Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 757
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 761

Îíëàéí ñåãà:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: Heel

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXVIII

Ñíåæàíà èçâåäå Òîíè îò êàáèíåòà ñè. Áÿõà ðåøèëè âñå ïàê äà õàïíàò íåùî, à ïúê è òÿ äà èìà âúçìîæíîñò íàèñòèíà äà âèäè è äà îòäåëè âðåìå íà äåòåòî ñè. Îòäàâíà íå ãî áå âèæäàëà, à ñåãà èìàøå øàíñ çà òîâà, âúïðåêè íåóäîáñòâîòî îò îáñòîÿòåëñòâà, êîèòî ãî áÿõà íàëîæèëè. Àíäðåé ãè ïðåñðåùíà â êîðèäîðà.
- Çäðàâåé, Ñíåæàíà! Âñè÷êî íàðåä ëè å?
- À?- íå î÷àêâàøå íÿêîé ïðåä ñåáå ñè, à è íå ãëåäàøå ìíîãî ìíîãî- Äà, äààà! Çàùî äà íå å?
- Çíàì ëè? Óìèñëåíà èçãëåæäàø!
- Ñàìî òàêà òè ñå ñòðóâà!- îïèòà ñå äà ñå èçìúêíå òÿ. Íå ÷å òîé ѝ ïîâÿðâà, íî áåøå äîñòàòú÷íî òàêòè÷åí, çà äà íå ïðîäúëæè.
- Çäðàâåé, õëàïå!- íàâåäå ñå òîé êúì äåòåòî- Êàê ñå êàçâàø?- è ãî ðàçðîøè ïî ãëàâàòà. Õàðåñâàõà äåöàòà Àíäðåé. Èëè ìîæå áè ãëàñúò ìó- íå ñå çíàå, íî âñè÷êè ãî ãëåäàõà çÿïíàëè íà ìåñòàòà, êîèòî ïîñåùàâàõà çàåäíî, êîãàòî òîé ãè âîäåøå.
- Òîíè!- îòâúðíà ìàëêèÿò è ñå óõèëè.
- Àõàà! Çíà÷è òè ñè ìàëêèÿò ïðèíö íà ìàéêà ñè!
- Àç ñúì ðèöàð! Íå ñúì ïðèíö! Òå ñà ëèãëüîâöè!
- Àìà ðàçáèðà ñå, ÷å ñà! Àìà è àç ñúì åäèí ãëóïàâ! Êàçâàì ñå Àíäðåé!
- Çäðàâåé òîãàâà, Àíäðåé!- êàçà Òîíè è ïîäàäå ðú÷è÷êàòà ñè, õâàíà íåãîâàòà è ñå îïèòà êîëêîòî ñèëà èìàøå äà ÿ ðàçëþøêà.
- Çäðàâî ðúêîñòèñêàíå, Òîíè! Èñòèíñêè ìúæ, èñòèíñêè ðèöàð ñè òè! Òàêà äà çíàåø!
- Òè ñè ïðèÿòåë íà ìàìà, íàëè?
- Òàêà å! Ïîìàãàì ѝ êîãàòî ìîãà.
- À êîãàòî íå ìîæåø?
- Òîíè, ìèëè÷úê, òàêà íå ñå ãîâîðè!- íàìåñè ñå Ñíåæàíà è îòíîâî ѝ ñòàíà íåóäîáíî.
-Ùî ïúê íå!- êàçà Àíäðåé è èçâúðíà ïîãëåäà ñè êúì íåÿ, êîéòî áåøå äîñòà ïðîâîêàòèâåí è èçïúëíåí ñ ëþáîïèòñòâî- Êîãàòî àç íå ìîãà, òÿ óñïåøíî ñå ñïðàâÿ è ñàìà! È ìàéêà òè å ãåðîé, òàêà äà çíàåø!
- Çíàì, àìà íå å ïîñòîÿííî ïðè ìåíå, à òàòè íå ìå ãóøêà òàêà, êàêòî òÿ ïðàâåøå!- î÷èòå ѝ ñå íàñúëçèõà.
- Çíàåø ëè, Òîíè! Òÿ ãî ïðàâè âñåêè äåí ïî áåçáðîé ïúòè â ìèñëèòå ñè.
- Òè îò êúäå çíàåø?
- Åé, ìúíèê! Ìíîãî ðàáîòè çíàì àç! À çà òîâà- íèêîãà íå áèõ ñå çàìèñëèë! Ïðîñòî ñúì ñèãóðåí!
- Áëàãîäàðÿ!- òîâà êàçà Ñíåæàíà ñåãà, çàùîòî òîâà ðàç÷åòå òîé ïî óñòíèòå ѝ . Íàìèãíà ѝ.
- Ñåãà îòèâàìå ñ ìàìà äà ÿäåì! Èñêàø ëè äà äîéäåø ñ íàñ?- ïîïèòà Òîíè è ãî õâàíà çà ðúêàòà. À òîçè æåñò íå ïîäëåæåøå íà îòêàç îò ñòðàíà íà ìàéêà ìó.
- Àêî ìàìà å ñúãëàñíà?- êàçà Àíäðåé, ïîãëåäíà ÿ âúïðîñèòåëíî.
- Ðàçáèðà ñå!- êàçà Ñíåæàíà è ìàõíà ñ ðúêà íåáðåæíî- Çàùî íå? È òðèìàòà ñìå ãëàäíè! Õàéäå, íàïðåä!- è èçëÿçîõà îò óïðàâëåíèåòî.
Ñëàâè ñòîåøå ñ ãðúá îïðÿí â ñòåíàòà è ñâèòî êîëÿíî íàçàä, êîãàòî âèäÿ Èðèíà äà èçëèçà îò ñòàÿòà. Âèäÿ è êàê ñå ñâëå÷å ïî ñòåíàòà íàäîëó. Ïîíå÷è äà òðúãíå êúì íåÿ, íî ñå ñïðÿ. Îòäàâíà èñêàøå äà ãîâîðè ñ òàçè æåíà, íî íå çíàåøå êàê. Îò êúäå äà çàïî÷íå, êàê äà çàïî÷íå, êàê âúîáùå äà ÿ ïîãëåäíå? Ïúðâàòà èì ñðåùà íèêàê íå ìèíà äîáðå. Ïðåïëèòàøå ïðúñòè ñ ðúöå âêàðàíè â äæîáîâåòå íà ñóè÷úðà.
Âñå ïàê êîãàòî òÿ òðúãíà äà èçëèçà, êðà÷åéêè êúì íåãî, Ñëàâè íàáðà ñìåëîñò è áóêâàëíî ѝ çàïðÿ ïúòÿ, êàòî ñàìèÿò òîé çàëèòíà. Ïîãëåäíà ÿ â î÷èòå, ïúðâèÿò ïúò íå ìîæà äà èçäúðæè äúëãî. Ïîå ñè äúëáîêî âúçäóõ è òîçè ïúò çàïî÷íà.
- Çäðàñòè!... Àììì, òàêà äå... Çäðàâåéòå, Èðèíà! Àç òàêà... Èñêàì... Àç... Òàêîâààà...
-Ñëàâè!- çàïî÷íà êðîòêî òÿ è ãî õâàíà çà ðúöåòå. Ïîãëåäíà ãî ñ íàé-ãîëÿìàòà òîïëèíà è îáè÷, êîÿòî èçëú÷âàøå ñúðöåòî ѝ ñåãà- Çíàÿ, ÷å âñå îùå ñúì íåïîçíàòàòà, âñå îùå ñúì ñàìî åäíî èìå, êîåòî âñè÷êè ñâúðçâàòå ñ ÷åðíîòî ïåòíî íà åäíà áåçõàáåðíà æàëêà ìàéêà, îñòàâèëà äåòå è ñúïðóã. Òè ñå æåãíà ïîâå÷å, çàùîòî òè ñàìèÿò ñè áèë ëèøåí îò ìàé÷èíà ëàñêà è áàùèíà çàðúêà. Òè ñè äîáðî ìîì÷å, ñèëåí ìúæ... è ÷îâåê ñ ãîëÿìî äîñòîéíñòâî. ×îâåê ñ äîáðî ñúðöå, êîéòî îáà÷å ìíîãî ïúòè å áèë íàðàíÿâàí â æèâîòà è ïîñòàâÿí â ñèòóàöèè, â êîèòî â ïîñëåäñòâèå ñàìè ïî ñåáå ñè ñà òå èçëàãàëè â ñàìîíåäîâåðèå- Î÷èòå ìó ñå íàñúëçèõà. Îïèòà ñå äà îòñêóáíå åäíàòà ñè ðúêà, çà äà ñå èçòðèå, íî òÿ äúðæåøå çäðàâî è äâåòå- À òîâà îáåçêóðàæàâà, òîâà îáåçñúð÷àâà. Àáñîëþòíî íàÿñíî ñúì, ÷å íèòî åäíà îò äóìèòå, êîèòî èçëÿçîõà îò óñòàòà òè òîãàâà, íÿìàøå äà áúäàò èçðå÷åíè, àêî òè ñàìèÿò íå áå ðàíåí òàêà æåñòîêî. Çàùîòî òîãàâà ùåøå ïúðâî äà ìå èçñëóøàø è âåðîÿòíî ùåøå äà ïîïèòàø „×åñòíî ëè å?“. Çíàåø ëè?... Ìå÷òàÿ ñè çà äåíÿ, â êîéòî ùå ïðåñòàíà äà áúäà „íåïîçíàòàòà“ è àêî íÿêîãà çàñëóæà òâîåòî äîâåðèå... äà ñå ïðåâúðíà â òâîé ïðèÿòåë.
- Íî àç... Íå òðÿáâàøå!- èçõëèïà òîé.
-Øøø! Òèõî ìîì÷åòî ìè! Íåäåé... Çàùîòî òî÷íî òàêà å òðÿáâàëî äà ñòàíå!- è ãî ïðåãúðíà. Òóê Ñëàâè ñúâñåì íå ìîæà äà ñäúðæè ñúëçèòå ñè è òå ñòîïëèõà ðàìîòî ѝ. À çà ïúðâè îò ìíîãî âðåìå íàñàì, äóõúò ìó ñå ïîóêðîòè, ïîóñïîêîè, à ñúðöåòî ìó èçïèòà ÷óâñòâî, íåïîçíàòî äî ñåãà. È êàêòî òîçè ïî÷òè äâóìåòðîâ ìúæ ñå èçâèñÿâàøå íàä íåÿ- äðåáíàòà ìàëêà æåíèöà, ñåãà áå ñãóøåí êàòî ìàëêî äåòå, êîåòî ìîëè çà ïðîøêà, à ïîëó÷àâà íàé-÷èñòîñúðäå÷íàòà è áåçóñëîâíà îáè÷, íà êîÿòî ñàìî åäíî ìàé÷èíî ñúðöå å ñïîñîáíî- Ïîïëà÷è ñè... Îòäóøíèê ñà ñúëçèòå íà íåèçêàçàíà òúãà, áèëî òî â î÷èòå íà ìúæ èëè æåíà...
Ïîñòîÿõà òàêà ïî-äúëãî âðåìå, äîêàòî òîé ñå ïîóñïîêîè. Ïîñëå òÿ ãî èçïðàâè è ñëîæè ðúêà íà ëèöåòî ìó è ãî ïîìèëâà.
- Ñåãà òðÿáâà äà òðúãâàì! Èìàì çàäà÷àòà äà äîâåäà åäèí ìíîãî âàæåí ÷îâåê.
- Âàæåí çà Äàíè÷êà ëè?- ïîïèòà âñå îùå íàêúñàíî òîé.
- Íåùî òàêîâà... òèõî êàçà Èðèíà è òðúãíà êúì âðàòàòà. Îòâîðè ÿ è ñå ñïðÿ. Îáúðíà ñå êúì íåãî- Ïî-ñêîðî... Íî ñå âúçïðÿ, óñìèõíà ñå è èçëåçå... Çà òåá, Ñëàâè... Âàæåí çà òåá å òîçè ÷îâåê, ìîì÷åòî ìè!- è ñå êà÷è â àâòîáóñà, êîéòî ïîòåãëè êúì àâòîãàðàòà.
- Ðàäî?- ïîâòîðè Äàíè è ñúùî ñè ïîäàäå ðúêàòà.
- Òî÷íî òàêà!- ðàâíî ïîâòîðè òîé. Äîïèðúò ìåæäó ïðúñòèòå íà âúçãëàâíè÷êèòå è äëàíèòå èì, ÿ íàêàðà äà ñå ïî÷óâñòâà ñòðàííî. Çåíèöèòå ѝ ñå ðàçøèðèõà.
- Äàíèèè? Äàíèêà?- ïîêàçà ñå íÿêîé èç îòâúòðå.
- Ñâåòëèíå?- óñìèõíà ñå òÿ, à ñúáåñåäíèêúò ѝ ÿ ïóñíà è èç÷åçíà áúðçè÷êî â íîùòà.
- Òâîé ïðèÿòåë ëè áåøå?
- Àìè ìàé?... Íå ñúì ñèãóðíà, à è òîé íå îñòàíà, çà äà ðàçêàæå. Íÿìà çíà÷åíèå, êàæè!
- Ãîâîðèõ ñ ðîäèòåëèòå íà ìîìè÷åíöåòî. Íÿìàò íèùî ïðîòèâ äà ìèíåø äà ÿ âèäèø.
- ×óäåñíî! Çíà÷è äî â äðóãè äåí! Ëåêî äåæóðñòâî, äîêòîð Òèõîìèðîâ!
Äàíèêà ïîñòîÿ îùå èçâåñòíî âðåìå íàâúí. Óñåùàøå ñå ãîðåùà èç îò âúòðå, à íå çíàåøå çàùî. Èìàøå íóæäà íîåìâðèéñêèÿò ïëàíèíñêè õëàä äà ÿ îñâåæè. Òàêàâà âèíà èçïèòà äîêàòî áåøå â ñòàÿòà íà Ìàðèÿ, âñå åäíî ñàìàòà òÿ íîñåøå îòãîâîðíîñò çà ñòàíàëîòî. À è òîâà èìå, êîåòî èçíèêíà â ãëàâàòà ѝ, êîãàòî ñè êàçàõà „Çäðàâåé“ ñ òîçè... Ðàäî? Êàêâî îçíà÷àâàøå òî?
Âëåçå âúòðå è îòíîâî îòèäå ïðè Ìàðèÿ. Îñòàíà ñ íåÿ öÿëàòà íîù. Óñåùàøå ñå äëúæíà äà ãî íàïðàâè. Íà çàçîðÿâàíå âëåçå ïðè Îðëèí è ãî ïîäêàíè äà òðúãâàò êúì óïðàâëåíèåòî, êúäåòî ùÿõà äà ñôîðìèðàò åêèïèòå çà ïðåäñòîÿùîòî èçäèðâàíå. Çàðàäâà ÿ, êîãàòî ѝ êàçà, ÷å õîðàòà êîèòî å èìàë ïðåäâèä, ñà âñúùíîñò âîéíèöè, êîèòî ñà çàÿâèëè êàòåãîðè÷íî æåëàíèå äà ïîìîãíàò ñ êàêâîòî è êàêòî ìîãàò- ñ õîðà è ïî-ñïåöèôè÷íà „åêèïèðîâêà“.
Íàâúí âàëåøå- ñëàáî, íî ïîñòîÿííî è ìîêðåùî- îò îíçè óæêèì äúæäåö, à âñúùíîñò ñèëíî ïðîíèçâàù äî êîêàë. Îðëèí ñå îáàäè íà Ñíåæàíà, çà äà ÿ ïðåäóïðåäè äà ñúáåðå õîðàòà, çà äà íå ãóáÿò âðåìå, êîãàòî îòèäàò è òå. Òàêà è ñòàíà. Âúîðúæåíè ñ ÷àøà ãîðåù ÷àé èëè êàôå, èëè ïúê è äâåòå, âñè÷êè áÿõà ãîòîâè, êîãàòî òå äîéäîõà.
- Êúäå å Òîíè?- ïîïèòà Àíäðåé- Êîé ùå ãî ãëåäà ùîì òè ùå èäâàø ñ íàñ? Çàùî íå îñòàíåø ñúñ ñèíà ñè, Ñíåæàíà?
- Ñèíúò òè å òóê?- èçíåíàäà ñå Îðëèí, êîéòî òúêìî áå îòèøúë ïðè òÿõ.
- Äà!- îòñå÷å òÿ- È àç áÿõ èçíåíàäàíà íå ïî-ìàëêî îò òåá, êîãàòî ãî âèäÿõ â÷åðà.
- È?- ñêðúñòè ðúöå Îðëèí è ÿ èçãëåäà èçïèòàòåëíî.
- Êàêâî „È“?
- Íÿìà ëè äà îñòàíåø ñ íåãî? È àç ñúì íà ìíåíèåòî íà Àíäðåé.
- Íî àç òðÿáâà äà äîéäà ñ âàñ, Îðëèíå!- íåðâíî íàñòîÿ òÿ.
- Òðÿáâà ëè íàèñòèíà,... Àëåêñàíäðîâà?
- È êàêâî ñå îïèòâàø äà ìè êàæåø ñåãà?
- Äà ñòîèø ñ äåòåòî ñè. È ïîìîùòà òè îò òóê íÿìà äà å ìàëêà!
- È êàê ùå ñå ðàçïðåäåëèòå òîãàâà áåç ìåí?- ñêðúñòè ðúöå è òÿ è ïðèñâè êîëÿíî, êàòî çàïî÷íà äà ïîòðîïâà ñ êðàê. Ïîãëåäíà ãî òîëêîâà èçïèòàòåëíî, ÷å ñÿêàø î÷àêâàøå äà íÿìà âúçìîæíîñò çà îòâåòåí îòãîâîð. Îïèòâàøå ñå äà íàëîæè íÿêàêâà òåæåñò èëè íàäìîùèå, íî íåùî íå ñå ïîëó÷àâàøå, áåçâëàñòíà áå íàä äâàìàòà ìúæå.
- Àç è Ñëàâè!- èçâèêà Äàíèêà è ñÿêàø â ìèã îíåìÿõà âñè÷êè, òîé âêëþ÷èòåëíî- Îòèâàìå ïðè Àëåêñàíäðà è Èãëèêà!- ãîðåïîñî÷åíèÿò ñå ñòúïèñà òîòàëíî- Îðëèí, Àíäðåé è Äàíàèë ùå îòèäàò ïðè Ïàóëèíà!
- È îò êîãà òè ðåøàâàø?- èçñóìòÿ Ñíåæàíà.
- Îò êàêòî ãîâîðè ñ ìåí è ïîñòèãíàõìå îáùî ñúãëàñèå!- îòñå÷å Îðëèí.
- Áðàâî, Ñòðàõèëîâ!- çàïî÷íà èðîíè÷íî Ñíåæàíà- È òè ѝ ïîçâîëÿâàø òÿ äà òðúãíå ïîäèð äâå ñ íåãî- è ãî ïîñî÷è ñ ðúêà, à âèå òðèìöàòà îòèâàòå çà åäíà.
- Çàùîòî äâåòå... êàêòî ãè íàðè÷àø- ïðîäúëæè Äàíèêà- ñà åäíà äî äðóãà, à òðåòàòà å â àáñîëþòíî îáðàòíà ïîñîêà è íÿìà ÷îâåê, êîéòî äà ïîçíàâà ßãîäèíñàêàòà ïåùåðà ïî-äîáðå îò Àíäðåé- òîé ñàìèÿò êàòî Ñëàâè îñòàíà èçóìåí- Íî ñå ñòðàõóâàì, ÷å òàì êúäåòî å Ïàóëèíà, ñå èçèñêâà ìíîãî ïîâå÷å ìúæêà ñèëà- íåùî, êîåòî àç íå ìîãà äà èì îñèãóðÿ. Çà òîâà îòèâàò òðèìà ìúæå. È àêî òè ðåøèø äà äîéäåø- êîÿ ñúì àç, ÷å äà òå ñïðà... Íî îòèâàø ñ òÿõ! À íà ìåí è Ñëàâè... Ïðîñòî äàéòå åäíî ïîëèöåéñêî êó÷å!- íå ïî-ìàëêî êàòåãîðè÷íà áåøå Äàíèêà è òóê Ñíåæàíà îòíîâî ñå îïèòà äà ðåïëèêèðà, íî âå÷å íÿìàøå ïî êàêúâ íà÷èí. Çà òîâà ïðîñòî êàçà:
- Èäâàì!... Ñ âàñ!- è ïîñî÷è Àíäðåé.
- Õàéäå, ðàçîòèâàéòå ñå! Õàéäå ïî êîëèòå âñè÷êè!- èçâèêà Îðëèí- Ïîëèöàé, Ñðúäëüî, èäâàø ëè?- ïîäêà÷è ÿ òîé, à Àíäðåé ñå óõèëè. Òÿ ãî òóïíà ñ þìðóê ïî ïëåøêàòà, çà äà ìó ñêðèå óñìèâêàòà è ñå êà÷è â êîëàòà.
Ñëàâè ñåäíà êàòî øîôüîð, à Äàíè äî íåãî îòïðåä, êîåòî ñúùî ãî èçíåíàäà. Áåøå ðåøèë, ÷å ñ îãëåä íà èçìèíàëèòå ñúáèòèÿ, òÿ íÿìà äà èìà æåëàíèå äà ñå äîáëèæàâà äî íåãî, íî äíåøíèòå ѝ äåéñòâèÿ è ïîâåäåíèå ÿ ïîêàçàõà â ñúâñåì äðóãà ñâåòëèíà.
Íåëîâêà áå òèøèíàòà â íà÷àëîòî. Äîðè êó÷åòî áå îáëåãíàëî ìóöóíà íà íåéíàòà ñåäàëêà è íå èçäàâàøå çâóê, îñâåí ðàçáèðà ñå èçïëåçåíèÿò åçèê, ñ êîéòî ïðèìëÿñêâàøå îò âðåìå íà âðåìå.
- Äàíè÷êà? Óôôô! Òúé äå, Äàíè!- òÿ ñå óñìèõíà- Êàæè ìè ÷åñòíî!... Êó÷åòî çàðàäè ìåíå ëè ãî âçå? Ñòðàõ ëè òå å îò ìåíå?- è ÿ ãëåäàøå ñ î÷àêâàíå. À Äàíèêà-èçáóõíà â ñìÿõ- Òîâà ïúê ê‘âî òðÿáâà äà çíà÷è?- ñúâñåì ñå ñëèñà òîé.
- Àç õàïÿ ïî-ñèëíî îò êó÷åòî! Íå ñå ïðèòåñíÿâàé!- îùå ñå õèëåøå òÿ- È àêî òî å òóê, çà äà ïàçè íÿêîé, êîåòî íå å òàêà, íî âñå ïàê- ïîå ñè âúçäóõ- Òî ùå äà å çàðàäè òåá, òåá ùå ïàçè, àêî ñå íàëîæè è îò ìåí äîðè!- è òîé ñå îïèòà äà ñå ðàçñìåå, íî ñå ïîëó÷è äîñòà êàòî ÷å ëè íàñèëà, íî áåøå íåðâåí è âå÷å àáñîëþòíî íå çíàåøå êàêâî äà î÷àêâà- Äàíè÷êà ìè õàðåñâà... Íî àêî òàêà ìå íàðè÷àø ñàìî è åäèíñòâåíî òè! Íàëè?
- Äà... Äà... Äîáðå, Äàíè÷êà! Ê‘âîòî êàæåø!
- Çíàåø ëè?- ïîå ñè äúëáîêî âúçäóõ òÿ è èçäåáíà, òîé äà ïîãëåäíå íåÿ, âñòðàíè îò ïúòÿ, çà äà ãî âèäè è òÿ è äà ñðåùíå îòíîâî èñòèíñêè î÷èòå ìó- Îíçè äåí àç íå òðÿáâàøå...
- Äàíè÷êà, íåäåé!...
- Íå! Àç òðÿáâà è èñêàì äà òè ñå èçâèíÿ!
- Òî íÿìà çà ê‘âî, íàèñòèíà! Âñè÷êî å íàðåä... Äèâà÷êå!
- Îóó, çíà÷è àãðåñèâíîòî ìè ïîâåäåíèå ñè èìàëî ïðÿêîð?- ïîøåãóâà ñå îòíîâî òÿ.
- Íå, çà àãðåñèâíîòî òè ïîâåäåíèå ñè èìà ïðè÷èíà è ÷àñò îò íåÿ òè ïðèïîçíà â ìåíå òîãàâà. È ìíîãî èñêàì äà ðàçáåðà çàùî!!!- âå÷å áå ïðèäîáèë ïîâå÷êî êóðàæ. Òÿ íàâåäå ãëàâà.
- Çàùîòî î÷èòå òè...
- Äàíè÷êà, ïîãëåäíè ìå!- ïîêîëåáà ñå, íî âäèãíà ãëàâàòà ñè- Ñìÿòàø ëè, ÷å àç èìàì áëèçíàê?... Àìà ÷åñòíî!- òîíúò ìó áåøå èçêëþ÷èòåëíî ñåðèîçåí è àêî äî ïðåäè ìàëêî, âñè÷êî ñå èçâè íà ìàéòàï îò íåéíà ñòðàíà, òî ñåãà äàëå÷ íå ìîæåøå äà ñè ïîçâîëè ñúùîòî ïîâåäåíèå.
- Èìàø!- îòñå÷å ñúùî òîëêîâà êàòåãîðè÷íî òÿ.
- È â îíàÿ íîù òè ñè âèäÿëà ìåíå... â íåãî.
- Âåðîÿòíî å òàêà! È êàçâàì „âåðîÿòíî“, íå çàùîòî âñå îùå ñå ñúìíÿâàì â òåá, à çàùîòî àç ñàìàòà íå ïîìíÿ òàÿ íîù. È íå çíàì äàëè èñêàì, íî çíàì, ÷å òðÿáâà äà ñè ÿ ñïîìíÿ. Çàùî ìå èçïëàøèõà î÷èòå òè?... Çàùîòî íåãîâèòå ñà ñúùèòå!- çàìúë÷à çà ñåêóíäà- Íå! Èçëúãàõ òå! Íå ñà! Çàùîòî òåçè, êîèòî ìå ãëåäàõà òîãàâà, ìå ãëåäàõà ñúñ çëîáà, ïðåçðåíèå è ïîõîò- òå ïðîñòî ãëåäàõà ïàð÷å ìåñî, à çà ãîëÿìî ñúæàëåíèå èçíèêâàò âñåêè äåí â ãëàâàòà ìè, ïðèäðóæåíè îò ãëàñ íà ðåâ ïîäîáåí- êúðâàâ, ðàçäðàí è ðàíåí. Íî íå òè ñè áèë ñ ìåí... Íå è òîãàâà. Çàùîòî òèÿ äâåòå î÷è, êîèòî ñåãà ãëåäàò ìåíå ïîâå÷å îò êîëêîòî ïúòÿ- òå ñà òîïëè. Äèâè ñà- ïðèçíàâàì, íî ñà èñêðåíè.  òÿõ íÿìà çëîáà, ñàìî... òúãà... Ñåãà, óòðå, ÷å è ïîñëå. Íî òÿ ùå ïðåìèíå. À àç ñúì ÷àñò îò òîâà. È çíàì, ÷å ùå ñå ñëó÷è!- Ñëàâè îòíîâî ïîäñìúð÷àøå. Íî âå÷å çíàåøå, ÷å îíàçè íåãîâàòà ïðèÿòåëêà å íÿêúäå òàì è å áëèçî äåíÿò, â êîéòî ùå ñå ïîêàæå.
- Äàé ëàïà, Äàíè÷êà!- è òîé ïðîòåãíà ðúêà. Òÿ ïëàõî ñëîæè íåéíàòà îòãîðå. Íî äîïèðúò íà òàçè áëèçîñò ÿ íàêàðà äà ñå óñìèõíå.
- Êó÷åòî å çàðàäè Àëåêñ, íå çàðàäè òåá èëè ìåí! Òî ìîæå äà íàäóøè îíàÿ ãàäíàòà ñìðàä, ìèðèçìàòà, ñ êîÿòî ñà íàìàçàíè òå è ìåñòàòà îêîëî òÿõ!- òîâà ñúâñåì ìó âäúõíà óâåðåíîñò.
- Êîÿ èëè êîé å Àëåêñ?- ïîïèòà Ñëàâè.
- Àëåêñàíäðà- ìîìè÷åòî, êîåòî å íÿêúäå äî „Îðëîâî îêî“. È ñúùîòî òîâà, êîåòî âå÷å íå âÿðâà â ñåáå ñè!- Äàíè âúçäúõíà è òðúøíà ðúöå â êîëåíåòå ñè.
- Àìà òèèè... Óñåùàø ëè ãè?
- Íåùî òàêîâà!
- À ... êàê ñòèãíà äî òóêà? Êàê ñå îêàçà â áîëíèöàòà, òóêà â Ñìîëÿí, àáå èçîáùî êàê?...
- Ïîìíÿ ñåáå ñè â ãîðàòà äî ïúòÿ, êîëà ïðåä êîÿòî èçñêî÷èõ, ñèðåíè, êîèòî ïîñëåäâàõ è õîðàòà, êîèòî ñðåùíàõ ñëåä òÿõ...
- À ïðåäè òîâà?
- Íèùî! Àáñîëþòíî íèùî! Âñè÷êî ñå âðúùà êàòî ñïîìåíè, êàòî ñêúñàíè êàðòèíêè èëè ðàçáúðêàí ïúçåë. Îíàçè íîù è âñè÷êî ïðåäè íåÿ... Íèùî íå ïîìíÿ!- Òîâà ìàëêî ãî æåãíà è ìó ïðîëè÷à, íî è òÿ íÿìàøå ìíîãî êàêâî äà íàïðàâè ñåãà.
- Çíàåø ëè? Íèêîë èñêà äà òå âèäè, Ñëàâè!
- Ìîìè÷åòî, êîåòî ñïàñèõìå îíçè äåí?
- Ààà, çíà÷è íåÿ ÿ ïîìíèø? Ïîìíèø ÷îâåêà çàä èìåòî!- òîé çàöúêà ñ óñòà- Êàêòî è äà å! Â÷åðà áÿõ ïðè íåÿ è òÿ íàèñòèíà èñêà äà òå âèäè! Íå ÿ ðàçî÷àðîâàé! Íàëè?
- Íàëè!- îòâúðíà ïîëóãëàñíî òîé- Åòî, ñòèãíàõìå!
- Ñëàâèèè?
- Äîáðå äå! Ùå èäà äà ÿ âèäÿ!- Äàíèêà ñå óñìèõíà äîâîëíà è ñëåçå îò êîëàòà- È ñåãà?
- Ñåãà... Ïóñêàìå ×åðíüî è íèå ñëåä íåãî!
- ×åðíüî?- çàñìÿ ñå Ñëàâè- Ãîëÿìî âúîáðàæåíèå, íÿìà ùî!- êó÷åòî èçëàÿ.
- Íåäåé, çàùîòî òîé ÿâíî õàðåñâà èìåòî ñè!- è òðúãíàõà.
Äâàìàòà âúðâÿõà íà îêîëî ìåòúð ðàçñòîÿíèå åäèí îò äðóã, à êó÷åòî õîäåøå íà çèã-çàã îêîëî òÿõ. Äúæäúò òóê áåøå îùå ïî-ñèëåí. Èçâàäèõà è äúæäîáðàíèòå. Áåøå êàëíî è õëúçãàâî. Îò ðàìïàòà íà „Îðëîâî îêî“, ñå ñïóñíàõà ïî äèàãîíàë íàäîëó ïî ñòðúìíèíàòà â íåïîñðåäñòâåíà áëèçîñò äî ïðîïàñòòà. Íà äâå-òðè ìåñòà ìÿðíàõà âîåííè äæèïîâå. ßâíî íàèñòèíà áÿõà ïî ñëåäèòå íà âñè÷êè ìîìè÷åòà.
- Êàêâî å òîâà íà âðàòà òè?- ïîïèòà Äàíè.
- Êîå?- è ñå îïèïà- Ààà! Ïôô- åäíà äðúíêóëêà, êîÿòî ìè äàäå åäíà... Àáå- ãëóïîòåâèíè, çà äà ìå ïàçåëà, àìà àç íå âÿðâàì íà òèÿ ðàáîòè ìíîãî, âðåëè-íåêèïåëè.
- È âñå ïàê ÿ íîñèø! Ìîæå ëè äà ÿ âèäÿ?- òîé ÿ ñâàëè è ѝ ÿ ïîäàäå.
-ß ãëåäàé òè! Ïðàáúëãàðñêîòî ñëúíöå, èçäúëáàíî â ÷åðóïêà íà ìèäà. Ïî-òî÷íî â ñëþäåñòàòà âúòðåøíà ÷àñò.
- Ê‘âî?- ó÷óäè ñå òîé- ß äàé äà âèäÿ è àç!- è ñè äàäå ñìåòêà, ÷å äî òîÿ ìîìåíò íå ãî áåøå âèæäàë.
Êàê âñúùíîñò çíàåø òîâà- ó÷èëà ñè ãî äå, àìà íå ïîìíèø íèùî îò ìèíàëîòî íàçàä çà ñåáå ñè è õîðàòà îêîëî òåá, à òîâà ãî ïîìíèø?
- Íå çíàì, Ñëàâè! ßâíî ÷îâåøêèÿò ìîçúê å êóòèÿ, êîÿòî àêî áúäå íàðàíåíà ïî íÿêàêúâ íà÷èí, „çàáðàâÿ“ çà ðàíàòà, äîêàòî íå áúäå „ãîòîâà“ òÿ äà áúäå îòâîðåíà îòíîâî...
- Ñëîæåí å çà ìåíå òîÿ åçèê, àìà... È êàêòî áåøå òúé îáëà÷íî è ÷åðíî, òàêà óñïÿâàøå è äà âèäè êàê êîãàòî ñâåòëèíàòà ãî îáðúùà, ìåäàëüîíúò ñè ñìåíÿ öâåòîâåòå- íà âñåêè ëú÷... Êó÷åòî èçëàÿ. Ñïðÿ ñå. Çàñëóøà ñå. È õóêíà... È òå äâàìàòà ñëåä íåãî...
Îáñòàíîâêàòà â êîëàòà íà ÷åòâîðêàòà áåøå òåãàâà. Ñíåæàíà ïðîäúëæàâàøå äà ïóôòè è äà ñå öóïè, è äà òúðñè ïî-óäîáíî ìÿñòî âúðõó çàäíàòà ñåäàëêà çà ñåäàëèùåòî ñè. Ñåãà ѝ ñå ñòðóâàøå äîñòà òÿñíî. Äî íåÿ áåøå ßìóðëèéñêè- ìîæå áè ñ èäåÿòà, ÷å ñàìî òîé íÿìà äà ñè ãî îòíåñå.
- Àëåêñàíäðîâà, ìÿñòî íå ñè íàìåðè, áå æåíà!- ïîäêîêîðîñà ÿ Îðëèí.
- Ùå òè äàì àç íà òåáå åäíî ìÿñòî! Àç òóêà ÿâíî ñúì ëóêîâà ãëàâà, íå íà÷àëíèê.
- Øåôå!- èçâúðòÿ ñå êúì íåÿ Àíäðåé- Êàæè ÷åñòíî? Íå òðÿáâàøå ëè äà îñòàíåø ïðè Òîíè?
- Òóêà å îïàñíî çà íåãî!- ñîïíàòî îòãîâîðè òÿ, âñå îùå îêîêîðåíà, çàðàäè íà÷èíà ïî êîéòî èìåííî òîçè ÷îâåê ñè ïîçâîëè äà ñå îáúðíå êúì íåÿ.
- Òóêà-äà! À òàì? Ñ òåáå?
- Öåëèÿò ãðàä, öÿëàòà òàÿ ñèòóàöèÿ èìàì ïðåäâèä!
- Èëè òå å ÿä íà áàùà ìó?- ïðîäúëæè Àíäðåé.
- È íà íåãî, è íà ìåíå ñè, çàùîòî ñåãà ñàìî ñè ãî ïîäõâúðëÿìå.
- Òàêà äå, äà áåøå îñòàíàëà òîãàâà!
- Ñòèãà!- êðåñíà òÿ- Ñòèãà, Àíäðåé! Ïðåñòàíè! Ñåãà å â óïðàâëåíèåòî ñ Ïëàìåí è åäíà êîëåæêà!- Îðëèí ÿ ïîãëåäíà êîñî â îãëåäàëîòî çà îáðàòíî âèæäàíå è ñïðÿ êîëàòà â êðàÿ íà ïàðêèíãà. Ñíåæàíà èçëåçå, òðúøíà âðàòàòà è òðúãíà ñ áúðçà êðà÷êà êúì ìîñòà íàä ðåêàòà. Àíäðåé ÿ äîãîíè. Õâàíà ÿ çà ðúêàòà, òÿ ñå òðúñíà è ñå îòñêóáíà îò íåãî è òðúãíà îùå ïî-áúðçî.
- Åé!- õâàíà ÿ âå÷å ïî-çäðàâî è ÿ îáúðíà êúì ñåáå ñè, êàòî ÿ äúðæåøå çà êèòêèòå, äàæå ëåêî ÿ ðàçòúðñè. Ãúëúáîâèòå ѝ î÷è áÿõà ïðåìðåæåíè â ñîëåí ðàçòâîð- Ïðåñòàíè äà ñå ñúìíÿâàø â ñåáå ñè!- çàïî÷íà ðàâíî è áàâíî òîé- Äîâåðè ñå íà õîðàòà îêîëî òåá! Íå ñè ñàìà! Íèêîé íå òå óïðåêâà... Íèêîé, îñâåí òè ñàìàòà! Ñèíúò òè òå îáîæàâà. Òè ñè íåãîâèÿò ñìåë ãåðîé! Òè, à íå áàùà ìó! Íî ìó äàé âíèìàíèåòî ñè! Äàé ìó ñåáå ñè, çà äà ïðîäúëæè äà âÿðâà òîëêîâà ñèëíî, êîëêîòî ñåãà. Äîêàæè íà âñè÷êè, ÷å ñà ñáúðêàëè, êàòî íå ñà ãî äàëè íà òåá!- òÿ ñå ðàçïëàêà.
- Îò êúäå çíàåø âñè÷êî òîâà?
- Åäíî õîäåíå äî äàìñêàòà òîàëåòíà â çàâåäåíèåòî å ïðåäîñòàòú÷íî âðåìå çà åäèí „ðàçãîâîð ïî ìúæêè“! È çíàåø ëè? Òîé íå îïðàâäàâà áàùà ñè, íî îïðàâäàâà òåá! Ñúáåðè ñå è íàïðàâè òàêà, ÷å äà ïðîäúëæè äà ãî ïðàâè!- è ÿ ïóñíà.
- Àíäðåé!- èçõëèïà òÿ, òîé ñå îáúðíà, à òÿ ãî ïðåãúðíà è çàáè ãëàâà â ðàìîòî ìó. Ñòàíà ìó íåóäîáíî, íî è òîé ѝ âúðíà ñúñ ñúùîòî. Îðëèí è Äàíàèë ãëåäàõà îòñòðàíè.
- Øåôå, ê‘âî ñòàâà òóêà áå? Òîâà å ÷óäî! Êàêâè ñà òèÿ åìîöèè è çåìåòðúñè ó øåôêàòà?- Îðëèí ñå îáúðíà è ëåêî ñå ïîäñìèõíà.
- ×îâåøêè, ßìóðëèéñêè!... ×îâåøêè...
Ìèíóòè ïî-êúñíî è ÷åòèðèìàòà âúðâÿõà êúì âõîäà íà ïåùåðàòà- òàêà íàðå÷åíîòî „Ïåùåðíî æèëèùå“. Îðëèí áå ðàçïîðåäèë äà îòìåíÿò òóðèñòè÷åñêèòå ïîñåùåíèÿ çà äåíÿ.
- Àíäðî?- èçâèêà íÿêîé- Ê‘âî ïðàâèø òóêà áå? Îòäàâíà íå ñúì òå âèæäàë!
- Èëêî!? Ààà... Ùå âëèçàìå â ïåùåðàòà. Ïîìàãàì íà ïîëèöèÿòà ñåãà çàà...!
- Çíàì, Çíàì! Àêî èìàòå íóæäà îò îùå åäèí, êàçâàé!
- ß ìè äàé îùå äâå åêèïèðîâêè.
- Åé, äà íå ìèíàâàòå ïðåç „Ìå÷àòà ëàïà“?
- Íå çíàì, Èëêî! È îò òàì ìîæå äà ñå íàëîæè äà ìèíåì!- ïîãëåäíà ãî ìíîãîçíà÷èòåëíî, êîåòî áå äîñòàòú÷íî, çà äà íå ïèòà ïîâå÷å.
- Äîáðå, äîáðå! Íà ñëóêà! È äà íå èçãîíèòå ñúñåëèòå, åé?- è ñå îòäàëå÷è.
- Àíäðåé!- ïîáóòíà ãî Îðëèí- Êàêâî èìàøå ïðåäâèä òîé ñ òàÿ „Ìå÷à ëàïà“?
- Òîâà å ïðîïàñò! È ñúäåéêè ïî íàøèÿ ÷îâåê- áè áèëî ìíîãî óäîáíî ìÿñòî äà ñêðèå íÿêîé òàì. Òðóäíî äîñòúïíî è çâåðñêè îïàñíî.
- Çíà÷è... òàì ùå å!- çàöúêà ßìóðëèéñêè- Ïî çàêîíà íà Ìúðôè, âñè÷êî òðÿáâà äà å íàé-òðóäíî è íàé-ãàäíî!...
- Äàâàé, äàâàé, Äàíàèëå, íå ñå âàéêàé!- ïîáóòíà ãî Àëåêñàíäðîâà.
- Îîî, øåôêå, òè ñå âúðíà!
- Ñåãà ìå ñëóøàéòå ìíîãî âíèìàòåëíî!- çàïî÷íà Àíäðåé-  êðàÿò íà „Ïåùåðíîòî æèëèùå“, îò êúäåòî ùå âëåçåì, èìà ìåòàëíà ðåøåòêà, êîÿòî ïàçè òóðèñòèòå îò ïðîïàñòòà, à îò äðóãàòà ѝ ñòðàíà å ìÿñòîòî, êúäåòî „ñâúðøâà“ ïåùåðàòà çà òóðèñòèòå è èìà îùå åäíà ðåøåòêà. Çàêëþ÷åíè ñà ñ ïî òðè êàòèíàðà. Èìà åäíî åäèíñòâåíî ìÿñòî îò åäíàòà ñòðàíà íà ïðîïàñòòà, êîåòî ñ øèðî÷èíàòà íà ïîëîâèí ñòúïêà. Àç íå ñúì àëïèíèñò è îïðåäåëåíî, íå ñúì Ñëàâè. Ùå åêèïèðàì íàñ òðèìàòà, à Ñíåæàíà ùå íàáëþäàâà è îñâåòÿâà. È àêî- ñïðÿ ñå- Êîãàòî ÿ íàìåðèì, ùå ïðåöåíèì êàê äà äåéñòâàìå, íî çà âñåêè ñëó÷àé, ïîìîëè ñâîèòå âîåííè ïðèÿòåëè- ãëåäàøå Îðëèí- äà òè îñèãóðÿò äæèï ñ òåãëè÷ ïðåä âõîäà. È êàêâîòî âè êàæà, òîâà ùå ïðàâèòå è ùå ìå ñëóøàòå! Ðàçáðàõìå ëè ñå?- èçãëåäà âñè÷êè åäèí ïî åäèí.
- Äà!- â åäèí ãëàñ ìó âúðíàõà òå.
- Äîáðå òîãàâà! Äà ñå çàëàâÿìå çà ðàáîòà!
Àíäðåé îâúðçà ìúæåòå ñ âúæåòàòà è âëÿçîõà âúòðå. Ñíåæàíà âúðâåøå çàä òÿõ. Êîëà ñúùî áå îñèãóðåíà çà âõîäà. Äàíàèë íå áåøå âëèçàë òóê äî ñåãà, íî ìó ñå ñòîðè äîñòà èíòåðåñíà è íÿêàê ñè ìèëà êàðòèíêà- î÷åðòàíè îãíèùà, ïðåöèçíî ïîäðåäåíè êàìúíè, î÷åðòàâàùè ñòàè, õâúðëÿí ëèìåö íà ìåñòà çà õðàíèëêà íà ñèìïàòè÷íèòå ìàëêè ãðèçà÷è, êîèòî áúðçî, áúðçî ñå ñêðèõà îò íàòðàïíèöèòå. Ñòèãíàõà äî ìåòàëíàòà ðåøåòêà. Àíäðåé îòêëþ÷è êàòèíàðèòå. È ñå îáúðíà êúì îñòàíàëèòå.
- Ñåãà, ùå çàêà÷à ñåáå ñè çà Îðëèí, à òîé ùå çàêà÷è Äàíàèë. Îðëèíå, ùå ìè îòïóñêàø áàâíî âúæå, çà äà ñå îïèòàì äà ñòèãíà êîëêîòî ñå ìîæå ïî-äàëå÷. Òè ùå äàâàø îïîðà íà Îðëèí, à òè Ñíåæàíà ùå îñâåòÿâàø íèñêî äîëó. Âêëþ÷åòå ñè ÷åëíèöèòå! Ðàçáðàõìå ëè ñå?- îòíîâî âñè÷êè êèìíàõà, íî òîé çàäúðæà äîïúëíèòåëíî ïîãëåäà ñè âúðõó íåÿ- Òðúãâàì!
Òîé çàïðèñòúïâà áàâíî íàïðåä è õâàíà ñòðàíè÷íàòà îáèêîëíà ëèíèÿ íà ïðîïàñòòà, çà äà ñòèãíå äî äÿñíàòà ñòðàíà, êúäåòî áåøå òàçè òåñíèíà ñ âúçìîæíîñò çà ñòúïâàíå- „Ìå÷èÿò íîêúò“- øåãóâàõà ñå âîäà÷èòå ïî ìåæäó ñè. Àíäðåé ñòúïâàøå äîñòà óâåðåíî. Ñòèãíà äî òåñíèíàòà.
- Îðëèíå, îòïóñíè ìè ìàëêî ïîâå÷å âúæå! Ùå êëåêíà è ùå ñå íàâåäà ïî-äîëó.
- Âíèìàâàé, ìîì÷å, ÷óâàø ëè ìå?- îòâúðíà ìó òîé- Àëåêñàíäðîâà, êàêâî ïðàâèø òè áå?- òÿ ïî÷òè ñå áåøå èçëåãíàëà íà êàìúêà è îò ðàìåíåòå íàïðåä ñòúð÷åøå êúì äóïêàòà- Òè ñëóøàø ëè íÿêîãî èçîáùî, áå æåíà?
- Îñâåòÿâàì ïðîïàñòòà!- èðîíè÷íî ìó îòâúðíà òÿ.
- Íå ñúì ÷óë Àíäðåé äà òè äàâà òàêàâà ïîðúêà.
- Îùå ìàëêî, Îðëèíå!- èçâèêà Àíäðåé- Ìèñëÿ, ÷å âèäÿõ íåùî.
- Ïàóëèíààà!- íå ñå ñäúðæà Ñíåæàíà è èçâèêà. Åõîòî, êîåòî ñå âúðíà áåøå ìíîãî ñèëíî, à òÿ ñå èçäúðïà îùå íàïðåä- Ïàóëèíààà!
- Àç... Òóê... ÷ó ñå îòãîâîð èìåííî ñ ïîìîùòà íà åõîòî. Àíäðåé ãî óñåòè è íàñî÷è ÷åëíèêà ñè íàòàì. È ïåò-øåñò ìåòðà íàäîëó â ïðîïàñòòà, âúðõó äâà äåáåëè ïèðîíà- åäèí âúðõó, êîéòî òÿ ñòúïâàøå, è åäèí , çà êîéòî áÿõà âúðçàíè ðúöåòå ѝ, óñïÿ äà ÿ âèäè.
- Äðúæ ñå, ìîìè÷å!- èçâèêà òîé- Îðëèíå, íàëàãà ñå äâàìàòà ñ Äàíàèë äà ìå óäúðæèòå, çà äà ñå ñïóñíà!
- Äîáðå!- îòâúðíà òîé- îòïóñêàì îùå âúæå. Äúðæèì òå! Íÿìà ñòðàøíî!
- Àíäðåé çàïî÷íà äà ñå ñïóñêà êúì íåÿ. Ëèöåòî ѝ áåøå ÷åðíî, ñàìî î÷èòå ѝ ñå ðàçëè÷àâàõà âúðõó íåãî. Àíäðåé îïèðàøå ñòàáèëíî êðàêàòà ñè â îòñðåùíàòà ñêàëà. È òúêìî ÿ äîñòèãàøå, êîãàòî Îðëèí èçêðåùÿ.
- Íååå! Ñíåæàíàààà!- è ñàìî áúðçàòà ìó ðåàêöèÿ, ÿ îñòàâè æèâà, íî ñèòóàöèÿòà ñúâñåì ñå îïëåñêà. Òîé îòúðâà âúæåòî íà Àíäðåé, ñúîòâåòíî òîé ñàìèÿò ïîëåòÿ íàäîëó è ïîäìèíà ìîìè÷åòî, ñàìî Äàíàèë ñåãà ãè óäúðæàøå, çàùîòî ñ åäíà ðúêà Îðëèí áåøå óñïÿë äà õâàíå Ñíåæàíà çà ãëåçåíà, à ñ äóãàòà äúðæåøå âúæåòî.
- ÀÀÀðððð!...Êàêâî ïðàâèòå òàì, áå? Ðàçêðåùÿ ñå Àíäðåé!
- Ñèòóàöèÿòà èçëåçå ìàëêî èçâúí êîíòðîë!- èçâèêà ìó Îðëèí- Äðúæ ñå ìîì÷å, ùå òå èçäúðïàìå!
Äàíàèë ñå áåøå èçòåãëèë ìàêñèìàëíî íàçàä è åäèí ïîãëåä îò íà÷àëíèêà ìó, áå äîñòàòú÷åí, çà äà èçâèêà ïîìîù îò âúí. Çà ùàñòèå òå áÿõà ïîäãîòâåíè è ÷àêàõà. Âúðçàõà çà Äàíàèë îùå åäíî âúæå, à íåãî çà òåãëè÷à. Îòèäîõà äà ïîìîãíàò è íà Îðëèí. Ðúêàòà ìó îìàëÿâàøå, íî íå èçòúðâàøå Ñíåæàíà.  êðàéíà ñìåòêà ÿ èçäúðïàõà è ÿ èçâåäîõà íàâúí. À ñ âêëþ÷âàíåòî è íà êîëàòà, óñïÿõà áàâíî äà èçäúðïàò è Àíäðåé, à äîêàòî ñå èçêà÷âàøå, òîé îñâîáîäè è ìîìè÷åòî è ÿ âúðçà çà ñåáå ñè. Ñåãà îáà÷å îñòàâàøå äà ÿ ïðåõâúðëè íà òÿõ. Êîãàòî ïîêàçà ãëàâàòà ñè íàä ïðîïàñòòà, Àíäðåé èçâèêà:
- Îðëèíå! Òè ñè ÷îâåêà ïàê! Ðàçòåãíè ñå êîëêîòî ìîæåø! Ðàçâèé âòîðàòà êóêà îò âúæåòî è ñå îïèòàé äà ÿ ñòèãíåø. Àç ùå ÿ èçáóòàì êúì òåá! Íàëè, Ïàóëèíà?- òÿ êèìíà- Çàêà÷è ÿ çà êðúñòà ѝ! Êàòî òåãëèòå íåÿ, àç ùå ñå èçäúðïàì óñïîðåäíî. Íî áàâíî... Ìîëÿ âè- ìíîãî áàâíî!
Òîçè ïúò âñè÷êî ìèíà ãëàäêî- äîêîëêîòî ìîæåøå äà ñå îïèøå òàêà, ñïðÿìî ñúçäàëàòà ñå ñèòóàöèÿ.Ñëåä ïåòäåñåò ìèíóòíà áîðáà, âñè÷êè áÿõà íàâúí. Ëèíåéêàòà îòâåäå Ïàóëèíà. Ñíåæàíà ñå äîáëèæè äî Îðëèí, ñëîæè ðúêà íà ðàìîòî ìó, íî òîé ðÿçêî ñå îòñêóáíà îò íåÿ è ñ íàé-ãîëÿìàòà ñèëà, êîÿòî èìàøå ñåãà- èçòðÿñêà êàïàêà íà êîëàòà ñ äâå ðúöå. Äîðè åäèí îò âîéíèöèòå èíñòèíêòèâíî äîêîñíà îðúæèåòî ñè, à òîé ñå îòäåëè è îòèäå êúì ðåêàòà. Êðèâíà êúì çàâåäåíèåòî îòñðåùà è âëåçå â òîàëåòíàòà. Ñëåä òîâà îòèäå ïîä ìîñòà è ñåäíà äî ðåêàòà. Çàáè þìðóöè â çåìÿòà. Àíäðåé ñå äîáëèæè äî íåÿ.
- Îñúçíàâàø ëè êàêâî íàïðàâè âñúùíîñò?- è çàêðà÷è êúì íåãî, íî Äàíàèë ìó íàïðàâè çíàê, äà íå õîäè âåäíàãà òàì.
- Àìà... Àç... È òóê òÿ îñòàíà òèõà è áåçìúëâíà...
Êó÷åòî ñå ñòðåëíà áúðçî íàïðåä. Ëàÿò ìó ñå î÷åñòè ïî ïúòÿ, à òå áÿãàõà çàä íåãî. Íà íàé-îòâåñíèÿ ðèä, òî ñå ñïðÿ, äîðè ëåêî çàíåñå çàäíèöàòà ñè. Ïîãëåäíà êúì òÿõ è èçâúðíà ãëàâà.
- Åòî ÿ!- èçâèêà Ñëàâè- Âèæäàø ëè äóïêàòà â ñêàëàòà?
- Äà!?- êàçà Äàíè.
- Ñåãà ñå îãëåäàé çà äúðâî!- ïî çäðàâî è äåáåëî. Òÿ ñå îðèåíòèðà áúðçî è èçáðà íàé-óäîáíîòî çà öåëòà- Äîáðå! Ùå ñå çàâúðæà íà „ãàùè“ ïðåç êðúñòà, à òè ìå çàâúðæè çà äúðâîòî. Ïåò ìåòðà àâàíñ, áè òðÿáâàëî äà ìè å äîñòàòú÷åí. Ïîìíèø ëè êàê ñå ïðàâè ïðèìêàòà?- òÿ ñå óñìèõíà. Ñðú÷íî ÿ ñãëîáè çà îòðèöåòëíî âðåìå- Äàà, ÿâíî ïîìíèø!
Ñëàâè çàêðà÷è ïî ðúáà íà ðèäà. Áàâíî òðúãíà êúì íåÿ, âå÷å íàâëÿçúë â îòâåñà íà ñêàëàòà. Òÿ áåøå ñãúð÷åíà íà êúëáî. Òîé ñòèãíà äî íåÿ, íî ïîãëåäíà êúì Äàíèêà, çà äà ìó ïðèïîìíè èìåòî ѝ.
- Åé, Àëåêñ?- òèõî èçâèêà òîé- Àëåêñàíäðàà?- òÿ áàâíî èçâè ãëàâàòà ñè êúì íåãî- ïîäàé ìè ðúêà, ìîìè÷å!- òÿ ïîêëàòè ãëàâà â îòðèöàíèå- Äàâàé, íÿìà ñòðàøíî ùå òå õâàíà!- è ïðîòåãíà ðúêà êúì íåÿ.
- Íå, íå ìîãà!- èçõëèïà òÿ è îòíîâî ñâè ãëàâà!
- Àëåêñàíäðà!?- èçâèêà Äàíèêà- Àëåêñàíäðà, ïîãëåäíè ìå! Âèæ ìå!- òÿ ñå îáúðíà- Òî÷íî òàêàà, áðàâî ìîìè÷å! Õâàíè ðúêàòà ìó! Òîé å òàì, çà äà òè ïîìîãíå!
- Íå ìîãà!- èçâèêà âå÷å ñ ðåâ òÿ!
- Âèæ ìå! Õóáàâî ìå âèæ! Âèæäàø ëè ëèöåòî ìè? Êàê òè ñå ñòðóâà, à?- íàõúñà ñå Äàíèêà- Ìíîãî å êðàñèâî, íàëè- òîé ìè ãî ïðè÷èíè! Ñúùèÿò òîçè, êîéòî ïîñåãíà è íà òåá! Íî òè ñè ïî-ñèëíà îò íåãî... Áúäè ïî-ñèëíà îò íåãî! Õâàíè ðúêàòà ìó è åëà ïðè ìåí! Íå ìó ïîçâîëÿâàé äà òå ïðå÷óïè! Òîé íÿìà âëàñò íàä òåá, à ñàìî íàä ñòðàõà òè! È ïîâÿðâàé ìè- óìåëî ñè èãðàå ñ íåãî!- Ñëàâè ÿ èçïèâàøå ñ ïîãëåä ñåãà. È äóìèòå ѝ ìíîãî ìó íàïîìíèõà çà íÿêîé... Íå ìó ïîçâîëÿâàé! Ïî-ñèëíà ñè è ìíîãî äîáðå çíàåø òîâà! Õâàíè ðúêàòà ìó!- Àëåêñàíäðà îòíîâî ñå îáúðíà êúì íåãî è ãî ïîãëåäíà. È êîãàòî íàé-ñåòíå ñå äîâåðè íà ïîãëåäà ìó, ïðîòåãíà ðúêàòà ñè íàïðåä. Ñëàâè ñå äîáëèæè è ÿ âúðçà çà ñåáå ñè.
- Ñåãà ùå ñå îòòëàñíà îò ñêàëàòà! Íå ñå ñòðàõóâàé!
- Êðàêúò ìè... èçõëèïà òÿ è ñ íåèñòîâè óñèëèÿ ãî ïîâäèãíà. Ãëåçåíúò ѝ áåøå ïî÷òè ñìàçàí.
- Äîáðåå! Ñåãà ùå ãî ïðèòåãëÿ âíèìàòåëíî, ùå ãî êðúñòîñàì âúðõó äðóãèÿ è ùå òå âúðæà. Ðàçáèðàø ìå, íàëè?- òÿ ìèãíà â çíàê íà ñúãëàñèå è òîé ãî íàïðàâè, òÿ ïëà÷åøå îò áîëêà- Ùå áðîÿ äî òðè è ùå ñå îòòëàñíåì îò ñêàëàòà. Ãîòîâà ëè ñè? Åäíîîî... È ñå èçñòðåëÿ îò íåÿ, à òÿ èçïèùÿ. Ïðåõâúðëè ÿ íà Äàíèêà, êîãàòî ñòèãíàõà äî áåçîïàñíà ïîçèöèÿ è òîé ñå ðàçâúðçà.
Äàíèêà ÿ ïðèòåãëè êúì ñåáå ñè è ÿ îáëåãíà íà êîëåíåòå ñè. Ñâè áîëíèÿò ѝ êðàê. Çàòâîðè î÷è. Àëåêñ îòíîâî èçêðåùÿ îò áîëêà. Õâàíà ñ ðúêà ãëåçåíà ѝ è ãî ñòèñíà. Øåéñåò ñåêóíäè âèêîâåòå áÿõà æåñòîêè- ðàíåíî æèâîòíî â áèòêà çà ñåáå ñè. Ñëàâè ñå ðàç÷óñòâà îòíîâî. Íèêîãà íå áåøå âèæäàë òàêîâà íåùî. Ïóñíà ÿ. Îòâîðè î÷è è ìó êèìíà äà äîéäå êúì íåÿ.
- Îòñðåùà èìà êîëà! Çàâåäè ÿ ïðè òÿõ, Ñëàâè! Òå ùå èçâèêàò ëèíåéêà!
- Äàíè÷êà, äîáðå ëè ñè!
- Äà, äà, íèùî ìè íÿìà!- òîé ÿ âäèãíà è òðúãíà êúì äæèïà.
Äàíèêà ñå èçïðàâè. Çàâè ѝ ñå ñâÿò. „Íå ñúì òè ïðèÿòåë... Íÿìà äà áúäåø êðàñèâà çà íèêîé... Íå ñå äúðïàé, êóêëè÷êå... Íî è âðàã íå ñúì òè... Êîíñêè òðîïîò, ñèëåí õâàò, ïåùåðà... è òÿ ëåæè ñàìà...“ Êó÷åòî ñå ðàçëàÿ ñèëíî è òðúãíà íàïðåä. Ñëàâè ñå îáúðíà è íàïðàâî ïðåáëåäíÿ. Çàòè÷à ñå âåäíàãà íàòàì. Íî íÿêîé ãî áåøå èçïðåâàðèë. Òÿ ñå áåøå ïîäõëúçíàëà, õîäåéêè ñ ïðåïúâàíå íà êðàê åäèí ïðåä äðóã., à êàëíàòà äèðÿ ïðèëè÷àøå íà ïîëó-îòâîðåí öèï. È ïàäíà îò ñêàëàòà. Íî íàìåòêàòà, ñ êîÿòî áåøå îáëå÷åíà, ñå áåøå çàêà÷èëà íà åäèí ñòúð÷àù êëîí, íå ìíîãî íàäîëó. Òîé ñå èçòåãíà è ÿ èçäúðïà. Ãëàâàòà ѝ ñå âúðòåøå, à ïîãëåäúò ѝ ìúòíååøå. Íå ìîæåøå äà çàñòàíå íà åäíî ìÿñòî, íî ëèöåòî... òîâà ëèöå, òàçè òîïëà óñìèâêà... Òîé ÿ ïîëåæè íà çåìÿòà.
- Íè... Íèêîëà?- ïðîøåïíà òÿ.
- Çäðàâåé, Äàíè! Îòíîâî ñå ñðåùàìå...
- Äàíè÷êà, ê‘âî òè èìà, áå ìîìè÷å, êàê ñè?- Ñëàâè äîðè ëåêî èçáóòà âîéíèêà, à èíñòèíêòèâíî, ìîæå áè íåîñúçíàòî, òÿ ãî õâàíà çà ðúêàòà, çà êèòêàòà.
- Äåðÿùèÿò ãëàñ å ïàðàâàí... Ïðèêðèâà ãî... Ìåäàëüîíúò... Öâåòåòî... Ôèãóðêàòà... Èðèíà, êàçà òÿ äîêàòî ãëåäàøå Íèêîëà.
- Êàêâî ãîâîðèø, Äàíè÷êà?- òîëêîâà ñòðàõ ãî áåøå çà íåÿ ñåãà, ÷å ðåâíîñòòà áåøå îòñòúïèëà. Êàêâî ñå ñëó÷âàøå? Ñëåä îêîëî äåñåòèíà ìèíóòè, òÿ äîéäå íà ñåáå ñè.
- Äîáðå ñúì! Âå÷å ñúì äîáðå... Ìîëÿ òå, ïîìîãíè ìè äà ñå èçïðàâÿ, Íèêîëà!- òÿ ñå ïîäïðÿ íà íåãî, à Ñëàâè ëåêî ñå ïîäðàçíè- Ñëàâè, çàïîçíàéòå ñå! Òîâà å...
- Íèêîëà... âå÷å ðàçáðàõ!- êàçà òîé è ïîäàäå ðúêàòà ñè.
- Ïðåäè âðåìå, òîé ìè ïîìîãíà!- ïðîäúëæè òÿ.
- Àç íà òåá èëè òè íà ìåí?- óñìèõíà ñå òîé è âäèãíà êðàêà ñè, âúëíåíèåòî ìó áåøå ãîëÿìî- Äàíè, çäðàâ ñúì, íèùî ìè íÿìà. Ñëåä îíàçè âå÷åð, ñëåä ñðåùàòà ìè ñ òåá, àç ñÿêàø îæèâÿõ íàíîâî. È ñåãà íîñÿ- ïîäðúïíà êàìîôëàæíàòà ðèçà- óíèôîðìà? Íå çíàì êàêâî ìè íàïðàâè, íå çíàì êàê ãî íàïðàâè, íî ùå òè áúäà áëàãîäàðåí öÿë æèâîò è âåðîÿòíî íÿìà äà íàìåðÿ äîñòàòú÷íî äîáúð íà÷èí èëè íåùî, ñ êîåòî äà òè ñå îòáëàãîäàðÿ.
- Òè âå÷å ãî íàìåðè, Íèêîëà! Êîé ñïàñè æèâîòà ìè ïðåäè ñåêóíäè?- î÷èòå ìó ñå íàïúëíèõà.
- Êàêâî ñòàíà? Ê‘âè áÿõà òèÿ äóìè? Êàê ïàäíà?- ïðåõâúðëè ïîãëåäà ѝ âúðõó ñåáå ñè Ñëàâè.
- Äóìèòå íà ñêúñàíàòà âåðèãà íà ïàìåòòà ìè. È çíàåø ëè? Ìíîãî áîëåçíåíî ñå ñâúðçâà íîâî ïàð÷å îò âåðèãàòà. À êàê áîëè? È êàê ìå îáúðêâà îùå... Ãîðåùàòà êàøà â ãëàâàòà ìè èçìðúçâà èçâåäíúæ è àç ãóáÿ ñåáå ñè... Íèêîëà å ÷àñò îò „íîâàòà“ ìè ïàìåò.
- À ñåãà äîáðå ëè ñè?- îòíîâî íå ìó îáúðíà âíèìàíèå Ñëàâè.
- Îïðàâÿì ñå... Ùå ìè äîíåñåø ëè ìàëêî âîäà, Íèêîëà?- òîé èçõâúð÷à.
- Ñëàâè, òîçè ÷îâåê å ñâúðçàí ñ ïúðâàòà íîâà íîù îò íåïîçíàòîòî ìè àç. Çàùî ñå äúðæèø òàêà?
- Àç... ñòèñíà óñòíè òîé- Çàùî ëè, íàèñòèíà?... Äîáðååå, âàæíîòî ñåãà å, ÷å òè ñè äîáðå, ìîìè÷åòî å äîáðå è èçîáùî âñè÷êî ñâúðøè äîáðå!- Äàíè ñå èçïðàâè âå÷å ñàìà è ãî ïîãëåäíà. Êîãàòî ãî íàïðàâè, ëèöåòî ѝ ïîðóìåíÿ, çàäàâè ñå ñëîæè ðúöå âúðõó íåãî.
- Êàêâî èìà, Äàíè÷êà? Ïàê ëè?- òÿ ñè ïîêëàòè ãëàâàòà â îòðèöàíèå- Êàêâî ñòàâà, êàæè ìè! Ìîëÿ òå!
- Ñëàâè... Êîÿ å áàáà Íàäà?...

Ãëàâà XXIX

Îðëèí íå îáåëè íèòî äóìà íà Ñíåæàíà. Èãíîðèðàøå ÿ ïî âñÿêàêúâ íà÷èí. È ãî äåìîíñòðèðàøå. Òÿ õàïåøå óñòíè äî êðúâ, çàùîòî çíàåøå, ÷å òîé èìà ïúëíîòî ïðàâî äà ñå äúðæè òàêà. Íà íÿêîëêî ïúòè ñå çàñèëè äà êàæå íåùî, íî ñòðàõúò èëè Àíäðåé, ÿ âúçïèðàõà ñ ïîãëåä. Èíàòúò è ãíåâúò ѝ ìîæåõà äà áúäàò ïðè÷èíà çà íàé-ëîøîòî. È âúïðåêè èçðè÷íàòà çàáðàíà îò äâàìà ìúæå, òÿ óãîäè íà òÿõ.
Îðëèí ñïðÿ êîëàòà ïðåä óïðàâëåíèåòî. Íèêîé íå ïîíå÷è äà ñëåçå îò íåÿ â ïúðâèÿ ìîìåíò. Àíäðåé êèìíà íà Äàíàèë è â êðàéíà ñìåòêà, òå äâàìàòà èçëÿçîõà îò êîëàòà.
- Îðëèíå, àç...
- Ñíåæàíààà- çàïî÷íà ñ âëåäåíÿâàù ãëàñ òîé- Îòèâàé äà ñè âçèìàø äåòåòî è ñå ïðèáèðàé âêúùè!
- Íî àç...
-Íå! Ïîâå÷å äóìà äà íå ñúì ÷óë äíåñ!- îòâîðè âðàòàòà è èçëåçå. Òÿ îñòàíà âúòðå. Ðàçïëàêà ñå... Ðàçïëàêà ñå ñ ãëàñ. Äúæäúò, êîéòî êàïåøå ïî ñòúêëàòà, ñêðèâàøå ñëåäèòå ïî ëèöåòî ѝ, íî Àíäðåé áåøå íàÿñíî êàêâî ñå ñëó÷âà òàì. Ñòîåøå ïî-îòñòðàíè è ÿ ãëåäàøå. È êîãàòî òÿ ñå ïîñúáðà, èçëåçå îò êîëàòà. Íå ïîãëåäíà íèêîé. Ñëåä íå ïîâå÷å îò äâå ìèíóòè, èçëåçå ñ äåòåòî ñè. Ñ òÿõ áåøå è Ïëàìåí. Çà ïîñëåäíî, ïðåäè äà çàâèå çàä úãúëà, òÿ ïîãëåäíà êúì íåãî, òîé ñúùî- „Ñúæàëÿâàì!“
Êðúâòà ðÿçêî ñå êà÷è îòíîâî â ãëàâàòà íà Äàíè. Òîâà îïðàâäà ðóìåíèíàòà ѝ. Íå, ÷å ñå âúðíà íÿêîé ñòðàøåí îáðàç, êàòî ïðåäè ìàëêî, íî òÿ ñè ñïîìíè íåùî... íÿêîé.. íÿêîëêî íåùà. Âúïðîñúò ѝ áå êàòåãîðè÷íà èçíåíàäà çà Ñëàâè.
- Êàê ñå ñåòè çà íåÿ, Äàíè÷êà?
- Òîâà èìå èçíèêíà îùå ñíîùè â ãëàâàòà ìè! Ïîçíàâàì ëè òàêúâ ÷îâåê, Ñëàâè?- òîé ïîêëàòè ãëàâà è èçäèøà òåæêî.
- Ïîçíàâàø è îùå êàê! Çà íÿêîè õîðà îò ñåëîòî, âêëþ÷èòåëíî è òè, òÿ å õîðñêàòà øàðëàòàíêà. Òè íå âçèìàøå íà ñåðèîçíî òàçè æåíà, íî ñëåä åäíà âàøà ñðåùà, âñè÷êî ñå ïðîìåíè.
- Êàê òàêà?
-Òè çàïî÷íà äà ñå ñòðàõóâàø îò íåÿ. Çàïî÷íà äà ñå ñòðàõóâàø îò äóìèòå ѝ. Êàêâî òè áå êàçàëà òîãàâà, íå çíàì. Àíäðåé áåøå ñ òåáå â îíàÿ íîù. Íî òîâà òå ïðîìåíè. Òè íå ìîæåøå äà ñè íàìåðèø ìÿñòî. Äîðè èçâåñòíî âðåìå íå èäâàøå íà ðàáîòà, êîåòî å àáñîëþòíî íåòèïè÷íî, çàùîòî òè ïî÷òè âèíàãè îñòàâàøå ïîñëåäíà òàì... â òâîÿòà ïåùåðà!- òîé ñå óñìèõíà.
- Â ìîÿòà... ïåùåðà?- ïîëþáîïèòñòâà òÿ.
- Äà, Äàíè÷êà! Íåùî â íåÿ òå âëå÷å âèíàãè íàòàì... Êàêòî è äà å- Áàáà Íàäà å ìåñòíàòà... ãàäàòåëêà.
- Òÿ òè å äàëà ìåäàëüîíà, íàëè?
- Áúðçî ïðàâèø äâå è äâå...
- Íî òè íå ѝ âÿðâàø- ïðîäúëæè ïî-íàñòúïàòåëíî Äàíè- Çàùî?
- Ùîòî ïîâå÷åòî âðåìå ãîâîðè ñàìî ãëóïîñòè, àìààà...
- È òè ñè ñå óïëàøèë! È òåá å óïëàøèëà, íàëè? Ïîñëå å äîøúë ìåäàëüîíúò?!
- Òè äà íå áè äà ñè ñïîìíÿø?- ðÿçêî èçâúðíà ïîãëåä êúì íåÿ Ñëàâè.
- Íå! Íå, íîîî...
- Åòî òè âîäà, Äàíè!- Íèêîëà ñå áåøå âúðíàë. Ñëàâè ñå èçïðàâè èçíåðâåí è ñå îòäàëå÷è.
- Áëàãîäàðÿ, Íèêîëà! Íå ìó îáðúùàé âíèìàíèå, äúðæè ñå ñòðàííî íà ìîìåíòè.
- À íèìà íÿìà çàùî?- óñìèõíà ñå ïðîâîêàòèâíî òîé.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- Ñòèãà, Äàíè! È äà íå ãî ïîçíàâà ÷îâåê, êîãàòî ãî âèäè êàê òå ãëåäà, âñè÷êî ñòàâà ÿñíî!
- È êîå å òîëêîâà ÿñíî?
- Äàíè, òè ñåðèîçíî ëè? ×îâåêúò å âëþáåí â òåá è ñè ëè÷è îò êèëîìåòðè!
- Ïàìåòòà ìè èçíåâåðÿâà, íå ïîìíèø ëè?- ëåêî ñå ïîäðàçíè òÿ.
- Òàêà å! È âúïðåêè òîâà ñìÿòàì, ÷å è äà íå òè áÿõ êàçàë, òè ñàìà ãî âèæäàø. Ãëàâàòà å ðàíåíà, íî ñúðöåòî ïîìíè! Îêîëî íåãî ñå ÷óâñòâàø íåðâíà, ïðåäïîëàãàì?
- Äà, íî íå òàêà, êàêòî... Êàêòî è äà å...
- Ùå òúðñèì ëè... äðóãîòî ìîìè÷å? Çàáðàâèõ ѝ èìåòî!- âëåçå îòíîâî ðÿçêî â ðàçãîâîðà Ñëàâè, êàêòî ãî áåøå è íàïóñíàë ïðåäè ìàëêî.
- Èãëèêà!- êàçà Äàíè.
- È äðóãî ìîìè÷å ëè èìà òóê, íÿêúäå?- íàìåñè ñå Íèêîëà.
- Äà! Òðÿáâà äà å íÿêúäå îêîëî „×àèðñêèòå åçåðà“!- îòâúðíà òÿ.
- Íî òå ñà áëèçêî!- êàçà Íèêîëà.
- Ñòèãà, áå, ñåðèîçíî?- äîáàâè Ñëàâè.
- Õàéäååå! Ùå ÿ òúðñèì çàåäíî!- êàçà Äàíè.
- È äâàìàòà äîáðå ñå ñïðàâÿõìå!- ñðÿçà îòíîâî Ñëàâè.
- Àç íå âè òðÿáâàì!- âìúêíà ñúâñåì íà ìÿñòî Íèêîëà- Âçåìåòå äæèïà è òðúãâàéòå!- è ìåòíà êëþ÷îâåòå è åäíà ðàäèî ñòàíöèÿ â ðúêàòà íà Ñëàâè.
- Áëàãîäàðñêî, Íèêîëà!- âúðíà ìó òîé. Êà÷èõà ñå è òðúãíàõà.
-Çíàåø ëè, Äàíè÷êà?- çàïî÷íà ðàçãîâîðà Ñëàâè- Àíäðåéêàòà ïîëó÷è ñúùèÿ ìåäàëüîí êàòî ìåíå! Íåãî âèêíàõ ïðúâ, êîãàòî ðàçáðàõ...ìå, ÷å òå íÿìà. È ñëåä öÿëà íîù òúðñåíå, â ðàííè çîðè, îòèäîõìå ïðè òàÿ æåíà. È òÿ ãè íàïðèêàçâà åäíè... Òîãàâà ðàçáðàõìå, ÷å ñ òåáå ñå å ñëó÷èëî íåùî ëîøî.
- Çàùî? Êàêâî âè êàçà?
- ×å íå ñè ÿ ïîñëóøàëà è íåùàñòèå ñå å ñëó÷èëî... ñ òåáå! Òðúïêè ìå âëåäåíèõà, Äàíè÷êà, ñòðàøíè ðàáîòè ãîâîðåøå òàÿ æåíà... Êàê â íîùòà ñàìà ñè áèëà... òîé ðÿçêî íàáè ñïèðà÷êè è òðúøíà ðúöå âúâ âîëàíà, äàæå êëàêñîíà ñå ÷ó.
- Êàêâî èìà, Ñëàâè? Êàêâî ñòàíà?
- Àõ, àõ, àààõ!- èçðúìæà òîé è çàáó÷è ãëàâà â êîðìèëîòî, òÿ ñëîæè ðúêà íà ðàìîòî ìó- Ñ òåáå áÿààõ... Ñ òåáå òðÿáâàøå äà áúäà, Äàíè÷êà òîãàâà, ñ òåáå... È äåí íå ìèíàâà îò òîãàâà, áåç äà ñå âèíÿ!
- Íî... çàùî?- ïëàõî ïîïèòà òÿ.
-Ùîòî òîãàâà èìàõìå ñðåùà! À àç íå äîéäîõ. ×àñîâå ïî-êúñíî ñå ñúáóäèõ çàìàÿí, ñ áîëÿùî-êúðâÿùà ãëàâà è ïúëåí ñ âèíà... Íå çíàåõ êàêâî å ñòàíàëî, çà äà... ðàçïëàêà ñå- íå äîéäà, íî â òàÿ ïðîêëåòà íîù- ïðîäúëæàâàøå äà áëúñêà- ñà òè ïîñåãíàëè! À àç êàòî îòðÿçàíî äúðâî, ñúì áèë â ëåãëîòî ñè è ñúì ïîçâîëèë íà îíÿ ïðîêëåòíèê, íà îíîâà íåùàñòíî êîïåëåíöå, ìàìè÷êàòà ìó... Äà òè ãî ïðè÷èíè! À Ñëàâè?... Ñïè! Ààðððððð!
- Íåäåé! Øøøø!- çàïî÷íà òèõî Äàíè- Íå ñè ãî ïðè÷èíÿâàé! Òè íå ñè âèíîâåí, Ñëàâè! Çà íèùî íå ñè âèíîâåí!
- Íå ñúì ëè, Äàíè÷êà? Äàëè íàèñòèíà íå ñúì?
- Íå ñè!... Çàùîòî, àêî áåøå... Íÿìàøå äà òå áîëè!
Ïîâå÷å îò ïåòíàéñåò ìèíóòè ñòîÿõà òàêà ñàìîòíî íà ïúòÿ. Ñëàâè íå ìîæåøå äà ïðåãëúòíå ñåáå ñè. Íîñåøå âèíà, êîÿòî ñïîäåëè èìåííî ñ íåÿ ñåãà. È âúïðåêè âñè÷êî êàçàíî, òîé íå ñå ïî÷óâñòâà ïî-äîáðå, íàïðîòèâ. Äà, Äàíèêà íå ãî âèíåøå çà íèùî, íî òîé óñåùàøå, ÷å å äàëå÷ îò íåÿ... Ìíîãî ïî-äàëå÷, îò êîëêîòî ìó ñå èñêàøå. Òåæúê ïðåìèíàâàøå òîÿ äåí çà íåãî. Òúêìî çàïî÷íà äà âÿðâà, ÷å íåãîâàòà ïðèÿòåëêà çàïî÷âà äà ñå âðúùà, êîåòî áåøå è òàêà. Íî âå÷å óñåùàøå, ÷å ñå âðúùà ñàìî êàòî ïðèÿòåë, íå êàòî íåãîâàòà... Äàíè÷êà. È ãî áîëåøå. À ìîæå áè ñå íàäÿâàøå íà òâúðäå ìíîãî, òâúðäå ñêîðî. Ïðîäúëæàâàøå äà áëúñêà â ãëàâàòà ñè âñè÷êèòå òèÿ ìèñëè, íî óñïÿ äà îáåðå åìîöèèòå ñè è ïîòåãëèõà îòíîâî. Íå ìîæåøå äà ñè ïîçâîëè äà áúäå ñëàá, íå è ñåãà...
Ñòèãíàõà äî åçåðàòà. Ñèëíèÿò äúæä, ñåãà ñå áå îñèòíèë â ìúãëà- ãúñòà, ëåïêàâà è íåïðîãëåäíà- ïî÷òè êàòî êàëòà ïîä êðàêàòà èì, íî â ñèâî-áÿë öâÿò ïðåä ëèöàòà èì. Îñòàâèõà äæèïà ñúñ ñâåòåùè ôàðîâå. Íå ÷å áåøå êîé çíàå êîëêî ïî-ðàçëè÷íî, íî âñå áå íÿêàêâà ïîëçà... ïîíå â íà÷àëîòî. Åäèíñòâåíîòî, çà êîåòî ñåãà âðåìåòî áå ïîäõîäÿùî, áå îõëàæäàíåòî íà ãëàâèòå èì è ìèñëèòå â òÿõ.
- Äàíè÷êà, ìèíè ïðåä ìåíå, àç ùå òå ñëåäâàì!- êàçà òîé.
- Äîáðå, Ñëàâè! Ìúãëàòà å ìíîãî ãúñòà, èìàø ïðàâî!- è îòíîâî ïðîäúëæèõà äà ñè ìúë÷àò.
- Äàíèèè! Äàíèêà, íå íàòààààì!- ÷ó äî ñåáå ñè ãëàñ.
- Êàêâî?- ïîèçâèêà òÿ.
- Íèùî íå ñúì êàçàë!
- Íå íàïðåä, Äàíèèè, çíàåø ãîîî!- òÿ ñå óïëàøè. Ñåãà è ãëàñîâå çàïî÷íà äà ÷óâà. Êàêâî áåøå âñè÷êî òîâà? Çàùî, êàê? Êàêâî ñòàâà, êàêâî ñå ñëó÷âà? Ãëàñúò áå íåæåí è â ñúùîòî âðåìå ïðåäèçâèêàòåëåí. Ëååøå ñå êàòî âîäà â ãëàâàòà ѝ- Îò äðóãàòà ñòðàíà ïðåêðà÷è, Äàíèêàààà!
Èçâåäíúæ òÿ ïîáÿãíà. Ñëàâè õóêíà ñëåä íåÿ, íî íå ìîæåøå äà ÿ äîãîíè. Îùå åäíà èçíåíàäà, íî êàê? Êàê èç÷åçíà òîëêîâà áúðçî îò ïîãëåäà ìó? Êîëêîòî è ñèëíà äà áåøå, íèêîãà íå å áèëà ïî-áúðçà îò íåãî. È êàëòà íèêàê íå ìó ïîìàãàøå ñåãà.
- Äàíèèè!- ðàçâèêà ñå òîé- Äàíè÷êà, êúäå ñè?- íå ïîëó÷è îòãîâîð. Îòíîâî ãî îáçå îíîâà ñòðàííî ÷óâñòâî... ÷å íåùî ëîøî ùå ñå ñëó÷è. Ïîáÿãíà ñ âñå ñèëà. Òðÿáâàøå äà ÿ äîãîíè, òðÿáâàøå äà ÿ íàìåðè...
Äàíèêà ïðåìèíà îò äðóãàòà ñòðàíà. Áîðîâåòå ñå íàäâåñâàõà íàä íåÿ. À îòñðåùà- ãîëî ïîëå è îùå âîäà. Åçåðîòî, ïðåä êîåòî ñòîåøå, áåøå çàòèõíàëî, êàòî çàñòëàíà êîïðèíà. Äîðè âîäàòà ïîìðúäâàøå êàòî ãúíêà íà ïëàò. À è êîé áåøå òîçè ãëàñ íåïîçíàò? Ïðèñòúïà íàïðåä. Êðàêúò ѝ çàëåïíà. Îùå ñàìî äâå ñòúïêè è áåøå âúâ âîäàòà. Ñúáó ñå áîñà è ïðîäúëæè. Çàãëåäà ñå íàïðåä. Íåùî ñå ïðîêðàäâàøå ïðåç ïîãëåäà ѝ. Ðàçëè÷è êàìúê íàä ïîâúðõíîñòòà. Ïîñëå âèäÿ è ðàçëÿòàòà êîñà âúâ âîäàòà. Î÷èòå ѝ áÿõà çàòâîðåíè, à òÿëîòî îòïóñíàòî. Áåøå çàâúðçàíà çà êàìúêà, ñ äëàíè îáúðíàòè ãðúá ñ ãðúá. Åäèíèÿò ѝ êðàê áåøå ðàçòåãëåí è çàâúðçàí çà äðóã, ïî-ìàëúê êàìúê.
Ñúðöåòî ѝ çàïî÷íà äà ïðåïóñêà áÿñíî. Ñÿêàø òÿëîòî ѝ ìó áå òÿñíî. Òÿ çàòâîðè î÷è. Êàìúêúò ïðåä íåÿ ñå ïðåâúðíà â äúðâî, âîäàòà â çåìÿ, ïîðúñåíà ñ áîðîâè èãëè÷êè, êîèòî ðàçðèâàøå ñ ïåòèòå ñè. Äúõúò ìó èçäèøàøå â íåÿ, à ãëàñúò íà äðóãèÿ, ïðåìèíàâàøå ïðåç íåãî. Èçâåäíúæ åäèíèÿò èç÷åçíà. Òÿ îòâîðè î÷è è òîé áåøå ïðåä íåÿ. Òÿ áå çàâúðçàíîòî ìîìè÷å òàì, íà äúðâîòî ñåãà. Êàôåâèòå î÷è, ñúñ ñðÿçàí ãëàñ. Çàêàíâàõà ñå áåçìèëîñòíî íàä íåÿ. „Äàíèêà, òè ìîæåø!“- îòíîâî ÷ó òîçè ãëàñ- „Äàíèêà, ñàìî òè çíàåø êàê!“- âîäàòà ñÿêàø âëåçå âúâ âåíèòå ѝ è ñèëàòà ïîòå÷å â íåÿ.
- Íååååååå!- èçêðåùÿ Äàíèêà è çàìàõíà ñ ðúêà. Ñâàëè ìàñêàòà... È îòâîðè î÷è. Ìîìè÷åòî áåøå ïðåä íåÿ, à òÿ áå óñïÿëà äà ðàçâúðæå êðàêà ѝ. Ñåãà îñúçíà, ÷å âîäàòà áåøå íàä êðúñòà ѝ, à ÷îâåêúò ñðåùó íåÿ å Èãëèêà è ÿ ãëåäàøå ñìàÿíà.
- Òóê ñúì, Èãëèêà, ñïîêîéíî!- îöåôåðè ñå ñúâñåì Äàíè- Âñè÷êî ñâúðøè!- îñâîáîäè è ðúöåòå ѝ. Ïðåìåòíà ãè ïðåç ðàìåíåòå ñè è çàêðà÷è îáðàòíî.
- Äàíè÷êà!- èçâèêà Ñëàâè- Èçêàðà ìè àêúëà! Çàùî ïîáÿãíà òîëêîâà áúðçî?
- Àìèèè- çàïî÷íà áàâíè÷êî òÿ- Ïîáÿãíàëà ñúì?! Òàêà ëè? Äàæå íå ñúì ñå óñåòèëà. Ùå ÿ âçåìåø ëè, Ñëàâè? Ïîìîãíè ìè, ìîëÿ òå!
- Ðàçáèðà ñå, åëàòå íàñàì!- è òîé èçòåãëè ìîìè÷åòî. Ñàìî åäíî òðèêî ïîêðèâàøå òÿëîòî ѝ- Êàê íå ñè èçìðúçíàëà, ìîìè÷å?- óñòíèòå ѝ áÿõà ÷åðíî-ëèëàâè. Êàê å âúçìîæíî îùå äà ñè æèâà? ×óäî å òîâà, òàêà äà çíàåø!
- Òÿ... çàòðàêà ñúñ çúáè Èãëèêà... ×óäî å... è âäèãíà òðåïåðåùàòà ñè ðúêà êúì Äàíèêà- Òÿ...
 òîâà ñïîð íÿìà! Íà åäíî ìíåíèå ñìå!- êàçà Ñëàâè è ÿ ïîãëåäíà ìèëî.
Ñëàâè óâè ñ åäíî îäåÿëî Èãëèêà è ÿ íàìåñòè â êîëàòà, òàêà, ÷å ïàðíîòî äà äóõà ìàêñèìàëíî íà íåÿ. Êà÷èõà ñå è ïîòåãëèõà íà îáðàòíî. Áåøå çàïî÷íàëî âå÷å è äà ñå ñìðà÷àâà.
- Äîáðå ëè ñè?- ïîïèòà òîé.
- Äîáðå ñúì, Ñëàâè!
- Íå ìå ëúæåø, íàëè Äàíè÷êà!
- Ñïîêîéíî, íàèñòèíà ñúì äîáðå! Äàé ìè ðàäèîòî äà èìà ñúîáùèì, ÷å ñìå ÿ íàìåðèëè, çà äà èçïðàòÿò ëèíåéêà, äîêàòî èçëåçåì íà ãëàâíèÿ ïúò!- òîé ѝ ãî ïîäõâúðëè.
Ñåäåì âå÷åðòà ìèíàâàøå. Îðëèí ñå áåøå èçòåãíàë íà êàíàïåòî â êàáèíåòà ñè, êîãàòî òåëåôîíúò ìó èçïèñóêà. Ñúîáùåíèå â ãëàñîâàòà ïîùà. Ïîäâîóìè ñå äàëè äà ãî ÷óå, êîãàòî âèäÿ îò êîãî âñúùíîñò å òî. Îùå ѝ áåøå ÿäîñàí. Äúðæåøå ìó âëàãà. Áåøå ѝ ìíîãî íàáðàë îò ñóòðèíòà íàñàì. Âúïðåêè òîâà, â êðàéíà ñìåòêà, ðåøè äà ãî ÷óå:
„Çäðàâåé, Ñòðàõèëîâ! Íÿìàõ äîñòàòú÷íî ñìåëîñò, çà äà òè ñå îáàäÿ è äà òè ãî êàæà, à åäâà ëè è òè èñêàø äà ìå ñëóøàø ñåãà, íî... Òðÿáâà äà ãî íàïðàâÿ! Äëúæíà ñúì!...Èçâèíÿâàé, Îðëèíå! Çà âñè÷êî! Çàùîòî íèùî îò òîâà, êîåòî íàïðàâèõ äíåñ, íå áåøå ïðàâèëíî! Çàùîòî áåç àáñîëþòíî íèêàêâà ïðè÷èíà, àç âè èçëîæèõ íà îïàñíîñò- âñè÷êè âàñ... ïðîñòî, çàùîòî óãîäèõ íà èíàòà ñè. Íàïðàâèõ íåùî íåïðîñòèìî. Àêî íå áåøå òâîÿòà áúðçà ðåàêöèÿ, ñåãà äåòåòî ìè íÿìàøå äà èìà ìàéêà. À òîâà íå ñå çàáðàâÿ. Òîâà íå ñå ïðîùàâà! Íÿìàõ íèêàêâî ïðàâî äà ïîñòúïâàì è ãîâîðÿ òàêà... Ñúæàëÿâàì!
Òðÿáâà äà òè êàæà è îùå íåùî... Îíàçè âå÷åð, êîãàòî òè áåøå â áîëíèöàòà ïðè áðàòîâ÷åäêà ñè, àç íàïðàâèõ îùå åäíà ãëóïîñò... Çà ïîðåäåí ïúò íå ìîæàõ äà ñè çàòâîðÿ óñòàòà íà âðåìå. Ðåçóëòàòúò- ñåãà Èðèíà çíàå... ×èé ñèí å Ñëàâè è êàêâî áëèçíàêúò ìó å íàïðàâèë... Âòîðîòî ñàìî ãî ïðåäïîëàãà, íî... îòíîâî áëàãîäàðåíèå íà ìåí. Àç ѝ ãî íàìåêíàõ.
Èìàø ïúëíîòî ïðàâî äà ìè áúäåø ñúðäèò, äà ìè áúäåø ÿäîñàí. Êðèâà ñúì ïðåä òåá è ñ ìíîãî ãðåøêè. Ìîæå áè íå ñúì äîñòàòú÷íî äîáðà çà òàçè ðàáîòà. Åäèí äîáúð ïîëèöàé å ðåäíî äà ìîæå äà ñêðèå åìîöèèòå ÷îâåøêè. À íà ìåí íå ìè ñå ïîëó÷àâà ìíîãî äîáðå.
Ñúæàëÿâàì... Èçâèíÿâàé... Ñïîêîéíà íîù!“
- Àõ, Ñíåæàíà! Òàçè òâîÿ ñïðèõàâîñò ìå ïîäëóäÿâà íà ìîìåíòè. Ïîáúðêâàø ìå! Íî è ïî-ñúðöàò ïîëèöàé îò òåá, íå ñúì âèæäàë!- ãîâîðåøå òèõî Îðëèí ñëåä âñè÷êî ÷óòî- Íå ìîãà äà òå íàêàðàì ïúðâî äà ìèñëèø, à ïîñëå äà ÷óâñòâàø... Íèêîé íå ìîæå! À è... íå òðÿáâà! Òîâà å ÷àðúò òè, Àëåêñàíäðîâà! Òàçè æàð â òåá, çàõðàíâà è èíòóèöèÿòà òè, à òÿ å íåçàìåíèìà. Çà òîâà ñè òúé íåïîêîëåáèìà!...
Ñâåòëèíà îò ôàðîâå ïðèáÿãíà ïî ïðîçîðåöà ìó. Ñïèðàíåòî íà êîëàòà áåøå ñúïðîâîäåíî è îò ñâèðâàíå. Äàíèêà è Ñëàâè ñå ïðèáðàõà. Àíäðåé èçñêî÷è ïðúâ è ãè ïîñðåùíà. Îðëèí ãðàáíà ÿêåòî ñè è ñúùî èçëåçå.
- Êàêâî ñòàâà, êàê ñòå?- ïîïèòà Àíäðåé è ïîãëåäíà ìíîãîçíà÷èòåëíî Ñëàâè.
- Äâå îò äâå!- êàçà òîé- Íàìåðèõìå è äâåòå ìîìè÷åòà, è äâåòå æèâè, è äâåòå âå÷å â áîëíèöàòà.
- Áðàâî íà âàñ!
- Áðàâî íà Äàíè÷êà, Àíäðåéêà! Áåç íåÿ, íèêîÿ íÿìàøå øàíñ!
- Íî áåç âàñ äâàìàòà- âêëþ÷è ñå è Äàíè- íèêîÿ íÿìàøå äà å òóê ñåãà. Àç ïðîñòî ãè íàìåðèõ! Âèå ãè ñïàñèõòå!
- Èçãëåæäàø óìîðåíà, Äàíè!- êàçà Àíäðåé- Äîáðå ëè ñè?- òÿ êèìíà.
- Äîáðå ñúì! Äåíÿò áåøå äúëúã!
- Ñèãóðíà ëè ñè?- ïîïèòà ïàê òîé.
-Íàïúëíî, Àíäðî! Íå ñå ïðèòåñíÿâàé!- Ñëàâè áåøå ñ ãðúá êúì íåÿ è ëåêî íåðâíè÷åøå. Äàíèêà ïîãëåäíà êúì âðàòà íà Àíäðåé- Ìåäàëüîíúò! Ìîæå ëè äà ãî âèäÿ?
- Äà, åñòåñòâåíî! Êàê ñå ñåòè çà íåãî?
- Âèäÿõ ïî-ðàíî òîçè íà Ñëàâè! À òîé êàçà, ÷å è òè èìàø òàêúâ! Íî...
- Êàêâî?- èçíåíàäà ñå Àíäðåé.
- Ñëàâè, íåãîâèÿò íå å êàòî òâîÿ!
- Êàê òàêà?- îáúðíà ñå ñ ëèöå êúì íåÿ òîé.
- Íà íåãîâèÿ èìà íàðèñóâàíà çìèÿ!
- È êàêâî çíà÷è òîâà?- ïîïèòà Àíäðåé.
- Íå çíàÿ! Áàáà Íàäà íå òè ëè êàçà?
- Òè çíàåø çà íåÿ? Äà íå áè äà ñè ÿ ñïîìíè?- ó÷óäè ñå òîé.
- Íåùî òàêîâà!- êàçà ëåêî óêëîí÷èâî òÿ.
- Äàéòå äà âëèçàìå âúòðå, ÷å íåùî çàïî÷âàì äà ïîíàìðúçâàì!- êàçà Ñëàâè.
- Àç ùå îñòàíà ìàëêî íà âúçäóõ!- îòâúðíà Äàíè- Ùå äîéäà ñëåä ìàëêî! Âëèçàéòå!
- Àìà òè ñè ìîêðà!- ïðîäúëæè Ñëàâè.
- Ñïîêîéíî! Ñàìî çà ìàëêî... Ìîëÿ?
- Õàéäå, Ñëàâè!- ïîäêàíè ãî Àíäðåé è ñå çàïúòèõà êúì âõîäà- Âñè÷êîîî... íàðåä ëè å?- ïîïèòà ãî ïàê òîé, êîãàòî ñå îòäàëå÷èõà îò íåÿ.
- Íå ñúâñåì, áðàòëå... Äàæå ìàé... íèêàê!- âúçäúõíà Ñëàâè. Ðàçìèíàõà ñå ñ Îðëèí íà âðàòàòà.
- Êàêâî ñòàâà, ìîì÷åòà, âñè÷êî íàðåä ëè å?
- Êàò‘ òèêâà íà ïëåò!- îòâúðíà ëåêî èçíåðâåí Ñëàâè è âëåçå.
- Íå ìó îáðúùàé âíèìàíèå, Îðëèíå, ìîëÿ òå!
- Ñïîêîéíî! Âëèçàé, âëèçàé!- è ìó ìàõíà ñ ðúêàòà.
Ñòðàõèëîâ ÿ ãëåäàøå íåïðåñòàííî. Èçïóøè åäíà öèãàðà è îòèäå ïðè íåÿ.
- Ìîæå ëè?- ïîïèòà òèõè÷êî òîé.
- Çàïîâÿäàé!- òóïíà ñ ðúêà Äàíè íåáðåæíî âúðõó ïåéêàòà- Äàëè ñúì äîáðå ùå ïîïèòàø âåðîÿòíî?
- Âñúùíîñò ùÿõ äà òå ïèòàì, çàùî ñè ìîêðà, íî òè ïîäå òåìàòà...
- Èçâèíÿâàé! Áåøå ãðóáî! Ïúðâî ñúñ Ñíåæàíà, à ñåãà è ñ òåá... Íåùî íå ìè å äåí!
- Íå òè å äåí?- ñ ïîâäèãíàò òîí ïîäõâúðëè òîé- Àêî ñïàñÿâàø ïî äâà ÷îâåøêè æèâîòà è êàçâàø, ÷å íÿìàø äåí, çíà÷è ìíîãî ïîäöåíÿâàø ñåáå ñè! Èñêà ìè ñå è àç äà ñúì ñìåë êàòî òåá, íî íå ìîãà...
- Ñìÿòàø, ÷å ñúì ñìåëà?- ó÷óäè ñå òÿ- Íååå! Àç ñúì íàðàíåíà è âãëúáåíà îò èäåÿòà äà íàìåðÿ ñåáå ñè è âèíîâíèêúò èëè âèíîâíèöèòå, äîêàðàëè ìå äî òóê! Òîâà íå å ñìåëîñò... À íåîïðàâäàíî ÷óâñòâî çà ìúñò.
- Òè îñòàíà áåç ñïîìåíèòå ñè... Íå! Íåêà çàïî÷íà îò òàì... Òè åäâàì îæèâÿ! Îñòàíàëà ñè ñàìà, áðîäèëà ñè â íîùòà. È âìåñòî íèå äà òå íàìåðèì- òè íàìåðè íàñ, Äàíèêà. È àêî òîâà å ìàëêî, ùå ïðîäúëæà! Íàìåðè áðàòîâ÷åäêà ìè è îñòàíàëèòå ìîìè÷åòà...
- Íå âñè÷êè...
- È èì îñèãóðè øàíñ çà æèâîò! Íå âñè÷êè... Ñàìà êàçà, ÷å Ðàäîñò íå å èìàëà øàíñ...
- Íå!- ïîäøìðúêíà Äàíè- Òÿ íÿìàøå âðåìå! Çàùîòî èìàøå êîé äà ѝ ãî âçåìå... À àç...
Ìîëÿ òå, íåäåé... Íå ñè âìåíÿâàé âèíà! Äàíè, ïîãëåäíè ìå!- ñâàëè ñè ÿêåòî è ãî ñëîæè íà ðàìåíåòå ѝ- Íå ñè ñàìà ñðåùó ñâåòà! Ïîçâîëè è íà äðóã äà ñå áîðè çàåäíî ñ òåá!
- Çíàåø ëè? Êîëêîòî ïîâå÷å ñïîìåíè ñå âðúùàò, òîëêîâà ïîâå÷å õîðà îòäàëå÷àâàì îò ñåáå ñè. Âñè÷êè, êîèòî ìå ïîçíàâàò è àç ñúì ïîçíàâàëà, ñåãà íàðàíÿâàì. È íå âñåêè ïúò ãî îñúçíàâàì! À âå÷å çíàì êàêâî èçïèòâà Ñëàâè êúì ìåí. Çàùîòî íàðåä ñ èìåòî íà áàáà Íàäà, äîéäå è ñïîìåíúò çà åäíà öåëóâêà, áåç ëèöå. À äíåñ óñåòèõ ïóëñà íà íåãîâîòî ñúðöå. È äî ìåí èìàøå åäíî îò ñêîðî ïîçíàòî çà ìåí ìîì÷å, åäèí íîâ ñïîìåí, êîåòî ìè äîîòâîðè î÷èòå. È ìàêàð è âñå îùå äà íÿìàì ïàìåòòà ñè, àç èìàì ñúðöåòî ñè, à òî íå ãî ïî÷óâñòâà. À îò òîâà áîëè è òîé ãî óñåùà. À àç íå ìîãà äà ìó âúðíà ñ íèùî íàñðåùà!
- Äàíè!- õâàíà ѝ ðúêàòà- Ñúñ èëè áåç ñïîìåíè, îò òîâà âèíàãè áîëè. Ïîìíèø ëè êàê ìó ðåàãèðà ñàìî ïðåäè áðîåíè äíè? À ñåãà- âðúùàø ñå ñàìàòà òè! Íå ñå ñúäè! Íå ãî ïðàâè, Äàíè, çàùîòî îùå ïîâå÷å áîëè!
- Èñêàì äà òè êàæà íåùî!- òèõî, íî óáåäèòåëíî çàïî÷íà òÿ- Äíåñ, êîãàòî âëÿçîõ âúâ âîäàòà, çà äà ñïàñÿ Èãëèêà, àç âèäÿõ ñåáå ñè- ìîìè÷åòî, çàâúðçàíî êàòî æèâîòíî, áåçïîìîùíî íà äúðâîòî, êîåòî ÷àêàøå ñìúðòòà ñè- èíñòèíêòèâíî ñòèñíà ðúêàòà ìó ïî-çäðàâî, âúòðåøíî ãî ïîëàçèõà òðúïêè- Íî èçïèòàõ è åäíà âúòðåøíà ñèëà, êîÿòî ìå íàêàðà äà âäèãíà ðúêàòà ñè è äà ìó ñâàëÿ ìàñêàòà. Íî òîãàâà îòâîðèõ î÷è è îòíîâî íå âèäÿõ ëèöåòî ìó... Âèäÿõ íåéíîòî. Äâå óãàñíàëè î÷è, êîèòî ïëàìíàõà, êîãàòî ñðåùíàõà ìîèòå- áåç äà ñå óñåòè, Äàíè ñå áåøå ñãóøèëà ïîä ðàìîòî ìó, ñâèëà ñå â îñòàòúêà îò ïåéêàòà.
- Çíàåø ëè êîëêî ñèëà ñå èñêà, çà äà íàïðàâèø âñè÷êî òîâà? Äà ïðåâúçìîãíåø ñòðàõà â ñåáå ñè?
- ßâíî íå äîñòàòú÷íî, çà äà âèäÿ ëèöåòî ìó!
- È òîâà ùå ñòàíå... Èìà âðåìå?
- À íèìà òî ñåãà íå íè å âðàã? Òîé... Òå ñà íà ñâîáîäà! Äî êîãà?
- Íå ãî ìèñëè, Äàíè!...Êîãà ñå ñåòè çà áàáà Íàäà?
- Ñíîùè.
- Íî êàê? Ñëó÷è ëè ñå íåùî?
- Äà!- ïîå ñè äúëáîêî âúçäóõ- Áÿõ ïðè Ìàðèÿ. Ðàçáðàõ, ÷å ÷àêà äåòå... îò íåãî. Óñåòèõ ãî, íî óñåòèõ è îìðàçà êúì íîâèÿ æèâîò, ïóëñèðàù â íåÿ... Óñåòèõ íåãî... â íåÿ. È èçáÿãàõ. Íå çíàì êàê è íå ñúì ñèãóðíà, ÷å èñêàì äà ðàçáåðà, íî ñå ñëó÷è. Ñèãóðíî òè çâó÷à êàòî ëóäà!
- Íè íàé-ìàëêî!- ïðîøåïíà òîé.
- Èçëÿçîõ íàâúí çà ãëúòêà âúçäóõ è òàì íÿêîé ìå ïîçíà. È êîãàòî õâàíàõ ðúêàòà ìó, çà äà ñå çäðàâèñàìå, èìåòî íà áàáà Íàäà ñå èçñòðåëÿ â ãëàâàòà ìè!- Îðëèí òðåïíà.
- Äàíè?! Êîé áåøå òîçè ÷îâåê? Ïîìíèø ëè èìåòî ìó?
- Äà! Êàçà, ÷å ñå êàçâà... Ðàäî!
- Ñèãóðíà ëè ñè?- Îðëèí ïî èíåðöèÿ ÿ ïðèòèñíà ïî-çäðàâî äî ñåáå ñè.
- Çàùî? Êàêâî èìà? Çàùî ïóëñúò òè ñå óñêîðè?
- Åëà ñ ìåí, Äàíè! Íåêà ñå êà÷èì äî êàáèíåòà ìè äà âçåìà íåùî! Îò òàçè íîù îñòàâàø ïðè ìåí!


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 29.04.2020 @ 12:10:34 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 20:28:10 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.