Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 2
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 835
ÕóËèòåðè: 5
Âñè÷êî: 840

Îíëàéí ñåãà:
:: LioCasablanca
:: pinkmousy
:: Georgina
:: AlexanderKoz
:: malovo3

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXII

- Èñòèíà ëè ìè ãîâîðèòå, ìîì÷åòà?- ïîâòîðè íåâÿðâàùî îùå Îðëèí.
- ßâíî å èñòèíà, Ñòðàõèëîâ!- êàçà Ñíåæàíà è ãî äðúïíà âñòðàíè, êàòî ìó êèìíà ëåêî êúì Èðèíà- Èñêàì äà ãîâîðÿ íàñàìå ñ òåá, êîãàòî òîâà ñòàíå âúçìîæíî! È íåêà å ïî-ñêîðî, çàùîòî íàèñòèíà å âàæíî!
- Äîáðå!- ïðîøåïíà òîé.
- Çäðàâåéòå, ììì- ïîêîëåáà ñå çà ìèã- Çäðàâåéòå, ìîì÷åòà!- èç÷èñòè äðåçãàâèíàòà â ãëàñà ñè Èðèíà.
- Çäðàâåéòå, ãîñïîæî!- îòâúðíà Àíäðåé è ñå óñìèõíà.
- Çäðàñòè!- íå îñòàíà íàçàä è Ñëàâè, Àíäðåé ëåêî ãî ñðúãà â ðåáðàòà.
- Òè òðÿáâà äà ñè Ñëàâè!- âñå îùå òèõè÷êî ãîâîðåøå òÿ êàòî ñå äîáëèæè äî íåãî. Ïîãëåäíà ãî ïðàâî â î÷èòå- òåçè çåëåíèòå, ïúñòðî íàïðúñêàíè. Òîé ïîòðúïíà- À òè ñèãóðíî ñè Àíäðåé? Ïðàâà ëè ñúì.
- Äà, ãîñïîæî!- ïîòâúðäè òîé- À Âèå ñòå?- òÿ ïîãëåäíà Ñíåæàíà, ñÿêàø ÷àêàøå äà ѝ äàäå çíàê, à òÿ îò ñâîÿ ñòðàíà êèìíà.
- Àç ñúì... Èðèíà!- ñÿêàø íà èçäèõàíèå êàçà òÿ.
- Äàíèíàòà ìèëà ìàé÷èöà?- ðÿçêî è èðîíè÷íî ðåàãèðà Ñëàâè.
- Òî÷íî òàêà. Áúðçî ñå ñåòè.
- Å, ÷å êàê. Òèÿ äåò‘ îñòàâÿò äåöàòà ñè... áúðçî ñå ñåùàìå çà òÿõ, ðàçêàçâàëà ìè å Äàíè÷êà!- ïðèñòúïà êúì íåÿ, íî Àíäðåé ãî çàâúðíà.
- Çà äà ãî êàçâàø òàêà ÿçâèòåëíî- òîçè ïúò è òÿ ñå íàåæè- ñèãóðíî ñè îñòàâåíî äåòå. Àç íå îñòàâèõ ìîÿòà Äàíè, çàùîòî èñêàõ. Îñòàâèõ ÿ, çà äà ñïàñÿ æèâîòà ѝ- íåéíèÿò è òîçè íà áàùà ѝ! Íî íå òè ñå ñúðäÿ ìîì÷å- öÿëîòî ñåëî òàêàâà ñè ìå çíàå, öÿëîòî òàêà è ìå îñúäè- ìàéêà-íåõðàíèìàéêà, íî òàêà ïðåäïî÷åòîõ, òàêà ïîæåëàõ, âúïðåêè ÷å çíàåõ íà êàêâî ñå ïîäëàãà è ìîÿò Ìèðîñëàâ, çàùîòî òîé å ïîíåñúë ïðèñúäàòà- òóê ãëàñúò ѝ ñå ðàçòðåïåðè- À òîé ìå ïóñíà áåç äà îñòàâÿ ðåçåðâè çà ñåáå ñè, à äíåñ íàó÷àâàì, ÷å è âå÷å íå å íà òîçè ñâÿò, êîåòî çíà÷è, ÷å àç ïîñëåäíî íåãîâèòå î÷è âèäÿëà ñúì â îíàÿ ãàäíà íîù, êîãà òðÿáâàøå äà èçáÿãàì! Òúé ÷å... ñëîæè ðúêà íà ñúðöåòî ìó- Àç- ñïðÿ ñå è ïðåãëúòíà- Òúðñÿ ÿ îòäàâíà. Àìà ñúäáàòà ÿâíî ñè çíàå ðàáîòàòà è ìå äîâåäå ïðè âàñ, çà äà ðàçáåðà òðàãåäèÿòà, ñïîëåòÿëà ìîÿòà Äàíè- ñúëçèòå òðúãíàõà áúðçî íàäîëó. Òÿ òîëêîâà ñòèñêàøå ÷àíòàòà ñè, ÷å âå÷å ùåøå äà ÿ äåôîðìèðà- Ïðèÿòåë ñè ѝ, ðàçáèðàì è ñå ðàäâàì, ÷å òàêà áóðíî ÿ çàùèòàâàø. Íî íåêà äà íå å îò ìåíå, à? Íå ðåàãèðàé òàêà, íå ñ ëîøî!- ïîñòåïåííî òîé ñå äðúïíà îùå, à òÿ ïðèñòúïè è çà ìèã ñÿêàø ñòàíà ïî-âèñîêà îò íåãî, à ñèëàòà íà ìàé÷èíèÿ ïîãëåä, íàêàðà ñúðöåòî íà Ñëàâè äà ñå ñòîïè, à òîïëèíàòà íà ðúêàòà ѝ âúðõó ãúðäèòå ìó, äà âëåäåíè ãúðëîòî ìó è äóìèòå, ùî èçëÿçîõà ïðåäè ìàëêî îò òàì... Êðúâòà äà íàõëóå â ãëàâàòà ìó, à êðàêàòà ìó áåçñèëíè äà ïîòðåïåðÿò, äîðè çà ìîìåíò ñå ïîäïðÿ íà ðàìîòî íà Àíäðåé- Çàùîòî íå çíàåø êàêâî ìå å ïðèíóäèëî. È ïàê- íåäåé ñ ëîøî!
- Èðèíà, åëàòå ñ ìåí!- íàìåñè ñå Ñíåæàíà- ßâíî ñåãà íå å ìîìåíòúò.
- Íå, ìîëÿ Âè!- íàìåñè ñå Àíäðåé- Íåêà ïîãîâîðèì.
- Íå ñåãà!- îòñå÷å Îðëèí- Äíåñ ïîâåäîõòå ñëåäà è ñåãà òðúãâàòå ñ ìåí. Âèå äâåòå çà ñåãà îñòàâàòå òóê!
- Êúäå òðúãâàìå?
-Êúì òàéíñòâåíèòå ìåñòà íà Ðîäîïà ïëàíèíà, êîèòî âèå òîêó-ùî ðàçïîçíàõòå! Õàéäå, ìîì÷åòà! Èìàòå âúçìîæíîñò äà ãè ïðåâúðíåòå è â ÷óäî, àêî ñòå ïðàâè! Àëåêñàíäðîâà, òóê ðàç÷èòàì íà òåá, íàëè?
- Äà, Ñòðàõèëîâ! Ðàçáðàõìå ñå!
Èðèíà è Ñíåæàíà èçëÿçîõà, ìúæåòå îñòàíàõà ñàìè. Òðúãíàõà ïî ñòúëáèòå íàäîëó. Àëåêñàíäðîâà ÿ èçâåäå íà âúçäóõ. Îòèäîõà â ïàðêà è ñåäíàõà íà åäíà ïåéêà.
- Ïðåêàëèõ ëè, Ñíåæàíà, êàæåòå ìè?
-Àêî ñðåùó ìåí íå ñòîåøå ìàéêàòà, áèõ êàçàëà- ÄÀ! Íî Âèå- ñëåä âñè÷êî ïðåæèâÿíî è âèäÿíî... ÍÅ- íå Âè âèíÿ. Ñëàâè ñúùî ùå ðàçáåðå, ìîæå áè ñëåä âðåìå, íî ùå ðàçáåðå.
- Çíàåòå ëè, òîé ìè íàïîìíÿ çà íÿêîãî.
- Èíòåðåñíî! „Çàùîòî íà ìåí ñúùî“... Èìàì åäíî ïðåäëîæåíèå çà Âàñ. Æåëàåòå ëè Âèå è ñèíúò Âè äà áúäåòå ìîè ãîñòè çà íÿêîëêî äíè?
- Ìíîãî ùåäðî, àìè Äàíè?
- Ñèãóðíà ñúì, ÷å òÿ å äîáðå è èìàì ïðåä÷óâñòâèå êúäå å. Ñàìî òðÿáâà äà ñå ïîòâúðäè. Íî íå ìîãà äà Âè îáåùàÿ, ÷å òÿ ùå ïîæåëàå äà ñå âúðíå è íå çíàÿ, äàëè... Âè ïîìíè.
- È äà íå áåøå çàãóáèëà ñïîìåíèòå ñè, àç ïàê ñå ñúìíÿâàì, ÷å ùåøå äà ìå ïîçíàå. Òà òÿ áåøå ñàìî íà òðè.
- Ìîëÿ, ïîñòîéòå ïðè ìåí! Íàèñòèíà! È äàéòå íà „Òè“, à?
- Òàêà äà áúäå, Ñíåæàíà! Íåêà ïîãîâîðÿ è ñ Ïëàìåí è ùå òè ïîòâúðäÿ, ñòàâà ëè?
- Ðàçáèðà ñå! Íÿìà ïðîáëåì. Òîé çíàå ëè çà íåÿ?
- Íå! Âñå îùå ñìÿòà, ÷å å åäèíñòâåí è ïðåäïî÷èòàì, äîêàòî àç íå ÿ âèäÿ, è òîé äà íå ðàçáåðå! Ìîãà ëè äà ðàç÷èòàì?
- Íÿìàø íóæäà îò ïîçâîëåíèå! Òâîå ïðàâî å!

- Ìîì÷åòà, íåùàòà ñå óñëîæíèõà ìíîãî è òâúðäå äúëáîêè ñòàíàõà. Ùå ìè ñå â ïðåäñòîÿùîòî íè âðåìå çàåäíî, äà ñå ïîñòàðàåì äà ñå ëèøèì îò ëè÷íèòå ñè åìîöèè. Ùå áúäåì ïî-åôåêòèâíè, âÿðâàì. Ñúãëàñíè ëè ñòå? È Äâàìàòà?
- Ìîæåø äà ðàç÷èòàø!- êàòåãîðè÷åí áå Àíäðåé.
- Èìàø äóìà!- äîïúëíè Ñëàâè.
- Òîãàâà- êúì êîëàòà!...
È äâàìàòà ñå êà÷èõà îòçàä â êîëàòà. Òîâà ó÷óäè ïîëèöàÿ, íî è íå ãî íàêàðà äà ðåàãèðà. Òðúãíàõà. Áúðçî êàðàøå Îðëèí, íå ÿ æàëåøå. Ìîæå áè ðàçïàëåí îò íîâàòà íàäåæäà ñëåäàòà äà ñå îêàæå âÿðíà, à òîâà îòïóñêàøå êðàêà ìó íà ïåäàëà.
- ßâíî ïîçíàâàø ïúòÿ, ïîëèöàé?- êàçà Ñëàâè.
- Å, íå å êàòî äà íå ñúì ãî ìèíàâàë ñòîòèíà ïúòè. Âèå çà òîâà ëè è äâàìàòà ñåäíàõòå îòçàä? Äà íå âè äîñòðàøà?
- Íàñ?- ïðîäúëæè Ñëàâè- Àáå ÷îâåê, ñúñ ñêîðîñò ëè ùå íè óïëàøèø? À è íå íè âúðòè òâîèòå òðèê÷åòà. Äà ðå÷åì, ÷å áåøå ñåäíàë íÿêîé îò íàñ îòïðåä- ê‘âî ùåøå äà êàæåø òîãàâà- ÷å åäèíèÿò å ñ ïðåäèìñòâî ïðåä äðóãèÿ è å òúíúê íàìåê äà ñå äåëèì ëè?
- Êàêúâ ïñèõèàòúð ñå èçâúäè òè, áðå?- ëåêî ïîâèøè òîí Îðëèí- Äîðè íå ñúì ñè ãî ïîìèñëÿë òîâà. Èëè ñåãà ñè ãî èçêàðâàø íà ìåíå, ùîòî ïðåäè ìàëêî òè ïîòðåïåðèõà ãàùèòå, à?
- Ê‘âî êàçà? Åé ñÿ ñêà÷àì îò êîëàòà è íèêúäå íÿìà äà òå çàâåäà!- òóê âå÷å Àíäðåé íå èçäúðæà.
- Ñïðåòå ñå! È äâàìàòà! Ñòèãà, áå, ñòåãíåòå ñå! Ãîëåìè ìúæå ñòå, à è åäèíèÿò å ñ ïàãîí- òóê òîé íàòúðòè è ïîãëåäíà êúì ïðèÿòåëÿ ñè- Ñòàíàëîòî ñòàíàëî! Èñêàìå äà ïîìîãíåì íà Äàíè, íàëè?- Ñëàâè èçðúìæà è ñå îáëåãíà íà ñåäàëêàòà îáðàòíî. Ïîñëåäâà ìúë÷àíèå.
- Êàê ñå ñåòèõòå... çà ìåñòàòà?- ïðîêàøëÿ ñå Îðëèí.
- Ðàáîòàòà, êîÿòî îáè÷àìå, òóê ïîìîãíà. Êîãàòî òðÿáâà äà ñå ðàçáèðàìå áúðçî, ãîâîðèì ïî ìåæäó ñè íåùà, êîèòî îïðèëè÷àâàìå íà ëîêàöèè, à çíàìå ñúñ ñòúëáè è ìîñò ìåæäó äâà áëèçêè êàìúêà, ñëåä âñè÷êî, êîåòî êàçàõòå... íå ÷å íåùî, àìà âúðçàõìå äâå è äâå!- ïîå ñè äúõ íàêðàÿ Àíäðåé.
- Íà÷èíúò, ïî êîéòî ñòå ãè ñëîæèëè â êðúã÷åòî, ïî ðåäà íà èç÷åçâàíåòî ëè å?-âñå îùå ÿäîñàí, íî îñåçàåìî ïî-ñïîêîåí ïîäå Ñëàâè.
- Ñíåæàíà ãè íàðåäè òàêà, íî äà- â òîçè ðåä ñà!- ïîòâúðäè ïîëèöàÿ.
- Èìàé ïðåäâèä, ÷å íàáëèæàâàìå „Âúë÷èÿ ñêîê“!- ïðîäúëæè Ñëàâè- Êîëàòà òè å ÷åòèðè ïî ÷åòèðè, íî òè ñïîñîáåí ëè ñè äà ÿ êà÷èø ãîðå?
- Àáå ùå ñå ïðîáâàì äà òè êàæà!- âå÷å ñúñ çàêà÷êà êàçà Îðëèí.
- À ìîìè÷åòàòà?- âìúêíà ñå Àíäðåé.
- Çà òÿõ êàêâî?
- È òå ëè ñà â ðåä íÿêàêúâ èëè âåùèòå, êîèòî ïðèíàäëåæàò íà òÿõ, èëè òîâà íå å ìíîãî ÿñíî?
- Íàáëþäàòåëåí ñè!- Îðëèí ãî ïîãëåäíà â ïðåäíîòî îãëåäàëî, Àíäðåé íå ìó îñòàíà äëúæåí- ïîãëåäúò ìó áåøå áèñòúð, ðåøèòåëåí è êàòåãîðè÷åí- Êúì âñÿêà ðèñóíêà ñëàãà íåùî îò äðóãî ìîìè÷å è òîâà å åäíî îò íåùàòà, êîèòî ñà ìíîãî îáúðêâàùè, ñÿêàø ðàçìåíÿ ìåñòàòà èì.
- Èëè ãè íàìåñòâà êàêòî òîé ñìÿòà, ÷å å ðåäíî?- ïðîâîêàòèâíî âúðíà Àíäðåé.
- Ìîæå è äà ñè ïðàâ. Êðúâòà íå å òÿõíà, æèâîòèíñêà å!
- Êàêâî èìàòå êàòî òåõíè âåùè?- ïîïèòà Ñëàâè.
- Êúäðèöà, ïàð÷å ïëàò- âåðîÿòíî îò äðåõà, ïÿñú÷åí ÷àñîâíèê, î÷èëà, êîï÷å- òóê ðúêàòà ìó òðåïíà íà âîëàíà, ãëàñúò ñúùî, ëàñòèê çà êîñà è îáåöà.
- Çíà÷è âñè÷êî å ñâúðçàíî ñ ìåñòàòà, òúé äà çíàåø!- êàçà Ñëàâè.
- À ñàìî òåçè ìåñòà ëè ðàçïîçíàõòå?
- Çà ñúæàëåíèå- äà!- êàçà Àíäðåé.
- Ààà ñïîðåä âàñ êîï÷åòî ïîäõîäÿù ïðåäìåò ëè å çà „Âúë÷èÿ ñêîê“?
- Íå, íå ñå âðúçâà ñïîðåä ìåíå!- êàçà Ñëàâè.
- Íÿìà ëîãèêà!- äîïúëíè Àíäðåé, à Îðëèí îòäúõíà è õâàíà çäðàâî êîðìèëîòî îòíîâî- Íîî, çàùî ìè ñå ñòðóâà, ÷å êîï÷åòî å íà ÷îâåê, êîãîòî ïîçíàâàø, ïîëèöàé?
- Ïîçíàâàì ÿ, Àíäðåé! Ïúðâà áðàòîâ÷åäêà ìè å!
- Ñúæàëÿâàì, ïîëèöàé!- îòâúðíà òîé.
- Çà êàêâî ñúæàëÿâàø, îùå íèùî íå å ñâúðøèëî?- ïî÷òè óâåðåíî êàçà Îðëèí.
-Ïðàâ ñè!- êàçà Ñëàâè- È å âðåìå äà ñëèçàìå! Åòî ãî äúðâåíîòî ìîñò÷å- êàòî ïîñî÷è ñ ðúêà äâàéñåòèíà ìåòðà íàïðåä-è èçëÿçîõà îò êîëàòà, à Ñëàâè ìó ñòèñíà ðúêàòà- Èçâèíÿâàé, Îðëèíå, íàèñòèíà! Ùå ÿ íàìåðèì òàÿ òâîéòà áðàòîâ÷åäêà æèâà è çäðàâà! Íÿìà äà ÿ îòúðâåì! Ñòðàõ ëè òå å îò âèñîêî?
- Íå!- îòâúðíà ãëóõî Îðëèí, âñå îùå èçíåíàäàí îò àáñîëþòíî ïðèÿòåëñêàòà è òîïëà ðåàêöèÿ íà Ñëàâè.
- Òîãàâà íàãîðå! Äàâàé! Òè ïðúâ, íèå ñëåä òåáå!
Êà÷èõà ñå ïî ñòúëáè÷êèòå íàãîðå è ãëåäêàòà, êîÿòî ñå îòêðè, áåøå ñòðàõîòíà, ìàùàáíà è âñåîáõâàòíà. Ñåãà ñëúíöåòî îçàðÿâàøå ïîçëàòåíèòå ãîðè, ïúòåêèòå ñå âèæäàõà ñ âñÿêà ïîäðîáíîñò, çàùîòî äíåñ ìúãëàòà ìó áåøå îòñòúïèëà ìÿñòî. Äîðè ÷àñò îò „Äàâîëñêàòà ïúòåêà“ ñå âèæäàøå- îùå åäíî êðàñèâî ìÿñòî çà ðàçõîäêà ñ ïðèêëþ÷åíñêè ïðèâêóñ. È ðåêàòà ñå âèæäàøå. Çåìÿòà íà òàçè ìåñòíîñò ñúùî áåøå îáâèòà â ìèñòèêà, êàòî ïëàíèíàòà íà êîÿòî ïðèíàäëåæåøå. Âÿòúðúò, çâóöèòå è öâåòîâåòå, êîèòî ñå êðúñòîñâàõà ïðåä ïîãëåäà è ñëóõà òè, êàðàõà âúòðåøíîòî òè Àç äà òðåïòè.
Îðëèí èçâàäè áèíîêúë è çàïî÷íà äà ñå îãëåæäà. Êúäå âñúùíîñò ìîæåøå äà å ñêðèòî ìîìè÷åòî? Òîâà ìÿñòî å îòêðèòî âñå ïàê. Êàê å ïîêðèë ñëåäèòå ѝ òîçè ÷îâåê òîëêîâà äúëãî âðåìå. È èãðàå ëè ñè ñ òÿõ, èëè å ðåøèë äà ãè çàðåæå? È íà êàêâî çàëàãà ñ ïðîâîêàòèâíàòà ñè ãåîãðàôèÿ- ñåáå ñè èëè âúçìîæíîñòèòå íà ïîëèöèÿòà, èëè ñïîñîáíîñòèòå íà æåðòâèòå äà îïèòàò äà èçáÿãàò îò ïðèðîäíèÿ êàïàí?
- Àáå, ìîì÷åòà, ùî ìó âèêàòå „ñêîê“ íà òîâà ìÿñòî? Çà òóðèñòèòå ãî íàðè÷àìå „Âúë÷è êàìúê“?
- Ëåãåíäè ìíîãî, Îðëèíå!- îòâúðíà Àíäðåé.
- Çíàåø ëè íÿêîÿ è âÿðâàø ëè ѝ?- âêëþ÷è ñå Ñëàâè.
- Çàä âñÿêà ëåãåíäà ñå êðèå èñòîðèÿ äåéñòâèòåëíà, êîÿòî îò óñòà íà óñòà, ïðèäîáèâà ÷óäàòèòå íåâúçìîæíîñòè íà ãåðîÿ çàëîæåí â íåÿ, íî òîé ñè çíàå. À êàï÷èöà èñòèíà âèíàãè èìà.
- Àìè àéäå äà ñëåçåì òîãàâà- ïðîäúëæè Ñëàâè- è ñå çàãëåäàé ìåæäó ðàìïàòà è äúðâåíèÿ ìîñò.
- Ïðîäúëæåíèå íà ñêàëè ñ ðàçëè÷íè äúëæèíè ñà.
- À çà åäèí âúëê òðóäíî ëè ùå å äà ñêî÷è îò åäíàòà äî äðóãàòà?- ïðîâîêèðà ãî Àíäðåé- ïðîñòî ïðåìàõíè îò ñúçíàíèåòî ñè çà ìîìåíò ÷îâåøêèòå òâîðåíèÿ!
- Åäâà ëè!- îòâúðíà ïîëèöàÿò.
- À çíàåø ëè ùî ïúê òîÿ òóêà êàìúê ñ äúðâåíîòî ïðîäúëæåíèå, òàêà òî÷íî èìåíóâàí å- è ùî òîâà æèâîòíî ìó å äàëî èìåòî?- ðåêíà Ñëàâè.
- Çàùîòî æèâîòíèòå óñåùàò êîãàòî ïðåäñòîè áåäñòâèå, à â ñëó÷àÿ âúëöèòå ñå ñúáèðàò òóê è âèÿò, êîãàòî óñåòÿò, ÷å ùå èìà çåìåòðåñåíèå.
- Áðàâî, ïîëèöàé! Çíàåø çíà÷è.
- ×àêàé ìàëêî!- ñêî÷è êàòî óæèëåí Àíäðåé è çàïî÷íà íåðâíî äà òúï÷å íà åäíî ìÿñòî è äà øàðè ñ ïîãëåä ìåæäó åäèíèÿ è äðóãèÿ- Àìè àêî âèÿò è çà íåùî äðóãî?
- Ê‘âî èìàø ïðåäâèä, áðàòëå?
- Ñåùàø ëè ñå êîãàòî áÿõìå òóêà, îíàÿ ãàäíà ïúðâà íîù, â êîÿòî ðàçáðàõìå çà Äàíè? È òóêà äîéäîõìå, íàëè?
- Äà, è Âúë÷î íè ñãàùè.
- À àêî íå å áèë òóê çàðàäè íàñ? À íèå ñìå áèëè ïðèòóðêàòà è ïîñëåäñòâèåòî? Òîãàâà ÷óõ ãëàñ. Ñòîðè ìè ñå, ÷å íÿêîé âèêà- è òî æåíñêè ãëàñ. Òîãàâà íå îáúðíàõ âíèìàíèå, íî...
- Êúäå ãî ÷ó?- âðúòíà ñå Îðëèí è çàñòàíà ïðåä íåãî.
-Åëàòå, åëàòå ñëåä ìåí è äâàìàòà!- è òå ãî ïîñëåäâàõà. Ìèíàõà ïîêðàé äúðâåíîòî ìîñò÷å è ñå çàèçêà÷âàõà íàãîðå ïî áàèðà.
- Âíèìàâàé äà ñå íå îïëåòåø â Êëåêîâåòå, ÷å íÿìàø èçêàðâàíå îò òàì, ïîëèöàé!- ïðåäóïðåäè ãî Ñëàâè. Ðàñòàò ïî-âèñîêî ïîïðèíöèï, àìà è òóêà ñà ñå ïðúêíàëè.
- Äàâàé, äàâàé íå ìå ìèñëè!
- À êîÿ òî÷íî îò âñè÷êèòå ùå òúðñèì, ñëåä êàòî íå çíàåì, êîÿ êúäå å ñêðèòà?- ïèòà Àíäðåé.
- Àìè ïî÷âàìå äà âèêàìå èìåíàòà ïîäðåä!
- Ñïðè, Îðëèíå!- òóêà íè çàñå÷å Âúë÷î- Èìà ëè íÿêîé òóêà?- èçâèêà Ñëàâè, à åõîòî ñå ïîíåñå îòâúä.
Íèêîë?... Àëåêñàíäðà?... Ìàðèÿ?... Ñâåòëàíà?... Èãëèêà?...Ðàäîñò?... Ïàóëèíà?- èçâèêà íàðåä èìåíàòà Îðëèí è ãè çàðåäè â ïîâòîðåíèå. Âêëþ÷èõà ñå è äðóãèòå äâàìà. Ïîâå÷å îò ïåòíàéñåò ìèíóòè âèêàõà, êîãàòî...
- Ðàäîñò?... Àëåêñàíäðà?... Ñâåòëàíà?...
- Ñïðè, Îðëèíå, òèõî!- èçâèêà ðÿçêî Àíäðåé- Ñòîðè ìè ñå, ÷å ÷óõ íåùî è òî ðåàãèðà âå÷å òðåòè ïúò íà åäíî îò èìåíàòà- ïîëèöàÿò ãî ïîãëåäíà åäíîâðåìåííî ñ íàäåæäà, òèõà ðàäîñò è îò÷àÿíèå, ìîæå áè â î÷àêâàíå äà êàæå... Ñâåòëàíà?- èçâèêà Àíäðåé- Ñâåòëàíà, êúäå ñè? Òóê ñìå, çà äà òè ïîìîãíåì!
- Ïî... Òóê ñúì!... Ïîìîîîù!... Åëàòå!- âå÷å âñè÷êè ãî ÷óõà. Òÿ áåøå æèâà è áåøå ìíîãî áëèçî äî òÿõ. Ëè÷åøå, ÷å ñèëè íå ñà ѝ îñòàíàëè, íî òåõíèòå ãëàñîâå ìîæå áè âëÿõà òàêèâà çà åäèí ïîñëåäåí âîïúë.
- Ñâåòëàíà?- èçêðåùÿ Îðëèí- Êúäå ñè?
- Êàìúê- îòíîâî ñå ÷ó ãëàñúò ѝ- Îòäîëó.
- Àíäðî, åëà!- òóïíà ãî Ñëàâè ïðåç ãúðäèòå è ñå âòóðíà íàçàä- Åëà, îíÿ êàìúê, âèæäàø ëè ãî? Îðëèíå, çàëàãàì ñè ãëàâàòà, ÷å òÿ å ïîä íåãî!
- Êàêâî èñêàø, êàçâàé? Ñ êàêâî äà ïîìàãàì? Âúæå ëè òè òðÿáâà?
- Ìîæå è äà íÿìàìå âðåìå çà âúæå!- ïðîäúëæè Ñëàâè- Ôàùàìå ñå åäèí çà äðóã è ñå ïëúçâàìå íàäîëó, çà äà ÿ èçòåãëèì.
- Äàâàé!- êàçà Îðëèí îùå ïðåäè Ñëàâè äà å ñâúðøèë.
- Àíäðî å íàé-ëåê, àç ñëåä íåãî, òè ïî ìåíå!- òàêà íàïðàâèõà.
Àíäðåé ñå ïðîâåñè öåëèÿ ïðåç ñêàëàòà. Áåøå è íàé-âèñîêèÿò îò òðèìàòà, êîåòî áåøå îùå åäíî ïðåäèìñòâî, çàùîòî è ðúöåòå ìó áÿõà äúëãè. Âèäÿ ìîìè÷åòî. Ñâåòëàíà íå èçãëåæäàøå íèêàê äîáðå, à òîé ðàçáðà, ÷å è ðúöåòå ìó íå ñà äîñòàòú÷íî äúëãè, çà äà ÿ äîñòèãíå. Áåøå çàâúðçàíà ñ âúæå ïðåç ðàìåíåòå ñ âäèãíàòè íàãîðå êúì ñêàëàòà äëàíè. Æèëèòå íà òåçè áåçñèëíè ðúöå áÿõà ñèëíî ïðîêúðâèëè. È ñëåä òîëêîâà âðåìå äà íå ÿ íàïàäíå æèâîòíî? Êàê å âúçìîæíî? Íî òîãàâà ìó çàìèðèñà íà íåùî ãàäíî.
- Õåé, äðúæ ñå! Òóê ñìå, çà òåá, Ñâåòëå! Åõîîî?- òÿ ïîâäèãíà ñ óñèëèå ãëàâàòà ñè, ìóñêóëèòå íà âðàòà ѝ ÿ ïðåäàâàõà- Ñâåòëàíà, ïîãëåäíè ìå!- òðóäíî áåøå, íî ãî íàïðàâè- Èìåòî ìè å Àíäðåé. Òðÿáâà äà îñâîáîäèì ðúöåòå òè!
- Êðà... Êðà... Íÿìàøå ñèëè ñ ãëàñ äà äîâúðøè, íî ñå îïèòà äà ðèòíå ñ êðàê, çà äà çàáåëåæè Àíäðåé, ÷å è äâàòà êðàêà ñà âúðçàíè â ãëåçåíèòå.
- Ìîì÷åòà, ïîëîæåíèåòî å ñëåäíîòî. Òðÿáâà äà ñðåæà âúæåòàòà, íî òðÿáâà äà ñå ñïóñíà è ïî-íàäîëó, çà äà äîñòèãíà òîâà íà êðàêàòà ѝ!
- Íîæ èìàø ëè?- èçâèêà Îðëèí.
- Èìàì íîæ, íî... Ñëàâè, ñâàëè ñè êîëàíà è ìè ãî äàé!
- Íå!- èçâèêà Îðëèí- Òîé òðÿáâà äà òå äúðæè, òè âèñèø öåëèÿ, ìîì÷å! Àç ùå òè äàì ìîÿ- êîæåí å è å çäðàâ! Ñëàâè, ïóñêàì òå ñúâñåì çà ìàëêî ñ åäíàòà ðúêà.
- Ñïîêî, èìàì êîíòðà àç äîïúëíèòåëíà!- âúðíà áúðçî òîé. Ñòðàõèëîâ áåøå íàèñòèíà áúðç. Ïðåõâúðëè êîëàíà ïðåç ðàìîòî íà Ñëàâè, çà äà ìîæå Àíäðåé äà ñå ïðîòåãíå è äà ãî âçåìå. Òîé ãî ìåòíà íà âðàòà ñè è èçâàäè íîæà.
- Ñâåòëå, âÿðâàø ëè ìè?
- Äà!- ïî÷òè áåçìúëâíî âúðíà òÿ, à è ñëåä òîëêîâà âðåìå íÿìàøå ìíîãî â êàêâî äà ñå óñúìíÿâà, íèòî ïúê åíåðãèÿ äà ãî ïðàâè.
- Áðàòëå, ïóñíè ìå äî êîëåíåòå!- òîçè ïúò äúëæèíàòà ìó ñòèãíà. Ñðÿçà âúæåòî íà êðàêàòà ѝ, à òå ñå ñòðîïîëèõà áåçêîíòðîëíî è ñå ïðîâåñèõà ïðåç ñêàëàòà. Òÿëîòî ѝ ñå èçïúíà. Ñâåòëàíà ìîæå áè èçêðåùÿ, íî ïðîèçëåçå íåùî êàòî ãëóõî ñêèìòåíå- Ñïîêîéíî! Õàéäå, Ñâåòëå!- õâàíà ÿ ïðåç êðúñòà è ÿ èçòåãëè îáðàòíî íàçàä, çà äà ñðåæå è âúæåòî íà ðúöåòå. Çà äà íå ñå ñòðîïîëÿò ïî ñúùèÿ íà÷èí, òîé ÿ õâàíà çà åäíàòà- Ñåãà ìå ñãðàá÷è, ìåòíè ðúöå ïðåç âðàòà ìè!
- Íå ìî... Àç íå ìîãà!
- Êîëêîòî ìîæåø, êîëêîòî ñèëà èìàø, à òè èìàø, ìîìè÷å! Äàâàé, Ñâåòëå, íå ñå ïðåäàâàé!- òîâà ìó ïîìîãíà äà ÿ îáúðíå êúì íåãî. Ñòåãíà ÿ ïðåç êðúñòà ñ êîëàíà íà Îðëèí- Ñåãà ùå òå äðúïíà, Ñâåòëå!
Ìîì÷åòà, äúðïàéòå! Áàâíî è ëåêî!- èçâèêà Àíäðåé. È êîãàòî òÿ ñå ïðèáëèæè äîñòàòú÷íî äî íåãî, äîêàòî ÿ äúðïàøå ÷ðåç êîëàíà, ñåãà âå÷å ìîæåøå äà ÿ ïðåõâúðëè íàä ñåáå ñè è äà èçòåãëÿò è äâàìàòà.
- Ñëàâè, Îðëèíå, îùå ìàëêî!- È íå ñëå äúëãî, Ñâåòëàíà áåøå íà òâúðäà çåìÿ- ïúðâîòî ñïàñåíî ìîìè÷å.
- Äúïíåòå ÿ íà ñÿíêà, ìîì÷åòà- êàçà âñå îùå ñ òðåïåðåù ãëàñ Îðëèí è âåäíàãà íàáðà 112, çà äà èçâèêà ëèíåéêà- Õàéäå äà ÿ ñâàëèì äî ïîëÿíàòà, çàùîòî ëèíåéêàòà íÿìà äà ñòèãíå ïî-äàëå÷!
- Ïúðâî âîäà äà ѝ äàäåì äà ïèéíå ìàëêî! Äàé ìàíåðêàòà, Ñëàâè!
- Àç ùå ÿ âçåìà! È äâàìàòà ñå ïúíàõòå äîñòàòú÷íî! Åòî òè êëþ÷îâåòå!- è ãè ìåòíà êúì Ñëàâè- äâàìàòà îòïðåä, àç ñ íåÿ îòçàä!- Âçå ÿ â ðúöåòå ñè è ÿ ïîíåñå êúì êîëàòà. Äðóãèòå äâàìà ãî ïîñëåäâàõà- Ùå ñå îïðàâèø, Ñâåòëå! Ãåðîé ñè òè, òàêà äà çíàåø! Âñè÷êî ñâúðøè! Íå ñå íàïðÿãàé, âå÷å ñè â äîáðè ðúöå!- Ñòèãíàõà êîëàòà, ñëîæè ÿ äà ëåãíå íà çàäíàòà ñåäàëêà è ñàìî ïîâäèãíà êðàêàòà, çà äà ñåäíå íàêðàÿ, à êîëêî ðàíè èìàøå ïî òÿõ è ïî òÿëîòî íàãîðå. Äðåõèòå ѝ áÿõà ñìåíèëè öåòâà ñè è ñåãà íîñèõà òîçè íà çàñúõíàëà êðúâ, óðèíà è îíîâà ìèðèçëèâî íåùî... Ñëÿçîõà äî ïîëÿíàòà. È ëèíåéêàòà òúêìî äîéäå.
- Êàêâî èìàìå òóê?- ïîïèòà ôåëäøåðúò îò ëèíåéêàòà.
- Äâàäåñåò è äâå ãîäèøíà, æåðòâà íà îòâëè÷àíå, ñèëíî äåõèäðàòèðàíà å! Èìà è ñúìíåíèÿ çà èçíàñèëâàíå!- êàçà íàáúðçî ïîëèöàÿò.
- Ñúìíåíèÿ, à?- ïîãëåäíà ãî íåäâóñìèñëåíî ìîì÷åòî îò ëèíåéêàòà.
- Òðúãâàéòå, ìîì÷åòà! Äúëãî ñå å ìú÷èëà!
Ëèíåéêàòà èçõâúð÷à ñ ïúðâàòà ñïàñåíà æåðòâà. Ñèðåíèòå ñå ÷óâàõà äúëãî ñëåä êàòî òÿ ñå ñêðè îò ïîëåçðåíèåòî èì. Îðëèí ñè ïîå äúëáîêî âúçäóõ è çâó÷íî èçäèøà. Íàâåäå ñå è õâàíà êîëåíåòå ñè, çàùîòî ñúðöåòî ñè íÿìàøå êàê.
- Äîáðå ëè ñè, ïîëèöàé?- ïîïèòà Ñëàâè.
- Äà, äà, äîáðå ñúì, à âèå?
- È íèå! Ðàäâàìå ñå, ÷å ñïàñèõìå òîâà ìîìè÷å. Ìîæå áè òÿ ùå êàæå êàêâî ñå å ñëó÷èëî è ñ îñòàíàëèòå?- êàçà Àíäðåé.
- Îùå äúëãî íÿìà äà ìîæå, Àíäðåé! Òðÿáâà èçâåñòíî âðåìå, çà äà ñå âúçñòàíîâè, à äðóãèòå ìîìè÷åòà ìîæå è äà íÿìàò òîëêîâà. Ñàì ÿ âèäÿ. Äîñòà ñà ÿ òîðìîçèëè.
- Âèäÿõ ãî â î÷èòå ѝ, ïîëèöàé! Çíàåø ëè- áåøå ñå ïðåäàëà. Òåçè î÷è áÿõà çàãóáèëè âÿðà, ÷å íÿêîé ùå äîéäå è ùå ïðîòåãíå ðúêà. Òåçè î÷è ñå áÿõà çà÷åðêíàëè îò ñúùåñòâóâàíèåòî íà ñâåòà. Íî êîãàòî ïðîòåãíàõ ðúêàòà ñè è òÿ îñúçíà, ÷å òîâà å îïîðà, íà êîÿòî ìîæå äà ñå õâàíå, òå ñå çàïàëèõà îòíîâî, áåç äà èìàò ôèçè÷åñêàòà ñèëà äîðè äà íàìèãíàò. Ñòðàííî óñåùàíå å òîâà. Íå áÿõ èçïèòâàë òàêîâà íåùî äî ñåãà!
- Íî å õóáàâî, íàëè, Àíäðåé?- óñìèõíà ñå Îðëèí- ×óâñòâîòî å õóáàâî.
- Òàêà å, ïîëèöàé, ñïîð íÿìà.
- Âèæäàø ëè, Îðëèíå, íåÿ íàìåðèõìå- è áðà‘÷åäêàòà ùå íàìåðèì!
- ×óë òå Ãîñïîä, Ñëàâè!
- Ñëóøà òîé, ñëóøà! Ãëóõ äà å ñàìî çà îíÿ äàíî, äåòî å ñâúðøèë âñè÷êî òîâà!
- Ùå ñå ïðîáâàìå ëè çà äâîåí óäàð?- ïîäõâúðëè Ñòðàõèëîâ.
- Èñêà ëè ïèòàíå?- âúðíà íà ìîìåíòà Ñëàâè.
- Ìðúêâà ñå!- äîáàâè Àíäðåé- Îòèâàìå íà ñóìðàê, ñàìî òîâà ìå ïðèòåñíÿâà!
- Äàâàé òîãàâà íàáúðçî äà ìèíåì ïðåç ïåùåðíàòà êîëèáà, äà ñè âçåìà îáîðóäâàíåòî è äà òðúãâàìå! È áåç ò‘âà „Ìîì÷èëîâàòà êðåïîñò“ å â îáðàòíà ïîñîêà.
- Ñúãëàñåí ñúì!- êàçà Îðëèí, Àíäðåé êèìíà.
- Ïúòÿò å ìíîãî òåñåí, Îðëèíå! Ñòî è îñåìäåñåò ãðàäóñîâè çàâîè â èçêà÷âàíå. Ðàçìèíàâàíåòî äîðè ñ êîëåëî å ïî÷òè íåâúçìîæíî. È òðÿáâà äà ðàçáåðåì äàëè íÿìà äà èìà õîðà âå÷åðòà. Àêî ïðîæåêòèðàò íåùî â „àìôèòåàòúðà“?
- Ñòèãíàõìå äî òóê, ïîñòèãíõìå óñïåõ, íåêà äîâåäåì íåùàòà äîêúäåòî è êîëêîòî ìîæåì äî êðàé!
- Òúé äà áúäå!- è ñå êà÷èõà â êîëàòà.
- Ñàìî äà íå ñå ðàçî÷àðîâàø!- êàçà Àíäðåé.
- Îò êàêâî?
- Áðàòîâ÷åäêà òè è òàì íå å!
- Êîÿòî è äà å, æèâà ñàìî äà å!- è òðúãíàõà...
Ñíåæàíà ïîñðåùíà Ïëàìåí è ìàéêà ìó. Ïðèåõà ïîêàíà òà ѝ, à è åäâà ëè òÿ èìàøå ïðîòèâ êîìïàíèÿòà èì, ïî-ñêîðî îáðàòíîòî- òúðñåøå ñè ïðè÷èíà è íà÷èí äà íå å ñàìà.
- ×óâñòâàéòå ñå êàòî ó äîìà ñè! Âÿðíî, êâàðòèðà è çà ìåí å çà ñåãà, íî ïî-íàòàì...
- Áëàãîäàðÿ òè, Ñíåæàíà!- çàïî÷íà Èðèíà- Çà âñè÷êî!
- Îùå íèùî íå ñúì íàïðàâèëà!
- Íàïðîòèâ!- è êèìíà.
- Ìëàäåæî, áàíÿòà å ïî êîðèäîðà â ëÿâî, à ñòàÿòà òè- ñðåùó íåÿ!
- Ñóïåð!- îòâúðíà òîé- Ìåðñè ìíîãî!- è ñå íàñî÷è íàòàì äà îñòàâè áàãàæà.
- Íå ìîãà äà ñå ñäúðæà äà íå ïîïèòàì- ïîäå Èðèíà- êúäå ñìÿòàø, ÷å å îòèøëà ìîÿòà Äàíè?
- Íà ìîðåòî!- ëåêà óñìèâêà ïðèáÿãíà ïî ëèöåòî íà Èðèíà.
- Âúâ Âàðíà êàçâàø...
- Ùå õîäèì òàì ëè?- èçñêî÷è Ïëàìåí çàä úãúëà.
- Ìîæå è äà èäåì!- îòâúðíà ìàéêà ìó.
- Îñâåæåòå ñå, íàñòàíåòå ñå è äà ñÿäàìå íà ìàñàòà. Îòäàâíà íå ñúì ãîòâèëà, à ìíîãî îáè÷àì è âèå äâàìàòà ñòå ïðåêðàñåí ïîâîä äà ãî íàïðàâÿ îòíîâî.
- Óõàå ïðèÿòíî!- êàçà Èðèíà- Óñåùàì Êëèí.
- Ïðàâà ñè, òîé å ñàìî íà÷àëîòî.
- Íàäóøâàì è ñàìàðäàëà?...
- Å, íå òàêà, íå çàäîâîëÿâàé ëþáîïèòñòâîòî íà Ïàâêàòà îò ñàìîòî íà÷àëî!- ïîñëå ñå äîáëèæè äî óõîòî ѝ- Àìà îáè÷à, íàëè?
- Åäíîòî ñúñ ñèãóðíîñò ìó å ëþáèìî!
- ×óäåñíî!- è Ñíåæàíà îòèäå äî êóõíÿòà. Ìîáèëíèÿò ѝ çâúííà.
- Êàæè, Îðëèíå?
- Àëåêñàíäðîâà... Íàìåðèõìå ÿ!

Ãëàâà XXIII

Àñèàíà ïðåêàðà òåæêî íîùòà. È òðóäíî. Ãëàâàòà ѝ íå ìîæåøå äà ïîáåðå âñè÷êî ñëó÷èëî ñå äî òóê- èçâåäíúæ è ñåãà, îò ñëó÷àéíî çàïîçíàíñòâî, çàðîäèëà ñå âðúçêà, îêàçàëà ñå ñèëíà ñ òîçè ÷îâåê ïî îáñòîÿòåëñòâà íåçíàéíè è êàêâî? Òÿ çíàå çà íåéíèÿ ëþáèì, çíàå, ÷å å æèâ! È ïîæåëàâà äà ãîâîðè ñ áðàò ìó. Êàê òàêà? Êîÿ å òÿ? È êàêâî ñå å ñëó÷èëî ñ íåÿ? Àìè ñ íåãî? Çà äà ïðîâîêèðà òàêèâà èçáëèöè, ìèñëè è äóìè, èñòèíàòà ëè ìè ãîâîðè òîâà ìîìè÷å?- ìèñëåøå ñè òÿ. Íå, òðÿáâà äà ãè ñðåùíà, íî êàê? Òîé íå èñêà äà ìå ÷óå.
Òàêà ñòîÿ äî ïðîçîðåöà öÿëàòà íîù. „Àìè, àêî...“ Èçäúðæà äî ñåäåì ñóòðèíòà è âëåçå ïðè Äàíèêà. Ñúáóäè ÿ. Íå áåøå ìíîãî ãîñòîïðèåìíî, íî è òÿ ÿ øîêèðà ïî íà÷èí, ïî êîéòî ïðåäèçâèêà íå ñàìî áåçñúíèåòî ѝ, íî è ñúçäàëà ñå âúçìîæíîñò äà äàâà îáÿñíåíèÿ íà ñèíà ñè è ìîæå áè îùå ïî-ëîøîòî- íàäåæäè, êîèòî ìîæå áè ùÿõà äà ñå îêàæàò êóõè è áîëåçíåíè, àêî òîâà, êîåòî Äàíè ѝ êàçà, ñå îêàæåøå íåâÿðíî, âúïðåêè ÷å... ñúðöåòî ѝ ïîäñêàçâàøå îáðàòíîòî. Ìîæå áè çà òîâà ðåøè äà ìó äàäå ïúò.
- Äàíè, ñúãëàñíà ñúì, íî àêî ñàìî òè ãîâîðèø ñ Àñåí!
- Êàê òàêà?- èçíåíàäàíà è âñå îùå ñúíåíà ïîïèòà òÿ.
- Äàâàì òè òåëåôîíà ñè è ùå ìó ñå îáàäèø! Ïîíå ùå òè âäèãíå êàòî âèäè íîìåðà... íàäÿâàì ñå è ìîæå áè êîãàòî òå ÷óå, íÿìà äà çàòâîðè. Àêî ñå ñúãëàñè äà ñå âèäèòå, ùå âçåìà è Ìèòåòî ñ íàñ, ÷å îòäàâíà ìå âðúíêà äà ãî âèäè. Íî... ùå ñòîèì íàñòðàíà, äîêàòî ñè ïðèêëþ÷èòå ðàçãîâîðà.  çàâèñèìîñò îò íåãîâàòà ðåàêöèÿ ùå ïðåöåíÿ äàëè ùå ñå ïîÿâèì è äàëè âúîáùå äà ñïîìåíàâàì íåùî íà ìàëêèÿ! Ñúãëàñíà ëè ñè?
- Òàêà å ÷åñòíî ñïðÿìî òåá! Íÿìà îò êàêâî äà ñå îòêàçâàì, äúðæà íà äóìàòà ñè è èñêàì äà òè ïîêàæà, ÷å íå òå ëúæà. Òðÿáâà äà íàêàðàì Áîÿí äà äîéäå ïðè ìåí ïî íÿêàêúâ íà÷èí, çà äà ñå âúðíå ïðè òåá è ñèíà òè! Àñèàíà, êîãàòî òè ãî êàçàõ ñíîùè, íå áåøå ñ öåë äà òå íàðàíÿ. È íà ìåí íå ìè å ëåñíî, íî êîãàòî âèäÿõ ñíèìêàòà, è âòîðàòà, è ïîñëå ïàê- ÷åñòíî íå ñå âúçäúðæàõ, à äà ñå âúðíå áàùà ïðè ñåìåéñòâîòî ñè- êàêâî ïî-õóáàâî îò òîâà? À àç ñå îêàçâà, ÷å ìîãà è äà ïîìîãíà? Ïðîñòè ìè çà âñè÷êî, êàòî ìè ïîçâîëèø!- è õâàíà ðúöåòå ѝ- Äàé ìè òåëåôîíà ñè, Àñèàíà! Âñúùíîñò, êàê òè âèêàò íà ãàëåíî?
Àíè... èëè Àñÿ!- âå÷å ïî-ñïîêîéíî âúðíà òÿ. Äàíèêà âçå òåëåôîíà è íàáðà íîìåðà. Èçìèíàõà òðè ñèãíàëà ñâîáîäíî...
- Çäðàâåéòå! Èìåòî ìè å Äàíèêà è èñêàì äà ïîãîâîðÿ ñ Âàñ, ìîëÿ íå çàòâàðÿéòå... Êàêâî? Äà, äàà, Àñèàíà å äîáðå! Äà, è Ìèòêî å äîáðå. Òîâà, êîåòî ùå Âè êàæà å âàæíî, ñòðÿñêàùî è ìíîãî âÿðíî. Âúëíåíèåòî ùå å ãîëÿìî, äðúæòå ñå!... Çàùîòî áðàò Âè, Àñåíå å æèâ!- ïîñëåäâà ìúðòâî ìúë÷àíèå- Äàíè ïîãëåäàíà òåëåôîíà, íî ëèíèÿòà áåøå îòâîðåíà- Áîÿí å æèâ. Èñêàòå äà ñå ñðåùíåì? ×óäåñíî! Êúäå äà ñå ñðåùíåì, êàçâàòå? Ïîñëåäíàòà áóíà, ïðåäè Åâêñèíîãðàä?
- Çíàì ãî êúäå å!- ïðîøåïíà Àñèàíà.
- Äîáðå! Êîãà?  ñåäåì? Ñåäåì òàçè âå÷åð? Äîáðå, òàêà äà áúäå! Ùå Âè ÷àêàì òàì!...
- Äàíî òîâà, êîåòî ìè ãîâîðèø, äà å èñòèíà ìîìè÷å. Ñúðöåòî ìè íÿìà äà ïîíåñå îíÿ óæàñ âòîðè ïúò, íî äà ñå ñòðàõóâàì îò íåïîçíàòîòî, íÿìà äà ñòàíå! Íî òîçè ãëàñ, òâîÿò ãëàñ... Òðÿáâàøå äà çàòâîðÿ, íî çàùî òè âÿðâàì? Ñâúðçàíà ñè ñ ïåùåðàòà? Îáàæäàø ñå ñåãà è òî îò íåéíèÿ òåëåôîí. Èìåòî òè ìè å ïîçíàòî ñàìî îò òåëåâèçèÿòà, êîÿ ñè òè? Êàêâî èìà ó òåá, ìàêàð è ïðåç òåëåôîííà ëèíèÿ ðàçñòîÿíèå? Èëè ìîåòî ñúçíàíèå... ñå å „áúãíàëî“? Å, ñúâñåì ñêîðî ùå ðàçáåðà! Ñàìî íå ìå ïîäâåæäàé! Íå ìå ïîäâåæäàé, Äàíèêà!- ïðîìúëâè òèõî òîé è ðàçòâîðè çàâåñèòå íà ñòàÿòà...
Ñíåæàíà è ãîñòèòå ѝ ñåäíàõà íà ìàñàòà. Âñè÷êî áåøå òîëêîâà âêóñíî. Ïàòàòíèêúò ñå óñëàäè íà ìëàäåæà ïîâå÷å îò Ðîäîïñêèÿ êëèí, íî ãîâåæäîòî ïå÷åíî, ïîðúñåíî ñúñ Ñàìàðäàëà, ãî íàêàðà íàïðàâî äà ñè îáëèæå ïðúñòèòå.
- Êúäå ãî ñúáðà âñè÷êî, áå ñèíêî?
- Àáå ãëàäåí áÿõ, áå, ìàéêî! À è å âêóñíî!
-Ñàìî òàêà, Ïàâêà! Ñåãà òè ñå å ïàäíàëî, õàïâàé! Òàêà ñå ðàñòå ñèëåí!- çàðàäâà ñå Ñíåæàíà- Äåñåðò, èëè ïúðâî áèðè÷êà, èëè âèíöå?
- Èìàø ëè ÷åðâåíî?- ïîïèòà Ïëàìåí, Èðèíà ãî èçãëåäà îñòðî.
- Àáå, ìîì÷å?
- Òàêà äå, àêî èìàø!- ïðîêàøëÿ ñå òîé.
- Îñòàâè ãî ìîì÷åòî, ñïîêîéíî äå, êàêâî òîëêîâà? Èìàì!- è ìó íàìèãíà- Ìîè ãîñòè ñòå, ùå ÿäåì è ùå ïèåì òàçè âå÷åð! À è èìà ïîâîä?
- Êàêúâ?- ïëàõî ïîïèòà Èðèíà.
- Îðëèí è ìîì÷åòàòà ñà íàìåðèëè Ñâåòëàíà- åäíî îò èç÷åçíàëèòå ìîìè÷åòà!
- Ñåðèîçíî? Äîáðå ëè å, æèâà ëè å?- ïîïèòà Èðèíà, êàòî íàêëîíè ãëàâà êúì ñèíà ñè è íàìèãíà íà Ñíåæàíà, äà íå ñïîìåíàâà çà Äàíèêà, âúïðåêè ÷å Ïëàìåí è òÿ ñå áÿõà âèæäàëè âå÷å è èíñïåêòîðêàòà áåøå íàÿñíî ñ òîâà, íî äàëè?...
- Æèâà å! Ôèçè÷åñêè- ùå ñå îïðàâè, íî ïñèõè÷åñêè ùå áúäå ïî-òðóäíî. Íî ïúê ùå ïîìîãíå ñ ïîêàçàíèÿòà ñè ñ íåùè÷êî ïîíå çà äðóãèòå ìîìè÷åòà, êîãàòî å ãîòîâà ðàçáèðà ñå.
- È äðóãè ëè èìà?- ó÷óäè ñå Ïëàìåí- Å, ê‘úâ å òîÿ óðóä, áå? Êîëêî ñà? Êàêâî èì ïðè÷èíÿâà?
- Ñåäåì!- îòâúðíà Ñíåæàíà- Óæàñíè íåùà, íå òè òðÿáâà äà çíàåø. Îáè÷à äà èçòåçàâà, äà íàêàçâà è îò òàì íàñåòíå, êîëêîòî ôèçèêàòà èçäúðæè... Âñúùíîñò òî÷íî òîëêîâà, êîëêîòî ïñèõèêàòà ïîçâîëè!
- Å*àòè!- âúçêëèêíà îòíîâî òîé.
- Ïëàìåíå!- èçâèêà ìàéêà ìó.
- Èçâèíÿâàéòå! Îíîâà ìîìè÷å, äà íå å îò òÿõ?
- Êîå ìîìè÷å?- ïî÷òè ñêî÷è Èðèíà îò ñòîëà.
- Òîâà, êîåòî ìè ïîìîãíà â áîëíèöàòà! Ä...Ä... Äàíèêà- Äà, òàêà ñå êàçâàøå. Áåøå ìíîãî ìèëà è íåæíà è âúïðåêè, ÷å ñå îïèòâàøå äà êðèå áåëåçèòå ñè, áåøå êðàñèâà.
- Íå! Íå å îò òÿõ!- íàìåñè ñå Ñíåæàíà, êîåòî ðàçáèðà ñå íå áåøå ñúâñåì âÿðíî, íî äðóãî íå ìîæåøå äà ñè ïîçâîëè ñåãà òî÷íî â òîçè ìîìåíò.
- Ìèëà, êàçâàø...
- Äà, ìàéêî, òÿ ìè ïîìîãíà, òÿ èçëåêóâà ðàíèòå ìè êàòî... êàòî ñ ìàãèÿ!- òóê ïîãëåäúò íà Àëåêñàíäðîâà ðÿçêî ñå ñïðÿ âúðõó ìîì÷åòî, òîé îò ñâîÿ ñòðàíà ñè ñïîìíè ïîãëåäà íà Îðëèí îò îíàçè âå÷åð â áîëíèöàòà, à Èðèíà áåøå íà ïúò äà ñå ðàçïëà÷å- Ìàéêî, êàêâî òè å?
- À, íèùî- âëåçå ìè íåùî â îêîòî.
- Èìà è íàðÿçàí ëóê â êóõíÿòà, êîéòî ìè äîéäå â èçëèøúê. È îò íåãî ìîæå äà å!?- äîïúëíè íà ìÿñòî Ñíåæàíà.
- Íå ñè ìè êàçâàë íèùî çà íåÿ.
- À? Àìè ïðîïóñíàë ñúì- ïðèñåòè ñå è çà ïðúñò âúðõó óñòà â çíàê íà ìúë÷àíèå íà Îðëèí, íî áåøå âå÷å èçïëþë êàìú÷åòî... Ììì ñëåä âñè÷êàòà òàÿ êàêàôîíèÿ ïîêðàé ìåíå! Òåá óïëàøèõ, òÿõ âêàðàõ â èçëèøíè ïèñàíèÿ è áóìàùèíè.
- È òè ìèñëèø çà äðóãèòå îêîëî ñåáå ñè. Ïðèëè÷àø íà ñèíà ìè.
- Èìàø ñèí?- ïîïèòà Èðèíà.
- Èìàì! Äîñòà ïî-ìàëúê å îò òåá, íî è òîé å òúé ãðèæîâåí!
- Êúäå å òîé?- ïîïèòà Ïëàìåí- Ùå ñå ðàäâàì äà ñå çàïîçíàåì!- òÿ ñå ïðîêàøëÿ.
- Ïðè áàùà ñè å!... Â Ñîôèÿ.
- Îó, èçâèíÿâàé!
- Íÿìà íèùî, Ïàâêà. Ñëó÷âàò ñå â æèâîòà òàêèâà ðàáîòè- È òàêà òåìàòà è îïàñíîòî çà ìîìåíòà ëþáîïèòñòâî íà Ïëàìåí, áå çàâîàëèðàíî è íàñî÷åíî êúì Ñíåæàíà...

- Çíà÷è ñå ñúãëàñè? Ñúãëàñè ñå äà ñå âèäèòå?
- Äà, Àíè, Àñåí ñå ñúãëàñè!
- ×óäåñíî! Ùå êàæà íà Ìèòåòî, ÷å ùå âèäè ÷è÷î ñè! Íå, îùå íå... Êàêòî êàçàõ ùå ïî÷àêàìå!
- Òè ðåøàâàø, íî àç òðÿáâà äà íàïðàâÿ òîâà. Òè ìè ïîìîãíà, ñåãà å ìîé ðåä!
Äåíÿò ïðåìèíà äîñòà ïðèÿòíî. Ìèòêî áåøå ïúðâà ñìÿíà íà ó÷èëèùå, èç÷àêàõà ãî äà ñå ïðèáåðå è ñëåä îáÿä è êðàòêà ïî÷èâêà, èçëÿçîõà íàâúí. Èìàøå âðåìå äî ñðåùàòà. Äåíÿò áåøå ñëúí÷åâ è Àñÿ îñòàâè Äàíè è ñèíúò ѝ äà ñå ïîçàáàâëÿâàò íà ïëàæà. Ïîíàïðúñêàõà ñå ñ âîäà, ïîíàìîêðèõà ñå, íî êàêâî ïúê- òîïúë îêòîìâðèéñêè ñëúí÷åâ äåí.
Òîé ñòîåøå â êàôåòî äî àëåÿòà è íàáëþäàâàøå. Íå èçïóñêàøå íèòî åäíî äâèæåíèå, ìèìèêà èëè ðåàêöèÿ. Ñÿêàø äåáíåøå... êàòî õèùíèê ïëÿ÷êàòà ñè. Èçó÷àâàøå âñÿêî ïîòðåïâàíå íà òÿëîòî, âñåêè æåñò. Èñêàøå ìó ñå äà å ïî-áëèçî, íî ñåãà íå áåøå ìîìåíòúò... Îùå... ñàìî îùå ìàëêî òúðïåíèå...
Ñåäåì íàáëèæàâàøå. Àñèàíà è Ìèòåòî îòèäîõà äà ñå ïîðàçõîäÿò, à Äàíè ñåäíà íà åäèí êàìúê, áëèçî äî áóíàòà è çà÷àêà. Êîñàòà ѝ ñâîáîäíî ñå ðàçâÿâàøå îò âÿòúðà, íîçäðèòå ѝ ñå ïúëíåõà ñ àðîìàòà íà ìîðñêèòå èçïàðåíèÿ. Âñå ïîâå÷å çëàòååøå òàçè êîñà, âúïðåêè ÷åðíèÿ ñè öâÿò. Ïî ñòúëáè÷êèòå èççàä äúðâåòàòà ñëåçå íÿêîé. Òÿ áåøå óáåäåíà, ÷å òîâà å ÷îâåêúò, êîãîòî ÷àêà. È íå ñãðåøè... Ñëîæèë ðúöå â äæîáîâåòå, íàâåë ãëàâà íàäîëó â òúðñåíå íà îòãîâîð... â ïÿñúêà? Íî...
- Äàíèêà?- íåóâåðåíî çàïî÷íà òîé.
- Àç ñúì! À Âèå ñòååå...?
- Àñåí ñúì, Àñåí ñúì àç- äà!- âñå ïàê ñå ïîäñèãóðè, äà íå áè äà ñáúðêà ïî ñëó÷àéíîñò ÷îâåêà, à íå òðÿáâàøå, çàùîòî íàèñòèíà áåøå âàæíî.
- Çäðàâåéòå!- ñòèñíà ìó ðúêàòà- Íàèñòèíà ñå ðàäâàì, ÷å ñå ñúãëàñèõòå äà ñå âèäèì. Âàæíî å è íÿìà è êàï÷èöà ëúæà â òîâà, êîåòî ùå Âè êàæà.
- À Âèå êàê ñòå ñâúðçàíà ñ ïåùåðàòà, ñ íåãî... ñ âñè÷êî òîâà? Íå ðàçáèðàì?
- Àìè... Îêàçâà ñå, áèëà ñúì åêñêóðçîâîä òàì.
- Áèëà?
- Àìè âñå îùå íå ñè ñïîìíÿì, íî è äî òàì ùå ñòèãíà. Àñèàíà è Äèìèòúð ñà áèëè íà åäíà îò áåñåäèòå ìè è ñúîòâåòíî çàåäíî ñ ìåí â ïåùåðàòà. Íî ñëåä òîâà, êîåòî ìè ñå å ñëó÷èëî... ìè ñå ñëó÷è- çà ñåãà çíàì ñàìî ïîñëåäñòâèÿòà çà ñúæàëåíèå- è ñå ïîñî÷è öÿëàòà- çàãóáèõ ñïîìåíèòå ñè. Íî êîãàòî âèäÿõ... Ñâåòëàíà- ïî÷òè èçâèêà Äàíèêà è äàæå ñå çàäàâè.
- Ñâåòëàíà? Êîÿ å Ñâåòëàíà?- ïîïèòà íåâäÿâàùî Àñåí.
- Êàêâî?
- Êîÿ å òÿ? Ñåãà èçâèêà èìåòî ѝ.
-Íÿìà çíà÷åíèå!- ñìîòîëåâè íàáúðçî òÿ, êàòî ñå îïèòâàøå äà âúçîáíîâè äèøàíåòî ñè íî òîâà, êîåòî ïî÷óâñòâà áåøå ñòðàííî è ñòðàøíî, è... óñïîêîèòåëíî- Êîãàòî âèäÿõ ìàëêèÿ Ìèòêî âúðíàõ ñïîìåíèòå ñè çà íåãî íà ìèãà- êàêâî ñìå ñè ãîâîðåëè òàì, êàêâî ãî å çàèíòðèãóâàëî, ëþáîïèòñòâîòî ìó, ïðåïëåòåíî ñúñ ñëàäêàòà ïî äåòñêè ñðàìåæëèâîñò... Íåãî ïðîñòî ñè ãî ñïîìíèõ!
- Òîâà å íàèñòèíà òðîãàòåëíî, íî êàêâî îáùî èìà ñ òîâà Áîÿí? Âñå îùå íå ðàçáèðàì?
- Ñëåä ñòàíàëîòî ñ ìåí ñå ïîÿâè åäèí ÷îâåê, êîéòî ñå ïðåâúðíà â ìîÿ ñÿíêà... Áÿëà ñÿíêà. Íå ìîãà äà ãî îáÿñíÿ ñúâñåì, íî ñÿêàø ìå ïàçåøå. Ñÿêàø çíàåøå... çíàå êàêâî ùå íàïðàâÿ è ïîäãîòâÿøå âñè÷êî çà ìîèòå íàìåðåíèÿ. È âñè÷êî ñàìî îò ðàçñòîÿíèå. Êàê ðàçáðàõ, ÷å å òîé?  ïàëòîòî ñè íàìåðèõ áåëåæêà. Òÿ ìå äîâåäå òóê âúâ Âàðíà, ïðè Àñèàíà è äåòåòî. Âúïðåêè, ÷å èìàì óñåùàíåòî, ÷å...
- Êàêâî, êàêâî èìà? Êàæè ìè, ìîëÿ òå?
- ×å íå ãè ïîìíè... èçäèøàéêè êàçà òÿ.
- Àìè áåëåæêàòà?
- Íå çíàÿ, ìîæå áè íåùî ãî òåãëè íàñàì, íî íå ñúì ñèãóðíà, ÷å ãî îñúçíàâà, çàùîòî äî òîçè ìîìåíò, òîé ïðîñòî âîäè ìåí, ñÿêàø èñêà äà íàìåðÿ ñåáå ñè, ñòàðîòî ñè Àç. Íî â òîâà íå ñúì ñèãóðíà, íî ñêîðî ùå ãî ðàçáåðà!
- À êàê ðàçáðà, ÷å å... òîé?
-Êîãàòî âèäÿõ íÿêîëêî ñíèìêè â àïàðòàìåíòà íà ìúæà ѝ, âñúùíîñò ðàçáðàõ è êîÿ å ìîÿòà ñÿíêà. Çàùî è îò êîãî ìå ïàçè íå çíàÿ! Íî òîâà êîåòî ìîãà äà òè êàæà ñúñ ñèãóðíîñò å, ÷å áðàò òè å æèâ! Æèâ å, íî å ñëÿï!
- Ñëÿï?- èçâèêà Àñåí è ïðåõàïà óñòíè.
- Çà ñúæàëåíèå- äà! Íî èñêàì äà òå ïîïèòàì- êàêâî ñâúðçâà òåá è íåãî ñ ïåùåðàòà? Òîâà è íà ìåí ùå ïîìîãíå.
- Òîé å ïàëåîáîòàíèê, àç ñúì ïàëåîçîîëîã, ò.å. è äâàìàòà ñìå ïàëåîíòîëîçè. Êîãàòî ïîñåòè çà ïúðâè ïúò òàçè ïåùåðà, òîé íàìåðè íåùî. Íàìåðè ðàñòåíèå, ïî-ñêîðî íåãîâà âêàìåíåëîñò, íî òî ãî çàèíòðèãóâà èçêëþ÷èòåëíî, çàùîòî àêî ñå îêàæåøå âÿðíà íàõîäêà è îùå ïîâå÷å ñâîéñòâàòà è ñïîñîáíîñòèòå ìó áÿõà ïîòâúðäåíè è ïðèñúäåíè, ùåøå äà ñòàíå è îòêðèâàòåë íà ëåêàðñòâî, êîåòî ùåøå äà ïðîìåíè çíà÷èòåëíî ïðîòè÷àíåòî íà äâå áîëåñòè- âèäèìî ïî íèùî ïðèëè÷àùè ñè, à èìåííî ðàêîâè îáðàçóâàíèÿ è ÑÏÈÍ!
- Íî òîâà å ñòðàõîòíî!
- Äî òóê... Äà! Îáà÷å ñå âúðíàõìå- è äâàìàòà. Àç çà äà ìó ïîìàãàì. Àìà íå ñúì ìíîãî ïî ïåùåðèòå. Íåùî íå ìå õàðåñâàò, êàêòî è äà å. Âëÿçîõìå òðèìà äóøè- íèå äâàìàòà è âîäà÷. Òîé ðàçïîçíà ñâîÿòà âêàìåíåëîñò íà íåïîäõîäÿùîòî ìÿñòî- ïîñëåäíàòà âèäèìà ÷àñò íà ðåêàòà. Âúðçàõìå ãî è ãî äúðæàõìå ñ äðóãîòî ìîì÷å, êîãàòî... Íåùî íàä ãëàâàòà ìó ïðîáëÿñíà çà ìèã. Ïðèëè÷àøå íà...
- Òðèçúáåö?- ñòðåëíà Äàíè.
- Êàêâî? Òî÷íî òàêà. Íî îòíå âíèìàíèåòî ìè. Àç èçòúðâàõ âúæåòî- Àñåí íàâîäíè î÷èòå ñè- âîäà÷úò ñúùî ãî èçïóñíà, ìîæå áè çàùîòî íå î÷àêâàøå è â òîçè ìîìåíò áðàò ìè òîÿ ñâÿò íàïóñíà... ñúëçèòå ïîòåêîõà.
- Äî ñåãà, Àñåíå, äî ñåãà! Æèâ å òîé, æèâ å áðàò òè! È ùå òè ãî äîâåäà, îáåùàâàì!- è ãî ïðåãúðíà- Íî òóê è ñåãà èìà äâàìà äóøè, êîèòî îòäàâíà èñêàò äà òå âèäÿò. Åé òàì ñà òå- íà êåÿ!- è ìó ïîñî÷è æåíàòà è ìîì÷åíöåòî äî íåÿ- Ìèñëÿ, ÷å çàñëóæàâàò òâîåòî ïðèñúñòâèå â æèâîòà ñè! Íå ãè íàêàçâàé ïîâå÷å, ñìÿòàéêè, ÷å ãè ïàçèø! Òî ïðîñòî íÿìà îò êàêâî! Èäè Àñåíå, èäè ïðè òÿõ, àç òè îáåùàâàì, ÷å ñêîðî ùå äîâåäà áðàò òè!
- Êîÿ ñè òè, Äàíèêà?
- Âåñòèòåëêàòà îò „Äÿâîëñêàòà äóïêà“... çà ñåãà!- ñòàíà è òðúãíà êúì Àíè è Ìèòåòî è êèìíà ñ ãëàâà äà ñè ðàçìåíÿò ìåñòàòà. Êîãàòî ñå äîáëèæèõà åäíà äî äðóãà:
- Àíè, óòðå ñå âðúùàì îáðàòíî!
- Êúäå?
- Òàì êúäåòî âñè÷êî çàïî÷íà...

- Âå÷å å òúìíî, áðàòëå!
- Äà, Àíäðî, àìà... Îðëèíå, äàé ìè òåëåôîíà ñè!- òîé ìó ãî õâúðëè- Èìàì ïîçíàò òàì, êîéòî ìîæå äà ïîìîãíå. Ùå ãî ïîìîëÿ äà îñòàâè ïðîæåêòîðèòå äà ñâåòÿò è àêî èìà ïðåäñòàâëåíèå, äà ãî îòìåíè.
- Ùå ãî íàïðàâè ëè?- ïîïèòà Îðëèí.
- Êîãàòî ðàçáåðå êàêâà å õàâàòà- Ñëàâè ãî ïîãëåäíà- íÿìà è äà ñè ïîìèñëè äîðè äà îòêàæå.
- Äîáðå, äåéñòâàé!
Äåñåò ìèíàâàøå. Íîùíèÿ ñòóä ïàäàøå. Íî àäðåíàëèíúò ãè æàðåøå è ïîòåøå. Îêòîìâðèéñêîòî íåáå âå÷å çàòâàðÿøå òúé ÿðêèÿ çâåçäåí ñâîä. Çíàåõà âñè÷êè êàêúâ å îáëîãúò è ñàìî ïðåäè íÿêîëêî- èìà íÿìà äâà ÷àñà- â åäíà ñåäìà ãî ñïå÷åëèõà... èëè ïúê äâå îñìè? Çàðúò áåøå õâúðëåí, íî êàê ùåøå äà ñå îáúðíå èëè êúäå ùåøå äà ïàäíå, èëè ïúê ùåøå äà çàñòàíå íà êàëú÷?
- Èäâàë ëè ñè òóêà, Îðëèíå?
- Äà, Àíäðåé! Àìà ñàìî âåäíúæ è òî ìíîãî îòäàâíà.
- Èìàø ëè ñïîìåí çà ìÿñòîòî?
- Íå ñúâñåì!
- Ïè÷, ò‘âà å ïðîáëåì!- êàçà Ñëàâè- Òîÿ îòâåñ è òèÿ êàìúíè... Ñïîð íÿìà- êðàñèâî å, àìà å ñòðàøíî è ñòðúìíî! Þíàøêà êðåïîñò å, õàéäóøêà! Ìåñòà çà ñêàòàâêè ìíîãî è òâîÿ ÷îâåê ÿâíî å íàÿñíî ñ òîâà!
- Òàêà å, íî âèå äâàìöàòà ïîçíàâàòå òîâà ìÿñòî! Àç ãëåäàì è ïîìàãàì- âèå âîäèòå!
- Òúé äà áúäå! Çàâîèòå ïî÷òè ñâúðøèõà. Ñåëî Ãðàäúò òå ïðèâåòñòâà! Ùå òå åêèïèðàìå è òåáå. Òè ùå ñè êîòâàòà, àç ùå ñå ïóñêàì ïî ñêàëèòå òîÿ ïúò. Îòâåñúò å ãîëÿì, à Àíäðî âå÷å âèñÿ. À è íÿìà ñàìî òîé äà îáèðà îâàöèèòå ÿ! Íàëè òúé?- è ìó íàìèãíà.
- Êîå òå çàäúðæà òîëêîâà çäðàâî íà çåìÿòà äíåñ, äîðè êîãàòî òå ïóñíàõ?
- Òîâà, ïîëèöàé!- êàçà Ñëàâè è ïîêàçà îáóâêàòà ñè. Îò íåÿ ñå ñòðåëíà íåùî êàòî íîæ÷å ñ øïîðè÷êà îòäîëó.
- Áðàòëå, íàèñòèíà ñè ïúëåí ñ èçíåíàäè! Òîâà è àç íå ãî áÿõ âèæäàë!- è Àíäðåé ãî øëÿïíà çàä âðàòà- Äàâàéòå äà òðúãâàìå. Âðåìå íÿìà, à è íå å çà îñúìâàíå!
Ìÿñòîòî íàèñòèíà áåøå ìíîãî êðàñèâî. Êàìúíèòå áëåñòÿõà- ëúñêàâè ãëàäêè è îñòðè. È ñ ïîìîùòà íà ïðîæåêòîðèòå, êîèòî íàèñòèíà ñâåòåõà, ìîæåøå äà ñå âèäè ïî÷òè âñè÷êî. Òàÿ íîù áåøå êðîòêà, íÿìàøå âÿòúð, ñàìî êóêóâè÷è âîé. Ñòðàííà ñìåñêà ìåæäó ãîðà, ãîëà ñêàëà è çèäàí êàìúê.  ïðèâåòëèâàòà ÷àñò èìàøå äúðâåíè ìîñò÷åòà è ñòúëáè. Íî âñè÷êè áÿõà íàÿñíî, ÷å å òâúðäå âèäèìî è äîñòúïíî, çà äà ÿ òúðñÿò òàì. Êîÿ îáà÷å? Âñå ïàê îñòàâàõà øåñò. Ñïóñíàõà ñå íàäîëó è ñòèãíàõà ñòîìàíåíîòî âúæå.
- Òúé!- çàïî÷íà Àíäðåé- Íàä íàñ ñà ñöåíàòà è „àìôèòåàòúðà“. Êà÷âàìå ëè ñå äà ãëåäàìå ïîä ïåéêèòå, èëè ñëèçàìå íàäîëó?- ñïîãëåäàõà ñå.
- Íàäîëó!- â åäíîãëàñåí õîð èçâèêàõà è òðèìàòà. Ïðåãðóïèðàõà ñå â êîëîíà ïî åäèí, Ñëàâè áåøå ïðúâ.
- Àëåêñàíäðà?... Èãëèêà?... Íèêîë?... Ðàäîñò?... Ìàðèÿ?... Ïàóëèíà?... çàïî÷íà äà ãè ðåäè Îðëèí, Àíäðåé ãî ïîñëåäâà. Îòãîâîðúò áåç ãëàñ îñòàíà èëè òå ãëóõè ñòàíàõà, àëà íè âîïúë, íè ñòîí. Íè õðèïêà, íè õëèïêà. Íÿìàøå îòâåòåí çâóê â òúìíèíàòà, ñàìî òèøèíàòà. È òàêà ïî÷òè òðè ÷àñà. Âëÿçîõà â ÷àñîâåòå íà íîâèÿ äåí. Ñòðåëêèòå ïðåâàëÿõà êúì äâà ñóòðèíòà.
- Âðúùàìå ëè ñå, ïîëèöàé?- ïîïèòà Ñëàâè.
- Âðúùàìå ñå!- ðàçî÷àðîâàí êàçà Îðëèí- Óòðå ïàê, íà ñâåòëî ìîæå è äà ñå ïîëó÷è íåùî.  òîÿ ìîìåíò Ñëàâè ñå ïîäõëúçíà è ñå èçõëóçè ïîä ìîñò÷åòî. Íî ïðåäâèäëèâîñòòà ìó ãî ñïàñè è ñåãà. Áåøå ñå çàêà÷èë êúì ñòîìàíåíîòî âúæå è ñåãà âèñåøå îò íåãî. Íÿìàøå äà ìó å òðóäíî è ñàì äà ñå íàáåðå, íî ìó ïîìîãíàõà âñå ïàê.
- Àõ, òèèè, êó÷å òàêîâà!- êàçà Àäðåé- Òè ëóä ëè ñè, áðå? Êúäå áå áðàò, êúäå õóêíà? Âèäÿ íåùî, èëè?
- Àíäðîîî! Íå ñå áàçèêàé!- îò çàäíèÿ ìó äæîá ïàäíà ìàëêîòî ôåíåð÷å è ïîëåòÿ íàäîëó. Óäàðè ñå â íÿêîëêî îñòðè âúðõà íà ñêàëàòà è ñâåòíà... îñâåòè ðúêàòà...
- Àáå, åé, ìîì÷å! Âèæ òàì, Îðëèíå! Âèæ è òè, áðå áåëàäæèéî!- èçâèêà Àíäðåé.
- Êàêâî ñòàâà? Êàêâî âèäÿ?- ïîïèòà Îðëèí.
- Äàé ìè ãîëåìèÿ ôåíåð, ïîëèöàé! Âèæ! Åé òàì!- íàñî÷è ñâåòëèíàòà.
- Ò‘âà å ðúêà!- âúçêëèêíà Ñëàâè.
- Ñèãóðíî å â áåçñúçíàíèå!- êàçà Îðëèí.
- È ùî ñå êà÷èõ âúîáùå? Ïðàâèëíî ñè ñå áÿõ èçõëóçèë íàäîëó?!- èðîíè÷íî êàçà Ñëàâè, äîêàòî âå÷å ñå ñïóñêàøå.
- ß íå ñå ãåâåçè!- âúðíà ìó Ñòðàõèëîâ.
- Åé, ãëåçëüî!- óõèëè ìó ñå Àíäðåé- Ïî-ëåêî ñ äàìàòà!
Ñðú÷åí â ðúöåòå è êðàêàòà, ïúðãàâ ïî ñêàëàòà, Ñëàâè áúðçî ñå îðèåíòèðà è ÿ íàìåðè, íî... Óñìèâêàòà ìó çàìðúçíà. Ïîëóãîëî òÿëî ñúñ çàñúõíàëà êðúâ è ïîñèíåëè ðàíè, îñòàíàëî áåç äúõ è äðåõè ñúäðàíè. Êëåïà÷èòå áÿõà ñêðèëè î÷èòå íà ïîëîâèíà. Òîé ÿ ïîáóòíà ðåàêöèÿ íÿìàøå. Ñëîæè ðúêà ïðåä óñòíèòå è íîñà ѝ. Êîíöèòå íà êëåòàòà „êóêëà“ ñå áÿõà ñêúñàëè. Î÷èòå ìó ñå íàïúëíèõà. Ñúðöåòî ìó ñå îäðà çà âòîðè ïúò â ðàìêèòå íà íÿìà è äåí, íèùî ÷å âå÷å áåøå â ñëåäâàùèÿ. Áåøå êðàñèâî ìîìè÷å, ëè÷åøå ѝ, äîðè ñåãà- âúëíèñòà íÿêîãà êîñà, ìîæå áè ïîäúðæàíà òàêàâà, ñåãà ñïëàñòåíà, îêúðâàâåíà è äúðïàíà. Ìóñêóëåñòà áåøå, àòëåòè÷íà è ïî âñè÷êî ñè ëè÷åøå, ÷å ñå å áîðèëà äî êðàé, çàùîòî ïðúñòèòå ѝ áÿõà îñòàíàëè áåç íîêúòíè ïëî÷êè.
- Èçäúðïàéòå íè!- åäâàì èçâèêà Ñëàâè. Äîñòàòú÷íî áåøå, èçâàäèõà ãè! Ñëàâè ÿ ïîëîæè íà ãðåäèòå íà ìîñò÷åòî è ñå îáúðíà ñ ãðúá. Àíäðåé îòèäå ïðè íåãî. Îðëèí èçâàäè òåëåôîíà è îòâîðè ñíèìêèòå.
Òîâà å...

- Ðàäîñò!- èçêðåùÿ Äàíèêà è ñå ñúáóäè îáëÿíà â ñòóäåíà ïîò. Ñúðöåòî ѝ ïðåïóñêàøå èçâúí ðèòúì. Èìàøå óñåùàíåòî, ÷å ñå çàäóøàâà. Ñÿêàø ùåøå äà åêñïëîäèðà îò âúòðå íàâúí. Ãúëúáîâèòå î÷è áÿõà îñòàíàëè áåç áëÿñúê, çåíèöèòå áåç ïëàì. Òîâà áÿõà ñåãà î÷èòå íà Ðàäîñò, à òÿ ãè âèæäàøå ïðåä ñåáå ñè. Îíîâà ÷óâñòâî îò ïðåäíèÿ äåí, ÷óâñòâî ñòðàííî è ñòðàøíî, è... òîçè ïúò áîëåçíåíî...
Òîëêîâà õóáàâè íåùà ñå áÿõà ñëó÷èëè ïðåäíèÿ äåí, à ñåãà â ïúðâèòå ÷àñîâå íà íîâèÿ... Àñåí ïðåìàõíà ãðàíèöàòà ìåæäó ñåáå ñè è Àñèàíà è ìàëêèÿ. Óñìåëè ñå îòíîâî äà îòèäå è äà áúäå ñ òÿõ. Ñåãà âå÷å çíàåøå, ÷å ùå âèäè è áðàò ñè è òÿ, Äàíè ìó ïîìîãíà çà òîâà. Âúçäúðæàëè ñå áÿõà äà êàæàò íà ìàëêèÿ çà Áîÿí... çà ñåãà.
Áåëåãúò, ñðÿçâàù òÿëîòî ѝ îò âúðõà íà ðàìîòî äî ïîä êëþ÷èöàòà îòäîëó, èç÷åçíà, ñêðè ñå çà ìèã, ìèã ïîñòîÿíåí. Àðèòìè÷íàòà ñúðöåâà ëèíèÿ ñå èçïðàâè. Äàíèêà çàìðúçíà. Ãëåäàøå â åäíà òî÷êà, áåç çâóê äà èçäàäå, áåç äà ìèãà, áåç äà äèøà. Âñå åäíî áåøå â ñòóïîð. Äúðæà ÿ ñèãóðíî îêîëî äåñåòèíà ìèíóòè. Ñëåä òîâà ñå èçñòðåëÿ îò ëåãëîòî, íàäðàñêà íàáúðçî íåùî íà åäèí ëèñò, ìåòíà íîâèòå äðåõè íà ãúðáà ñè- òåçè, êîèòî Àíè ѝ äàäå è èçëåçå íàâúí... Ïîáÿãíà, ïîáÿãíà ñ âñå ñèëà. Áúðçèíàòà â êðàêàòà ѝ áåøå íå÷îâåøêà. Ñóìðàêúò èçáëåäíÿâàøå, êîãàòî ñå íàñî÷è êúì âîäàòà.
Íàáè ïåòè â ìîêðèÿ ïÿñúê è ñå çàñëóøà â òîçè ãëàðóñêè êðÿñúê. Áîëåøå ÿ. Êîÿ å Ðàäîñò íå çíàåøå, íî áÿõà ñâúðçàíè- è ñ íåÿ, è ñúñ Ñâåòëàíà. Êàê è çàùî? Ñ êàêâî è ñ êîãî? Çàùî ñåãà? Êàê òàêà? Ïðèñòúïà íàïðåä âúâ âîäàòà. Òÿ áå ñïîêîéíà â êîíòðàñò ñ íåÿ è òîâà, êîåòî ñå áîðåøå òàì â òåëåñíàòà êóõèíà. Âëåçå íàâúòðå- äî êðúñòà, íàä ðàìåíåòå... Íàêðàÿ âîäàòà ìèíà íàä ãëàâàòà ѝ. È òóê Äàíèêà ñå ïî÷óâñòâà áåçòåãëîâíà, íèùîæíà è áåçïîëåçíà. Íî ñúðöåòî ѝ ñå óñïîêîè. Íàìåðè âåðíèÿò ïúò è òî÷íèÿ ðèòúì. Ãëåäàøå ïðåç ëóííèÿ ëú÷ ïðåñÿêúë âîäàòà. Òÿëîòî ѝ ëåêî ñå èçäèãíà è õîðèçîíòèðà âúâ âîäàòà, íî âñå îùå ñ ëèöå íàäîëó. Êðàêàòà áÿõà ëåêî ïðèñâèòè è êðúñòîñàíè â ãëåçåíèòå, à ðúöåòå- òÿ ðàçïåðè ðúöåòå ñè.  òîçè ìîìåíò îòíîâî âèäÿ îíåçè î÷è ñðåùó ñåáå ñè, îíåçè áåëè çúáè, îíàçè çëîáíà óñìèâêà. Òÿëîòî ѝ çàïî÷íà äà ñå ãúð÷è òàêà, ñÿêàø ñå áîðåøå ñ íÿêîãî âúâ âîäàòà- ðèòàøå íàäîëó è ñå îïèòâàøå äà ïðåìàõíå íåãîâèòå ëàïè. Òîé ñÿêàø ÿ òèêàøå êúì äúíîòî è îòíîâî ïðîòÿãàøå ðúöåòå ñè êúì íåÿ, è òúêìî ùåøå äà ÿ ãðàáíå... È èçêðåùÿ... òúé çâåðñêè è áîëåçíåíî, ÷å ìàêàð è ïîãúëíàò îò ìåõóð÷åòàòà, âèêúò èçëåçå è íàä ïîâúðõíîñòòà. Ñúðöåòî ѝ ñÿêàø çà ìèã ñå ðàçïîðè è îòâîðè... è ñå ïîíåñå îòïóñíàòà íàä âîäàòà...
Èçñòðåëÿ ãëàâà íàâúí è êîñàòà ñè íàçàä. Áåøå ãîòîâà äà ñå áîðè. Ñèëàòà ñå âúðíà â òÿëîòî ѝ. Èçëåçå îáðàòíî íà áðåãà. Ïîèçòúðñè ñå, ïîçàáúðñà ñå è ñå îáëå÷å. Èçâúðíà îùå âåäíúæ ãëàâà êúì ìîðåòî è.... êúäå ñúëçè, êúäå ñîëåíè êàïêè, ïðåêàðà øåïà ïðåç òÿõ è òðúãíà íàïðåä. „Çà òåáå èäâàì, òåá ùå õâàíà, ùå èçñòèñêàì òâîÿòà çëîáà ñúñ ñâîÿòà ðàíà! Áÿãàé! Áÿãàé... Çàùîòî èäâàì çà òåá!“... Ïîáÿãíà îòíîâî. Òîëêîâà áúðçî, ÷å çàáðàâè äà ãëåäà íàïðåä è ñå áëúñíà â íÿêîé.
- Åé, äîáðå ëè ñè?- ïîïèòà íåïîçíàòèÿò.
- Äà, äàà! Äîáðå ñúì! Èçâèíÿâàì ñå, íå ãëåäàõ êúäåòî òðÿáâàøå. Àç Âè áóòíàõ è Âè ñúáîðèõ.
- Íÿìà ïðîáëåì, íå ñå ïðèòåñíÿâàé! Àç ñúì, Ðàäî!- ïîäàäå ðúêàòà ñè. Òÿ ñúùî ïîäàäå ñâîÿòà.
- Àç ñúì... Èçáóòà ãî ïàê ëåêî ïðåç ðàìîòî è ïîáÿãíà îòíîâî. Èç÷åçíà ñ áúðçèíàòà ñè.
- Õììì... Íå ìå ëè?... Äàëè ìå?... Òîé îñòàíà çàãëåäàí äúëãî ñëåä òîâà.

- Äàíî ñè ñå ïîðàäâàëà íà ñâîÿòà ìëàäîñò, Ðàäîñò!- òèõî ïðîøåïíà Îðëèí.
- Ãðåõîòà å òàêàâà íåæíà êðàñîòà- õëèïàøå Ñëàâè, êîéòî îùå íå ìîæåøå äà ñå óñïîêîè- Æèâîòúò å ãàäîñò, Ðàäîñò! Ãàäíî çà òåá å ïðèêëþ÷èë! À äàíî ãîðå íÿêîé áúðçî Ðàéñêàòà ïîðòà äà òè å îòêëþ÷èë,... ìîìè÷å! Àõ òè, ãàäèíî ìðúñíà! Êîïåëå, íåùàñòíî... Àêî áÿõìå ïî-áúðçè... ïðåõàïà þìðóê. Òîëêîâà ñìà÷êàí ñå ÷óâñòâàøå ñåãà, òîëêîâà ñâúðçàí ñ íåóñïåõà, ÷óâñòâàøå ñå òàêà ñÿêàø ÿ å ïîçíàâàë.
- Òÿ å ïúðâàòà, Ñëàâè, ïúðâàòà, êîÿòî îáÿâèõà çà èç÷åçíàëà. Íå ñè âèíîâåí çà íèùî, ìîì÷å! Íåäåé!
- Ïúðâàòà???
- Äà, Ñëàâè! Ïúðâàòà â êðúãà, ñ âåù èçïðàòåíà îò äðóãî ìîìè÷å, ïúðâà ñè áå èçáðàë íåÿ è òÿ íàé-äúëãî å áèëà òóê! Çà òîâà, íå ñå âèíè!
- Äà, ïîëèöàé, íî ïðåäè äåí, äåí è ïîëîâèíà âñå îùå å äèøàëà è ñå å áîðèëà, è...
- Íå ñå íàêàçâàé! Åé, òîâà íå å Äàíè!
-À òÿ êúäå å, ïîëèöàé, à? Òÿ êúäå å?- ñòàíà è òðúãíà íàïðåä. Îðëèí êèìíà íà Àíäðåé äà ãî ïîñëåäâà, à òîé çàïî÷íà äà âúðòè òåëåôîíèòå è äà âäèãà õîðàòà íà êðàê, à Ðàäîñò ïîòúíà â íîùòà íà òîÿ ìðàê...
 ïåò ñóòðèíòà àâòîáóñúò ïîòåãëè îò àâòîãàðàòà. Äàíèêà ãëåäàøå òúæíî ïðåç ïðîçîðåöà îðàíæåâèÿò áëîê, êîéòî íàäíè÷àøå çàä ãúðáà ѝ...


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 25.04.2020 @ 12:11:12 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ëîïàòà218
àâòîð: nickyqouo
392 ÷åòåíèÿ | îöåíêà 5

ïîêàçâàíèÿ 48141
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.