Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 867
ÕóËèòåðè: 2
Âñè÷êî: 869

Îíëàéí ñåãà:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXVI

Ñúçäàëàòà ñå ñèòóàöèÿ ïðåäèçâèêà ãîëÿìà ñóìàòîõà è ïîâîäè çà ìíîãî âúïðîñè, êîèòî íÿìàøå êàê äà áúäàò çàäàäåíè íàâåäíúæ. Çà òîâà ìàëêî ïî ìàëêî âñè÷êè ñå ðàçîòèäîõà çà ïîíå êðàòêà ïàóçà íà ïñèõèêàòà è óìà.
Öÿëàòà èíôîðìàöèÿ, ñòðóïàëà ñå çà âåäíúæ îò Äàíèêà è Äàíàèë, óñïÿ äà ïîðàçáúðêà ðåäèöèòå è íàñòðîåíèÿòà. Âîéíèöèòå â ãëàâèòå èì òðÿáâàøå äà ïðîâåäàò íîâà ñòðîåâà ïîäãîòîâêà, à åìîöèèòå ïî âúçìîæíîñò, äà îòñòúïÿò ìÿñòî íà ðàçóìà.
Äàíè óñïÿ äà çàäúðæè Îðëèí, êàòî ëåêî ãî äðúïíà çà ðúêàâà è ìó êèìíà. Èñêàøå äà ïîãîâîðè ñàìî ñ íåãî.
- Êàêâî èìà, Äàíèêà?
- Íå çíàì. Òè ìè êàæè! Ñåãà, ñëåä êàòî ðàçáðà çà Íèêîë, íåùàòà ïî-ðàçëè÷íè ëè ñà çà òåá?
- Òè çíàåø, ÷å òÿ å ìîÿ...
- Áðàòîâ÷åäêà? Äà! È ñåãà èñêàì äà òè êàæà íåùî, êîåòî å ñàìî çà òâîèòå óøè. Ñïîìíèõ ñè ãëàñúò- äà! È êàçàõ çà íåãî íà âñè÷êè. Íî ñè ñïîìíèõ è îùå íåùî, êîåòî íå çíàì îò êîãî å áèëî èçðå÷åíî.
- Êîåòî êàñàå... íåÿ?- Äàíè êèìíà- Ìîëÿ òå, êàæè ìè! Íå ìå æàëè!
- Äóìèòå çâó÷àõà ïî ñëåäíèÿ ïîäîáåí íà÷èí „È áðàòîâ÷åäêàòà íà ïîëèöàé÷åòî ñå äúðïàøå äîñòà... Äúðïàøå ñå êàòî òåá!“ Òàêà âúðçàõ äâå è äâå. Åäâà ëè òè ïîìàãàì ìíîãî, íî èñêàì äà çíàåø, ÷å Íèêîë å áîðáåíî ìîìè÷å, èñêàì äà çíàåø, ÷å å æèâà! È íå ìè ñå ñúðäè, ÷å æåëàíèåòî ìè å äà îòèäà ïðè Ìàðèÿ. Òÿ íàèñòèíà èìà íóæäà îò ïîìîù.
- Àìè, àêî ñàìî òè ñè ñïîñîáíà äà ãè íàìåðèø?... Òàêà äå, äàëå÷ ïî-áúðçî îò íàñ?
- Âèå íàìåðèõòå äðóãèòå äâå, íàëè?
- Íî âñå ïàê... Ðàäîñò... Ìîæåøå...
- È ñ ìåí, òÿ ïàê íÿìàøå øàíñ. Íèêîé íå òðÿáâà äà ñå îáâèíÿâà çà òîâà.
- Êàæè ãî íà Ñëàâè! Çàùîòî òîé ñå ÷óâñòâà ëè÷íî îòãîâîðåí çà íåÿ.
- Òðÿáâà äà ñå íàñèëÿ, äà ñå îïèòàì äà ñè ãî ñïîìíÿ, íî êàê? Ïàìåò íà ñèëà íå ñå âðúùà!
- Çíàå, çíàå òÿ êîãà äà ñå çàâðúùà. Êàê ñè ñïîìíè èìåòî íà Àíäðåé?
- Êîé å Àíäðåé?- èçíåíàäà ñå Äàíèêà.
- Êàê òàêà? Òà òè êàçà èìåòî ìó ïðåäè ìàëêî? Òîé å äðóãîòî ìîì÷å, òîé å òâîé ïðèÿòåë- ñúùî êàòî Ñëàâè!
- ßâíî ñúì êàçàëà ñàìî èìå, áåç ðåàëíî äà ñè ñïîìíÿì ÷îâåêà çàä íåãî.
- È òîâà ùå ñòàíå... ñ âðåìåòî. À äî òîãàâà- ñòðàõ ëè ùå òå áúäåø â ïðèñúñòâèåòî íà Ñëàâè?
- Ïî-ñêîðî ùå ñå ÷óâñòâàì íåëîâêî, äà- îïðåäåëåíî ùå ìè áúäå äîñòà íåëîâêî è íåóäîáíî.
- Èìåííî! Çà òîâà ñåãà ùå îòèäåì ïðè Íèêîë ñ íåãî. Íî Àíäðåé ùå áúäå ñ òåá!
-Äîáðå! Ìîæå ïúê òîé äà óñïåå äà ìè ïîìîãíå, èëè àç äà óñïåÿ äà ñè ãî ñïîìíÿ. Óïëàøèõ äîñòàòú÷íî è äâàìàòà äíåñ. Ùå ïîíåñàò ëè îùå ìîåòî ïðèñúñòâèå.
- Êàêâî ãîâîðèø, Äàíè? Òàêàâà âñåîòäàéíîñò àç íèêîãà íå áÿõ âèæäàë äî ñåãà, òàêàâà æåðòâîãîòîâíîñò, ÷îâåùèíà è äîáðîòà! Âñè÷êî áèõà íàïðàâèëè çà òåá, âñè÷êî! È íåâúçìîæíîòî äîðè! Ñàì ñå óáåäèõ â òîâà. À àç ñúì ÷îâåê, êîéòî òðóäíî ñå äîâåðÿâà...
- Íî è ÷îâåê, êîéòî âÿðíî ïðåöåíÿâà!- óñìèõíà ñå òÿ. Òîâà ãî ñòîïëè- Áëàãîäàðÿ, Îðëèíå! Áëàãîäàðÿ òè çà âñè÷êî!- è èçëåçå îò ñòàÿòà...
- Åõ, Äàíè... Çàùî ñè òîëêîâà...
- Òîëêîâà?- Ñíåæàíà ñå áåøå âìúêíàëà âúòðå- Òîëêîâà êàêâà?
- Àëåêñàíäðîâà, íå òàêà äå! Äà ñòúïâàø ïî òåðëè÷êè å äîáðî ïîëèöåéñêî êà÷åñòâî, íî äà ïîäñëóøâàø...
- Äà ïîäñëóøâàì? Òà òè ñè ãîâîðèø ñàì íà ãëàñ!- íàïðàâî âïåðè ïîãëåäà ñè â íåãî è êàòî ÷å ëè çàïî÷íà äà êîïàå íàâúòðå ñ íàäåæäàòà, ÷å ùå èçðîâè íåùî- Ìíîãî ñè òðóäåí íà åìîöèè òè, ìíîãî...
- Äàâàé äà ðàçïðåäåëÿìå õîðàòà è ÷àñ ïî-ñêîðî äà ñïàñèì ìîìè÷åòàòà!
- Íå å ëè î÷åâèäíî? Àç, Äàíè è Àíäðåé è òè, Ñëàâè è Äàíàèë? Íå å ñëîæíî.
- Íèùî íå å ïðîñòî, Ñíåæàíà, íèùî... Íî äà- òúé äà áúäå. Ùå äúðæèì ïîñòîÿííà âðúçêà, íàëè?
- Òúé âÿðíî, Ñòðàõèëîâ!- óõèëè ñå òÿ è íàïðàâè íåùî êàòî êîçèðóâàíå ñ äâà ïðúñòà.
- Íå ìå ãúáàðêàé, Àëåêñàíäðîâà! Õàéäå, ñúáèðàé åêèïèòå! Àêî èìàìå óñïåõ è âñè÷êî ñå ðàçâèå áëàãîïîëó÷íî, ìîæå ïúê äà ñè ïîèñêàìå è ïîìîù îòâúí.
- Êîé çíàå, Îðëèíå, êîé çíàå...
Íîåìâðèéñêèÿò àðîìàò âå÷å áå íàñèòèë âúçäóõà. Èçïúëíèë ãî áå ñ âëàãà, ëèïñà íà ñëúíöå è îñåçàåì õëàä- ñèëíî íàñèòåí åñåíåí àðîìàò, íî öâåòíèÿò øàðåí êèëèì âå÷å îòñòúïâàøå íà êàëòà îò äúæäîâåòå è ñèâèÿò âîàë, êîéòî îáãðúùàøå îãîëåíèòå êëîíè íà äúðâåòàòà.
Âñè÷êè ñå êà÷èõà ïî êîëèòå. Äâåòå ãðóïè âîäà÷è ïîòåãëèõà â ïðîòèâîïîëîæíè ïîñîêè. Åäíèòå êúì ãîðàòà, äðóãèòå êúì âúðõà. Ñåãà îñòàâàøå ñàìî åäíî- äà ïîïúëíÿò ÷åòâúðòîòî ìÿñòî â àâòîìîáèëà...
Äàíèêà ñòîåøå îòïðåä, Ñíåæàíà êàðàøå, Àíäðåé ñå ðàçïîëàãàøå ñúñ çàäíèòå ñåäàëêè. Ñðåäàòà ãî óñòðîéâàøå èäåàëíî, çàùîòî ìîæåøå äà ÿ íàáëþäàâà. Îùå íå ìîæåøå äà ïðåöåíè, äàëè íåãîâàòà ïðèÿòåëêà áåøå ìîìè÷åòî, êîåòî ñåãà ãîíåøå ñ ïîãëåä áÿëàòà ëèíèÿ íà ïúòÿ è åäâà ïðèìèãâàøå.
- Çàùî êàçà îäåâå, ÷å Ìàðèÿ èìà ïî-ãîëÿìà íóæäà îò òåá?- íàðóøè ìúë÷àíèåòî Ñíåæàíà, à è îáè÷àøå äà ñè ÿ ïðîâîêèðà.
- Çàùîòî íå ѝ îñòàâà ìíîãî. Æåëàíèåòî äà ñå áîðè âå÷å ñèëíî îòñòúïâà íà îò÷àÿíèåòî, áåçâåðèåòî è áåçðàçëè÷èåòî. À è ôèçè÷åñêîòî ѝ ñúñòîÿíèå íèêàê íå å äîáðî...
- À òîâà îò êúäå ãî çíàåø?- îòíîâî ïîïèòà äåòåêòèâúò.
- È äà ñå îïèòàì äà òè îáÿñíÿ- íèòî ùå ìè ïîâÿðâàø, íèòî ùå ìå ðàçáåðåø! Ïðèåìè, ÷å ïðîñòî çíàì... è òîëêîç!- ïî ëèöåòî íà Àíäðåé ïðèáÿãíà ëåêà óñìèâêà, çàùîòî òîêó-ùî, òîé äîëîâè íåùî íàèñòèíà ïîçíàòî- îíçè èíàò áåøå òàì è ñåãà ñå ïîêàçà, à íà Àëåêñàíäðîâà ѝ ñå íàëîæè äà ïîíàñòúïè åãîòî ñè, çà äà íå ñå çàõàïÿò íàíîâî, à è... çíàåøå, ÷å èìà ïðàâî.
Ïúòÿò ñ êîëà äî òàì íå áåøå äúëúã. Âúðâåíåòî îáà÷å, êîåòî èì ïðåäñòîåøå, íèêàê íå áåøå ìàëêî. Ñâðÿõà êîëàòà íàáúðçî âñòðàíè îò ïúòÿ, êîëêîòî äà íå ïðå÷è è òðúãíàõà íàãîðå ïî ðàçêàëÿíàòà è äîñòà õëúçãàâà ãîðñêà ïúòå÷êà. Âîäàòà ñå ÷óâàøå îò ñàìîòî íà÷àëî, íî çà äà âèäèø ïúðâèÿ âîäîñêîê, òðÿáâàøå äà ñè ïîâúðâèø.
- Ðàâíèòå îáóâêè ùå òè ïðå÷àò, Ñíåæàíà!- êàçà Äàíè. Íÿìàø ñöåïëåíèå ñ êàëòà.
- Àç ùå ѝ ïîìàãàì êúäåòî å íóæíî!- îòâúðíà Àíäðåé, Ñíåæàíà ðàçøèðè î÷è è ïîâäèãíà ãëàâà, íî íå ñå îáúðíà çà äà ãî ïîãëåäíå, Äàíè íå ðåàãèðà.
- Äîáðå, òðúãâàìå óâåðåíî è ñ ïî-áúðçî òåìïî òîãàâà!
-Äàíè!- îòíîâî ñå âêëþ÷è Àíäðåé ñ ëåêà óïëàõà â ãëàñà, ÷å çà ïúðâè ïúò ѝ ïðîãîâàðÿ, ñëåä áîëåçíåíàòà è êóíôóçíà ñèòóàöèÿ, à çà îòâåòíàòà ðåàêöèÿ íå áå ñèãóðåí- Çíàåø ëè êúäå òî÷íî â êàíüîíà íà ãîðàòà å ìîìè÷åòî?- òÿ ñå îáúðíà è ãî ïîãëåäíà.
- Çíàì!- è ñå óñìèõíà. Òðúãíà íàïðåä.
Âÿðíî áúðçà êðà÷êà, øèðîêà èìàøå, íî òÿ ñÿêàø ñïðÿ äà ñòúïâà íà çåìÿòà. Ïðèëè÷àøå íà ñúðíà â ïîäñêîöèòå è ïðèäâèæâàíåòî ñè è íà àáñîëþòíà òèãðèöà â óñòðåìà è íåïîêîëåáèìîñòòà ñè íàïðåä ïî ïúòÿ. Ïðè âñå, ÷å Àíäðåé áåøå ìúæ è íåèí êîëåãà, äîáðå ñëîæåí ïðè òîâà è äîñòà àòëåòè÷åí, ãúðáà ѝ âèæäàøå ñàìî â ïðîäúëæåíèå íà ìèíóòà. Ñëåä òîâà òÿ ñå èçãóáè îò ïîãëåäà è íà äâàìàòà.
- Êàêâî ëè å ñòàíàëî ñ ìîÿòà Äàíè?... òèõè÷êî êàçà òîé, êîåòî íå áå äîñòàòú÷íî, çà äà óáåãíå îò îñòðèÿ ñëóõ íà Ñíåæàíà.
- Íå ñå îò÷àéâàé!- ñëîæè ðúêà íà ðàìîòî ìó, òîé ñå ïî÷óâñòâà ñòðàííî- ïðåæèâÿëà å äîñòà, ñòðàäàëà å ìíîãî è íèêîé íå å íàÿñíî òî÷íî êîëêî. Íî òðÿáâà äà òè êàæà, ÷å çà òàêàâà òðàâìà, òÿ äîñòà áúðçî ñå âðúùà êúì ñåáå ñè, ìàêàð è òîëêîâà áîëåçíåíî. Óæàñÿâàùè ãëåäêè âèäÿõòå è âèå äâàìàòà, óäàðúò è ïî âàñ íå áå ìàëúê.
-Êàæè ìè, Ñíåæàíà, Ñëàâè íàèñòèíà ëè èìà áëèçíàê?- ïîãëåäíà ÿ ñèëíî íàâúòðå ñ ïðåäèçâèêàòåëñòâî.
- Íèêîãà íå áèõ ñè ïîçâîëèëà äà èçëúæà çà òàêîâà íåùî. Äúëãî âðåìå ìè òðÿáâàøå äà ãî ðàçáåðà, íî ïîâÿðâàé ìè- è êàï÷èöà ñúìíåíèå äà èìàõ, íÿìàøå äà ñè ïîçâîëÿ äà ìó ãî êàæà. Åòî, ïîãëåäíè- òÿ áå âçåëà ñíèìêàòà ñúñ ñåáå ñè- Òîâà òîé ëè å?- òîé ÿ âçå è ÿ îãëåäà âíèìàòåëíî.
- Íå! Òîâà å äîáðî íåãîâî êîïèå... ìíîãî äîáðî áèõ êàçàë, íî áåíêàòà ïðè Ñëàâè å íà äðóãî ìÿñòî.
- Áðàâî, íèùî íå òè óáÿãâà, ìëàäåæî!
- Êîé çíàå êîëêî ïî-ìëàä îò òåá íå ñúì! È äà- íàáëÿãàì íà äåòàéëèòå.
- Äîáðå... Äîáðå... âäèãíà ðúöå Ñíåæàíà.
Êëîíêèòå è ëèñòàòà ñÿêàø ñàìè ïðàâåõà ïúò íà êðàêàòà ѝ. Ñÿêàø âñÿêà ïðå÷êà ñàìà ñå îòäðúïâàøå ïðåä íåÿ. Ñòèãíà äî íàé-âèñîêèÿ âîäîïàä è ñå ñïðÿ. Çàòâîðè î÷è è ñå çàñëóøà. Åëèìèíèðà ñáëúñúêà íà âîäàòà â êàìúêà, íà øóìÿùèòå îò âÿòúðà ëèñòà è ãîðñêè çâóöè.  ãëàâàòà ѝ ñåãà áå òèõî, ïëàøåùî... òèõî. Òîâà íàîñòðè îùå ïîâå÷å ñåòèâàòà ѝ. Íî... Ãëóõ òúòåí íàêàðà î÷èòå ïîä êëåïà÷èòå ѝ äà ñå ðàçäâèæàò. Íàâåäå ñå è îïðÿ ðúöå â çåìÿòà. Âèáðàöèÿòà óñåòè è òàì, à ñ íåÿ âå÷å èìàøå è ïîñîêà. Èçñòðåëÿ ñå áúðçî íàòàì. Ñòèãíà äî åäèí ïî-ãîëÿì êàìúê, êîéòî èìàøå âèä íà ñðÿçàí íà äâå, à êóõàòà ìó ÷àñò, ñå áå ïîòðóïàëà ñ ëèñòà. Òÿ ñåäíà îòãîðå ìó.
- Ìàðèÿ?- èçâèêà Äàíè- Ìàðèÿààà?- íåùî ïðîìúðäà êàòî ÷å ëè, òÿ ñå èçïðàâè- Ìàðèÿààà?- çàñèëè âèñî÷èíàòà íà ãëàñà ñè.
- Àçñññ- ïðîñêúðöà íÿêîé è åäíà ðúêà ñå ïëúçíà èç ïîä ëèñòàòà íà êóõàòà ñòðàíà íà êàìúêà. Äàíè ÿ îòðîâè íàáúðçî è ÿ ïðèòåãëè êúì ñåáå ñè. Áåøå íàòèêàíà âúòðå êàòî ïëîä â óòðîáàòà íà ìàéêà.
- Øøøø, ñïîêîéíî! Âå÷å âñè÷êî ùå áúäå íàðåä- Êðàêàòà íà òîâà ìîìè÷å áÿõà â îêàÿíî ñúñòîÿíèå- äúëáîêè íåêðîòèçèðàëè ðàíè, ïðè÷èíåíè îò îùå ïî-äúëáîêè ðàçðåçè- îòâðàòèòåëíà ìèðèçìà íà ãíîé, ãàíãðåíà è ðàçïàäàùà ñå ïëúò.
- Òîé... Òîé...
- Ñïîêîéíîîî, íåäåé, ñúáèðàé ñèëè ñåãà!- Äàíèêà ïðåâè êîëåíåòå ѝ, ïðèáëèæè ãè ïëúòíî äî òÿëîòî ѝ è ÿ îáõâàíà ñ ðúöåòå ñè. Êàòî ÷å ëè íÿêàêâà ïåñåí ñå ïîíåñå îêîëî òîâà ìðà÷íî ìÿñòî. Óñèëè ñå, ãëóõèÿò ðèòúì íà ñúðöåòî íà ðàíåíàòà äåâîéêà- ñúùî. Êîíñêè òðîïîò åõòåøå â çåìÿòà è ñÿêàø ðàçäèðàøå òúìíèíàòà... îêîëî òÿõ. Íå äàëå÷ îò òÿõ èìàøå è òóðèñòè, íî íèêîé íå èì îáúðíà âíèìàíèå, êîåòî áåøå ñòðàííî. Ñÿêàø íåâèäèìà ïåëåíà ðàçäåëÿøå ïîãëåäèòå èì îò òÿõ.
- Èìàøå... Òóê... Áåøå... Íÿêîé... Âèêàõ... Íèêîé íå ìå ÷ó...
- Ñåãà âå÷å ùå èìà êîé äà òå ñëóøà, Ìàðèÿ, ñåãà âå÷å ùå èìà-  òîçè ìîìåíò äîòè÷àõà Àíäðåé è Ñíåæàíà. À òîâà, êîåòî âèäÿõà íàïðàâî ãè ïîðàçè...
Ñëàâè ñòîåøå äî Îðëèí. Äàíàèë áåøå îòçàä. Äîñòà ñè ïîìúë÷àõà â íà÷àëîòî íà ïúòÿ. Ìíîãî íåóäîáñòâî â íåèçêàçàíîòî ìúë÷àíèå èìàøå ñåãà. À è êàê èíà÷å. Íèêîé íå áåøå íàÿñíî ñåãà, äàëè òîâà êîåòî èçðå÷å, íå áè áèëî ñòúïêà íàêðèâî... Ïàìïîðîâî íàáëèæàâàøå, êóëàòà íà âðúõ Ñíåæàíêà- ñúùî. „Êàê ìîæå äà ñè ñèãóðíà, ÷å å òóê? È ÷å å êóëàòà, à íå ïåùåðàòà?“- âñå îùå ñå ïèòàøå Îðëèí, íî êîãàòî òÿ ñå èçïðàâè ïðåä íåãî, â ñúçíàíèåòî ìó èçíèêíà „äðàñêàíèöàòà“ íà òàêà íàðå÷åíîòî „âðåòåíî“. Ñåãà âå÷å è òîé áå ñèãóðåí çà ìÿñòîòî.
- Õàéäå, ìîì÷åòà!- ïðîâèêíà ñå Îðëèí, âå÷å ñëèçàéêè.
- À äàëè íå ÿ å ïðîâåñèë íà ñàìàòà êóëà?- èðîíè÷íî è ãîð÷èâî êàçà Ñëàâè- Èëè îòíîâî ÿ å çàâúðçàë íà ñêàëà îêîëî íåÿ?
- Íèìà íèêîé íÿìàøå äà ÿ âèäè, àêî áåøå íà êóëàòà?- âìúêíà ßìóðëèéñêè.
- Çíàì ëè?- âäèãíà ðàìåíå Ñëàâè- Èçâðàòåíîòî ìó ñúçíàíèå è ñúâúðøåíè äåéñòâèÿ, ÿâíî ìîãàò äà ñêðèÿò âñè÷êî íàâñÿêúäå.
- Òè ñè ñ íàé-ãîëÿì îïèò òóê ñðåä íàñ!- çàñòàíà ïðåä íåãî Îðëèí- Òè âîäèø, Ñëàâè- íèå ñëóøàìå!
- Íî íàëè òè å áðàä‘÷åäêà? Òàêà äå- áðàòîâ÷åäêà? Ðîäà òè å?
- Òî÷íî çàðàäè òîâà! Åìîöèÿòà å ãðåøåí âîäà÷! Íå òðÿáâà äà ïðåõâúðëÿ çäðàâèÿ ðàçóì.
- À ìîÿò?... Çäðàâ ëè å ìîÿò ñåãà,... ïîëèöàé?- ïîãëåäíà ãî ñ ìúêà è îò÷àÿíèå.
- Íà òåá ðàç÷èòàì, Ñëàâè!- òâúðäî ïî ìúæêè ìó îòãîâîðè Îðëèí.
- Äàâàéòå äà îãëåäàìå! Äà íå ñå âàéêàìå ìíîãî!- êàçà Äàíàèë è òðúãíàõà.
- Ùå òðúãíåì îò âèñîêî êúì íèñêî!- êàçà Ñëàâè. Ïúðâî îòèâàìå íàé-îòãîðå íà Ïàíîðàìàòà, ñëåä òîâà íà äîëíîòî íèâî. Àç èìàì ãðèæàòà äà ïîãëåäíà ìåæäó äâåòå ÷àñòè- ìåæäèíêàòà.
- Íî òàì ñà ñàìî àíòåíè!- êàçà ßìóðëèéñêè- Íàëè å òåëåâèçèîííà êóëà?
- Òî÷íî çàðàäè òîâà!- äîñòàòú÷íî ëóä çà âðúçâàíå å òîÿ!- èçïëþ ÿäà ñè ïðåç çúáè Ñëàâè.
Ñëåä êàòî Ñòðàõèëîâ ðàçÿñíè íà ñëóæèòåëèòå êàêâà å ñèòóàöèÿòà, ñ ìîëáà äà íå âäèãàò ìíîãî øóì, íàïðàâèõà òàêà, ÷å å åäèíèÿò àñàíñüîð ãî ïèñàõà èçâúí ñòðîÿ ñ òàáåëà „íå ðàáîòè“ è òîé áå íà ðàçïîëîæåíèå ñàìî çà òÿõ. Åñòåñòâåíî òîâà ïîðîäè íåäîâîëñòâî, íî ïúê êúäå íå ñå ñëó÷âà íåùî äà ñå ðàçâàëè.
Êà÷èõà ñå â ïàíîðàìíîòî êàôå. Îò òàì áúðçî èçëÿçîõà íà òåðàñàòà. Ñëàâè íàïðàâè òðè ìèãíîâåíè êðúãà, êàòî çàáè ñïèðà÷êè ñàìî íà åäíî ìÿñòî, â êîåòî ñå çàãëåäà è áåç ìíîãî ìíîãî äà ñå öåðåìîíè, ñâàëè âúæåòàòà îò ðàìîòî ñè, îâúðçà ñå è ìåòíà ìàãíèòíèÿ êëèí íàãîðå.
- Åé, ìîì÷å, êúäå õóêíà, áðå?- èçâèêà Äàíàèë.
- Ñëàâè, êàêâî ïðàâèø?- ïîâòîðè Îðëèí ïîäèð íåãî.
- Îòêðèâàì ñè ãëåäêà!- åõèäíî îòâúðíà òîé.
- Ùå ñè ñ÷óïèø ãëàâàòà, íå ãî ïðàâèø íàðî÷íî, íàëè?- èçâèêà Ñòðàõèëîâ.
- È òàêà äà å, ïîëèöàé, ïóêà ëè òè?
- Ðàçáèðà ñå, ÷å ìè ïóêà, áå ÷îâåê! Êàêâè ñà òèÿ ïðèêàçêè?
- ‘Àéäå ñåãà! Ïúðâî áðàä‘÷åäêàòà, ïîñëå ìåíå ìèñëè!- è ñå èçñòðåëÿ íàãîðå, à òå äâàìàòà çàãðàäèõà ìÿñòî îêîëî ñåáå ñè, êîåòî åñòåñòâåíî ïðåäèçâèêà âíèìàíèåòî íà õîðñêèòå ïîãëåäè, íî ïîëèöåéñêèòå çíà÷êè âúçïðÿõà âúïðîñèòå... ïîíå çà ìîìåíòà. Èçìèíàõà ïåòíàäåñåò ìèíóòè. È êàêòî õóêíà, òàêà è òóïíà îáðàòíî ïðè òÿõ. Ñúñ ñêîê ñå ïðèçåìè è íà äâàòà ñè êðàêà è çàñòàíà îòíîâî ïðåä òÿõ.
- Íåêà ïîãëåäíåì è äîëíîòî íèâî, àìà ñïîðåä ìåíå òÿ å â ïîäíîæèåòî íà êóëàòà- ðèäà „Áóêîâàòà ïëàíèíà“.
- Êàêâî òå êàðà äà ìèñëèø òàêà?- ïîïèòà Îðëèí.
-Åëàòå ñ ìåíå è ùå âè ïîêàæà!- è ñëÿçîõà íà äîëíîòî íèâî. Ñëàâè áúðçî ñå îðèåíòèðà êîé ïðîçîðåö äà ñè îòâîðè, ÷å äàæå ñå è õâàíà çà íåãî è ñåäíà íà ïåðâàçà.
- Àìà òè íàèñòèíà ñè òúðñèø áåëÿòà ìàé, à?- ïóñíà êàòî çàáåëåæêà ñ ëåê óêîð Äàíàèë.
- Öÿë æèâîò, ïîëèöàé, öÿë æèâîò... îòãîâîðè Ñëàâè- Åëà, Îðëèíå, âèæ- íàëè íå òå å áúç îò âèñîêî?
- Íå! Êàòî òåáå íå ìîãà, íî... íå.
- Âúðøèø ðàáîòà. Âèæ, ïîãëåäíè íàòàòúê!- è ãî íàêàðà äà ïðîñëåäè ïîñîêàòà íà ïðúñòà ìó- Âèæäàø ëè áîðîâèÿ êðúã? Áðîé îò òóêà- ÷åòâúðòèÿ. Íå ñìÿòàø ëè, ÷å â êëîíèòå íà êîðîíàòà ìó ñå å „çàïëåë“ íÿêîé?- òóê Îðëèí ãî èçãëåäà ñ âúçõèòà. ßâíî îïèòúò ñè êàçà äóìàòà- çíàåøå íà êúäå äà ãëåäà òîâà ìîì÷å. Íÿìàøå çíà÷åíèå ìîòèâàöèÿòà ìó ñåãà- òîé ãî âèäÿ îò äâåñòà ìåòðîâà êóëà, ïîãëåäúò ìó ÿâíî çíàåøå êúäå äà òúðñè.
- Äàâàéòå áúðçî äà ñëèçàìå è äà îòèâàìå íàòàì!
Ñëÿçîõà îò êóëàòà, èçëÿçîõà îò òàì è àñàíñüîðúò îòíîâî çàðàáîòè. Ñòðåëíàõà ñå íà áåãîì êúì ìÿñòîòî, çà êîëà è íå ïîìèñëèõà. Îùå ïåòíàäåñåò-äâàäåñåò ìèíóòè... Ñòèãíàõà. Íàèñòèíà òàì èìàøå ÷îâåê. Íàèñòèíà òàì èìàøå æåíà. Çàâúðçàíà âúâ âúçìîæíî íàé-âèñîêàòà ÷àñò íà áîðà ñ ðàçêúñàíà áÿëà, îêàëÿíà ðèçà è íàìåòêà, ïðèëè÷àùà ÷óâàë îò àáà, ïîðàçêúñàíà çà ìÿñòî íà ãëàâà è ðàìåíå. À ãëàâàòà ѝ âèñåøå íàäîëó. Êðàêàòà ѝ îáà÷å áÿõà çàáèëè ïåòè â êëîíèòå ñ íàé-ãîëÿìà âúçìîæíîñò çà òîâà è ïðèñâèòè â êîëåíåòå. Ðúöåòå áÿõà ðàçïúíàòè äà äâà "„èãëåíè ðúêàâà“.
- Íèêîë!- èçêðåùÿ Îðëèí- Íèêîîîë!- êîñèòå ëåêî ïîìðúäíàõà, ïîñëå ñå ïîâäèãíà è âðàòúò, áðàäè÷êàòà è íîñà ñå ïîêàçàõà, à ïîñëå è î÷èòå. È êîãàòî óñïÿõà äà ôèêñèðàò ãëàñà, òëååùèÿò ïëàì â òÿõ, íàïðàâî èçáóõíà â ïîæàð.
- Îðè! Îðè, òè ëè ñè?
- Äà, Íèêîë÷å, íå ìúðäàé! Ñåãà èäâàì!
- È äà èñêàì- íå ìîãà!- â ñìåõîïëà÷ îòâúðíà òÿ. Êàòî çàêîâàíà ñúì òóê.
- Îðè?- çàêà÷è ãî Ñëàâè.
- Øøøò, òèõî ñåãà! Èäâàì, Íèêîë!
- Íåäåé, íåêà àç!- êàçà Ñëàâè. Áúðçî ùå ÿ ñâàëÿ, íå áîé ñå. Âÿðâàø ëè ìè?- è ãî ïîãëåäíà.
- Âÿðâàì òè!- ñúùî òîëêîâà óâåðåíî ìó îòâúðíà Îðëèí.
Ñëàâè íàðàìè âúæåòî è ñå ïîêàòåðè íàãîðå.
- Çàùî íå ñå âúðçà, áðå?- èçâèêà ßìóðëèéñêè.
- Âúæåòî å çà íåÿ, íå çà ìåíå!- èçâèêà Ñëàâè.
- Íèêè? Íèêîë÷å? Ñåãà ïðè òåá ñå êà÷âà Ñëàâè! Òîé ùå òè ïîìîãíå äà ñëåçåø!- èçâèêà ѝ Îðëèí.
Ñëàâè áúðçî ïðåìÿòàøå êëîíèòå ïðåç ðúöåòå è ïîä êðàêàòà ñè. Åäèí áîð åäâà ëè ïðåäñòàâëÿâàøå òðóäíîñò çà íåãî. Êîãàòî çàïî÷íà äà ñå èçðàâíÿâà ñ òÿëîòî ѝ îáà÷å, íåùî ãî æåãíà ñèëíî. Äîæàëÿ ìó, ìîæå áè çàðàäè ãëåäêàòà è çà ìèã ïðîáÿãíà ìóñêóëíà òðúïêà íà ñëàáîñò ïðåç òÿëîòî ìó, íî òîé ñå îâëàäÿ, ïîå äúëáîêî âúçäóõ è ïðîäúëæè. Òîëêîâà íåæíà è òîëêîâà ìíîãî ðàíåíà. Äúëáîêè ðàíè ñúñ ñëåäè îò çàñúõíàëà êðúâ, êîÿòî âúïðåêè êàëòà, âñå îùå ñè ëè÷åøå ìåæäó è ïî êðàêàòà ѝ. Ïîä ðèçàòà ìó ñå ñòîðè, ÷å âèäÿ ïðîðåç âúðõó êîðåìà, ìîæå áè íå äúëáîê, çà äà å æèâà, íî ïëúòòà áå çàøèòà êàòî ñ òåëáîä. Èçðàâíè ñå ñ ïîãëåäà ѝ è âúïðåêè, ÷å ãëàâàòà áå íàâåäåíà... Ñúùèòå î÷è êàòî íà áðàòîâ÷åä ñè, ñúñ çàãàäêà, ÷å ìîæå áè ñà ñå óñìèõâàëè íÿêîãà, ñúñ ñúùàòà äîçà äèâîòèÿ â òÿõ, êîÿòî ìîæå áè áå è ïðè÷èíàòà Íèêîë äà å æèâà. Ñëåäèòå îò áîðáà ñè ëè÷àõà. Íå ñå áå îñòàâèëà è çà ìèã. Òîâà ãî âúçõèòè.
- Íèêîë?- òèõî ïðîøåïíà òîé, òÿ ñå èçâúðòÿ- íàèñòèíà ñ ãîëÿìî óñèëèå. Íàöåïåíèòå îò ñòóäà ðàíè ïî ëèöåòî ѝ, íå ñêðèâàõà êðàñîòàòà è íåæíîñòòà ѝ- Èìåòî ìè å Ñëàâè. Ñåãà ùå òè ïîìîãíà êàòî ïúðâî ùå òå ïðèêðåïÿ êúì ìåí, êàòî èçïîëçâàì âúæåòî, ñëåä òîâà ùå ñðåæà òîâà íà ðúöåòå òè, íàëè?- òÿ ñå îïèòà äà ñå óñìèõíå, íî áåøå òðóäíî ÿâíî ñåãà. Òîé íàïðàâè òîâà, êîåòî ѝ êàçà- Ñåãà ñïîêîéíî îòïóñíè ðúöåòå ñè íà ìåí, âúðõó ðàìåíåòå ìè, òî÷íî òàêà, áðàâî ìîìè÷å! Ñèëíà ñè! Ñåãà ùå ñëÿçà åäíî íèâî íàäîëó è ïîëåêà ùå èçäúðïàì êðàêàòà òè. È áàâíè÷êî ùå ñëåçåì è äâàìàòà, íàëè?
- Ùå ñëåçåì... äà!- òèõî è ñ ãîëåìè óñèëèÿ ìó îòâúðíà òÿ. Íî ñëåä äåñåòèíà ìèíóòè, âå÷å áÿõà äîëó. Îðëèí áåøå èçâèêàë ëèíåéêà. Ñëàâè ÿ ïðåíåñå â ðúöåòå ìó.
- Âñè÷êî ñâúðøè, Íèêîë! Âå÷å ñè ïðè ìåí, Íèêè! Íÿìà ñòðàøíî!- íèêîé îòäàâíà íå áå âèæäàë èíñïåêòîð Ñðàõèëîâ â òàêîâà ñúñòîÿíèå- àáñîëþòíî ÷îâåøêî óìèëåíèå è áåçìåðíà áëàãîäàðíîñò.
- Áëàãîäàðÿ òè, Ñëàâè, íàèñòèíà!- òóê è òîé ñå ðàçìåêíà.
Îðëèí êèìíà íà ßìóðëèéñêè äà ñúîáùè íà äðóãèÿ åêèï, ÷å ñà ÿ íàìåðèëè, òå èì îòâúðíàõà ñúñ ñúùîòî. À êîãàòî ÿ êà÷è íà ëèíåéêàòà, ñå îáàäè íà ëåëÿ ñè è ñúñ ñúëçè â ãëàñà è òóê-òàìå â î÷èòå ѝ êàçà äà îòèäå â áîëíèöàòà, è ÷å ùå ñå âèäÿò òàì.

Äàíèêà áå ïðåãúðíàëà Ìàðèÿ êàòî ñâîå äåòå. Ëèñòàòà õâúð÷àõà âèõðåíî îêîëî òÿõ. Ñòîðè èì ñå äîðè, ÷å çåìÿòà ñå òðåñå. Êàê ìîæå òÿëîòî ѝ òîëêîâà ðàíè è áîëêà äà ïîíåñå. Ðàíåíàòà óìèðàùà ñïàñÿâà. Êàê? Êàêâî ñå êðèåøå â íåÿ...
Âÿòúðúò óòèõíà. Äàíèêà èçïúøêà è ñå îòïóñíà íàçàä, ñÿêàø îñòàíà áåç ñèëè. Àíäðåé îòèäå äà ïîìîãíå äà èçïðàâè Ìàðèÿ è ÿ ïðåíåñå â ðúöåòå íà Ñíåæàíà. Ëèíåéêà âå÷å ïúòóâàøå êúì òÿõ, íî âñå ïàê òðÿáâàøå äà ñëÿçàò äîëó. Ñíåæàíà ìó êèìíà, ÷å áàâíè÷êî è ïîëåêà, ùå òðúãíàò ñ Ìàðèÿ, êîÿòî ìîæåøå äà ñòúïâà, ìàêàð è áàâíî ïî çåìÿòà. Òîé îòèäå è êëåêíà äî Äàíèêà.
- Äîáðå ëè ñè?
- Äà, äîáðå ñúì!- è èçòúðñè êîñàòà ñè. Ñÿêàø îùå åäèí ÷åðåí ñëîé ïàäíà îò íåÿ.
- Ñèãóðíà ëè ñè?
- Äà, Àíäðî, íå ñå ïðèòåñíÿâàé!
- Êàê ìå íàðå÷å?- ñåïíà ñå òîé.
- Àíäðî!- ïîãëåäíà ãî ñ óñìèâêà òÿ- Íå ñå ïëàøè. Çíàì êîé ñè. Ñïîìåíèòå ìå âðúõëèòàò êàòî ïðèëèâè. Îòëèâ çà ïî÷èâêà íÿìà. Ñåãà âå÷å è òàçè Äàíèêà çíàå êîé ñè- ñúëçèòå ïîòåêîõà- È äâåòå ïîäíàñÿìå ñâîèòå íàé-èñêðåíè è ãîëåìè èçâèíåíèÿ è... ñúæàëÿâàì çà âñè÷êî, êîåòî òè ïðè÷èíèõ è êîåòî ÷ó îò ìîÿòà óñòà! Íàðàíèõ è òåá è... íåãî.
- Ñññ... Ñëàâè?
-Ñúæàëÿâàì, íî îùå íå ñè ãî ñïîìíÿì. Íî âå÷å ìîãà äà êàæà, ÷å î÷èòå... îíçè çìèéñêè ïîãëåä, êîéòî ðàçöåïâà ãëàâàòà ìè è ñåãà... íå ìó ïðèíàäëåæàò è íèêîãà íå ñà áèëè íåãîâè! Íèòî òå... Íèòî ãëàñúò, ïðèêðåïåí êúì òÿõ!
- Ìîæåø ëè äà ñå èçïðàâèø?- ïîïèòà òîé.
- Ìîãà, ðàçáèðà ñå!- è ñå èçïðàâè ðÿçêî, íî çàëèòíà. Òîé ÿ ïîäïðÿ íà ñåáå ñè- Äîáðå ñúì!
- Çíàì!- óñìèõíà ñå òîé- Ñåãà âå÷å çíàì òîâà! Èíàòúò ïðèíàäëåæè íà òàçè Äàíèêà, êîÿòî ïîçíàâàì îò ìíîãî, ìíîãî îòäàâíà...
Âúðíàõà ñå â óïðàâëåíèåòî... áåç Îðëèí. Îòäàâíà äíåâíàòà ñâåòëèíà áå îòñòúïèëà ìÿñòî íà íîùòà, íî âúïðåêè òîâà òàçè íîù ãðàäñêîòî îñâåòëåíèå ñâåòåøå ïî-ÿðêî îòâñÿêîãà... Äîðè íåãîâàòà ñÿíêà íå óñïÿ ñúâñåì äà ñå ñêðèå çàä úãúëà.
Îðëèí áå îòèøúë â áîëíèöàòà. Ñåãà è ëåëÿ ìó ñúñ ñèãóðíîñò èìàøå íóæäà îò íåãî. Ñëàâè è Àíäðåé ñå ñúáðàõà è ñå äðúïíàõà äà ñè ïîãîâîðÿò. Ïúðâèÿò óìèøëåíî çàñòàíà ñ ãðúá êúì íåÿ. Äàíè ñå ïî÷óâñòâà íåëîâêî è òðúãíà êúì òÿõ... òðÿáâàøå äà ãîâîðè ñ íåãî, íî...
- Äàíèèè! Äàíèêà?- òÿ ñå îáúðíà. Íà âõîäíàòà âðàòà ñòîåøå Èðèíà. Áå õâàíàëà çà ðúêà åäíî ìàëêî ìîì÷å.
- Òîíè?- èçóìè ñå ñúñ ñìåñåíè ÷óâñòâà Ñíåæàíà è ñå çàòè÷à êúì òÿõ..

Ãëàâà XXVII

Âçîðúò ìó íàäõâúðëÿøå óìèøëåíî ñâàëåíàòà ðàìêà íà òúìíèòå î÷èëà. Ãëåäàøå ãè ìíîãî ñúñðåäîòî÷åíî è íå èçïóñêàøå íèùî îò î÷è- îñîáåíî íåÿ. Íàäìåííèÿò ìó õèùíè÷åñêè ïîãëåä ÿ ïîãëúùàøå, à â óìà ñè ìèñëåíî ÿ ïðåãðúùàøå- ïðèòåãëÿøå, ñòèñêàøå, ïðèòåæàâàøå ÿ... âúâ ôèëìà, êîéòî ñå ðàçèãðàâàøå â ãëàâàòà ìó ñåãà. Òÿ áå ãëàâíà ãåðîèíÿ, àëà òîé íÿìàøå êúñìåòà äà áúäå ãëàâíèÿò ãåðîé. È òîâà ðàçáèâàøå ñúçíàíèåòî ìó êàòî äèâ ïîðîé... Õâúðëè äîãàðÿùèÿ ôàñ íà àñôàëà è òàêà ãî çàòðè ñ êðàê, ñÿêàø ñå îïèòâàøå äà ãî çàêîïàå â íåãî- åé òàêà îò èíàò è áåçñèëèå. Íî îïðåäåëåíî áå ãîòîâ äà ïðåäïðèåìå íåùî. Òðóäíî äóøè÷êàòà ìó ìîæåøå äà ñå ñòúðïè áåçäåéñòâàùà îùå äúëãî âðåìå.
Êîãàòî âå÷å ñâåòëèíàòà íà ëàìïàòà ìó ñå ñòîðè òâúðäå ÿðêà, ðÿçêî èçâè ãðúá è ïðèòåãëè ñÿíêàòà ñè â ïîñîêà íà ïàðêà. Íî òîçè ïúò íå îñòàíà íåçàáåëÿçàí. Íà îòñðåùíàòà óëèöà, çàä úãúëà íà êìåòñòâîòî, íÿêîé ãî íàáëþäàâàøå. Ïðèìèãâàíå ñêðèòî çàä êà÷óëêà, ñëåä òîâà è ïîãëåäúò ñå ñêðè èç ïîä íåÿ. È òðúãíà ñëåä íåãî...
- Äàíè ñå ïî÷óâñòâà íåëîâêî. Ïîçíàâàøå òàçè æåíà. Íî òÿ òàêà èçâèêà èìåòî ѝ, ÷å òðúïêèòå ïëúçíàëè ïî ðúêàòà ѝ, ñåãà áàâíî, íî ñèãóðíî îáõâàùàõà öÿëîòî ѝ òÿëî. Çàùî?
- Àç... Àààìèèè... Çäðàâåéòå!- íè â êëèí, íè â ðúêàâ çàïåëòå÷è òÿ.
-Òîíè, ìèëè÷úê, çàùî ñè òóê?- íåñúçíàòåëíî â òîçè ìîìåíò Ñíåæàíà ïîå èíèöèàòèâàòà è ñâàëè ìàëêî íàïðåæåíèåòî îò Äàíèêà è öåíòúðà íà âíèìàíèå â ðàçãîâîðà ïîå ñàìàòà òÿ.
- Àìà, ìàìî?- îêîêîðè äâà òîïëè ëåøíèêà ìàëêèÿò- Íå ñå ëè ðàäâàø äà ìå âèäèø?
- Êàê èçîáùî ìîæåø äà ñè ãî ïîìèñëèø, ìîì÷åòî ìè?- è ãî ïðåãúðíà òîëêîâà ñèëíî, ÷å äàæå ãî ðàçãàùè- Ïðîñòî... ìå èçíåíàäà. À êàê äîéäå âñúùíîñò?
- Òàòè ìå äîêàðà.
- À êàê ñå çàïîçíà ñ òàçè ìèëà äàìà, êîÿòî òå äîâåäå ñåãà ïðè ìåí?
- Àìè òàòè çíàå êúäå æèâååø òóêà è êîãàòî íå òå íàìåðè, ìå îñòàâè íà ëåëè÷êàòà è òàêà- ÷èñòîñúðäå÷íî ñè êàçà ìàëêèÿò- Àìà òÿ å ìíîãî äîáðà è ìå äîâåäå âåäíàãà.
- Òàêàâà å òÿ, Òîíè, òàêà å!- óñìèõíà ñå òÿ, ïîãëåäíà íàãîðå è òèõè÷êî ïðîìúðìîðè: „Êîëêî òèïè÷íî, ãîñïîäèí ñúäèÿ? Êîÿ ñúì àç, ÷å äà ìè ñå îáàäèø è äà ìè äàâàø îáÿñíåíèÿ?“
- Áëàãîäàðÿ òè, Èðèíà, íàèñòèíà!- êàçà Ñíåæàíà è êèìíà â çíàê íà ïðèçíàòåëíîñò. Èìåòî íàêàðà Äàíèêà äà ñå ñòðåñíå çà âòîðè ïúò. „Èðèíà“? Çàùî ìè çâó÷è òîëêîâà ïîçíàòî è âñå ïàê òîëêîâà... äàëå÷íî?“- ïîìèñëè ñè òÿ.
- Íÿìà çà êàêâî, Ñíåæàíà! Òè áå òîëêîâà äîáðà êúì ìåí è Ïëàìåí. Îòâîðè äîìà ñè çà äâàìà íåïîçíàòè!- „Ñåãà ïúê Ïëàìåí!? Êàêâî ñòàâà òóê?“- âñå ïî-ñèëíî çàáëúñêà ñúðöåòî ѝ, íî Àëåêñàíäðîâà ãî çàáåëÿçà è...
- Òîíè, äàé ìè ðúêà è åëà ñ ìåí!- è ãî õâàíà- Èðèíà, ìîæå ëè äà äîéäåø ñ ìåí äà ïîãîâîðèì çà ìàëêî íàñàìå? Èñêàì äà òå ïîìîëÿ íåùî.
- ßìóðëèéñêè?!- ïðîâèêíà ñå Ñíåæàíà- Çàêàðàé ìîëÿ òå Äàíè â áîëíèöàòà!- è ìó ñìèãíà ìíîãîçíà÷èòåëíî, Äàíèêà çÿïíà.
- Äà, øåôå!- îòèäå òîé äî íåÿ-Õàéäå, Äàíè!- íàëîæè ìó ñå ëåêî äà ÿ ïîäðúïíå. Åäâà òîãàâà ÿ èçêàðà îò óíåñà ѝ è òÿ çàìèãà íà ïàðöàëè.
- Çàùî îòèâàìå òàì?- ïîïèòà òÿ.
- Íå èñêàø ëè äà âèäèø ìîìè÷åòàòà?
- Èñêàì êàê äà íå èñêàì! Îñîáåíî Íèêîë.
- Àìè äîáðå òîãàâà, äà òðúãâàìå!- âçå ÿêåòî ñè, ïîáóòíà ÿ ïðåç êðúñòà, çà äà òðúãíå, òúé êàòî òÿ ïàê ñå áå çàçÿïàëà íà îáðàòíî è èçëÿçîõà.
Ñíåæàíà ãè íàêàðà äà âëÿçàò â êàáèíåòà ѝ è çàòâîðè âðàòàòà. Îòâîðè øêàô÷åòî, êúäåòî äúðæåøå äðåõèòå ñè è èçâàäè äåòñêà èãðà÷êà íà ïîëèöåéñêà êîëà. Äàäå ÿ íà Òîíè. Ìàëêèÿò íàïðàâî ñå ïðúñíà îò êåô è âåäíàãà âëåçå ïîä áþðîòî íà ìàéêà ñè è çàïî÷íà äà ïðåñëåäâà ñâîèòå âúîáðàæàåìè ïðåñòúïíèöè ñ íîâàòà ñè êîëà. Èðèíà ñå ïîïðèòåñíè è ïîáúðçà äà ïîïèòà.
- Êàêâî èìà? Ñ ìîÿòà Äàíè ëè ñòàâà íåùî? Çàùî ÿ ïðàòè äà õîäè â áîëíèöàòà?
- Íå, ñïîêîéíî. Íà íåÿ íèùî ѝ íÿìà!- êàçà Ñíåæàíà è ÿ õâàíà çà ðàìîòî- Íî òÿ èìà íà êîãî äà ïîìîãíå òàì, à ïîâÿðâàé ìè- òîâà ïúê ïîìàãà íà íåÿ, à ñ âðåìåòî ùå ïîìîãíå è íà òåá.
- Çíà÷è âñè÷êî å íàðåä?
- Êàòî çà íåÿ... äà!- îòãîâîðúò áåøå äîñòàòú÷íî ÿñåí, çà äà íàêàðà Èðèíà ñïîðåä ñåãàøíîòî ïîëîæåíèå äà ñå óñïîêîè- Ìîãà ëè äà òå ïîìîëÿ çà åäíà óñëóãà?- äîéäå íà òåìàòà Àëåêñàíäðîâà.
- Ðàçáèðà ñå, êàæè?- áåç êîëåáàíèå îòâúðíà Èðèíà.
- Ìîæå ëè äà ñå âúðíåø â äîìà ñè è äà äîâåäåø ßíèíà ñúñ ñåáå ñè òóê ïðè íàñ?
- Òîâà ïúê çàùî?
- Çàùîòî ùå ÿ çàïîçíàÿ ñúñ ñèíà ѝ!- Èðèíà ïîêðè óñòàòà ñè ñ ðúöå îò èçíåíàäâàùèÿ è íåî÷àêâàíî âíåçàïåí îòãîâîð.
- Êàêâî ãîâîðèø? Êàê òàêà?
- Âðåìå å æèâîòúò äà âúçíàãðàäè òàçè æåíà ïî íÿêàêúâ íà÷èí è êàêâî ïî-äîáðî íà÷àëî îò òîâà?
- À ñèãóðíà ëè ñè â äóìèòå ñè, â òîâà, êîåòî ìè ãîâîðèø?
- Íàïúëíî! Òîëêîâà ñèãóðíà, ÷å ìîãà äà ïîòâúðäÿ ñîáñòâåíèòå ѝ ñúìíåíèÿ çà áëèçíàöè, íîîî... òóê ðàçáðà, ÷å êàçà ìàëêî ïîâå÷å îò íóæíîòî, íî áå òâúðäå êúñíî äà ñè ïðèáåðå äóìèòå îáðàòíî.
- Êàêâî „íî“? Ìîëÿ òå, êàæè ìè! Íå ñìÿòàø ëè, ÷å èìàì ïðàâî äà çíàì ñ îãëåä íà ÷÷÷... ÷îâåêà, êîéòî íè ñâúðçâà â ìèíàëîòî?
- Äîáðåå, äîáðå... Íàèñòèíà ñúìíåíèÿòà ѝ èçëÿçîõà îñíîâàòåëíè. ßíèíà èìà áëèçíàöè. Ïî ìåæäó ñè îáà÷å òå íå ñå ïîçíàâàò è äî ñêîðî åäèíèÿò è íå ïðåäïîëàãàøå çà ñúùåñòâóâàíåòî íà äðóãèÿ, à çà íåãî âåðîÿòíî âñå îùå å òàêà, íî... Âòîðèÿò å... Óôôô... Ïðåñòúïíèê å!- íàé-ñåòíå èçðèãíà Ñíåæàíà.
- Ïðåñòúïíèê? ×àêàé ìàëêî!- òóê òîíúò íà Èðèíà ñå ñìåíè- È òîçè ïðåñòúïíèê èìà ëè íåùî îáùî ñ... ìîÿòà Äàíè?- èíñòèíêòúò íèêîãà íå ëúæå åäíà ìàéêà, à òàêà è òàêà âå÷å ñå áåøå èçòúðâàëà, Ñíåæàíà ðåøè äà äîâúðøè.
- Äà! Èìà! Íî è àç íå ìîãà äà òè êàæà ïîâå÷å îò òîâà, çàùîòî îùå íå çíàì âñúùíîñò êàêâî ùå äà å òî!
- Ñèãóðíà ëè ñè?... ×å íå çíàåø?- òóê âñå åäíî íåâèäèìà êóêà ñå çàêà÷è â ãúðëîòî ѝ. Êàê ñå ëúæå åäíà ìàéêà?
- Õêððúúì!- ïðî÷èñòè ñè ãúðëîòî Ñíåæàíà- Ñèãóðíà ñúì!
- Äîáðå! Çàùîòî îòèâàì ïðè ßíèíà. Îùå óòðå ùå áúäà ïðè íåÿ è ÿ âçèìàì ñ ìåí. Ùå òè ÿ äîâåäà! Ùå òå ïîìîëÿ îáà÷å è àç çà íåùî!- ñ àáñîëþòíà òâúðäîñò â ãëàñà êàçà Èðèíà.
- È êàêâî å òî?... Êàæè?!
- Èñêàì äà ïðèñúñòâàì íà ðàçãîâîðà âè!
- Íî, àêî òÿ ïîæåëàå äà...
- Íå ìå èíòåðåñóâà!- ëåêî ïîâèøè òîí è Ñíåæàíà çíàåøå, ÷å â ìîìåíòà èìà àáñîëþòíîòî ïðàâî äà ãîâîðè òàêà- Òè çíàåø êàê!- è òðúãíà êúì âðàòàòà. Ïî÷òè èçëÿçëà, Èðèíà èçâúðíà ãëàâà êúì íåÿ.
- È âñå ïàê!- îïèòà ñ òîíà íà âëàñòòà, ñ êîÿòî ðàçïîëàãàøå ïîëèöàéêàòà, íî è òîé íå ïîìîãíà, Èðèíà ÿ îòñâèðè.
- Ñëàâè å íåèí ñèí, íàëè?- îòãîâîð íå áåøå íóæåí... çàòâîðè âðàòàòà è ñèëàòà ѝ ñå ñòîïè. Ñâëå÷å ñå ïî ïðîòåæåíèåòî íà ïåðâàçà è ñå îòïóñíà íà çåìÿòà. Êàêâî ѝ ñå âúðòåøå â ãëàâàòà ñåãà? Ëåêèòå óäàðè â ñòåíàòà íå ïîìàãàõà îñîáåíî... Ñëåä äåñåòèíà- ïåòíàéñåò ìèíóòè ñå ïîñúáðà, ñúâçå è èçïðàâè, à îùå òîëêîâà ïî-êúñíî, âå÷å áåøå è â àâòîáóñà.
- Ìàéêî ìèëà, êàêâà ÿ ñâúðøèõ? Ïðàâ å Îðëèí... Àìà è àç ñúì åäíà... Óôôô! Àððð!- è òðîïíà ñ þìðóê íà áþðîòî, ïðîïóñêàéêè ôàêòà, ÷å ìàëêèÿò âñå îùå å òàì îòäîëó è ñè èãðàå...
- Ìàìî, áå! Êîëàòà ìè ïîäñêî÷è ÷àê. Ùî òðúøêàø òàêà ñ ðúêà ïî ÷èíà?
- Ïî áþðîòî, Òîíè, ïî áþðîòî... Ñúæàëÿâàì- òèõè÷êî êàçà òÿ ïî-ñêîðî íà ñåáå ñè è îòèäå äî ïðîçîðåöà „Èçòúðâàì ñè åìîöèèòå, à òóê è ñåãà íå å ìÿñòî çà òîâà! Ê‘âî ïðàâèø, áå Ñíåæàíà. Òà òè ñè ïîëèöàé!“- õîêàøå ñå äúëãî âðåìå òÿ íà óì, çàùîòî ñåãà ñè ïðèïîìíè è íåéíèòå äóìè- è ïîãëåäíà ñèíà ñè ñ ìíîãî îáè÷, íî è ñòðàõ...
ßìóðëèéñêè íå áúðçàøå. Êàðàøå íÿêàê ñè îòíåñåíî è òîâà íå ѝ óáÿãíà îò ïîãëåäà. Äàæå íàïðàâèõà íÿêîëêî äúëæèíè ïî äâåòå öåíòðàëíè è ìèíàõà ïîêðàé öåíòúðà è öúðêâàòà äâà ïúòè.
- Êàêâî èìà?- ïîïèòà ãî òÿ.
- Êàêâî?- ëåêî ïîäñêî÷è íà ñåäàëêàòà òîé.
- Óìèñëåí ñè. È â ïîãëåäà òè èìà òúãà... Çàùî?- òîé ÿ ïîãëåäíà è ñå çàìèñëè ïðåäè äà îòãîâîðè, íî ïîãëåäúò ѝ ìó äàäå íóæíàòà ñìåëîñò.
- Æåíà ìè, Äàíè... Ëèäèÿ å ìíîãî áîëíà.
- Êàêâî ѝ å?- íåæíî è ñ ìúêà â ãëàñà ïðîäúëæè òÿ, íî âñå òàêà íàñòîÿòåëíî.
- Áðåìåííà å!
- Íî òîâà å ÷óäåñíî!- ïîáúðçà äà âúçêëèêíå òÿ.
- Íî å è ñ ïîñëåäåí ñòàäèé íà ðàê!- òóê ãëàñúò ìó ñå ðàçòðåïåðè è òîé ñå ðàçïëàêà- Òÿ ãî ñêðè îò ìåí ñàìî çàùîòî òîâà äåòå áå òîëêîâà äúëãî ÷àêàíî. Òÿ å çíàåëà, Äàíè!- òðÿñíà ñ ðúêà ïî âîëàíà- Çíàåëà è å èçáðàëà äà íå ìè êàæå, çà äà íå ìè ìèíå ñëó÷àéíî ïðåç àêúëà, àç äà èçáåðà è ïðåäïî÷åòà íåéíèÿ æèâîò, ïðåä òîçè íà äåòåòî!- òóê âå÷å íÿêîëêî ïúòè èçêàðà ÿäà ñè íà êîðìèëîòî, äîðè êëàêñîíúò ãî îòíåñå.
- Ñúæàëÿâàì... Íàèñòèíà!- ïî÷òè èçõëèïà òÿ.
- È àç, Äàíè... È àç...
- Íî... Íå ñå îò÷àéâàé! Ïîãëåäíè!- è òÿ ïîñî÷è ïúòÿ íàïðåä- Òÿ ðèñóâà ñ ìíîãî øàðåíè áîè, íî çàùî ãè êðèå â êîïðèíåíèòå ñè ìúãëè?
- Êàêâî ãîâîðèø? Íå çíàì! Çà åñåíòà ëè ìå ïèòàø? Íå òå ðàçáèðàì, Äàíè, íàèñòèíà!
- Çà äà ìîæå âñåêè äåí äà íàäíèêâàø çàä çàâåñàòà, çàùîòî çíàåø, ÷å öâåòîâåòå ñà ñè âñå òàì! Çàùîòî íàäåæäà âèíàãè èìà... Ìàêàð è ïîâå÷åòî ïúòè äà å íåâèäèìà è íåîòðàçèìà...
- Êîé òå å ñúçäàë òàêàâà, Äàíè, êîé?- ïîãëåäíà ÿ òîëêîâà èñêðåíî, ÷èñòî è ïîêðîâèòåëñêè... íå î÷àêâàøå îòãîâîð, à è íå áåøå íàèñòèíà íóæåí ñåãà.
Ñòèãíàõà äî áîëíèöàòà. Òîé ÿ îñòàâè è ñå ïðèáðà. Òÿ îòèäå íà èíôîðìàöèÿ äà ïîïèòà çà Ìàðèÿ è Íèêîë. Åäèí îò ëåêàðèòå ìèíàâàøå ïîêðàé íåÿ, êîãàòî ÿ ÷ó äà ïèòà çà Ìàðèÿ.
- Èçâèíÿâàéòå! Âèå ëè ÿ íàìåðèõòå?
- Äà... Çàùî?- ìàëêî íåðàçáèðàùî ïîïèòà Äàíè- Èìà ëè íåùî? Êàêâî ѝ å?
- Àìè... òàì å ðàáîòàòà. Íèùî ѝ íÿìà âå÷å... ôèçè÷åñêè. Áóêâàëíî îáåëèõìå êàòî êàðòîô ñëåäèòå îò ðàíè, êîèòî áÿõà îñòàíàëè ïî òÿëîòî ѝ êàòî êàðòèíêè. Àëà òå ãîâîðèõà ñàìè ïî ñåáå ñè çà óæàñà, êîéòî ѝ å áèë ïðè÷èíåí... è èçâåäíúæ..?- äîêòîðúò ñå ïîîòíåñå è çàáðàâè, ÷å ãîâîðè ñ íÿêîé.
- Êàêâî ѝ íàïðàâèõòå? Êàæåòå? È êàê? Êàê ãî íàïðàâèõòå?
- Àìè... àç... òàêîâà... Àìè íå çíàì! Çíàåòå ëè, ùå ñå êà÷âàì, ÷å òÿ ìå ÷àêà!- è áóêâàëíî èçáÿãà îò íåãî.
- Ñòðàííà ðàáîòà... Ìíîãî ñòðàííà!- ïîêëàòè ãëàâà äîêòîðà, ãëåäàéêè ÿ âíèìàòåëíî, äîêàòî ñå ñêðèå îò ïîãëåäà ìó è ïðîäúëæè äåæóðñòâîòî ñè...
Ñëåä ñëó÷êàòà Äàíèêà ïîáÿãíà ïî êîðèäîðà è çàèçêà÷âà ñòúëáèòå. Äúõ íå ìîæåøå äà ñè ïîåìå, íî íå áåøå îò áåçñèëèå, èìàéêè ïðåäâèä ôèçèêàòà ѝ. Ïî äâå, ïî òðè ãè âçèìàøå íàâåäíúæ. Ñÿêàø áÿãàøå îò íåùî èëè íÿêîé. È òúêìî ïðåêðà÷âàøå ïîñëåäíîòî ñòúïàëî íà ÷åòâúðòèÿ åòàæ, êîãàòî ãëàâàòà ÿ ñðÿçà. „Àêî íÿìà äà áúäåø êðàñèâà ñàìî çà ìåí, òî òîãàâà íÿìà äà áúäåø êðàñèâà çà íèêîãî!“ Ïîñëåäâà åäíî áåçòåãëîâíî ïàäàíå- òàêîâà áå â ãëàâàòà ѝ, íî è òÿëîòî ñå èçòúðêóëè îáðàòíî íàäîëó ïî ñòúëáèòå è ñå çàïðÿ ïðåäè ñëåäâàùèòå çà íåéí êúñìåò. Òÿ îñòàíà ïðèñâèòà è ëåêî òðåïåðåùà. Åäèí îò ÷åòèðèòå áåëåãà îêîëî ñúðöåòî èç÷åçíà- òâúðäå áîëåçíåíî è çëîâåùî. À ãëàñúò è äúõúò ìó ÿ äúðæàõà â ïëåí ñëåäâàùèÿ ïîëîâèí ÷àñ.
Íÿêîé ÿ ïîáóòíà ïî ðàìîòî. Òÿ ñå ïîðàçìúðäà. Ñòóäåíàòà ïîò, êîÿòî îáëèâàøå òÿëîòî ѝ, ÿ êàðàøå äà ïîòðåïåðâà.
- Åé, ìîìè÷å, êàê ñè? Äîáðå ëè ñè? Õàéäå, òî÷íî òàêà, ïîäïðè ñå íà ìåí, ùå òå èçïðàâÿ!- ãëàâàòà îùå ѝ ñå âúðòåøå, íî óñïÿ äà ÿ èçâúðòè íàãîðå. Òÿ ðàçïîçíà òîçè ÷îâåê.
- Áîÿíå? Òè ëè ñè òîâà?
- Äî êîëêîòî çíàì... òàêà ìè âèêàò!
- Àñèàíà... çàäúõà ñå òÿ îò âúëíåíèå... Òÿ òå î÷àêâà!
- Òîâà å ÷óäåñíî, íî êîÿ å Àñèàíà?- îùå åäíà òåæêà ãðåäà ñÿêàø ñå ñòîâàðè íà ãëàâàòà ѝ. Çàãóáè çâóöèòå îêîëî ñåáå ñè çà ìîìåíò, ïî-äúëúã ìîìåíò... è âñå ïàê.
- Êàê, êàê óñïÿ äà äîéäåø äî òóê?
- Ìîæå äà ñúì êüîðàâ, íî íå ñúì ñàêàò! Ñëåäâàì òå ïëúòíî è íàâñÿêúäå, îùå îò êàê...
- Îò êàêòî?... Îò êàêòî êàêâî?
- Åòî ñòèãíàõìå!- îïèòà ñå äà èçáåãíå âúïðîñà òîé- Ïåòèÿò åòàæ, íàëè- ÷åòâúðòà ñòàÿ?
- Ìîëÿ òå, íå áÿãàé îò âúïðîñèòå ìè! Áîÿíå?
- Çà ñåãà òîëêîç!- êàçà îòäàëå÷àâàéêè ñå òîé- Ñòèãà áúðçà, íåäåé! È áåç òîâà ñàìà ñå ãîíèø ïî-áúðçî, îòêîëêîòî ñå íàñòèãàø!- è èç÷åçíà.
- Àõ, àõ, àààõ! Çàùî áå, Áîÿíå? Êîé èçòðè ïàìåòòà òè?- èçïðàâè ñå ïðåä âðàòàòà íà âúïðîñíàòà ñòàÿ è ñå çàñèëè äà ïî÷óêà, íî ñå ïîêîëåáà- Êàêâî ïðàâÿ? Çàùî ãî ïðàâÿ?
- Î, Äàíè, çäðàâåé!- Îðëèí îòâîðè âðàòàòà, òÿ äàæå ëåêî çàëèòíà íàïðåä, òîé ÿ ïîäïðÿ.
- Àç òúêìî ñå êàíåõ äààà... Êàê å òÿ?
- Äîáðå å, ñëàâà íà Ãîñïîä. Ëåëÿ îñòàíà ïðè íåÿ, íî àêî èñêàø äà ÿ âèäèø, ùå ÿ ïîìîëÿ äàà...
- Íå, íå! Ùå âëÿçà ìàëêî ïî-êúñíî. Òè êàê ñè?
- Áëàãîäàðåíèå íà òåá?- óñìèõíà ñå òîé- Â ïúòè ïî-äîáðå! Êàê äîéäå äî òóê?
- Òâîÿò ïðèÿòåë è êîëåãà Äàíàèë ìå äîêàðà.
- Îîî, ÷óäåñíî!
- Òè çíàåø ëè çà æåíà ìó?
- Çíàÿ, äà!- ñ òúãà îòâúðíà òîé- Îíçè äåí ìè êàçà è íàïðàâî îíåìÿõ. Ëèäêà å òîëêîâà íåæåí è ëú÷åçàðåí ÷îâåê. Òà àç ñúì èì êóì. Íå ãî çàñëóæàâàò!
- Íèêîé íå çàñëóæàâà ïîäîáíî íåùî!- â òîçè ìîìåíò âðàòàòà ñå îòâîðè è åäíà æåíà íà âèäèìà âúçðàñò êîëêîòî Èðèíà ñå ïîêàçà îò òàì. Áåøå ëåêî ïîäïóõíàëà- î÷åâèäíî ïëàêàëà, íî ñ èçïúëíåí ñ áëàãîäàðíîñò è îáè÷ ïîãëåä.
- Ëåëüî? Òîâà å Äàíèêà! Òîâà å ìîìè÷åòî, çà êîåòî... äàæå è íå óñïÿ äà äîâúðøè äóìèòå ñè Îðëèí, êîãàòî òÿ ñå õâúðëè íà âðàòà ѝ.
- Òîé ìè ðàçêàçà êàêâî ñè íàïðàâèëà! Òè ñè ìîåòî ÷óäî, ìîìè÷å! Çíàåø ëè? Âúðíà äúùåðÿ ìè! Âúðíà áðàòîâ÷åäêà ìó!- î÷èòå íà Äàíè ñå íàïúëíèõà.
- Íî, ìîëÿ Âè! Àç íèùî íå ñúì...
- Âñè÷êî, ìîìè÷å! Âñè÷êî íàé-ñêúïî íà ìåí òè ìè âúðíà, íà ñêúðáÿùà ìàéêà äåòåòî ѝ ñå çàâúðíà, à íàäåæäà âñÿêàêâà áÿõ èçãóáèëà, çíàåø ëè?
- Ìîãà ëè äà ÿ âèäÿ?
- Ðàçáèðà ñå, äåòå! Êàê äà íå ìîæå! Îðè, ìîì÷åòî ìè, õàéäå! Ïîìîãíè íà ëåëÿ ñè äà íàìåðè êàôå-àâòîìàòà è äà ñè âçåìå åäèí òîïúë ÷àé!- è ñå ñêðèõà çàä úãúëà. Îðëèí ÿ ãëåäàøå ïðåç öÿëîòî âðåìå...
Äàíè âëåçå íà ïðúñòè è çàòâîðè âðàòàòà. Íèêîë ñå áåøå çàâúðòÿëà íà åäíà ñòðàíà å ñåãà áåøå ñ ãðúá êúì íåÿ. Òèõè÷êî ïðèñòúïè è ñúñ ñèòíè êðà÷èöè ñå îçîâà ïðåä íåÿ. Òÿ ñïåøå. Äàíèêà äîêîñíà ñ ïðúñòè êèòêàòà ѝ. Ïóëñúò ѝ îùå ïðåñêà÷àøå áÿñíî. À è êàê èíà÷å? Ãëàâàòà ѝ äàëå÷ íå ñå áå îñâîáîäèëà îò áðåìåòî íà ñïîìåíèòå, êîèòî ÿ ïðåñëåäâàõà. Áå íåâèäèìà çà ñâåòà ïîâå÷å îò äâà ìåñåöà.
- Òîé å áèë, íàëè?- ïðîøåïíà Äàíè- Òîé òè ïðè÷èíè âñè÷êî òîâà! Íà òåá è íà äðóãèòå øåñò. È çíàåø ëè?... Àç ñúì âèíîâíà çà òîâà. Íî... âñåêè êàìúê èìà ñâîåòî äúíî. È òîé ùå íàìåðè ñîáñòâåíîòî ñè ñêîðî. Ïîñòîÿ äî íåÿ îêîëî ïåòíàéñåò ìèíóòè.
Äàíè ñå çàïúòè êúì âðàòàòà äà èçëåçå, êîãàòî íîâ ðàçðåç äîíåñå íåèñòîâà áîëêà â ãëàâàòà ѝ. Îïèòà ñå äà ñå ïîäïðå íà ñòåíàòà, íî îòíîâî ñå ñâëå÷å íà çåìÿòà. Ñúáîðè ñ ðúêàòà ñè òàáëàòà îò øêàôà â îïèò äà ñå çàäúðæè è ïîñóäàòà îò àëïàêà ÿðêî çàêúíòÿ â ïîäà, ñÿêàø äà óñèëè îùå ïîâå÷å ñáëúñúöèòå â ãëàâàòà ѝ. Ñãúð÷è ñå. Çàïî÷íà äà ñå ïðåìÿòà êàòî äèâî æèâîòíî. Äîêîñâàíåòî, âúæåòî, îòðîâàòà, ñòóäåíîòî îñòðèå âúâ âðÿùàòà ïëúò. Òÿ â ðúöåòå ìó è òîé íàäâåñåí íàä íåÿ... È òÿ îòíîâî ïðîïàäà.
Êðàñúê ñúáóäè Íèêîë è âúðíà Äàíè â ñúçíàíèå. Ïúðâàòà ñå íàäèãíà â ëåãëîòî ñè, à âòîðàòà îòìåòíà êîñè íàçàä, çà äà ðàçáåðå êúäå ñå íàìèðà.
- Äàíè?- ñ ëåêà íåñèãóðíîñò â ãëàñà ïîïèòà Íèêîë.
- Çäðà... Çäðàâåé, Íèêîë!- íàé-ñåòíå óñïÿ äà ñå èçïðàâè òÿ, à êðúâòà çàïî÷íà äà ñëèçà îáðàòíî ïî ìåñòàòà ñè è òÿ çàïî÷íà ìàëêî ïî ìàëêî äà âúçâðúùà è öâåòà íà ëèöåòî ñè è ðèòúìà íà ñúðöåòî ñè.
- Êàêâî ñòàíà? Äîáðå ëè ñè?
- Àìè àç äîéäîõ äà òå âèäÿ, à òè âèäÿ ìåí â òîâà æàëêî ñúñòîÿíèå!- îïèòà ñå äà ñå çàñìåå, íî íå áå ìíîãî óñïåøíî.
- Çíàåø ëè? Çà ïúðâè ïúò òå âèæäàì, íî ãëàñúò òè îò îíàçè íîù... íå ïðåñòàíà äà ìè ïîâòàðÿ „Äðúæ ñå, Íèêîë! Ñàìî ñå äðúæ!“ Äàæå èìàøå åäíà òàêàâà, â êîÿòî... Áîæå, çíàì ÷å çâó÷è íàëóäíè÷àâî, íî äàæå ìè ñå ñòîðè, ÷å òå âèäÿõ ïðåä ìåí! Î÷èòå òè, ëèöåòî, áåëåã... Àõ, èçâèíÿâàé!
- Íåäåé, Íèêîë! Íÿìà çà êàêâî. Äóìèòå, êîèòî èçëèçàò îò óñòàòà òè, ñà ëåê â ìîìåíòà çà äóøàòà ìè. Ñèëíà æåíà ñè òè... È áîðáåíà!
- Íî áëàãîäàðåíèå íà òåá, Äàíè... Æèâà! Çíàåø ëè? Áðàòîâ÷åä ìè íå ïðåñòàíà äà òå ñïîìåíàâà, êúäåòî èìàøå âúçìîæíîñò, à ïîâÿðâàé ìè... ÷åñòè÷êî áåøå!- çàñìÿ ñå Íèêîë. Òîÿ ÷îâåê òîëêîâà òðóäíî ñå âïå÷àòëÿâà, à òè íàïðàâî ñè ìó âçåëà àêúëà, òàêà äà çíàåø!- Äàíèêà ñå èç÷åðâè... Íèêîë ïîãëåäíà êúì ïðèñâèòèòå ñè êîëåíå, êîñàòà ѝ ñå ñâëå÷å íàäîëó, íî òÿ ÿ îòìåòíà íàçàä, ñÿêàø ïðèäîáèëà ñèëè çà âúïðîñà ñè- Äàíè, êîå áåøå ìîì÷åòî, êîåòî ìå ñâàëè îò äúðâîòî?
- Àìè... íå çíàì, Íèêîë!
- Êîëêî ñúì ãëóïàâà! Òè íå áåøå òàì. È âúïðåêè òîâà, ñÿêàø ïðèñúñòâàøå.
- Íå ìîãà äà áúäà ñèãóðíà, íî çíàì êîé îòèäå òàì. È òîçè, êîéòî çàñëóæàâà âúïðîñúò òè îò òÿõ òðèìàòà, ñå êàçâà Ñëàâè. Íåãî ïðåäïîëàãàì èìàø ïðåäâèä.
- Àêî ãî âèäèø... ùå ìó êàæåø ëè, ÷å èñêàì äà ãî âèäÿ? Òîëêîâà îòäàäåíîñò è ñåáåîòðèöàíèå èìàøå â ïîãëåäà ìó- Äàíèêà èçïèòà âèíà â òåçè äóìè... Çà äà ìó áëàãîäàðÿ?- ïîêîëåáà ñå â êàçàíîòî îòíîâî òÿ.
- Ðàçáèðà ñå, Íèêîë! Ïî÷èâàé ñåãà!- è Äàíè òðúãíà êúì âðàòàòà- È ñàìî îùå íåùî!- îáúðíà ñå ñ ëåêî ïðèòåñíåíèå â ïîãëåäà- Äóìèòå „Áðàòîâ÷åäêàòà íà ïîëèöàé÷åòî...“, ãîâîðÿò ëè òè íåùî.
- Äà!- îòñå÷å Íèêîë ñ îíçè áÿñ â ãëàñà è î÷èòå èëè ìîæå áè õúñ çà áîðáà- Ïðèíàäëåæàò ìó!
Äàíèêà èçëåçå îò ñòàÿòà è ñëåçå îáðàòíî íà ðåãèñòðàòóðàòà. Òàì áåøå è Îðëèí. ßâíî áåøå èçïðàòèë ëåëÿ ñè, çàùîòî áåøå ñàì. Ìîæå áè áå óñïÿë äà íàêàðà æåíàòà äà ñå ïðèáåðå è äà ñå îïèòà äà ïîñïè.
- Èçãëåæäàø óìîðåíà!- êàçà òèõî òîé è ñ ëåêî íåðâíè, äîðè ñïúíàòè äâèæåíèÿ ñëîæè êè÷óðúò êîñà çàä óõîòî ѝ. Ñúùîò îòëêîâà áúðçî âúðíà ðúêàòà ñè îáðàòíî.
- Òàêà ñå è ÷óâñòâàì!- óñìèõíà ñå òÿ è íå äåìîíñòðèðà ïî íèêàêúâ íà÷èí äåéñòâèÿòà ìó.
- Íèêîë ñúùî å áèëà- ïîå ñè âúçäóõ- áèëà...
- Çíàì! Òàêà å, äà! Òÿ å ñèëíî ìîìè÷å, Îðëèíå, ùå ñå îïðàâè! Íå ñå ïðèòåñíÿâàé!
- Ôèçè÷åñêè äà, íî ïñèõè÷åñêè...
- Ñúñ ñèãóðíîñò!- òâúðäî è ðÿçêî îòâúðíà Äàíèêà è ãî ïîãëåäíà ñèëíî íàâúòðå, ñÿêàø âèæäàøå êàêâî ñå ñëó÷âà â íåãî, êîåòî ãî èçóìè.
- Òÿ ñå îïèòà äà ìè îáÿñíè, ÷å òå...
- Ïîçíàâà?- òîé ñå îêîêîðè- Äà, èìà òàêîâà íåùî!
- Íî êàê? Òè ñàìàòà ïðåäè âðåìå ñå èçíåíàäà, êîãàòî òè êàçàõ, ÷å èìà îùå ñåäåì.
- Ùå òè ïðîçâó÷è ñòðàííî, íî â íîùòà êîãàòî çàãóáèõ... Ðàäîñò, ñÿêàø óïÿõ äà ÷óÿ îñòàíàëèòå ìîìè÷åòà! Òîãàâà àç çàïî÷íàõ äà ÷óâàì è âèæäàì âñÿêà åäíà îò òÿõ. È çíàåø ëè? Ñòðàííî å- äà îòäåëÿø ñáëúñúêà íà åìîöèèòå- ñåäåì ðàçëè÷íè è âñÿêà ñúñ ñâîèòå ìèñëè, îöâåòåíè â ðàçëè÷íè öâåòîâå â çàâèñèìîò îò ñèëàòà íà ïñèõèêàòà èì. Çà òîâà òå ïîìîëèõ äà îòèäà ïðè Ìàðèÿ. Íåéíàòà âå÷å ÿ ïðåäàâàøå.
- Íå áåøå ðåäíî è òîãàâà äà ñå ñúìíÿâàì â äóìèòå è ïðåöåíêàòà òè.
- Òà òè ñè è ïúðâè áðàòîâ÷åä, êðúâíè ðîäíèíè ñòå, íîðìàëíî å!
- Äà, íî ñúì è ïîëèöàé!
- È âñå ïàê- ÷îâåê ñè!- óñìèõíà ñå òÿ- Óòðå ïðîäúëæàâàìå, íàëè?... Ñ äðóãèòå?
- Àç ñúì ïóñíàë õîðà ïî ïîñî÷åíèòå ìåñòà è â òîçè ìîìåíò, íî çà ñåãà- áåç óñïåõ.
-Ùå ãè íàìåðèì!- õâàíà ìó ðúöåòå òÿ. Ñàìî ìèñëèòå íà Àëåêñ... òàêà äå, Àëåêñàíäðà ìå ïðèòåñíÿâàò è óòðå àç ùå èäà ïðè íåÿ, çàåäíî ñúñ... Ñëàâè!- èçïúøêà èìåòî ìó òÿ- Äà ñ íåãî ùå èäà!- ïîâòîðè ãî ñúñ ñèãóðíîñò.
- Êàêòî êàæåø, Äàíè! Òàêà èëè èíà÷å, òè íè âîäèø îò ñàìîòî íà÷àëî. Áåç òåá âåðîÿòíî...
- Ñòèãà, íåäåé! Ñòèãà âå÷å! Òàêà å òðÿáâàëî äà ñòàíå! Óòðå ùå íàìåðèì è îñòàíàëèòå òðè. Àíäðåé ïîçíàâà ïî-äîáðå îò ìåí ßãîäèíñêàòà ïåùåðà è òè ùå îòèäåø ñ íåãî è Ñíåæàíà. Ïàóëèíà å òàì. Âëåçòå îò èñòèíñêîòî ѝ íà÷àëî. Ñúñåëèòå âè ÷àêàò!- îïèòà ñå äà ïðîçâó÷è êàòî øåãà, íî íå ìíîãî óñïåøíî- Äðóãèòå äâå îñòàâÿø íà ìåí, Ñëàâè è Äàíàèë.
- Çàùî äâåòå? Êàê òàêà íàâåäíúæ?- çà÷óäè ñå Îðëèí.
- Çàùîòî, àêî ñå ñïóñíåø îò Îðëîâî îêî âñòðàíè íàäîëó ïî ïëàíèíàòà, ùå ñòèãíåø...
- ×àèðñêèòå åçåðà!- äîâúðøè ñàì òîé- Ðàçáèðàì... Èñêàø ëè äà òå âúðíà îáðàòíî?
- Íå, ùå ïîñòîÿ îùå ìàëêî òóê! Èñêàì äà âèäÿ è Ìàðèÿ!
- Äîáðå, íî âñå ïàê, êîãàòî ðåøèø, àç ììì...
- Äà, ùå äîéäà ïðè òåá!- óñìèõíà ñå òîïëî òÿ, äîêàòî òîé ñå áîðè ñ ðóìåíèíàòà ñè.
Ðàçäåëèõà ñå è âñåêè ïîå ïî ñâîÿ êúì ñâîÿ êðàé íà êîðèäîðà, à òÿ òðÿáâàøå äà ñëåçå ñ äâà åòàæà ïî-íàäîëó. À äîêàòî ãëåäàøå è íàçàä, óñïÿ äà ñå áëúñíå â íÿêîé.
- Îõ, ñúæàëÿâàì!- êàçà Äàíè ïðèòåñíåíî.
- Àç ïúê íå!- ÷ó ñå ïîçíàò ãëàñ è òîãàâà òÿ âäèãíà ãëàâàòà ñè. Îñòàíà ïðèÿòíî èçíåíàäàíà.
- Âèå áÿõòå... Âèå ñòå...
- Äîêòîð Òèõîìèðîâ!- ïîäêàçà ѝ òîé- Äåòñêèÿò õèðóðã?
- Òî÷íî òàêà! Âúëøåáíèêúò.
- Ààà, òóê íå ìîãà äà ñå ìåðÿ ñ òåá! Ïàê ñè ñìóòèëà êîëåãèòå ðàçáèðàì! Ïàê ñè èì âçåëà àêúëà.
- È ñåãà äà ìå ïîïèòàø- íÿìàì îòãîâîð!- ïî÷óâñòâà ñå íåóäîáíî òÿ.
- Çíàåø ëè?... Ìîæå áè íÿêîé íåùà å ðåäíî äà ñè îñòàíàò íåèçêàçàíè, ðåäíî å äà îñòàíàò â òàéíà!- õâàíà ÿ òîé ïðèÿòåëñêè ïî ðàìîòî- Õåé, èíòåðåñíà ïðè÷åñêà!
- Êàêâî?- øàøíà ñå òÿ è èíñòèíêòèâíî îïèïà êîñàòà ñè.
- Ñðÿçàíà íà ïîëîâèíà- êàçà òîé- îòãîðå- ñëúí÷åâî ïåïåëÿâà, îòäîëó- ÷åðíà êàòî êàòðàíåíà ñìîëà.
- Íå ñå áÿõ ïîãëåæäàëà ñêîðî!
- Çàùî? Âñå îùå ëè èìàø ïðîáëåì ñ îãëåäàëîòî? Ñ îòðàæåíèåòî ñè â íåãî?
- Àêî ïèòàø çà áåëåãà- íå! Îòäàâíà òîé íå ìå ïëàøè. Íî âñåêè ïúò êîãàòî ñå ïîãëåäíà, îòðàæåíèåòî ìè íÿìà íèùî îáùî ñ òîâà îò ïðåäè. À òîâà âñå îùå ìå ïëàøè.
- Çíà÷è âñå îùå èìà êàêâî äà ïðåáîðèø â ñåáå ñè! Íî- ìîæå áè óñåòè, ÷å ïîïðåêàëè- Êîé ñúì àç äà òè ãî êàçâàì, ÷å è äà òè äàâàì àêúë?
- Òè ñè ìè ïðèÿòåë!- ÷èñòîñúðäå÷íî èçñòðåëÿ Äàíèêà, à äîêòîð Òèõîìèðîâ îïðåäåëåíî íå áåøå ïîäãîòâåí çà òîçè îòãîâîð.
- Ðàäâàì ñå äà ãî ÷óÿ!
- Äà íå òå çàäúðæàì ïîâå÷å!- êàçà Äàíè- Âñå ïàê ñè äåæóðåí!
- Äàíèêà... Èìåòî ìè å Ñâåòëèí!- è ñå îòäàëå÷è.
- Èìà çàùî, äîêòîðå!- êèìíà ìó òÿ â çíàê íà áëàãîäàðíîñò è ñúùî ñå âúðíà ïî ïúòÿ ñè.
- Äàíèêà?- îòíîâî èçâèêà òîé è èçòè÷à äî íåÿ- Ìîãà ëè äà òå ïîìîëÿ çà íåùî?
- Ðàçáèðà ñå, àêî ìîãà äà ïîìîãíà...
- Èìà åäíî ìîìè÷åíöå ïðè ìåí...  ãëàâàòà èìà...
- Õàéäå, äîêòîðå, êàæè ìè! Êàæè ìè Ñâåòëèíå!- ïîäêàíè ãî ïðèÿòåëñêè òÿ.
- Èìà òóìóð â ìîçúêà!- èçñòðåëÿ òîé.
- Óæàñ!- çàêðè ñ ðúêà óñòàòà ñè òÿ- Àìì... Äîáðå!- óòðå íà ðàáîòà ëè ñè? Èëè â äðóãè äåí?
- Óòðå- íå, íà ñëåäâàùèÿ.
- Äîáðå, ùå äîéäà!- ñòèñíà ìó ðúêàòà- Ìîæåø äà ðàç÷èòàø íà ìåí!
- Áëàãîäàðÿ òè... Äàíè!- è òîçè ïúò íàèñòèíà ñå ðàçäåëèõà.
- Õóáàâ ÷îâåê ñè òè, äîêòîðå!- òèõè÷êî ïðîøåïíà òÿ. Îòèäå ïðè Ìàðèÿ.
Îòâîðè âðàòàòà. Òÿ ñïåøå. Õâàíà ñòîë÷åòî è ãî âäèãíà íàä çåìÿòà, çà äà íå âäèãà øóì. Ñåäíà äî íåÿ. Ïîãàëè ÿ. Ïðîêàðà ðúêà ïî òÿëîòî ѝ íàäîëó. Óñåòè íåùî. Ðúêàòà ѝ îòíîâî ñå âúðíà íà êîðåìà ѝ. Ïóëñúò ѝ ñå óñêîðè. Ïðåïîòè ñå íÿêîëêî ïúòè. Íå èñêàøå, íî çíàåøå, ÷å å ïðàâà. Äàíèêà ãî óñåùàøå ñ öÿëîòî ñè ñúùåñòâî ñåãà. Äîðè èçïèòà âèíà.
- Íåãîâîòî äåòå ðàñòå â ìåí!- ïðîìúðìîðè Ìàðèÿ, ÿâíî áóäíà ïðåç öÿëîòî òîâà âðåìå- Àç íîñÿ ìàëúê èçðîä â ñåáå ñè!... Äàíèêà íå èçäúðæà è èçáÿãà îò ñòàÿòà. Èçëåçå íàâúí, çà äà ñè ïîåìå âúçäóõ. Ìíîãî òðóäíî ѝ áåøå ñåãà. Íàâåäå ñå è õâàíà ñ ðúöå êîëåíåòå ñè. Ãàäåøå ѝ ñå, íî íå ìîæåøå äà ïîâúðíå. À òîëêîâà ѝ ñå èñêàøå äà îòúðâå è îñâîáîäè òåæåñòòà ñåãà...
- Äàíè?... Òîâà òè ëè ñè?- òîçè ïúò ãëàñúò íå ѝ ñå ñòîðè ïîçíàò.
- Ïîçíàâàìå ëè ñå?- âñå îùå íàêúñàíî ãîâîðåøå òÿ, íî ñå èçïðàâè.
- Íå ìå ëè ïîìíèø?- ïîïèòà òîé.
- Ïî ðåàêöèÿòà òè ðàçáèðàì, ÷å ÿâíî áè ñëåäâàëî äà òå ïîìíÿ!- òîé ïîäàäå ðúêàòà ñè.
- Àç ñúì... Ðàäî!


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 28.04.2020 @ 13:58:19 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 22:17:56 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.