Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 858
ÕóËèòåðè: 1
Âñè÷êî: 859

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÄúæä
ðàçäåë: Èçáðàíî ïðîçà
àâòîð: vlakant

Ìàëêîòî þæíî ãðàä÷å äèøàøå òåæêî, ïîòîïåíî â íåâåðîÿòåí þëñêè ïåê. Ãîðåùèÿò âÿòúð íîñåøå ïðàõ è ïÿñúê è ãî õâúðëÿøå â î÷èòå è ãúðëàòà íà õîðàòà. ×åòèðèäåñåò ãðàäóñîâàòà æåãà, ïðîäúëæèëà ïîâå÷å îò ñåäìèöà, áåøå ñìåíèëà öâåòà íà òðåâàòà, äúðâåòàòà, óëèöèòå, êúùèòå, êîëèòå. Îñòàíàë áåøå ñàìî íþàíñúò ìåæäó æúëòî è îõðà – ïðàøíî, ïÿñú÷íî è èçãîðÿëî.
Ïðåç äåíÿ ãðàä÷åòî áåøå ïóñòî. Õîðàòà ñå êðèåõà â íàé-õëàäíèòå åòàæè è ñòàè íà êúùèòå ñè, è ñå îñìåëÿâàõà äà èçëèçàò ñàìî â ðàííà ñóòðèí èëè ÷àê ñëåä çàëåç, êîãàòî ïîíå ñëúíöåòî íå ñèïåøå ïðÿêî æàðòà ñè. Òîãàâà ñå ñúáèðàõà â ìåõàíèòå è êàôåíåòàòà, ïîä èçãîðåëèòå àñìè, êðàé ïðåñúõíàëîòî åçåðî â ãðàäñêàòà ãðàäèíà è îáñúæäàõà ñïîëåòÿëîòî ãè áåäñòâèå. Òàêúâ ìîð è íàé-ñòàðèòå õîðà íå ïîìíåõà. Ðàçãîâîðèòå âúðâÿõà âÿëî – æåãàòà áåøå èçïèëà åíåðãèÿòà è íàäåæäàòà. Åæåäíåâíàòà ìåòåîðîëîãè÷íà ïðîãíîçà íå îáåùàâàøå çàõëàæäàíå, íèòî äúæä, è òîçè ïúò çà âñåîáùî î÷óäâàíå è ðàçî÷àðîâàíèå íå ãðåøåøå. Õîðàòà ñå ïèòàõà äàëè äà íå áúäå îòñëóæåí åäèí ìîëåáåí çà äúæä èëè íàïðàâåíà íÿêîÿ âóäó – ìàãèÿ. Ìîëåáåíúò íå äîíåñå æåëàíèÿ ðåçóëòàò, ìîæå áè çàùîòî ïîâå÷åòî îò æèòåëèòå áÿõà àòåèñòè. Âóäó – ìàãüîñíèê íå íàìåðèõà.

Ðàíî ñóòðèíòà, íà äåñåòèÿ äåí îò íà÷àëîòî íà èçïèòàíèåòî, â ãðàä÷åòî, èäâàéêè îò èçòî÷íèÿ ïúò, ñå ïîÿâè âèñîê ìúæ â áåëè äðåõè, ïîçàöàïàíè ñ ðàçëè÷íè öâåòîâå, ñ øàïêà - ÷àäúð è ãîëÿìà ÷àíòà. Ìàëêîòî, îñòàíàëè ïî êàôåíåòàòà, õîðà íàñêà÷àõà äà âèäÿò ñòðàííèêà äîøúë â òÿõíîòî ãðàä÷å, òî÷íî ñåãà è òî ïåøà. Íîâîäîøëèÿò ãè ïîçäðàâè ñ êèìâàíå è øèðîêà óñìèâêà, ïîðú÷à ñè åäíà ëèìîíàäà â òåíåêèåíà êóòèéêà è ñå çàðàçõîæäà èç ïîòúíàëèòå â ïðàõ, è êàòî ÷å ëè â çàáâåíèå óëèöè. Ãëåäàøå ñ èíòåðåñ êúùèòå, äâîðîâåòå è äúðâåòàòà, êîëèòå, ãàðàæè è îãðàäèòå, êó÷åòàòà, êîÿòî ïðîëàéâàõà ìúðçåëèâî, ñÿêàø ñàìî äà ïîêàæàò íà ñòîïàíèòå ñè, ÷å ñà æèâè è ñà ñè çàðàáîòèëè õðàíàòà è äíåñ. Õîðàòà îò êàôåíåòàòà ãî ïîçàãëåäàõà, ïîöúêàõà ñ åçèê, ñïîäåëÿéêè, ÷å òîâà å ïîðåäíèÿò ÷óäàê – òóðèñò èëè ïðåäñòàâèòåë íà íÿêîÿ ñåêòà, ïðåêëàíÿùà ñå ïðåä ñëúíöåòî è ñå çàïðèáèðàõà ïî êúùèòå ñè, ïðåäè îãíåíàòà òîïêà äà ñå å âäèãíàëà è äà å çàïî÷íàëà äà ãè îáñòðåëâà ñ åæåäíåâíàòà äîçà ïëàìúöè. Âèäúò íà ÷îâåêà áåøå íåùî ñðåäíî ìåæäó ïúòóâàù ïðîïîâåäíèê – ñåêòàíò îò öúðêâàòà íà ñëúíöåòî, ïðåäñòàâèòåë íà áÿëîòî áðàòñòâî, êëîóí èëè ïðîñòî ëóä. Øàïêàòà ìó áåøå êàòî íà êèòàéñêè îðèçîáåðà÷, íî íàïðàâåíà îò òúíêà õàðòèÿ, è ïîâäèãíàòà íà íåùî êàòî îòâîðåíà êîðîíà íà äâàéñåòèíà ñàíòèìåòðà íàä òåìåòî ìó. Íàèñòèíà ïðèëè÷àøå íà ÷àäúð, è òàçè ôîðìà ïîçâîëÿâàøå äà ñå ïðåäïàçâà îò äèðåêòíèòå ñëúí÷åâè ëú÷è, è òî áåç äà ìó ñå çàïàðâà ãëàâàòà. Äúëãàòà ìó ÷åðíà êîñà ìó ñå âååøå îò íàé-ëåêèÿ ïîðèâ íà âÿòúðà, áåç äà ñå ñïëúñòÿâà îò õàðàêòåðíîòî çà òîâà âðåìå èçïîòÿâàíå. Îòãîðå íà øàïêàòà-÷àäúð áåøå èçðèñóâàíî ñëúíöåòî, ñÿêàø ùèò ñðåùó îíîâà äðóãîòî, èñòèíñêîòî. Áåëèòå ìó äðåõè áÿõà ïîçàöàïàíè ñ ðàçëè÷íè ÿðêè íà öâÿò áîè, íàìèðàùè ñå â íîñåíèÿ îò íåãî ãîëÿì, äúðâåí êóôàð. Ïî íåãî ñúùî ìîæåõà äà ñå âèäÿò ìíîãî îò öâåòîâåòå íà äúãàòà. ×óäàêúò áåøå ïðîñòî õóäîæíèê.

Òîé çàïî÷íà äà ðèñóâà ãðàäà îò åäèíèÿ ìó êðàé. Ðèñóâàøå êúùèòå, óëèöèòå, äóâàðèòå, äúðâåòàòà. Ðèñóâàøå ñ ÿðêè áîè è ñìåíÿøå âèäà è íàñòðîåíèåòî íà ãðàä÷åòî. Îò ìîíîõðîìàòè÷íîòî ïðàøíî æúëòî, âèäúò áúðçî ñå ñìåíÿøå â ÿðêî, êàëåéäîñêîïíî, øàðåíî – íî õóáàâî øàðåíî. Îñíîâíèòå ìó öâåòîâå áÿõà òåçè, êîèòî ëèïñâàõà â ïåéçàæà – çåëåíî, ÿðêî ÷åðâåíî, ëèëàâî, ñèíüî è îðàíæåâî. Îðàíæåâîòî ñÿêàø ìó áåøå íàé-ëþáèìî. Ðèñóâàøå áúðçî è ñè òàíàíèêàøå íÿêàêâà ïåñíè÷êà, îò êîÿòî ñå ÷óâàøå ñàìî ïðèïåâà: „Îðàíæåâî ìîðåòî, îðàíæåâî íåáåòî ...”. Ïðèâå÷åð, êîãàòî õîðàòà çàïî÷íàõà äà èçëèçàò, ïðåä òÿõ ñå îòêðè íÿêàêâà íîâà ãëåäêà íà òåõíèÿ ãðàä – ïî-ðàçëè÷åí, ïî-âåñåë, ñ ïîçàáðàâåíè öâåòîâå, çàáåëåæèìè äîðè â ñóìðàêà. Òîâà äîíÿêúäå èì âúçâúðíà íàñòðîåíèåòî è íàäåæäàòà. Òàçè âå÷åð ñå ÷óâàõà ïîâå÷å è ïî-âèñîêè ãëàñîâå â õëàäíèòå ìåõàíè. Õóäîæíèêúò, åñòåñòâåíî áå òàì. Áúáðåøå ñ õîðàòà, ðàäâàøå ñå íà òåõíèÿ èíòåðåñ êúì íåãîâîòî òâîðåíèå, êîåòî òîé íàðè÷àøå ñúñ ñòðàííîòî, çà íÿêîè îò ìåñòíèòå, èìå „èíñòàëàöèÿ”.
- È êàê ùå ñå êàçâà òàçè „èíñòàëàöèÿ” ? – ïîïèòà íÿêîé.
- Íå çíàì, - îòâúðíà õóäîæíèêúò. – Âèå ùå è äàäåòå èìå, òàêîâà êàêâîòî ùå è ïðèëÿãà íàé-ìíîãî.
 åäèí ìîìåíò ðàçãîâîðúò åñòåñòâåíî òðúãíà çà æåãàòà è çà òúé æåëàíèÿ è ÷àêàí äúæä. Õóäîæíèêúò, ïî÷òè íà øåãà èì îáåùà, ÷å äúæäúò ùå äîéäå „Ùå âèäèòå, ñêîðî ùå äîéäå!”.  îòãîâîð ïîëó÷è íåäîâåð÷èâî êèìàíå ñ ãëàâà, è íÿêàêâî õèõèêàíå â ñìèñúëà íà „Äà áå, ùîì òè ñè êàçàë!”.

Íà äðóãèÿ äåí ÷îâåêúò â áÿëî ïðîäúëæè äà ðèñóâà è áîÿäèñâà ãðàäà. Øàïêàòà ìó ñå íîñåøå ïî ïðàçíèòå ïðàøíè óëèöè, êîèòî ñëåä íåéíîòî ìèíàâàíå, çàïî÷âàõà äà èçãëåæäàò ïî äðóã íà÷èí, ñÿêàø îòíîâî îæèâÿâàõà. Õîðàòà çàïî÷íàõà äà èçëèçàò íàâúí îùå ïðåäè äà ñå å ñêðèëî ñëúíöåòî çà äà ìîãàò äà ñå íàñëàäÿò íà öâåòîâåòå â åñòåñòâåíà èì, ÿðêà ñâåòëèíà. Òàêà õîðàòà âðúùàõà æèâîòà íà óëèöèòå, êàêòî âèäà íà óëèöèòå âðúùàøå æèâîòà è íàäåæäàòà íà õîðàòà. Âå÷åðòà â êðú÷ìàòà, ñ ÷àøà ãîëÿìà ëåäåíà ìàñòèêà â ðúêà, õóäîæíèêúò îòíîâî èì îáåùà, ÷å äúæäúò å áëèçî.
Íà ÷åòâúðòèÿ äåí, ñëåäîáåä, â íàé – ãîëåìèÿ ïåê, õóäîæíèêúò ïðèêëþ÷è ñúñ ñâîÿòà èíñòàëàöèÿ. Âúïðåêè æåãàòà è âÿòúðúò, ïðîäúëæàâàù äà íîñè ïÿñúê è ïðàõ â î÷èòå è óñòèòå íà õîðàòà, òå áÿõà íàâúí, ðàçãëåæäàõà è ñå ðàäâàõà íà íîâèÿ âèä íà ñâîÿ ãðàä. Òå áÿõà íàâñÿêúäå – ïî óëèöèòå è ïëîùàäèòå, ïî ãðàäèíèòå, ïàðêîâåòå è êðú÷ìèòå. Ãëàñîâåòå èì áÿõà âåäðè è â ðàçãîâîðèòå èì ÿ íÿìàøå îíàçè áåçíàäåæäíîñò, ïðèñúñòâàùà òàì äîïðåäè íÿêîëêî äíè. Êîãàòî ñå ñòúìíè, õóäîæíèêúò äîïè òðåòàòà ñè ìàñòèêà çà äåíÿ, ïëàòè ñè ñìåòêàòà, ñáîãóâà ñå ñ õîðàòà è ñè òðúãíà. Íà âúïðîñà êúäå å äúæäà, òîé êàòåãîðè÷íî êàçà „Èäâà!”, è ñå çàïúòè êúì çàïàäíèÿ èçõîä íà ãðàäà.

Ïðåç íîùòà, ñëåä ïîëóíîù çàâàëÿ.  íà÷àëîòî êàïåõà åäðè, ðåäêè êàïêè, êîèòî åêñïëîàäèðàõà, ïàäàéêè â ïðàõòà. Ëåêà, ïîëåêà êàïêèòå ñå ñãúñòèõà è çàâàëÿ èñòèíñêè ïîðîé. Õîðàòà ãëåäàõà ïðåç ïðîçîðöèòå è ñå ðàäâàõà íà äúæäà. „Ïðàâ ñå îêàçà õóäîæíèêà!” Ïëþùÿ äî ñóòðèíòà – ñèëíî è ùåäðî. Ñóòðèíòà, ñ ïîêàçâàíåòî íà ñëúíöåòî, äúæäúò ñïðÿ. Óëèöèòå, ïðÿñíî èçìèòè èñêðÿõà, ñ îòðàæåíèåòî íà ñëúíöåòî â õèëÿäèòå êàï÷èöè âîäà. Ïðîçîðöèòå áÿõà êàòî êðèñòàëíè îãëåäàëà, îòðàçÿâàùè êðàñèâè öâåòíè êàðòèíè.  íåáåòî ñå áåøå îïúíàëà ñòðàõîòíà äúãà, ÿðêà è äåáåëà. Äúæäúò áåøå âúðíàë êðàñîòàòà è öâåòîâåòå íà ãðàäà, íî áåøå îòìèë èíñòàëàöèÿòà. Áåøå ÿ îòìèë òîëêîâà ñòàðàòåëíî è òîëêîâà ïðîôåñèîíàëíî, ÷å íÿêîè äàæå ñå ÷óäåõà, äàëè èçîáùî íÿêîãà å ñúùåñòâóâàëà. Èëè å áèëà ïðîñòî ìèðàæ. Äîáðå, ÷å ìåñòíèÿ ôîòîãðàô, åäèí ðóñîëÿâ äúëãó÷ íà èìå ßâîð, êîéòî ïðîòîêîëèðàøå ñ àïàðàòà ñè ñëó÷âàùîòî ñå â ãðàä÷åòî, ñå áåøå ïîñòàðàë è òîçè ïúò. Ñíèìêèòå íà õóäîæíèêà è íåãîâàòà êðàòêîòðàéíà òâîðáà áÿõà ãîòîâè è ïîäðåäåíè â ãîëÿì àëáóì. Ïî-êúñíî, â êðú÷ìàòà, õîðàòà ïèåõà ìàñòèêà, áúáðåõà çà ñðåäíîùíèÿ ïîðîé, çà ñëó÷èëîòî ñå ïðåç ïîñëåäíèòå äíè, è ãëåäàéêè ñíèìêèòå ðåøèõà, ÷å èìåòî íà èíñòàëàöèÿòà å „Äúæä”.


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 26.07.2021 @ 16:15:23 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Èçáðàíî ïðîçà

» Ìàòåðèàëè îò
   vlakant

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 03:43:43 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Äúæä" | Âõîä | 4 êîìåíòàðà (7 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

RE: Äúæä
îò mariq-desislava íà 26.07.2021 @ 18:20:45
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Òîâà ñè å èñòèíñêî ïîäàðÿâàíå íà íàäåæäà.{}


RE: Äúæä
îò vlakant íà 26.07.2021 @ 18:46:49
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
áëàãîäàðÿ! Ìèñëÿ, ÷å èìàìå íóæäà

]


RE: Äúæä
îò kameja íà 26.07.2021 @ 18:42:03
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïðî÷åòîõ ñ óäîâîëñòâèå òàçè èñòîðèÿ â äóõà íà ïðèêàçêèòå.


RE: Äúæä
îò vlakant íà 26.07.2021 @ 18:47:43
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
íÿêîè ìîì÷åòà íå ïîðàñòâàò è èìàò íóæäà îò ïðèêàçêè

]


Re: Äúæä
îò elsion (negesta@gmail.com) íà 27.07.2021 @ 11:23:15
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìíîãî õóáàâ ðàçêàç :)
Íàïîìíè ìè "Äúæäîáðàíúò" íà À. Äàë÷åâ, ìàêàð, ÷å òàì èäåÿòà å òúêìî ïðîòèâîïîëîæíàòà. Íî íå è ñúðöåòî íà ãëàâíèÿ ïåðñîíàæ.
Èìàìå íóæäà îò ïîâå÷å òàêèâà õîðà.


Re: Äúæä
îò vlakant íà 27.07.2021 @ 17:52:48
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áëàãîäàðÿ! À êîãàòî ïðî÷åòîõ èìåòî íà Àò. Äàë÷åâ â êîìåíòàð íà ìîé ðàçêàç, ñå ñåòèõ çà åäèí àáçàö, âå÷å íå çíàì îò êîÿ êíèãà. Öèòèðàì ïî ïàìåò "Òîé âèíàãè ñå å èìàë çà áëèçúê äî ëèòåðàòóðíèòå ñðåäè, òúé êàòî ïðèÿòåëêà íà åäíà íåãîâà âòîðà áðàòîâ÷åäêà å áèëà ïðèñëóæíèöà íà Áàëçàê."

]


Re: Äúæä
îò Calli (daniella_paskova@abv.bg) íà 01.10.2021 @ 09:54:23
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://callisto01.blogspot.com/
Êðàñèâ ðàçêàç. Êàðòèíèòå ñà êàòî æèâè. Áëàãîäàðÿ çà óäîâîëñòâèåòî.