Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 942
ХуЛитери: 0
Всичко: 942

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОтминаващият ден,преди или след
раздел: Разкази
автор: pentimento


"Ради чего на душе так тревожна..."

Паметта изневерява, цялата осеяна с повредени сектори и там е онова, което отдавна го няма - ютия с тъмночервени въглени, пружина от стар грамофон, месингова Света Богородица и черни сажди от парни локомотиви.
Някога се изкачвах на върха на голяма, а сега малка могила, захвърлена сред жита безкрайни. Бях птица, не движех крилете си, оставях се на вятъра и той ме държеше там на небето, високо и неподвижно. Пак там, четях историята на Атлантида, Картаген и Римската империя и можех да бъда Цезар или Антоний, да предвождам легиони и печеля битки. И повярвах, че всичко написано се е случило, едва когато намерих позеленял меден систерций, на който едва се различаваха вълчица със сучещи Ромул и Рем. Спусках се по стръмна пътека до хълм от луднали глухарчета и в подножието постройка с розов цвят. Всеки път когато минавах покрай телената ограда, неподвижни мъже с неподвижни очи ме гледаха. Облечени странно еднакво, брадясали и безнадеждни. Обречените очи изглеждат еднакво във всички лагери. И повярвах че се е случило... Нагоре по пътеката имаше гладка канара, най-опасното място по пътя ни, когато винаги ми подаваха ръка. И нещо се бе променило когато аз подадох тази ръка.
Странно нещо е паметта, не се подчинява на волята и запечатва невероятни неща. Не знаем предварително кое ще остане и кое ще бъде погубено. Ти беше влюбен в журналистиката, а аз в антропологията и твоето момиче. Помниш ли камбанарията, гълъбите и оглушителния звън, а пижамата на малките цветчета когато тя ни правеше закуска, току що станала от твоето легло. Топлата й кожа приемаше жадно моите ласки и очите й бяха безнадеждни. Ти обичаше само любовта й. Така беше, повярвай ми. В огледалото е непознато и уморено лице. Ако се зададат облаци сам ше останеш... Знам какъв ше бъде краят, стиснати юмруци и волска талига сред преспи сняг. Не знам само кога, но има ли значение. Не помня как се казвам, не помня ден или нощ е. Мъгла, бяла, призрачна мъгла и силуети. Помня пръстен под и голи стени, кахлена печка и трикрако дървено столче, мирис на тлееща царевична шума и вкус на абсент. Протягам се и аха да ги докосна, а те потъват в снега. Това са нашите сънища. Пиша ти често името, за да не го забравя. Денят прилича на нощта, нощта прилича на деня. Не съм си изгубил ума, а паметта. Не искам да помня. Вече не искам да обичам лудо, страстно, отчаяно. Вече не мога. Не искам да се бия, като гладиатор за загубена чужда кауза. Остана ми самотата, като свистене на падаща капка. Смъртта е самотно занимание. Господ да благослови Господ, че ни е създал смъртни и слаби. И каузата да ни гледа в краката си. Разтворени, те щяха да ни чакат, всеопрощаващи, каращи ни да умираме от сляпа болка, щастливи в греха. Исках да построя храм и да го изографисам с грешници. Тя беше грешница. Ти се правеше, че не забелязваш и се смееше и смееше. А аз държах дрехите й и усешах нейния мирис. Пазачът на открития басейн кротко спеше. Не ви виждах, а чувах плисъка на водата. Когато излязахте треперехте от ранния студ. Любовта се бе изпарила и твоята мъжественост също. Предпочетох морето и забелязах втренчения, сравняващ поглед. Цинично щях да претегля шанса си...
В една от галериите имаше рисунки с гваш и темпера на някакъв холандец. В полумрака на отиващият си ден сепаретата бяха слабо осветени и правеха рисунките прозрачни и беззащитни. Тя се спираше колебливо, бегло поглеждаше щриха и продължаваше със свити устни. Аз също не ги виждах, пред очите ми беше извивката на вдигнатата коса. Спря пред композиция с ракурс, сякаш бе експонирана снимка от широкоъгълен обектив. В близък план, току що бяха влезли в кадъра, леко разфокусирани контури на плахи женски гърди, край на легло с рамка и далеч напред, слизащ от последното стъпало на вита стълба, гол мъж. Тя втренчено гледаше изправения му торс и попита дали е нарисуван преди или след.-Не-казах аз. Нито едното, нито другото.-И той е обрязан?-каза тя и прехапа устни.
Смъртта настъпва когато загубим паметта, а кога умира любовта? Загубих я когато нейните отчаяни очи молеха потъмнели от страх. Тя знаеше. Нелепо и глупаво, Господ играеше на зарове и залогът беше светлината. А ти къде беше тогава? Чу ли вълчият вой, усети ли промъкващият се подъл страх. Той идваше през нощта и ярки кълба, последвани от тътен пулсираха в морето, а аз ги броях от върха на камбанарията, както навремето докосванията на ръцете й. Винаги са искали да бъдем разпокъсани и послушни. Не ни разбират и няма да ни разберат. Помниш ли празните редове и децата насядали в тъмния киносалон и нямото кино. А обраслите с трева гробове и умиращите кестени. Ние винаги сме имали езически богове. Когато се раждахме плачехме, а когато умирахме се веселяхме. Сега ние се веселим. Играем езическото си хоро и мятаме кърпата. Бяла забрадка над тъмни очи, черна забрадка над светли очи. Стол. Добър ден, фламенко. То не е в тялото. То иде отвътре, изкачва се от петите. Стяга гърлото. Тя каза, че ти е простила и аз за последен път повярвах че се е случило. Acta est fabula. Но на тях едва ли някой ще прости...
Dixi.
...Нарамили кални лопати, гробарите се качиха на велосипедите и изчезнаха в далечината. Мъгла, бяла призрачна мъгла.


Публикувано от BlackCat на 15.01.2005 @ 16:13:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   pentimento

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 06:39:54 часа

добави твой текст
"Отминаващият ден,преди или след" | Вход | 6 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Отминаващият ден,преди или след
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 15.01.2005 @ 16:18:24
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Чета го за втори път. Ти си спечелил битката с думите. Разказите ти са картини на стар холандски майстор, но това съм ти го казвала, нали?
Блгаодаря за красотата!


Re: Отминаващият ден,преди или след
от batteria на 15.01.2005 @ 16:34:10
(Профил | Изпрати бележка)
Добър вечер, фадо...
Прилича на "Зандалии"...


Re: Отминаващият ден,преди или след
от Marta (marta@all.bg) на 15.01.2005 @ 17:31:27
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
"Ради чего..."

впечатлена съм "след" прочита
Моите уважения.


Re: Отминаващият ден,преди или след
от Merian на 15.01.2005 @ 18:52:38
(Профил | Изпрати бележка) http://lightfull.hit.bg
ох, това е за многократно четене....много хубаво!


Re: Отминаващият ден,преди или след
от nina_nina (nina_nina@mail.bg) на 16.01.2005 @ 16:16:06
(Профил | Изпрати бележка)
Пак ще го прочета!
:)


Re: Отминаващият ден,преди или след
от KARAMELL на 19.01.2005 @ 19:27:21
(Профил | Изпрати бележка)
Днес съм се отдала на проза.
Това беше за лека нощ.
Няма да чета друго-това е добро за лека нощ!