Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 837
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 840

Îíëàéí ñåãà:
:: Albatros
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXIV

„ Àíè, áëàãîäàðÿ çà âñè÷êî! Ïîìîãíà ìè ìíîãî! Äàíî ñàìî àç äà íå ñúì òå ðàçî÷àðîâàëà, èëè íàðàíèëà. Àêî å òàêà- èçâèíÿâàé, íå å áèëî íàðî÷íî. Íî ñåãà ñòàíàõòå òðèìà- äà, ñúäáàòà íàèñòèíà âçèìà,... íî è âðúùà.
Ñêîðî ùå áúäåòå è ÷åòèðèìà- äâàìà áðàòÿ è öÿëîòî ñåìåéñòâî çàåäíî. Âðúùàì ñå òàì, êúäåòî âñè÷êî çàïî÷íà! Íî ùå äîéäà ïàê, ñàìî äà íàìåðÿ ñâîÿ çíàê, çà äà òðúãíà ïî ñëåäàòà íà ìèíàëîòî ñè. Íÿìà äà ðàçî÷àðîâàì ìîÿ ìàëúê ëþáèìåö, öåëóíè ãî îò ìåí, íî çíàåø ëè... Àç ùå íàìåðÿ øàíñ ñàìà äà ñè îòêðàäíà öåëóâêà îò íåãî. Ìèòåòî- âåðíèÿò è ïðúâ ïîìîùíèê â ìîåòî ñúðöå. Ìîðåòî ïðè âàñ îòíîâî ùå ìå äîâåäå...“
Ñ îáè÷: Äàíè
Àñèàíà ñãúíà ëèñò÷åòî è ãî ïðèòèñíà ñ ðúöå. Îòâîðè ïðîçîðåöà, çàòâîðè î÷è è òèõî ïðîøåïíà: „Äàâàé, ìîìè÷å!“
Ñëàâè áåøå ñåäíàë íà åäíà îò ïîëóêðúãëèòå ïåéêè, îáúðíàò ñ ëèöå êúì ïðîïàñòòà. Çàðîâèë áå ïðúñòè â êîñàòà ñè. Ãëåäàøå ïðàâî íàäîëó.  ìîìåíòà íå ÷óâàøå õîðñêèòå äþäþäêàíèÿ ìåæäó ïîëèöàèòå è íå âèæäàøå öâåòîâåòå íà ñèðåíèòå, íèòî ïúê ãè ÷óâàøå. Äíåâíàòà ñâåòëèíà âå÷å íàñòúïâàøå, àëà òîé âèæäàøå ñàìî íåÿ- òàì â ïðîïàñòòà- îòïóñíàòà, áåçæèçíåíà, èçîñòàâåíà îò ñâåòà è âå÷å ìúðòâà çà íåãî. Äà, íå ÿ ïîçíàâàøå, íî ãî áîëåøå- ìíîãî ñèëíî.
Àíäðåé îòèäå è ñåäíà äî íåãî. Íèùî íå êàçà. Òàêà ñè ïîìúë÷àõà äâàìàòà. Çàäðóæíî. ×å ïðèêàçêè êîìó å íóæíî? Ñåãà? Ñàìî ñëîæè ðúêà íà ðàìîòî ìó è ãî ñòèñíà çäðàâî çà ìîìåíò. Òîé ñàìèÿò ëè áåøå ïðåöåäåíò? Íà íåãî äà ñå ñëó÷è ìúðòâîòî ìîìè÷å, èëè áå íàêàçàí çà íåõàéñòâîòî ñè è äâó÷àñîâàòà ëèïñà íà ïàìåò îò îíàçè íîù, çëîâåùàòà óæàñíà íîù, êîãàòî çàãóáè è íåÿ, êîãàòî Äàíè èç÷åçíà.
- Ìîì÷åòà!- íàðóøè ìúë÷àíèåòî Îðëèí- Ùå ñå âúðíåòå ëè ñ ìåí â Ñìîëÿí? Ìîæå áè âå÷å ìíîãî èñêàì îò âàñ. Ñèãóðíî å òàêà, äà, íî áåç âàñ îñòàâàì áåç íèêàêâà ñëåäà, à ìîìè÷åòàòà- áåç íàäåæäà è øàíñ çà ñâåòëèíà?
- Ñàìî áåç òèÿ ïñèõî ùóðîòèè, Ñòðàõèëîâ!- îòñå÷å Àíäðåé- Ùå äîéäåì!
- Êúäå å êîëàòà?- èçïðàâè ñå Ñëàâè- Âëèçàì òàì, âèå êîãàòî èñêàòå èäâàéòå!
- Àíäðåé, àç íå îáâèíÿâàì íèêîãî, íàïðîòèâ!
- Çíàì, Îðëèíå! Íî òîé ñåãà íàêàçâà ñåáå ñè! Ëè÷íî îòãîâîðåí ñå ÷óâñòâà çà îíàçè íîù, à òÿ ïðîñòî ñå ïðåíåñå â òàçè... Îñòàâè ãî ñåãà! È òîâà ùå ìèíå!
- Äà òðúãâàìå òîãàâà! Êðèìèíàëèñòèòå è ëàáîðàíòèòå ùå äîâúðøàò! Õàéäå!- è òðúãíàõà êúì êîëàòà.
Ñíåæàíà ãè ÷àêàøå ïðåä óïðàâëåíèåòî. Ëè÷åøå ñè, ÷å å íåòúðïåëèâà, çàùîòî ëåêî ïîòðîïâàøå ñ êðàê. Êîëàòà ñïðÿ. Îðëèí ñëåçå. Îòèäå ïðè íåÿ. Ìîì÷åòàòà îñòàíàõà âúòðå.
- Êàêâî èìà, Ñòðàõèëîâ?
- Îáàäè ëè ñå íà ðîäèòåëèòå íà Ðàäîñò?
- Äà è íà Ñâåòëàíèíèòå ñúùî.
- Êàêúâ ïàðàäîêñ!- ïîêëàòè ãëàâà èðîíè÷íî Îðëèí.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- Ùå ïëà÷àò ðîäèòåëèòå íà Ðàäîñò, Ñíåæàíà.  òåõíèòå î÷è ñå ïðîâàëèõìå. Íàíåñîõìå óäàð.
- Íî òåçè íà Ñâåòëàíà ùå ñå ðàäâàò! Çàùî òîâà íå îò÷èòàø êàòî ôàêò?
- Èìåííî!
- Êàêâî èñêàø äà êàæåø, Îðëèíå? Èìåòî ëè èìà ðåøàâàùî çíà÷åíèå çà òîâà êîé äà æèâåå è êîé íå, êîé äà îöåëåå è êîé íå?
- Íå ðàçáèðà ñå, íî...
- Íÿìà „íî“!- îòñå÷å Ñíåæàíà- Çàùî ìîì÷åòàòà íå ñëèçàò?
- Ñëàâè îùå íå ìîæå äà ïðåîäîëåå ñåáå ñè è ìèñëèòå ñè. È òîâà, ÷å òîé ïîå ìúðòâîòî ѝ òÿëî íå ìó èçëèçà îò ãëàâàòà.
- Àêî íàèñòèíà áåøå âèíîâåí, Ñòðàõèëîâ- ñëîæè ðúöå íà áóêâàòà „Ô“- ùåøå ëè äà ñå ÷óâñòâà òàêà, à?
- Äîáðå äå, äîáðå, ïðàâà ñè! Åäâà ëè ùåøå, àç ñãðåøèõ êàòî ñå óñúìíèõ! Äîâîëíà ëè ñè?
- Âñúùíîñò... Äà!
- Êàê å Ñâåòëàíà?
- Ñèëíî äåõèäðàòèðàíà è âñå îùå â íåâúçìîæíîñò äúëãî äà å â ñúçíàíèå, íî ùå ñå îïðàâè.
- Áèëà ëè å...
- Äà!
- Èìà ëè âúçìîæíîñò çà ÄÍÊ- ïðîáà?
- Ñëåä òîëêîâà âðåìå, âàãèíàëíà ïðîáà... íå! Èçâúðøèë ãî å â íà÷àëîòî ÿâíî, ïðåäè äà ÿ... îêîâå. À è öÿëàòà áåøå îìàçàíà ñ îíîâà îòâðàòèòåëíî ñìðàäëèâî íåùî. Ñ îíàÿ êèòêà, çà êîÿòî òè ðàçïðàâÿõ.
- ßâíî è çàðàäè íåÿ îáà÷å, äèâèòå æèâîòíè íå ñà ÿ çàêà÷àëè.
- Ñèãóðíî. Áîæå, êàêâà õóìàííîñò ñàìî îò íåãîâà ñòðàíà!- èðîíèçèðà ñå ñàìà Ñíåæàíà- Ùå ìå îñòàâèø ëè äà ïîãîâîðÿ ñúñ Ñëàâè?
- Ðàçáèðà ñå, à... êúäå ñà Èðèíà è Ïëàìåí?
- Ó íàñ!- óõèëè ñå Ñíåæàíà.
- Ó âàñ? Àáå, Àëåêñàíäðîâà!
- Êàêâî? È àç èñêàì êîìïàíèÿ, äîêàòî òè õîäèø íàïðåä-íàçàä, à è òðÿáâà äà ÿ äúðæèì áëèçî äî íàñ.
- Ïðàâà ñè, íî...
- À è ìèñëÿ, ÷å òðÿáâà äà ÿ ïîìîëÿ äà ñå ñðåùíå ñ íåéíàòà ïðèÿòåëêà.
- Òîâà ëè ñå îïèòâàøå äà ìè êàæåø â÷åðà?
- Çàãàòâàíå çà òîâà å äà, íî èìà è îùå, íî íåêà ãîâîðÿ ñúñ Ñëàâè è ùå òè êàæà!- òîé êèìíà.
Àëåêñàíäðîâà ïðåñå÷å óëèöàòà è îòèäå äî êîëàòà. ×óêíà íà ïðîçîðåöà, îò êîÿòî ñòðàíà áåøå Àíäðåé, òîé îòâîðè.
- Ùå ìè ïîçâîëèø ëè äà ãîâîðÿ ñ íåãî?
- Äà, Ñíåæàíà, çàïîâÿäàé!- ðàçìåíèõà ñè ìíîãîçíà÷èòåëíè ïîãëåäè è ñìåíèõà ìåñòàòà ñè, çàùîòî òîé îòèäå ïðè Îðëèí.
- Çäðàñòè, Ñëàâè!- íèùî íå ïîñëåäâà- Äîáðå, àç ùå ãîâîðÿ, òè ìúë÷è!- òîé èçäèøà ìàëêî ïî-çâó÷íî- Ðàäîñò å õóáàâî ìîìè÷å.
- Áèëà å!- èçðúìæà òîé.
- Äîáðå, áèëà å! Ïðàâ ñè. À âèíîâåí ëè ñè òè, ÷å å „áèëà“? Äà íå áè òè äà ñè ÿ íàòèêàë òàì? Òè ëè ñè ÿ èçíàñèëèë, òè ëè ñè ÿ îêîâàë êàòî ïñå íà ñêàëàòà?
- Íå! Íå! Íå!- êðåùåøå òîé. Íî ìîæåõ äà ÿ ñïàñÿ! Çíàåø ëè- äåí ïî-ðàíî äà áÿõìå âèäåëè òèÿ òâîèòå ñíèìêè, òÿ ìîæåøå äà å æèâà.
- Íèìà?
- Äà! Äà! Äà!- îòíîâî èçâèêà òîé è ÿ ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå ñ ïðîíèçèòåëåí, èçïúëíåí ñ íåçàñëóæåíà âèíà ïîãëåä, êîéòî âúïðåêè íàïèðàùèòå ñúëçè, íàïðàâî ÿ ñðÿçâàøå íà äâå â òîçè ìîìåíò- Äà, äåòåêòèâêå, çàùîòî íå å èçäèøàëà çà ïîñëåäíî îòäàâíà. Ïëàíèíàòà íà ìíîãî ìå å íàó÷èëà è òîâà å åäíî îò íåùàòà, äåòî ðàçáèðàì. Ïîñëåäåí äúõ ñè å ïîåëà ïðåäè íå ïîâå÷å îò äåí è ïîëîâèíà. Å, ÷å çà òóé, íå ìè êàçâàé íèùî!
- È âñå ïàê- íå ìè îòãîâîðè íà âúïðîñà- ïðîäúëæè ðàâíî è ñïîêîéíî òÿ- Òè ëè ÿ çàâåäå òàì? Òè ëè ÿ îêà÷è íà „âèñèëîòî“?
- Íå, íå ñúì!
- Òîãàâà- íàåæè ñå Ñíåæàíà è ãî õâàíà çà ÿêåòî ñ äâå ðúöå- Ñïðè!- òîëêîâà íàõúñàíî âïèâàøå ãúëúáîâèòå ñè î÷è â íåãîâèòå, ÷å òîé çàïî÷íà äà ïðèìèãâà- Ñïðè è ìè êàæè, çàìèñëè ñå- èìà ëè òè íÿêîé íà òåáå çúá?
- Êàêâî?- ëåêî ñå äðúïíà òîé.
- ×ó ìå! Èìà ëè òè íÿêîé íà òåáå çúá?
- Àìè íå! Îò äå äà çíàì? Íå ñå ñåùàì!
- Àìè çàìèñëè ñå! Åäâà ëè å ñëó÷àéíà ëèïñàòà òè íà ñïîìåíè â îíåçè äâà ÷àñà! Õóáàâî èñêàì äà ñè ïîìèñëèø êàêâî ñè ÿë, êàêâî ñè ïèë è äàëè íå ñè èìàë öèöèíà íà ãëàâàòà? Ñåãà ùå ñëÿçà. Èñêàì îò òåá äà ñå ñúáåðåø è äà äîâåäåø íåùàòà äîêðàé! ×ó ëè ìå?- òîé ÿ ïîãëåäíà, òÿ ìó ïëåñíà øàìàð- ×ó ëè ìå, õóáàâî ëè ìå ÷ó?- òîé ÿ ãëåäàøå âñå îùå íåâÿðâàùî?
- ×óõ òå, äå! Äîáðå, íå ìå áèé ïîâå÷å! Êîíêðåòíî èìå ëè èñêàø äà òè êàæà?
- Èìàø ëè òàêîâà?
- Âðàãîâå àç íÿìàì- ïîíå îò ìîÿ ãëåäíà òî÷êà! Íî êàòåãîðè÷íî ìîãà äà êàæà, ÷å îíÿ äåòî ñå ïèøå ïðèÿòåë íà Äàíè÷êà- Ðàäîìèð ìó å öÿëîòî èìå- íåãî íå õàðåñâàì èçîáùî! Íèêîãà íå ìè å õàðåñâàëî êàê ÿ ãëåäà!
- Çàùî, ñúïåðíèê ëè òè áåøå?- áåøå îòâîðèëà âå÷å âðàòàòà è ïðåêàðàëà åäèíèÿ ñè êðàê íàâúí.
- Çà ñúðöåòî ѝ? Íå!- êàòåãîðè÷íî îòâúðíà Ñëàâè.
- À òîé äàëè òàêà ìèñëè?
- Àìè ïèòàé ãî!
- Ùå ãî íàïðàâÿ! À òè ùå äîéäåø ñ ìåí!
- Ùî?
- Ùîòî òàêà!- è èçëåçå. Òîé ñúùî è îòèäîõà ïðè îñòàíàëèòå.
- Ñíåæàíà?- çàïî÷íà Àíäðåé- Èìà ëè êàê äà ãîâîðèì ñ Èðèíà?
- Òè èëè Âèå?- ïîïèòà ãî òÿ è ãî ïîãëåäíà îòäîëó-íàãîðå.
- Íèå!-äîáàâè Ñëàâè.
- Èìà âðåìå, ùå ñå âèäèòå! Ñåãà ïúðâî ùå âëåçåì äà ìè ðàçêàæåòå âñè÷êî îò íà÷àëî... è òðèìàòà, êàòî ïîãëåäíà êîñî Îðëèí- è ïîñëå ùå âèäèì êàêâî ùå ïðàâèì!
- Àëåêñàíäðîâà, òè èìàø íåùî íàóì ìàé, à?- êàçà Îðëèí.
- Ìîæå è äà èìàì, Ñòðàõèëîâ, ìîæå è äà èìàì...
Ðàçãîâîðúò ïðîäúëæè ìíîãî äúëãî, çàùîòî íàâúí çàïî÷íà äà ñå ñòúìâà. Òÿ ñëåçå. Îòèäå äî áîëíèöàòà. Áúðçî ñå îðèåíòèðà- íà ñúùèÿ åòàæ áÿõà íàñòàíèëè è íåÿ ïðåäè âðåìå. Òèõè÷êî îòêðåõíà âðàòàòà è íàäíèêíà. Òÿ ñå áåøå îáúðíàëà íà åäíà ñòðàíà. Âëåçå, çàòâîðè ÿ ñëåä ñåáå ñè è ñåäíà ñðåùó íåÿ. Ïîñòîÿ òàêà èçâåñòíî âðåìå. Ñëåä òîâà îòìåòíà êîñà îò ëèöåòî ѝ è îïðÿ äëàí íà ÷åëîòî ѝ. Òÿ ñå ñúáóäè.
- Çäðàâåé, Ñâåòëå!
- Êîé?... Êîÿ ñè òè?- íàáðà ñèëè äà ÿ ïîïèòà, êîåòî ñåãà áåøå òðóäíî êàòî ñå èìà ïðåäâèä êîëêî óñèëèÿ ïîëîæè ñàìî, çà äà ñå íàáåðå íà âúçãëàâíèöàòà è äà çàñòàíå ïîëó-ñåäíàëà.
- Êàçâàì ñå, Äàíè. È ñúì òóê, çà äà òè ïîìîãíà!- óñìèõíà ñå òÿ.
- Ïîçíàâàì ëè òå?
- Ñàìî çàäî÷íî! Çà ñúæàëåíèå ïî îáùèòå çëîâåùè è ìúòíè îáñòîÿòåëñòâà, êîèòî äîâåäîõà è òåá òóê!
- Çíà÷è è òè ñè... Î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà.
- È àç...
- Äâåòå äúëãî ñè ïîãîâîðèõà, ïîïëàêàõà è ïîìúë÷àõà çàåäíî. ×àñîâåòå íà íîùòà îòëèòàõà, íî ñïîêîéñòâèåòî ìàëêî ïî ìàëêî ñå çàâðúùàøå.
- Î÷èòå ìó...
- Äà, Ñâåòëå, êàæè ìè çà òÿõ!- îêîêîðè ñå Äàíèêà.
- Òåçè ïîäëè, èçïúëíåíè ñúñ çëîáà... î÷è...
Íÿêîëêî ÷àñà ñúí, ÷åòèðèìàòà ñå êà÷èõà â êîëàòà è ñå îòïðàâèõà êúì Áóéíîâî. Âñåêè èìàøå ñîáñòâåí óñòðåì ñåãà, íî öåëòà áå åäíà. Ïúòÿò ìèíà ïî÷òè ìúë÷àëèâî. Ñàìî àðîìàòúò íà êàôå, ïîäáóæäàøå èçáëèöè íà âúçêëèöàíèÿ îò ãëàñíè áóêâè. Ñëàâè èçãëåæäàøå ìàëêî ïî-äîáðå. Âèäèìî ïî-ñïîêîåí è ñ åäíà èäåÿ ïî-äîáúð âèä- òîâà ïîêàçâàøå ëèöåòî ìó ñåãà. Ìîì÷åòàòà ãè çàâåäîõà ãè ïðàâî â êúùàòà íà Ðàäî.
- Çà ñåãà äâàìàòà ñòîéòå òóê!- êàçà Ñíåæàíà.
- Àêî èìà íóæäà... ïðîäúëæè Îðëèí...
- Àêî ñòàíå íóæíî!- êîðèãèðà ãî òÿ.
- È òàêà äà å! Òîãàâà ùå âè èçâèêàìå. Ñåãà ÷àêàéòå òóê!- ïðåäâèäëèâî ïàðêèðàõà êîëàòà, òàêà ÷å äà íå å ìíîãî âèäèìà îò ïðîçîðöèòå. Äâàìàòà îòèäîõà è ïî÷óêàõà íà âðàòàòà.
- Ïîëèöèÿ, Ñìîëÿí! Ìîëÿ, îòâîðåòå!- èçâèêà Îðëèí. Îòãîâîð íå ïîñëåäâà, òîé ïîâòîðè, íî êàòî ñå çàñëóøàõà è äâàìàòà, ñå îêàçà ÷å è ñòúïêè íå ÷óâàò. Òîåñò â ìîìåíòà ìàé íÿìàøå íèêîé.
- Èñêàø ëè äààà...
- Àõ òè, Àëåêñàíäðîâà!- äÿâîëèòî ÿ ïîãëåäíà òîé è ѝ êèìíà- Âëèçàé!
Âðàòàòà íå èì îêàçà ãîëÿìà ñúïðîòèâà. Äàæå ïî÷òè íå ñè ëè÷åøå, ÷å íÿêîé ÿ å íàïúâàë, çà äà âëåçå íàñèëñòâåíî. Îãëåäàõà ñå. Ïîðàçðîâèõà ñå è â ëèñòèòå íà áþðîòî äî ïðîçîðåöà, êàòî Ñíåæàíà ñå ïîñòàðà äà ãè ïîäðåäè â ïðåäèøíèÿ èì âèä. Áåøå ïðàøíî, êîåòî îçíà÷àâàøå, ÷å ïî-îòäàâíà íÿìà íèêîé.
- Íåùî íå å êàêòî òðÿáâà òóê!- òèõî êàçà Îðëèí.
- Òâúðäå ïîäðåäåíî ìè èçãëåæäà, òàêà äà çíàåø!
- Êàòî çà ìëàäåæ- íàèñòèíà, ïðàâà ñè! Íî ïúê èìàì ñïîìåí, ÷å áÿõà êàçàëè äîáúð ñòóäåíò å áèë, äàæå îòëè÷åí!
- Òîâà íèùî íå îçíà÷àâà, íèùî íå ïîêàçâà!
- Òàêà å, Ñíåæàíà, íî ìîæå áè îáÿñíÿâà èçêëþ÷èòåëíî ïîäðåäåíèÿò ìó äîì?!
-È âñå ïàê... Çíàåø ëè, ùî íå âçåìåì äà çâúííåì âúâ Âàðíà, äà íàêàðàìå ëè÷åí ñúñòàâ äà ñè ðàçìúðäàò çàäíèöèòå, êàòî ñå ïîðàçðîâÿò è èçïðàòÿò ñòóäåíòñêîòî äîñèå íà Ðàäîìèð. Êàêâî ùå êàæåø?
- Ïàê ëè èìàø ïðåä÷óâñòâèå?
- Àáå... ïî-ñêîðî íåïðèÿòíî óñåùàíå.
- Àìà òè íå ñè ãî âèæäàëà!- êàêòî ñè âúðâåøå âúðõó ÷åðãàòà, Îðëèí íåùî ñå çàìîòà è ñå ñïúíà.
- Ñòðàõèëîâ, òàíöèòå íàâúí!- êàçà Ñíåæàíà è çàïî÷íà äà ñå ñìåå- È äà- íå ñúì ãî âèæäàëà, íî íåùî ìè ïîäñêàçâà, ÷å òîé èìà ìíîãî îáùî ñúñ ñëó÷èëîòî ñå. Íå çíàì êàê, íî èìà... È ùå ãî ðàçáåðà!
- Êàêòî ñè ñóðêàì êðàêàòà, ñàìî ÷åðãèòå ìîòàì, çà äðóãî íå ñòàâàì!
- Àìèèè? Òîâà òðÿáâà äà ãî ïðîâåðèì!- íàìèãíà ìó òÿ.
- Êúäå å òîÿ?- Ñëàâè ñòîåøå íà âðàòàòà.
- Àìè... ÿâíî íå å òóê!- êàçà Ñíåæàíà- Íî î÷åâèäíî è òè íå ñè â êîëàòà!
- Ìàé íèêîé íå çíàå êúäå å, à?- äîïúëíè Àíäðåé.
- Âèå äâàìàòà, ìàé íå ìîæåòå äà ìèðóâàòå, à?- ïðîäúëæè Àëåêñàíäðîâà.
- Àíäðîîî, Àíäðî- òàêà êàòî ãëåäàì, íèêîé íèùî íå çíàå ìàé!- öúêàøå Ñëàâè êàòî îãëåæäàøå äåòàéëíî âñè÷êî- Àáå, Îðëèíå, ê‘âî å ò‘âà?
- Êîå, Ñëàâè?
- ß íàäèãíè òàÿ ÷åðãà!
- Àç ñå ñïúíàõ â íåÿ!
- Ñèãóðåí ëè ñè, ÷å â íåÿ ñå ñïúíà? ß ìðúäíè, ìðúäíè!- Ñëàâè îòèäå òàì è ñ åäèí çàìàõ îãîëè äúñêèòå ïîä êðàêàòà ñè. ß âèæ òè êàêâî èìàìå òóê!- èðîíè÷íî ñå óõèëè òîé. Èìàøå ìåòàëíà õàëêà, êîÿòî î÷åâèäíî îòâàðÿøå êàïàêà ïîä íåÿ- Ìàé òóêà ñè ñå ñïúíàë, à?
- Òè äà âèäèø! Áðàâî áå, àëïèíèñò÷å! Êàê ãî çàáåëÿçà?
- Åäâà ëè ñè òîëêîâà íåäúãàâ, çà äà ñìàòàëîñàø öÿëà ÷åðãà èçïúíàòà îò ïðàã ãî ïðàã!
- Ïðèåìàø Ðàäî êàòî âðàã? Òàêà ìè ñå ñòðóâà!- çàêà÷è ãî Îðëèí. Ñëàâè ãî ïîãëåäíà- äúëãî è äúëáîêî.
- Íå å âðàã... Çà ñåãà! Íî íå ìå êåôè! Óñòðîéâà ëè òå òîâà, ïîëèöàé? Ùå âëèçàìå, èëè ùå ñå èçïèòâàìå êàòî ó÷åíè÷êè?
- Íÿìàìå çàïîâåä, Ñòðàõèëîâ!- êàçà Ñíåæàíà, ïðî÷èñòâàéêè ñè ïðåäóïðåäèòåëíî ãúðëîòî ñè.
- È ê‘âî ñÿ? Íÿìà äà âëåçåòå ëè?
- Íÿìàìå ïðàâî!- ìó îòâúðíà òÿ.
- Àíäðåéêà, äàâàé áðàò! Òå êàòî íå ìîãàò, íèå ìîæåì!- òîé íå ñå ïîêîëåáà è îòèäå ïðè íåãî.
- Ñëàâè, íåäåé!
- Ëåïíåòå ìè ãî ïîñëå, àêî ùåòå! Îïðàâäàéòå ñå ñ ìåíå, áå! Àìà äà ñâúðøèì ðàáîòàòà âèêàì àç, íàëè?- è ãè ïîãëåäíà èðîíè÷íî-ïðåäèçâèêàòåëíî.
- Äàâàéòå, ìîì÷åòà! È àç âëèçàì ñ âàñ! Òè ñòîé òóê, Àëåêñàíäðîâà!- òÿ ãî èçãëåäà îñòðî- Å íàëè íÿêîé òðÿáâà äà èìà òóêà, àêî èìàìå è äðóãè íåêàíåíè ãîñòè, íå ÷å íèå ñìå äå, íî...?- òÿ ìàõíà íåáðåæíî ñ ðúêà è èçïóôòÿ.
Ñëÿçîõà. Êàêâîòî ãîðå áåøå, âñè÷êî äîëó áå íà îáðàòíî. Âñå åäíî äâàìà êîðåííî ðàçëè÷íè ÷îâåêà æèâååõà òóê. Ìèðåøå ñòðàííî- íà âëàãà, ãíèëî è ïëåñåí. Íàïðàâî ñè áåøå çëîâåùà îáñòàíîâêà. Îðëèí èçâàäè ôåíåðà è çàïî÷íàõà äà îãëåæäàò ïî-âíèìàòåëíî. Ñòúêëåíèöè è ïåòðèòà èìàøå ñòðàøíî ìíîãî òóê, ïîâå÷å è îò ëàáîðàòîðèÿ. À â òÿõ- âñÿêàêâè ãíóñîòèè- ïîíå íà Îðëèí è Àíäðåé òàêà èì èçãëåæäàõà. Ñëàâè íå èì ñå âïå÷àòëè îñîáåíî. Èìàøå è ïîðöåëàíîâè õàâàíè ñòðóïàíè â åäèí êðàé- êîé èçìèò, êîé íå ñúâñåì.  íÿêîëêî ïåòðèòà èìàøå çúáè- íà çìèéñêè ïðèëè÷àõà, è êîæà âëå÷óãîïîäîáíà ñúùî. ×àñòè îò ðàñòåíèÿ â ðàçëè÷íè áóðêàí÷åòà, æèâîòèíñêè íîêòè, àáå... ñòðàõîòèÿ. Ïîòèñêàùî ñè áåøå. È ñòðåñèðàùî ìðà÷íî. Çëà óìèñúë- íà òîâà ìèðèøåøå è âñè÷êè òóê áÿõà íà òîâà ìíåíèå. Äúñêèòå ïîä êðàêàòà èì ñêúðöàõà. Òîâà ãè êàðàøå äà ñå îáðúùàò åäèí êúì äðóã äîñòà ÷åñòî. Íÿêàêâè ïðîðàñëÿöè âèñÿõà è îò òàâàíà. Óñåùàõà ñå íåïðèÿòíî êàòî ïàÿæèíà.  åäèí îò ìîìåíòèòå íà ðÿçêà ñìÿíà íà ìåñòàòà, íÿêîé èçâèêà.
- Îðëèíå, ñïðè!- èçâèêà Àíäðåé- Îñâåòè îùå âåäíúæ òóêà! Êàêâî å òîâà?
- ß âèæ òèèè!- îòâúðíà òîé- Òîâà ìè ïðèëè÷à íà...
- Æåðòâåíèê!- äîâúðøè Ñëàâè.
- Ùÿõ äà êàæà íà îëòàð, íî...
- Âñå òàÿ! Âèæ ñíèìêàòà â äúðâåíàòà êóïà! Âèæ ÷èÿ å, ïîëèöàé!
- Íåéíà å!- îòâúðíà ñëèñàí Ñòðàõèëîâ.
- Íåéíà å, ÿ! À êàæè ìè ñ‘ÿ- íå å ëè èçðîä òîÿ, à? Êàæè íà ÷åðíîòî áÿëî! Õàéäå, äå! Íååå! Âå÷å íå! Òîÿ å çàìåñåí. È àêî ðàçáåðà, ÷å òîé å...
- Åé, åé, åé, êðîòêî, ÷îâå÷å!- êàçà Àíäðåé è îòèäå ïðè íåãî- Ùå ãî õâàíàò! Ùå ãî õâàíåì!
Ñëàâè!- çàïî÷íà Îðëèí- Íå çàáðàâÿé, ÷å íàé-âåðîÿòíî ñà áèëè äâàìà! È âèå âèäÿõòå ñëåäèòå!
Òîÿ å åäèíèÿ, òàêà äà çíàåø!- èçñúñêà Ñëàâè- È âå÷å... ìè å âðàã!
- Åäíî íåùî ùå òè êàæà!- Îðëèí ãî ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå- Âèíîâåí å! Çà êàêâî- ùå ðàçáåðåì! Íî ñàìîðàçïðàâèè, íå èñêàì! ßñíî ëè å?
- Ùîì íå èñêàø, íÿìà äà èìà!
- Ñèãóðåí ëè ñè, Ñëàâè? Çàùîòî þìðóêúò òè äðóãî ãîâîðè! Ïîãëåäúò íÿìà äà êîìåíòèðàì!
- Íÿìà äà èìà!- íàìåñè ñå îòíîâî Àíäðåé- Àç ãàðàíòèðàì òîâà! Íÿìà äà èìà!
- Ìîì÷åòààà, êà÷åòå ñå ãîðå!
- Êàêâî èìà, Ñíåæàíà?- ïðîâèêíà ñå Îðëèí.
- Êà÷åòå ñå ãîðå!- ñèëíî è íàòúðòâàùî ïîâòîðè òÿ!
- Àíäðî, ùðàêíè íàáúðçî íÿêîëêî ñíèìêè è äà ñå ìàõàìå! Òâîÿò òåëåôîí ñíèìà íàé-äîáðå!
- Îðëèí èçëåçå. Ñíåæàíà ñòîåøå îòïðåä è ãîâîðåøå ñ íÿêîé. Áåøå âúçðàñòíà æåíà. Òîé îòèäå ïðè òÿõ.
- Åòî òå è òåá!- îïèòà ñå äà çàìàæå íåùàòà Ñíåæàíà.
- Íåäåé ìå ìåíå ëà̀æè äåòå̀! Îíèÿ äâàìöàòà, ìèñëèø íå çíàì äå̀êà ñà ëè? È îíè ñà ñ âàñ. Íå ãè êðèé! Àç è áåç äà ãëåäàì, âèäèì!
- Çíàåø ëè íåùî, áàáî Íàäà?
- Íå̀ ùåì äà çíàì, àìà ÿ̀! Âñè÷êî ëîøî âèäèì! Òóêà ñòå çàðàäè îíèÿ, òèõèÿ. Äåáíå âè òîé, òàêà äà çíàåòå! Ìíîãî ñå ïàçåòå! È òè, Ñíåæàíêå, ïà̀çè òâîéòî äå̀òå!
- Îò íåãî ëè?- òÿ ëåêî ñå ïñèõèðà.
- Ùå ñå ïðîáâà íåãî çà òåáå äà âçåìå!
- Êàêâî ãîâîðèø, áàáî?
- Àìà è òÿ å òóêà... Òÿ ùå ãî äîâúðøè! Êîéòî ÷óæäà äóøà ñå îïèòà äà ïðåêúðøè, çëå ùå äà ñâúðøè! À íåéíàòà... Çåìíà å ñ íåçåìíà ñèëà! È îíà ñàìà íå çíàå, â ñåáå ñè êîëêî å ñêðèëà!
- Çà Äàíè÷êà ëè ãîâîðèø, áàáî?- Ñëàâè ñúùî áåøå èçëÿçúë.
- Ùå ñå õâúðëè âúðõó òåáå!- õâàíà ãî çà ÿêàòà è ìó çàãîâîðè íà óõî- Íî ùå ѝ ïðîñòèø! Îò Äÿâîëà áÿãà, àëà è òè íåãî âèíèø! Ùå ñå ñáëúñêàòå! È íåêà ïîãëåä ñå èçÿ̀ñíè! Òå òîãàâà Ñëúíöåòî, íå ùå óãàñíå! Òîé å êàòî òåáå, àëà âðàã íà äóøàòà òè å, âðàã å è íà îíÿ äðóãèÿ, äåòî ñÿ äèðèø! Îñòàâè ÿ! Òÿ ùå ãè äîâåäå! Ñ âðåìåòî, ùå ðàçáåðå! Ìèäàòà íå ñâàëÿé, çàùèòàòà íå ðàçâàëÿé! Áåãàé ñåãà, ÷å çà äíåñêà íå ìîãà äà òå ïîâå÷å ãëåäàì!- è ãî áóòíà. È ñè çàòðúãâà.
- Ïî÷àêàé, áàáî!- èçâèêà Ñíåæàíà.
- Íåìà äà òå ÷åêàì! Êàêâîòî èìàõ êàçàõ! Äðóãîòî ñàìî ùå ñå ïîêàæå! À òè, ìîì÷å!- îáúðíà ñå êúì Àíäðåé, êîéòî ñúùî áåøå èçëÿçúë- Ñúðöåòî ñè ïàçè, ìåòàëúò ó íåãî ìíîãî áîëè!- è ñè òðúãíà.
- È òàç äîáðà!- êàçà ëåêî óïëàøåí Àíäðåé- Ààà, íå, àç âèêàì äà ñè òðúãâàìå!
-Òðúãâàìå, òðúãâàìå!- êàçà Îðëèí- Ùå ãî ïóñíåì çà èçäèðâàíå òîÿ Ðàäîìèð! Ñíåæàíààà?- òÿ ñå áåøå çàãëåäàëà â áàáàòà è íå îòêúñâàøå ïîãëåä îò íåÿ. Òîâà, êîåòî ѝ êàçà, ÿ óïëàøè... íàèñòèíà. Çíàåøå, ÷å òàçè æåíà íå ëúæå. Íåùàòà, êîèòî êàçâàøå, íèêîãà íå áÿõà àëà- áàëà... Îðëèí ÿ çàâëå÷å â êîëàòà.
Òðúãíàõà. Òÿ ìúë÷à äîñòà äúëãî âðåìå. Äà íå ãè ïîïèòà êàêâî ñà íàìåðèëè- çíà÷è ìíîãî ñå å ðàçñòðîèëà îò äóìèòå ïðåäè ìàëêî. Áðúêíà â äæîáà ñè è èçâàäè òåëåôîíà ñè.
- Çäðàâåé, Òîíèèèè! Êàê ñè, ìàìî? Íà ðàçõîäêà ñ òàòêî? Áðàâî íà ìîì÷åòî! Àààà- ñ äåëîâîäèòåëêàòà íà òàòêî! Äîáðå, ìèëè÷úê! Ùå ñå âèäèì ñêîðî! È àç òå îáè÷àì, ÷àî!
- Äîáðå ëè ñè, Ñíåæàíà?- ïîïèòà Àíäðåé!
- Äà, äà, äîáðå ñúì! Äóìèòå ѝ ìàëêî ìå ðàçòðåâîæèõà.
- Ñïîìíè ñè êàêâî ìè êàçà è íà ìåí!
- Äààà, íî...
- Íÿìà ñòðàøíî, íèùî íÿìà äà ìó ñå ñëó÷è íà òâîÿ ãåðîé!
- ×óë òå, Ãîñïîä, Àíäðåé! ×óë òå, Ãîñïîä...
Êîëàòà ñïðÿ ïðåä óïðàâëåíèåòî. Âñè÷êè âëÿçîõà. Òÿ îòèäå äà ñè ïóñíå åäíî ÷àé÷å íà ìàøèíàòà, çà äà ñå ïîóñïîêîè. Îïðÿ ãëàâà íà ñòåíàòà è èçäèøà òåæêî. Îòäàâíà íå ñå áå ÷óâñòâàëà òàêà... Îò êàêòî ìúæúò ѝ íå ÿ áå... ïðåäàë. Òàêà, äå, ïîíå äîâåðèåòî ѝ.
- Ìîæå ëè äà âèäèì ñíèìêèòå ïàê?- ïîïèòà Àíäðåé!
- Äà, ðàçáèðà ñå, åëàòå!- êàçà òÿ è òðúãíàõà ïî êîðèäîðà. Îòêëþ÷è âðàòàòà. È êîãàòî ÿ îòâîðè... Òÿ ñòîåøå òàì è ãè ðàçãëåæäàøå!
Ñåäíàëà íà ðúáà íà áþðîòî. Ïîêëàùàøå êðàê ñâîáîäíî è ðååøå ìèñëèòå ñè âúðõó òàáëîòî. Ñíåæàíà èçòúðâà êëþ÷îâåòå è òÿ ñå îáúðíà.
- Çäðàâåé, Ñíåæàíà!
- Äàíèêà?- ïî÷òè èçêðåùÿ Îðëèí íà ïðàãà, êîãàòî òúêìî âëèçàøå! Ìîì÷åòàòà áÿõà ñëèñàíè. Òîâà òÿ ëè áåøå? Äàíè- òÿõíàòà ïðèÿòåëêà... è êîëåãà? Ñëàâè ñå ðàçòðåïåðè. Î÷èòå ìó ñå íàïúëíèõà. Àíäðåé ãî ñòèñíà ñèëíî çà ðúêàòà, ìàêàð è ñàì ñåãà äà ãî èçïîëçâàøå çà îïîðà. Íå ÿ áÿõà âèæäàëè âå÷å... êîëêî? Ìåñåö? Ìîæå áè è ïîâå÷å? Ñåãà, ñÿêàø äðóãî ìîìè÷å ñåäåøå òàì, ñðåùó òÿõ. Îãðÿíà îò ïðîçîðåöà, ðóñàòà ѝ êîñà, ðÿçêî ïî÷åðíÿâàøå íàäîëó. Áåëåãúò ïðåç ñðåäàòà íà ëèöåòî, íàêàðà Ñëàâè äà ñòèñíå þìðóöè è äà ïðîñêúðöà ñúñ çúáè. Ñúðöåòî ìó ùåøå äà èçëåçå.
- Ïàê âè èçíåíàäàõ, à? Âàøè êîëåãè ëè ñà?- òîâà âå÷å òîòàëíî ãè äîâúðøè. Äà, çíàåõà, ÷å ïàìåòòà ѝ å ìàëêî ïîèçáÿãàëà- áÿõà ïðåäóïðåäåíè, íî òîâà ãè ñðÿçà êàòî íîæ. Êàê òðÿáâàøå äà ðåàãèðàò ñåãà?- Êàêòî è äà å? Èñêàì äà âè êàæà íåùî! Ðàçãëåäàõ ñíèìêèòå!- âñè÷êè áÿõà áåçìúëâíè è îøàøàâåíè, äîðè Îðëèí- Ðàçïîçíàâàì ìåñòàòà îò òÿõ è çíàì òî÷íî êîå ìîìè÷å êúäå å! Íî- èìàì óñëîâèå! Ïðè òúðñåíåòî íà âñÿêà åäíà îò òÿõ, àç ùå áúäà ñ âàñ. Òðÿáâàì âè. Íå ìè ïóêà îñîáåíî äàëè ìå èñêàòå èëè íå? Àç ùå áúäà ñ âàñ!- è ñêî÷è îò áþðîòî- Íÿêàêâè âúïðîñè?...

Ãëàâà XXV

Âñè÷êè ÿ ãëåäàõà ñ ïîëóîòâîðåíà óñòà. Îòíîâî ïîÿâèëà ñå áåøå êàòî ãðúì îò ÿñíî íåáå, îòíîâî ïîñàäèëà îáúðêàíè ÷óâñòâà âúâ âñÿêî åäíî ñúðöå, êîåòî â ìîìåíòà ñòîåøå ïðåä íåÿ. Ïîãëåäèòå èì áÿõà çàáèòè â íåÿ, à òÿ ñå ñðåùàøå ñ âñåêè ïî îòäåëíî. Íÿêîè ïîçíàâàøå, ñ äðóãè ñåãà ñå çàïîçíàâàøå... Êîãàòî ñðåùíà òîçè íà Ñëàâè, Äàíèêà ðÿçêî ñå èçïðàâè. Ïðúñòèòå ѝ ïîòðåïåðèõà êàòî ïðîñâèðâàíå íà ïèàíî- çàäàâåíî è ïëàõî. Ïðèñòúïà íàïðåä êúì íåãî, íî íÿêàê íåóâåðåíî. Òîé íàñòðúõíà èíñòèíêòèâíî è îòñòúïè íàçàä. Êîëêîòî ïîâå÷å äîáëèæàâàøå î÷èòå ìó, òîëêîâà ïîâå÷å âåíèòå è æèëèòå ѝ ñå èçïúâàõà. À íåéíèòå ñå íàïúëíèõà ñ ãíÿâ, íî è ñúñ ñòðàõ. Òÿ ðàçïîçíà òåçè î÷è- ñúùèòå, êîèòî ïðîíèçâàõà ãëàâàòà ѝ, â îíåçè ñòðàííè ìîìåíòè. Òÿ çàñòàíà òîëêîâà áëèçî äî íåãî, ÷å âå÷å óñåùàøå äúõà ѝ, íî... íÿêàê ñè ïàðåøå è âëåäåíÿâàøå åäíîâðåìåííî. Îò íÿêúäå èç ïîä äðåõèòå ñè, òÿ èçâàäè íåùî îñòðî. Ñòóäåíàòà ïîò, êîÿòî ïîëåïâàøå ïî äëàíèòå ѝ, äîáðå èçèãðà ðîëÿòà íà ñìàçêà, òàêà ÷å äà ãî îáúðíå óäîáíî â ðúöåòå ñè. Ñâåòëèíàòà â ìîìåíòà áëóæäàåøå è èãðàåøå ñúñ ñåíêèòå ïðåä ïðåìðåæåíèÿ ѝ ïîãëåä... Çàìàõíà êúì íåãî.
- Òè áåøå, íàëè?- èçêðåùÿ Äàíè- Òè áåøå òîçè, êîéòî ñå îñìåëè äà ìè ïîñåãíå?!- î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà, ãîâîðåøå ïðåç çúáè. Äàæå ïëþåøå, çàùîòî òðóäíî ñå êîíòðîëèðàøå- êàòî îñâèðåïÿëî êó÷å íà êàèøêà, ÷èÿòî ïàñò çåå ñ ìåøàíà ïÿíà îò êðúâ è ñëþíêà.
- Äàíè÷êà, êàêâî ãîâîðèø? Òîâà ñúì àç, Ñëàâè!- ïàíè÷åñêè îòãîâîðè òîé.
- Òàêà ëè áèëî? Òè ëè ñè? À êîé ñè âñúùíîñò?- è çàìàõíà. Áåøå íîæèöà, íî Îðëèí ÿ âèäÿ è õâàíà ðúêàòà ѝ. Áîæå, êîëêî ñèëà èìàøå òàçè ðúêà. Ãîëÿìà ñúïðîòèâà ìó îêàçà.
- Äàíè, îïîìíè ñå!- äîáàâè Àíäðåé!
- À òè êîé ñè? Íåãîâ ïîìîùíèê, ïðèÿòåë, êàêâî ñè?
- Äàíè, ñïðè ñå!- íàìåñè ñå è Îðëèí- Òå íàèñòèíà ñà òâîè ïðèÿòåëè! È äâàìàòà!
- Íå! Íå! Íå... îòíîâî èçêðåùÿ òÿ- Î÷èòå íèêîãà íå ëúæàò!
- Äàíèêà, óñïîêîé ñå!- âêëþ÷è ñå è Ñíåæàíà. Òÿ çàïî÷íà äà ñå ãúð÷è â ðúöåòå íà Îðëèí. Ñåãà îñâèðåïÿëàòà ïðèëè÷àøå íà áåçïîìîùíî æèâîòèí÷å. Çàáèâàøå ïåòè â ïîäà è ïðîäúëæàâàøå äà êðåùè. Ñíåæàíà áðúêíà â ÷àíòàòà ñè. Èçâàäè åëåêòðîøîê è ïóñíà ïî òÿëîòî ѝ òîê. Äàíè çà ìèã îòíîâî ñå ñãúð÷è è ïîñëå ñå îòïóñíà â áåçñúçíàíèå.
- Êàêâî ïðàâèø, áå, Àëåêñàíäðîâà? Êàêâî áåøå òîâà?- èçêðåùÿ Îðëèí, íî è ìîì÷åòàòà ÿ îáãðàäèõà.
- Íå ìå ñúäè! Òðÿáâàøå äà ñå íàïðàâè íåùî! Êàêâî ùå ïðàâèì ñåãà, â áîëíèöà ëè ùå ÿ çàâåäåì?
-Íå, ùå ÿ îñòàâÿ äà ëåãíå â ìîÿ êàáèíåò! Èíà÷å ìîæå ïàê äà èçáÿãà... Íàëè, Àëåêñàíäðîâà?- ñ íàçèäàíèå è èðîíèÿ äîáàâè òîé.
- Îòèâàé!- êàçà òÿ- À, âèå, êúäå? Ñàìî äà ñòå ìðúäíàëè! Âèäÿõòå êàêâî ñòàíà, íàëè?- Àíäðåé äðúïíà Ñëàâè íàçàä.  òîçè ìîìåíò òîâà ìîì÷å ïðåòúðïÿ íàé-ãîëåìèÿ ïñèõè÷åñêè ñðèâ äî ñåãà. Çàãóáè óìà è äóìà. Ñúëçèòå ïðîñòî êàïåõà, êëåïà÷èòå äîðè íå ñå çàòâàðÿõà. Òîâà, êîåòî ÷ó îò íåéíèòå óñòà, òîâà â êîåòî òÿ ãî îáâèíè... Íàïðàâî ãî ñðÿçà, ñúäðà ãî íà äâå.
- Ñëàâè, íåäåé òàêà!- çàïî÷íà Ñíåæàíà- Ìîì÷å, ìîëÿ òå âúðíè ìèñúëòà ñè è ÷èñòèÿ ñè óì!- òîé ñå îáúðíà êúì íåÿ. Èçãëåäà ÿ êóõî, èçãëåäà ÿ ïðàçíî. Ñåãà óìúò ñå áå îòäåëèë îò òÿëîòî ìó. Òÿ ìó óäàðè øàìàð... îòíîâî. Íî òîé äàëå÷ íå ñâúðøè ñúùàòà ðàáîòà êàòî ïðåäè. Äàæå íèùî íå ñâúðøè. Ñÿêàø åíåðãèÿòà ìó ñå çàãóáè èëè ïðèâúðøè- Ñëóøàé ìå ñåãà! ×óé ìå ìíîãî âíèìàòåëíî! Èñêàõ äà ñå óâåðÿ ïúðâî íà ñòî ïðîöåíòà ïðåäè äà òè ãî êàæà, íî ïî âñÿêà âåðîÿòíîñò òè íå ñè åäèíñòâåí... Àððð... õâàíà êîëåíåòå ñè ñ ðúöå- Íå ñè åäèíñòâåíî... äåòå! Èìàø...
- Êàêâî êàçà, Àëåêñàíäðîâà?- Îðëèí ñå áåøå âúðíàë, òÿ èçïúøêà è ñå èçïðàâè.
- Òîâà, êîåòî ñå îïèòàõ äà êàæà è íà òåá íÿêîëêî ïúòè âå÷å... Ñëàâè èìà áëèçíàê... áðàò-áëèçíàê!
- Êàê òàêà?
- Ñòðàõèëîâ, ïîìíèø ëè îíàçè æåíà? Êîÿòî äîéäå ïðè ìåí ñ åäíà äîñòà ñòðàííà ìîëáà è ïîèñêà íåùî?
- Èìàì ñïîìåí, äà!- ôèêñèðà ÿ ñ ïîãëåä è ñíèøè òîí- Ñèãóðíà ëè ñè, ÷å èñêàø äà âîäèì òîçè ðàçãîâîð òóê?
- Âå÷å íÿìà çíà÷åíèå! Àç òàêà èëè èíà÷å ìó êàçàõ!
- Òîâà äî íÿêúäå îáÿñíÿâà ðåàêöèÿòà ѝ.
- Íå ñàìî ÿ îáÿñíÿâà, àìè äàâà îùå åäèí îòãîâîð. Áèëè ñà äâàìà- Ðàäî è... ×îâåêúò „Õ“. Àìè, àêî òîâà å òîé? Àìè àêî òîâà å âòîðèÿò â äâîéêàòà?
- Íåùî íå ìè ñå âðúçâà ïàê!- êàçà Îðëèí.
- Ùå òè îáÿñíÿ òåîðèÿòà ñè, íî íåêà ïúðâî äà ïîìîãíåì íà ìîì÷åòàòà, íàëè? Ñëàâè?
- Òàêà ëè ñå êàçâàì àç, Ñíåæàíà? Òîâà ëè å èìåòî ìè âñúùíîñò?- ñ ëåäåí òîí è æåñò îò ðúöå íà ÷îâåê èçãóáèë âñè÷êî çà åäèí ìèã. Òàêà ïðîçâó÷à ñåãà òîé.
- Ñëàâè, íåäåé, ìîëÿ òå!- îòâúðíà ìó òÿ ñ òúãà â ãëàñà.
- Åëà, áðàòëå! Åëà ìàëêî íà âúçäóõ. Òóê ñå èç÷åðïà!- äîâúðøè òèõî Àíäðåé è ãî ïîáóòíà, çà äà ãî ïîäêàíè.
- Ñíåæàíà?... Êàêâî áåøå âñè÷êî òîâà?- ñêðúñòè ðúöå Îðëèí è ÿ ïîãëåäíà êîñî.
- È àç ñå ïî÷óâñòâàõ áåçïîìîùíà. Íàëîæè ñå äà ìó êàæà! Îðëèíå, òîé ñå ñðèíà!
- Òðÿáâàøå ëè íàèñòèíà òî÷íî ñåãà äà ìó ãî êàæåø?
- Íå! Ìîæå áè... íå! Íî òðÿáâàøå äà ãî êàæà íà òåá... ïî-ðàíî è... Ñåãà âå÷å ùå ãî íàïðàâÿ!- ïîå ñè äúëáîêî âúçäóõ- È òàêà, âå÷å òè ñïîìåíàõ çà îíàçè æåíà.
- Òàêàà?
- Êàçâà ñå ßíèíà, àêî ñè çàáðàâèë- äà òè ïðèïîìíÿ.
- Äîáðå, ïðîäúëæàâàé!- Ñíåæàíà ãîâîðåøå ìàëêî êàòî çàñðàìåíà â ìîìåíòà.
- Ñëó÷àÿò ѝ íàèñòèíà ìå çàèíòðèãóâà è àç ñå ðàçðîâèõ íà äúëáîêî. Å, äî êúäåòî ìè ïîçâîëèõà äúðæàâíèòå àðõèâè. Íî ÷îâåêúò, êîéòî íàèñòèíà ìè ïîìîãíà, áåøå Èðèíà.
- Êàê òàêà?
- Çàïîçíàâàò ñå ñ ßíèíà, îêîëî ãîäèíà èëè äâå- òóê íå ñúì ñèãóðíà ìíîãî- ñëåä áÿãñòâîòî íà Èðèíà, òàì â ñúùîòî ñåëî, êúäåòî ñå å êðèåëà è òÿ. Ñ òå÷åíèå íà âðåìåòî, òå ñå ñáëèæàâàò è ßíèíà ѝ äîâåðÿâà òàéíàòà ñè- êàêâî âñúùíîñò ÿ å äîâåëî â îíàçè íîù òàì...
- Âñå îùå íå ðàçáèðàì!- âå÷å ïî-ìåêî ïðîäúëæè Îðëèí.
- Òîâà, êîåòî ñâúðçâà ñúäáèòå èì å åäèí ìúæ- çëîùàñòíèÿò ÷è÷î íà Èðèíà, îêàçàë ñå è áàùà íà äåöàòà íà ßíèíà. Òÿ çàáðåìåíÿâà ñ áëèçíàöè, íî íå ãî ðàçáèðà äî ìîìåíòà íà ðàæäàíåòî, à äîðè è òîãàâà óñïÿâàò äà ÿ çàáëóäÿò, íî âñå ïàê... ñúìíåíèåòî å ïîñàäåíî è îñòàâà â íåÿ. Ïîêúëâà è ïðîðàñòâà äî âñå ïî-ñèëíàòà âÿðà çà ñúùåñòâóâàíåòî íà äâåòå ѝ äåöà. È âå÷å ñòúïèëà íà êðàêàòà ñè, òÿ èñêà äà ãè íàìåðè! È çíàåø ëè? Èìàì ñíèìêà! Èñêàø ëè äà ÿ âèäèø? Óñïÿõ äà ñå ñäîáèÿ ñ íåÿ ñ ãîëÿìà äîçà êúñìåò. Íàïðàâåíà å ïðåäè åäèíàäåñåò ãîäèíè. Ïîãëåäíè ÿ!- è ìó ÿ ïîäàäå.
- Íî òîâà å... Ñëàâè!
- Äàëè? Äàëè íàèñòèíà å òîé?- òÿ çàïî÷íà äà ãî îáèêàëÿ- Çàãëåäàé ñå, Îðëèíå! Õóáàâî ïîãëåäíè î÷èòå!
- Âñå îùå íèùî íå âèæäàì!
- Ëÿâîòî îêî!- íàòúðòè Ñíåæàíà- Ïîãëåäíè âúíøíèÿò êðàé íà ëÿâîòî îêî!
- Èìà áåíêà!
- À! È êîãàòî âèäèø Ñëàâè ñëåä ìàëêî, çàãëåäàé ñå äàëè èìà ñúùàòà! Çàùîòî òåçè î÷è, êîèòî Äàíè å ãëåäàëà â îíàçè çëîâåùà íîù, ñà ñúùèòå òåçè, êîèòî òè ãëåäàø íà ñíèìêàòà ñåãà!... Íî òîâà íå ñà î÷èòå íà Ñëàâè!
- À ÷èè ñà?
- Çíàåø ëè, èìà ïîâåðèå, ñóåâåðèå èëè êàêòî òàì èñêàø ãî íàðå÷è, ñïîðåä êîåòî ñúäáàòà áåëÿçâà óáèéöèòå- ñúëçà â êðàé÷åöà íà îêîòî- òóê å åñòåñòâåíà. Ïðè èçïå÷åíèòå èëè äîñòàòú÷íî ïðåâúðòåëè òàêèâà èçðîäè, îáèêíîâåíî å òàòóèðàíà. È çíàåø ëè çàùî?
- Íå çíàì, íî èñêàì äà ìè êàæåø êîé å íà ñíèìêàòà!
- Çàùîòî íå ìîãàò äà ïëà÷àò! È ïî ñâîé èçâðàòåí íà÷èí, òàêà „æàëåÿò“- íàïðàâè êàâè÷êè ñ ïðúñòèòå ñè- óáèéöèòå çà ñîáñòâåíèòå ñè æåðòâè!
- Ñíåæàíà, íå ñå îòïëåñâàé!
- Äîáðå!... Ñíèìêàòà å ïðàâåíà â äîìà çà ñèðàöè òóê- â Ñìîëÿí, ìàëêî ïðåäè âúïðîñíèÿò ìëàäåæ äà èçáÿãà îò òàì.
- Ñëàâè ñúùî å ñèðàê!
- Äà, íî êúäå å çàõâúðëåí? Ñïîìíÿø ëè ñè?
- Íå!
- Â Áëàãîåâãðàä! Òàçè ñíèìêà ìå ïîäïàëè êîãàòî ãî ðàçáðàõ.
- Òîãàâà... êîé ãëåäàì íà ñíèìêàòà?
- Òàì ñà ãî êðúñòèëè... ßâîð!
Äàíè ëåæåøå âèäèìî ñïîêîéíà íà êàíàïåòî. Íî â ãëàâàòà ѝ âèëíååøå áóðÿ. Ñòðàøíà. Âÿòúðúò ãîíåøå ïðåñëåäâà÷èòå ѝ è òó ãè êàðàøå äà áÿãàò ñðåùó ñïîìåíèòå ѝ, òó äàëå÷å îò òÿõ... Ìúãëà, ãîðà è äúðâî. È òÿ å çàâúðçàíà áåçïîìîùíî çà íåãî. Ñðåùó íåÿ îòíîâî çàñòàíàõà òåçè î÷è. Òÿ êðåùåøå íà ñúí, êðåùåøå è íà ãëàñ. Íî òîçè ïúò ÷ó íåùî, íåùî, êîåòî èçëåçå îò ñÿíêàòà, íåùî êîåòî íå áå ÷óâàëà äî ñåãà â ñòðàõîâèòèòå ñè ñïîìåíè- åäèí äðåçãàâ ãëàñ- îò ãúðëî ñ ïðîðåçíà ðàíà „Ùå áúäåø ãðîçíà çà âñè÷êè!“- òîâà ïîâòàðÿøå òîé â ãëàâàòà ѝ ñåãà.
Îòâîðè î÷è. Áîëÿõà ÿ. Èçïðàâè ñå â ñåäíàëî ïîëîæåíèå, çàùîòî óñåòè, ÷å àêî ñå èçïðàâè ðÿçêî, ìîæå è äà ïàäíå. Òîëêîâà ñèëíî ѝ ñå âèåøå ñâÿò ñåãà. Ïîñòîÿ òàêà äåñåòèíà ìèíóòè. Èçïðàâè ñå ïîëåêà. ×àøàòà âîäà, êîÿòî ñòîåøå íà áþðîòî, ѝ ñå óñëàäè. Òÿ âúðíà æèâåöà è ñâåæåñòòà â íåÿ. Îòèäå äî ïðîçîðåöà è ñå çàãëåäà. Íà ïåéêàòà îòñðåùà. Òàì ñåäÿõà îíåçè äâåòå ìîì÷åòà, êîèòî áÿõà ñðåùó íåÿ ïðåäè ìàëêî. Åäèíèÿò áåøå íàâåë ãëàâà è ÿ ñêðèë â ðúöåòå ñè. Äðóãèÿò òîïëî ïî ïðèÿòåëêè, áå ñëîæèë ðúêà íà ðàìîòî ìó. Äîæàëÿ ѝ. Ïðåäè ìàëêî íàïðàâè îïèò äà ìó ïðîáèå ãúðëîòî, íî ñåãà ÿ áîëåøå îò òîâà. Ñòðàííî çàùî, íàëè î÷èòå ìó ѝ ïðîãîâîðèõà... È âñå ïàê- òåçè íå ÿ ãëåäàõà òàêà, êàêòî îíåçè â ãëàâàòà ѝ. Ñïîìíè ñè è äóìèòå íà Ñâåòëàíà, ñïîìíè ñè êàêâî ѝ ðàçêàçà òÿ, êîåòî ñèëíî ÿ íàêàðà äà ñå çàìèñëè. Èçòè÷à êúì âðàòàòà è çà ìèã îòíîâî ñå ñïðÿ...
- Áðàòëå, ìîëÿ òå íåäåé! Åëà íà ñåáå ñè! Áúäè îòíîâî ìîÿò ïðèÿòåë! Âúðíè ìè ÷îâåêúò, êîãîòî ïîçíàâàì!
- Àíäðåé!- íå ãî áå íàðè÷àë òàêà, îò êàê ñå áÿõà çàïîçíàëè- Òÿ ìå ìèñëè çà ÷óäîâèùå! Àç ñúì èçðîäúò â î÷èòå ѝ! Àç ñúì ðàíàòà â äóøàòà ѝ è ÷åðíîòî ïåòíî â ñúçíàíèåòî ѝ.
- Íåäåé òàêà, Ñëàâè! Íå ÷ó ëè êàêâî òè êàçà Ñíåæàíà?
- ×å èìàì áëèçíàê? Äà áå! Êàê íå?
- À çàùî íå? Òè íå ïîçíàâàø ðîäèòåëèòå ñè! Òè ñè èçîñòàâåí îò òÿõ. Àìè, àêî å òàêà è êîøìàðúò íà íàøàòà Äàíè, å èìåííî òîé? Áëèçíàöèòå ñè ïðèëè÷àò è âåðîÿòíî òÿ òè ïîñåãíà òî÷íî çàðàäè òîâà! Íå ðàçáèðàø ëè?  òåá òÿ âèæäà íåãî!
- À êàê ìîãà äà áúäà ñèãóðåí â òîâà, Àíäðî? À? Êàê?- ðàçêðåùÿ ñå Ñëàâè. Î÷èòå ìó ñå íàñúëçèõà. Ñêðúñòè ðúöå íà òèëà ñè- Èçâèíÿâàé, áðàòëå. Íå ñè òè ÷îâåêúò, íà êîéòî òðÿáâà äà ãîâîðÿ òàêà. Íî êàæè ìè- äà ñå äîâåðÿ ëè íà âñè÷êî òîâà? Äà ïî-ëåñíî å, çàùîòî ëåñíî ìå îíåâèíÿâà â íåéíèòå î÷è, íî èñòèíà ëè å?
- À çàùî äà íå å? Ïîãîâîðè ñúñ Ñíåæàíà!
- Äîáðååå!
-Íå, íå, íå! Íå òàêà! Ñåðèîçíî òè ïðèêàçâàì! Ïîãîâîðè ñ íåÿ! Ìîæå áè íàèñòèíà èìà êàêâî äà ðàçáåðåø?
- À äî òîãàâà? Äî êàòî ãî ðàçáåðà? Êàê ùå ãëåäàì Äàíèêà? Òÿ êàê ùå ãëåäà íà ìåí? Ñ ïîãíóñà? Íå, áðàò, íå áèõ ãî ïîíåñúë!
- Àìè òîãàâà íå ñå ãëåäàéòå! Íî èìàé ñìåëîñòòà äà îñòàíåø! Íå áÿãàé! Ñàìî òàêà ùå ñòèãíåø äî èñòèíàòà! Ñàìî òàêà ùå ñè âúðíåø Äàíè!
- Äàâàé äà ñå êà÷âàìå ãîðå!
Îðëèí îòèäå ïðè ßìóðëèéñêè.
- Äàíàèëå, èñêàì äà ìè íàïðàâèø åäíà óñëóãà!... Àìì... Äîáðå ëè ñè?- òîé áåøå ñêðúñòèë ðúöå íà áþðîòî è ïîëîæèë ãëàâà âúðõó òÿõ.
- Êàæè, øåôå! Êàêâî èìà?- áåøå ïëàêàë.
- Íå, íàèñòèíà òå ïèòàì, äîáðå ëè ñè? Çàùîòî...
- Íå ñúì... Íå ñúì, Ñòðàõèëîâ, íî ðàáîòàòà ìè ïîìàãà äà íå ìèñëÿ çà òîâà!
- Êàêâî èìà, áå, ÷îâåê?- Îðëèí êëåêíà äî íåãî, çà äà íå ñëóøàò îñòàíàëèòå.
- Æåíà ìè, Îðëèíå... Óìèðà!
- Êàê òàêà, áå ÷îâåê, Ëèäêà? Ñåðèîçíî ëè?- áåøå ïîòðåñåí. Äàíàèë íèùî íå ìó áå êàçâàë äî ñåãà... Òîé ïîêëàòè ãëàâà è î÷èòå ìó îòíîâî ñå íàïúëíèõà.
- Ðàê!... Çíàåëà å, ÷å å áîëíà, íî ãî å ñêðèëà îò ìåí, çàðàäè äåòåòî. Êîãàòî å ðàçáðàëà, ÷å å áðåìåííà, å ðåøèëà, ÷å äåòåòî ùå æèâåå- íå òÿ!
- Áðàòëå?- ñëîæè ðúêà íà ðàìåíàòà ìó- Ñúæàëÿâàì, íàèñòèíà... Àç...
- È êàêâî îò òîâà? Õà... Êàçâàé êàêâî èìà, õàéäå!
- Ñàìî íå ñå ïðåäàâàé, íàëè? ×ó ëè ìå? Åé, ìîì÷å!- õâàíà ãî çà ÿêàòà íà ðèçàòà- ×ó ëè ìå íàèñòèíà... Íå ñå ïðåäàâàé!... Íàëè?- òîé êèìíà- Èñêàì... äà ïðîâåðèø íåùî!
- Äîáðå!
- Íàìåðè òåëåôîíà íà ìåäèöèíñêèÿ óíèâåðñèòåò âúâ Âàðíà. Ñâúðæè ñå ñ „Ó÷åáåí îòäåë“ è ïîèñêàé äîñèåòî íà Ðàäîìèð.
- Àìà, Ñòðàõèëîâ? Òå íàëè ñà ñå çàïîçíàëè òàì êúäåòî òÿ å ó÷èëà? Òÿ íå áåøå ëè çàâúðøèëà íåùî èñòîðè÷åñêî? Äðåâíè åçèöè è êóëòóðè? Íå áåøå ëè òîâà.
- Òàêà å, íî áîòàíèêà è èñòîðèÿ- âðúçâàò ëè òè ñå íà åäíî ìÿñòî?
- Ùî?  äíåøíî âðåìå ïî÷òè âñè÷êî ìîæåø äà ó÷èø íàâñÿêúäå!
- Ïðàâ ñè, ßìóðëèéñêè, íî âñå ïàê. Òóê ñëó÷àÿò ìè ìèðèøå íà äðóãî.
- Íà ãíèëî?
- Íàïðàâî íà ìúðøà! Íàïðàâè òîâà, êîåòî òè êàçàõ è ðàçáåðè êàêâî ùå èçëåçå. Èìàì óñåùàíåòî, ÷å çàé÷åòî ùå èçñêî÷è îò íÿêúäå!
- ßâíî îò íÿêúäå òàì?
- Àìè... ùå ÷àêàì äà ìè êàæåø... Íàëè?- âäèãíà ïàëåö- Çíàì, ÷å òè ñè ÷îâåêà!
- Èìàìå ëè ôàìèëèÿ íà òîÿ Ðàäîìèð?
- Íå... çà ñúæàëåíèå, íî äà ñå íàäÿâàìå, ÷å íåõàðàêòåðíîòî ïúðâî òàêîâà, ùå òè ñâúðøè ðàáîòà. Èìàé ìàëêî âÿðà, äå! Âñå è íàñ òðÿáâà äà íè ïðîâúðâè íÿêîãà! Íå å ëè òàêà?
- Òàêà å, øåôå! Òè ñè îïòèìèñò!
- Ðåàëèñò ñ îïòèìèñòè÷íè íàêëîííîñòè!- êàçà Îðëèí, íàìèãíà ìó è çàòâîðè âðàòàòà.
Ñëåä òîâà îòèäå â êàáèíåòà ñè. Òÿ ñòîåøå äî ïðîçîðåöà. Çà äà íå ÿ ñòðåñíå, çàòâîðè ìàëêî ïî-øóìíî ñëåä ñåáå ñè. ×óâñòâàøå ñå ñòðàííî îêîëî íåÿ. È íå ìîæåøå äà ñè îáÿñíè çàùî...
- Äîáðå ëè ñè?- ïîïèòà òîé.
- Äà, âå÷å ñúì ïî-äîáðå! Áëàãîäàðÿ! À òå? Òå êàê ñà?
- Èíòåðåñåí âúïðîñ, çà ÷îâåê, êîéòî èì ñå íàõâúðëè.
- Òðóäíî ìè áåøå äà ñå çàïîçíàÿ ñ òàçè æåíà!- îáúðíà ñå Äàíèêà è ãî ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå- È çíàåø ëè? Ñòðàõ ìå å îò íåÿ! Óæàñÿâà ìå! Òîâ íîâî ìîå ëèöå, òîâà íîâî ìîå „Àç“... Íå ñúì ñèãóðíà, ÷å ãî èñêàì.
- Òîâà å èíñòèíêò! Ïðåäïàçíà ðåàêöèÿ, íîðìàëíî å!
- Äàëè? Äà ñå íàõâúðëèø âúðõó ÷îâåê ñ èäåÿòà äà ãî óáèåø?... Å íîðìàëíî? Åäâà ëè?
- Èíòåðåñíî, ÷å âèíèø ñåáå ñè!
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- Äà ðàçáèðàì ëè, ÷å ñåãà íå ñè ñèãóðíà, â òîâà êîåòî êàçà?
- Íå ñúì! Íå ñúì ñèãóðíà â íèùî â ñåáå ñè, â íèùî, êîåòî ñïîìåíèòå ìè ïîêàçâàò. Äî òóê ïúçåëúò ñàìî ñå êúñà èëè ïðàâè ðåçêè çàâîè â ëàáèðèíòîîáðàçíè äâèæåíèÿ.
- À î÷èòå? Îíåçè î÷è, çà êîèòî ãîâîðèø?- òèõî êàçà Îðëèí-  òÿõ ñèãóðíà ëè ñè?- äîáëèæè ñå äî íåÿ.
- Äà!  òÿõ, äà! Íî âå÷å èìà è ãëàñ, à ãëàñúò íå å ñúùèÿ!
- Íå å ñúùèÿ?- ëþáîïèòíî ïîïèòà òîé.
- Î÷èòå íèêîãà íå ëúæàò, íî ñëåä òîâà, êîåòî âèäÿõ, íå ñúì ñèãóðíà, ÷å ïðèíàäëåæàò íà ÷îâåêà, êîãîòî îáâèíèõ è â ñúçíàíèåòî ñè ãî óáèõ, çà ùàñòèå òè ìå ñïðÿ äà íå íàïðàâÿ íåùî ãëóïàâî è íàÿâå. Íî òå íå ìå ãëåäàõà ïî ñúùèÿ íà÷èí. Òå áÿõà òîïëè, íåæíè... äîêàòî àç íå ïðåäèçâèêàõ èçíåíàäà è ñòðàõ â òÿõ... È ìúêà. Íî ãíåâúò ãî íÿìàøå, íÿìàøå ÿðîñò. „Áåç âèíà âèíîâåí“- òàêà ìå ïîãëåäíà òîçè ÷îâåê.
- À ñïîìíè ëè ñè èìåòî ìó?
- Íå, íî ñ ëåêà ðúêà ãî õâúðëÿì â çàòâîðà ñ ïîñòúïêàòà ñè, à íå òðÿáâà!
- Èìåòî ìó å Ñëàâè!
- Ñëàâè?
- Òî÷íî òàêà!
- Êàçà çà íÿêàêúâ ãëàñ? Ìîæåø ëè äà ìè êàæåø ïîâå÷å?- òÿ îòèäå îòíîâî äî äèâàíà è ñåäíà, Îðëèí ñåäíà äî íåÿ.
- Ïðîçâó÷à â ãëàâàòà ìè êàòî ìå÷è ðåâ. Îäðàíî ãúðëî, ñÿêàø êúðâÿùî, òàêà â ãëàâàòà ìè çâó÷è, íî íå èçëåçå îò óñòàòà íà îíåçè î÷è.
- Òàêà ëè? Ñòàâà èíòåðåñíî.
- Èíòåðåñíî?
- À, ììì, èìàì ïðåäâèä, ÷å òîâà ìîæå äà å íîâà ñëåäà!- íàáúðçî èçñòðåëÿ Îðëèí, êàòî ðàçáðà, ÷å ïðåäíàòà ìó ðåàêöèÿ íå å ìíîãî óìåñòíà.
- Èñêàì äà ãîâîðÿ îòíîâî ñ òÿõ, ñ ìîì÷åòàòà.
- Çàùî? Ìîëÿ òå, èñêàì äà ãîâîðÿ ñ âñè÷êè âè. Íåêà è òå äà äîéäàò. Èìà íåùî, êîåòî âñè÷êè èñêàì äà ÷óåòå!
- Ñèãóðíà ëè ñè?
- Ñèãóðíà ñúì!
- Äîáðå, ùå òå èçâèêàì, êîãàòî ãè ñúáåðà!- Äàíè êèìíà. Íà èçëèçàíå, òîé ñå ïðîâèêíà:
- Ãåðîé ñè, çíàåø, íàëè?- óñìèõíà ñå òîé è ÿ çàòâîðè.
Îðëèí îòèäå ïðè Ñíåæàíà. Ïîãîâîðè ñ íåÿ, èëè ïî-ñêîðî ïîñïîðèõà äîñòà äúëãî âðåìå è óïîðèòî ïðè òîâà. Ñëåä ïîëîâèí ÷àñîâà áîðáà, Ñíåæàíà ñêëîíè. Ñúáðàõà ñå îòíîâî, à Îðëèí äîâåäå Äàíè. Òÿ îòèäå ïúðâî ïðè Ñëàâè. Áåç äà ãî ïîãëåäíå. Íå ìîæåøå. Îïèòâàøå ñå, íî íå ìîæåøå. Òîé èíñòèíêòèâíî ñå îòäðúïíà- íå çíàåøå êàêâî äà î÷àêâà.
- Ñúæàëÿâàì!- ïðîìúëâè òÿ, áåç äà èìà ñèëàòà äîðè äà âäèãíå ãëàâàòà ñè- Íå å ÷åñòíî òîâà, êîåòî íàïðàâèõ! È íå òðÿáâàøå! Ñúæàëÿâàì, íàèñòèíà... Ñ... Ñëàâè- êàòî ÷å ëè ÷àê ñåãà ñè ïîå âúçäóõ- òàêà ïðîçâó÷à.
- Äàíè÷êà, àç... òàêîâà!- òîé áåøå êàòî çàñòðåëÿí.
- Èñêàì äà ðàçáåðà êîÿ å Äàíè÷êà, íàèñòèíà, ïîâÿðâàé ìè! Íî íà òàçè Äàíèêà ѝ òðÿáâà âðåìå. Íÿìàì ïðàâî äà ãî èñêàì, íî ìîëÿ òå... Äàé ѝ ãî!- íÿìàøå îòãîâîð.  òîçè ìîìåíò ìó áå íåâúçìîæåí òàêúâ.
- Äàíèêà, äîáðå ëè ñè?- ïîïèòà Îðëèí.
- Äà, íåêà ïðîäúëæà! Ñåãà êúì âñè÷êè!- îáúðíà ñå êîñî, òàêà ÷å äà âèæäà ñàìî Îðëèí è Ñíåæàíà- Ñâåòëàíà å âå÷å â ñúñòîÿíèå äà âè ïîìîãíå!
- Îò êúäå çíàåø çà íåÿ?- ïîïèòà Ñíåæàíà.
- Áÿõ ïðè íåÿ, ïîãîâîðèõìå ñè.
- Íî êàê?- íåäîóìÿâàøå òÿ.
- Íå å âàæíî ñåãà! Èçñëóøàéòå ìå, ìîëÿ! Íàïàäàòåëÿò ѝ å áèë åäèí ÷îâåê... Åäèí åäèíñòâåí- íà íåÿ è íà âñè÷êè îñòàíàëè ìîìè÷åòà. Çà ìîå îãðîìíî ñúæàëåíèå, Ðàäîñò íÿìàøå êúñìåò. È ïîâÿðâàéòå- êîãàòî äóõúò ѝ ñå ïðåäàäå, èçïèòàõ áîëêà íåïîçíàòà çà ìåí, êàêòî íèêîãà äî ñåãà... Íî ñåãà ñúì òóê è òàÿ ñúùî òîëêîâà îãðîìíàòà íàäåæäà, äà íàìåðèì îñòàíàëèòå è òå äà ñà æèâè!
- Çàùî êàçâàø åäèí íàïàäàòåë!
- Çàùîòî å åäèí! È î÷èòå ìó íå ñà çåëåíè!- Ñëàâè ñå îêîêîðè, à Äàíè ñòèñíà ñèëíî î÷èòå ñè è íàâåäå ãëàâà- Êàôåâè ñà! Ùå ãî ïîòâúðäè è Ñâåòëàíà. È àêî å ðåêúë Ãîñïîä- è îñòàíàëèòå.
- À òè çàùîîî?- íåóáåäèòåëíî ñå âìúêíà îòíîâî Ñíåæàíà.
- Çàùîòî ãëàñúò, êîéòî çâó÷è â ãëàâàòà ìè, íå ïðèíàäëåæè íà çåëåíèòå î÷è. Èìàëà ñúì „êúñìåòà“, ãëàñúò äà èìà ïîìîùíèê. È âÿðâàòå èëè íå- ïðèíóäåíèÿò å òîçè, ÷èèòî î÷è ïîìíÿ, à êàôåâèòå î÷è ïðèíàäëåæàò íà ãëàñà â ãëàâàòà ìè è âñúùíîñò èíèöèàòîðúò íà âñè÷êî òîâà.
- Çíà÷è èñêàø äà êàæåø, ÷ååå...
- Òî÷íî òàêà, Îðëèíå! „Ìå÷èÿò ðåâ“ å òîçè, èçòåçàâàë ìîìè÷åòàòà! Òúðñåòå íåãî!
- À çåëåíèòå î÷è?
- Õììì- òúæíî èçïúøêà Äàíè- Ãðåøíèòå ñà âå÷å òóê! Äðóãèòå ñàìè ùå íàìåðÿò „Ãëàñúò“!
- Òîçè ãëàñ, çà êîéòî ãîâîðèø... âúçìîæíî ëè å äà å ïðåïðàâåí ñ ìàøèíà?- âêëþ÷è ñå îòíîâî Ñíåæàíà.
- Íàé-âåðîÿòíî å òàêà!- äîâúðøè Îðëèí- Ñåãà îáà÷å òðÿáâà äà ðàçáåðåì êúäå ñà ìîìè÷åòàòà. Íåêà ïúðâî îòêðèåì òÿõ! Æèâîòúò èì çàâèñè îò áúðçèíàòà íè! Íàëè? Ñúãëàñíè ëè ñòå? Íåêà íåùàòà äà âúðâÿò óñïîðåäíî!
- Äîáðå, äàâàé Äàíè!- êàçà Ñíåæàíà è îòñòúïè ìÿñòî, çà äà ñ âèäÿò ñíèìêèòå. Òÿ ñå äîáëèæè.
- Òàêà, ïúðâî îòèâàìå ïðè âîäîïàäèòå- „Êàíüîíúò íà âîäîïàäèòå“! Òàì å Ìàðèÿ. È òÿ ÷àêà íàé-äúëãî äî ñåãà, èçêëþ÷âàì Ðàäîñò.
- ×àêàé, ÷àêàé!- ó÷óäè ñå Îðëèí- Çíàåø è êîÿ êúäå å?
- Çíàì!- íå îòêúñâàøå ïîãëåä îò ñíèìêèòå- Äà ïðîäúëæàâàì ëè?
- Äà, ðàçáèðà ñå, ìîëÿ òå!- îòâúðíà òîé.
- Íèêîë- Îðëèí ïðåõàïà óñòíè- å íà âðúõ „Ñíåæàíêà“!- è ïîñî÷è ðèñóíêàòà íà âðåòåíîòî- Èãëèêà å íà „×àèðñêèòå åçåðà“- ïîñî÷è êðúãîâåòå ñúñ ñòðåëêà íàäîëó- È ñúâñåì áëèçî äî íåÿ, å Àëåêñàíäðà- íà „Îðëîâî îêî“- ïîñî÷è êóï÷èíàòà êàìúíè ñúñ ñòúð÷àùîòî íåùî- À Ïàóëèíà- òÿ å ïðè ðå÷íèòå ïåðëè â ïåùåðàòà.
- „ßãîäèíñêàòà“!- äîïúëíè Àíäðåé!
- Òî÷íî òàêà!
- Çíà÷è ìîæåì äà ñå ðàçäåëèì íà åêèïè!- êàçà Îðëèí- Àç ùå òðúãíà êúì Ïàìïîðîâî è âðúõ „Ñíåæàíêà“. Äàíè, èäâàø ñ ìåí!
- Íå!- îòñå÷å òÿ- Ìàðèÿ ùå èìà ïî-ãîëÿìà íóæäà îò ìåí! Àç îòèâàì íà âîäîïàäèòå!
- Äîáðå òîãàâà... Ñëàâè, òè ùå äîéäåø ñ ìåí, à Ñíåæàíà è...
- Àíäðåé!- èçïëþ èçâåäíúæ Äàíè è ãî ïîãëåäíà. Âñè÷êè çàìúë÷àõà. Òîé ñå ñòúïèñà- Àç... ìàé ùå âè èç÷àêàì îòâúí... àììì... Îáñúäåòå ãî, âçåìåòå ðåøåíèå!- è èçõâúð÷à ïðåç âðàòàòà. Âñè÷êè áÿõà ñëèñàíè. Íå çíàåõà êàêâî äà êàæàò èëè êàê äà ðåàãèðàò ñåãà.
- Íî îò êúäå çíàåø âñè÷êî òîâà? Îò êúäå ñè òîëêîâà ñèãóðíà?- îòíîâî ñ íåäîâåðèå ïîïèòà Ñíåæàíà.
- Çíàì! Ïðîñòî... çíàì. ßâíî èìàì âðúçêà ñ òÿõ, íå ìîãà äà òè êàæà çàùî.
- À îò êúäå èäâà óáåäåíîñòòà, ñèãóðíîñòòà òè?
- Íå çíàì!- òðîñíà ñå Äàíè, çàùîòî ìîæå áè âå÷å ñå èçíåðâè- Ìîæå áè òè ùå ìè êàæåø!
- Ìîìè÷åòààà!- íàìåñè ñå Îðëèí, íî ïðåäè äà èìàò øàíñ äîðè äà ñå ïîçàìèñëÿò åäíà äðóãà, ñå ðàçíåñå âèê.
- Ñòðàõèëîîîîâ! Ñòðàõèëîîâ!- â ñòàÿòà âëåòÿ ßìóðëèéñêè.
- Êàæè, Äàíàèëå, êàêâî èìà?
- Ðàäîìèð... Óìðÿë å!
- Êàêâî?- èçâèêàõà è Ñëàâè, è Àíäðåé, è Îðëèí- âñè÷êè ÷óâàõà. È òåçè â êîðèäîðà ñúùî.
- Èñêàì äà êàæà- ìíîãî îòäàâíà å óìðÿë, à òîÿ êîéòî òúðñèòå, ìó å âçåë ñàìîëè÷íîñòòà.
- Ìîëÿ òå, ïîÿñíè!- êàçà Ñíåæàíà.
- Îáàäèõ ñå êàêòî ìè êàçà! Ñâúðçàõà ìå- èçïðàòèõà è äîñèåòî. Îêàçâà ñå, ÷å Ðàäîìèð... èñòèíñêèÿò, èç÷åçâà ïðåäè øåñò ãîäèíè- îòëè÷åí ó÷åíèê, ðÿçêî ïðåêúñâà è íàïóñêà óíèâåðñèòåòà, ñòðàííî, íàëè?- âñè÷êè ìèãàõà íà ïàðöàëè- Ïðè òÿõ îáà÷å íå ñà øåñò!
- Êàê òàêà íå ñà?- êàçà Îðëèí.
- Ñëåä ìèñòåðèîçíîòî ïðåêúñâàíå, òîé îòíîâî ñå ïîÿâÿâà ãîäèíà è ïîëîâèíà ïî-êúñíî. Æèâ è çäðàâ, ëåêî ïðîìåíåí, êàæè-ðå÷è ñúùèÿò... Äà, àìà íå! Íî êîé ëè îáðúùà âíèìàíèå íà çóáúð? Íå ùåø ëè îáà÷å çóáúðúò íÿêàê ñè èçâåäíúæ ñòàâà ãîòèí è òúðñåí... ïè÷.
- È ðàçáðà âñè÷êî òîâà îò „Ó÷åáåí îòäåë“?- âñå ïàê ñå âêëþ÷è ñå ïàê Ñòðàõèëîâ.
-Íå ðàçáèðà ñå! Ðîâèõ ñå è ïî ìåäèè è âåñòíèöè. Ñâúðçàõ ñå è ñ ðîäèòåëèòå íà èñòèíñêèÿò Ðàäîìèð. Íî òîçè, êîéòî ñå ïðåäñòàâÿ çà íåãî, óñïÿâà äà äîêàðà æåíàòà äî ëóäíèöà. À è êàê? Òÿ òâúðäè, ÷å òîâà íå å ñèíúò ѝ, íî íÿêàê ñè íèêîé íå îáðúùà âíèìàíèå. Áàùàòà ÿâíî ñúùî íå å áèë íàñòîÿòåëåí è æåíàòà ïðåòúðïÿâà ïñèõè÷åñêè ñðèâ. Ðàçðîâèõ ñå è çà ñúáèòèÿ è îêîëî âðåìåòî íà èç÷åçâàíåòî. Íå ùåø ëè- ïî ñúùîòî âðåìå èìàìå óäàâåí ìëàäåæ- îïëåòåí â ñòîìàíåíî âúæå íà òåòðàïîäèòå íà áóíàòà. Èíòåðåñåí íà÷èí ñàì äà ñå óáèåø, íàëè? Ïèñàëè ñà ãî ñàìîóáèéñòâî...
- Áðàâî íà êîëåãèòå!- èðîíè÷íî êàçà Ñíåæàíà.
- Çà âñè÷êèòå çëîâåùèíèè, êîèòî èçãîâîðè, èçãëåæäàø äîñòà ùàñòëèâ, ßìóðëèéñêè! Ìàëêî å ïëàøåùî!- òåçè äóìè áÿõà ïðîâîêèðàíè, ìîæå áè è çàðàäè ðàçãîâîðà èì ïî-ðàíî.
- Å, êàê, íà÷àëíèê? Âèæ êàêâî âñúùíîñò èçëåçå?
- Èìàìå ëè ôàìèëèÿ?
- Òîøåâ!... Ðàäîìèð Òîøåâ!
- Äà, Äàíàèëå, åäíî çàé÷å èçñêî÷è!...


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 27.04.2020 @ 14:16:05 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 04:41:06 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 1 êîìåíòàð | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: 33
îò Solara íà 28.04.2020 @ 03:30:46
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Òóê ñúì è ÷åòà. :)


Re: 33
îò kokolinna íà 28.04.2020 @ 12:05:52
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìíîãî ìå ðàäâà òîâà :) Õóáàâ è óñìèõíàò äåí!

]