâòîìàò ïàçà÷.
 ìîìåíòà, â êîéòî òîé îáðúùà ãëàâàòà ñè íà èçòîê, òî÷íî â ïîñëåäíàòà ÷àñò îò ñåêóíäàòà â ïåðèôåðíîòî ìó çðåíèå ïîïàäà íÿêàêâà èçíåíàäâàùà ïðå÷êà. Îáðúùà ãëàâàòà â ïðåäèøíàòà ïîçèöèÿ è ÿñíî âèæäà êàê òðè ìîòîðíèöè íàâëèçàò íà ãîëÿìà ñêîðîñò, êðèâîëè÷àéêè, â çàëèâ÷åòî íà îñòðîâà. Ñïèðàò íà äåñåòèíà ìåòðà îò áðåãà. Îò ëîäêèòå ñêà÷àò âúâ âîäàòà íÿêîëêî ìëàäè ìúæå è æåíè è ñå çàïî÷âà ùóðî êúïàíå - ãîíåíèöè, ïðúñêàíèöè, äúðïàíèöè íà êðàêàòà ïîä âîäàòà.
Äîêàòî ïîñòîâèÿò Àëúí Ñòðàéê ñå ÷óäåøå äà ñå îáàäè èëè íå íà øåôà ñè, êúïåùàòà ñå ãðóïè÷êà ïðåìèíà êúì ñúñòåçàòåëíî ïëóâàíå, ïðåïóñêàéêè êúì ïëàæíàòà èâèöà. Íå ñëåä äúëãî ãè ïîñëåäâàõà ñ áàâåí õîä è ìîòîðíèöèòå.
- Èìàìå ñè ãîñòè, Øåôå! - äîëîæè ïî òåëåôîíà
äèñöèïëèíèðàíèÿò ïàçà÷. - Ñëóøàì, ãîñïîäèí Ôèîðî!
Ñëåäâàéêè óêàçàíèÿòà íà íà÷àëíèêà ñè, Ñòðàéê èçâàäè îò åäíà
ùàéãà åäèí óðåä è ãî ìîíòèðà íà åäèí ñòàöèîíàðåí ñòàòèâ â úãúëà íà ìàëêàòà ïëîùàäêà. Äîëåïâàéêè î÷èòå ñè êúì îêóëÿðèòå íà äàëåêîãëåäà, ñ ïîìîùòà íà íÿêîëêî êîï÷åòà òîé íàñî÷è êúì ãðóïàòà íåêàíåíè ãîñòè, êîèòî òîêó-ùî èçëÿçîõà íà ïÿñú÷íèÿ áðÿã, åäèí òåëåñêîïè÷åí ïðúò ñ ìèêðîôîí çà äèñòàíöèîííî ïðîñëóøâàíå.
- ß äàé äà âèäÿ êîè ñà! - ïî-ñêîðî ñ ëþáîïèòñòâî, îòîëêîòî ñ
òðåâîãà â ãëàñà, ñå îáúðíà êúì Ñòðàéê øåôúò ìó Äæåéñúí Ôèîðî, èçêà÷èë ñå íà êóëàòà ëè÷íî äà ïðîñëåäè èçâúíðåäíîòî íàõëóâàíå íà íàõàëíè ïîñåòèòåëè â ïîäâëàñòíàòà ìó òåðèòîðèÿ.
Òåõíèêàòà íà îõðàíàòà ðàáîòåøå ïåðôåêòíî - îò ìàëêèòå
òîíêîëîíêè ÿñíî ñå ÷óâàõà ãëàñîâå íà ïëàæóâàùèòå, àôåêòèðàíè îò ìîðñêîòî ñè ïðèêëþ÷åíèå:
- Íÿêîé äà çíàå êúäå ñà íè ìàçèëàòà ïðîòèâ êîìàðè? Âå÷å ìå
óõàïà åäèí! - êàïðèçíî ñå ïðîâèêíà åäíà äåâîéêà ñ ïèñêëèâ ãëàñ, ðÿçêî êîíòðàñòèðàù ñ ìîùíîòî é òÿëî íà îëèìïèéñêà ïëóâêèíÿ ñ øèðîêè ðàìåíà, òÿñíî ñåäàëèùå è òîòàëíà ëèïñà íà îíåçè æåíñêè àòðèáóòè, çàðàäè íåîâëàäÿíàòà ñòðàñò êúì êîèòî íà íÿêîé ìúæå èì âèêàò "Öèöîìàí ñ öèöîìàí òàêúâ! Ìàõíè ñè ðúöåòå, ìà!"
- Äà ðàçãëåäàìå îñòðîâà, à? - ïðåäëîæè, ïëàõî ïîãëåæäàéêè êúì
äæóíãëàòà íàáëèçî, åäèí ìëàäåæ, íèñúê íà ðúñò, íî ñ äúëãè äî êîëåíàòà áàíñêè øîðòè ñ ùàìïîâàíè íà áÿë ôîí öåëóâàùè ñå çëàòíè ðèáêè, ÷åðâåíè íà öâÿò.
Öèöîëèïñâàùàòà ïëóâêèíÿ ìó îòãîâîðè ïàê ñ êàïðèçíèÿ ñè òîí:
- Áåç ìåí! Áåç ìåí! Íå ùà äà ìå çàõàïè çà çàäíèêà íÿêîÿ ðàçãîíåíà ìúæêà çìèÿ! Òóê, íà îñòðîâèòå, áúêà îò òÿõ!
- Õàðåñâà ìè òóê! Êàêâî ùå êàæåòå, õîðà, äà îñòàíåì òóêà íà
ëàãåð, à? - åíòóçèàçèðàíî îòïðàâè ïîêàíàòà ñè åäíà ìëàäà æåíà ñ òÿëî íà ìàíåêåíêà, ñ âúðçàíà íà îïàøêà êåñòåíÿâà êîñà è îñêúäåí áàíñêè.
- Íàïðàâî ñè å ðàéñêî êúò÷å, ñêúïà! - îòãîâîðè é åäèí çàãîðÿë
ìúæ íà ñðåäíà âúçðàñò ñ îôîðìåíî øêåìáåíöå è ñèíè î÷èëà çà ïëóâàíå, ìîíòèðàíè íà ïëåøèâîòî ìó ÷åëî.
- Àìè äà ñâàëÿìå áàãàæà îò ëîäêèòå òîãàâà? - óñïÿ äà çàïèòà
åäèí îêîëî òðèéñåòãîäèøåí ìúæ ñ ôèãóðà íà ñïîðòèñò, ïðåäè äà áúäå ïîâàëåí íà ïÿñúêà îò åäíà äåâîéêà ïî öÿë áàíñêè, õâúðëèëà ñå èçíåíàäâàùî íà ãúðáà ìó.
- Êàòî íÿìà êàêâî äðóãî äà ñâàëÿòå! - èçêèêîòè ñå íàïàäàòåëêàòà
è äðúïíà äîëó áàíñêèòå íà ïðåäëàãàùèÿ ñå çà õàìàëèí àòëåò.
Âñè÷êè îò êîìïàíèÿòà âåäíàãà ïîñëåäâàõà ïðèìåðà é, è öÿëàòà ñìååùà ñå, âåñåëà ãîëîäóïåñòà äðóæèíêà ñå õâúðëè äà ñå êúïè â ìîðåòî.
- Äà äîêëàäâàìå íà øåôêàòà, à? - íåðåøèòåëíî çàïèòà Àëúí
Ñòðàéê íàâåäåíèÿ êúì âèçüîðà Äæåéñúí Ôèîðî.
- Ðàíî å îùå! - îòñå÷å øåôúò íà îõðàíàòà, íî ñëåä ìàëêà ïàóçà
äîáàâè: - Âúïðåêè ÷å íåùî â ÷åðâàòà ìè ïîäñêàçâà, ÷å òåçè íóäèñòè íå ñà ñëó÷àéíè ãîñòè òóêà.
Ñâå÷åðÿâàøå ñå. Ãîëîòî êúïàíå áå â ðàçãàðà ñè, êîãàòî ÷ðåâíîäîñåòëèâèÿò ñòàðøè îõðàíèòåë ñå îáàäè ïî ñàòåëèòíèÿ òåëåôîí íà ãëàâíàòà øåôêà, çà äà äîêëàäâà îáñòàíîâêàòà íà íåéíèÿ îñòðîâ.
- Ðàçáðàõ âè, ìàäàì! ... Òúé âÿðíî! Íÿìà äà ðèñêóâàìå!..
Ðàçáðàíî! Ùå èì ïîêàæåì ëàáîðàòîðèÿòà! ... Òúé âÿðíî, ìàäàì! Áåç åêñöåñèè! Áåç ñàìîèíèöèàòèâè! Áåç ñòðåëáè! - ðàçãîâîðúò çàâúðøè è èçïúëíèòåëíèÿò ñëóæèòåë-ïîñðåäíèê îòäàäå çàïîâåä âå÷å ïî äðóãèÿ, âúòðåøåí òåëåôîí:
- Îáÿâÿâàì òðåâîãà òðåòà ñòåïåí! Òðåâîãà òðåòà ñòåïåí! Âñè÷êè
îõðàíèòåëè äà çàåìàò ïîñòîâåòå ñè ïî ïëàí îñåì. Ïëàí îñåì! Íåçàáàâíî äà ñå ïðåñòúïè êúì òðàñôåð íà ñòðóêòóðàòà! Òðàíñôåð íà ñòðóêòóðàòà! Òðàíñôåð íà ñòðóêòóðàòà!
Å-å-å! Ìíîãî ãî áèâàøå äà êîìàíäâà, òîçè áèâø êîìàíäîñ Ôèîðî, áåç äà èçïóñêà îò ïîãëåäà ïðè÷èíàòà çà ïðèíóäèòåëíèÿ òðàíñôåð - ãðóïàòà ïëàæóâàùè îñòðîâèòÿíå, êîèòî âå÷å èçìúêâàõà áàãàæà ñè îò ëîäêèòå.
Øêåìáåëèÿòà äîìúêíà íà áðåãà åäíà êðúãëà ñêàðà è ÿ ñòîâàðè íà äåñåò êðà÷êè îò áðåãà. Âñåêè äðóã ñúùî ìúêíåøå ïî íåùî - ñòåêîâå ñ áèðà è êîëà, îäåÿëà, ïàëàòêè, òîðáè è êàøîíè ñ õðàíà. Íÿêîé ïóñíà êàñåòîôîí è öÿëàòà íåóìîðíà êîìïàíèÿ ñå âïóñíà â ãîëè òàíöè, èìèòèðàéêè, ñïîðåä ñâîÿòà ñè ïðåäñòàâà, ðèòóàëèòå íà àáîðèãåíèòå îò Êâàçèëóïà.
Ñàìî ñèíüîî÷èëàòèÿò ãîòâà÷ êëåêíà ïðåä ñêàðàòà è ñå çàå äà ðàçïàëâà îãúíÿ.
Òàíöîâèÿò àíñàìáúë ãî çàîáèêîëè è âúðòåéêè ñå â êðúã, ïîäõâàíà äà ïåå â èçíåíàäâàù ñèíõðîí:
"Êâàçèëóïà, ëóïà, ëóï!
Êâàçèëóïà, òóïà, òóï!
Ñî÷íè ìðúâêè àì, àì, àì!
Âñè÷êè âàñ ùå âà èçÿì!
Çÿì, çÿì, çÿì! Çÿì, çÿì, çÿì!",
òóïàéêè ñ ïåòè â òàêò íà âñÿêî "ëóï", "òóï", "àì" è "çÿì".


19.

Ïàê Èáàòè-è-Áàòè,
ñúùèÿò îñòðîâ îò àðõèïåëàãà Êèðèáàòè.
Ñúùàòà ñãðàäà ïîä îõðàíàòà íà Äæåéñúí Ôèîðî.
Îêîëî äâà ÷àñà ïðåç íîùà.
Ïðåç îãðàäàòà, ñëóæåéêè ñè ñ êëåùè ñ èçîëèðàíè äðúæêè çà ïðåðÿçâàíå íà òîêîïðîâîäíà áîäëèâà òåë, åäèí ìàëúê îòðÿä îò òðèìà ìúæå è äâå æåíè ñêðèøîì ïðîíèêâà âúâ âúòðåøíèÿ äâîð. Îáëå÷åíè ñà êàòî òóðèñòè íà ðàçõîäêà èç êóðîðòíîòî ãðàä÷å: øîðòè, áåðìóäè, òåíèñêè è ïîòíèöè. Å! È ëåêî âúîðúæåíè ñ àâòîìàòè Ùàåð Ìàëíèõåð, 9ìì.
Çàñëåïÿâà ãè îáà÷å íå óñïåõúò èì îò ëåñíî ïðåîäîëÿíîòî ïúðâî ïðåïÿòñòâèå, à äåñåòèíà ïðîæåêòîðà îò ïîêðèâà è îò íàáëþäàòåëíèòå êóëè, êîèòî ñâåòâàò åäíîâðåìåííî âúðõó ñèëóåòèòå èì â ñðåäàòà íà äâîðà.
Îò âðàòàòà íà òóõëåíàòà êúùà êúì òÿõ òðúãâà ãðóïà ïîñðåùà÷è: åäèí âúçðàñòåí ìúæ ñ êúñî ïîäñòðèãàíà áÿëà êîñà è ìàëêà îõîëíà áðàäè÷êà òèï "êàòèíàð îò êèëåðà ñúñ ñëàäêîòî íà ìàìà", ïðèäðóæåí îò äåñåòèíà òåæêî âúîðúæåíè ðåéíäæúðè â êîìóôëàæíè óíèôîðìè è êîìóôëàæåí ãðèì ïî ñóðîâèòå âîéíèøêè ëèöà.
- Êàêòî ñèãóðíî ñå äîñåùàòå, ãîñïîäà è ãîñïîæè÷êè, ÷àêàìå âè
îòäàâíà! Çàðàäè òîâà ùå ïðîìåíèì ïðîöåäóðàòà çà äîáðèòå îáíîñêè, êîãàòî ãîñòèòå ñå ïðåäñòàâÿò ñàìè! Ïîíåæå íàõúëòâàòå â ÷àñòíàòà ìè ñîáñòâåíîñò, áåç äà áúäåòå ïîêàíåíè ëè÷íî îò ìåí, àç ùå âè ñå ïðåäñòàâÿ ïðúâ! - Äðúïâà åäíà êðàòêà ëåêöèÿ ïî àðèñòîêðàòè÷íà åòèêà âúçðàñòíèÿò ìúæ. - Êàçâàì ñå Ìîðèñ Ìîíòåêëþ, øâåéöàðñêè ïîäàíèê. Ïðîôåñîð ñúì ïî êëèíè÷íà áèîõèìèÿ è ëàáîðàòîðíà ìèêðîáèîëîãèÿ, àêî òîâà èçîáùî âè ãîâîðè íåùî! Ñãðàäàòà çàä ìåí å ìîÿòà ÷àñòíà ñåðîëîãè÷íà ëàáîðàòîðèÿ. Ðàáîòÿ íàä... Ïî÷òè ñúì ïðåä ïðàãà äà èçðàáîòÿ âàêñèíà ïðîòèâ ÑÏÈÍ â åêñïåðèìåíòèòå ñè âúðõó ìåñòåí ïîäâèä ìàêàêè, ïðèòåæàâàùè íàòóðàëåí ãåí íà åñòåñòâåí èìóíèòåò ñðåùó òàçè êîâàðíà áîëåñò. - Îò âúçïèòàòåëíî, íåãîâîòî ïðèâåòñòâèå íåóñåòíî ñå ïðåâúðâà â íàó÷íî-îáðàçîâàòåëíî.
- Àç ïúê ñå êàçâàì Êåëâèí Ðþìåãþñ, ãðàæäàíèí ñúì íà Åòèîïèÿ
è ñúì øåô íà òàçè áîéíà ãðóïà êúì Ïðîôñúþçà íà ïðîèçâîäèòåëèòå íà çàõàðåí ïàìóê! - Áåç äà êðèå ïîäèãðàâàòåëíèÿ ñè òîí, îòãîâîðè âúçïúëíè÷êèÿò åñòåò ëþáèòåë, ÿâíî âîäåù ãðóïàòà íåêàíåíè ïîñåòèòåëè. Òàêà òîé åõèäíî âúðíà æåñòà ñè íà äîáðèÿ ïîçíàâà÷ íà ïñèõîëîãèÿòà íà ìîðàëíî-åòè÷íèòå ñòîéíîñòè ïðè ÷îâåøêèòå èíäèâèäè, ñðåùíàëè ñå ïî ïðèíóäà, èçíåíàäâàùî è çà äâåòå ñòðàíè, è âúîðúæåíè ñ ãîòîâíîñò çà âçàèìåí îáìåí íà ëþáåçíîñòè è êóðøóìè. - Ïðîâåðÿâàìå áëèçêèòå îñòðîâè çà íåëåãàëíè çàõàðíî-ïàìó÷íè öåõîâå! Ñëó÷àéíî äà ñè äîêàðâàòå äîïúëíèòåëíè äæîáíè ïàðè ñ òàêîâà ïðîèçâîäñòâî, ãîñïîäèí ïðîôåñîð?
- Îïàñè íàñ, Ãîñïîäè, îò òàêúâ áèçíåñ! - ñúùî ñ íåñêðèòî åõèäñòâî ìó îòâúðíà "ïðîôåñîðúò", íàæåæàâàéêè è áåç òîâà çàïåêëàòà ñå îáñòàíîâêà.
- ×å òîãàâà äà ñè õîäèì, à? - ïðîñòîâàòî õâúðëè âúïðîñ êúì ñâîèòå êîëåãè è êúì äîìàêèíà ñ íåãîâàòà âúîðúæåíà ïðèñëóãà Ïåí Äþðàê, ìàñêèðàí êàòî çàõàðåí èíñïåêòîð.
- Êîèòî è äà ñòå, íÿìà ëè äà ðàçãëåäàòå ëàáîðàòîðèÿòà ìè,
ãîñïîäèí Ðþìåãþñ? Íàëè ïðàâèëíî ïðîèçíàñÿì âàøàòà ôàìèëèÿ, ñúð? Èëè ùå ñè òðúãíåòå ïîæèâî-ïîçäðàâî íà åäíîòî ãîëî äîâåðèå? - ïðîäúëæè íàäïðåâàðàòà â èãðàòà íà âîåííî-çàïëàøèòåëíè ëþáåçíîñòè áåëîâëàñèÿò ñòîïàíèí.
- Ïàìåòòà âè, ñêúïè ïðîôåñîðå, å äîñòîéíà çà óâàæåíèå! Ñúñ
ñúùîòî ÷óâñòâî è êúì íàó÷íî-èçñëåäîâàòåëñêàòà âè äåéíîñò, ùå óâàæà âàøàòà ïîêàíà! - ñòàðàåøå ñå äà ïîääúðæà ðîëÿòà ñè íà âúçïèòàíî ìîì÷å ìîñþ Äþðàê. - Ùî íå âëåçåì íà îïîçíàâàòåëíàòà åêñêóðçèÿ ñàìî íèå äâàìàòà ñ âàñ, ïðîôåñîð Ìîíòåêëþ, à íàøèòå õîðà äà ñè îñòàíàò íà ñâåæ âúçäóõ äà ñè ïîáúáðÿò çà âðåìåòî íà òîçè ðàéñêè îñòðîâ, à?
Áåç äà èçäàâà è êàïêà âúëíåíèå, äîñòîëåïíî èçãëåæäàùèÿò ãîñïîäèí ïðîôåñîð ñå äðúïíà âñòðàíè è ñ ïîêàíèòåëåí æåñò êúì âðàòàòà íà êúùàòà ñå îáúðíà êúì çäðàâî çàêîíñïèðèðàíèÿ ôðåíñêè âèñø ïîëèöàé:
- Êàêòî âè å óãîäíî, ãîñïîäèíå! Âúïðåêè ñðåäíîùíèÿ ÷àñ,
àç ëè÷íî ñ ãîëÿìî óäîâîëñòâèå ùå âè ðàçâåäà! Çàïîâÿäàéòå â ìîÿ ñâÿòàÿ ñâåòèõ, õðàì íà ñåðîëîãè÷íàòà íàóêà!
- Áëà-ãà-äà-ðððÿ! - êëîóíñêè èçñðè÷êóâà Ïåí Äþðàê è, íåáðåæíî
ìÿòàéêè àâòîìàòà ñè íà ðàìî ñ äóëîòî êúì çåìÿòà, âëåçå ïðúâ â îñâåòåíàòà êúùà.
- Äà îòèäåì íàïðàâî â ñåêöèÿòà íà æèâîòíèòå, àêî æåëàåòå? -
ïðåäëîæè â ãðúá íà ãîñòåíèíà ñè ãèä-äîìàêèí, êîãàòî ñòèãíàõà äî åäíî ðàçêëîíåíèå íà êîðèäîðèòå íà ïúðâèÿ åòàæ. Êèìâàéêè â çíàê íà ñúãëàñèå, ìîñþ Äþðàê ñå îñòàâè äà áúäå çàâåäåí äî ïðåäëîæåíàòà îò ãîñòîïðèåìíèÿ õàçàèí âúïðîñíà ñåêöèÿ.
Îò äÿñíàòà ñòðàíà íà åäèí äúëúã êîðèäîð áÿõà ðàçïîëîæåíè øåñò
ðàçäåëåíè ñúñ ñòúêëåíè ïðåãðàäè èçîëàòîðà ñ ìàñèâíè ðåøåòêè îòïðåä.  ïåò îò òÿõ äðåìåõà îêëþìàíè, çàìàÿíè êàòî îò íàðêîòèöè äðåáíè ÷îâåêîïîäîáíè ìàéìóíè ñ íåâçðà÷åí âèä.  øåñòàòà êëåòêà âúðõó äúëãà ìåòàëíà ìàñà îò íåðúæäàåìà ñòîìàíà áÿõà ïîñòàâåíè ìàëêè, íå ïîâå÷å îò åäèí êâàäðàòåí ìåòúð, ñòúêëåíè êâàäðàòíè êóòèè ñ âãðàäåíè â òÿõ ãóìåíè ìàíèïóëàòîðè. Æèâîòèí÷åòàòà, çàðàçåíè ïî äóìèòå íà ìåíòå-ïðîôåñîðà ñ âèðóñà íà ÑÏÈÍ, èçãëåæäàõà òðàãè÷íî â òåçè ñòúêëåíèöè: ñ îêàïàëà íà ïîâå÷åòî ìåñòà êîçèíà, ñ ãíîéíè ñòðóïåè ïî öÿëîòî òÿëî ñ èçðàçåíà êàõåêñèÿ, ñ íåïîäâèæåí ïîãëåä â òúæíèòå è çàìúãëåíè îò ÿâíî ñòðàäàíèå î÷è.
Çëîâåùàòà ãëåäêà íå ïîïðå÷è íà êîìèñàð Äþðàê äà çàáåëåæè åäèí òúìåí ñèëóåò çàä úãúëà â äúíîòî íà êîðèäîðà. "Îò îõðàíàòà å!" - óáåäåí áå çàìåñòíèê-ìèíèñòúðúò íà âúòðåøíèòå ðàáîòè íà Ôðàíöèÿ, îñòàâàù âèíàãè áäèòåëåí è ïîëèöàé â êðúâòà ñè. À îñòðèÿò ìó ïîãëåä íà ïðîôåñèîíàëåí ñëåäîâàòåë óñïÿ äà îòêðèå åäèí êúäðàâ ÷åðâåíèêàâ êîñúì â åäèí îò úãëèòå íà êëåòêàòà ñúñ ñïèíîçíèòå ïðèìàòè.
Íà èçëèçàíå îò ïîìåùåíèåòî ëúæåïðîôåñîðúò ïðåäëîæè íà ñâîÿ åêñêóðçèàíò:
- Àêî æåëàåòå, ìîñþ Ðþìåãþñ, ìîæå äà ïîëçâàòå êîìïþòúðà ìè, çà äà ïðîâåðèòå â èíòåðíåò-ñàéòîâåòå íà Ìåæäóíàðàäíàòà çäðàâíà îðãàíèçàöèÿ ëåãèòèìíîñòòà íà ìîÿòà ëàáîðàòîðèÿ è íà íàó÷íèòå ìè èçñëåäâàíèÿ! Ðåãèñòðàöèîííèÿò ìè íîìåð òàì å... - òîé èçâàäè îò çàäíèÿ äæîá íà ïàíòàëîíà ñè ìàëúê áåëåæíèê è ãî çàïðåëèñòâà, òúðñåéêè îáåùàíèÿ íîìåð.
Òî÷íî â òîçè ìîìåíò, êîãàòî î÷èòå íà âúçðàñòíèÿò ìúæ ïîãëåäíàõà
â òåôòåðà, Ïåí Äþðàê åäíîâðåìåííî íàòèñíà ñ ëÿâàòà ñè ðúêà åäíî êîï÷å âúðõó êèáðèòåíàòà êóòèÿ â ëåâèÿ äæîá íà áåðìóäèòå ñè, à ñ äÿñíàòà ñ âñå ñèëà ïðàñíà ïî íîñà íåî÷àêâàùèÿ íàïàäåíèå øåô íà ôàëøèâàòà ñåðîëîãè÷íà ëàáîðàòîðèÿ.
Ïî÷òè âåäíàãà îñâåòëåíèåòî è âúòðå â êúùàòà, è îòâúí â äâîðà
èçãàñíà, è ñå ÷ó åäíîâðåìåííî ïóêîò îò åäèíè÷íè èçòðåëè è îòêúñè îò àâòîìàòè÷íî îðúæèå.
Ïåí Äþðàê èçâàäè îò äæîáà ñè åäíî ìàëêî ôåíåð÷å, çà äà îñâåòè
ïàäíîëîòî òÿëî íà óäàðåíèÿ îò íåãî äîìàêèí, íî çà ãîëÿìà èçíåíàäà îòêðè íà ïîäà ñàìî íÿêîëêî êàïêè êðúâ.
- Èçïðàòåòå õåëèêîïòåð! Èçïðàòåòå õåëèêîïòåð, ìàìèöàòà âè! -
äî÷ó òîé îòäàëå÷àâàùèÿ ñå, ïàíè÷åñêè èçïëàøåí ãëàñ íà äîñêîðîøíèÿ øåãàäæèÿ "ïðîôåñîð Ìîíòåêëþ" ïîä ãðîõîòà íà ïðîäúëæàâàùàòà îòâúí êàíîíàäà.
Ñ ãîòîâ çà ñòðåëáà àâòîìàò, íàñî÷åí íàïðåä, ôðåíñêèÿò êîìèñàð õóêíà ïî òúìíèÿ êîðèäîð â ïîñîêà íà ãëàñà, âèêàù õåëèêîïòåðà.


19à.

Ëóòàéêè ñå èç òúìíèòå êîðèäîðè, ïî çàãëúõâàùèÿ çâóê íà èçñòðåëèòå Äþðàê ðàçáðà, ÷å ïðåñòðåëêàòà ñå ïðåìåñòè â ãîðàòà çàä îãðàäàòà íà äâîðà.
 òîçè ìîìåíò ëàìïèòå â êúùàòà ñâåòíàõà è íåãîâ ñëóæèòåë, èìèòèðàë ïðåç äåíÿ åäèí îò ïëàæóâàùèòå áåçäåëíèöè, èçâèêà êîìèñàðÿ ïî èìå:
- Ìîñþ Äþðàê! Ìîñþ Äþðàê! Êúäå ñòå? Àç ñúì Æåðàð! Åõî-î-î!
Íà âõîäíàòà âðàòà ñúì!
- Èäâàì êúì âàñ! - çàðàäâà ñå íà ãëàñà íà êîëåãàòà ñè ðúêîâîäèòåëÿò íà ñïàñèòåëíàòà îïåðàöèÿ, êîÿòî îùå íå áå ïðèêëþ÷èëà. - Èìà ëè æåðòâè ñðåä íàøèòå? - ñ íåñêðèòî áåçïîêîéñòâî ïîïèòà òîé, äîáëèæàâàéêè Æåðàð Ôàðòîíà.
- Íå, íÿìà! Ñàìî Èçàáåë å ëåêî ðàíåíà â ëåâèÿ êðàê. Îòêðèõòå ëè
íÿêîãî, ìîñþ êîìèñàð?
- Íå óñïÿõ!
Èçëèçàéêè íà äâîðà ïðåä êúùàòà, êîìèñàðÿò âèäÿ äâàìà ïðîñòðåëÿíè óíèôîðìåíè îõðàíèòåëè íà òàéíàòà ëàáîðàòîðèÿ äà ëåæàò íåïîäâèæíî â íååñòåñòâåííè ïîçè. Íà ïåò-øåñò ìåòðà îò òðóïîâåòå íåãîâèòå ïîä÷èíåíè ñå áÿõà íàâåëè íàä Èçàáåë Ôîíå è é áèíòîâàõà êðàêà.
 òîçè ìîìåíò ïðåç îòâîðåíàòà âå÷å äâîðíà ïîðòà íàõëó ñìåñåí îòðÿä îò êîìàíäîñè íà ïîëèíåçèéñêàòà ïîëèöèÿ è îò èñòèíñêè (à íå òåçè íà Äþðàê, ïðåäíàçíà÷åíè çà îòâëè÷àù ôàêòîð) ôðåíñêè åëèòíè ùóðìîâàöè, ïðåäâîæäàíè îò ñàìîîòâåðæåíèÿ Ëó Õàì.  ïîñëåäñòâèå ùåøå äà ñå îêàæå, ÷å òîé âúîáùå íå ñå áå îáàæäàë íà íèêàêâè êèðèáàòñêè ïîëèöàè. Ðèñêóâàéêè òîçè ïúò íå ñàìî äëúæíîñòòà ñè íà ïîñòîâè ïîëèöàé, íî è ðàáîòàòà ñè êàòî ïîëèöàé èçîáùî, óïîðèò â ïîñòèãàíåòî íà çàâåòíîòî ïîâèøåíèå ïî ñëóæáà, ïðåç ãëàâàòà íà ñâîÿ ïðÿê íà÷àëíèê Âúõ Âúõ, òîé ïåðôåêòíî ïîäãîòâè è ëè÷íî ó÷àñòâà â ïúðâèÿ åòàï íà ñïàñèòåëíàòà îïåðàöèÿ çàåäíî ñ ôðåíñêèòå òàéíè ñëóæáè, èçèãðàâàéêè ñòðàõîòíèÿ âîåííî-ïëàæåí òåàòúð ñ òàíöè, ãîëî êúïàíå è âîäîëàçíè çàñàäè. Òîâà ùåøå äà å äîñòàòú÷íî çà åäèí çëàòåí ïàãîí íà ìàéîð îò ïîëèíåçèéñêà ïîëèöèÿ, ãåðîè÷íè Ïó Êàøïðàôàí Òàðàòàïàðàì Ó Úê Ëó Õàì! Òîçè ïúò òîé óñïÿ! Áðàâî! Áðàâî íà êàðèåðèñòèòå!
- Ìîñþ Äþðàê! - Îáúðíà ñå íàøèÿò ãåðîé êúì ôðåíñêèÿ ñè
êîëåãà. - Ìíîãî ñå ðàäâàì äà âè äîêëàäâàì, ÷å ìîèòå õîðà îò çàñàäàòà íà áðåãà óñïÿõà äà çàëîâÿò åäèí îò îõðàíàòà! Ñåãà ãî âîäÿò íàñàì! Íå ÷å áåç íåãî íÿìà äà îòêðèåì æåíèòå, íî âñå ïàê ùå ñå íàëîæè äà íè ïîìîãíå, íàëè òàêà, êîìèñàðþ? Ñêîðîãîâîðíàòà ðå÷ íà íÿêàêúâ àçèàòñêè åçèê ïî ðàäèîñòàíöèÿòà íà êîëàíà ìó íå óñïÿ äà ãî ïðåêúñíå.
- Åòî ãè, ìîèòå õîðà! Âå÷å âëèçàò! - ïðåâåäå íà ôðåíñêè
ðàäèîäîêëàäà íà ñâîèòå ñúòðóäíèöè Ëó Õàì è ñå îáúðíà êúì ïîðòàëà, çà äà ãè ïîñðåùíå ñúñ ñàìîäîâîëíà ãîðäà óñìèâêà.
×åòèðèìà óíèôîðìåíè êîìàíäîñè ñ èçïîòåíè îò íàïðÿæåíèå ëèöà îò æúëòà ðàñà âëÿçîõà â äâîðà, âîäåéêè ïðåä ñåáå ñè åäèí îáëå÷åí êàòî òÿõ, íî ñ åäíà ãëàâà ïî-âèñîê ðóñîëÿâ ìëàä ìúæ, è åäèí âúçðàñòåí, êîéòî ñúâñåì äîñêîðî ñå ïðåäñòàâÿøå çà "ïðîôåñîð Ìîíòåêëþ", ñúñ çàâúðçàíè îòçàä ðúöå. Êîíâîÿò ñ ïëåííèöèòå ñïðÿ ïðåä Äþðàê è Ëó Õàì.
- Ñúð! - Îáúðíà ñå êúì Ëó Õàì åäèí îò âîéíèöèòå - õâàíàõìå òåçè äâàìàòà òî÷íî â ìîìåíòà ïðåäè äà ñå êà÷àò â åäèí êàòåð, ñêðèò â õðàñòèòå íà áðåãà íà òðèñòà-÷åòèðèñòîòèí ìåòðà îòòóê.
- Êúäå ñà æåíèòå? - ñ òâúðä çàïîâåäíè÷åñêè ãëàñ, íå òúðïÿù îòêàç,
ôðåíñêèÿ êîìèñàð ñå îáúðíà êúì ïëåíåíèòå ìúæå. Ìëàäèÿò îõðàíèòåë íå ñå ïîêîëåáà íèòî çà ìèã - èìàøå ëè ñìèñúë äà ñå èíàòè ïðåä äâàéñåòèíà ãîòîâè çà ñòðåëáà àâòîìàòè ïðåä ñåáå ñè? - ìó îòãîâîðè òî÷íî è ÿñíî:
- Àç ùå âè çàâåäà, ãîñïîäà!
- Äà òðúãâàìå äîãàâà! Ðàçâúðæåòå ìó ðúöåòå íà òîçè! - ðàçïîðåäè
ñå Ïåí Äþðàê è îáðúùàéêè ñå êúì êúùàòà, òðúãíà äà âëèçà, ïðèäðóæåí îò øåñòèìà êîìàíäîñè è ãîòîâèÿ çà ñúòðóäíè÷åñòâî Àëúí Ñòðàéê, áèâø ñëóæèòåë âúâ ôèðìàòà íà Ìàòèëäà Ìþëëåðêîïô.
- Ìîæàõìå äà ãè óáèåì, íî íå ñìå çâåðîâå! - ïðîâèêíà ñå â òîçè
ìîìåíò "ïðîôåñîðúò". Íèêîé íå îáúðíà âíèìàíèå íà äóìèòå ìó, ñ êîèòî òîé ÿâíî íàìåêâàøå çà ñìåê÷àâàùè âèíàòà îáñòîÿòåëñòâà.
Ïðàâîçàùèòíèê!


19á.

Àëúí Ñòðàéê çàâåäå âúîðúæåíèòå õîðà îò ñïàñèòåëíèÿ îòðÿä â "ìàéìóíàðíèêà" (òàêà áå ãî êðúñòèë íà óì Ïåí Äþðàê ïðè ïúðâîòî ñè ïîñåùåíèå ñ "ïðîôåñîð" Ìîíòåêëþ) - äúëãîòî ïîìåùåíèå ñ ìåòàëíè ðåøåòêè âìåñòî âðàòè íà øåñòòå ñòúêëåíè êëåòêè ñ ìàéìóíèòå â òÿõ è äî ìàñèâíàòà âðàòà îò êîâàíî æåëÿçî ñ ïàíåë çà ÷èï-êàðòà âìåñòî ñòàíäàðòíà áðàâà. Òîé èçâàäè êàðòàòà ñè, çàäåéñòâà åëåêòðîííîòî óñòðîéñòâî, îòâîðè âðàòàòà è ñå äðúïíà âñòðàíè.
Ïúðâè âëåçå Ïåí Äþðàê, ïîñëåäâàí îò ïåòèìà íåãîâè êîëåãè. Åäèí êîìàíäîñ îñòàíà ïðåä âðàòàòà äà ïàçè ïëåíåíèÿ îõðàíèê.
Ñëèçàéêè ïî âèòàòà ñòúëáà, ìàëêèÿò îòðÿä ñòèãíà äî åäèí òóíåë, îò êîéòî ñå äîíàñÿò íÿêàêâè âîïëè, ñòåíàíèÿ, ðåâ è çàêàíè.  ïîäçåìíèÿ êîðèäîð òå ñ óæàñ îòêðèõà øåñò æåíè, ïåò îò êîèòî áðåìåííè, ïðèêîâàíè êúì ñòåíàòà íà ïî òðè ìåòðà åäíà îò äðóãà. Âèêàùèòå è ðóãàåùè æåíè îòíà÷àëî ïðèòèõíàõà ïðè âèäà íà Ïåí Äþðàê è õîðàòà ìó, à ïîñëå ñå âïóñíàõà â õîðîâ ðåâ. Ìúë÷åøå ñàìî åäíà îò òÿõ - ñúâñåì ìëàäà è ìíîãî èçïëàøåíà.
- Òè ëè ñè Îëåøêà Âîéöåêîâà Íåäåçâåäñêà? - îáúðíà ñå êúì íåÿ ôðåíñêèÿò êîìèñàð. Òîé ïðúâ èçëåçå îò âöåïåíåíèåòî, â êîåòî âñè÷êè áÿõà èçïàäíàëè, îòêðèâàéêè òåçè íåùàñòíè ãîëè æåíè â ñòóäåíîòî ïîäçåìèå.
- Ya… - Åäâà äîëîâèìî ïðîøåïíà ìîìè÷åòî è ñå ðàçðàçè â ïëà÷,
ïîäîáåí íà òîçè íà íåéíèòå êîëåæêè ïîêðàé ñòåíàòà.
Ïåí Äþðàê íàðåäè íà êîìàíäàòà ñè äà ñå çàåìå ñ îñâîáîæäàâàíåòî íà æåíèòå îò âåðèãèòå èì è äà ãè ïîäãîòâè çà åâàêóàöèÿ ñ êîðàá íà áðåãîâàòà îõðàíà - òîé ëè÷íî ùåøå äà ñå îáàäè íà àäìèðàëà íà Êèðèáàòñêèÿ ìîðñêè ôëîò.
Èçëèçàéêè îò òóíåëà, òîé ïúðâî èçïðàòè ïî ìîáèëíèÿ ñè òåëåôîí äâå åäíàêâè ñúîáùåíèÿ íà Ôðàíöèñê äå Ëàêðîà è Êëîä Æàäî çà ïðåìèíàëàòà óñïåøíî ñïàñèòåëíà îïåðàöèÿ, à ïîñëå çâúííà íà êèðèáàòñêèÿ àäìèðàë.


20.

Àêâàòîðèÿòà íà êðàëñòâî Êèðèáàòè.
Äíåâåí ïåê.
Åäèíñòâåíèÿò êàòåð íà áðåãîâàòà îõðàíà, ñòðàäàù îò àìíåçèÿ íà òåìà áîÿ ïî êîðïóñà ñè - òîëêîâà áå ðúæäÿñúë, áåç ìàëêî äà ñå áëúñíå â åäíà ïîäâîäíèöà, ðÿçêî òðúãíàëà äà èçïëàâà íà äåñåòèíà ìåòðà ïîä íîñà ìó.
Ñëóæåáíîòî ìîðñêî âîçèëî ðÿçêî ñïðÿ è äàäå çàäåí õîä, çà äà èçáåãíå ñáëúñúêà. Îò ìîñòèêà íà îùå èçäèãàùàòà ñå ñóáìàðèíà áåç îïîçíàâàòåëíè çíàöè ñå ïîêàçà ãëàâàòà íà Ôðàíöèñê äå Ëàêðîà.
- Èäâàì äà ñè ïðèáåðà ÷åðâåíîêîñîòî ìîìè÷å! - çàÿâè ñ
àäìèðàëñêè ãëàñ ìàðêèçúò.
Íÿìàøå âúëíåíèå è ïðåäàâàíåòî íà Îëåøêà ïðåìèíà ñïîêîéíî è áúðçî: íîñèëêàòà ñ óíåñåíàòà îò ïðèñïèâàòåëíî äåâîéêà ïëàâíî ïðåìèíà îò åäíè ìàòðîñêè ðúöå â äðóãè. Ùå êàæåø, ÷å åêèïàæèòå è íà äâàòà âîäíè òðàíñïîðòà ñà òðåíèðàëè ñ ãîäèíè ïðåòðàíñïîðòèðàíåòî íà ïîñòðàäàëè îò øîê çàëîæíèöè, ïîäëåæàùè íà òðàíñïîðòèðàíå ïî âîäà, ïîä âîäà è íàä âîäà! Äà-à-à! Ìàéñòîðëúê, ìàéêà!


20à.

 êàþòàòà íà êàïèòàíà íà ïîäâîäíèöàòà âúðõó êîæåíèÿ äèâàí ëåæè ñïÿùàòà Îëåøêà. Äî íåÿ, ñ åäíà ðúêà âúðõó ãîëàòà é ãëàâà, à ñ äðóãàòà âúðõó ãîëîòî é ðàìî, ñåäè ìàðêèç äå Ëàêðóà. Òîé íåæíî è ñúæàëèòåëíî ãëåäà ëèöåòî íà ìëàäàòà ïîëÿêèíÿ, ïî êîåòî íà âúëíè ïðåìèíàâàò òðúïêè îò òåæêè ñïîìåíè è êîøìàðíè ñúíèùà.
Èçâåäíúæ î÷èòå íà äåâîéêàòà øèðîêî ñå îòâàðÿò. Òÿ ãëåäà ñ èçíåíàäà è ñòðàõ ñâîÿ áîëíîãëåäà÷.
- Îëåøêà! Ñêúïîòî ìè äåòåíöå! - ñ òðåïåðåù îò âúëíåíèå, ðàäîñò è âúçáóäà èçáúðçâà äà ïîçäðàâè ñúáóäèëîòî ñå ìîìè÷å ïðåäñåäàòåëÿò íà Îðäåíà íà Ñâåòèÿ Êâàçèìîäî Îðëåàíñêè. - Êàê ñå ÷óâñòâàø, ñêúïà?
Òÿ íå ìó îòãîâàðÿ, çàùîòî ïîãëåäà é ñå çàìúãëÿâà. Ñëåä ìàëêî îòíîâî ñå óíàñÿ â ñúí ñ áúðçî ïðåìèíàëàòà ïðåç óìà é äîãàäêà: "Ñèãóðíî îùå ïúòóâàì âúâ âëàêà çà Ïàðèæ".
À ìàðêèçúò äî íåÿ çàïî÷âà äà èçëèâà ÷óâñòâàòà ñè:
- Ìèëè÷êîòî ìè äåòåíöå! Ñàìî äà çíàåø êîëêî òå îáè÷àì! Îùå
îòêàê òå âèäÿõ çà ïúðâè ïúò äà ìè ïîäàâàø íåæíàòà ñè ðú÷è÷êà çà ïîìîù íà îíàçè ãàðà â Þæíàòà Ãåðìàíèÿ! Íÿìà äà ñè ïðîñòÿ, ÷å òå èçòúðâàõ íà ãàðàòà â Ïàðèæ! Íèêîãà íÿìà äà ñè ãî ïðîñòÿ! Àç ñúì, àç ñúì âèíîâåí çà âñè÷êî, êîåòî òè ñå ñëó÷è! Àêî íå áÿõ òå çàãóáèë â Ïàðèæ... - òîé ìëúêíà çà ìàëêî è åëåéíèÿò ìó ãëàñåö ðÿçêî ïðåìèíà êúì çàñòðàøèòåëåí, øèïÿù ïåøîò: - À íà òàçè Ìþëëåðêîïô, äåòî òè ïðè÷èíè òîëêîâà ñòðàäàíèÿ, ùå é îòìúñòÿ! Òàêà ùå é îòìúñòÿ íà òàçè äúðòà ãåñòàïîâêà, ñàìî äà ìè ïàäíå â ðúöåòå! Ñàìî äà ìè ïàäíå! Íî äà çíàåø, ìèëè÷êî, ÷å è òîâà ùå ñòàíå! Âå÷å ñìå íà ïúò äà ÿ çàëîâèì! Âå÷å çíàåì àäðåñà é! Ìîæå áè òî÷íî â òîçè ìîìåíò ÿ õâàùàò ìîèòå õîðà! Àõ, äàíî! Äàíî äà ÿ çàëîâÿò! Òàêàâà åêçåêóöèÿ ñúì é ïðèãîòâèë! Äîðè òàçè äúðòà õèåíà íå áè ìîãëà äà èçìèñëè íèùî ïîäîáíî! Ùå ïëàòèì íà êîãîòî òðÿáâà äà íàïðàâè íåéí êëîíèíã, è êîãàòî ñå ðîäè áåáåòî, ùå ÿ ïðèíóäèì äà ãî èçÿäå ñàìà! Ñàìà äà èçÿäå äåòåòî ñè! Òîâà ùå é áúäå íàêàçàíèåòî! È ùå ñòàíå! Íå ñå ñúìíÿâàé, ïðèíöåñî ìîÿ! Ùå îòìúñòÿ, íàïúëíî ùå îòìúñòÿ çà òâîèòå ñòðàäàíèÿ! Íåêà âñè÷êè äà ðàçáåðàò, ÷å ñ íàñ, õîðàòà îò õèëÿäîëåòíèÿ Îðäåí íà Ñâåòè Êâàçèìîäî Îðëåàíñêè øåãà íå áèâà! È íèå èìàìå ÷óâñòâà! Ùå âèäÿò òåçè, êîèòî íå íè ñìÿòàò çà õîðà, à çà âòîðè ñîðò ÷îâåêîïîäîáíè, ìàëîóìíè ñúùåñòâà, íà êàêâî ñìå ñïîñîáíè! Áèëè ñìå óðîäè, à? Íî òå íå ïîäîçèðàò, ÷å óðîäèòå ñà óðîäëèâè ñàìî íà âúíøåí âèä! Äîñåãà íèòî åäèí ÷îâåê íå å íàäçúðíàë â äóøàòà íà åäèí óðîä! Äà! Èìà ñúçäàäåíè äðóæåñòâà çà ïîäïîìàãàíå, íî òîâà å ëèöåìåðèå, òîâà å ñòðàõ, ïîðîäåí îò îìðàçà!
Äå Ëàêðîà ìëúêíà, èçáúðñà óñòàòà ñè è ïðîäúëæè ïàê ñ òèõ, íåæåí ãëàñ:
- À íèå ñ òåá ùå ñå îæåíèì, íàëè Îëåøêà? Íàëè, ëþáèìà ìîÿ? Íàëè ùå ñå îìúæåø çà ìåí, Îëåøêà! Àêî àç, ñåãàøíèÿò ïðåäñåäàòåë íà îðäåíà ñå îæåíÿ çà æåíà, êîÿòî ìå îáè÷à, òî òîãàâà ïî óñòàâà íè ùå îñòàíà ïîæèçíåí ïðåäñåäàòåë! Ùå æèâååì â îõîëñòî è íàñëàäà! Ùå âèäèø, ïðèíöåñî, ùå âèäèø! Ùå òè ïîêàæà Ñâåùåíèÿ ðèòóàë! Ùå òè ïîêàæà êàê ùå îòìúñòèì çà òåá, ëþáîâ ìîÿ! Ìîÿ êðàëèöå! Íàëè ùå ñå îìúæåø çà ìåí, Îëåøêà!
Ñïÿùàòà äî íåãî äåâîéêà ñúíóâàøå â òîçè ìîìåíò åäèí êîøìàð:
Âåðäåí, ñ êúðâÿùà äóïêà â ãëàâàòà îò êóðøóìà íà òàêñèìåòðîâèÿ øîôüîð, ñ ãîëÿì êîðåì êàòî íà åäíà îò áðåìåííèòå æåíè îò îíàçè ñòàÿ ñ äúðâåíàòà ñêàðà íà ïîäà, è ñ ôèçèîíîìèÿ, èçêðèâåíà â óðîäëèâà ãðèìàñà, ñòîè íà êîëåíå â êóïåòî é âúâ âëàêà è ÿ ìîëè: "Íàëè ùå ñå îìúæèø çà ìåí, Îëåøêà?"
Ìîìè÷åòî ðÿçêî ñå ñúáóæäà, èçïðàâÿ ñå ñåäíàëà â ëåãëîòî è ÷óâà êàê, çàñòàíàë ïëúòíî äî íåÿ, Ôðàíöèñê äå Ëàêðîà, â ëèöå ïðèëè÷àù íà òîêó-ùî ñúíóâàíèÿ îò íåÿ Âåðäåí, ÿ ïèòà:
- ...ùå ñå îìúæåø çà ìåí, Îëåøêà?
Ñúáóäèëàòà ñå îò êîøìàðà ñè äåâîéêà, ñ èçõâðúêíàëè îò óæàñ î÷è è áåç äà óñïåå äà ðàçãðàíè÷è ñúíÿ îò ðåàëíîñòòà, ñå çàòðåñå â ñèòíà òðåñêà. Òÿëîòî é ñúñ ñâèòè ñ æåñòîêà ñèëà ìóñêóëè ñå îãúíà â äúãà. Ïðåç ðÿçêî ïîñèíåëèòå óñòíè áëèêíà ãúñòà ïÿíà, îöâåòåíà îò êðúâ. Äèøàíåòî é ñïðÿ, òÿ çàãóáè ñúçíàíèå è ñå èçïóñíà ïî ìàëêà íóæäà.
Èçïëàøåí îò ãëåäêàòà, âëþáåíèÿò Äå Ëàêðîà ñå íàâåäå íàä åïèëåïòè÷íàòà ñè íåâÿñòà, òðåñêàâî ïðåëèñòâàéêè íà óì óñòàâà íà îðäåíà ñè. Òúðñåøå â íåãî ðåäîâåòå çà óñëîâèÿòà, ïðåäÿâÿâàíè êúì çäðàâåòî íà ñúïðóãàòà íà ïîæèçíåíèÿ ïðåäñåäàòåë.

2004ã.


Ïóáëèêóâàíî îò BlackCat íà 21.03.2005 @ 20:52:06 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   Pip

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 4
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ëîïàòà218
àâòîð: nickyqouo
389 ÷åòåíèÿ | îöåíêà 5

ïîêàçâàíèÿ 33014
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"''Ìîäî'' -2÷àñò" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.