Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 872
ХуЛитери: 1
Всичко: 873

Онлайн сега:
:: Boryana

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБоже, за Пътя благодаря
раздел: Други ...
автор: LATINKA-ZLATNA

/Много пъти съм чувала, аз също съм казвала, че няма случайни неща в живота, както и представянето на четвъртата поетична книга на Уляна Паскалева днес със заглавие „Седем седмици след Пасха” – два дни преди Петдесятница – по православен календар е на 03.06.2012 г.
Уляна Паскалева живее в Благоевград. Висшето си образование завършва в Технически университет – София. Към настоящия момент е преподавател, главен асистент и доктор по научната специалност „Електроизмервателна техника” в Югозападен Университет „Н. Рилски” – Благоевград. Автор е на стихосбирките „Пътечка към светлината” (2006), чието преработено второ издание е публикувано В Електронно издателство ЛитерНет и „Цветни камъчета под дъгата”. Съавтор е на книгата „Гласове от Мелник” – в превод на македонски език: има публикувани стихове в алманасите „Ирин-Пирин” – 2006 г. и 2008 г.; в литературен сборник „Искри от огнището” – Благоевград, 2007 г. и др. Публикува стихове в литературния сайт ХуЛите.
Родината на кратката поетична форма в световната литература е Япония, чиито прототип се е появил в средата на VІІІ век.
По традиция хайку е 4 вида, колкото са сезоните, но се допуска и хайку за Нова година.
Традиционното хайку е от три реда със срички 5+7+5=17. Има и съвременно хайку, където ограниченията не са така категорични.
При писане на хайку човек трябва да е с качествата на поет и на философ, и то на философ, който дава своето мнение. Хайкувистът трябва да направи сентенцията, да обобщи много неща и най-кратко и точно да го каже; с максимум да даде минимум – там е спецификата на хайку поезията; той трябва да е извисяваща планина над другите, за да може да прави такива обобщения.
Поетичните хайку на Уляна Паскалева са различни. Образите при нея идват от житейския опит, от общуването ѝ с при- 27 родата (връзката човек – природа) и от оригиналното ѝ светоусещане.
Тя вижда сезоните от различен ъгъл. За нея сезоните са жени: пролетта е феичка с венец от цветя, плаваща върху зелен лист; лятото е испанка с пищни бедра и огнени коси; есента е лейди в шотландско каре с коси от мъгла; мрачна брюнетка със снежнобял тюрбан е зимата. А мъжете са ветрове; „Пилигрим в оазис сред пустиня – източен вятър”; „Горещо мачо с релефни гърди – южнякът”; „Северният вятър е тайнствен джентълмен с бяла перука”; „Духа западнякът – той е янки в облаци от ароматна пура.” И „скалата до реката е Тадж Махал.”
Тук има много повече игра на въображение, отколкото личен опит, но го прави така, че да въздейства на читателите. Има не само фиксиране „тук и сега”, а се появява мост към други страни. Релаксиращи хайку!
Авторката умело вмъква сезонни думи: например „сурвачка с кравайче”, което асоциира със зимата – Нова година, а „джапанката” – с лятото: Сурвачка с кравайче – кръгът е вечност; Джапанка в дъждовна локвичка – барабани радост.
Уляна Паскалева от розовия кварц в шепичка се учи на прошка и любов, а с дряново клонче и разноцветна прежда нарича любов.
Чиста, неподправена, хубава хайку поезия. Светла и топла. Тя улавя какво вълнува душата ѝ! В „Пролет, ти ли си?” авторката изпитва болка и тъга към жертвите от във Фукушима, в резултат на природното бедствие – 2011 г., като им отдава почит: „Японската ми роза ненаситно цъфти – о, Фукушима...”; „Вместо да съзерцавам вишните, вия от болка”; „Океанът помни греховете ни – прости ни, Майко Земя...”
Хайку написани с много Любов, Любов, която ненаситно цъфти! Хайку достойни за молитва!
Дано по-скоро да се замислим колко сме грешни пред Бог и Земята!
Пътят на Живота, както и творческия път, е повече на огорченията, отколкото на радостта, затова поетът трябва 28 понякога да се оттегля и да си ближе раните, но Уляна Паскалева не се оплаква и не хленчи, а напротив вижда в него знак за прослава!

Пред мен скала –
глава на атлант, зад мен – урва.
Боже, за Пътя благодаря.
Това са думи, които зареждат с усещането за вечност.

Б.а. 01.06.2012 г., Мелнишки вечери на поезията, Мелник; представяне на поетесата Уляна Паскалева.
Материалът е поместен в книгата ми „Палитра от бои”, 2019 г.


Публикувано от Administrator на 29.06.2020 @ 12:36:46 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   LATINKA-ZLATNA

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 02:00:35 часа

добави твой текст
"Боже, за Пътя благодаря" | Вход | 2 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Боже, за Пътя благодаря
от Lirik1 на 30.06.2020 @ 08:49:12
(Профил | Изпрати бележка)
Здравей, ЗЛАТНА! И все още съжалявам, че не присъствах на онези Мелнишки вечери...Познавам Уляна отдавана, и о Сайта, и от срещите във Варна, при Ваня Маркова и край театъра, неизменно с Мая Митова (Омая). Стойностен човек, забелязахме се в сайта "любим", тя ме насърчаше, с Мая, Лили Качова и Еужени, Станка (Уфи) и Илиян *Фичо). Какви времена бяха на "летеж на мисълта". Покрай нея се увляках по Хайку, четях, пишех...Радвам се, че спомена това Уле Буле, както обичам да я наричам, тя е и следовник на Бялото Братство, сиреч Дъновистка хи хи Тя заскужава представянето и Тук. Светъл да е денят ни! Днес, на Свети свети Равноапостоли!
Никос :-)!


Re: Боже, за Пътя благодаря
от LATINKA-ZLATNA на 04.07.2020 @ 23:42:01
(Профил | Изпрати бележка)
Уважаеми хуЛитери, при копиране на текста от книгата съм публикувала и страниците от нея.

Моля рецензията да се чете оттук!

https://otkrovenia.com/bg/proza/boje-za-pytya-blagodarya

Благодаря за проявеното разбиране!

]


Re: Боже, за Пътя благодаря
от LATINKA-ZLATNA на 05.07.2020 @ 00:11:09
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря за коментара, приятелю!
С Уляна се запознахме на 02.11.2007 година в Сандански. Тя, Мая (Омая), аз и още девет автора бяхме на Литературна среща в Охрид.

https://www.hulite.net/modules.php?name=News&file=article&sid=195578

Доколкото си спомням Уляна ти посвети стихотворение и го помести в сайта. :)

Поздрави на приятелите от Варна!

Пожелавам ти прекрасно лято и срещи с добри хора!
Бъди!

]


Re: Боже, за Пътя благодаря
от Hulia на 05.07.2020 @ 16:27:05
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Благодаря, Никос!

]


Re: Боже, за Пътя благодаря
от Hulia на 05.07.2020 @ 16:25:48
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Благодаря за твоята добронамереност, Лат! :)


Re: Боже, за Пътя благодаря
от LATINKA-ZLATNA на 15.08.2020 @ 23:31:16
(Профил | Изпрати бележка)
Бъди благословена, Ули!
:)

]