Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 828
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 832

Îíëàéí ñåãà:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: pastirka
:: AGRESIVE

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXXVII

Ìîêúð ñíÿã êàïåøå íåóìîëèìî ïî çåìÿòà. Ãðàäóñèòå áÿõà ìàëêî ïîä íóëàòà, íî ñå óñåùàõà ïî-ðåæåùè. Íî êàòî âñåêè ïëàíèíñêè ãðàä, Ñìîëÿí áåøå î÷àðîâàíèå. È íå ñàìî çàùîòî ïðàçíèöèòå íàáëèæàâàõà. Çèìàòà îïðåäåëåíî ìó îòèâàøå.
Äà ñå êà÷èø íà âèñîêî è äà ïîãëåäíåø ñíåãà ïî áàèðèòå ñè áåøå àáñîëþòíà ìàãèÿ. Âúðõîâåòå íà áîðîâåòå âñÿ÷åñêè ñå îïèòâàõà äà ïðîáèÿò áÿëàòà øàïêà, à òîâà ïðàâåøå êðàñêèòå ïðèêîâàâàùè ïîãëåäà... Ñèëàòà ѝ îáà÷å âñå îùå íå áå äîñòàòú÷íà, çà äà îòñëàáè åìîöèÿòà íà îòìèíàëèòå ñúáèòèÿ.
Äàíèêà ñå áåøå ñãóøèëà äî ïðîçîðåöà è æàäíî ïîãëúùàøå àðîìàòà íà ÷àÿ. Çà ïúðâè ïúò îò ìíîãî âðåìå íàñàì, ñå ÷óâñòâàøå ìàëêî ïî-ñïîêîéíà. Ãëåäàøå ñ óñìèâêà ñíåãà, íî ñè ìå÷òàåøå è çà îíîâà... íåéíîòî ìÿñòî. „Îòäàâíà“ íå áåøå „õîäèëà“ òàì, à ñåãà ñïîìåíèòå ѝ ãîâîðåõà çà ïðåêðàñíèòå ìîìåíòè è ìíîãîáðîéíèòå çàäàäåíè âúïðîñè îò ëþáîïèòíèòå è äî íÿêúäå ïîíàñòðúõíàëè òóðèñòè.
- Äàíè, ñåäíè ñ ìåí íà ìàñàòà!- Èðèíà áåøå âëÿçëà. Òÿ ñå èçõëóçè îò ïåðâàçà è ñåäíà íà ñòîëà.
- Ìàé âå÷å ïðåêàëÿâàìå ñ ãîñòîïðèåìñòâîòî íà Ñíåæàíà!- âúçäúõíà òÿ- Âñå ïàê å íà êâàðòèðà!
- È àç ñè ãî ìèñëåõ... Êúùàòà íà ñåëî...
- Ñèãóðíà ñúì, ÷å íè î÷àêâà!- ïðåêúñíà ÿ ìèëî Äàíè è õâàíà ðúêàòà ѝ- Òÿ âèíàãè ùå òå ïðèâåòñòâà ñ ìÿñòîòî è òîïëèíàòà ñè.
- Âåðîÿòíî ìíîãî íåùà ñà ñå ïðîìåíèëè!- Èðèíà íàâåäå ãëàâà.
- Íèùî... íå ñå å ïðîìåíèëî, ìàìî!- íàïúëíèõà ѝ ñå î÷èòå íà Èðèíà- Êðàñîòàòà íèêîãà íå ùå èçáÿãà îò ïëàíèíàòà...
- Äàíè, ðàçêàæè ìè çà òîâà ìÿñòî!- ïðèñúåäèíè ñå è Ïëàìåí.
- Ñàìî, àêî è òè ìè ðàçêàæåø êúäå ñè æèâÿë...
- È àç êàòî òåá- â ïëàíèíàòà, íî äðóãàòà, ñ ìúæêîòî èìå.
- È íàé-ñòðàøíèòå âúðõîâå!- äîïúëíè Äàíè è ñå óñìèõíà- Âèæäàø ëè? Äîðè îò ðàçñòîÿíèå, ïî ìåñòîîáèòàíèå ñìå ñè áèëè áëèçêè?!
- Òàêà å, íî... òîé ñå ñïðÿ.
- Êàêâî èìà, Ïëàìåíå?- íåæíî ãî ïîïèòà ñåñòðà ìó, à Èðèíà ãî ïîãëåäíà è ðàçáðà âåäíàãà âúïðîñà ìó.
- Áàùà òè, ñèíå- çàïî÷íà ìú÷íî òÿ- ñå êàçâàøå Ìèðîñëàâ. Òîâà âå÷å ãî çíàåø, íî... Îõ...
- Òîé å ïðåêðàñåí ÷îâåê!- ïðîäúëæè Äàíè êàòî ñå çàãëåäà â ïðîçîðåöà- Áåøå... Ïîìàãàøå íà õîðàòà â öÿëîòî ñåëî è âñè÷êè ãî îáè÷àõà. Áåøå ìèíüîð, íî äîðè è êîãàòî ñå ïåíñèîíèðà, îñòàíà ãîðäî èçïðàâåí. Ìèíàòà ïîä çåìÿòà íèêîãà íå ãî ïîâàëè... Õì- óñìèõíà ñå ñ òúãà íà õóáàâ ñïîìåí òÿ- Èìàøå âðåìå, áÿõìå è ïî Ñîôèÿ, çà ùàñòèå- ñúâñåì çà êðàòêî...
- Àëà äîñòàòú÷íî, çà äà íå òå íàìåðÿ!- âìåòíà Èðèíà- Òðÿáâà äà òè... äà âè êàæà è îùå íåùî... Ñèíå, òè ïîçíàâàø ëåëÿ ñè ßíèíà, íî òè äúùå- íå. À òàçè æåíà èìà ìíîãî äîïèðíè òî÷êè ñ ìîÿ æèâîò, à â ÷àñòíîñò è ñ âàøèÿ!- ðàçêàçà èì àáñîëþòíî âñè÷êî- îò ïúðâàòà èì ñðåùà äî... ïîñëåäíàòà... Òÿ å ìàéêà íà...
- Ñëàâè è ßâîð!- äîâúðøè Äàíèêà- È çíàåø ëè?- ìàé ñúì ÿ âèæäàëà... ìîæå áè â ó÷àñòúêà? Íå ïîìíÿ äîáðå, âñå ïàê... Êàêâî ñå ñëó÷è ñ íåÿ? Êúäå å òÿ ñåãà?
- Ùå ìè ñå äà ðàçáåðà... âúçäúõíà Èðèíà.
- Ìàéêî, òè ñè ñìåíèëà èìåòî ñè?- çàïî÷íà íåóâåðåíî Ïëàìåí, êîéòî òå ïúðâà çà ïî÷âàøå äà îñúçíàâà ÷óòîòî- Òà àç òå ïîìíÿ îò êðàé âðåìå êàòî... Íèíà? Çàùî íå êàçà? Ïîíå íà ìåí?
- „Ñ íåùî „ñèâî“ íàçîâè ñå!“- êàçà ìè òÿ!- îòâúðíà Èðèíà, çàãëåäàíà â ÷àñîâíèêà íà ñòåíàòà- Çàáëóäàòà òðÿáâàøå äà áúäå ïúëíà, çà äà òå ñïàñÿ! À êîãàòî âå÷å íÿìàøå îò êîé è îò êàêâî... ñòðàõúò, ñèíêî, èçëåçå ïî-ñèëåí îò ìåí... È äàíî íÿêîé äåí ìè ïðîñòèø!- è íàâåäå ãëàâà, Äàíè ïîãëåäíà êúì íåãî è êèìíà êúì íåÿ. Òîé îòèäå è ÿ ïðåãúðíà.
- Íÿìà çà êàêâî äà òè ïðîùàâàì, ìàéêî! Èçáÿãàëà ñè îò äåòåòî ñè, çà äà ìå ðîäèø, à ñ òîâà è äà ìå ñïàñèø? Îñòàâèëà ñè äúùåðÿ- êîëêî ïî-ãîëÿìà òúãà îò òîâà? È íèìà å ðåäíî äà ìè èñêàø ïðîøêà? Àç ñúì òîçè, êîéòî òðÿáâà äà ÿ ïîèñêàì, ñàìî çàðàäè òîâà, ÷å ñå óñúìíèõ â òåá! Àç ñúì òâîé ñèí, à íå ñúäíèê. Ñåñòðà ìè ìå íàìåðè, áåç äà çíàì, ÷å ìè å ñåñòðà, àëà ñúäáàòà íè ñúáðà. È çà òîâà... òè áëàãîäàðÿ! Èìåòî íå å âàæíî, çàùîòî òè âèíàãè ñè èìàëà ñàìî åäíî... Îáè÷àì òå, ìàéêî!- è ÿ ïðåãúðíà îùå ïî-ñèëíî, à Äàíè èçòðè î÷èòå ñè.
- Àìà âèå òóêà ïàê ëè ðåâåòå?- ìàëêèÿò ñòîåøå èçïðàâåí ïðåä òÿõ.
- Òîíè?- Äàíèêà îòèäå ïðè íåãî- Ìàé ñìå îòáîð ðåâëüîâöè, à?
- Àìè... ïîãëåäíà ÿ ñ íåèçêàçàíî ïî äåòñêè „äà“ òîé.
- Êàæè ñè ãî, ìúæêè, òàêà å!- äîâúðøè Ïëàìåí- Èñêàø ëè äà èäåì äî ìàãàçèíà äà íàïàçàðóâàìå?
- Èñêàì!
- ‘Àéäå ëàïíè ïîíå åäíà áàíè÷êà è ñå îáëè÷àé! Òàêà è ñòàíà. È òúêìî îòâîðèõà âðàòàòà è...
- À? Çäðàâåé! Ñåñòðà ìè ëè òúðñèø?- òÿ ñå ïîêàçà.
- Çäðàñòè, Àíäðî!- óñìèõíà ñå òÿ- Âëåç, çàïîâÿäàé!
- Âñúùíîñò ìè ñå ùåøå äà ñå ïîðàçõîäèì? Òàêà äå- äà ïîíàáåðåì ñòóä!- òÿ ñå îáúðíà êúì ìàéêà ñè.
- Ùå òå îñòàâèì çà ìàëêî ñàìà!- òÿ ñàìî ѝ ìàõíà ñ ðúêà.
- Âúðâè, Äàíè, âúðâè!- èçëåçå è òÿ... À íÿêîé çàä úãúëà ïëàõî íàäíè÷àøå. Ñÿêàø íå áåøå ñèãóðåí äàëè èñêà, èëè íå èñêà äà ãî âèäÿò. Íî êîãàòî âñè÷êè èçëÿçîõà, òÿ âñå ïàê ñå ïðåñòðàøè...
Äâàìàòà ðåøèõà äà ïîîòúï÷àò ñíåãà â ïàðêà. Òîé ïîäðèòâàøå íåõàéíî áåëèòå ïðàøèíêè âúâ âúçäóõà, ñÿêàø ñå îïèòâàøå äà ãè ïîäðåäè. Àëà òå... íå ñïàçâàõà ðåäîâå è ïðàâèëà, à òàêà ìó ñå èñêàøå äà ìó ïîêàæàò ðåøåíèå èëè ïúò ñåãà.
- Àíäðî, êàêâî èìà? Èçãëåæäàø óìèñëåí.
- Ìíîãî âðåìå ìèíà, Äàíè, îò îíàçè ñëó÷êà, à íèå òàêà è íå íàìåðèõìå òàêîâà, çà äà ñè ïîãîâîðèì.
- Êàêâî òå ìú÷è?
- Äà ìå ìú÷è? Íå áèõ êàçàë... Íî ïúê ìè ñå èñêàøå äà ïîãîâîðÿ ñ òåá çà òîâà, êàêâî ìè ñå ñëó÷è...
- Öÿëàòà ñúì â ñëóõ... è ãî ïîäõâàíà ïðåç ëàêúò è îáëåãíà ãëàâà íà ðàìîòî ìó. Íåùî ÿ ïðåðÿçà ïðåç ñúðöåòî, íî òÿ íå ðåàãèðà.
- Íàÿñíî ñè, ÷å òå õàðåñâàõ, íàëè?- òÿ âäèãíà ðÿçêî ãëàâà, êîåòî áåøå ïî-ñêîðî îò áîëêàòà, íî ñå ïîëó÷è äîáðî ïðèêðèòèå- Íå, íÿìàõ ïðåäâèä òîâà!- òÿ ñå óñìèõíà.
- Áÿõ ñèãóðíà, ÷å íèêîãà íÿìà äà ìè ãî êàæåø!
- À èìàøå ëè ñìèñúë?.. Òîãàâà?...
- À ñåãà?- ñëó÷è ñå çà âòîðè ïúò, îùå ïî-ñèëíî, òÿ ëåêî èçîõêà.
- Ñåãà èìàì íîâà ìå÷òà! Äîáðå ëè ñè, Äàíè?- òóê òîé ÿ âèäÿ!- è ÿ ïîãëåäíà ñìåñåíî- îò èçäàéíè÷åñêè â íà÷àëîòî, äî ëåêà óïëàõà.
- Ìå÷òà?- ïîâòîðè òÿ, êàòî ëåêî ñå çàäàâè- Äà, äà... Äîáðå ñúì,.. äà!- òîâà íå ìó âäúõíà ìíîãî óâåðåíîñò.
- Ïî-ñêîðî êîïíåæ...
- Ïî æåíà?...
- Äà! È òîçè ïúò, òÿ ãî çíàå!- è ÿ ïîãëåäíà çàêà÷ëèâî, èëè ïîíå ñå îïèòà.
- Èèè... Íåõàå?
- Íå, Äàíè! Ñòðàõ ÿ å!
- Îò êàêâî?- òÿ ëåêî ñå ïðèñâè.
- Êàêâî ùå êàæàò õîðàòà? Âåäíúæ íàïëþòà â ãîëåìèÿ ãðàä, îò õîðñêèòå óñòà íà ìàëêèÿ, ñúâñåì íå ùå äà èçáÿãà. Ñèíúò ѝ, ñúùî å ïðè÷èíà çà êîëåáàíèÿòà ѝ, êîåòî åñòåñòâåíî å ðàçáèðàåìî.
- Òÿ ñè å óïîðèòà, èíàò è òâúðäîãëàâà, Àíäðî!- ïîñëåäâà òðåòè ïúò, äîðè ëåêî ѝ ïðè÷åðíÿ.
- Çíà÷è çíàåø çà êîãî ãîâîðÿ?
- Íèêàê íå å òðóäíî äà ñå äîñåòÿ. Òÿ å ñèëíà æåíà, ñ õàðàêòåð... È ìîæå áè ñìÿòà, ÷å àêî ïîêàæå ÷óâñòâàòà ñè- âå÷å ãîâîðåøå íàñå÷åíî- òîâà ùå ÿ èçêàðà ñëàáà â õîðñêèòå ïîãëåäè. Íî çàùî ïúê äà ñå ñúîáðàçÿâà ñ òÿõ? Íèìà ëþáîâòà å ãðÿõ?
- Âúçðàñòòà ìè å çà íåÿ òàêúâ.
- Çàùîòî å ñ îñåì ãîäèíè ïî-ãîëÿìà? Òîâà íå å ïîâîä çà äðàìà... Òóê âå÷å ñÿêàø íÿêîé òîëêîâà ñèëíî ÿ óäàðè, ÷å ѝ èçêàðà âúçäóõà. Òÿ ïàäíà íà êîëåíå.
- Ëåñíî òè å äà ãî êàæåø! Ïðè òåá å îáðàòíîòî! Íå, Äàíèêà, íå ñè äîáðå! Çàùî ìå ëúæåø?
- Ïðè ìåí? Îîîô!- èçïóôòÿ òÿ, êàòî âñå îùå ñå îïèòâàøå ñ øåãîâèòèÿ òîí- Íåùî ñå ñëó÷âà!- èçâåäíúæ âïåðè ïîãëåä òÿ â ïðîñòðàíñòâîòî íàïðåä, âñå åäíî ñå îïèòâàøå äà ðàçãäàå õàîñà íà âèõúðà íà ëåäåíèòå êðèñòàëè.
- Êàêâî å òîâà „Îôôô“? Êàêâî ñòàâà?- òÿ ñå ñâè íà êúëáî â êðàêàòà ìó- Âçèìàì òå è òðúãâàìå êúì áîëíèöàòà!
- Íå! Íå â áîëíèöàòà!- èçêðåùÿ òÿ- Äà, îáðàòíîòî å! Îáðàòíî íà êàêâî? Çíàåø ëè, ÷å ñìå ñå âèæäàëè ñàìî äâà ïúòè ñëåä... îíîâà? Äî ìîìåíòà ÷óâàì ñàìî „òèøèíà“ îò íåãîâà ñòðàíà.
Àààððððð!- èçêðåùÿ îò áîëêà. Ïîòå÷å ѝ êðúâ îò åäíîòî îêî.
- Òîãàâà òè èäè ïðè íåãî è ïðîñòî... ãîâîðè!- òîé ÿ ïîäõâàíà ïðåç êîëåíå è êðúñò è òðúãíà íà îáðàòíî, òÿ ãî ïîãëåäíà èçíåíàäàíà- Íå å ëåñíî, íî äåéñòâà îáåçáîëÿâàùî... ïîíå... âðåìåííî... êàçà òîé. Äàíèêà ñÿêàø ñå ñòðåñíà. Ïîãëåäúò ѝ áëåñíà... îò áîëêà. Íàïðàâî çàáè ïðúñòè â ðúêàòà ìó è ñå îêîêîðè óïëàøåíà. Èçáúðñà ëèöåòî ñè è òîãàâà âèäÿ êðúâòà.
- Êàêâî èìà? Äà íå áè äà...
- Íåùî ñå ñëó÷è! Íåùî ëîøî ñå ñëó÷è!- äèøàíåòî ѝ ñèëíî ñå ó÷åñòè, èçõëóçè ñå îò ðúöåòå ìó, ãðàáíà ãî ïðåç êèòêàòà è ïîáÿãíà ñ íåãî, âñå åäíî íèùî ѝ íÿìàøå. Áå òîëêîâà áúðçà, ÷å íà Àíäðåé ìó ñå ñòðóâàøå, ÷å ïî ïðåëèòà íà ìîìåíòè íàä çåìÿòà, à êðàêàòà ìó èçìèíàâàõà ìåòðè, ïðåäè äà ÿ îïðàò çà ìàëêî îòíîâî- Òúìíèíàòà îòíîâî ñå âêëþ÷è... À àç... íå èçïúëíèõ îáåùàíèå... ïðîøåïíà íà ñåáå ñè òÿ è èçòðè ïîðåäíàòà êúðâàâà ñúëçà.
Òúêìî Èðèíà ïîíå÷è äà ñåäíå, êîãàòî íà âðàòàòà ñå ïî÷óêà. Ñëåä ìàëêî òÿ ñå îòâîðè. Èðèíà îñòàíà ñèëíî èçíåíàäàíà îò ÷îâåêà, êîéòî âèäÿ ñðåùó ñåáå ñè. Íî ñå è... çàðàäâà.
- ßíèíà?
- Çäðàâåé, Èðèíà! Ìîæå ëèèè... Äà ïîãîâîðèì? Íàâúí- íÿìà äà âëèçàì, íå èñêàì äà òå ïðèòåñíÿâàì!
- Ãëóïîñòè, åëà! Èçïèé ïîíå åäèí ÷àé â òîÿ ñòóä!- è ÿ âúâåäå íàâúòðå, ìàëêî íàñèëà, íî âñå ïàê... Ðàäâàì ñå äà òå âèäÿ, ßíè!- çàñòàíà Èðèíà ïðåä íåÿ- Íàãîâîðèõ òè íåùà, êîéòî...
- Çà êîèòî èìàøå ïðàâî!- ïîå ñè âúçäóõ òÿ è ÿ ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå- Äîéäîõ çà ñèíîâåòå ñè! Èëè ïîíå çà åäèíèÿ... ïîíå äà ìó êàæà, ïúê... êàêâîòî ñàáÿ ïîêàæå...
- Íåäåé òàêà...
- Çàùî! Äîïóñêàì îãðîìíèÿ øàíñ äà îñòàíà ñàìà... Ïðîøêà òúé ëåñíî ñå íå äàâà, à è àç íå çíàì äàëè ÿ çàñëóæàâàì... Ìîëÿ òå- âäèãíà ðúêà ßíèíà- Îñòàâè ìå äà ïðîäúëæà! Çàùîòî ïðåäè äà íàïðàâÿ âñè÷êî òîâà, àç èñêàì äà òè ñå èçâèíÿ. Íÿìàõ ïðàâî äà òè äúðæà ñìåòêà. Òà òè ìå ñïàñè, ïîäñëîíè ìå ïîä ñîáñòâåíèÿ ñè ïîêðèâ, à çíàåøå êàêâà ñúì. Óáåäåíà ñúì, ÷å ãî çíàåøå îò ñàìîòî íà÷àëî. Íî íå îáåëè è äóìà ïî âúïðîñà, äîêàòî àç íå òè êàçàõ. Çàùî?... Çàùîòî ñè ÷îâåê! Íÿìàõ ïðàâî äà îìàëîâàæà äîáðèíàòà òè, äîðè â ìîìåíòà íà òúãàòà ñè!
- Íî òè ñè ìàéêà, ðàçáèðàåìî å! Àç äà íå áè äà ñå äúðæàõ ïî-äîáðå?
- Íî íèêîãà íå ìå îñòàâè äà ïàäíà íà êîëåíå!
 òîçè ìîìåíò âðàòàòà ñå îòâîðè ñ ãðúì è òðÿñúê è Äàíè è Àíäðåé âëåòÿõà ïðåç íåÿ. Èðèíà ïðåáëåäíÿ êîãàòî ÿ âèäÿ. Äîðè äúõúò ѝ çà ìîìåíò ñïðÿ.
- Êúäå ñà Òîíè è Ïëàìåí?- çàïúõòÿíî ïîïèòà Äàíèêà.
- Äàíè, êàêâî èìà? Çàùî ñè óïëàøåíà? Ëèöåòî òè?- åäíî ïîäèð äðóãî çàðåäè ìàéêà ѝ è òðúãíà äèðåêòíî êúì íåÿ, íî òîãàâà ãî âèäÿ çàä òÿõ.
- Ñèíå, Ïëàìåíå? Êàêâî ñå ñëó÷è, áå, ìàéêî?- òîé ñå ïîäïðÿ íà êàñàòà ñ íàðàíåíà è îêúðâàâåíà ãëàâà è ñåäíà.
- Åé, äîáðå ëè ñè, ìîì÷å?- îòèäå è Àíäðåé ïðè íåãî.
- Äîáðå ñúì!- ñ ðàçòðåïåðàí ãëàñ çàïî÷íà òîé- Ùå ìå áúäå, íî... ðàçïëàêà ñå- Òîé îòâåäå Òîíè. Ïîâàëè ìå íà çåìÿòà è ñè ãî âçå.
- Êîé? Êîé?- ïîïèòàõà â åäèí ãëàñ è Èðèíà è Àíäðåé. Äàíèêà ïîãëåäíà êúì ßíèíà.
- Ïðèëè÷àøå ìíîãî íà... Ñëàâè!- ßíèíà ïîáÿãíà. Äàíè íàâåäå ãëàâà. Èðèíà âèêíà ïî íåÿ, íî òÿ èç÷åçíà êàòî ñâåòêàâèöà- çà ñåêóíäè- È Äàíè? Òîé ñå îáúðíà êúì òåá! Êàçà, ÷ååå... Íå ñè èçïúëíèëà îáùàíèåòî ñè...
- Íå, íå, íååå... Íå ìîæå äà å èñòèíà!- èçïðàâè ñå Äàíèêà- Êàê å âúçìîæíî? Îòíîâî èìàì âèíà ïðåä... ïîëèöèÿòà, ïðåä îíàçè æåíà... Çàùî íå îáúðíàõìå äîñòàòú÷íî âíèìàíèå íà Òîíè? Äîðè ñëåä êàòî âñè÷êî ïðèêëþ÷è, òîé ïðîäúëæè äà âèæäà îíçè, êîéòî ãî „ïëàøåøå“ ïîä ïðîçîðåöà. À íèå ãî ïðèåõìå çà ëîøà øåãà íà âúîáðàæåíèåòî ìó. À íå å òðÿáâàëî. Çàùîòî íàèñòèíà å èìàëî ÷îâåê. È òîâà å áèë ßâîð. Äåáíåë ãî å ïðåç öÿëîòî òîâà âðåìå! Òðÿáâà äà îòèäà ïðè Ñíåæàíà, òðÿáâà äà ѝ êàæà!... È õóêíà è òÿ, Àíäðåé ïîäèð íåÿ... À êúðïàòà, êîÿòî Èðèíà áå ïðèãîòâèëà çà íåÿ, ñåãà ïîëîæè íà ÷åëîòî íà ñèíà ñè.
- Ùå ñå âúðíàò ëè, ìàéêî?
- Âÿðâàé ãî, ñèíå! Ñàìî òîâà ùå èì ïîìîãíå ñåãà...
Äâàìàòà ñòîÿõà äî ïðîçîðåöà â êîðèäîðà è ïóøåõà. Ïàóçèòå â ðàçãîâîðà áÿõà ïî-ãîëåìè. Ñëåä äâà ïðîâàëåíè îïèòà çà ñðåùà, èçìèíàëîòî âðåìå, ñåãà ñå îêàçâàøå ïî-ãîëÿìà ïðå÷êà.
- Îðëèíå!- çàïî÷íà Ñëàâè- Èìàøå ìîìåíòè, êîãàòî... Àáå, äúðæàõ ñå êàòî çàäíèê!- Ñòðàõèëîâ ñå îáúðíà ñ ãðúá êúì ïðîçîðåöà è ãî ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå.
- Çíà÷è ñòàâàìå äâàìà...
- Íå! Íå å òúé... Àç ñúì ìàëúê, à òè ïî-ãîëÿì! Òè äåéñòâàø ñ àêúë è ñïîêîéñòâèå, àç ñå âïðÿãàì è ñúì òâúðäå ïðÿì!
- Íî òî÷íî òîâà òå îòëè÷àâà îò âñè÷êè! Èìàø ÷åñòíî ñúðöå è íå ñå ñòàðàåø äà áúäåø ïðåäàí è äà óãîäèø íà âñè÷êè! À òîâà ïðèÿòåëþ, àêî ìè ïîçâîëèø, òå ïðàâè èñòèíñêè ìúæ! Äà, â íà÷àëîòî ñå ñúìíÿâàõ â òåá è ÷åñòíî äà ñè êàæà- áåøå â ñïèñúêà ìè ñúñ çàïîäîçðåíèòå... Íî çíàåø ëè êîãà íàèñòèíà ñúæàëèõ, ÷å ñúì ñè ãî ïîìèñëèë?- Ñëàâè ïîêëàòè ãëàâà â îòðèöàíèå- Êîãàòî òå âèäÿõ êàê âèñèø ñàìîîòâåðæåíî îò ñêàëàòà, êàòî ñïàñèõìå Ñâåòëíàíà, íî îùå ïîâå÷å... êîãàòî òå ïîãëåäíàõ ñúñèïàí, ñëåä êàòî íàìåðèõìå Ðàäîñò. Òîãàâà ðàçáðàõ êîëêî ÷èñòî è ãîëÿìî ñúðöå èìàø... ïðèÿòåëþ!- ëåêî ïîêëîíè ãëàâà è ìó ñå óñìèõíà.
- Èñòèíñêè ìúæ?... Äààà... Äà... ×åñòî ïîïàðâàí îò... Äúæä...
- Áîëè òå çà íåÿ... ñíèøè òîí ïîëèöàÿò.
- Çàðàäè íåÿ îò ëóäîñò äèâåÿ, íî òÿ âèäÿ â òåáå, îí‘ÿ, êîéòî íàèñòèíà òúðñè è êîéòî ÿâíî íå âèäÿ â ìåíå! Òÿ òå îáè÷à, ÷îâå÷å! Òúé å òðÿáâàëî äà áúäå! Òúé å òðÿáâàëî äà ñòàíå...
- È àç ÿ- ñïðÿ ñå- È àç ñè ìèñëåõ, ÷å ãî çíàì âå÷å... Ñëàâè îòèäå äî íåãî è ãî õâàíà çà ðàìîòî.
- Íå ñå êîëåáàé! Íå ñå òåðçàé! Òðúãíè êúì íåÿ, àêî òè ïîçâîëè- õâàíè ÿ!- ñòèñíà ãî ïî-çäðàâî- È íèêîãà íå ÿ èçïóñêàé! Àç òîÿ âëàê âå÷å íàïóñêàì... Ñåãà òè ãî âîäè! Àëà ñàìî ïîñìåé äà ÿ íàðàíèø!- òóê ñÿêàø áðúêíà â äóøàòà ìó ñ ïîãëåäà ñè- Ïîçíàâàø ìå è ùå ñúæàëèø!- è ðúêàòà, ñ êîÿòî áå õâàíàë ðàìîòî ìó, ñåãà ìó ïîäàäå. Îðëèí ÿ ïîãëåäíà, ïîñëå ïîãëåäíà è íåãî... è ãî ïðåãúðíà.
- Òè ñè ãîëÿì ÷îâåê... ÷îâå÷å!
- Òè ìè ãî ðå÷å! Ïîìíè, ïîëèöàé!- â òîçè ìîìåíò íÿêîé ñå ïîäàäå îò ñòúëáèòå è òðúãíà êúì òÿõ.
- Çäðàñòè, ìîì÷åòà!
- Íèêîë?- ó÷óäè ñå Îðëèí- êàêâî ïðàâèø òóê.
- Áÿõ ïðè ïñèõèàòúðà, à êàáèíåòúò ìó å íàáëèçî è ðåøèõ äà òå âèäÿ. È çíàåø ëè? Áåøå íè ïîñëåäíà ñðåùà!
- Áðàâî, ìîìè÷å!- êàçà Ñëàâè è ѝ ñå óñìèõíà, òÿ ëåêî ñå èç÷åâè.
- Ìèñëÿ ñè äà ïîäíîâÿ òðåíèðîâêèòå! Ñêîðî èìà è ìåæäóíàðîäíî ñúñòåçàíèå. Ùå ìè ñå äà ñúì ãîòîâà çà íåãî. À àêî èñêàø- èçâúðòÿ ïîãëåä îòíîâî êúì Ñëàâè- ìîæå äà äîéäåø... Çàà ïîäêðåïà?!
- Íÿìàø ãðèæè! Òè ñàìî èäè!- è ѝ íàìèãíà. Îðëèí ñå èçâúðòÿ êúì ïðîçîðåöà, çà äà ñêðèå èçäàéíè÷åñêàòà ñè óñìèâêà, êîÿòî ñå ñêðè ìèãíîâåíî, êîãàòî âèäÿ áÿãàùèòå êúì òÿõ...
- Íèêè... Ìèñëÿ, ÷å òðÿáâà äà ñè õîäèø!- öåëóíà ÿ Îðëèí ïî ÷åëîòî è ëåêî ÿ ïîáóòíà, çà äà ðàçáåðå, ÷å òðÿáâà íàèñòèíà äà òðúãâà. À Ñëàâè ïîçíàâàøå òîçè ïîãëåä.
Äàíèêà ïî÷òè èçáóòà âñåêè, êîéòî áåøå íà ñòúëáèòå, çà äà ñå êà÷è ãîðå. Ïîáÿãíà êúì äâàìàòà êîãàòî ãè âèäÿ. Àíäðåé ñå ïîäàäå çàä çàâîÿ äâå ìèíóòè ïî-êúñíî.
- Êúäå å Ñíåæàíà?
- Äàíè÷êà?- çàïî÷íà Ñëàâè.
- Íå ñåãà! Òðÿáâà ìè òÿ! Ïîñëå è íà âàñ ùå...
- Òóê ñúì!- ÷ó ñå ãëàñúò íà èíñïåêòîðêàòà çàä íåÿ.
- Êàæà... ñïîäàâåíî äîâúðøè òÿ è äîèçêàðà âúçäóõà ñè.
- Êàêâî òðÿáâà äà çíàì?
- ×å ñèíúò òè... å... Àëåêñàíäðîâà ñå ðàçòðåïåðè. È àãðåñèðà êúì íåÿ, çàùîòî ÿ óïëàøè ïîãëåäúò ѝ.
- Êàæè ìè, Äàíèêà!- è ÿ ðàçòðåñå.
- Îòâëå÷åí!- ïðîìúëâè òÿ- Çàùîòî íå èçïúëíèõ åäíî îáåùàíèå...
- Êàêâî îáåùàíèå?- âå÷å èìàøå ñòðàõ è ãíÿâ ñúñ ñúëçèòå, çàëèâàùè áóöàòà â ãúðëîòî ѝ.
- Äà ãî ñðåùíà ñ áðàò ìó...
- Êàêâî ìè ãîâîðèø, ìîìè÷å?- êðåùåøå âå÷å òÿ, à Àíäðåé ÿ õâàíà ïðåç ëàêòèòå è ÿ äðúïíà êúì ñåáå ñè.
- Èçëåçëè ñà ñ áðàò ìè äî ìàãàçèíà è òîé ãî å âçåë?
- À áðàò òè çà êàêâî å áèë òàì? Äà ñïè!
- Ñíåæàíà, ñïðè!- èçâèêà Àíäðåé- Ñïðè ñå!
- Êîé? Êàæè ìè êîé?- èçñúñêà óïëàøåíàòà ìàéêà.
- Ñëàâè? Êîé å Ñëàâè?- âñè÷êè ñå îáúðíàõà ïî ïîñîêàòà íà ãëàñà- Íÿêîé ðàçïîçíàâà ëè èìåòî ñè?- íÿêàêâî ìîì÷å ñå ïðîâèêâàøå â êîðèäîðà.
- Àç ñúì! Êîé ïèòà?
- Íà̀!- è íåïîçíàòèÿò ìó ïîäàäå åäèí ëèñò- Òîé ìè êàçà äà òè ãî äàì- òî÷íî â òðè ÷àñà, ñåãà ñëåä îáÿä.
- Êîé? Êîé òè ãî äàäå? Êîé òè ãî êàçà?- íàãðàáè ãî Îðëèí.
- Ïðèëè÷àøå íà íåãî, ìíîãî ïðèëè÷àøå íà íåãî!- è ïîñî÷è Ñëàâè- Äàäå ìè äåñåò ëåâà, êàçà ìè äà ìó ãî äàì è äà ñå ðàçêàðàì!
- Êúäå ãî âèäÿ? Êîãà ãî âèäÿ çà ïîñëåäíî?
- Íà ïúòÿ çà êàíüîíà... Ïî îáÿä, îêîëî äâàíàäåñåò, çíàì ëè?
- Äîáðå, äîáðå!- âäèãíà ðúêà Îðëèí.
- Äåòå!?- èçêðåùÿ Ñíåæàíà- Ìàëêî äåòå, èìàøå ëè ñ íåãî?
- Íå, ãîñïîæà! Ñòîðè ìè ñå ñàì...
- Êàê òàêà òè ñå ñòîðè?- îòíîâî òðúãíà òÿ êúì íåãî, íî Àíäðåé ÿ äúðæåøå çäðàâî. Ìëàäåæúò ñè òðúãíà. Ñëàâè îòâîðè ïëèêà.
- Ñëóøàòå ëè? Âñè÷êè?- è ãè îãëåäà- ×åòà!
„Òàÿ íîù âñè÷êî ñâúðøâà... Ùå ñòàíå ÿñíî â êðàÿ êîé êàê ïðèâúðøâà... Åëà, áðàòëå! Ùå òå ÷àêàì íà ïîñëåäíîòî äåðå! Èëè äåòåòî ùå óìðå! Åëà ïðè ìåíå ñàì, èíàê ùå ïîòúíåø â òúãà è ñðàì!... Åäèíàéñåò âå÷åðòà... Íå ìå ïðåäèçâèêâàé îò ñêóêà äà óìðà! Íå ìå ïðîáâàé ñðåùó... ñìúðòòà... Èëè ïî-ëîøî... Äà íå ïðåâúðòÿ?...“
Ñëåä êðàÿ íà áåëåæêàòà, Ñíåæàíà ñå ïðåâè êàòî ðàíåíî æèâîòíî â ðúöåòå íà Àíäðåé. Ïî÷óâñòâà ñå èçãîðåíà îò âúòðå, çàùîòî çíàåøå, ÷å çà ñëó÷èëîòî ñå, ìàëêî èëè ìíîãî è òÿ èìà âèíà. Çàùî äåòåòî ѝ? Çàùî ñåãà? Çàùî íå áåøå äî íåãî, çà äà íå ñå ñëó÷è âñè÷êî òîâà? Òîé ÿ ïðåãúðíà.
- Çíà÷è âñå ïàê èìàìå ìàëêî âðåìå!- âìåòíà Îðëèí.
- Âðåìå!?- èçñìÿ ñå èñòåðè÷íî Ñíåæàíà è ñå èçâúðíà ðÿçêî êúì íåãî, à â ãúëúáîâèòå î÷è ñå âèõðåøå æåñòîêà áóðÿ- Òîçè ïúò âúîáùå íå ìè äðåìå! Äîðè è íå ñìåé äà ïîìèñëÿø äà ìå îòäåëÿø! Àç ñúì ìó ìàéêà, à òîâà... ñïðÿ ñå è çàìúë÷à- Òðúãâàì ñ âàñ è íÿìà äà ìå ñïðåø!
- Ñíåæàíà? Òàì ìîæå äà óìðåø!- êàçà Äàíèêà.
- Òè? Òè íå ñå îáàæäàé! Íå ñå áúðêàé! È íå ìå... çàÿæäàé! Òè ñè âèíîâíà!... Çà âñè÷êî!
- Àëåêñàíäðîâà, ìîëÿ òå!
- Ìîëèø ìè ñå, Îðëèíå! Íåäåé! Ìàéêà ñúì! Ïîëèöàé ñúì! À ïîâÿðâàé òî÷íî ñåãà òîâà íèêàê íå å äîáðà êîìáèíàöèÿ èëè èäåÿ äà ñå çàêà÷àø ñ ìåí!
- Ùå èçâèêàì ßìóðëèéñêè è ùå îáñúäèì âàðèàíòèòå! Òðÿáâà äà èìàìå ïëàí! Íà âñåêè òðÿáâà äà ìó å ÿñíî êàê ùå äåéñòâà!
Äåâåò è ïîëîâèíà âå÷åðòà ìèíàâàøå. Öÿëàòà ïîëèöèÿ áå âäèãíàòà íà êðàê. ßìóðëèéñêè ïðèòðîïâàøå ñ ïðúñòè ïî æàáêàòà íà êîëàòà. Áÿõà ñàìî ñ Îðëèí, à òîé óñåùàøå, ÷å íå å ïðàâ äà ãî âèêà.
- Èäè ïðè æåíà ñè, Äàíàèëå! Äåöà ÷àêàø! Áàùà ùå ñòàâàø!
- Òåëåôîíúò íàëè å â ìåíå, ñòàðøè? Ùå ãî ÷óÿ! Íÿìà ïðîáëåì! À è ìè å òîëêîâà íåðâíî ñåãà, êîãàòî ìèñëÿ ñàìî çà òîâà! Íåêà ìè ñå ðàçâåå ìàëêî ãëàâàòà!
- Äîáðå, òè ðåøàâàø, íî... Íàèñòèíà, òðúãâàé, àêî òðÿáâà!- Äàíàèë áåøå êàòåãîðè÷åí ñ ðåøåíèåòî, êîåòî ñå ÷åòåøå â ïîãëåäà ìó, â òîçè ìîìåíò ñå êà÷èõà Ñëàâè è Äàíèêà, Àíäðåé îñòàíà ñúñ Ñíåæàíà â äðóãàòà êîëà.
×àñúò íåóìîëèìî ïðèáëèæàâàøå. Íåðâèòå íà âñè÷êè áÿõà îïúíàòè äî êðàåí ïðåäåë. Ñ íàëè÷íèòå ïàòðóëè, áÿõà îáãðàäèëè è äâåòå åêî ïúòåêè íà êàíüîíà. È âúïðåêè òîâà, øàíñúò íå áå íèêàê ìàëúê, òîé îòíîâî äà èì ñå èçïëúçíå. Ñëàâè ñå áåøå çàïúòèë êúì óðå÷åíîòî ìÿñòî, Àíäðåé áåøå ñúñ Ñíåæàíà íà ïúðâèÿ âîäîïàä, à Äàíèêà, Îðëèí è ßìóðëèéñêè, áÿõà â ñàìîòî íà÷àëî íà ïúòåêàòà. Îñòàíàëèòå áÿõà ïðúñíàòè ïî äâåòå äúëæèíè è âúðõà.
Ñòðåëêèòå êúíòÿõà è îòåêâàõà íåóìîëèìî â ãëàâèòå íà âñè÷êè- êàòî óäàð íà ãîíã îò ðàçáèòè â ñòåíàòà ÷èíåëè... È òî÷íî â åäèíàäåñåò ÷àñà... è äâå ìèíóòè, åäíà êðúãëà ãîëÿìà ñâåòëèíà ñå ïðîêðàäíà ìåæäó äúðâåòàòà. Âñè÷êè ñå ñïîãëåäàõà. À ñâåòëèíàòà ñÿêàø ãè êàíåøå êúì ñåáå ñè- ñòóäåíà è ïîòàéíà. À òåëåôîíúò îñòàíà â êîëàòà è íåóìîëèìî çàïî÷íà äà çâúíè. Íî îòñðåùíèÿ íÿìàøå äà ãî ÷óå...
- Òîâà èäâà îò ïúðâàòà ïëîùàäêà äî ìîñò÷åòî!- ïðîøåïíà Äàíè! Äà òðúãíåì íàòàì!- ïîñëóøàõà ÿ. È òîçè ïúò óñåòúò íå ÿ ïîäëúãà. Îðëèí èíôîðìèðà ïî ðàäèîñòàíöèÿòà îñòàíàëèòå.
ßâîð äúðæåøå äåòåòî ïëúòíî äî ñåáå ñè. Áåøå êëåêíàë çàä íåãî, çà äà ãî ïðèêðèâà öåëèÿ. Ìèëâàøå ãî ïî ëèöåòî... èðîíè÷íî è ñòóäåíî. Äåòåòî ïëà÷åøå- ïî-ñêîðî ïîäñìúð÷àøå, çàùîòî âúçäóõúò ìó ñåãà, ïîñîëåí ñúñ ñòðàõ, ãî êàðàøå äà õúëöà. Ñàìî äóëîòî íà ïèñòîëåòà ñå âèæäàøå- òàêà, ÷å âñè÷êè äà ñà íàÿñíî, îñâåí ìàëêèÿ. ßâîð íå ãî îïèðàøå â íåãî, çà äà íå ãî óñåùà. Äàíèêà ñå ïðèáëèæè äîñòàòú÷íî.
- Àç òè ïîìîãíàõ! Íàëè?... Íàëè?- çàïî÷íà ïðåç çúáè òîé- À òè ìè îáåùà!- èçâèêà êúì íåÿ.
- È àç èìàì âèíà! Ïðàâ ñè, íå ãî ñïàçèõ! Âçåìè ìåí çà òîâà!
- Íåååå... Íå! Òåá ïîâå÷å íÿìà äà ïèïíà! Êàçàõ òè ãî îùå òîãàâà. Äîâåäå ëè ãî ñåãà?
- Äà, òîé å òóê?
- Êúäå å?- èçâèêà ÿäîñàí ßâîð- Êúäå ñè ãî ñêðèëà â íîùòà?
- Òè ìó êàçà äà èäå íà äðóãî ìÿñòî? Íå å ëè òàêà? Òîé òå ÷àêà òàì!
- Íå ìè ñå ïðàâè íà óìíèöà! Ìèñëèø ëè, ÷å íå çíàì, ÷å òàì ñòå ìè ïðèãîòâèëè êàïàí?
- Íî òè èñêàø äà âêàðàø íåãî â òàêúâ?
- Íèêîãà!- ïðèñâè óñòíè è ðàçøèðè î÷è. Êëàòåøå ãëàâà â ñòðàíè. Ïðèëè÷àøå íà øèçîôðåíèê- Òîé íå å ñòðúâ?
- À òè èñêàø äà ïðîëååø êðúâ? Çà äà ãî âèäèø? Òàêà ëè å, ßâîðå?
- Íååå! Ñòî ïúòè òè êàçàõ íå!- çàïî÷íà äà ïðèòðîïâà ñ êðàêà íà åäíî ìÿñòî. Ïðåç òîâà âðåìå Äàíè çàáåëÿçà, ÷å êúì íåãî ñëèçà Ñíåæàíà, à çàä íåÿ ïðèáëèæàâàò Äàíàèë è Îðëèí, ñèãóðíà áå, ÷å òîâà íå å äîáðà èäåÿ- Èçëåç îò ãëàâàòà ìè! Çàùî ñè òàì?- è ñå ïî÷åñà ñ ïèñòîëåòà ïî íåÿ.
- ßâîðå, ìîëÿ òå, ùå ñå îòäðúïíà! Äàé ìè ñàìî äåòåòî! Ñëàâè íàèñòèíà òå ÷àêà òàì ãîðå!- î÷èòå ѝ áÿõà òîëêîâà èñêðåíè è òîïëè êúì íåãî ñåãà. Òîé îíåìÿ. Êîÿ áåøå îòíîâî òÿ?... È ïàê ãî äîñòðàøà...
- Íå ìå ëúæåø, íàëè?
- Ñìÿòàø ëè, ÷å áèõ ìîãëà äà ñè ãî ïîçâîëÿ?- è ïðîòåãíà ðúêà êúì òÿõ. Òîíè ñúùî ïðîòåãíà ñâîÿòà, íî ßâîð ÿ ñâè- Ìîëÿ òå, ßâîðå!- è ïîãëåäíà êúì ìàëêèÿ- È íåãî ãî áîëè!
Èçìèíàõà îùå ìèíóòà-äâå, äîêàòî ñå ãëåäàõà òàêà. Ïîñëå áàâíî è ïîëåêà, òîé ãî ïîáóòíà êúì íåÿ. È êîãàòî âå÷å ãî ïóñêàøå, ãî èçáóòà ñèëíî. Äåòåòî çàëèòíà. Ïîëåòÿ êúì íåÿ. Òÿ ãî õâàíà, òîé íàñî÷è îðúæèåòî ñè êúì òÿõ. Çëîáàòà ñå èçëèâàøå îò î÷èòå ìó. Óñòàòà ñå áåøå ðàçïåíèëà. Î÷èòå áÿõà ïúëíè ñúñ ñúëçè è ãíÿâ, è æàë. Áå ãîòîâ äà ñòðåëÿ... Ñëîæè ïðúñòà ñè íà ñïóñúêà. Çëîáàòà ñå ñìåñè ñ îò÷àÿíèå. È òúêìî êîãàòî íàòèñêúò äîñòèãàøå äî èçñòðåë, Ñíåæàíà ñå õâúðëè âúðõó íåãî. Îðëèí è Äàíàèë ñå ñïóñíàõà êúì òÿõ. Ïîñëåäâà áîðè÷êàíå, â êîåòî ïîëèöàéêàòà ìèíà ïîä ßâîð. È çàñòàíà íà åäíà ëèíèÿ ñ Äàíàèë è äóëîòî íà ïèñòîëåòà, íî òîé áå ïî-äîëó, ïî ïðàâ äèàãîíàë îò íåÿ. Èñêðèòå îò äóëîòî îñâåòèõà ñåêóíäàòà íà èçñòðåëà. Êóðøóìúò áå ïîâå÷å îò òî÷åí, çàùîòî ñúáîðè äâàìà...
Ñíåæàíà îñòàíà â ñòóïîð â íà÷àëîòî, íî êðúâòà îöâåòè ÿêàòà íà ðèçàòà ѝ òâúðäå áúðçî. Íî ïàòðîíúò íå ñå ñïðÿ òàì. Ñòðîïîëè ñå òÿ íà çåìÿòà, ìàëêèÿò èçêðåùÿ. À îò ñúííàòà àðòåðèÿ... òîé ñå ïðèçåìè â ñúðöåòî íà Äàíàèë. Ïúðâàòà ìó ïðèíöåñà ïðîïëàêà â ñúùàòà òàçè ñåêóíäà... Òîé ïàäíà ïî ãðúá... Åõîòî íà âèêîâåòå íÿìàøå äà ïîìîãíå. Ñóìàòîõàòà áå òâúðäå ãîëÿìà. Ñÿêàø âñåêè áåøå ãëóõ çà äðóãèÿ, à íàêàçàíèòå óñåùàõà ñòóäà íà çåìÿòà âñå ïî-ñèëíî è íåóìîëèìî. Ñåãà Ñíåæàíà ñå óñåòè áåçòåãëîâíà. È ñÿêàø ñå èçäèãíà íàä òÿõ. Âèäÿ óïëàõàòà ó âñè÷êè. Âèæäàøå êîëêî ñà çàáúðçàíè, à êàê âðåìåòî íå èì ñòèãà. Èçâèêà êúì òÿõ, íî ÿ çàáîëÿ... Çàùîòî íèêîé íå ÿ ÷óâàøå ñåãà... È òîãàâà òÿ èçâúðíà ïîãëåäà ñè êúì íåÿ- Ñíåæàíà îíåìÿ. Òÿ ÿ ãëåäàøå ñ òîëêîâà ñèëà è òîïëèíà. Ïîñëå èçâúðòÿ ãëàâàòà ñè êúì íåãî. Óñìèõíà ѝ ñå. „Íå ãî ïóñêàé! Òîé íàèñòèíà å ãîòîâ çà òåá! Àíäðåé íàèñòèíà òå îáè÷à!“ Ñòèñíà çà ìèã î÷èòå ñè è îòíîâî ÿ ïðîíèçà ñëåä òîâà... Åäâà ñåãà Ñíåæàíà ðàçáðà... ×å òÿ áå ãîòîâà çà áîðáà è íèêîãà íÿìàøå äà ÿ ïóñíå. Ïîñëå ïîãëåäíà îò âèñîêî è äåòåòî ñè, ïîãëåäíà è íåáåòî, ñ êîåòî äî òîçè ìîìåíò ñå ÷óâñòâàøå ïî-áëèçêà è... „Êàçà íà Äàíèêà „Äà“!“... À òóê è ñåãà, ñíåãúò ñå îêàçà ïîìîùíèê...
- Îðëèíå!- èçâèêà Äàíèêà, à ßâîð ñå îáúðíà è ïîáÿãíà. Òîé ïîíå÷è äà õóêíå ñëåä íåãî, íî òÿ õâàíà ðúêàòà ìó. Ïîãëåäíà ãî ïðàâî â ñèíèòå ìó óïëàøåíî ãíåâíè î÷è- ×óé ìå! Îñòàâè ãî! Ùå äîéäå è çà íåãî ðàçïëàòà! Ñåãà ìè ïîìîãíè, çàùîòî òðè æèâîòà âèñÿò â ðúöåòå íè! Ñ ìåí ëè ñè?
- Ñ òåá ñúì!- è òîçè ïúò ãî êàçà ñèëíî- Âèíàãè!
- Íàòðóïàé ïîâå÷å ñíÿã òóê äî êðàêà ìè! Ïîñëå èçòåãëè Äàíàèë è ãî ïîëåæè òàêà, ÷å ðàíàòà ìó, äà å âúðõó ïî-ãîëåìèÿò ñíÿã!- òîé ãî íàïðàâè- Òîíè, ìîì÷åòî ìè, õâàíè ìàìà çà ëÿâàòà ðúêà! Àíäðåé, ïîäïðè ãëàâàòà ѝ íà êîëÿíîòî ñè! Àíäðîîîî! Åé, ñúáåðè ñå, ìîì÷å! Òÿ òå âèêà! Ñíåæàíà òå çîâå!
- Ìàìîîî, ìàìîîî!- áåøå ñå ãóøíàë â íåÿ òîé è âèæäàøå êàê ïîãëåäúò ѝ ÷åçíå.
- Õàéäå, Òîíè, ñàìî òàêà ùå ïîìîãíåø íà ìàìà!- è òÿ íàñèëà âêàðà ðú÷è÷êàòà ìó â íåéíàòà. À òÿ ñàìàòà ñëîæè ñâîèòå íà âðàòà è ÷åëîòî ѝ.
- Ñëóøàé ìå ñåãà, Ñíåæàíà! Ïîãëåäíè ìå! Ñíåæàíààà... Òî÷íî òàêà... Ïîãëåäíè ìå! Ïîãúëíè ìå ñ ïîãëåä!- ñ íåèñòîâè óñèëèÿ, òÿ ãî íàïðàâè- Òîé å òâîåòî ñúðöå, òîé å òâîÿòà äóøà! À òîé âëåçå â íåãî- è ïîãëåäíà Àíäðåé- è ïî÷óêà íà òàçè âðàòà! Îòâîðè ìó! Ïî÷óâñòâàé òîïëèíàòà ìó, óñåòè òúãàòà ìó- òóê ïîãëåäíà êúì Òîíè!... Âúðíè ñå ïðè íåãî! Òî÷íî òàêà... Óñåùàø ëè ðúêàòà ìó?- ñèëíî áëèêàùàòà îò âðàòà ѝ êðúâ, ðÿçêî íàìàëè ñêîðîñòòà ñè. Ñúðöåòî ѝ ó÷åñòè óäàðèòå ñè. Óãàñíàëèòå ñúëçè îòíîâî ñúæèâèõà ïîãëåäà ѝ è ïîñîëèõà ëèöåòî ѝ... Íàêðàÿ òÿ âäèãíà ðúöåòå ñè, ïðîòåãíà ãè è ïðåãúðíà äåòåòî ñè... Äàíè êèìíà íà Àíäðåé ñ íåèçêàçíèòå äóìè „Òÿ âå÷å å â òâîèòå ðúöå!“- è ñå îáúðíà êúì èçäúõâàùèÿ ïîëèöàé.
- Õàéäå òàòåíöåååå!- îáúðíà ñå òÿ êúì Äàíàèë- Áîðè ñå!
- Òàòåí... ïðîñòåíà òîé!
- Ðàçáèðà ñå, ïðåäè ìàëêî òè ñòàíà ãåðîé! Ðîäè ñå Àìàÿ!- òÿ ïðèòèñíà ñúðöåòî ìó ñ äâåòå ñè ðúöå- Òè ñè ãåðîé, çàùîòî ñòàíà òàòêî! Ñåãà ïîçâîëè íà âúçäóõà äà òå çàëåå... Îñòàâè ãî ñòóäåí, òîé ùå ñå ñòîïëè... Åòî, èäâà è âòîðèÿò ïóëñ! Ñòåãíè ñå, òàòåíöå! Æåíà òè ðåâå!- êóðøóìúò èçëåçå îò ñúðöåòî ìó è âëåçå â ðúöåòå ѝ. Òÿ ãî õâúðëè è îòíîâî ãî ïðèòèñíà. Íàòèêà îùå ñíÿã ïîä íåãî. Áàâíî è ïîëåêà ðàíàòà ñå çàòâîðè, Îðëèí ïðèìðÿ äî íåÿ- Ïîñðåùíè è Äàíàÿ, òàòåíöå, çàùîòî ñå ðîäè è âòîðîòî òè äåòå! Æèâ è çäðàâ áúäè, èçïðàâè ñå è âúðâè ïðè òâîèòå æåíè!- òîé ñå ïîäïðÿ íà Îðëèí è ñòàíà. Äàíè îñòàíà íà êîëåíå, ïîñëå ñå ïðîñòðÿ, îñòàíàëà áåç ñèëè íà çåìÿòà... ðàçïëàêà ñå, ìîæå áè ïî-ñêîðî îò ñèëíîòî âúëíåíèå, äîíåñëî ðàäîñò ñåãà... Îðëèí ïðîòåãíà è äðóãàòà ñè ðúêà... êúì íåÿ:
- Åëà ñ ìåí, Äàíè! Äà ãî âúðíåì çàåäíî!
- Íå!- òèõî êàçà òÿ- Òè îñòàíè!- è ãî ïîãëåäíà è èçëÿ òîïëèíàòà ñè â íåãî.
- Äîáðå... èçäèøà òîé... ßìóðëèéñêè, âðúùàø ñå ñ Ïåòðîâ!- èçáúëâà ïî÷òè íåðàçáðàíî Ñòðàõèëîâ. Ñÿêàø îùå íå çíàåøå êúäå ñå íàìèðà... Íî çíàåøå, ÷å å ñ íåÿ...
- Òðúãâàø ëè ñ ìåí?- ïîïèòà ãî Äàíèêà è ìó ïîäàäå è äðóãàòà ñè ðúêà.
- Òðúãâàì!- êàòåãîðè÷íî îòâúðíà òîé è ãè ñòèñíà.
- Òîãàâà ñå äðúæ, çàùîòî ùå òè÷àìå äî âúðõà íà ïëàíèíàòà... áúðçî ïðåç ãîðàòà! È ùå òè÷àìå íàâåäíúæ!- îáúðíà ñå êúì Àíäðåé, Ñíåæàíà è ìàëêèÿ, óñìèõíà ñå è èç÷åçíàõà â íîùòà...
Ñëàâè âå÷å çàïî÷íà äà ñå èçíåðâÿ. Ïðåõâúðëÿøå ñå îò êðàê íà êðàê. ×ó èçñòðåëèòå. Óïëàøèõà ãî. Ïîäâîóìè ñå äàëè äà ñå âúðíå íàçàä. Ïîëóíîù ìèíàâàøå, ìîæå áè òðÿáâàøå äà èì ïîìîãíå. Íàïðàâè äâå êðà÷êè íàäîëó è îòíîâî ñå ñïðÿ... Êàêâî òðÿáâàøå äà íàïðàâè ñåãà? Êàê òðÿáâàøå äà ïîñòúïè?
Êðúãëà ñâåòëèíà îò ôåíåð çàïî÷íà äà ñè èãðàå â êðàêàòà ìó. Òîé ñå îãëåäà è ÿ ïðîñëåäè ñ ïîãëåä äî èçòî÷íèêà ѝ. Òàì âèäÿ è ñÿíêàòà, êîÿòî ÿ äúðæåøå. Ñâåòëèíàòà íàïðàâè ðÿçúê çàâîé òðúãíà íàãîðå. Ñëàâè ïîáÿãíà ñëåä íåÿ. Âúðõà ïî÷òè ñå âèæäàøå, êîãàòî...
- Ñïðè!- ÷ó ñå ãëàñ... Îñòàíè òàì!- Ñëàâè ñïðÿ. Ôèãóðàòà îòñðåùà ñå èçïðàâè. Ñêàëàòà íàä ãëàâàòà ìó, ïðèäàâàøå çàñòðàøèòåëåí âèä ñúñ ñÿíêàòà ñè, êîÿòî õâúðëÿøå ìåæäó äâàìàòà è ãè ðàçäåëÿøå, íî ñ âúðõà ñè ñî÷åøå êúì Ñëàâè. Ëóíàòà ÿ î÷åðòàâàøå äîñòà äîáðå â ñíåãà.
- Òè ñè...
- ßâîð! Å, áðàòëå, íàé-ñåòíå ñå âèäÿõìå!- è îñâåòè ëèöåòî ñè- íàèñòèíà áåøå êàòî íåãîâî îãëåäàëî. Ñàìî áåíêàòà ïîä îêîòî âêàðâàøå ðàçëèêà, çà êîéòî ÿ çàáåëåæè ðàçáèðà ñå- À êàê ãî ðàçáðàõìå? Êàê ðàçáðàõìå, ÷å ñìå áðàòÿ?
- Òàêà êàêòî àç ðàçáðàõ, ÷å ñòå ìè äâàìà!- èçïëàøè ãè ãëàñúò ѝ- ïî íàé-áîëåçíåíèÿ íà÷èí... Îò ëúæè, ïðåç íåäîìëúâêè, äî íåòî÷íèÿ ìîìåíò, îò íàé-íåïðàâèëíîòî ìÿñòî è îò íàé-íåòî÷íèÿ ÷îâåê!
- Êîÿ ñè òè?- ïðîøåïíà Ñëàâè, ñÿêàø ïðåðÿçàí ïðåç êðúñòà. Òÿ ñå ïîêàçà íà ñâåòëî çàä äúðâåòàòà.
- Óïîòðåáÿâàíàòà, ëúãàíàòà, èçìàìíî ïîäëúãàíàòà îò íà óæêèì ëþáîâ, îêðàäåíàòà, ïðåáèâàíàòà, íî â êðàéíà ñìåòêà ðîäíàòà âè ìàéêà...
- Ìàé÷èöå?- çëîáíî êàçà ßâîð- Êàê ñå ïðúêíà òóê?
- Ñàìî ïî ãëàñ ìîãà äà ðàçïîçíàÿ, êîå äåòå å îñòàíàëî ïðè áàùà ñè è êîå àç îñòàâèõ â Áëàãîåâãðàä!- Ñëàâè ïîòðúïíà- À ñåãà âå÷å, êîãàòî âè âèäÿõ, çíàì è êîé îò âàñ, ñå ïîÿâè íà òîÿ ñâÿò ïðúâ!
- Ùîì ñàìî òîâà òè å íóæíî, êàæè ìèëà ìàé÷èöå, êîãà ñìå ñå ïðúêíàëè?
- Ïðåäè äâàäåñåò ãîäèíè íà äåâåòíàäåñåòè àâãóñò... Òåá, ßâîðå, ñêðèõà îò ìåíå îùå ñúùÿ äåí! Òåá, Ñëàâè, ñè òå âçåõ, çà äà òå èçîñòàâÿ... Òîãàâà, áåç ìåí, èìàøå ïî-äîáúð øàíñ, íàäÿâàõ ñå çà ïî-õóáàâ æèâîò!- óñìèõíà ñå òÿ ïëà÷åéêè è ãî ïîãëåäíà.
- Òîÿ, êîéòî êàçâàø, ÷å ìå å âçåë, àç íå ãî ïîìíÿ, òàêà äà çíàåø. Òàêà íàðå÷åíèÿò ìè... áàùà...
- Òîé áåøå çâÿð!- èçêðåùÿ ßíèíà- È ïðîñòî èñêàøå ñèí!
- Íî å ïîëó÷èë äâàìà!- êàçà Ñëàâè.
- À èñêàøå åäèí!- îòâúðíà ßíèíà.
- ßâíî è ìåíå íå å èñêàë è ìå å õâúðëèë, ùîì ïîìíÿ äîìà â Ñìîëÿí, äîêàòîîî... íå èçáÿãàõ äå! Çíàåø ëè, ìàé÷èöå, àêî íàèñòèíà ñè òè- ñÿêàø îòíîâî íåùî â íåãî ñå ïðåîáúðíà- Àç íå ñúì äîáúð ÷îâåê è íèêîãà íÿìà äà áúäà!- èçâàäè ïèñòîëåòà è ãî íàñî÷è ñðåùó íåÿ- Àìà êàòî òå ñëóøàì è òè íå ñè ñòîêà.
- ßâîðå, íåäåé!- êàçà Ñëàâè çàñòàíà ïðåä íåÿ.
- Ùî, áå, áðàòëå? Ìèëà ëè òè ñòàíà? Èëè ìîæå áè ÿ ïîçíàâàø ïî-îòäàâíà.
- Äà,... áðàòëå!- âêàðà èðîíèÿ è Ñëàâè- Îò öåëè äåñåò ìèíóòè!
- È òúé áúðçî ѝ ïðîñòè?
- Íå ñúì! Íî íå ÿ è ïîçíàâàì! À èñêàì! À òè?
- ß íå ìå ëúæè!- èçêðåùÿ ßâîð- Òàÿ áåíêà íå å òóêà ñëó÷àéíî! Çíàåø ëè êàê ѝ âèêàò?.. „Ñúëçàòà íà óáèåöà“- åñòåñòâåíî îòïå÷àòàíà, çàùîòî àç ñúì áåëÿçàí ïðåäâàðèòåëíî- îòíîâî ïðåìèíà âúâ ôàçà íà îò÷àÿíèå- Àç ñúì ëîø ÷îâåê, Ñëàâè!- çà ïúðâè ïúò ãî íàðå÷å ïî èìå è ñå ðàçïëàêà- Óáèõ ÷îâåê îùå òðèíàéñåò ãîäèøåí! Àç ñúì ÷åðíîòî ïåòíî îò äâàìà íè! Àç ñúì ÷åðíîòî çðúíöå! Ïðåäè ìàëêî óáèõ äâàìà... Ñëàâè èçòðúïíà... ïîëèöàè!- õâàíà ñå çà ãëàâàòà ñ ïèñòîëåòà.
- Íå ñè ãè óáèë, ßâîðå! Æèâè ñà!- èçâèêà Äàíèêà îò äàëå÷å è äîòè÷à ïðè òÿõ çàåäíî ñ Îðëèí.
- Àìà ñòðåëÿõ, íàëè? Ùå ñòðåëÿì è ñåãà!
- ßâîðå, íåäåé!- èçâèêàõà è ßíèíà, è Äàíè. È äààà- Äàíèêà îïðåäåëåíî áå âèæäàëà òàçè æåíà. È âúòðåøíî ñÿêàø ÿ ïîçíàâàøå... Ïîãëåäèòå èì ñè ðàçìåíèõà öÿë ðàçãîâîð... Íî òîé ãî íàïðàâè. Ìèãíîâåíî ïîñëåäâà è âòîðè èçñòðåë.
- Íååååå!- èçêðåùÿõà âñè÷êè. Êóðøóìúò ñå çàáè â Ñëàâè. Òîé ïàäíà â êðàêàòà íà ìàéêà ñè.
- Ñëàâè, Ñëàâè!- çàïî÷íà äà õëèïà òÿ- Ãîñïîäè!- îáúðíà ñå íàãîðå òÿ- Íå âçèìàé äåòåòî ìè, ìîëÿ òå! Íåêà ìè å ãðÿõ, íî âçåìè äðóãèÿ!- òÿ ïëà÷åøå è ñå ëþëååøå íàä íåãî. Ñ òðåïåðåùè îò ñòðàõ ðúöå, ãî äîêîñâàøå çà ïúðâè ïúò... Çà äà ãî âèäè, çà äà ãî óñåòè, çà äà ãî ïî÷óâñòâà, çà äà ãî ïîìèëâà, çà äà ãî ïðåãúðíå... Äàíèêà ãî ïîãëåäíà, ïîãëåäíà è ßâîð. Òîé ëåæåøå ïî î÷è íà çåìÿòà è íå ìúðäàøå. Äàíèêà ïîãëåäíà ëóíàòà. Ñåòè ñå è çà êúðâàâàòà ñúëçà... È ñå ñòðåëíà êúì Ñëàâè. Ðàçêúñà òåíèñêàòà ìó è èçâàäè ìåäàëüîíà îò òàì. Áå ñìåíèë öâåòà ñè. Ïîäíåñå ãî êúì ñâåòëèíàòà ѝ... Öâåòúò îòíîâî ñå ñìåíè. Âçå è ìàé÷èíàòà ðúêà è ãî ïîëîæè â íåÿ... Ïàòðîíúò ñå áå çàáèë âúòðå, à òàëèñìàíúò, êîéòî òîé áå ïîëó÷èë, ãî áåøå îáãúðíàë... Êóðøóìúò äîðè íå ãî áå äîêîñíàë... Ñëàâè ðÿçêî ñå èçïðàâè. Ïîå ñè âúçäóõ è ñå ïèïíà ãîðå. Èìàøå ïðîñòî åäíà... ñèíèíà.
ßíèíà ñå õâúðëè îòãîðå ìó! Öåëóíà ãî ïî ÷åëîòî. Ïðèìàëÿ â ðúöåòå ìó, óìðÿ íÿêîëêî ïúòè „íàóì ñúñ ñúðöåòî ñè“. Äàíèêà ñå íàäèãíà è îòèäå ïðè ßâîð. Èçâúðíà ãëàâàòà ìó êúì ñåáå ñè. Òîé áåøå ñ îòâîðåíè î÷è, ñÿêàø íàñî÷åíè êúì íåÿ è âñå îùå ÿ ïèòàøå „Çàùî?“. Òÿ âúçäúõíà è ïðîêàðà äëàí ïî ÷åëîòî ìó íàäîëó... è ãè çàòâîðè... Ïîãëåäíà îòíîâî íàãîðå, ïîñëå ïîãëåäíà è ßíèíà. À òÿ íåóìîëèìî ïîâòàðÿøå...
- Àç èìàì ñèí! Ìèñëåõ ñè çà äâàìà, çíàåõ çà åäèí! Åäèí åäèíñòâåí ñèí ñè èìàì, åäèí åäèíñòâåí òîé îñòàíà...


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 11.05.2020 @ 23:30:23 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 11:02:30 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.