Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 721
ХуЛитери: 0
Всичко: 721

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИз Германиите
раздел: Есета, пътеписи
автор: kolebin

Замисля ли се за германците и изпадам в дълбоко униние. Ако германец ти разказва смешка е катастрофа - не знаеш кога да се смееш, нито защо.
Обратното също е верно. Войникът в кръвта му изисква уставни наздравици: "Про-озит!" - викат всички в един глас (сиреч, наздраве); лактите са вдигнати високо; оглеждаш всички от масата с отсечени кимвания - и едва след целия цирк отпиваш. Внимание! След отпиването всичко се повтаря в обратен ред. Голяма идиотщина!
Тъй че, ако искам да кажа нещо за същността на германеца - принуден съм да хлътна поне мъничко в техниката. Ето ни в Дюселдорф, във фабрика за преси. Страхопочитателно обикаляхме детайл - ако може да се нарече тъй чудовището дълго седемдесет и пет метра. Водач на преса, с шлифован по цялата дължина ръб. При шлифоването се мери в хилядни от милиметъра (а трябва и да знаеш как да го измериш!). Та искам да кажа, че в туй детайлче бе събран опит над сто и осемдесет години (фабриката бе създадена през 1819-та. Да сравнявам ли с опита ни като държава?). Работил съм с германци. Не бързат - бавно, методично и дисциплинирано, същи мравки - те си вършат работата. Тук за пръв път ще направя сравнение. За костенурката, която по-бързо стига до целта си от заека. Зайчето припка, припка, па поспре да прегледа пресата и да дремне в някой ъгъл. Или ще се отбие да се види с приятели. Или..., или... Позната картинка!

За дисциплинираната костенурка...

Не че не съм патил от дисциплинираната костенурка, в образа на секретарка. Пишеше отчета ми за специализация (поне тринайсет пъти съм бил в Института им, ЦИС - Хале), а аз подскачах наоколо - бързах да хвана самолета. Точно по обед тя спря да пише и пое към столовата им. Оставаше да допише един ред, но той остана за два часа по-късно. Поради което взех самолет два дни по-късно. Мой приятел, хер доктор Бошнаков, също работеше в ЦИС - Хале. Блестящ инженер, той бе в постоянно противоречие - и сблъсък - със заобикалящата го среда. Когато захванеше нещо, сърце не му даваше да спре, ей-така, насред пътя. Е, да, ама там ще спреш - точно в дванайсет, или точно в пет! Ходих с него до работилницата. На старинен струг, който с чугунените си финтифлюшки бе за музей, работеха някакъв детайл за хер доктора. "Че тая антика работи ли?" - учудих се аз. "Прецизен е като часовник." - беше отговорът. Научих, че стругът е в някакъв смисъл фамилен. На него бяха работили дядото и бащата на стругаря. И тъкмо да се възхитя, Бошнака захвана да плюе: "Този чарк, дето му снема фаските, па ще го вапса в три цвята и какво ли не още - той ми трябва бързо. А се навъртам наоколо и ще чакам още поне половин час." Не разбирах проблема. Ами, взимай го и толкова! "Не го дава, за него е кръвна обида да не го изпипа. А аз знам, че още днес ще го хвърля." Ще кажете, че приятелят ми е по-прав. Да, но помня всички инженери, които викаха: "Стига, може и така!" Тук може, там може - докато мърлявата ни работа стана повсеместна.

... и за заека-бързак

Впечатления от личния ми опит ме карат да мисля, че нашата интелигентност, дори с гениални проблясъци - че се проявява, когато сме затиснати в ъгъла и няма накъде. А доста често сме затиснати от собствена глупост или незнание. Много подходящ пример е, когато сключих договор за заваряване на едни рамки в Перник. Искаш ги на заваръчна преса с един удар за ъгъл? Готово, бате! Искаш да заваря осем точки едновременно? Няма проблем! Е да, ама имаше - проблеми колкото искаш. Та за това накрая в пернишкия цех сложиха три легла. Там лягахме и ставахме няколко месеца, а батето, директорът на завода, само ни гледаше сеира. Измъкнахме се от калта, с проклетите осем заварени точки (а можеше да минем с шест, стига да знаех преди туй, че разликата е огромна). И както става обикновено, точно като си свършихме работата, и ми излезе специализация. По същият въпрос. Събрах си вересийките - режими, шлифове и всички фокуси, дето използвахме - и хайде на път. А там швабите ахнаха. Ами че вие сте далече пред нас. Дори шефът им, с моето ниво, ме замъкна у дома си и показа как си почива. Хобито му бяха локомотиви. Едно помещение бе тъпкано с умалени, но точно-точно възпроизведени машинки. И с табелки за часовете, които е вложил. Помня, че за единия бяха отишли три хиляди осемстотин и четирийсет часа. Загубил и много допълнително време, защото нямал чертежи и снемал размери от оригинала. Луд човек! Но да си дойдем на думата - за точките. Както може да се очаква, германците бяха започнали с една, сетне две и тъй до четири заварени точки. Признаваха, че постигнатото от нас е великолепно. И отправиха срамежлива молба - да дам междинните резултати, да кажа как, аджеба, сме достигнали до въпросните точки. Защото за немския методичен мозък е немислимо съществуването на пропастта, която бяхме прескочили. Тъй че главното ми занимание през този престой бе да замаскирам авантюристичния ни подход към техниката. Успешен или не е друг въпрос.


Публикувано от mmm на 05.03.2005 @ 16:44:30 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   kolebin

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.2
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
384 четения | оценка 5

показвания 4871
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Из Германиите" | Вход | 3 коментара (3 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Из Германиите
от Rossa на 05.03.2005 @ 18:20:52
(Профил | Изпрати бележка)
Абсолютно точно, що се отнася до поколението на и над 30години. Не съм много сигурна обаче (от лични наблюдения) че същата методичност и изрядност днес присъстват и в младото поколение. Много от бастионите на немската дисциплина и ред бяха пометени или поне пропукани.
Текстът е страхотен, поздравления:)


Re: Из Германиите
от sradev (sradev@о2.pl) на 05.03.2005 @ 18:26:42
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
А ми разправяше студент (тъкмо патентоват миналогодишната си работа), че немците подобно говорят за японците. Шефа на лабораторията, като го попитали защо пуска японеца да наднича навсякъде отговорил "Ние сме по иновациите, после те ще го доусъвършенстват"

Става въпрос за отливане на телове с дебелина от няколко атома.


Re: Из Германиите
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 17.03.2010 @ 11:58:52
(Профил | Изпрати бележка)
:)така е ,уж невъзможни работи няма за българина,а все сме на дъното
друго си е дисциплината,която отдавна сме забравили
иначе всички много упорито си търсят правата навсякъде
а къде са ви задълженията бих попитала
поздрав от мен:)
prosit!